Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Cruijff » wo sep 23, 2020 8:45 pm

Frons De Boer, zoals Theo Maassen hem in een klassiek geworden sketch ooit noemde heeft het papierwerk getekend jongens! :blush.gif:
Frank de Boer tekent tot 2022 als bondscoach Nederlands elftal


23 september 2020 19:02
Laatste update: een uur geleden

Frank de Boer wordt de nieuwe bondscoach van het Nederlands elftal. De KNVB heeft met de vijftigjarige coach een akkoord bereikt over een contract tot en met het WK van 2022, meldt de voetbalbond woensdag.

De Boer is de opvolger van Ronald Koeman, die vorige maand naar FC Barcelona vertrok. Na het EK van volgend jaar wordt met de voormalige coach van Ajax geëvalueerd. Als de samenwerking dan bevalt, gaat De Boer door tot en met het WK van 2022.

De oud-international start per direct met zijn werkzaamheden als bondscoach. Daardoor zit De Boer al op de bank bij de eerstvolgende oefenwedstrijd van Oranje, een duel met Mexico op 7 oktober. Hij wordt vrijdag officieel gepresenteerd in Zeist.

De vijftigjarige De Boer zat zonder club sinds hij eind juli vanwege teleurstellende resultaten was ontslagen bij het Amerikaanse Atlanta United. De Noord-Hollander zei onlangs bij FOX Sports het een eer te vinden om bondscoach van Oranje te worden.

In de zoektocht naar een opvolger van de vertrokken Koeman benaderde de KNVB Frank Rijkaard en Peter Bosz al. De gestopte Rijkaard zag het niet zitten om terug te keren in de voetballerij, terwijl Bosz liet weten een contract bij Bayer Leverkusen te hebben.

Na Ajax-successen trad verval in bij De Boer
De Boer begon zijn trainerscarrière in 2008 als assistent bij het Oranje van bondscoach Bert van Marwijk. In december 2010 kwam hij voor het eerst op eigen benen te staan als hoofdtrainer van Ajax.

Onder 112-voudig international De Boer sloegen de Amsterdammers een nieuwe succesperiode in met vier landstitels op rij. Na het mislopen van de titel in 2016 koos hij voor een vertrek naar Internazionale, maar zijn periode bij de club uit de Serie A liep uit op een deceptie. De Boer werd na nog geen drie maanden op straat gezet.

Na zijn mislukte avontuur in Milaan hoopte hij zijn trainerscarrière in de zomer van 2017 bij Crystal Palace nieuw leven in te blazen, maar zijn verblijf in Engeland was van nog kortere duur dan dat in Italië. Na vijf officiële wedstrijden kreeg hij zijn congé van de club uit de Premier League.

Pas ruim een jaar later ging De Boer bij Atlanta United weer aan de slag als trainer. Hij kende met het winnen van de Campeones Cup en de US Open Cup een goed debuutseizoen, maar deze zomer kon hij na een teleurstellende start alsnog vertrekken.
https://www.nu.nl/voetbal/6079216/frank ... lftal.html

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Cruijff » wo sep 23, 2020 8:51 pm

Marillion schreef:
wo sep 23, 2020 6:59 pm
Van Gaal was ook mijn keuze geweest maar wel met één belangrijk voorbehoud. Als de spelers dat niet zouden zien zitten begin je er beter niet aan.

Ik wens Frank veel succes. Het is z'n laatste kans om zijn trainersloopbaan weer op de rails te krijgen. Als dit project ook mislukt kan hij op de golfbaan aan zijn handicap gaan werken.
Dat zou je denken ja, dat in het geval van 4 epic fails op rij het einde trainersloopbaan is.
Maar ik geef je op een briefje dat hij dan minimaal nog in Qatar of elders in de zandbak zal opduiken. Broer Ronald en hij hebben daar immers prima connecties.

Marillion schreef:
wo sep 23, 2020 6:59 pm
Overigens zag ik een gerucht voorbij komen over Sneijder als assistent. Dat gaat ze toch niet echt doen zeker?
Slecht idee, wat mij betreft. Dus de kans dat de KNVB dit wél gaat doen lijkt me levensgroot.
Sneijder is recordinternational, dat vinden velen zeer belangrijk, heeft status bij de spelers, is ook de nodige jaren jonger dan Frank en de rest van de huidige staf. Hij 'staat een stuk dichterbij de groep' zegt men dan altijd.

Ga er maar vanuit dat er achter de naam Sneijder een groen vinkje komt.

Minimaal tot en met Qatar 2022 gaan we De Boer en Sneijder rondom de nationale elftallen zien, geen ontsnappen meer aan. Mocht bij Oranje het avontuur al veel eerder eindigen, dan zien we die heren rondom Qatar 2022 gegarandeerd in een andere hoedanigheid alsnog elke dag op televisie.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10235
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door WP_Legend » do sep 24, 2020 2:02 am

Nou heb ik sowieso helemaal niks met landen voetbal, maar dit toont aan dat de KNVB geen enkele ambitie heeft...

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Yopii » do sep 24, 2020 9:17 am

Natuurlijk is LVG een veel betere coach, maar hij is inmiddels wel erg oud. Bij MU was duidelijk te zien dat hij de nieuwste ontwikkelingen in het voetbal had gemist.

Dat geldt trouwens ook voor Frank de Boer, de trouwe luitenant van LVG. Als Frank de Boer goed genoeg is, kun je net zo goed LVG nemen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door 999 » do sep 24, 2020 11:38 am

Woede over aanstelling van De Boer
Frank de Boer is aangesteld als nieuwe trainer van het Nederlands elftal. De Commissie Mijnals voelt zich bedonderd.

FOTO GETTY IMAGES

Commissie Mijnals-voorzitter Tan: ’Boosheid heeft niks met Frank, maar alles met de procedure te maken’

AMSTERDAM De aanstelling van Frank de Boer (50) als bondscoach leidt tot woede bij de Commissie Mijnals. „En dat heeft niks met Frank, maar alles met de door de KNVB gevolgde procedure te maken”, zegt de geïrriteerde voorzitter Humberto Tan (54), die spreekt namens alle leden. Ze vinden dat de voetbalbond een kans voor open doel mist. „De KNVB heeft zijn mond vol over inclusiviteit, maar gaat niet eens het gesprek aan met iemand met een migratieachtergrond, terwijl er mogelijkheden genoeg waren. Vanaf dag één stond vast dat Frank de opvolger zou worden van Ronald Koeman. De rest was allemaal een beetje cosmetisch, dus voelt de commissie zich bedonderd.”

Had je liever gehad dat er voor een gekleurde bondscoach was gekozen?

Tan, fel: ,,Nee! Het gaat niet om kleur maar om kwaliteit. Maar zoek ook eens naar kwaliteit buiten de ’mensen zoals wij-kring’, want ook daar is veel kwaliteit. De Commissie Mijnals heeft ook nooit een naam genoemd. Wij zijn herhaaldelijk gevraagd om een lijstje met namen te overleggen, maar hebben dat juist bewust niet gedaan. Het benoemen van de bondscoach is een taak van de technisch directeur (Nico-Jan Hoogma, red.) van de KNVB.”

De KNVB verwijt jullie je met de benoeming te willen bemoeien.

„Dat is onjuist. Het enige dat we hebben gevraagd, is breed te kijken en ook met niet-witte mensen te praten, van wie de KNVB dacht dat ze ook geschikt zouden kunnen zijn voor de functie van bondscoach. En áls ze die zouden afwijzen, dat dan met een goede motivatie te doen. Er is door ons altijd gezegd dat kwaliteit leidend moet zijn.”

Wat vind je van Frank de Boer?

„Ik vind hem net als Peter Bosz en Louis van Gaal een topcoach. En ik gun hem echt het allerbeste, hoop dat hij het nog beter doet dan Ronald Koeman en net zo’n goede klik heeft met de spelersgroep. Hij heeft de internationale ervaring die je als bondscoach nodig hebt. Maar nogmaals, daar gaat het nu niet om!”

Waar dan wel om?

„Dat de KNVB bij de eerste de beste gelegenheid afziet van de procedure die de directie zelf ook zei te willen volgen. Ja, zéi te willen.”

Maar is de KNVB jullie uitleg verschuldigd?

„Naar aanleiding van het racisme tijdens Den Bosch-Excelsior in november 2019 heb ik op verzoek van de overheid én de KNVB de Commissie Mijnals opgericht. Met als doel discriminatie en racisme aan te pakken en de diversiteit te bevorderen. De KNVB vroeg letterlijk: help ons bij ons probleem, want we zien dat we dit hebben.”

Wat is dan het probleem?

„Grofweg dertig tot veertig procent van de KNVB-leden heeft een migratieachtergrond, maar binnen de organisatie is het percentage minder dan vijf procent, in de top welgeteld núl procent. In de complete trainers- en begeleidingsstaf – van de jongste jeugd tot en met het grote Oranje – was het eveneens nul procent, al zijn onlangs wel Ervin Lee en Hedwiges Maduro aangesteld als assistent bij Oranje onder 20 en Onder 18. Maar het aandeel blijft klein.”

Was de KNVB het daarmee eens?

„De KNVB reageerde positief op ons voorstel de Rooney Rule los te laten op hun trainersgilde. Die regel zorgde er in de NFL (American Football-competitie, red.) voor dat het aantal Afro-Amerikaanse coaches toenam en houdt in dat een club of bond verplicht is om met iemand met een niet-westerse achtergrond te praten als er een vacature is. De praktijk leert dat bestuurders tóch vaak op andere gedachten komen als ze niet alleen kennismaken met de gebruikelijke kandidaten, want onbekend maakt onbemind. De KNVB wilde het plan verder uitwerken, maar vond het een goed idee.”

En dan vertrekt Koeman naar FC Barcelona…

„Ja, waarna wij direct een brief aan de KNVB hebben geschreven. Daarin hebben we gevraagd de procedure te volgen die zij óók wilden, want we konden ons wel twee of drie gekleurde kandidaten voorstellen met wie het raadzaam zou zijn eens een gesprek aan te knopen. En nee, we hebben geen namen genoemd.”

Aan jullie wens is toch gehoor gegeven door Frank Rijkaard te polsen?

„Nee, Rijkaard was pure window dressing. Hij is als alibi gebruikt: kijk eens hoe we met diversiteit bezig zijn. Onzin, want het is algemeen bekend dat Frank al zeven jaar niet meer de ambitie heeft om iets in de voetballerij te doen. Dat was uitgesloten. We zagen deze actie van de KNVB overigens al aankomen en hebben daarom tussentijds aangegeven dat Rijkaard benaderen voor ons niet hetzelfde zou zijn als voldoen aan de Rooney Rule.”

De Boer is inmiddels rond met de KNVB. Kun je nu wel aangeven welke kleurrijke coaches jullie hadden zien zitten?

„Wij gaan niet over de aanstelling en kwaliteit is leidend. Als commissielid ga ik geen namen noemen van mensen die wíj graag zouden zien. Maar ik heb ook begrepen dat de spelers graag Henk ten Cate of Peter Bosz wilden. En in de media heb ik Ruud Gullit en Clarence Seedorf voorbij horen komen. Kandidaten waarvan alleen Bosz is gepolst.”

Wat is je conclusie na de aanstelling van De Boer?

,,Dat het nu de hoogste tijd is dat er op dit punt wat gaat veranderen binnen de KNVB. Wat er rond de aanstelling van de nieuwe bondscoach is gebeurd en de gevolgde procedure zijn niet meer van deze tijd. En ’ons voetbal is van iedereen’, zoals de KNVB dat zelf zegt. Dus niet alleen van een bepaalde groep. En helaas heeft de KNVB die indruk toch weer weten te wekken. Het wordt hoog tijd om dat gevoel weg te nemen.”
Rijkaard: ’Ik voelde geen aandrang bondscoach te worden’

AMSTERDAM Frank Rijkaard voelde ’niet de aandrang om weer bondscoach te worden’ en heeft de KNVB daarom ’nee’ verkocht als opvolger van Ronald Koeman bij Oranje.

De keus voor Frank de Boer bij het Nederlands elftal is volgens Rijkaard (57), die sinds 2013 niet meer actief is in de voetballerij, eentje die heel goed kan uitpakken. „Frank is een succesvolle trainer in Nederland geweest. Ik heb met hem gespeeld en ken zijn voetbalfilosofie. Daarbij is hij volgens de Nederlandse voetbalschool opgeleid, weet de eisen en hoe we het graag zien.”

Dat De Boer minder succesvol was tijdens zijn laatste drie buitenlandse avonturen, zegt Rijkaard niet zoveel. „Een carrière gaat nooit over rozen en mindere momenten helpen je om te komen waar je wilt komen. Frank is ambitieus en capabel genoeg om met deze mooie nieuwe lichting goede resultaten te boeken.”

Of de KNVB juist heeft gehandeld door niet ook kandidaten als Henk ten Cate of Ruud Gullit te benaderen en Rijkaard – volgens Commissie Mijnals-voorzitter Humberto Tan – als alibi is gebruikt? „Daar ben ik niet mee bezig. Ik kijk naar kwaliteiten en niet naar kleur.”
De T.
Laatst gewijzigd door 999 op do sep 24, 2020 11:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey
Berichten: 51680
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door wimpey » do sep 24, 2020 11:39 am

De spelers willen het blijkbaar zelf doen. Anders kan FdB nooit de voorkeur krijgen boven LvG. Ze motten hem als mens blijkbaar niet. Veel te lastig, zo'n veeleisende man...

Lionel
Berichten: 47043
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Lionel » do sep 24, 2020 12:30 pm

Frank de Boer is toch ook geen walkover?

Van Dijk, Frenkie en De Ligt zouden het niveau of qua status Frank de Boer kunnen evenaren. De rest mag zijn veters niet strikken.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door 999 » za sep 26, 2020 12:13 pm

DE BOER IS TROEF
Frank de Boer, tijdens zijn presentatie in Zeist: „Ik vind dat er overeenkomsten zijn met de selectie van 2010.”

FOTO BSR AGENCY

Al bezig met debuut: ’Wat kan er beter? Wat is goed en waar moeten we niet aan tornen?’

door Valentijn Driessen

& Mike Verweij

ZEIST Beter had Frank de Boer zichzelf niet kunnen typeren. Al (ver) voor zijn presentatie als nieuwe bondscoach was de streber bezig om in de eerste interlands zo goed mogelijk te kunnen presteren. „Ik heb met Virgil van Dijk gesproken om te polsen hoe hij erin zit. Hij is een heel belangrijke pion, een verlengstuk van de coach. Als ik de groep op 5 oktober voor het eerst toespreek, wil ik weten wat er speelt. Wat kan er beter? Wat is goed en waar moeten we niet aan tornen?”, aldus de kersverse bondscoach.

De Boer maakte van de gelegenheid in Zeist gebruik om het fabeltje te tackelen dat hij een voorstander is van tikkies breed en terug. „Volgens mij heb ik weleens een pass naar voren gespeeld”, refereerde hij aan zijn legendarische lange bal op Dennis Bergkamp en de nog legendarischere afronding, in de kwartfinale van het WK in 1998 tegen Argentinië. „Iedereen weet hoe ik als speler was en volgens mij was ik de eerste die een pass naar voren gaf. Dat tikkie breed slaat zeker niet op mij. We willen resultaten boeken en op zo’n mooi mogelijke manier als kan. We hebben daar ook de kwaliteiten voor.”

Dat de KNVB ook contact opnam met Frank Rijkaard en Peter Bosz, terwijl in de media ook de namen van Louis van Gaal, Henk ten Cate en Ruud Gullit circuleerden, deert De Boer niet. „Het interesseert me niet of ik nummer één, twee, drie, vier of vijf ben. Uiteindelijk zijn ze bij mij terecht gekomen en ik ben zeer trots dat ik hier mag zitten. Ik hoop niet dat ik het vertrouwen zal beschamen.”

Dat er kritiek is op zijn aanstelling verbaast hem niet. „Je hebt altijd tegenstanders en die hoor je vaak het luidste. Kleine groepen die hun stem laten horen, krijgen vaak aandacht. Dat is helemaal niet erg en je moet er naar luisteren. Maar een heel grote groep zal ook heel tevreden zijn met de keuze van de KNVB. Het is aan mij om te bewijzen dat het de juiste beslissing was van de directie. Ik wil laten zien dat ik het in mijn vingers heb en ben ervan overtuigd dat ik een goede coach kan zijn.”

Een Koeman 2.0, waar de KNVB naar op zoek was? „Ik denk dat er wel overeenkomsten zijn, maar ik ben zeker geen Koeman 2.0. Ik heb mijn eigen stijl en identiteit en die zal ik ook altijd houden, omdat ik geen kopie van iemand ben. Maar ik volg wel het pad dat Ronald Koeman is ingeslagen. Het zou ook raar zijn – nu iedereen tevreden is en er geloof in heeft – opeens een heel ander systeem te spelen of een andere wind te laten waaien.”

De 112-voudig international, deelnemer aan vijf eindtoernooien en assistent-bondscoach onder Bert van Marwijk tijdens het Zilveren WK in 2010, zei zich te verheugen op de samenwerking met Dwight Lodeweges, de assistent van Koeman, die de laatste twee interlands interim-bondscoach was. „Ik heb bij Ajax vier jaar lang met Hennie Spijkerman gewerkt en vier kampioenschappen gevierd. Ik heb het gevoel dat het tijd is voor een frisse wind en het is helemaal niet erg om door te selecteren”, gaf hij subtiel aan te breken met zijn ’vaste assistent’ Orlando Trustfull.

„Ik heb ook het gevoel dat het misschien beter is om eens een nieuwe start te maken, waar iedereen energie van krijgt. Ik kreeg energie van Hennie Spijkerman. En ik heb met Dwight gesproken en kreeg diezelfde energie weer terug. Ik kijk ernaar uit om samen te werken, ook met de andere stafleden.”

De zegen van Van Gaal, de man die openlijk solliciteerde, maar nooit een belletje kreeg, heeft De Boer in elk geval. „Een hele tijd geleden hebben we als verrassing met onze vrouwen in een bootje op de grachten gedineerd. Toen vroeg hij of ik bondscoach wilde worden en dacht dat ik een goede zou zijn.”

De Boers handen jeuken om aan de slag te gaan. „Ik vind dat er overeenkomsten zijn met de selectie van 2010. We hadden toen ook exceptionele spelers met bijvoorbeeld Wesley Sneijder, die net de Champions League had gewonnen en misschien wel de beste speler van de wereld was. Dat vonden we zeker in het chauvinistische Nederland. En we hadden een fantastische Arjen Robben en Rafael van der Vaart en een goed verdedigend blok met Mark van Bommel en Nigel de Jong. Nu zit het ook heel solide in elkaar. Misschien is dit in de breedte wel een nog talentvollere groep. Als je Donyell Malen donderdag weer zag en Cody Gakpo ... De talenten kloppen op de deur en dat is fantastisch voor mij en het Nederlandse voetbal.”

De nieuwe bondscoach legt de lat dan ook hoog. „Als speler wilde ik het allerhoogste en als coach wil ik dat ook, dus als we prijzen kunnen pakken, moeten we dat doen. Daar gaan we ook honderd procent voor. Als ik de deur hier uitloop, we elkaar een hand geven en het genoeg is geweest, dan moet iedereen tien jaar later nog aan deze periode terugdenken. We hebben in 1998 niets gewonnen, in 1988 het EK. Iedereen heeft het nog over 1988, maar óók over het feit dat het in 1998 een fantastisch team was. We moeten er nu ook voor zorgen dat men graag naar Oranje kijkt en trots is”, gaf De Boer er blijk van een voetprint te willen achterlaten.
De T.

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Yopii » zo sep 27, 2020 6:33 pm

De nieuwe bondscoach legt de lat dan ook hoog. „Als speler wilde ik het allerhoogste en als coach wil ik dat ook, dus als we prijzen kunnen pakken, moeten we dat doen. Daar gaan we ook honderd procent voor.
Nee maar, dat noem ik verrassend. :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Marillion » vr okt 02, 2020 1:25 pm

Zullen we het open deuren topic weer in ere herstellen? :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door 999 » di okt 06, 2020 10:02 am

Vuurdoop voor Frank De Boer
Bondscoach Frank de Boer wacht een megadrukke week met het Nederlands elftal, waarin liefst drie interlands op het programma staan.

FOTO’S GETTY IMAGES & ANP/HH

Nieuwe bondscoach krijgt direct drie duels met hoogste moeilijkheidsgraad voor kiezen

door Valentijn Driessen

& Mike Verweij

ZEIST Een rustig aanloopje zit er voor Frank de Boer vanwege de omstandigheden niet in. De nieuwe bondscoach krijgt in zijn eerste interlandperiode tegen Mexico (vriendschappelijk), Bosnië-Herzegovina en Italië (Nations League) drie wedstrijden met de hoogste moeilijkheidsgraad voor zijn kiezen.

En niet alleen, omdat de tegenstanders het predicaat sterk tot zeer sterk hebben. Uitgerekend bij zijn start als keuzeheer speelt het Nederlands elftal voor het eerst sinds mensenheugenis drie interlands in één week: woensdag, zondag, woensdag. „Het was misschien beter geweest als het oefenduel met Mexico niet was gepland en ik een hele week met de selectie had kunnen trainen”, aldus de opvolger van Ronald Koeman.

„De spelers kwamen vanaf maandagochtend vier uur druppelsgewijs, vermoeid binnen en woensdag is de eerste wedstrijd al. Ik heb weleens betere voorbereidingen gehad”, zegt De Boer, die met zijn rechterhand Dwight Lodeweges in de aanloop naar Mexico-thuis al flink aan het puzzelen is geslagen.

„We gaan bekijken welke vier, vijf spelers 45 minuten zullen spelen, wie er een hele wedstrijd in actie komen en welke invloed dat op de tweede wedstrijd (zondag in Bosnië, red.) heeft. Want het tweede en derde duel zijn natuurlijk het belangrijkst. We willen als eerste eindigen in onze Nations League-poule en goede zaken doen voor de ranking, zodat we bij de loting voor de WK-kwalificatie in pot 1 zitten.”

Mocht de nood aan de man komen, dan hoeft De Boer maar een paar meter verderop op de hotelkamerdeur van Erwin van de Looi te bonzen. „Jong Oranje zit in dezelfde bubbel en daar kunnen we ook uit putten, want dat zijn ook jongens met kwaliteit.”

Het drukke schema is slechts een van de complicerende factoren. Voorgangers van De Boer beklaagden zich geregeld over interlands in en rond de transferwindow, omdat een international, zoals nu bijvoorbeeld Memphis Depay, meer met zijn mogelijke nieuwe werkgever bezig kan zijn dan met Oranje.

Maar ook het feit dat meerdere internationals (vooralsnog) reserve bij hun club zijn, maakt het werk van De Boer niet eenvoudig. Al doet hij daar redelijk luchtig over. „We weten wat we aan Jasper Cillessen hebben. Hij zit bij Valencia op dit moment in een mindere situatie, maar we hopen dat hij dat snel kan omkeren door hier een goede prestatie te leveren en te laten zien dat hij de nummer één is”, aldus de 112-voudig international.

„En ik kan me voorstellen dat Memphis de laatste twee keer bij Lyon is ingevallen omdat de trainer keuzes maakt voor spelers van wie hij zeker weet dat ze er na de transferperiode nog zijn. Maar Memphis is de aanvoerder, dus staat hij er niet zomaar naast. Ik verwacht dat hij snel weer elke week speelt als hij in Lyon blijft. En Donny van de Beek moet bijvoorbeeld nog zijn plek vinden bij Manchester United. Dat is ook een kwestie van tijd. Natuurlijk wil ik het liefst dat ze altijd spelen, maar ik denk dat ze ook nu van grote waarde kunnen zijn voor het Nederlands elftal.”

Hetzelfde geldt, denkt De Boer, voor Virgil van Dijk en Georginio Wijnaldum, die zondag met Liverpool een ongekende draai om hun oren kregen en zich weleens met een beter gevoel bij Oranje meldden. Wat ook opgaat voor de AZ-spelers, die bij Sparta een zeker lijkende overwinning verspeelden (van 0-4 naar 4-4).

En dan is er nog die vermaledijde coronacrisis. Nadat de spelers maandag een (verplichte) coronatest ondergingen, horen zij dinsdag hopelijk dat iedereen negatief is. „Deze tijd is moeilijk”, zegt aanvoerder Virgil van Dijk. „Omdat je heel erg op jezelf moet passen. Bij Liverpool hebben we natuurlijk ook coronagevallen gehad en dan komt het heel dichtbij. Dus weet je dat je nóg scherper op je gezondheid moet letten: mondmaskers op, handen wassen, afstand houden en dat doen we hier ook. Het is na elke test altijd weer de vraag of iedereen vol aan de bak kan. Maar dat is de wereld waarin we nu leven.”

Een tijd, waarin De Boer het bondscoachschap aanvaardde. De nuchtere Noord-Hollander kan zich onder deze moeilijke omstandigheden aan één ding vasthouden. Op het moment dat Ajax tijdens de Fluwelen Revolutie in brand stond, was hij op zijn best.
De T.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Monkey Tonk » wo okt 07, 2020 8:42 pm

Waarom blijft FdB maar doorcoachen?

En waarom zit ik NL- Mexico te kijken?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Marillion » wo okt 07, 2020 9:02 pm

Monkey Tonk schreef:
wo okt 07, 2020 8:42 pm
Waarom blijft FdB maar doorcoachen?

En waarom zit ik NL- Mexico te kijken?
Dit is echt de belangrijkste vraag. :smallgrin.gif:

Een vriendschappelijke interland in een stadion zonder publiek. Dat moet je echt niet willen zien.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Toppie » wo okt 07, 2020 9:10 pm

Dit gaan hele moeilijke jaren worden weinig aanvallend vermogen

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Monkey Tonk » wo okt 07, 2020 9:45 pm

Marillion schreef:
wo okt 07, 2020 9:02 pm
Monkey Tonk schreef:
wo okt 07, 2020 8:42 pm
Waarom blijft FdB maar doorcoachen?

En waarom zit ik NL- Mexico te kijken?
Dit is echt de belangrijkste vraag. :smallgrin.gif:

Een vriendschappelijke interland in een stadion zonder publiek. Dat moet je echt niet willen zien.
Nieuwsgierig hoe FdB het zou doen. De coach die achtereensvolgens faalde bij Inter Milan, Crystal Palace, en Atlanta in de MLS, en nu naar boven is gevallen om een Oranje dat in de lift zat vakkunding de strot om te draaien.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Iniesta » wo okt 07, 2020 9:50 pm

En daarvoor Ajax bijna vijf kampioenschappen op een rij bezorgde, daarmee het fundament legde voor de huidige weelde qua financiën

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Trab » wo okt 07, 2020 9:55 pm

Iniesta schreef:En daarvoor Ajax bijna vijf kampioenschappen op een rij bezorgde, daarmee het fundament legde voor de huidige weelde qua financiën
De saaiste coach aller tijden bij Ajax. Uitvinder van de grote rondo achterin. Wat was ik blij dat ie vertrok zeg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door GangstaRiB » do okt 08, 2020 7:24 am

Ik heb in totaal 15 minuten gezien, een paar keer terugzappend. Viel me wel op dat de grote rondo er al weer inzit. Ik zag Krul een paar keer geforceerd balletjes geven op verdedigers die in de dekking stonden, dus die konden ook maar 1 ding doen: balletje terug.

Worden inderdaad zware jaren voor Oranje, want ik denk dat Frank tactisch geen grootmeester is. Koeman kan een elftal afstemmen op haar kwaliteiten, Frank heeft 1 systeem in zijn hoofd en daar moet iedereen zich aan houden.

Lionel
Berichten: 47043
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Lionel » do okt 08, 2020 8:11 am

Iniesta schreef:
wo okt 07, 2020 9:50 pm
En daarvoor Ajax bijna vijf kampioenschappen op een rij bezorgde, daarmee het fundament legde voor de huidige weelde qua financiën
Echt he. Vergeleken met zijn laatste jaar zijn de salariskosten met 110% gestegen.
IK GELOOF!!!!!!

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Iniesta » do okt 08, 2020 8:55 am

GangstaRiB schreef:Ik heb in totaal 15 minuten gezien, een paar keer terugzappend. Viel me wel op dat de grote rondo er al weer inzit. Ik zag Krul een paar keer geforceerd balletjes geven op verdedigers die in de dekking stonden, dus die konden ook maar 1 ding doen: balletje terug.

Worden inderdaad zware jaren voor Oranje, want ik denk dat Frank tactisch geen grootmeester is. Koeman kan een elftal afstemmen op haar kwaliteiten, Frank heeft 1 systeem in zijn hoofd en daar moet iedereen zich aan houden.
Toch vreemd dat hij in het buitenland vaak een ander systeem speelde als hij maar 1 systeem in zn hoofd had
Het spel onder Frank werd mn zo saai doordat hij jaar na jaar met een minder team alsnog kampioen wilde worden en niet van hoge bal naar voren houdt
Met meer kwaliteit hoeft zijn denkwijze niet per definitie saai voetbal op te leveren

Als van der Hoorn de bal heeft en hij ziet Gudelj in de dekking staan, is een terugspeelbal op Cilessen waarschijnlijk de meest succesvolle optie

Als de Ligt de bal heeft en Depay zit terug laat zakken, is een strakke bal naar voren een goed alternatief

Lionel
Berichten: 47043
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Lionel » do okt 08, 2020 9:10 am

Frenkie mis je natuurlijk ook. Koopmeiners, Wijnaldum en Donny wil je niet inspelen met een man in de rug.

De Vrij kan er ook weinig van hoor.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door 999 » do okt 08, 2020 10:26 am

FRANK De Boer in ZIJN hemd gezet
KNVB kiest voor geld, spelers geven nieuwe bondscoach weinig handvatten

AMSTERDAM De troosteloze ambiance van een lege Johan Cruijff ArenA viel de nieuwe bondscoach Frank de Boer niet kwalijk te nemen. De treurige entourage paste wel naadloos bij de vertoning van het Nederlands elftal in de oefenwedstrijd tegen Mexico. Tot overmaat van ramp verloor Oranje deze door de KNVB opgedrongen interland door een benutte penalty van Raul Jimenez: 0-1. Na Italië de tweede nederlaag met die cijfers op rij in de Johan Cruijff ArenA.

Met dat resultaat startte De Boer evenals zijn bewierookte voorganger Ronald Koeman met een nederlaag. Die ging met 1-0 onderuit tegen de Engelsen. Handvatten voor de Nations League-confrontaties met Bosnië en Herzegovina (zondag) en Italië (woensdag) bood het treffen met de Mexicanen nauwelijks voor debutant De Boer.

Het viel allemaal niet mee, maar dat gold ook voor de omstandigheden waaronder deze moneymaker gespeeld moest worden. Moneymaker, omdat geld maken de enige reden was voor de KNVB om een afspraak te maken met de Mexicanen. Wie in Zeist de internationals serieus neemt, die organiseert in de eerste weken van dit waanzinnige, overvolle coronaseizoen met een EK als afsluiting in juni 2021 geen vriendschappelijke interland in een week waarin er ook tweemaal voor de Nations League gespeeld moet worden.

Maar over de rug van de internationals en van de nieuwe bondscoach De Boer probeert de voetbalbond wat goed te maken van de misgelopen inkomsten in maart van dit jaar. Net na het uitbreken van de coronacrisis stonden twee oefenduels op de agenda voor Oranje met Spanje en Amerika. Omdat hier noodgedwongen een streep doorheen ging, kostte dit de KNVB zomaar twee tot drie miljoen euro.

Omdat de schoorsteen in Zeist ook moet blijven roken, haalden algemeen directeur Eric Gudde en directeur topsport Nico-Jan Hoogma – de twee hoofdverantwoordelijken voor de aanstelling van De Boer – gewoon de cashcow, de geldkoe van stal: Oranje.

De Nederlandse bond staat daar trouwens niet alleen in, want ook in de ons omringende landen komen de voetbalslaven van de nationale elftallen een keer extra in actie om de kas te spekken. Volgende maand is het hetzelfde verhaal, als Oranje eerst thuis oefent tegen Spanje alvorens het opnieuw Bosnië en daarna Polen treft in de Nations League.

Tussendoor staan voor de meeste internationals dan nog competitie- en bekerverplichtingen op de rol en natuurlijk de start van de poulefase van de Champions League en Europa League drie weken achtereen. Dan mogen het allemaal goedbetaalde of volgens sommigen overbetaalde profs zijn, de fysieke en mentale belasting kent voor iedereen grenzen. Het is gewoon wachten op een blessuregolf.

Niet voor niets gaf De Boer aan dat zijn start als bondscoach niet ideaal is met het huidige speelprogramma. Hij heeft nauwelijks de tijd om te trainen met zijn spelers en moet allerlei kunstgrepen uithalen om maar niemand over de kling te jagen. Het was voor de Noord-Hollander reden om onder anderen de AZ’ers Owen Wijndal en Teun Koopmeiners hun debuut te gunnen en basisplaatsen in te ruimen voor Steven Berghuis, Tim Krul en Donny van de Beek. De prioriteit ligt bij Bosnië en Italië.

Vandaar mocht Hans Hateboer zijn derde wedstrijd op rij in de basis starten. In de 14e minuut schatte hij de snelheid van Rodolfo Pizarro totaal verkeerd in. De Mexicaan plukte de bal van de voet van de verdediger van Atalanta Bergamo en zette spits Jimenez alleen voor Krul, nadat die was weggelopen bij aanvoerder Virgil van Dijk. De spits schoot voorlangs. Iets wat Jesus Corona – ooit dribbelkoning bij FC Twente – twee minuten later kopieerde.

In de 20e minuut zorgde Memphis Depay voor het eerste Nederlandse wapenfeit met een afstandsschot, gekeerd door doelman Alfredo Talevera. Even later zag Ryan Babel op aangeven van Depay, na een diepe bal van Stefan de Vrij, een inzet voorbij het doel hobbelen.

Hoewel Depay zondag ontbreekt in Zenica gunde De Boer hem wel speelminuten, omdat hij volgende week woensdag belangrijk is voor Oranje tegen de Italianen. Daarbij kwam de spits niet veel in actie bij zijn club Olympique Lyon vanwege perikelen rond zijn uiteindelijk afgeketste transfer naar FC Barcelona.

Na rust kwam Depay met de aanvoerdersband uit de catacomben. Van Dijk had plaatsgemaakt voor Nathan Aké. De verdediger van Manchester City ging na aanvankelijk Mexicaans buitenspel - de VAR ontbrak - aan het shirt van Raul Jimenez hangen. De toegekende strafschop werd door de spits van Wolverhampton Wanderers feilloos ingeschoten: 0-1. In de slotfase had Oranje nog wel gelijk moeten maken, maar Luuk de Jong kopte op de doelman, waarna Depay de lat raakte.

De Boer had het zich ongetwijfeld allemaal anders voorgesteld. Zaak is om resultaat te boeken tegen Bosnië en Italië, want anders dreigt een valse start, die de nieuwe bondscoach weleens lang kan achtervolgen. De bedoeling is dat De Boer zich met Oranje manifesteert in de geest van de vertrokken Ronald Koeman en niet van de daarvoor falende bondscoach Danny Blind.

Nederland – Mexico 0-1 (0-0). 60. Jimenez 0-1 (strafschop). Scheidsrechter: Jovanovic (Ser). Gele kaart: Wijndal, Stengs, Veltman (Nederland), Herrera, Dos Santos, Araujo (Mexico).

Nederland: Krul; Hateboer, De Vrij (46. Veltman), Van Dijk (46. Aké), Wijndal (84. Promes); Wijnaldum (63. De Roon), Van de Beek, Koopmeiners; Berghuis (63. Stengs), Depay, Babel (63. Luuk de Jong).
De T.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Monkey Tonk » do okt 08, 2020 7:50 pm

Geen enkele speler speelt met plezier onder FdB. Dat is al jaren zo. Wat is een team nou zonder spelvreugde?

Deze aanstelling is niet zijn fout, maar die van de KNVB. FdB is niet slim en creatief genoeg om een goede coach te zijn. BIj Ajax kon hij nog drijven op de clubcultuur.

Hij heeft bij Inter en Crystal Palace geloof ik records gebroken voor de kortste aanstellingen. Dat betekent dat hij bestuursleden die hem aanstellen wel kan overtuigen, maar spelers absoluut niet. Bij Atlanta moesten de spelers hem ook niet.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7350
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door Scherrer » zo okt 11, 2020 6:20 pm

Zou De Boer nog steeds tot exact de 70e minuut wachten met wisselen? :smallgrin.gif:
***

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Frons de Boer, de nieuwe bondscoach

Bericht door zeux » zo okt 11, 2020 6:26 pm

Scherrer schreef:
zo okt 11, 2020 6:20 pm
Zou De Boer nog steeds tot exact de 70e minuut wachten met wisselen? :smallgrin.gif:
Check!!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie