De toekomst van Oranje

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Yopii » ma okt 16, 2017 7:37 pm

Oranje boeit me niet, maar als ik fan was, zou ik de rillingen krijgen bij zulke namen.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door peter » di okt 17, 2017 9:25 am

Het is toch bizar? We roepen allemaal dat we zijn afgegleden. Vervolgens is het trainerschap de enige keuze waar je echt makkelijk invloed op uit kan oefenen en dan hoor ik namen als Ten Hag, Rutten en Gullit.... :excited.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Marillion » di okt 17, 2017 11:17 am

Ze gaan helemaal niet op zoek. Advocaat blijft gewoon zitten.

Dickie wil nog helemaal geen definitief afscheid nemen. En een baan als bondscoach zal hij zien als een mooie oplossing. Niet iedere dag naar een club maar toch nog in het wereldje actief. De KNVB ziet hierin de ideale veilige keuze en stelt 'm dus gewoon aan voor de komende twee jaar.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Iniesta » di okt 17, 2017 3:39 pm

Ben er ook bang voor. Probleem is dat de mensen die het voor het zeggen hebben geen belang hebben bij structurele wijzigingen, en we daardoor maar blijven modderen in de “vd Vaart visie”

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Sandro » wo nov 08, 2017 9:04 am

Rutten kraakt KNVB-plan: 'We zijn blijkbaar niet geïnteresseerd in winnen'

Nu Vincent Janssen, Bas Dost en Jürgen Locadia ontbreken, is Luuk de Jong van stal gehaald bij het Nederlands elftal. De roep om een Nederlandse topspits is groot, maar volgens Fred Rutten moet er razendsnel iets veranderen in de manier van opleiden.

"In de opleidingen verdwijnt de aanvalslinie met twee buitenspelers, een diepe spits en een schaduwspits steeds vaker'', zegt Rutten in het Algemeen Dagblad. "Dat is één oorzaak van de schaarste aan spitsen, want zo zijn Van Basten, Kluivert en al die andere jongens wel grootgebracht. Dat kaliber was toch wel doorgebroken, maar voor de spitsen die een langer traject nodig hadden om de top te bereiken, kan het wel dodelijk zijn."

Rutten vindt dat zich in Nederland 'een zesjescultuur' heeft ontwikkeld. "We hanteren hier een bepaalde norm, maar als we daar niet in de buurt komen, verlagen we die norm gewoon. Dan komen we wel in de buurt. Bij de jeugd willen we nu zelfs wedstrijden spelen zonder een uitslag te noteren, we willen ook geen ranglijst meer bijhouden. Ongelooflijk wat mij betreft. Jochies moeten willen winnen, spelen om te winnen. Dat is cruciaal. Het plan heet Winnaars van Morgen, maar in eerste instantie zijn we blijkbaar totaal niet geïnteresseerd in winnen."

De opleiding in Nederland schiet tekort, stelt de oud-trainer van onder meer FC Twente, Schalke 04 en Feyenoord. "Toptalenten zou je met 16 jaar al in de beloften moeten laten spelen. Hier modderen we met die elftallen maar wat aan, soms spelen ze vijf weken niet. Talenten blijven ook maar veilig in de competitie voor spelers onder 19 jaar spelen. Leeftijdsgrenzen moet je juist verleggen, ook dat heeft de spitsen uit het verleden sneller naar de top gebracht."
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

De toekomst van Oranje

Bericht door zeux » di nov 14, 2017 7:46 am

Ik vroeg mij pas iets af: zien jullie nog wel eens jongens op straat voetballen? Kennen jullie 'trapveldjes'?

Veel jongens gaan 'op voetbal', maar het zit volgens mij in een keurslijf van één of twee keer per week een avond training en in het weekend een wedstrijd. En dat op een plastic veld. Zou dat mede bepalen wat de 'staat' van het Nederlandse voetbal is? Het gebrek aan informele speelsheid en vaardigheden opdoen op een onmogelijk stukje gras ingeklemd tussen huizen met hoopjes jas als doelpalen?

Waar rennen die kids heen als ze uit school komen? Naar de computer thuis?

De vraag is daarentegen ook: is dat in bijv Duitsland anders? Waar het wel lukt 'op niveau' te blijven ballen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Duke » di nov 14, 2017 9:19 am

Wat ik bij ons in de buurt zie is dat de jongetjes met bal op de bagagedrager naar het sportcomplex (deels met kunstgras) gaan, om daar te gaan voetballen. Een trapveldje hebben we niet in de buurt volgens mij.

Ik loop bijna elke avond (samen met mijn vrouw) met het hondje langs hetzelfde sportcomplex, en dan zie ik die jongetjes trainen. Ik heb wel de indruk dat het niveau van de trainers (en trainingen) hoger is dan vroeger. En dat kunstgras? Voor trainen is het natuurlijk perfect, je kunt bijna het hele jaar door trainen, en het is ook veel makkelijker om een complex ook overdag open te stellen. Vroeger werd je van het veld getrapt als je overdag een balletje wilde trappen, en ging je noodgedwongen op straat voetballen. Bij ons werkt het wel, volgens mij.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Sandro » di nov 14, 2017 9:41 am

zeux schreef: De vraag is daarentegen ook: is dat in bijv Duitsland anders? Waar het wel lukt 'op niveau' te blijven ballen.
Het Duitse elftal stond er rond de eeuwwisseling bar slecht voor. Af en toe is het nodig om jezelf opnieuw uit te vinden. Het opvallendste voorbeeld in de huidige tijd vind ik de (jonge) Duitse succestrainers met vaak nauwelijks topvoetbal achtergrond. Vergelijk dat eens met het nepotisme in het Nederlandse voetbal. Ik neem Heitinga even als voorbeeld. Hoepel toch op.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door zeux » di nov 14, 2017 9:53 am

Sandro schreef: Het Duitse elftal stond er rond de eeuwwisseling bar slecht voor.
Er was een dipje bij het nationale elftal, maar toch niet in de Bundesliga (en zeker niet bij Bayern)?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door zeux » di nov 14, 2017 9:55 am

Duke schreef:Wat ik bij ons in de buurt zie is dat de jongetjes met bal op de bagagedrager naar het sportcomplex (deels met kunstgras) gaan, om daar te gaan voetballen. Een trapveldje hebben we niet in de buurt volgens mij.

Ik loop bijna elke avond (samen met mijn vrouw) met het hondje langs hetzelfde sportcomplex, en dan zie ik die jongetjes trainen. Ik heb wel de indruk dat het niveau van de trainers (en trainingen) hoger is dan vroeger. En dat kunstgras? Voor trainen is het natuurlijk perfect, je kunt bijna het hele jaar door trainen, en het is ook veel makkelijker om een complex ook overdag open te stellen. Vroeger werd je van het veld getrapt als je overdag een balletje wilde trappen, en ging je noodgedwongen op straat voetballen. Bij ons werkt het wel, volgens mij.
Ah, dat kan, dat het zich verplaatst heeft naar de 'formele' veldjes.

Toch had het ook wat, dat straatvoetballen en die halfgare grasveldjes. Ik denk dat daar 'skills' werden geleerd die je niet zo snel ontwikkelt op een gladgestreken stuk plastic.

Maar misschien ben ik gewoon een ouwe lul. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Sandro » di nov 14, 2017 10:14 am

zeux schreef:
Sandro schreef: Het Duitse elftal stond er rond de eeuwwisseling bar slecht voor.
Er was een dipje bij het nationale elftal, maar toch niet in de Bundesliga (en zeker niet bij Bayern)?
Mwah, dipje...was toch een flinke dip.

Achteruitgang zul je sneller bespeuren bij een nationaal elftal dan in een complete competitie, daarom vind ik het interessanter om het Duitse elftal eruit te pikken (maakt het ook overzichtelijker). Voorbeeld: stel wij hebben straks een keer een hele goede generatie Nederlanders, denk je dat Ajax dan ineens weer de CL gaat winnen? Lijkt me niet he. Andersom geldt dat ook voor Bayern: die zullen bovenin blijven meedraaien, ook al is er sprake van een generatie slecht opgeleide Duitsers.

De Duitsers hebben echt wel lering getrokken uit de slechte resultaten van het Duitse elftal. Dat idee heb ik nog niet zo als het over Nederland gaat.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Duke » di nov 14, 2017 12:35 pm

zeux schreef:
Duke schreef:Wat ik bij ons in de buurt zie is dat de jongetjes met bal op de bagagedrager naar het sportcomplex (deels met kunstgras) gaan, om daar te gaan voetballen. Een trapveldje hebben we niet in de buurt volgens mij.

Ik loop bijna elke avond (samen met mijn vrouw) met het hondje langs hetzelfde sportcomplex, en dan zie ik die jongetjes trainen. Ik heb wel de indruk dat het niveau van de trainers (en trainingen) hoger is dan vroeger. En dat kunstgras? Voor trainen is het natuurlijk perfect, je kunt bijna het hele jaar door trainen, en het is ook veel makkelijker om een complex ook overdag open te stellen. Vroeger werd je van het veld getrapt als je overdag een balletje wilde trappen, en ging je noodgedwongen op straat voetballen. Bij ons werkt het wel, volgens mij.
Ah, dat kan, dat het zich verplaatst heeft naar de 'formele' veldjes.

Toch had het ook wat, dat straatvoetballen en die halfgare grasveldjes. Ik denk dat daar 'skills' werden geleerd die je niet zo snel ontwikkelt op een gladgestreken stuk plastic.

Maar misschien ben ik gewoon een ouwe lul. :-)
Dat is ook wat Cruijff altijd beweerde volgens mij, dat je door het voetballen op straat, met putjes, obstakels, etc beter leerde voetballen. Zou best kunnen, maar dat kan helaas haast niet meer tegenwoordig. Ik heb ook liever dat ze naar het sportcomplex gaan, dan dat ze bij mij voor de deur gaan voetballen. En zelf zullen ze dat ook fijner vinden, denk ik.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door zeux » di nov 14, 2017 1:32 pm

Sandro schreef:
zeux schreef:
Sandro schreef: Het Duitse elftal stond er rond de eeuwwisseling bar slecht voor.
Er was een dipje bij het nationale elftal, maar toch niet in de Bundesliga (en zeker niet bij Bayern)?
Mwah, dipje...was toch een flinke dip.

Achteruitgang zul je sneller bespeuren bij een nationaal elftal dan in een complete competitie, daarom vind ik het interessanter om het Duitse elftal eruit te pikken (maakt het ook overzichtelijker). Voorbeeld: stel wij hebben straks een keer een hele goede generatie Nederlanders, denk je dat Ajax dan ineens weer de CL gaat winnen? Lijkt me niet he. Andersom geldt dat ook voor Bayern: die zullen bovenin blijven meedraaien, ook al is er sprake van een generatie slecht opgeleide Duitsers.

De Duitsers hebben echt wel lering getrokken uit de slechte resultaten van het Duitse elftal. Dat idee heb ik nog niet zo als het over Nederland gaat.
Ik denk dat het communicerende vaten zijn, een goede competitie en een goed draaiend nationaal elftal. Eén goede lichting die vooral in het buitenland speelt zal een hele competitie niet generiek sterker maken (waarvan akte), maar een goede competitie is wel een mooie voedingsbodem om een minder draaiend nationaal elftal te revitaliseren.

Wat lering trekken heb je natuurlijk gelijk. Al speelt hier wel het 'syndroom' van de kleine markt versus de grote markt. Het lijkt mij duidelijk dat de impact van het Bosman arrest - en de omhoog schietende transfersommen/salarissen - zich steeds meer laat gelden. De Duitse competitie kon/kan mee in dat geweld. Nederland kon een jaar of tien ook nog redelijk meedoen, maar inmiddels ook totaal niet meer. En het gat wordt alleen maar groter.
Dus erg hoopvol ben ik niet, ook niet als jongetjes massaal trapveldjes op gaan zoeken. Desondanks lijkt mij wel dat de condities waarin die jochies zich ontwikkelen wel van belang is, ook al is de NL-competitie als context niet de beste context om een écht goede voetballer te worden (los van her en der enorme talenten die in welke situatie dan ook komen bovendrijven).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door zeux » di nov 14, 2017 1:33 pm

Duke schreef: Ik heb ook liever dat ze naar het sportcomplex gaan, dan dat ze bij mij voor de deur gaan voetballen.
Voorkomen dat de bal in de tuin van de boze buurman kwam behoorde ook bij de te ontwikkelen vaardigheden. ;-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Duke » di nov 14, 2017 2:10 pm

Even voor de duidelijkheid: ik ben geen boze buurman, alle ballen die in mijn tuin terecht kwamen heb ik altijd keurig teruggegeven.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door zeux » di nov 14, 2017 2:27 pm

Duke schreef:Even voor de duidelijkheid: ik ben geen boze buurman, alle ballen die in mijn tuin terecht kwamen heb ik altijd keurig teruggegeven.
Er staat ook een smiley achter, dus was bedoeld als kwinkslag. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door InnerHarbour » di nov 14, 2017 3:11 pm

Duke schreef:Even voor de duidelijkheid: ik ben geen boze buurman, alle ballen die in mijn tuin terecht kwamen heb ik altijd keurig teruggegeven.
Waarom vindt jij dat belangrijk om te vermelden?
YNWA

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Yopii » ma jan 08, 2018 1:17 pm

Jonker schrikt van KNVB-plan: "Hoe komen ze erbij om dit te verzinnen?"


Andries Jonker is niet te spreken over een aantal hervormingen in het jeugdvoetbal. Vooral de plannen om talentjes twee-tegen-twee-partijtjes te laten spelen, stuit hem tegen de borst.

"In januari afgelopen jaar heeft Hans van Breukelen me uitgenodigd om daarover (het rapport Winnaars van Morgen, red.) te praten. Er wordt in elk geval geprobeerd om tot verbeteringen te komen. Maar van twee tegen twee ben ik wel geschrokken", zegt Jonker tegen Voetbal International.

"Ik ben van huis uit gymnastiekleraar. Eén van de moeilijkste dingen voor kinderen is geconfronteerd worden met hun tekortkomingen. Eén van de leukste dingen voor kinderen is lekker meehobbelen."

Jonker, eerder werkzaam bij onder meer FC Barcelona, Bayern München, Arsenal en VfL Wolfsburg, vindt het een slecht idee. "Bij twee tegen twee worden tekortkomingen heel snel duidelijk en is meehobbelen onmogelijk. Ik geloof er dus totaal niet in. Het gaat kinderen bovendien heel snel vervelen. Hoe komen ze erbij om dit te verzinnen?"

Dit is toch geniaal? :drecul.gif:

Het probleem van gymnastiekleraren (Jonker, Adriaanse, zelfs LVG): bezig met de groep, de kinderen moeten het vooral leuk vinden. Meehobbelen... :drecul.gif:

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door raymon » ma jan 08, 2018 1:23 pm

Wat is daar zo verkeerd aan bij kinderen?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Yopii » ma jan 08, 2018 1:34 pm

Straatvoetballers speelden voortdurend één tegen één of twee tegen twee. Niet leuk voor de slechte voetballertjes, maar leerzaam voor de beste. Zo kweek je mentaliteit, niet door het gezellig te maken.

De verbeteringen in het jeugdvoetbal zijn bedoeld om het niveau te verbeteren, uiteraard. Wat ze bij de E11 van Sporting Martinus doen, moeten ze zelf weten.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door raymon » ma jan 08, 2018 1:39 pm

Yopii schreef:Straatvoetballers speelden voortdurend één tegen één of twee tegen twee. Niet leuk voor de slechte voetballertjes, maar leerzaam voor de beste. Zo kweek je mentaliteit, niet door het gezellig te maken.

De verbeteringen in het jeugdvoetbal zijn bedoeld om het niveau te verbeteren, uiteraard. Wat ze bij de E11 van Sporting Martinus doen, moeten ze zelf weten.
Wij speelden altijd minimaal 4 tegen 4 hoor (op een enkele uitzondering na). Ik weet ook niet welke leeftijd wordt bedoeld met deze kinderen en dit rapport maar plezier moet toch altijd voorop staan voor de jongere jeugd. Degene die er bovenuit steken worden vanzelf wel opgemerkt en in een hogere leeftijdsklasse ingedeeld.

Nu is er niets mis met 1 tegen 1 en 2 tegen 2, ook dat is belangrijk maar je leert er op zich dan weer niet zo heel veel van.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Yopii » ma jan 08, 2018 1:45 pm

Er is niets tegen, inderdaad.

Mij gaat het vooral om het idee dat het slecht zou zijn voor kinderen als ze met hun tekortkomingen worden geconfronteerd. Dat lekker meehobbelen beter is.

Zelfkritiek, weten wat je wel en niet kunt, is voor een sportman zó belangrijk. Voor kinderen in het algemeen: ze moeten leren omgaan met frustratie.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door LucaS » ma jan 08, 2018 5:35 pm

Het is alleen wel prettig als die paar parels ook kinderen hebben om mee te voetballen
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door Sandro » ma jan 08, 2018 6:45 pm

Hallo, Van Dijk had het gewoon als kind niet gered bij twee tegen twee he! En kijk nu eens. Een niet nader te noemen club is bereid er een kapitaal voor neer te tellen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst van Oranje

Bericht door LucaS » ma jan 08, 2018 7:28 pm

Sterker nog, ik hoorde vanmiddag op radio1 dat hij de leider van het nieuwe oranje moet worden
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie