Jong Oranje

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10238
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Jong Oranje

Bericht door WP_Legend » di mar 31, 2015 11:46 am

ach enkele jaren geleden wonnen onze toplichtingen alle wedstrijden.... van die europese kampioenen is bar weinig terecht gekomen hoor!

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Jong Oranje

Bericht door columbus » di mar 31, 2015 11:55 am

wimpey schreef: Helemaal mee eens. Maar ik denk dus wél dat in andere landen beter met jonge spelers wordt omgegaan. Die worden simpelweg beter voorbereid op modern voetbal dan in NL het geval is. In NL beeldt men zich vooral in dat 'we' wereldkampioen opleiden zijn en dat 'ons' voetbal iets bijzonders is.
Als het gaat het voorbereiden op modern voetbal ben ik het inderdaad met je eens dat we hier verkeerd bezig zijn.
wimpey schreef: Dé cultuurdragers van het voetbal in ons land zijn 60-ers. Daarachter zit een generatie van mensen die fantastisch konden ballen, maar weinig tot niets zinvols over voetbal te melden heeft (generatie EK'88). Daar weer achter heb je grofweg de gasten van het WK'98. Ik zie in Frank en Phillip geen inspirerende leiders, die het voetbal in dit land van nieuwe impulsen gaan voorzien. En in Gio ook niet.

Slik je trots en misplaatste arrogantie in en kijk in de Duitse keuken, denk ik dan. Belgie en Zwitserland zijn prima bezig, terwijl hier de neergaande lijn zich nog steeds voortzet. Daar zijn te blijkbaar tot inkeer gekomen en hebben veranderingen doorgevoerd. Hier stelt men met lede ogen vast dát het voetbal is veranderd, maar luistert men bij gebrek aan beter maar naar dezelfde cultuurdragers als 20-25 jaar geleden.
Geloof inderdaad ook niet dat Frank en Philip het tij kunnen en gaan keren. Kijk maar naar het spel van Ajax, dat is precies het schoolvoorbeeld waarom het het misgaat. Starre blik op het systeem en heen en weer getik in een veel te laag tempo. Daar gaan ze de Europese top niet mee bevechten. Maar wie gaat dat wel doen? De KNVB is inmiddels ook een old-boys-network geworden.

Er zal een cultuuromslag moeten komen in alle lagen van het Neerlandse voetbal, misschien wel de hele trainersgilde zal moeten in gaan zien dat de manier van trainen niet meer van deze tijd is. Maar ja, wat je zegt, de cultuurdragers zijn nog steeds de oude en starre mannen. De ingrediënten voor talent zijn in Nederland verder nog prima om je in te ontwikkelen maar dat het anders moet dan staat buiten kijf. Zou zeggen, accepteer dat je de komende 10 jaar geen moer meer te vertellen hebt, internationaal gezien. Stel nieuwe ambitieuze mensen aan en ga in de keuken van de Europese top kijken waar opleiden ook hoog in het vaandel staat, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Jong Oranje

Bericht door Jöhnk » di mar 31, 2015 12:59 pm

columbus schreef:Waar ik wel inmiddels van overtuigd begin te raken is dat wel hier in Nederland nog steeds voetbal beleven, trainen, zowel tactisch als technisch, alsof we in de jaren 90 zitten. Het starre vasthouden aan de Hollandse school, het 4-3-3 met punt naar achteren als heilig systeem zien... Het is allemaal niet meer van deze tijd. We lopen op dit moment achter de feiten aan, alleen de echt grote talenten houden zich nog staande. Het huidige voetbal is veel sneller, fysieker, kost veel meer kracht, veel positiewisselingen en beleving. Allemaal punten waarop we flink stil staan. Het Nederlandse voetbal moet echt een andere wending gaan krijgen.
Beleving geloof ik niet, dat zou te makkelijk zijn. Op het WK zag ik ook weinig teams met meer beleving dan Nederland. 4-3-3 met de punt naar achteren is ook helemaal niet ouderwets. Waarom spelen alle Europese topclubs anders 4-3-3 met de punt naar achteren? Ik denk juist dat Nederland iets te lang is blijven hangen in de ouderwetse nummer 10.

Twee zaken sprongen er gisteren uit: techniek en fysiek. En dan niet fysiek zoals IH het bedoelt (brute kracht en lengte), maar wendbaarheid, snelheid en explosiviteit. Rabiot liep de middenvelders van Oranje voorbij alsof ze er niet stonden. Die drie zaken zijn toevalligerwijs perfect trainbaar! Gelukkig gebeurt dat inmiddels wel bij Ajax. Zie http://www.ajax.nl/Ajax-Nieuws/Ajax-Nie ... atleet.htm

Ik heb het al eerder gezegd: ik erger me kapot aan al die pafferige papzakken in het Nederlands voetbal. Minimaal 80 procent van de voetballers in Nederland heeft geen topsportlichaam. Voorbeelden als Verhoeven en Janssen zijn snel te noemen, maar ook Davy Klaassen moet zich kapot schamen met zijn blubberbuik.

Op techniek moet je vanaf de allerjongste leeftijd hameren. Laat de jeugd zoveel mogelijk in zo klein mogelijke ruimtes voetballen. In België zijn ze daar al een jaar of tien achter. Daarom plukken ze nu de vruchten.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Jong Oranje

Bericht door Yopi » di mar 31, 2015 1:18 pm

columbus schreef:Stel nieuwe ambitieuze mensen aan en ga in de keuken van de Europese top kijken waar opleiden ook hoog in het vaandel staat, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland...
Daar heeft Ajax allang gedaan.

Toen mensen van Ajax een tijdje geleden gingen meelopen bij Barcelona en Bayern en omgekeerd, luidden de reacties: nu profiteren die buitenlandse clubs van onze expertise.

We betalen nu de prijs voor het invoeren van het Masterplan destijds en de nadruk die de 'schoolmeesters' in Zeist hebben gelegd op de prestaties van teams in plaats van de ontwikkeling van het individu.

Overigens, resultaten in het jeugdvoetbal zeggen niet zoveel.

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Jong Oranje

Bericht door wimpey » di mar 31, 2015 1:37 pm

Yopi schreef: Toen mensen van Ajax een tijdje geleden gingen meelopen bij Barcelona en Bayern en omgekeerd, luidden de reacties: nu profiteren die buitenlandse clubs van onze expertise.
Dat is dus de verkeerde instelling. Ze kunnen juist extreem veel leren van het reilen en zeilen binnen die clubs.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Jong Oranje

Bericht door beelzebub » di mar 31, 2015 1:52 pm

Ik kan het artikel over de hervorming in het het Belgische jeugdvoetbal niet zo 1-2-3 terug Googlen. Die over het Duitse voetbal wel: http://www.catenaccio.nl/duitsland-dank ... opleiding/

Paar highlights daaruit:
(...)
Er werd niet gekozen voor de gemakkelijke weg (gewoon een nieuwe trainer aanstellen), maar het probleem werd bij de wortel aangepakt. De jeugdopleiding, dus. De Duitse bond verplichtte iedere club in de eerste en tweede Bundesliga een eigen voetbalacademie te hebben. Daaraan was tevens een strenge regelgeving verbonden, bijvoorbeeld over het minimum aantal jeugdtrainers en de benodigde faciliteiten. Daarnaast droeg de DFB de clubs op per leeftijdsgroep minimaal twaalf spelers met de Duitse nationaliteit op te leiden, zodat het vizier van clubs gericht werd op Duitse talenten.

Daarnaast werden er een groot aantal onafhankelijke voetbalacademies opgericht. De blauwdruk voor het opleiden werd veranderd: voorheen leidde Duitsland vooral karaktervoetballers op, die het moesten hebben van fysiek voetbal en hard werken. Na 2000 werd de focus verlegd naar tactische en technische training, aangezien daar veel progressie te boeken was. Het gehele project kostte de Duitsers tientallen miljoenen euro’s, maar het begint duidelijk zijn vruchten af te werpen.
(...)
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Jong Oranje

Bericht door wimpey » di mar 31, 2015 2:06 pm

Op micro-niveau: als ik zie hoe mijn zoontje hier traint en dat vergelijk met Duitsland, da's een wereld van verschil. Hier is ie atletisch fluitend een van de beteren, daar was ie doorsnee. Duitsers zijn betere sportmensen, sport wordt daar serieuzer beleefd.

Wat ze in Duitsland goed hebben gedaan was het aantal regionale bijeenkomsten en - centra duidelijk vergroten. Gediplomeerde trainers erop, zo viel er vrijwel geen visje meer door het net.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Jong Oranje

Bericht door Yopi » di mar 31, 2015 2:12 pm

wimpey schreef: Dat is dus de verkeerde instelling. Ze kunnen juist extreem veel leren van het reilen en zeilen binnen die clubs.
Ik snap niet dat iedereen nu opeens in paniek raakt. We weten al járen dat de opleiding in Nederland niet deugt. Vandaar dat ze het bij Ajax nu anders aanpakken.

Ik zag zaterdag de F1 even aan het werk. Die speelden Twin Games tegen de F'jes van Bayer Leverkusen. Dat zag er goed uit. Alle jochies op het veld kwamen continu aan de bal. Het ging puur om de balvaardigheid. Ajax nodigt ook niet voor niets die tegenstander uit. In Duitsland ligt het niveau hoog.

Ajax is ook begonnen aan de basis, bij de amateurclubs. Daar werkten ze met het Masterplan. Dat was een drama.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Jong Oranje

Bericht door Jöhnk » di mar 31, 2015 5:26 pm

Yopi schreef:Overigens, resultaten in het jeugdvoetbal zeggen niet zoveel.
Daar denken ze bij de KNVB anders over. Bazoer zit bij de o19 omdat dat team moet 'presteren'.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Jong Oranje

Bericht door InnerHarbour » di mar 31, 2015 5:33 pm

Jöhnk schreef:
Yopi schreef:Overigens, resultaten in het jeugdvoetbal zeggen niet zoveel.
Daar denken ze bij de KNVB anders over. Bazoer zit bij de o19 omdat dat team moet 'presteren'.
En terecht dat ze daar anders over denken, leren presteren hoort ook bij opleiden.
YNWA

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Jong Oranje

Bericht door Duke » di mar 31, 2015 8:23 pm

wimpey schreef:
beelzebub schreef:Belgie en Duitsland hebben hun opleiding zo'n 10 jaar geleden rigoreus omgegooid. Daar gaan ze de komende jaren de vruchten van plukken.
Dat doen ze nu al. En ze hebben het Umfeld tot stand gebracht om nieuw talent te integreren. Het is immers wel lekker ballen voor een jochie met Kompany, Hazard, DeBruyne of Boateng, Hummels, Reus om je heen.

Oranje draait nog steeds om de 30-ers, die er al een jaar of 12 in staan. Ik kan me niet voorstellen dat er in Belgie of Zwitserland nou zoveel meer talenten het levenslicht zien dan hier. Ergens doen ze daar iets heel goed wat ze hier heel erg fout doen.
Er is nog hoop, Oranje -19 heeft met 4-0 van Zwitserland gewonnen, en zich geplaatst voor het EK.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Jong Oranje

Bericht door Yopi » di mar 31, 2015 10:30 pm

Met al die spelers van Ajax, ja. Bij Ajax hebben ze de knop al omgezet.

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Re: Jong Oranje

Bericht door Chris » wo apr 01, 2015 7:46 am

Dat niet alleen. Er is een goede A-lichting in general. Amersfoort bij Heerenveen, Souza bij AZ. Dit zijn de speler die ik eerder heb zien spelen hier in Heerenveen. Die vielen me in positieve zin op. Naast van Aken (en uiteraard Sinkgraven) al eerder (en ook iets ouder). En nog een speler van AZ die zijn naam ik vergeten ben.
Chris a.k.a Giiser

Lionel
Berichten: 47051
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Jong Oranje

Bericht door Lionel » wo apr 01, 2015 8:08 am

Er zitten ook gemoeg jongens bij het grote Oranje met potentie. NEderland kan nou eenmaal geen 5 topteams samenstellen.

Het is dat ze Oranje U19 op het EK willen hebben anders had Bazoer natuurlijk in de basis gestaan bij JO.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Jong Oranje

Bericht door Yopi » wo apr 01, 2015 9:49 am

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat het probleem van het Nederlandse voetbal ligt op het fysieke vlak, zoals je hier en daar leest of hoort. Neem die wedstrijd van JO. Het spel van de Nederlandse spelers zag er vooral lomp uit. Dat komt doordat ze kracht en techniek niet goed kunnen combineren. Op het moment dat het tempo omhoog gaat, laat hun techniek te wensen over. Ze kunnen het technisch alleen aan zolang het traag gaat of zelfs uit stand.

Dat neemt niet weg dat je aandacht mag besteden aan de fysieke ontwikkeling van de spelers. Maar spelers sterk maken zonder dat hun techniek optimaal wordt ontwikkeld: dan krijg je Van Gobbel of Sno.

Lionel
Berichten: 47051
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Jong Oranje

Bericht door Lionel » wo apr 01, 2015 12:34 pm

Ajax moet die Bilal Ould-Chik kopen van Twente. Toptalent. Kan AEG in de spits.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Jong Oranje

Bericht door wimpey » wo apr 01, 2015 12:59 pm

Yopi schreef:Ik ben het er trouwens niet mee eens dat het probleem van het Nederlandse voetbal ligt op het fysieke vlak, zoals je hier en daar leest of hoort.
Vergelijk het atletisch vermogen van die jochies eens met dat van de Fransen of Duitsers.

De eredivisie is sowieso een houterige bedoening. Afgezien van voetbalkwaliteiten: Luuk de Jong, Milik, Sigi, Clasie, Zoet, Viergever, Narsingh --> dat lijkt atletisch nergens naar.
Lionel schreef:Ajax moet die Bilal Ould-Chik kopen van Twente. Toptalent. Kan AEG in de spits.
Da's een leuk spelertje.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Jong Oranje

Bericht door InnerHarbour » wo apr 01, 2015 1:19 pm

Lionel schreef:Ajax moet die Bilal Ould-Chik kopen van Twente. Toptalent. Kan AEG in de spits.
O ja net wat we nodig hebben, nog een fucking kabouter erbij.
Bilal Ould-Chik Geboren: 28 juli 1997 (17 jaar), Roosendaal
Lengte: 1,67 m
Gewicht: 60 kg
YNWA

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Jong Oranje

Bericht door Yopi » wo apr 01, 2015 1:57 pm

wimpey schreef: Vergelijk het atletisch vermogen van die jochies eens met dat van de Fransen of Duitsers.

De eredivisie is sowieso een houterige bedoening. Afgezien van voetbalkwaliteiten: Luuk de Jong, Milik, Sigi, Clasie, Zoet, Viergever, Narsingh --> dat lijkt atletisch nergens naar.
Zoals gezegd, ik zag zaterdag de o/10 tegen de leeftijdsgenoten van Bayer Leverkusen. De Duitsertjes waren niet soepeler, sneller of technischer dan onze jochies. Tegenwoordig wordt er bij Ajax veel intensiever gewerkt met de jongste jeugd dan vroeger.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Jong Oranje

Bericht door beelzebub » wo apr 01, 2015 2:10 pm

Goed om te lezen Yopi. Maar ik vrees ook dat ruwe diamantjes die Ajax op latere leeftijd oppikt (10/11/12 jaar) straks niet meer kunnen aanhaken bij de jongens die al in de opleiding rondlopen.

Je moet dus vanaf minimaal je achtste in de opleiding zitten om als complete speler afgeleverd te worden in het Ajax 1 van 2025. Er zullen in de opleidingspiramide van Ajax minder spelers uitvallen of de groep 8-10 jaar moet bij Ajax heel groot worden straks. Of niet?
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Jong Oranje

Bericht door Yopi » wo apr 01, 2015 2:36 pm

Dat kan inderdaad een probleem worden. Daarom probeert Ajax het niveau van de opleidingen in de regio op te krikken, door samenwerking met de HETT-clubs.

http://www.ajax.nl/Sitewide-Tabs/Vereni ... Tclubs.htm

Verder heeft Ajax de Ajax online Academy opgezet:

http://www.ajaxonlineacademy.com/nl/voorbeelden/

Hoe gaat dat dan ongeveer?

http://www.svensvoetbal.nl/nieuws/2013/ ... ij-sv.-ens./

Clubs uit heel Nederland (en in het buitenland) maken inmiddels gebruik van dit programma. Zo heeft Ajax overal ogen en oren.


Verder mogen gescoute jeugdspelers tegenwoordig een tijdje meelopen met jeugd, voor ze al dan niet worden aangenomen. Dit om te zien of ze 'passen'. Vroeger moest een speler het in een of twee testwedstrijden laten zien.

De jongste jeugd speelt op kleine veldjes (Twin Games),in de zaal, op de parkeerplaats, enz. Alles om de technische vaardigheden te vergroten.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Jong Oranje

Bericht door InnerHarbour » di okt 11, 2016 6:44 pm

Nou met die generatie Ajacieden die in Oranje O21 gaat het ook niet veel worden. Huidige en voormalige Ajacieden in de basis of invaller maar het EK halen, dach et nie.

Van het Hart
Riedewald
Tete
Van de Beek
Bazoer
Fosu-Mensah
El Ghazi
Kishna

Stelletje faalhazen. :excited.gif:

Houdini-act Jong Oranje blijft uit: geen EK ondanks zege
YNWA

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Jong Oranje

Bericht door wimpey » wo feb 22, 2017 11:13 am

Art blijft coach van JA. Toch handig, zo'n edsv-clan in Zeist. :excited.gif:

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Jong Oranje

Bericht door Yopii » wo mar 29, 2017 1:45 pm

Zou hij een type zijn voor LVG? Misschien wel. Schoolmeester met moralistische praatjes, daar houdt LVG wel van.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33280
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Jong Oranje

Bericht door zeux » wo mar 24, 2021 9:16 pm

Schuurs met een kopbal. 1-0.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie