Italië

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Italië

Bericht door Marillion » ma sep 19, 2022 8:57 pm

Blijft toch altijd een sympathieke en beschaafde man. Heeft echt de gun factor. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

999

Re: Italië

Bericht door 999 » za sep 24, 2022 10:22 am

Wonderdokters onder vuur
De marabouts komen oorspronkelijk uit West-Afrika, waar ze vooral islamitische geestelijken zijn, zoals de Senegalese Serigne Moustapha Fall, de zittende man in het wit.

FOTO ANP/AFP

Pogba-affaire zet Afrikaanse ’marabouts’ in de schijnwerpers
door Eveline Bijlsma

PARIJS Topvoetballer Paul Pogba raadpleegde een Afrikaanse wonderdokter die hij zou hebben gevraagd een vloek uit te spreken over zijn medespeler Kylian Mbappé. Hij is lang niet de enige die op consult gaat; de marabout is populair in Frankrijk. „In 95 procent van de gevallen is het een oplichter.”

Juventus-speler Paul Pogba deed deze zomer aangifte van chantage. Vier mannen, onder wie zijn bloedeigen broer Mathias, wilden miljoenen zien. Als hij niet betaalde, zouden er gesprekken tussen de voetballer en zijn wonderdokter naar buiten komen.

Mathias beweert dat Paul Pogba de marabout heeft gevraagd een vloek uit te spreken over Kylian Mbappé, omdat zijn teamgenoot uit het Franse nationale elftal hem oversteeg in populariteit. Dat ontkent de middenvelder, maar hij gaf wel toe dat hij een ontmoeting heeft gehad met een magiër die moest voorkomen dat hij blessures kreeg. Het viertal zit nu vast op verdenking van chantage.

Brievenbus

De inwoners van Parijs en omstreken vinden ze regelmatig in hun brievenbus: een scheef afgeknipt, gekopieerd papiertje van mediums met namen als Professeur Nafa, Monsieur Savane of Salimou. Zij bieden hulp bij de terugkeer van een geliefde, het opheffen van een vloek, erectieproblemen, examens en onbekende ziektes.

„Ik vraag iemand die mij opzoekt naar zijn probleem, naam en geboortedatum”, vertelt Salimou. „Als ik mij goed concentreer zie ik wat de oorzaak is. Ik kan er niet te veel over zeggen, maar door te bidden zorg ik er bijvoorbeeld voor dat een man weer teruggaat naar zijn vrouw. Of het echt werkt? Ja, natuurlijk. Ik heb een speciale gave.”

Uit een rondgang langs magiërs blijkt dat ze weinig zin hebben om met een journalist te praten. Youcef Sissaoui van het Instituut voor Waarzeggingskunsten (Inad) kijkt daar niet van op. „Een marabout is van oorsprong een islamitische geestelijke. Hij is bescheiden en tevreden met een gift voor zijn werk. Heel iets anders dan degenen die adverteren op sociale media of met briefjes. Ik vermoed dat het in 95 procent van de gevallen een oplichter is, die misbruik maakt van andermans misère. Zo’n man belooft dat een weggelopen geliefde binnen 24 uur weer op de stoep staat, sneller dan dat de Franse post een pakketje bij je thuis bezorgt.”

Sissaoui richtte in 1987 samen met drie advocaten het Inad op. Deze organisatie pleit voor regelgeving rondom de waarzeggerij, waarin volgens hem zo’n twee miljard euro per jaar omgaat. „Mensen gaan er nu eenmaal heen, dus kun je beter regels opstellen. Wij willen dat alle mediums onder hun eigen naam werken, dat ze aangifte doen bij de belasting – de helft werkt zwart –, en dat er vaste tarieven gaan gelden voor een consult. Want nu vraagt een marabout een paar tientjes voor de eerste afspraak, maar als ’het echte werk’ dan gaat beginnen, wil hij nog eens honderden euro’s zien.”

Het Inad heeft een lijst met volgens hen bonafide mediums, kaartlezers en waarzeggers. Sissaoui is overtuigd dat mensen met speciale gaven bestaan. „Maar er zijn ook veel charlatans. Wij hebben twee advocaten die gedupeerden bijstaan in rechtszaken, die soms wel tienduizenden euro’s aan vage figuren betaalden. We krijgen meerdere zaken per maand binnen.”

Wonderdokter

Medium Salimou gelooft niet dat Paul Pogba aan zijn wonderdokter heeft gevraagd om een vloek uit te spreken. „Maar het kan wel. Ik doe het ook wel eens.” Over het vastleggen van tarieven is hij niet erg enthousiast. „Mijn prijs hangt namelijk af van het werk dat ik moet verrichten. En nu heb ik geen tijd meer voor uw vragen, maakt u maar een afspraak.”
De T.

Plaats reactie