WK-rapport: slechts 10 voldoendes

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

WK-rapport: slechts 10 voldoendes

Bericht door Duke » di jun 27, 2006 2:37 pm


WK-rapport: slechts 10 voldoendes
Door MAARTEN WIJFFELS


Stelde het Nederlands elftal teleur of viel het mee? AD Sportwereld volgde het spoor van Oranje en geeft 10 voldoendes. Vijf spelers zijn gezakt.

EDWIN VAN DER SAR

360 SPEELMINUTEN, 8 *

Maakte de verwachtingen opnieuw waar. Er zijn nauwelijks andere landen met een nationale doelman die keeperstechnisch en qua coaching top is. Er is voor de 35-jarige Van der Sar geen enkele reden om te stoppen bij Oranje, of het moet zijn dat hij zelf geen uitdaging meer ziet in het toewerken naar het EK van 2008.

Liet na de uitschakeling in zijn 113de interland zijn tranen de vrije loop.



ANDRÉ OOIJER,

360 SPEELMINUTEN, 7,5*

Vanaf de eerste oefenwedstrijd tegen Kameroen tot aan de achtste finale tegen Portugal goed, fit en gedreven. De meest constante veldspeler van Oranje. Hoefde zijn oranje hesje slechts op één training af te staan aan concurrent Boulahrouz. Het is des te knapper als je bedenkt dat Ooijer nog nooit op een groot toernooi speelde én Jaap Stam vlak voor dit WK weer werd gepolst door de bondscoach.



PHILLIP COCU

354 SPEELMINUTEN, 5*

Oneervol afscheid voor een speler die jarenlang uniek was in zijn soort. Had tegen Argentinië een typerend moment voor zijn toernooi.

Cocu moest uit alle macht harken om een diepgaande tegenstander bij te houden op weg naar het doel van Van der Sar. In zijn topdagen had Cocu het gevaar zonder twijfel al bezworen door zich goed op te stellen. Had niet meer de kracht om een driemans middenveld te dragen.



ROBIN VAN PERSIE

337 SPEELMINUTEN, 7

Heeft vooral bij de buitenwacht een hoop sympathie gewonnen dit toernooi. Niet alleen door zijn spel, ook door zijn presentatie.

Komt een stuk meer volwassen over, met dank aan de lessen van Arsène Wenger en Dennis Bergkamp. Op zijn 22ste vraag je je af hoeveel rek er nog in zit en op welke onderdelen. Van Persie lijkt een speler die in de toekomst bij Oranje op een centrale positie terecht zal komen.



WESLEY SNEIJDER

316 SPEELMINUTEN, 5,5

Met Van Bommel samen de speler over wie de meningen het meest uiteenliepen. Speelde Sneijder nou goed of slecht? Als je het puur naar zijn opdracht terugkoppelt (Sneijder moest in de opbouw zo snel mogelijk de flankaanvallers aanspelen), dan voldeed hij tegen Servië en Argentinië. Tegen Portugal was hij te statisch en tegen Ivoorkust volstrekt onzichtbaar.

Spelhervattingen konden over de hele linie beter.



KHALID BOULAHROUZ

203 SPEELMINUTEN, 6,5

Slechts zes spelers kregen in alle vier de WK-duels speeltijd. Boulahrouz was er daar één van, maar zal toch niet honderd procent tevreden zijn.

Begon haperend en knokte zich uiteindelijk nog terug in het basisteam. De positie van de Kannibaal wordt richting EK 2008 een interessante. Kan hij zich vanaf nu doorontwikkelen tot een nieuwe Jaap Stam? Of was zijn aanvankelijke reserverol een vingerwijzing dat hij aan zijn top zit?



ARJEN ROBBEN

270 SPEELMINUTEN, 6,5

Toen het erop aankwam, bleek hij tegen Portugal (weer) niet over een tweede plan van aanpak te beschikken. Keer op keer liep Robben zich op dezelfde manier te pletter in de Portugese defensie. Het moet Robben aan het denken zetten, zeker omdat hij met rechtsback Miguel dezelfde directe tegenstander trof als bij de halve finale op het EK van 2004. Positief: Bleef dit toernooi gespaard van blessures.



GIOVANNI VAN BRONCKHORST

270 SPEELMINUTEN, 6

Van Bronckhorst speelde zoals altijd. De trainer van dienst kan op hem rekenen, maar Van Bronkchorst zal nooit eens boven zichzelf uitstijgen. Sterker: tegen Portugal begon hij met het geven van slappe ballen op aanvalsleider Kuyt. Zijn aanvallende impulsen bleven beperkter dan normaal, maar dat had toch vooral te maken met het feit dat hij geen ruimtes wilde dichtlopen voor Robben.



JORIS MATHIJSEN

232 SPEELMINUTEN, 7

Logenstrafte de vrees die vooraf her en der leefde. Mathijsen bleek ook op WK-niveau zijn directe tegenstanders zonder veel fouten te kunnen beteugelen. Na zijn duel met Didier Drogba (nul overtredingen) werd hij zelfs uitgebreid gecomplimenteerd in diverse internationale media. Aan de bal kan Mathijsen echter beter dan hij liet zien. De vrolijkste speler in de groep, die zichtbaar genoot van elke nieuwe WK-dag.



MARK VAN BOMMEL

217 SPEELMINUTEN, 5

Ook na zijn rehabilitatie blijft Van Bommel in Oranje een andere speler dan bij zijn clubs. Zelfs als winnaar van de Champions League was hij niet de autoriteit die Oranje nodig had toen het er tegen Ivoorkust en later tegen Portugal écht om ging. De ogenschijnlijke geremdheid bij Van Bommel, ligt die aan zijn eigen opstelling? Of zou Van Basten hem psychologisch anders moeten benaderen?



DIRK KUYT

202 SPEELMINUTEN, 6

Maakte uiteindelijk vier minuten meer dan Van Nistelrooy in dit toernooi. Voerde tegen Portugal zijn basistaken als centrumspits goed uit en voldeed daarom, maar dat kleine beetje extra kon Kuyt niet brengen. Dat kan hij richting het EK 2008 mogelijk wel als hij de stap maakt naar een sterkere competitie. Kuyt en Feyenoord wachten gespannen af of 90 minuten tegen Portugal zullen leiden tot concrete interesse en een transfer.



RUUD VAN NISTELROOY

198 SPEELMINUTEN, 5

Kwam op 21 mei enthousiast en enorm gedreven aan de start voor zijn eerste WK, dat 36 dagen later in een totale deceptie eindigde.

Tussen Lausanne en Neurenberg voltrok zich een waar koningsdrama, waarin de ene (ex)-topspits de andere slachtofferde. Van Nistelrooy bleef zelfs op de bank toen Oranje tegen Portugal zowat met 11 man in de Portugese doelmond speelde. Die constatering deed hem nog het meeste pijn.



RAFAEL VAN DER VAART

166 SPEELMINUTEN, 4,5

In de schaduw van het drama met Van Nistelrooy draaide ook het WK van Van der Vaart uit op een grote teleurstelling.

Voor de 23-jarige speler was dat alweer de derde keer op een rij. Bij het WK-jeugd in 2001 leidde Van der Vaarts domme rode kaart destijds de uitschakeling in. Op het EK 2004 werd hij geremd door een te hoog vetpercentage en nu liep alles stuk op een te laat genezen blessure. Achteraf zeg je: had Stijn Schaars erbij gehouden.



JOHN HEITINGA

159 SPEELMINUTEN, 5,5

Heitinga kwam door de achterdeur de WK-selectie binnen na een zeer moeizaam seizoen bij zijn club. Van Basten zei dat hij tussen hem en Opdam had moeten kiezen, maar uiteindelijk werd Heitinga één van de vier gebruikte rechtsbacks. Het leek op de trainingen soms al of hij op zijn tenen moest lopen en toen dat tegen Ivoorkust ook in een wedstrijd gebeurde, kreeg hij prompt een hamstringblessure.



DENNY LANDZAAT

73 SPEELMINUTEN, 5

In de kwalificatiereeks was Landzaat nog een vaste basisspeler, maar op dit WK is hij nooit een factor geweest. Zeker in het begin van de voorbereiding leek het alsof hij niet over een drempel heen kon stappen. Je zou kunnen zeggen dat Landzaat de afgelopen weken symbool stond voor alle AZ-spelers op Mathijsen na: het is vaak leuk en knap, maar op het échte topniveau moeten ze het nog laten zien.



DE OVERIGE SELECTIELEDEN: Kew Jaliens en Tim de Cler kwamen beiden één keer in actie. Ze speelden de volle 90 minuten mee in de derde groepswedstrijd tegen Argentinië.

Omdat het geen duel op leven en dood betrof, kon het duo toch vooral genieten van de eerste WK-ervaring. Richting het volgende grote toernooi kunnen er voor De Cler kansen komen als opvolger van de inmiddels 31-jarige Van Bronckhorst. Voor de linksbackplaats komt echter ook Jong Oranjespeler Urby Emanuelson in beeld.

Ook Ryan Babel werd maar tijdens één duel ingezet en daarmee is de vraag gerechtvaardigd of de jonge Ajacied het wel verdiende om te worden verkozen boven de oudere en op eredivisie-niveau meer gerijpte Romeo Castelen.

Babel vond op het WK een opvallende maat in Ruud van Nistelrooy. De twee waren vaak samen bezig met een bal voorafgaand aan een training of wedstrijd. De laatste twee internationals met speeltijd waren Jan Vennegoor of Hesselink en Hedwiges Maduro. De eerste werd woensdag pas ingezet als een (te) late stormram tegen Portugal. In het geval van Maduro was er sprake van een teleurstelling.

Voor het tweede jaar op een rij leek het of de 21-jarige Ajacied opgebrand was na zijn inspanningen op clubniveau. Samen met de reservekeepers Maarten Stekelenburg en Henk Timmer kwam Jan Kromkamp niet in actie.

De verdediger van Liverpool maakte een vernederend moment mee toen Van Basten op de training twee keepers de partijen liet kiezen en Kromkamp samen met Maduro als laatste overbleef. Het was des te pijnlijker voor Kromkamp, omdat hij met één van die keepers (Timmer) een tijdlang samenspeelde bij AZ.


Van Basten: 6

Halverwege het toernooi kreeg Van Basten de vraag of hij vond dat hij zelf in vorm was. Hij aarzelde even en zei: ik geloof van wel. Dat was voor de belangrijke winst op Ivoorkust in de ‘poule des doods’ en voor de breuk met Van Nistelrooy en de bizarre achtste finale tegen Portugal.

De coach Van Basten voegde deze WK-campagne in totaal zeven duels (waaronder drie oefeninterlands) toe aan zijn totaal. Drie jaar na zijn eerste ervaringen bij Jong Ajax heeft hij nu zo’n veertig keer als coach op de bank gezeten. In die reeks was het duel met Portugal zondag pas zijn eerste in een knock-outfase.

Het lukte hem niet om de wedstrijd bij te sturen op de momenten dat Oranje dat zo hard nodig had. In een breder perspectief bezien, heeft Oranje twee jaar na Van Bastens aanstelling een sterk verjongde selectie, die nog altijd meer indruk maakt door de defensieve statistieken dan door de aanvallende revenuen.
www.ad.nl

* Op de site van het AD zijn deze cijfers weggevallen, ik heb ze ingevuld op basis van mijn herinnering van het krantenartikel. Zonodig zal ik ze vanavond nog even aanpassen.
Laatst gewijzigd door Duke op di jun 27, 2006 2:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
J.C.
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 5:04 pm

Bericht door J.C. » di jun 27, 2006 2:42 pm

Ik heb het artikel vanmorgen gelezen. Van der Sar kreeg volgens mij een 8 in plaats van een 7. De cijfers van Ooijer en Cocu heb je wel goed onthouden. :xyxthumbs:

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » di jun 27, 2006 2:48 pm

Hahahaha, Kuijt een 6. Ik weet niet waar die vent naar gekeken heeft...

Iemand Kuijt gezien tegen Portugal toen hij Ricardo blesseerde?

Een goede spits stift hem, maar die Kuijt komt weer met een of andere A-technische frommelsliding aan. Om je dood te ergeren die gast.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di jun 27, 2006 2:50 pm

Die cijfers lijken helemaal nergens op. :redcard:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di jun 27, 2006 2:57 pm

Ik vond die 7 ook al laag, ik zal hem even aanpassen, bedankt. :xyxthumbs:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » di jun 27, 2006 2:58 pm

Beloki schreef:Hahahaha, Kuijt een 6. Ik weet niet waar die vent naar gekeken heeft...

Iemand Kuijt gezien tegen Portugal toen hij Ricardo blesseerde?

Een goede spits stift hem, maar die Kuijt komt weer met een of andere A-technische frommelsliding aan. Om je dood te ergeren die gast.
Nou vind ik Kuyt geen geweldige afmaker, maar nog nooit een spits gezien die een bal stifte waar die eigenlijk net niet goed bijkon. Zelfs MvB niet. Of KJH.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » di jun 27, 2006 3:00 pm

Die gast is gewoon te traag, hij had iig moeten proberen zijn schoen eronder te krijgen. Die bal moet er eroverheen. Hij zette een domme sliding in.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » di jun 27, 2006 3:02 pm

KJH is trager dan Kuyt.

Gewoon een lastige bal, omdat-ie in de beweging richting de laatste lijn van de opschuivende Portugezen zit, als de bal ineens diep komt.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » di jun 27, 2006 3:06 pm

Ik zeg ook niet dat KJH sneller is. Kuijt is een snelle speler, maar hier wa hij te traag. Maargoed, meningen verschillen. ;)

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di jun 27, 2006 3:25 pm

Sinds wanneer is een 5,5 een voldoende? :nooo:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 27, 2006 3:26 pm

Sinds de dag dat ik mijn eerste wiskunde toets terugkreeg! :bis:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di jun 27, 2006 3:40 pm

Jöhnk schreef:Sinds wanneer is een 5,5 een voldoende? :nooo:
Een 5,5 is afgerond een 6 en dus een voldoende.

Ik vind de cijfers redelijk. Al vind ik die van Kuijt (ondanks z'n fantastische inzet) en Mathijsen te hoog en die van Landzaat en Cocu te laag.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di jun 27, 2006 3:50 pm

Thomas schreef:
Jöhnk schreef:Sinds wanneer is een 5,5 een voldoende? :nooo:
Een 5,5 is afgerond een 6 en dus een voldoende.
Precies. En als je het niet afrondt, zoals in dit artikel, is het een onvoldoende.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47908
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di jun 27, 2006 3:54 pm

5.5 is gewoon voldoende, hoor. Je zakt toch niet voor je examen als je een 5.5 haalt?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di jun 27, 2006 3:57 pm

Hangt ervanaf.

Bij het eindexamen wordt afgerond naar hele cijfers. Een 5,5 wordt dus een 6. En een 6 is pas een voldoende.

Op de uni heb ik vaak genoeg docenten meegemaakt die niet aan afronden doen. Dan heb je dus pech met een 5,7.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » di jun 27, 2006 4:54 pm

Peter schreef:5.5 is gewoon voldoende, hoor. Je zakt toch niet voor je examen als je een 5.5 haalt?
OP de uni in Nijmegen wel hoor... daar moet je een 5.6 halen, anders mag je het tentamen vrolijk nog een keer over doen...
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47908
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di jun 27, 2006 4:57 pm

Hier op de uni in Groningen is een 5.5 voldoende, vandaar dat ik dat zeg.

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Bericht door Alexander » di jun 27, 2006 5:53 pm

Thomas schreef:
Jöhnk schreef:Sinds wanneer is een 5,5 een voldoende? :nooo:
Een 5,5 is afgerond een 6 en dus een voldoende.

Ik vind de cijfers redelijk. Al vind ik die van Kuijt (ondanks z'n fantastische inzet) en Mathijsen te hoog en die van Landzaat en Cocu te laag.
Cocu heeft het meest teleurgesteld van alle spelers op het WK, vindt dit nog een heel hoog cijfer voor hem.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di jun 27, 2006 5:55 pm

Hij heeft het meest teleurgesteld omdat men misschien wel te hoge verwachtingen van hem had. Lager dan dit verdient hij zeker niet.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di jun 27, 2006 10:24 pm

Peter schreef:Hier op de uni in Groningen is een 5.5 voldoende, vandaar dat ik dat zeg.
Bij ons was een 5,5 een 5 en een 5,6 pas een 6.

Een 6,5 was echter weer wel een 7... :confused:

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » di jun 27, 2006 10:25 pm

Ye' Mighty Oak schreef:
Peter schreef:Hier op de uni in Groningen is een 5.5 voldoende, vandaar dat ik dat zeg.
Bij ons was een 5,5 een 5 en een 5,6 pas een 6.

Een 6,5 was echter weer wel een 7... :confused:
Rare jongens van de landbouwschool.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jun 27, 2006 10:30 pm

Steef schreef:
Ye' Mighty Oak schreef:
Peter schreef:Hier op de uni in Groningen is een 5.5 voldoende, vandaar dat ik dat zeg.
Bij ons was een 5,5 een 5 en een 5,6 pas een 6.

Een 6,5 was echter weer wel een 7... :confused:
Rare jongens van de landbouwschool.

:D
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di jun 27, 2006 10:31 pm

Steef schreef:
Ye' Mighty Oak schreef:
Peter schreef:Hier op de uni in Groningen is een 5.5 voldoende, vandaar dat ik dat zeg.
Bij ons was een 5,5 een 5 en een 5,6 pas een 6.

Een 6,5 was echter weer wel een 7... :confused:
Rare jongens van de landbouwschool.
Ach, mijn papiertje is straks gelukkig wel iets waard...

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di jun 27, 2006 10:56 pm

:D

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » wo jun 28, 2006 9:24 am

Om nog even terug te gaan naar de wedstrijd.

Plaats reactie