Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Mr. Ajax
Berichten: 14464
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Mr. Ajax » zo mar 25, 2018 7:08 pm

Bondscoach Ronald Koeman heeft op de persconferentie in aanloop naar het oefenduel met Portugal nog maar eens uitgelegd wat er in zijn ogen misging in het treffen met Engeland (0-1). Aan doemdenken doet de kersverse Oranje-keuzeheer niet, hij wil zijn tactiek met drie centrumverdedigers juist verder ontwikkelen en leren van de confrontaties met landen als Engeland en Portugal.

Compact
De vuurdoop van Koeman leidde in Nederland tot teleurstelling. Oranje trad aan met drie centrale verdedigers en Hans Hateboer en Patrick van Aanholt op de flanken. Het was vervolgens het gebrek aan creativiteit en doelrijpe kansen waar veel op werd teruggeblikt. Koeman legde nog maar eens uit dat hij ook lichtpuntjes zag in zijn analyse. 'En dan kijk ik ook tactisch gezien; Engeland heeft ook niet veel kansen gehad. Maar we hebben te weinig gecreëerd, dat klopt. Toch moeten we reëel zijn. We zijn niet meer de beste van de wereld en dat zijn we al een tijdje niet meer. Het is dus zaak heel compact zonder de bal te staan. De ene speler heeft het daar moeilijker mee dan de ander, het is aan mij om daar conclusies over te trekken. Maar het is wel de enige manier waarop we nog een eindtoernooi kunnen halen. Dat onderdeel moet perfect zijn.'

Al snel schakelde Koeman over op de nieuwe tactiek van Oranje, dat vrijdag na rust van een 3-4-3-variant overschakelde op een tactiek die meer was gebaseerd op 5-3-2. 'Er zijn twee manieren om zo te spelen, uitgaand van die vijf (de centrumverdedigers en spelers op de flanken, red.). Die wil ik in mijn eerste vier duels als bondscoach zien. Dat had ik van tevoren al bedacht. Dan weet ik daarna waar ik aan toe ben en hoe ik na de zomer mijn wedstrijden moet invullen. We zullen steeds weer een stapje moeten zetten. Daarom wil ik morgen dus ook zien dat het ten opzichte van vrijdag beter gaat. En dan met name in het voetbal.'

Want aan de bal schortte het volgens Koeman het meest. 'We hopen aanvallend meer te doen. We komen echt niet alleen om tegen te houden. Ook tegen Engeland waren die ruimtes er wel, maar waren we te slordig. Dat is jammer, want alleen als je de bal behoudt kun je aansluiten. Aan verkeerde aannames of een slechte pass kan ik als trainer niet zoveel doen, dus zullen we als individu beter en vaster moeten worden aan de bal.'

Wat Koeman betreft kan Oranje daarom veel leren van Engeland, dat in De Arena een strijdwijze hanteerde waarbij frivole spelers als Marcus Rashford en Raheem Sterling zich ondergeschikt maakten aan het teambelang. 'Als je ziet hoe die twee de middenvelders en de verdedigers helpen door passlijnen af te sluiten… Wij gingen bijvoorbeeld druk zetten op de centrale verdedigers van Engeland, terwijl dat totaal niet nodig was. Blijf bij je middenveld', zo luidde het devies van Koeman. 'Want vervolgens ontstaat er veel ruimte tussen de linies en dan ben je uiteindelijk kansloos. Dat gebeurde een paar keer en dat was onnodig.'

Koeman gelooft dat die teamdiscipline er uiteindelijk in zal komen. Ook bij Engeland was het immers nog niet eens zo heel lang geleden een heel ander verhaal. Tegen Duitsland werd de ploeg van Gareth Southgate op 10 november vanwege een gebrek aan die compactheid een half uur lang weggespeeld. 'Het had daar 3-0 bij rust kunnen staan, maar ze herstelden zich en leerden daarvan', doelde hij op het duel dat uiteindelijk in 0-0 eindigde. 'Daarom is dit dus zo leerzaam, voor de spelers en voor iedereen. Zo kom je stapje voor stapje terug en dan zal je weer op een toernooi zijn.'

Ronaldo
Koeman weet natuurlijk maar al te goed dat Cristiano Ronaldo de grote blikvanger van de komende opponent is. De bondscoach van Oranje is buitengewoon lovend over de Real Madrid-vedette, die vrijdag met twee goals in blessuretijd hoogstpersoonlijk Egypte op de knieën dwong. 'Dat is de hand van de meester, een speler die altijd scoort en een hoog rendement heeft. Dat soort spelers kan dat en heeft daar niet altijd anderen voor nodig. Van die orde zijn er maar twee van op dit moment', zo betrok hij Lionel Messi in het voorbeeld. 'Wie weet krijgen wij met Nederland ook ooit weer zo iemand. Of dat zal gebeuren? Ik denk dat niemand dat weet.'
vi.nl

Dat wordt dus op z'n Italiaans proberen het volgende eindtoernooi te halen. Wat natuurlijk niet gaat lukken, want het drukzetten zit nu eenmaal in het Nederlandse DNA opgesloten. Leuker om naar te kijken wordt het in ieder geval niet gauw.

Ik vind 'compact spelen' met twee man op het middenveld ook een leuke, trouwens. :excited.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel
Berichten: 47250
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Lionel » zo mar 25, 2018 7:16 pm

Een Ronald Koeman als bondscoach is funest voor het voetbal in dit land.
IK GELOOF!!!!!!

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo mar 25, 2018 7:33 pm

We kunnen wel leuk zoals in de goede jaren gaan voetballen, maar dan vliegen we er elke wedstrijd met 4-1 af.

Als je zo’n slechte lichting spelers hebt, moet je naar je mogelijkheden voetballen. Dit is het Bennie Wijnstekers 2.0 tijdperk.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door InnerHarbour » zo mar 25, 2018 8:05 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:We kunnen wel leuk zoals in de goede jaren gaan voetballen, maar dan vliegen we er elke wedstrijd met 4-1 af.

Als je zo’n slechte lichting spelers hebt, moet je naar je mogelijkheden voetballen. Dit is het Bennie Wijnstekers 2.0 tijdperk.
Helemaal gelijk, Nederland is kansloos tegen Engeland op halve kracht. Dan moet je blij zijn met Koeman die het belangrijk vindt om te zien waar Nederland staat voordat ederland na de NC punten gaan paken.
YNWA

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door zeux » zo mar 25, 2018 8:55 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:We kunnen wel leuk zoals in de goede jaren gaan voetballen, maar dan vliegen we er elke wedstrijd met 4-1 af.

Als je zo’n slechte lichting spelers hebt, moet je naar je mogelijkheden voetballen. Dit is het Bennie Wijnstekers 2.0 tijdperk.
De hamvraag lijkt mij: komt Nederland daar ooit weer uit?

Omstandigheden zijn nu wezenlijk anders lijkt mij. Tijd om een 'topgeneratie' te laten groeien is er niet meer en de schoot van Ajax, psv en feyenoord is niet meer voldoende om op topniveau te komen.

Maar misschien hangt het op drie, vier spelers die in het buitenland doorbreken en een elftal kunnen gaan dragen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13747
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Jinne » ma mar 26, 2018 9:57 am

Waarom zou er nu geen tijd meer zijn om een top generatie te laten groeien? Bij de Belgen kon het nog wel en dat zijn ook jongens van wie vrijwel niemand na zijn 20ste verjaardag nog in de Belgische competitie speelde.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door wimpey » ma mar 26, 2018 10:20 am

Mr. Ajax schreef: Ik vind 'compact spelen' met twee man op het middenveld ook een leuke, trouwens. :excited.gif:
Depay en Promes speelden niet vanaf de kanten he, maar meer naar binnen. Het was een soort van 3-2-2-1 + Hateboer en Van Aanholt. Depay en Promes zijn 2 vrij domme spelers met een enorm ego, die zonder bal weinig doen. Je zag dat de Engelsen alle ruimte hadden tussen hen en Wijnaldum + Strootman.

Die laatste 2 speelden nu controlerend, maar zijn lopers wanneer ze in hun kracht spelen... I.m.o. moet ie 4-3-3 met De Ligt op VM proberen, die gozer leert razendsnel en kan nu al bijna alles.

Maar ik snap Koeman wel, hij wil vanuit de degelijkheid tot resultaat komen. Alleen ontbreekt het aan kwaliteit om verrassing toe te voegen aan die degelijkheid. Volgens mij kun je dan beter gaan drukken, in een poging tot het afdwingen van fouten van de tegenstander.

Alexander
Berichten: 8549
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Alexander » ma mar 26, 2018 10:22 am

In ieder geval heeft het weinig zin om met 2 echte middenvelders te spelen. Kansloos idee, ik weet niet wie dat bedacht heeft. Als je dan toch gaat gokken om die ene uitval, haal dan maar Dost eraf en zet een Donny erbij.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11880
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Sandro » ma mar 26, 2018 8:18 pm

0-3 :icon_biggrin.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

GangstaRiB
Berichten: 16829
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door GangstaRiB » ma mar 26, 2018 8:21 pm

Babel die een kopdoelpunt maakt... moet niet gekker worden.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23011
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door raymon » ma mar 26, 2018 8:22 pm

Wereldcoach die Koeman, altijd al gezegd.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11880
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Sandro » ma mar 26, 2018 8:24 pm

De Portugezen zitten er verdedigend niet kort op, zullen we maar zeggen. Maar toch petje af voor Memphis. Tegen Engeland de enige die wat wilde, en deze eerste helft valt hij ook op in positieve zin. Van Dijk ook een hele puike eerste helft.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Iniesta » ma mar 26, 2018 8:39 pm

Iets logischer veldbezetting doet wonderen.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door InnerHarbour » ma mar 26, 2018 8:51 pm

Sandro schreef:De Portugezen zitten er verdedigend niet kort op, zullen we maar zeggen. Maar toch petje af voor Memphis. Tegen Engeland de enige die wat wilde, en deze eerste helft valt hij ook op in positieve zin. Van Dijk ook een hele puike eerste helft.
Eigenlijk vind ik alleen Tete uit de toon vallen, de rest doet het naar behoren, niet geweldig maar degelijk, meer hoef je hier ook niet van te verwachten.
YNWA

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door wimpey » di mar 27, 2018 8:13 am

De Ligt (i.m.o.) weer onwaarschijnlijk goed. Defensief staat ie altijd goed en hij zorgt ook nog effe voor 2 assists. Die is weg deze zomer. :666.gif: Als VVD voor 85 M gaat, wat is Matthijs dan waard?

Donny en Pröpper voor Strootman en Promes een aanzienlijke verbetering. Cillessen is een betere keep dan Zoet. Qua bondscoach is Oranje er ook duidelijk op vooruit gegaan.

Mr. Ajax
Berichten: 14464
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Mr. Ajax » di mar 27, 2018 8:33 am

De Ligt inderdaad weer ongekend goed. Wel klote eigenlijk. Hoop echt dat ie nog een seizoentje blijft.

Ik word wel gek van die Wijnaldum. Wat ziet men nou in die gast?? Weinig spelintelligentie, steeds van die slappe halfzachte balletjes breed, gaat ook als een wijf de duels in (als ie ze al aangaat). Ik zie daar nog liever Daley.

Vind het overigens wel leuk - beetje Ajax erin gisteren en het loopt weer. :ajaxsmiley.gif: :hypocrite.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40873
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Marillion » di mar 27, 2018 8:36 am

Welke rol had Wijnaldum? Je moet hem natuurlijk niet de spelverdeler laten uithangen. Dan kan ik me wel voorstellen dat het niets was.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door InnerHarbour » di mar 27, 2018 8:41 am

wimpey schreef:De Ligt (i.m.o.) weer onwaarschijnlijk goed. Defensief staat ie altijd goed en hij zorgt ook nog effe voor 2 assists. Die is weg deze zomer. :666.gif: Als VVD voor 85 M gaat, wat is Matthijs dan waard?

Donny en Pröpper voor Strootman en Promes een aanzienlijke verbetering. Cillessen is een betere keep dan Zoet. Qua bondscoach is Oranje er ook duidelijk op vooruit gegaan.
60 miljoen
YNWA

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door InnerHarbour » di mar 27, 2018 8:44 am

Marillion schreef:Welke rol had Wijnaldum? Je moet hem natuurlijk niet de spelverdeler laten uithangen. Dan kan ik me wel voorstellen dat het niets was.
Dat deed hij ook niet, speelde zoals bij Liverpool als verbindingsspeler en dat deed hij prima zoals het hele team naar hun mogelijkheden speelde met Tete als negatieve uitzondering, grossieren in balverlies.
YNWA

Alexander
Berichten: 8549
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Alexander » di mar 27, 2018 9:31 am

Ik vond Tete eigenlijk helemaal niet zo slecht. Voetballend niet de beste, maar verdedigend perfect. Zou hem laten staan. Klasse beter dan opties als Hateboer of die tokkie van Feyenoord. Snap ook niet waarom Wijnaldum erin staat. Vind ik echt een hele middelmatige voetballer.

Verdedigend heeft NL wel echt enorme kwaliteiten hoor. Van Dijk en de Ligt zijn wereldtop. De Vrij zit daar iets achter, en dan heb je ook nog grote talenten als Ake en Tete. Om het nog maar niet te hebben over de speler waar ik het meest van gecharmeerd ben, Fosu-Mensah. Die heeft ook alles wat internationale verdedigers moeten hebben.

Alexander
Berichten: 8549
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Alexander » di mar 27, 2018 9:34 am

Enorm respect voor Babel trouwens. Die jongen is jarenlang verguist, maar heeft uiteindelijk toch een schitterende carrière. En ook knap, hij speelt bij de clubs waar hij speelt praktisch altijd. Ryan is geen wereldtop, maar heeft wel hele specifieke kwaliteiten waardoor hij in het NL elftal op dit moment de best mogelijke optie is.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door InnerHarbour » di mar 27, 2018 10:02 am

Alexander schreef:Ik vond Tete eigenlijk helemaal niet zo slecht. Voetballend niet de beste, maar verdedigend perfect. Zou hem laten staan. Klasse beter dan opties als Hateboer of die tokkie van Feyenoord. Snap ook niet waarom Wijnaldum erin staat. Vind ik echt een hele middelmatige voetballer.

Verdedigend heeft NL wel echt enorme kwaliteiten hoor. Van Dijk en de Ligt zijn wereldtop. De Vrij zit daar iets achter, en dan heb je ook nog grote talenten als Ake en Tete. Om het nog maar niet te hebben over de speler waar ik het meest van gecharmeerd ben, Fosu-Mensah. Die heeft ook alles wat internationale verdedigers moeten hebben.
In het hedendaagse voetbal zijn verdedigende vleugelspelers onzettend belangrijk geworden en moeten zeer goed kunnen voetballen, als Tete nu juist iets niet kan is het dat wel. Ik vind zelfs Veltmuis voetballend beter, wordt doorsecteren op die plaats voor Koeman.
YNWA

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Monkey Tonk » di mar 27, 2018 10:33 am

Het is een heel beperkt systeem. Als het uitpakt win je met 5-1 van Spanje, in de rematch van de WK-finale, (zo.. stond Oranje in 2010 echt in de WK finale?), of met 3-0 van Europees kampioen Portugal in een potje om niks. Ploegen die willen voetballen zijn kwetsbaar, maar tegen een tegenstander die ook de kat uit de boom kijkt wordt het niet veel. Het enige leuke is dat je over kan schakelen naar een aanvallender systeem als dat nodig, en dan heeft een tegenstander daar doorgaans niet zo snel een antwoord op. Oranje 2014 onder van Gaal, waarbij van Gaal in de aanloop naar het toernooi door Koeman beinvloed werd.

Vooral vervelend dat de Ligt and vd Beek nu nog meer internationaal in de schijnwerpers komen. Dat werkt direct tegen het NL voetbal, want als je de competitie uitholt trek je het vaderlandse niveau niet meer omhoog.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door 999 » di mar 27, 2018 10:59 am

Volgens mij is het een begin.Jammer dat Nederland geen spits meer heeft van het kaliber van Basten of Kluivert ( waar is Vincent Janssen gebleven ? , niet dat dat mijn keuze zou zijn maar bij gebrek aan goede spitsen moet je toch wat) .Van de achterhoede en het middenveld is best wat te maken.

Mr. Ajax
Berichten: 14464
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Mr. Ajax » di mar 27, 2018 11:02 am

InnerHarbour schreef: In het hedendaagse voetbal zijn verdedigende vleugelspelers onzettend belangrijk geworden en moeten zeer goed kunnen voetballen, als Tete nu juist iets niet kan is het dat wel. Ik vind zelfs Veltmuis voetballend beter, wordt doorsecteren op die plaats voor Koeman.
Dat zal allemaal wel. Ondertussen stond Tete gisteren diep op de flank aan de basis van de 0-1 en trok ie bij de 0-2
vanuit dezelfde positie slim de ruimte open voor De Ligt om door te stomen. Aanvallend prima dus, terwijl hij het verdedigend ook uitstekend deed.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Plaats reactie