Bomvolle speelkalender vermoordt talent

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59103
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bomvolle speelkalender vermoordt talent

Bericht door 999 » za okt 14, 2006 7:55 am

„Bomvolle speelkalender vermoordt talent”

Henk ten Cate luidt noodklok

Van onze Telesportredactie


AMSTERDAM, zaterdag

Henk ten Cate hoopt dat de jeugdige internationals van Ajax zich komende zomer niet beschikbaar stellen voor Jong Oranje, dat deelneemt aan het Europees kampioenschap. De Ajaxcoach vindt dat er veel te veel wordt gevraagd van de voetballers en luidt de noodklok. ,,Als we zo doorgaan, zijn die jongens over een paar jaar opgebrand. Is dat wat we willen?”

Geconfronteerd met de blessure van Dirk Kuyt, zwengelde Rafael Benitez (Liverpool) de discussie maar weer eens aan. Ten Cate sloot zich gisteren bij zijn collega aan. Als Ryan Babel, Urby Emanuelson en Hedwiges Maduro niet voor het grote Oranje worden uitgenodigd, begrijpt hij niet waarom ze zich dan moeten melden bij Jong Oranje. „Zonder dat ik kritiek wil leveren op Foppe de Haan, zie ik het nut van al die prestigetoernooien niet in. Internationale ervaring doen spelers van Ajax of PSV ook wel bij hun club op.

Jong Oranje lijkt me meer iets voor spelers die een rustiger programma hebben. Ik weet wel dat ik me als clubtrainer behoorlijk egocentrisch opstel, maar ik denk ook aan de spelers die al drie jaar over de kling worden gejaagd. Eigenlijk moet ik er een paar drie weken naar de Canarische Eilanden sturen, maar dat is geen optie. Ik kan Emanuelson momenteel maar één dag per week belasten. Zijn we dan nog aan het opleiden?”

Ten Cate kan het slechts constateren. „Verder heb ik er weinig invloed op. Ik kan alleen hopen dat die spelers bedanken voor Jong Oranje. Maar ze zullen die keuze zelf moeten maken. Je moet altijd uitgaan van de gezondheid van voetballers, want op deze manier vermoorden we talent. Aan die eeuwige discussie over de bomvolle kalender kun je pas een eind maken als spelers zelf een keer massaal een statement maken.”
De T.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za okt 14, 2006 4:03 pm

Een wat uitgebreider verhaal nu en ik ben het er helemaal mee eens. Jongens als Maduro, Emanuelson en Babel blinken regelmatig uit bij Jong Oranje, zijn over het algemeen vaste A-internationals en hebben op Jong Oranje-niveau niets meer te leren.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma okt 16, 2006 10:28 pm

J. Derksen: "Ten Cate moet maar trainer van Nac worden als hij geen spelers wil afstaan".

Helemaal mee eens.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di okt 17, 2006 1:58 pm

Overigens ben ik het niet eens met het verhaal dat, als een speler moe is, hij in het seizoen op vakantie gestuurd moet worden. Dit is een structureel probleem en ik zie niet in waarom er wedstrijden gespeeld moeten worden als de voetballers waar de mensen voor naar het stadion komen (de beste spelers, dus) moeten uitrusten in het zonnige zuiden.

Dan kun je zeggen dat je dan maar een goede bank moet hebben, maar op het moment dat jij reserves gaat halen die net zo goed moeten zijn als je basisspelers, zitten er dus altijd mensen op de bank die te goed zijn voor de bank. Dit is niet goed voor het niveau van het voetbal, omdat een dergelijke spelers ergens anders weer blikvanger kan zijn, waardoor het niveau van een competitie weer omhoog gaat. In andere woorden: de FIFA zou moeten zorgen dat een speler niet meer wedstrijden speelt bij zijn nationale elftal en zijn club, dan hij aankan. Op deze manier kunnen de beste spelers (vrijwel) altijd spelen, waardoor het voetbal veel aantrekkelijker wordt.

Maar de FIFA gaat natuurlijk liever sleutelen aan een buitenspelregel, die dat helemaal niet nodig heeft. :nooo:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di okt 17, 2006 7:09 pm

Jöhnk schreef:J. Derksen: "Ten Cate moet maar trainer van Nac worden als hij geen spelers wil afstaan".

Helemaal mee eens.
Ik niet. De jeugdselecties zijn over het algemeen toch niet serieus te nemen en spelers als Babel en Emanuelson hebben daar niets meer te leren. Het is niet alsof Ten Cate het over z'n echte internationals heeft.

Derksen is een klein mannetje. :nooo:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di okt 17, 2006 9:52 pm

Waarom? Omdat hij het niet met jou eens is?

Ik vind dat hij in deze gelijk heeft. Dat spelers geselecteerd worden voor (jeugd)selecties is inherent aan een topclub. Laat Ten Cate een voorbeeld aan Van Gaal nemen en zijn trainingen erop aanpassen ipv. zo te zeuren.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 18, 2006 12:14 pm

Jöhnk schreef:Waarom? Omdat hij het niet met jou eens is?
Uhm, nee. Ik bedoelde meer vanwege z'n lullige NAC-opmerking. Het is sowieso al een tijdje duidelijk dat hij een beetje de pik op Ten Cate heeft.
Jöhnk schreef:Ik vind dat hij in deze gelijk heeft. Dat spelers geselecteerd worden voor (jeugd)selecties is inherent aan een topclub. Laat Ten Cate een voorbeeld aan Van Gaal nemen en zijn trainingen erop aanpassen ipv. zo te zeuren.
Je vergeet één ding. Deze selecties zijn er primair om talenten beter te maken. Niet om kampioenschappen te winnen. Babel en Emanuelson hebben niets meer te leren in Jong Oranje en Maduro schijnt oververmoeid te zijn.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo okt 18, 2006 12:21 pm

Dat vergeet ik niet. Ik denk namelijk dat deze jongens wel degelijk nog iets kunnen leren in Jong Oranje. Zeker als het om een eindtoernooi gaat.

De jongens van Foppe hebben deze zomer een geweldig leerzame tijd meegemaakt.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 18, 2006 12:25 pm

Tsja, dan zijn we het daar niet over eens. Ik denk dat Emanuelson van dit soort wedstrijdjes alleen maar lakser wordt. Tegen echte profs in echte wedstrijden moet hij presteren, niet in bv een uitwedstrijd tegen jochies van 19 uit Liechtenstein.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo okt 18, 2006 12:27 pm

Nou vraag ik me af of Armenie beter is dan Jong Denemarken.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 18, 2006 12:32 pm

Nee, maar Roe, Bul, etc zijn wel beter dan vrijwel elke internationale jeugdselectie en het podium en de druk zijn veel hoger.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo okt 18, 2006 12:36 pm

Natuurlijk, hoe hoger het niveau, hoe beter.

Maar de vraag is: wat als Van Basten Maduro/Urby/Babel niet selecteert? Is het leerzamer om dan in Amsterdam achter te blijven dan met Jong Oranje mee te gaan?

Ik denk van niet.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo okt 18, 2006 12:38 pm

Hangt ervan af wat een speler nodig heeft, hè. Bij Ajax heb je meer tijd om op individuele tekortkomingen te trainen, lijkt mij.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo okt 18, 2006 12:41 pm

Maar wat dan? Jong Oranje maar helemaal afschaffen, zodat al die spelers bij hun club aan hun tekortkomingen kunnen werken? Want ik neem aan dat alle U-21 spelers gebreken hebben.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op do okt 19, 2006 8:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo okt 18, 2006 12:52 pm

Maar er zijn ook genoeg jonge Nederlandse talenten die nooit de kans krijgen om internationale wedstrijden te spelen. Voor dergelijke spelers is Jong Oranje bedoeld, toch?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo okt 18, 2006 12:59 pm

Bij mijn weten is Jong Oranje bedoeld om de beste jeugdspelers van Nederland met elkaar te laten spelen/trainen.

Ik begrijp Ten Cate niet hoor. Als die jongens geselecteerd worden voor het grote Oranje, is dat prima, maar voor Jong Oranje zijn ze te moe?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo okt 18, 2006 1:04 pm

Te moe is natuurlijk onzin, maar ik kan wel begrijpen dat hij, omdat deze spelers bij het 'grote' Oranje veel meer leren dan bij Jong Oranje, dan liever naar Oranje laat gaan. Wellicht vindt hij de ervaring die ze opdoen bij Jong Oranje niet indrukwekkend genoeg om een speler daarvoor in een later stadium rust te moeten geven.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 18, 2006 5:55 pm

Bertje schreef:Hangt ervan af wat een speler nodig heeft, hè. Bij Ajax heb je meer tijd om op individuele tekortkomingen te trainen, lijkt mij.
:xyxthumbs:
Jöhnk schreef:Maar wat dan? Jong Oranje maar helemaal afschaffen, zodat al die spelers bij hun club aan hun tekortkomingen kunnen werken? Want ik neem aan dat alle U-21 gebreken hebben.
Maar er zijn ook genoeg jeugdspelers die niet zo ver zijn als Emanuelson en Babel en die bij lange na niet hun ervaring hebben. Voor hen is Jong Oranje belangrijker dan voor Babel en Emanuelson.
Jöhnk schreef:Bij mijn weten is Jong Oranje bedoeld om de beste jeugdspelers van Nederland met elkaar te laten spelen/trainen.

Ik begrijp Ten Cate niet hoor. Als die jongens geselecteerd worden voor het grote Oranje, is dat prima, maar voor Jong Oranje zijn ze te moe?
Dat heeft hij niet gezegd. Maar hij snapt het belang van het echte Nederlands elftal wel maar vindt dat Urby en Ryan bij Jong Oranje niet veel meer te zoeken hebben. Daar ben ik het wel mee eens.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo okt 18, 2006 6:03 pm

Dat heeft hij wel gezegd.

„Verder heb ik er weinig invloed op. Ik kan alleen hopen dat die spelers bedanken voor Jong Oranje. Maar ze zullen die keuze zelf moeten maken. Je moet altijd uitgaan van de gezondheid van voetballers, want op deze manier vermoorden we talent. Aan die eeuwige discussie over de bomvolle kalender kun je pas een eind maken als spelers zelf een keer massaal een statement maken.”

Voor je land uitkomen hoort iets bijzonders te zijn. Maar Ten Cate verkondigt doodleuk dat jeugdspelers maar moeten bedanken. Nou, nou. :X

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 18, 2006 6:12 pm

Ja, dat wel. Maar daarom gaf ik al aan dat Ten Cate het belang van het echte Nederlands elftal wel ziet. Ik vind Jong Oranje qua belang, eer, prestige, etc veel en veel en veel minder dan het echte Nederlands elftal. Jij niet?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo okt 18, 2006 6:16 pm

Voor Maduro vind ik Jong Oranje een heel mooi podium. Hij zou vereerd moeten zijn. :yes:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 18, 2006 6:21 pm

Maduro vind ik niet te goed voor Jong Oranje, maar op dat podium heb ik hem zien uitblinken op een manier die hij nog nooit heeft laten zien op het hoogste niveau. Wat moet hij daar op dit moment dan nog bij leren?

Sowieso schijnt Maduro extreem oververmoeid te zijn en is dat in zijn geval de reden dat hij af zou moeten zeggen.

Maar Babel en Emanuelson? Die hebben daar echt niets meer te zoeken.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo okt 18, 2006 6:39 pm

Zolang ze bij het grote Oranje zitten niet, nee. Anders wel.

In dit kader:
'Van Nistelrooy wil naar Peking’
Geschreven door Daniel Cabot-Kerkdijk op woensdag, 18 oktober om 19:31

In verklaringen aan het sportjournaal van Radio 1 van vandaag heeft Charles van Commenée, technisch directeur van NOCNSF, te kennen gegeven dat Ruud van Nistelrooy met Jong Oranje aan de Olymische Spelen in Peking van 2008 wil deelnemen. He tweetal ontmoette elkaar twee geleden tijdens het WK hockey in Madrid.

"Ruud vertelde me dat hij in 2008 graag met Jong Oranje naar de Olympische Spelen wil”, aldus Van Commenée.

De manschappen van Foppe de Haan moeten zich nog wel plaatsen voor het evenement. Komende zomer is een plaats bij de laatste vier op het EK in eigen land hiervoor voldoende.

De Haan mag drie spelers ouder dan 23 meenemen naar de Olympische Spelen. De mogelijkheid om de aanvaller van Real Madrid als dispensatiespeler mee te nemen is een welkome verrassing voor de de voormalig trainer van SC Heerenveen."Als Ruud zo goed blijft, dan kunnen we hem goed gebruiken."
Voetbalzone


:worshippy:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 18, 2006 6:47 pm

Jöhnk schreef:Zolang ze bij het grote Oranje zitten niet, nee. Anders wel.
Waarom dan? Ze raken er vermoeider door, leren niet of amper iets bij, hebben al veel belangrijkere wedstrijden gespeeld (dus de ervaring is ook onbenullig), krijgen bij Ajax meer de gelegenheid om aan hun tekortkomingen te trainen en zijn dat niveau gewoon ontgroeid.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do okt 19, 2006 7:15 am

Europees of wereldkampioen worden is inderdaad niets waard, totaal geen leuke, leerzame en/of interessante ervaring en beter worden doen ze natuurlijk ook niet :roll:

Ten Cate moet niet zo zeuren, het is alles of niets. Als ze meespelen met het grote Oranje worden ze ook moe, maar dan mag het ineens wel. Hypocriet noem ik dat...

Plaats reactie