Zuid-Korea - Nederland

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Plaats reactie
FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Zuid-Korea - Nederland

Bericht door FlaFlu » di mei 29, 2007 5:43 pm

"De Graafschap zou kampioen van Zuid-Korea worden"
29 mei 2007


Een jaar of vijf, zes geleden was Zuid-Korea - zaterdag in Seoul tegenstander van Oranje - vooral in de ban van honkbal. Na het tijdperk Guus Hiddink werd alles anders. Het land is inmiddels dol op voetbal. "Met een bijbehorend irreëel verwachtingspatroon", lacht bondscoach Pim Verbeek. "Na het WK van 2002 verwachten de mensen dat we van iedereen kunnen winnen."

Korea speelde in 2002 in eigen land een prachtig wereldkampioenschap, dat eindigde in de halve finale. Duitsland was daarin uiteindelijk met 1-0 te sterk. Het Aziatische land stond op zijn kop en Hiddink werd op slag een heilige. "Daarna heeft het voetbal een enorme vlucht genomen" zegt Verbeek. "Samen met honkbal is het nu de belangrijkste sport."

De fans in het land kijken reikhalzend uit naar de ontmoeting met Nederland, zaterdag in het World Cupstadium in Seoul. In eigen land wordt de Aziatische trip van Oranje vooral afgedaan als een commercieel gedrocht. In Zuid-Korea is het perspectief totaal anders.

Verbeek: "Voor ons is het de laatste mogelijkheid om de groep nog een keer bij elkaar te hebben voor in juli de Azië Cup begint.

Wij zien het wel degelijk als een heel belangrijke wedstrijd. Hoe de fans er tegenaan kijken weet ik niet, ik lees vrijwel geen Koreaanse kranten of tijdschriften. Maar het stadion zal met 60.000 mensen uitverkocht zijn. Dat zegt denk ik wel voldoende."

Verbeek maakte de ontwikkeling van Zuid-Korea tot voetbalgek land van dichtbij mee. Hij was in 2002 assistent van Hiddink en vervulde vorig jaar dezelfde functie onder Dick Advocaat, tijdens het WK in Duitsland, waar Zuid-Korea al in de groepsfase strandde.

"Dat is ons niveau ook wel een beetje", zegt Verbeek. "Dat heeft vooral te maken met onze nationale competitie. Ik denk dat De Graafschap hoge ogen zou gooien om hier kampioen te worden. Maar er wordt wel vreselijk hard gewerkt. We hebben mooie stadions, overal komen jeugdopleidingen. Voetbal wordt steeds serieuzer genomen."

Verbeek merkt het ook in zijn privéleven. Fans klampen hem op straat aan in de jacht op een foto of een handtekening. "In het begin is dat leuk", erkent de voormalig coach van onder meer Feyenoord. "Maar na verloop van tijd merk je dat je steeds minder naar buiten gaat. Maar goed, dat hoort erbij. Als bondscoach van het nationale elftal ben je hier één van de bekendste mensen van het land. Resultaten hebben daar niet zo veel mee te maken."

Behalve door de mensen op straat wordt het voetbal ook in de media intensief gevolgd. "We hebben drie fulltime sportzenders, acht dagelijkse sportkranten. Er gaat inmiddels veel geld om in de sport. De Koreanen volgen ook alles uit andere competities. De Engelse natuurlijk, daar spelen vier landgenoten, maar ook de Champions League, het Nederlandse voetbal en de kwalificatie-interlands voor het EK. Vooral Dirk Kuijt is hier erg populair."

Toch heeft de ontwikkeling van de nationale competitie ook een keerzijde. Hiddink kon bijna een half jaar boetseren aan de ploeg die zo verraste op het WK van 2002. Inmiddels is er vrijwel geen tijd meer om iets op te bouwen. Verbeek, enigszins cynisch: "Voor we zaterdag tegen Nederland spelen, moeten bijna al mijn internationals woensdag nog aan de bak in het bekertoernooi. Dan krijg ik ze donderdagmiddag voor een uitlooptraining. Vrijdag kunnen we beetje inlopen en op zaterdag verwacht iedereen dat we van Oranje winnen. De macht van de clubs is een stuk groter geworden."

Desondanks geniet Verbeek - die ook de olympische selectie onder zijn hoede heeft - van zijn werk. Hij heeft nog een contract tot na de Spelen in Peking. "Ik kijk er nu vooral naar uit om tegen Oranje te spelen. Dat is toch bijzonder als Nederlander in een ver buitenland."
FCUpdate.nl

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » do mei 31, 2007 8:43 pm

Wel heel suf dat de wedstrijd niet live uitgezonden wordt. Wordt om 13.00u smiddags (Nederlandse tijd) gespeeld, maar SBS gaat het pas om 18.00u uitzenden.
Slaat ook nergens op!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do mei 31, 2007 9:26 pm

Kijkcijfers!
Een frisse herstart voor Oranje
Door MAARTEN WIJFFELS

SEOEL - Voor bondscoach Marco van Basten is de tien-daagse trip door Zuid-Korea en Thailand ook een soort van nieuw begin. Nadat de veelbesproken Clarence Seedorf al was teruggekeerd, is nu ook de discussie over Ruud van Nistelrooy verstomd, voordat Oranje de beslissende fase van de EK-kwalificatie in gaat.

Marco van Basten genoot gisteren oprecht van de grasmat in het World Cup stadium van Seoul. Bij trainingen van Oranje trapt de bondscoach altijd al graag een balletje, maar zoveel plezier als nu straalde hij nog niet vaak uit.

Van Basten pielde, draaide, passte en hield het leer hoog terwijl achter hem de spelers warmliepen.

De oud-spits werd bij het duet met de bal ademloos gevolgd door een horde Zuid-Koreaanse journalisten. Ze floten regelmatig enthousiast op hun vingers en klapten in hun handen.

,,Ik vind dit een schitterend stadion met een veld zoals je dat niet vaak ziet,’’ stelde Van Basten na de training. ,,Het was al goed om tegen Korea, een topland in Azië, te kunnen spelen, maar zo’n goed veld maakt zo’n wedstrijd ook leuk. Wat ik me wel meteen afvraag: dit stadion heeft eenzelfde dakconstructie als de Amsterdam Arena. Waarom is het veld hier top en zijn er in de Arena altijd zo veel problemen?’’

Op het einde van een zwaar seizoen is Seoul met zijn 10 miljoen inwoners de voorlaatste stop op weg naar vakantie. Volgende week volgen nog drie dagen Thailand en dan is er voor een paar weken even geen voetbal meer.

Natuurlijk was iedereen het allerliefst nu al met de familie onderweg naar een zonnige costa, maar de sfeer binnen het Oranjegezelschap is er zeker niet één van tegenzin en afkeer. ,,We hebben het er onderling over dat dit toch weer twee interlands zijn die je op je erelijst kunt bijschrijven,’’ zei verdediger Joris Mathijsen.

Van Basten: ,,Volgens mij is Oranje in Azië redelijk populair. Het stadion is zaterdag uitverkocht en op het vliegveld kregen diverse spelers cadeautjes toegestopt. Die enthousiaste en attente houding is typisch voor Azië, denk ik. Ik maakte het als speler van AC Milan zelf mee toen we in Tokio twee keer de finale van de wereldbeker speelden.’’

Voor Van Basten en collega-bondscoach John van ’t Schip is de trip ook een soort van nieuwe, frisse start. Nadat de veelbesproken Clarence Seedorf al was teruggekeerd, is nu ook de discussie over de absentie van Ruud van Nistelrooy verstomd.

Dat gebeurt ruim voordat Oranje straks in september de beslissende fase van de EK-kwalificatie in gaat. Van Basten laat het beeld maar zo dat hij op zijn knieën is gegaan bij de spits van Real Madrid.

In werkelijkheid heeft Van Nistelrooy echter de eerste stappen gezet in de brandende kwestie. Dat deed de Brabander via zijn zaakwaarnemer Rodger Linse.

Toen Van Basten daarna de telefoon pakte en naar Madrid belde, wist hij al dat Van Nistelrooy ‘ja’ ging zeggen op zijn vraag.

Dat er straks harde keuzes wachten in een voorste linie met Van Nistelrooy, Van Persie, Kuyt, Huntelaar en Vennegoor of Hesselink is een zorg voor later.

Nu mag Van Basten voldaan constateren dat Oranje als team op papier sterker is geworden. De tweede ‘winst’ is dat zijn eigen profiel weer krachtiger is geworden in de ogen van een routinier als Van der Sar.

De keeper pleitte al meerdere keren openlijk voor de terugkeer van Van Nistelrooy. Van der Sar kan tevreden vaststellen dat Van Basten in elk geval geen rancuneuze coach is á la Johan Cruijff.

Bij Van Bastens leermeester komt er nog altijd geen positief woord over bijvoorbeeld Seedorf naar buiten. Qua spel zal de bondscoach voor de interlands tegen Korea en Thailand dezelfde probleempunten als altijd centraal stellen, gaf hij aan. De opbouw van achteruit staat met stip op één.

,,Dat is nog steeds geen sterk onderdeel. Ook daarom is het nuttig dat we voor de herstart van de EK-campagne in september nog kunnen oefenen.’’

Daarnaast wil Van Basten de Azië-trip op nog een manier leerzaam maken. Hij heeft in zijn hoofd om zaterdagmorgen de auto te pakken voor een bezoek aan het grensgebied van Zuid- en Noord-Korea.

Vanaf het spelershotel in Seoul is het hooguit 50 kilometer rijden naar de historisch beladen scheidslijn op de 38ste breedtegraad. Perschef Kees Jansma en teammanager Hans Jorritsma waren in het gebied toen Seoul de Olympische Spelen van 1988 organiseerde.

Omdat de wedstrijd tegen de Koreanen zaterdagavond is, maken de spelers dit bijzondere uitstapje hoogstwaarschijnlijk niet mee.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr jun 01, 2007 5:36 pm

Slory lijkt in basis te starten
***************************************
**De kans lijkt groot dat Andwelé Slory
zaterdag zijn debuut zal maken in het
Nederlands elftal.De rechtsbuiten van
Excelsior (volgend jaar Feyenoord) werd
op de trainingen van Oranje in Seoul
steevast ingedeeld bij het basisteam.

De zieke Kew Jaliens heeft vrijdag voor
het eerst getraind.De verdediger van AZ
bleef de eerste dagen binnen met een
keelontsteking en griepverschijnselen.
Demy de Zeeuw,die lang apart oefende,
lijkt voldoende fit voor het duel met
de Koreanen.

Vermoedelijke opstelling: Stekelenburg,
Melchiot,Heitinga,Mathijsen,Bouma,
Landzaat,Van Bronckhorst,Sneijder,Van
der Vaart,Huntelaar,Slory.


NOS-teletekst

Geen visstick, VDV niet op het middenveld. ---> Marco. :yourock.gif:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr jun 01, 2007 5:39 pm

Op zich een aardige opstelling. Alleen jammer dat Van Basten liever Van Bronckhorst schuin achter Sneijder ziet dan Edje.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr jun 01, 2007 5:40 pm

Hij is nog eigenwijzer dan ik. :wink.gif:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr jun 01, 2007 5:41 pm

:smallgrin.gif:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jun 01, 2007 5:45 pm

Thomas schreef:Op zich een aardige opstelling. Alleen jammer dat Van Basten liever Van Bronckhorst schuin achter Sneijder ziet dan Edje.
Van Bronckhorst speelt niet vanuit de rug van Sneijder.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr jun 01, 2007 5:47 pm

Ik neem aan dat Landzaat of Bronkhoff in de punt naar achteren speelt. Maar het zou ook kunnen dat Bassie kiest voor de punt naar voren. Heeft-ie wel eens eerder gedaan.

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » vr jun 01, 2007 6:33 pm

Jöhnk schreef:Ik neem aan dat Landzaat of Bronkhoff in de punt naar achteren speelt. Maar het zou ook kunnen dat Bassie kiest voor de punt naar voren. Heeft-ie wel eens eerder gedaan.
Landzaat of wie?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr jun 01, 2007 6:44 pm

Van Bronckhorst. Wie dacht jij dan?

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » za jun 02, 2007 1:04 pm

Bronkhoff... :confused.gif:


Oranje staat in de rust met 1-0 voor, strafschop v.d. Vaart. Voor wat het waard is.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Bericht door thaumaturgy » za jun 02, 2007 1:07 pm


FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za jun 02, 2007 1:59 pm

0-2 Van der Vaart en alle bankzitters hebben hun opwachting mogen maken. Ik ben benieuwd naar de prestaties van KJH, Big John, Stekelenburg en Sneijder.

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » za jun 02, 2007 2:14 pm

Ik ben ook benieuwed naar de optreden van Oranje, al is het maar een oefenduel.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » za jun 02, 2007 2:23 pm

Duke schreef:Kijkcijfers!

[
?

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kijk een wedstrijd liever live. Het NL elftal is live al een drama om te zien, laat staan als je de uitslag al weet.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za jun 02, 2007 2:26 pm

Ik denk dat Duke bedoelt dat er 's avonds meer mensen voor de buis zitten.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » za jun 02, 2007 3:41 pm

Dat snap ik, maar niet als het niet live is. Het WK in Korea en Japan trok ook ontzettend veel kijkers, terwijl dat ook veelal 's middags werd uitgezonden.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za jun 02, 2007 3:45 pm

Dat is waar, maar dit is natuurlijk wel van een andere orde dan een WK.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » za jun 02, 2007 3:57 pm

Uiteraard, maar zeg eens eerlijk. Zou je niet liever de wedstrijd gewoon live zien? Daarbij vind ik half zes ook nog steeds een rare tijd. Als ze zo graag willen scoren, doe het dan om half negen prime time. Volgens mij denken heel veel mensen dan nog dat het live is ook :smallgrin.gif:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za jun 02, 2007 4:01 pm

Oh, ik ben het absoluut met je eens dat de wedstrijd gewoon live had moeten zijn. Maar ik begrijp het best.

Ik dacht tot vanmiddag ook dat het live was. :blush.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » za jun 02, 2007 5:02 pm

Volgens het verslag op teletekst was het best een aardige wedstrijd, vooral in de eerste helft.

En over de kijcijfers: als het live om 13.00 uur uitgezonden was, had ik er niets van gezien (andere bezigheden). Nu kijk ik nog wel een stukje.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jun 04, 2007 11:04 pm

Laatste klus in stad van contrasten

BANGKOK - Na de interland van afgelopen zaterdag tegen Zuid-Korea, wacht de spelers van het Nederlands elftal nog één laatste klusje voor de zomervakantie.

Wesley Sneijder (links) en Nigel de Jong laten zich voor het Royal Grand Palace fotograferen door ploegmaat Mario Melchiot. FOTO PIM RAS
Morgenmiddag 14.00 uur Nederlandse tijd wordt Thailand bestreden, de nummer 120 van de FIFA-ranglijst. Dat gebeurt bij een temperatuur van 36 graden en een luchtvochtigheid van 90 procent. En dus bolt Oranje in broeiend en boeiend Bangkok vooral uit.

Op een provisorisch kookstelletje is een Thaise vrouw soep aan het maken.

Letterlijk voor haar neus loopt een spoorlijn. In haar rug raast het verkeer over Silom Road, de verkeersader van de Thaise hoofdstad Bangkok.

Stinkende uitlaatgassen vermengen zich met het kookvocht in het pruttelende pannetje. Vijftig meter verderop in de brandende zon blinkt de gele M van een McDonalds-vestiging die grenst aan een van de meest luxueuze hotels van de stad.

Welkom in Bangkok, metropool van schrijnende contrasten.

De spelers van het Nederlands elftal maakten er gisteren kennis mee tijdens een korte tour door de stad. Ze voeren in een houten boot een stukje over de rivier Chaopraya, ze kuierden over een van de vele marktjes en sloten de mini-excursie af met een bezoek aan de schitterende Emiral Bouddha-tempel.

Verdediger Mario Melchiot dacht lopend op straat aan Suriname. Zo ongeveer naast de tempel stond een krot waar vier mensen op elkaar geplakt moeten leven.

Melchiot: ,,In Suriname heb je die enorme verschillen ook, maar ik zeg je dat de mensen er vaak net zo gelukkig zijn als wij.’’
Oranje is zelf neergestreken in het Oriental-hotel, dat al jarenlang bij elke test uitkomt in de top-10 hotels ter wereld. De kamers zijn luxe, de voorzieningen onbeperkt en de sfeer is er een van één keer kuchen en meteen staan vier bedienden klaar om je te helpen.

Het is voor de internationals de laatste stop op weg naar de zomervakantie. De wedstrijd van woensdag tegen de Thaise nationale ploeg heeft weinig meer om het lijf. De tegenstander is de nummer 120 van de FIFA-ranglijst en staat met die positie stevig ingeklemd tussen Liberia en Burundi.

Anders ook dan Zuid-Korea zaterdag, koesteren de Thai geen verwachtingen voor het komende toernooi om de Asia-Cup. In het nationale Rajamangala-stadion zal het morgenavond om 19.00 uur lokale tijd (14.00 uur in Nederland) nog meer dan 32 graden zijn. Bij een luchtvochtigheid van 90 procent wordt het een klamme bedoening.

Vandaag mogen de spelers voorafgaand aan de avondtraining nogmaals de straat op als ze willen.

Het geeft hen de kans om thuis te kunnen vertellen dat ze op deze Azië-trip ook écht in een Aziatische stad zijn geweest. Seoul was dat niet. De historie van de hoofdstad van Zuid-Korea is indrukwekkend en ergens nog steeds beklemmend door de nooit helemaal verdwijnende dreiging uit het Noorden. Maar vervang in Seoul de Koreaanse tekens op gevels en muren door ons schrift en je waant je in een Europese of Amerikaanse stad. De levensstandaard is in de stad van hi-techgigant Samsung ook behoorlijk hoog en de jongste generatie spreekt al aardig Engels.

Hier in Bangkok is dat allemaal anders. Het soep kokende vrouwtje voor haar krottenwoning langs het spoor heeft in het straatbeeld talloze volgelingen.

Zij maakt deel uit van de armste bevolkingslaag die 40 procent van de totale bevolking vormt.

Het zijn vaak boeren die uit de provincie naar Bangkok zijn getrokken en daar nu gratis kunnen wonen op grond die eigendom is van de Thaise nationale spoorwegmaatschappij. Daarboven zijn er nog twee lagen, waarbij ook weer 40 procent van de Thai in de rijkste klasse zit. Het gemiddelde maandinkomen is 220 euro en Engels sprekende taxichauffeurs zijn niet te vinden.

Anders dan in Seoul speelt het leven zich nog echt af op straat. Als Westerling koop je hier voor zes euro een complete kledingkast en in de sfeerrijke steegjes van de uitgaanswijk Patpong bestel je voor een euro of drie heerlijk en voor de maag verantwoord eten.

Exclusiever en duurder dineren kan ook. Daarvoor moet je bij restaurant Sirocco zijn. Gevestigd in een gigantisch hotel- en winkelcomplex waar je tafelend op de 64ste verdieping een adembenemend uitzicht over Bangkok hebt.
AD

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het in deze tijd van het jaar in Bangkok om te stikken zo heet is. Een kleine wandeling en je zweet als een otter, laat staan dat je zomaar, zonder periode van acclimatisering, een prestatie kunt neerzetten op het voetbalveld. Ik vind deze wedstrijd dan ook onzinnig.
(En die Melchiot moet zijn kop houden. Zelf in een Porsche rijden zeker, en dan roepen dat arme mensen zo gelukkig zijn..)
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie