Minister Verdonk bedreigt Nederlanderschap Salomon Kalou

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » do apr 06, 2006 9:27 am

WP_LeGeNd schreef:Bron: feyenoord netwerk

Het nieuwste televisiespotje van verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer draait helemaal om Feyenoorder Salomon Kalou.

Te zien is dat diverse sportrubrieken in allerlei landen melding maken van het feit dat Kalou uiteindelijk toch nog zijn paspoort op mag gaan halen. Maar de hoofdpersoon van de hele zaak laat weinig los. De verrassende doorbraak wordt pas duidelijk tijdens de wedstrijd Nederland-Duitsland in het Olympia Stadion in Berlijn..
Waarom zou Verdonk Centraal Beheer moeten bellen? Regelen zij paspoorten tegenwooridg? De reclame is bets leuk gedaan, maar heeft natuurlijk niks met Centraal Beheer te maken...Beetje makkelijk scoren als je het mij vraagt...

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » do apr 06, 2006 9:42 am

als dit gebeurd dan worden haar ramen ingegooid door Oranje hooligans, en dan moet ze Centraal Beheer bellen (mits ze daar verzekerd is natuurlijk)
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » do apr 06, 2006 9:48 am

Oranje heeft geen hooliganas en 70% van Nederland is tegen naturalisatie. Complete onzin reclame dus :D

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » do apr 06, 2006 10:07 am

maar wel grappig, dus :xyxthumbs: voor Centraal Beheer.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do apr 06, 2006 2:19 pm

[quote="Tscheu La Ling"][quote]KALOU KRIJGT NOG EEN KANS

DEN HAAG - Van een onzer verslaggevers

Nadat minister Verdonk onlangs besloot dat de 18-jarige VWO-scholiere Taïda Pasic naar Kosovo terugmoet, is de kritiek van de buitenwacht weer opgelaaid. Vooral de maatregel dat het meisje “om snel weer te wennenâ€

Gebruikersavatar
Tscheu La Ling
Berichten: 911
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 5:36 pm

Bericht door Tscheu La Ling » do apr 06, 2006 2:50 pm

Wat? Mag je jezelf niet citeren? :D

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do apr 06, 2006 3:00 pm

:D

Gebruikersavatar
Tscheu La Ling
Berichten: 911
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 5:36 pm

Bericht door Tscheu La Ling » do apr 06, 2006 3:22 pm

Ik dacht al dat niemand het had gelezen...

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » do apr 06, 2006 3:24 pm

het is een belachelijk stukje Tjeu, alsof iedere vrouw in Kosovo wordt verkracht :pukey: demonisering pur sang.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Gebruikersavatar
Tscheu La Ling
Berichten: 911
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 5:36 pm

Bericht door Tscheu La Ling » do apr 06, 2006 3:28 pm

Henk de Gier schreef:het is een belachelijk stukje Tjeu
Dank je, avatarloze Henk.

Je moet er natuurlijk zelf geweest zijn om er over te kunnen oordelen.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr apr 07, 2006 7:52 am

Kalou heeft bezwaar tegen reclamespotje Centraal Beheer
Van onze verslaggever John Schoorl

AMSTERDAM - Feyenoord-voetballer Salomon Kalou vindt dat de commercial van Centraal Beheer Achmea waarin hij als lid van van het Duitse elftal tegen Oranje speelt, moet worden gestopt. Volgens zijn manager Jan de Visser heeft hij daarom een advocaat van het gerenommeerde Haagse kantoor De Brauw Blackstone Westbroek ingeschakeld, die onderzoekt of zo’n verbod juridisch haalbaar is.

Kalou vindt het vervelend dat Centraal Beheer Achmea (‘Even Apeldoorn Bellen’) zonder zijn toestemming de commercial heeft gemaakt. Hierdoor zouden zijn naam en zijn portretrecht zijn ‘misbruikt’. Gekeken wordt of de verzekeraar daarom een vergoeding aan de spits moet betalen.

In het filmpje wordt gesuggereerd dat er een doorbraak is in de Kalou-affaire. Hij zou eindelijk een paspoort hebben. Mediakanonnen als Humberto Tan en Gary Lineker worden opgevoerd.

Aan het einde van de commercial blijkt welk paspoort hij heeft: een Duits. Dit vooral tot ergernis van de echtgenoot van Rita Verdonk, de VVD-minister die Kalou niet als Nederlander wil.

Volgens Rob Mol van Centraal Beheer Achmea was eerder sprake van een ander filmpje, waarin Kalou zelf zou voorkomen. Zowel Feyenoord als clubsponsor en concurrent-verzekeraar Fortis weigerde toestemming, bevestigt de club. Het nieuwe script, bedacht door bureau DDB, is niet voorlegd.

Mol snapt de ergernis van Kalou niet en is erg tevreden met de commercial. Hij benadrukt dat de verzekeraar niet wil ageren tegen Verdonks uitzettingsbeleid.
www.volkskrant.nl
Ik ben geen jurist, maar het lijkt me dat er hier wel inbreuk wordt gemaakt op het portretrecht van Kalou.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr apr 07, 2006 9:19 am

Bovendien vind ik het niet eens een grappige reclame. Alleen de persiflage van Kahn op het einde is wel grappig.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr apr 07, 2006 3:36 pm

Ik vind hem wel leuk. :xyxthumbs:

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » za apr 08, 2006 12:58 am

Weekend Cees zal je ongetwijfeld uit gaan leggen dat Kalou zelf niet in het uiteindelijke spotje voorkomt en dat het portretrecht (artikel 19 tot 22 van de auteurswet uit 1912) niks zegt over het gebruik van lookalikes.
Duke schreef:Ik ben geen jurist, maar het lijkt me dat er hier wel inbreuk wordt gemaakt op het portretrecht van Kalou.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » za apr 08, 2006 1:42 am

666 schreef:Weekend Cees zal je ongetwijfeld uit gaan leggen dat Kalou zelf niet in het uiteindelijke spotje voorkomt en dat het portretrecht (artikel 19 tot 22 van de auteurswet uit 1912) niks zegt over het gebruik van lookalikes.
Duke schreef:Ik ben geen jurist, maar het lijkt me dat er hier wel inbreuk wordt gemaakt op het portretrecht van Kalou.
Kijk dan eens goed. Zijn naam wordt genoemd bij de opstelling van Duitsland. Lijkt me voldoende om de reclame te kunnen stoppen
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » za apr 08, 2006 2:14 am

Lees de portretrechtartikelen van de auteurswet maar eens goed. Of z'n naam genoemd wordt doet niet terzake.

Hij zal het met een andere wet moeten proberen. Bijvoorbeeld de 'eer en goede naam' bepaling van 6:106 BW.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za apr 08, 2006 5:36 am

666 schreef:Weekend Cees zal je ongetwijfeld uit gaan leggen dat Kalou zelf niet in het uiteindelijke spotje voorkomt en dat het portretrecht (artikel 19 tot 22 van de auteurswet uit 1912) niks zegt over het gebruik van lookalikes.
Duke schreef:Ik ben geen jurist, maar het lijkt me dat er hier wel inbreuk wordt gemaakt op het portretrecht van Kalou.
Je krijgt z'n foto toch te zien en je ziet toch ook beelden van hem terwijl hij de auto induikt om te ontkomen aan de media?

Of heb ik het niet goed gezien?

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » za apr 08, 2006 7:49 pm

Volgens mij krijg je iemand anders te zien die op Kalou lijkt. Bij een lookalike heb je niks aan portretrecht.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za apr 08, 2006 8:44 pm

Volgens mij was de man op die foto toch echt Salomon Kalou.

Mitchelinho
Berichten: 89
Lid geworden op: wo mar 08, 2006 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Mitchelinho » za apr 08, 2006 8:48 pm

Ja ach ik vind de reclame wel humor hebben en je kon er natuurlijk al op wachten dat deze langdurige zaak in een reclamspotje voorkomt

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do apr 13, 2006 11:30 am

Reclamespot Kalou moet van de buis

Uitgegeven: 13 april 2006 11:32
Laatst gewijzigd: 13 april 2006 12:20

AMSTERDAM - Centraal Beheer Achmea moet de reclamespot over Salomon Kalou van de buis halen. Dat heeft de rechter vrijdag in Den Haag besloten. De rechter oordeelde dat de verzekeraar "zonder toestemming van Kalou gebruik heeft gemaakt van zijn portret in een commerciële uiting." Iedere keer dat Achmea het verbod overtreedt, levert dat het bedrijf een boete van 50.000 euro op.

De Feyenoorder maakte bezwaar tegen de reclamespot van Achmea waarin hij als speler van het Duitse voetbalelftal wordt neergezet.

Achmea

De verzekeraar weigerde de spot van televisie en internet te halen. Volgens het bedrijf leverde de commercial namelijk een bijdrage aan "een publiek debat over een zaak van algemeen belang." In het kort geding voerde de advocaat van Achmea aan dat de commercial de consequenties aantoonde van het vreemdelingenbeleid van minster Verdonk. De rechtbank neemt dit verweer amper serieus. Het was de verzekeraar volgens het vonnis maar om één ding te doen: het verkrijgen van naamsbekendheid.

De commercial toont opgewonden tv-verslaggevers die melden dat er eindelijk een doorbraak is in de zaak-Kalou. Aan het eind van het filmpje wordt duidelijk dat de Feyenoord-spits niet voor Nederland, maar voor Duitsland uitkomt.
www.nu.nl

Terechte beslissing natuurlijk; een bijdrage aan het publiek debat, hoe komen ze er bij... :nooo:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr apr 14, 2006 2:24 pm

Hier is het vonnis, vers van de pers!

[quote]Uitspraak

vonnis
RECHTBANK 'S-GRAVENHAGE

Sector civiel recht


zaaknummer / rolnummer: 263218 / KG ZA 06-423

Vonnis in kort geding van 13 april 2006

in de zaak van

[eiser],
wonende te [woonplaats],
eiser,
procureur mr. R.M. Schutte,
advocaten: mrs. R.M. Schutte en T. Cohen Jehoram te ’s-Gravenhage,

tegen

de naamloze vennootschap
ACHMEA SCHADEVERZEKERINGEN NV,
mede handelend onder de naam CENTRAAL BEHEER ACHMEA,
gevestigd te Apeldoorn,
verweerster,
procureur mr. H.J.M. Boukema.

Partijen zullen hierna [eiser] en Centraal Beheer Achmea genoemd worden.

1. De procedure
1.1. Het verloop van de procedure blijkt uit:
- de vrijwillige verschijning van partijen;
- de conclusie van eis;
- de mondelinge behandeling op 11 april 2006;
- de pleitnota van de raadslieden van [eiser];
- de pleitnota van de procureur van Centraal Beheer Achmea.

1.2. Ten slotte is vonnis bepaald.

2. De feiten
2.1. [eiser], geboren [geboorteplaats], is werkzaam als professioneel voetballer bij de Stichting Feyenoord (hierna: Feyenoord) te Rotterdam. In die hoedanigheid heeft hij zich bekendheid en populariteit verworven bij het voetbalminnend publiek. Zijn be-kendheid is verder toegenomen (en heeft zich ook bij niet-voetbalminnend publiek gevestigd) in verband met zijn streven om op korte termijn de Nederlandse nationa-liteit te verwerven met het oog op het wereldkampioenschap voetbal dat in de zomer van 2006 in Duitsland plaats zal vinden.

2.2. Centraal Beheer Achmea is een schadeverzekeringsmaatschappij. Reeds een aantal jaren worden in haar opdracht op de televisie reclameboodschappen (hierna ook: commercials) uitgezonden. Die commercials kenmerken zich door een humo-ristische opzet, en eindigen steeds met het tonen van de woorden :
“Even Apeldoorn bellenâ€
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr apr 14, 2006 2:37 pm

Voorzover deze stelling als een serieus bedoeld verweer moet worden opge-vat in die zin, dat Centraal Beheer Achmea ingang wenst te doen vinden dat de commercial door haar uitsluitend uit ideële overwegingen is vervaardigd en uitge-zonden, wordt dat verweer verworpen. Het is volstrekt onaannemelijk dat bij Cen-traal Beheer Achmea met het publiekelijk maken van deze commercial enige andere bedoeling heeft voorgezeten dan een puur commerciële, te weten het verkrijgen van (naams)bekendheid voor haar onderneming dan wel voor haar producten en dien-sten.
Ik heb niet de indruk dat de rechter hier erg lang over heeft hoeven na te denken. :D
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr apr 14, 2006 2:44 pm

Ik vond het ook al een grappige overweging! :D
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » vr apr 14, 2006 3:02 pm

Voor de volledigheid stelt de voorzieningenrechter verder vast dat als een dergelijk gebruik zonder toestemming ook kan gelden die beelden in de commercial waarin een op [eiser] gelijkend persoon figureert, nu uit de context waarin die persoon optreedt volgt dat daarmee [eiser] wordt uitgebeeld.
Moeten we hier blij mee zijn? Parodie en satire zijn niet in strijd met het auteursrecht en de wet die eer en goede naam regelt. Lijkt me niet de bedoeling dat je daar via het portretrecht alsnog omheen kan draaien.

Hoe zit dat als ze die spot in de vorm van een tekenfilmpje hadden gegoten? Mag je Kalou ook al niet meer tekenen zonder toestemming?

Hopelijk gaat Centraal Beheer Achmea in beroep.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Plaats reactie