Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Leidt BvM Nederland naar het WK?

Ja!
23
64%
Nee!
13
36%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Lionel » vr sep 03, 2010 11:17 pm

Nee, n.a.v. de goede wedstrijden die hij daarvoor speelde. Gewoon terecht dat hij de captain is. Ik zie niemand anders. En hij is ook gewoon de leider van Nederland.

En waarom zou hij een controleur minder opstellen? Dat zou hij tegen Brazilie, Spanje of Argentinie ook niet doen. Gewoon spelen hoe je normaal gesproken ook zou spelen. En dan laat je de backs maar wat meer opkomen en/of Van Bommel wat dieper. Zie het probleem niet.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Jöhnk » vr sep 03, 2010 11:26 pm

Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Waarom zou je je aanpassen aan San Marino? :confused.gif:

Van Bommel en De Jong had ik persoonlijk nooit meer opgeroepen na het WK.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Lionel » vr sep 03, 2010 11:51 pm

En hoezo niet?

De kracht van dit Oranje was juist dat iedereen van elkaar wist wat ze doen moesten. En dat kwam omdat ze gewoon veel in dezelfde opstelling speelden. De absolute kwaliteit hebben/hadden we niet dus moet je het op andere manieren doen.

Niks mis mee.

Nederland is tweede geworden op het WK en wint de eerstvolgende wedstrijd met 5-0 uit bij San Marino. Gewoon een prima uitslag.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Jöhnk » za sep 04, 2010 12:01 am

Ik zeg toch dat ik dat met je eens ben? Je moet nu niet ineens anders gaan spelen omdat San Marino toevallig zo zwak is. Dat boeit niet.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Zuidema » za sep 04, 2010 12:09 pm

Van Marwijk niet eens met Cruijff

Uitgegeven: 2 september 2010 09:49
Laatst gewijzigd: 2 september 2010 09:53

AMSTERDAM - Bondscoach Bert van Marwijk deelt de mening van Johan Cruijff over de tactiek van het Nederlands elftal niet. Cruijff stelde dat het positiespel van Oranje hem pijn aan de ogen deed en hoopte dat Van Marwijk een andere weg zou inslaan.

© ANPVan Marwijk bereikte met het Nederlands elftal de eindstrijd van het WK in Zuid-Afrika. Daarin werd na verlenging verloren van Spanje (1-0). Hoewel het resultaat in orde was, sprankelde het elftal niet.

Dit tot teleurstelling van Cruijff. “Het resultaat mag dan tot nu toe heel goed zijn geweest, wat het voetbal betreft heeft het pijn aan mijn ogen gedaan”, schreef hij in zijn column voor De Telegraaf. “Ik vind dat een ploeg een bal moet rondspelen op basis van goed positiespel.”

Voorbeeld

Cruijff noemde Spanje als voorbeeld van hoe het wel moet. Van Marwijk wijst er in een reactie op dat het Spaanse nationale elftal niet heel anders speelt dan Oranje. “Zij treden ook aan met twee controlerende middenvelders, tegen wie ze ook spelen”, vertelt de keuzeheer in dezelfde krant.


“Daarnaast gebeurt het vaak dat Nigel de Jong als controlerende middenvelder speelt en Mark van Bommel in de punt naar voren bij Oranje. Maar veel mensen zien dat niet, of willen het niet zien”, vervolgt Van Marwijk.

“Mensen mogen een andere mening hebben en het voetbal anders zien, maar ik ben door de KNVB aangetrokken om het uit te voeren en doe dat op mijn manier.”


bron: nu.nl

Van Marwijks reactie is volgens mij niet waar het Cruijff om gaat. Niet waar je de poppetjes neerzet, maar hoe die poppetjes onderling samenwerken en samenspelen is naar mijn idee een belangrijk punt van Cruijffs kritiek. Misschien is Van Marwijks reactie in dit stukje verminkt door de journalist, maar anders vind ik zijn reactie erg merkwaardig. Je zou bijna gaan denken dat hij geen benul heeft van wat Spanje juist zo sterk maakt en wat de voetbalfilosofie van Cruijff eigenlijk inhoudt.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door wimpey » za sep 04, 2010 12:32 pm

Verhaal van JC klopt gewoon niet, Zuidema.

Degene die zijn column schrijft, heeft opgetekend dat JC glashard beweert dat Spanje met één controlerende middenvelder speelt.

Dat is dus gewoon gelul.

Tactisch spelen Oranje en Spanje identiek. Alleen voert Spanje het beter uit en is de intentie van spelen heel anders. Spanje laat de bal snel rondgaan, BvM gokte op de grillen van Sneyder en Robben.

Dat JC vindt dat het er niet uit ziet: eens. Dat JC beweert dat dat komt doordat Spanje heel anders speelt: bull.

Die man moet eens wat minder vooringenomen kijken. Hij gelooft in z'n eigen hersenspinsels. Het gaat met FC Barcelona geweldig, hoewel die club bijna 500 miljoen aan verplichtingen heeft. Maar ja, JC kennende is -7 meer dan +5. Die goochem rekent zoals Pippi Langkous dat deed.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Zuidema » za sep 04, 2010 1:51 pm

Had de column van Cruijff nog niet gelezen.
Hieronder het bewuste stukkie, ter lering ende vermaeck:
ma 30 aug 2010, 05:30
Nederland moet beter gaan voetballen

AMSTERDAM - Deze week werden vier spelers van Inter Milaan gehuldigd als de besten van de Champions League. Daar was ik het allesbehalve mee eens. Tijdens de Super Cup werd tegen Atletico Madrid duidelijk waarom. Als Inter niet keihard werkt, dan blijft er van die ploeg maar weinig over.



Voor het voetbal was ik daarom blij met de 2-0 overwinning van Atletico. Een ploeg die wel met twee, drie aanvallers speelde, terwijl Inter weer één spits had opgesteld. Omdat ze dit keer niet alles gaven, werd ook Wesley Sneijder door z'n eigen ploeg uit de wedstrijd gespeeld. Hij kreeg maar een paar ballen en dan kan zo'n jongen het wel vergeten.

Ik hoop, dat door de overwinning van Atletico Madrid en het winnen van het WK door Spanje, het voor steeds meer mensen duidelijker wordt dat op de lange termijn aanvallend voetbal toch altijd meer loont.

Daarom ben ik benieuwd, hoe het Nederlands elftal straks aan het EK-kwalificatietoernooi gaat beginnen. Het resultaat mag tot nu toe heel goed zijn geweest, wat het voetbal betreft heeft het pijn aan m'n ogen gedaan. Omdat ik vind, dat een goede ploeg in staat moet zijn om de bal goed rond te spelen. Dit op basis van goed positiespel.

Maar dit zal problemen blijven geven, zolang Nederland voor twee verdedigende middenvelders en een nummer 10 blijft kiezen. In de opbouw kom je dan altijd een man tekort.

Maar speel je met één controlerende middenvelder, in de punt naar achteren, dan ben je niet alleen aanvallend beter, ook verdedigend is er een betere balans. Je bent zelfs sterker, omdat op die manier iedereen rugdekking heeft.


Natuurlijk weet ik, dat tegenwoordig 99 van de 100 landen met twee controleurs op het middenveld spelen, maar ik ben en blijf idealist. Die ervan overtuigd is, dat met andere tactische keuzes en mooier voetbal, je uiteindelijk minimaal net zo ver en misschien zelfs verder kan komen. Gelukkig bewijzen de Spaanse ploegen dat het inderdaad zo werkt.

Daarom vind ik het een goed teken, dat Hedwiges Maduro alsnog in de selectie van het Nederlands elftal is opgenomen. Die jongen heeft zich bij één van de sterkste clubs uit de Primera Divison de afgelopen twee jaar enorm goed ontwikkeld. Iemand die goed kan koppen, een redelijk tot goede techniek heeft en ook goed kan verdedigen. Met Maduro ben je in ieder geval in staat om weer beter van achteruit te voetballen, waardoor je automatisch een betere opbouw krijgt. Ik ben benieuwd.

bron: de telegraaf

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Jöhnk » za sep 04, 2010 2:00 pm

Tja, het stokpaardje van Cruijff....

Met twee controlerende middenvelders en een 10 kun je prima voetbal spelen. Zie Duitsland en Bayern, bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Zuidema » za sep 04, 2010 2:42 pm

Yep, Cruijffs grote stokpaardje. Altijd met de punt naar achteren. Een spelbepalende en controlerende middenvelder van achteruit en 2 lopers op de flanken.

Ik vind wel dat er voor zo'n opzet veel valt te zeggen. Maar veel belangrijker lijkt me hoe je de rol van die controleur(s) invult. En het aantal zgn controleurs doet er dan eigenlijk niet eens zoveel toe.

De controleurs van Van Marwijk bleken op het WK behoorlijk behoudend te spelen met vaak bar weinig aansluiting of opbouw naar voren. Safety first. Vooral De Jong vond ik daarin tot mijn grote ergernis voortdurend "uitblinken". Maar ook Van Bommel mocht hier en daar wel eens een schop onder kont naar voren hebben.

Gevolg was een erg statisch middenveld, waardoor Sneijder en de jongens voorin het vaak allemaal maar moesten opknappen. In combinatie met een incidenteel opkomende back.

Het middenveld van Spanje speelde veel dynamischer, mede omdat die controlerende middenvelders zich overal aanboden, frequent aansloten en zelfs heel diep in de 16 penetreerden. Geen probleem, zolang er achter hen de controlerende taken dan maar werden overgenomen.

Was er eigenlijk nog wel sprake van controleurs in de conservatieve zin? Is het dan nog wel nodig om het aantal "controleurs" te tellen? Ik zie dan ook eerder een wezenlijk verschil hoe Bert die rollen invult en hoe Cruijff en zijn navolgers dat deden en doen.

Natuurlijk kon Spanje profiteren van het Barcelona-blok, waarin al die patronen en automatismes na jarenlange training enz zijn ingeslepen. Dat voordeel en die tijd om dat ook te realiseren had Bert niet.

Maar ik blijf het knagende gevoel houden dat Bert in zijn behoudzucht te ver is doorgeslagen en dat NL met wat gedurfder, dynamischer en daardoor aantrekkelijker spel ook tot grote prestaties had kunnen komen.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door peter » zo sep 05, 2010 10:10 pm

Jansma vliegt gierend de bocht uit bij Studio Voetbal. Die man heeft echt boter op zijn hoofd en is naar voren geschroven als buikspreekpop van Bert van Marwijk.

Haha nu ook nog een sneer naar Cruijff. Wat een oen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Jöhnk » zo sep 05, 2010 10:18 pm

Wat zei hij?

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Jinne » zo sep 05, 2010 10:22 pm

Deze discussie is duidelijk nog vervelender dan het voetbal van Oranje.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door peter » zo sep 05, 2010 10:25 pm

Over Cruijff ging het ook ongeveer zo:

Ik weet niet of een topcoach die de Jong had gewisseld, aldus Jansma. Ik ben benieuwd wat Tom van 't Hek ervan vindt.
Borst roept vervolgens dat Cruijff het wel heeft gezegd, waarna Jansma met een heel zuur gezicht zegt 'ik had het dan ook over een topcoach. Of heeft hij ook een keer een Wk finale gehaald?'. Oef.

En voor de rest praat hij alles recht. Eerst heeft Nigel de Jong slechts 1 grove charge gemaakt, waarna Borst en Waterreus hem er op wijzen dat die jongen tegen Denemarken ook al als een idioot tekeer ging en dan zegt hij doodleuk 'dat was niet bewust'. Hij heeft louter leuke wedstrijden gezien ook van Nederland en hoort louter positieve verhalen in het buitenland over het spel van Oranje.

Ik vind Jansma een hele vervelende man aan het worden. De Al Shahaf van het Nederlands Elftal.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door wimpey » ma sep 06, 2010 7:33 pm

Jansma lult dus net zo dom als Cruijff. JC blijft met droge ogen beweren dat Spanje met JC's favoriete systeem speelt. Die man verkondigt zijn eigen waarheden, mensen die daarop reageren en zijn ongelijk aantonen hebben volgens JC geen verstand van voetbal. Het is eenzaam aan de top, helemaal wanneer je JC heet.

Volgens Xabi Alonso heeft Nigel direct na de wedstrijd zijn excuses gemaakt. Voor Alonso was de kous af. Voor Hugo Borst is de kous nog lang niet af, hij heeft een persoonlijke razzia tegen de Jong ontwikkeld. Borst heeft zichzelf altijd prima in de hand en is zeker niet emotioneel.

Sec gezien was de overtreding van Van Bommel op Iniesta natuurlijk zwaarder. Iniesta had zijn been kunnen breken, Alonso een paar ribben. Lijkt me duidelijk met welke blessure een speler er langer uit ligt.

Sloper Nigel is het zwarte schaap, Sloper Bommel wordt tot captain gepromoveerd. Beetje krom. Oranje aankijken is de moeite niet waard, zomer 2012 zijn ze bij mij weer aan de beurt.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Lionel » ma sep 06, 2010 9:45 pm

Maar wat was ik blij dat we de finale speelden en pas na verlenging verloren in plaats van de koffers te moeten inpakken na de achtste finale met mooi voetbal..
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13361
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Arthur » ma sep 06, 2010 9:46 pm

Alsof dat de enige twee opties zijn.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Baseman » di sep 07, 2010 11:40 am

Sterke column weer van Sjoerd Mossou:
Die schop van De Jong, Neeskens had dat stijlvoller aangepakt

Rep en Wimpie Suurbier waren toffe gasten, met dat gekke lange haar van ze. Totaalvoetbal hè. Gouden generatie. Hollandse school. Een beetje rebels, maar vooral geniaal waren ze, Johnny en Wimpie. Johan en Willem en Ruud trouwens ook. Allemaal topgozers.

In een nostalgische bui heb ik gisteren nog maar eens de VHS-videoband van het WK 1974 afgestoft, halve finale Nederland-Brazilië. De beelden kraakten een beetje, maar dat gaf niet, want Wimpie Suurbier kwam haarscherp in beeld. Hij zaagde een Braziliaan tot op zijn enkels af, schuin van achteren. Grappig.

Met Johnny Rep was het ook lachen, want Johnny slaat Rivelino met een elleboog in het gezicht. Ook mooi: Willem van Hanegem die een klein Braziliaantje van achteren neerschopt. Mooi in de loop, achteloos bijna. Hilarisch gewoon.

Ik luister altijd graag naar de mensen die erbij waren, in 1974. Over hoe fenomenaal goed ze allemaal wel niet waren, die totaalvoetballers van ons. Dat Cruijffie er geen reet van bakte in de finale tegen West-Duitsland, ach, daar mag je Johan niet op afrekenen. Of zijn we soms vergeten wat Jopie allemaal heeft betekend voor ons voetbal?

Mooi, die mythevorming. We hebben het allemaal te danken aan de babyboomgeneratie, want die zagen het met z'n allen gebeuren. Het waren de hoogtijdagen van de culturele revolutie, de jaren zestig en zeventig. The Cats hè, met Pietje Veerman. Dat was nog eens een topband. En nooit zag mijn ome Kees een fijnere kinderserie dan Pipo de Clown en Mamaloe.

In Zuid-Afrika hoorde ik Mark van Bommel zeggen dat het maar eens afgelopen moest zijn met dat gedweep met 1974. Zijn generatie wilde nu eindelijk wel eens afrekenen met het verleden. Gewoon, door het WK voor de verandering een keertje te winnen.

Beetje naïef gedacht van Mark. Ook als Arjen Robben die bal erin had geschoten in Johannesburg, was de magie van 1974 fier overeind gebleven. Vraag het maar aan je vader: toen speelden we veel mooier. Avontuurlijker vooral, met al die vlotte hippe jongens met hun bakkebaarden. Zo'n schop als Nigel de Jong uitdeelde, dat had Johan Neeskens heel anders aangepakt, vroeger. Stijlvoller.

De babyboomers laten hun knuffelbeertjes niet afpakken door een stel eigenwijze voetballers uit 2010. Met twee controleurs spelen op een WK. Wat denken ze wel. Aanvallen zullen we. Een elftal dat zichzelf tot heilig doel stelt om wereldkampioen te worden; wie bedenkt zoiets? Schande!

Bert van Marwijk liet een keer subtiel vallen dat het tegenwoordig misschien een klein stukje moeilijker is, een WK-finale halen met 32 tot op de tanden bewapende, topfitte landen. Dat het soms wat lastig is om aan te vallen tegen ploegen die zich haast wetenschappelijk voorbereiden op Oranje, in een hallucinerend kleine ruimte.

Typisch zo'n trainer die zichzelf probeert in te dekken, vind ik. Rinus Michels zou dat nooit hebben gedaan, vroeger, in 1974. Want dat waren nog eens tijden.

www.ad.nl

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Thijs » di sep 07, 2010 11:53 am

Goede column, ben het helemaal met 'm eens.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Feest » di sep 07, 2010 12:16 pm

:biggthumpup.gif:

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Lionel » di sep 07, 2010 10:48 pm

Met wat ben je het eens? Dat Nederland niet avontuurlijk genoeg speelde?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door peter » wo sep 08, 2010 10:08 am

Dat gepraat over '74 en dat het toen (blijkbaar) ook niet zo top was is ook wat simpel. Ik kijk liever naar het spel van Oranje waar ik wél bij was en dan moet ik concluderen dat het Oranje van Bert van Marwijk nog erger is dan Advocaat en dat het veelal niet om aan te gluren is. Daar heb ik geen '74 voor nodig, hoor. Vergelijken met '98 is bijvoorbeeld ook wel relevant (en pijnlijk). OK toen kwamen we tot de halve finale, maar mijn hemel wat speelden we toen mooi voetbal. Tuurlijk zijn de namen ook wat indrukwekkender, al vind ik de huidige selectie ook veel kwaliteit hebben. Voor mij staat het als een paal boven water dat je met deze groep beter voetbal kan spelen en er dus ook meer uit kan halen. Dan hoor ik mensen zeggen dat je dan niet altijd wint, maar dat vind ik ook een contradictio van jewelste. Alsof dit baggervoetbal gaat leiden tot prijzen, namelijk. Leuk dat het op het WK allemaal meezat en dat je met dat afbraakvoetbal tot de finale komt, maar aan het einde sta je dus ook gewoon met lege handen.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door elliquido » wo sep 08, 2010 9:24 pm

[quote="Peter" Leuk dat het op het WK allemaal meezat en dat je met dat afbraakvoetbal tot de finale komt, maar aan het einde sta je dus ook gewoon met lege handen.[/quote]

HO HO, we zijn 2e geworden en dat hebben we uitgebreid gevierd in de grachten.

:excited.gif: :frusty.gif: :tranen.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door peter » ma okt 04, 2010 12:04 pm

De Jong dus uit de selectie van het Nederlands Elftal gezet. Ik moest alleen wel wat gniffelen toen ik zag dat Brama als vervanger is opgeroepen.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Lionel » ma okt 04, 2010 12:24 pm

Wie dan?
IK GELOOF!!!!!!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door Thijs » ma okt 04, 2010 12:31 pm

Wat maakt het uit, die hele kwalificatie is toch een walk in the park.

Lekker een beetje oefenen, je kwalificeren en dan zien we in 2012 wel weer wat we doen.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Plaats reactie