Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Duke » zo nov 03, 2019 2:35 pm

Waarom Mohamed Ihattaren voor het Nederlands elftal kiest

Hakim Ziyech, Noussair Mazraoui, Oussama Idrissi en Sofyan Amrabat: ze kozen allemaal voor de nationale ploeg van Marokko en niet voor Oranje. PSV’er Mohamed Ihattaren gaat wél voor het Nederlands elftal. Zo verrassend is dat niet, legt de Marokkaans-Nederlandse Tijani Goullet, redacteur van deze site, uit.

Tijani Goullet 03-11-19, 13:36 Laatste update: 13:53
4
Volgens Willem van Hanegem wordt Mohamed Ihattaren de beste Marokkaanse voetballer ooit. Rafael van der Vaart grapte bij Studio Voetbal dat in 2001 voor het laatst iemand al zo goed was op 17-jarige leeftijd – doelend op zichzelf. De in Utrecht geboren middenvelder/aanvaller was onderwerp van een verhit nationaal debat: wordt het Oranje of Marokko? Anders dan in de periode dat Hakim Ziyech en later Sofyan Amrabat hun keuze moesten maken, gaat het nu veel beter met het Nederlands elftal. Toch werd er hard aan Ihattaren getrokken, omdat iedereen ziet hoe goed Mootje al op 17-jarige leeftijd is. Het supertalent is niet alleen basisspeler bij een Nederlandse topclub, hij was in september ook uitblinker tegen Ajax (1-1).

Sommigen dachten dat Ihattaren voor zijn zieke – inmiddels overleden - vader voor Marokko zou kiezen. Het Marokkaans patriottisme van Marokkaanse Nederlanders is echter veel minder sterk dan dat van bijvoorbeeld Turkse Nederlanders. Een beetje gechargeerd: Turkse Nederlanders hebben zelfs een dekbed met de Turkse vlag. Als Fenerbahçe of Galatasaray kampioen wordt in Turkije merken we dat in Nederland meteen met ‘tüterende’ voetbalfans rond het Hofplein in Rotterdam en elders in het land.

De meeste Marokkaanse Nederlanders volgen de Botola, de eredivisie in Marokko, niet eens. Dat geldt zeker voor voetballiefhebbers uit de Rif - de familie van Ihattaren is afkomstig uit de omgeving van het Noord-Marokkaanse Al Hoceima. Er speelt geen enkele club uit het Rifgebied in de hoogste divisie in Marokko.

Nakomertje
Bovendien is Ihattaren een nakomertje in zijn gezin. Hij is pas 17 jaar. In veel Marokkaanse gezinnen hebben de in Nederland geboren jonge kinderen en kleinkinderen van de voormalige gastarbeiders geen grote connectie met Marokko. Zo is op vakantie gaan naar het Noord-Afrikaanse land geen automatisme meer. Steeds meer kiezen voor bijvoorbeeld Turkije, Dubai, Spanje en Maleisië.

De moeder van Ihattaren heeft wel een sterkere relatie met Marokko. Veel van haar leeftijdsgenoten verblijven maandenlang in Marokko, maar vooral vanwege de band met de (klein)kinderen en de gezondheidszorg zullen ze ook altijd een deel van het jaar in Nederland blijven. De jonge PSV’er maakte dat van dichtbij mee met zijn aan kanker overleden vader.

Niet voor niets zei Ihatteren in zijn verklaring dat ‘ze in Nederland al veel voor me gedaan hebben’. Dat zal vooral te maken te hebben met de jeugdteams van Oranje, waarin hij al jaren uitkomt, maar de goede zorg voor zijn vader kan ook een rol hebben gespeeld. De gezondheidszorg in Marokko is van veel mindere kwaliteit, zo ervoeren ook Marokkaans-Nederlandse toeristen in het Noord-Afrikaanse land.

Het eerbetoon van de supporters van FC Utrecht, de club uit zijn geboortestad, raakte Ihattaren ook. Hij raakte geëmotioneerd door de steun - ook van PSV-fans en andere voetballiefhebbers - die hij kreeg na het overlijden van zijn vader.

Koeman
In tegenstelling tot Noussair Mazraoui en Sofyan Amrabat speelde Ihattaren dus niet bij jeugdploegen van Marokko, maar maakte hij sinds Oranje onder-15 deel uit van vertegenwoordigende Nederlandse ploegen. Bovendien pakken de KNVB en bondscoach Ronald Koeman het verstandiger aan dan destijds bij Hakim Ziyech is gedaan onder Danny Blind.

Wat ook meezit is dat Oranje ‘hot’ is. Ten tijde van het debat over Ziyech telde het Nederlands elftal niet mee. Zo twitterde oud-voetballer Gary Lineker in oktober 2015 (toen maakte Ziyech zijn debuut bij Marokko): ‘Oh mijn God, Holland is in Andorra veranderd.’ Nu zitten er met Virgil van Dijk, Matthijs de Ligt en Frenkie de Jong drie Nederlanders in het FIFA-elftal en reikte Ajax vorig seizoen tot in de halve finale van de Champions League.

Sociale druk
En dan is er nog de sociale druk. Vanuit Marokko, maar ook in Nederland. Zo riep voetbalanalyticus Johan Derksen bij Veronica Inside al een paar keer: ,,Dit zijn jongens die in Nederland zijn geboren, in Nederland opgegroeid, hebben geprofiteerd van deze welvaartsstaat, en als Nederland ze even nodig heeft, gaan ze naar Marokko.” Ziggo-presentator Jack van Gelder haalde er zelfs de islam bij. Had hij van oud-trainer Joop Brand gehoord.

Met de sociale druk vanuit de Marokkaanse gemeenschap valt het ook wel mee. Natuurlijk, met de huidige moslimhaat in Nederland voelt een deel zich uitgesloten van de Nederlandse maatschappij. Maar er zijn ook veel Marokkaanse Nederlanders, onder wie voormalige profvoetballers, die Ihattaren liever in het oranje tricot willen zien. Je hoort dan allerlei argumenten: Oranje is beter voor zijn voetballoopbaan, hij kan een brug slaan tussen verschillende groepen in Nederland.

De vijandigheid in Marokko wordt soms ook overdreven. Zo waren op de markt in Al Hoceima Oranje-shirtjes met achterop de achternaam van Ibrahim Affelay te koop. Dus ook Marokkaanse voetballiefhebbers zullen Mohamed Amine Ihattaren uit Utrecht toejuichen als hij voor het Nederlands elftal scoort op het WK van 2022, of misschien wel op het EK van volgend jaar. En dat kan (toekomstige) Marokkaans-Nederlandse talenten richting een interlandcarrière bij Oranje duwen.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Nihad » zo nov 03, 2019 4:07 pm

Uitstekend artikel! Slaat de spijker op zo’n kop. Leesvoer voor sommigen hier.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Lionel » zo nov 03, 2019 7:36 pm

Het is gewoon een keuze. Net zoals Nous vorig jaar voor Marokko koos. En Dest voor Amerika.
IK GELOOF!!!!!!

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Dubbel » ma nov 11, 2019 6:01 pm

Anders dan in de periode dat Hakim Ziyech en later Sofyan Amrabat...
Sofyan Amrabat??? Dus nog nooit van gehoord. Jullie wel? Die had vast nooit Oranje gehaald.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Sandro » wo nov 13, 2019 8:12 am

Hij is momenteel wel aardig bezig en "pas" 23 jaar.

https://www.vi.nl/nieuws/serie-a-revela ... -zijn-dood
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Cruijff » vr nov 15, 2019 7:14 am

Dubbel schreef:
Anders dan in de periode dat Hakim Ziyech en later Sofyan Amrabat...
Sofyan Amrabat??? Dus nog nooit van gehoord. Jullie wel? Die had vast nooit Oranje gehaald.

Rondom de periode dat jij weer terug van de VS naar Nederland emigreerde verkaste die Sofyan net van FC Utrecht naar Feyenoord.
Maar in Rotterdam-Zuid is ie vaker in z'n poeperdje gepakt dan ie gespeeld heeft, dus kan me voorstellen dat je weinig van zijn carriere hebt mee gekregen.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Sandro » di nov 19, 2019 4:43 pm

Dus...als oranje 2de in de poule wordt dan loten ze zeer waarschijnlijk Oekraïne uit pot 1?

Ik hoop dat Koeman Boadu, Stengs en Propper erin gooit, zodat er niet nog zo'n zaadpot als tegen NIE volgt, maar hem kennende zal hij wel niet teveel wijzigen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door brigade zuid » di nov 19, 2019 8:55 pm

Sandro schreef:Dus...als oranje 2de in de poule wordt dan loten ze zeer waarschijnlijk Oekraïne uit pot 1?.
En als ze eerste in de poule worden? Wordt er niet geloot?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Jöhnk » wo nov 20, 2019 10:51 pm

Wat een gejank van die Koeman. Laat je ploeg eens normaal voetballen. Het spel is al net zo beroerd als onder Blind.

Wouter
Berichten: 18630
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Wouter » wo nov 20, 2019 10:59 pm

Jöhnk schreef:Wat een gejank van die Koeman. Laat je ploeg eens normaal voetballen. Het spel is al net zo beroerd als onder Blind.
Eens. Hij heeft het geluk dat hij met een waanzinnig getalenteerde selectie kan werken. Dat geluk hadden Blind, Hiddink en Advocaat niet. Bizar dat hij roept dat we geen goed voetbal moeten verwachten.

Hij maakt ook zulke rare conservatieve keuzes. Wie stelt De Roon nou op als je ook een middenveld De Jong-Van der Beek-Wijnaldum kunt formeren? Daar watertandt toch elke coach van? Ik zou trouwens Propper ook hoger in de hiërarchie zetten dan De Roon, maar misschien ligt dat aan mijn geelzwarte bril.

En dan Vermeer en Zoet als tweede en derde keeper...Waarom? Die keepen toch allebei waanzinnig slecht de laatste tijd? Neem gewoon Bizot nee en voor mijn part Pasveer, die keepen dit seizoen tenminste goed.

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door wimpey » do nov 21, 2019 11:07 am

Jöhnk schreef:Wat een gejank van die Koeman. Laat je ploeg eens normaal voetballen. Het spel is al net zo beroerd als onder Blind.
Mwah. Blind ging er kansloos af tegen IJsland, Turkije en Bulgarije.

Koeman presteert wel. Hij kijkt enkel naar het resultaat. Straalt ook wel effe wat meer leiderschap uit dan die slappe Blind en de uitgebluste Hiddink en Advocaat.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door 999 » do nov 21, 2019 11:27 am

wimpey schreef:
Jöhnk schreef:Wat een gejank van die Koeman. Laat je ploeg eens normaal voetballen. Het spel is al net zo beroerd als onder Blind.
Mwah. Blind ging er kansloos af tegen IJsland, Turkije en Bulgarije.

Koeman presteert wel. Hij kijkt enkel naar het resultaat. Straalt ook wel effe wat meer leiderschap uit dan die slappe Blind en de uitgebluste Hiddink en Advocaat.
Valt ook wel met zijn neus in de ( room) boter ...

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12766
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Liberty » do nov 21, 2019 11:29 am

999 schreef:
wimpey schreef:
Jöhnk schreef:Wat een gejank van die Koeman. Laat je ploeg eens normaal voetballen. Het spel is al net zo beroerd als onder Blind.
Mwah. Blind ging er kansloos af tegen IJsland, Turkije en Bulgarije.

Koeman presteert wel. Hij kijkt enkel naar het resultaat. Straalt ook wel effe wat meer leiderschap uit dan die slappe Blind en de uitgebluste Hiddink en Advocaat.
Valt ook wel met zijn neus in de ( room) boter ...
Precies. Met De Ligt en Van Dijk in de verdediging en Frenkie de Jong op het middenveld is het voetballen al een stuk makkelijker. En met talenten zoals Van der Beek, Bergwijn, Depay en Malen die ook beschikbaar zijn.

De kritiek op Blind is op zich wel terecht, maar hij had ook wel een redelijk kansloze selectie.
Tijd voor iets nieuws.

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Gezond verstand » ma jan 13, 2020 8:23 am

Koeman zegt nee tegen Barcelona omdat hij niet voor het EK weg wil. Dat vind ik verrassend, ik dacht dat hij deze trein niet zou willen missen. Zo'n loyaliteit heeft hij nog nooit getoond, zal hij de kansen van Oranje op het EK zo hoog inschatten?
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Lionel » ma jan 13, 2020 9:08 am

Gezond verstand schreef:
ma jan 13, 2020 8:23 am
Koeman zegt nee tegen Barcelona omdat hij niet voor het EK weg wil. Dat vind ik verrassend, ik dacht dat hij deze trein niet zou willen missen. Zo'n loyaliteit heeft hij nog nooit getoond, zal hij de kansen van Oranje op het EK zo hoog inschatten?
Vind ik ook verrassend. Tenzij hij na de zomer daar aan de slag kan.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22999
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door raymon » ma jan 13, 2020 9:29 am

Die gaat uiteraard na het EK aan de slag. Lijkt me duidelijk. Als Barcelona een nu of nooit aanbod neerlegt dan is hij ook gewoon weg hoor. Ze zullen dus wel op hem willen wachten.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Iniesta » ma jan 13, 2020 4:30 pm

Hij zal toch gewoon een contract hebben waar ie niet onder uit kan? De Barcelona clausule is alleen voor na het EK denk ik.

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door columbus » ma jan 13, 2020 11:02 pm

Snap niet dat ze bij Koeman uitkomen. Zijn verleden als speler van Barcelona is natuurlijk ontzettend mooi. Maar hij is toch een trainer met jaren 90 kijk op het spelletje? Vrij conservatief dat werkt voor een eindtoernooi, gericht op een resultaat. Ik zie hem niet modern dynamisch voetbal op de mat brengen.

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Gezond verstand » di jan 14, 2020 5:15 am

Iniesta schreef:
ma jan 13, 2020 4:30 pm
Hij zal toch gewoon een contract hebben waar ie niet onder uit kan? De Barcelona clausule is alleen voor na het EK denk ik.
Paar miljoen en dan gaat de KNVB overstag
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Gaizka1985 » do jan 16, 2020 10:35 am

columbus schreef:
ma jan 13, 2020 11:02 pm
Snap niet dat ze bij Koeman uitkomen. Zijn verleden als speler van Barcelona is natuurlijk ontzettend mooi. Maar hij is toch een trainer met jaren 90 kijk op het spelletje? Vrij conservatief dat werkt voor een eindtoernooi, gericht op een resultaat. Ik zie hem niet modern dynamisch voetbal op de mat brengen.
Helemaal mee eens!

Daarnaast zijn de berichten over die nieuwe trainer erg positief, misschien heeft Koemand zijn enige kans om trainer te worden van Barcelona laten lopen?

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Lionel » do jan 16, 2020 10:57 am

Gaizka1985 schreef:
do jan 16, 2020 10:35 am
columbus schreef:
ma jan 13, 2020 11:02 pm
Snap niet dat ze bij Koeman uitkomen. Zijn verleden als speler van Barcelona is natuurlijk ontzettend mooi. Maar hij is toch een trainer met jaren 90 kijk op het spelletje? Vrij conservatief dat werkt voor een eindtoernooi, gericht op een resultaat. Ik zie hem niet modern dynamisch voetbal op de mat brengen.
Helemaal mee eens!

Daarnaast zijn de berichten over die nieuwe trainer erg positief, misschien heeft Koemand zijn enige kans om trainer te worden van Barcelona laten lopen?
Vraag is of de nieuwe coach wel de tijd krijgt. Hoeveel krediet heeft hij?
IK GELOOF!!!!!!

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Iniesta » do jan 16, 2020 12:02 pm

Met deze spelers haal je sowieso wel succes normaal gesproken, daarmee krijg je ook wat tijd om zaken om te zetten.
Wel een goede zet, want het spel van Barcelona leek daadwerkelijk nergens op. Hopelijk krijgt Frankie ook een positie waar hij beter tot z’n recht komt.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Dubbel » do mar 12, 2020 12:22 am

— The Noord-Brabant province in the Netherlands called off all professional soccer matches for the rest of this week. The province includes Eindhoven, where the U.S. is scheduled to play the Dutch national team in an exhibition on March 26. The U.S. Soccer Federation said it is monitoring the situation there and in Cardiff, where the Americans are to play Wales four days later.
ABC News

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door zeux » do mar 12, 2020 6:41 am

Lijkt me niet dat die nog naar Europa gaan komen...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach

Bericht door Gaizka1985 » do mar 12, 2020 4:17 pm

EK waarschijnlijk uitgesteld naar zomer 2021!

Plaats reactie