Champions League

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Wie wint de CL?

Manchester City
3
100%
Internazionale
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 3

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9380
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Champions League

Bericht door Dubbel » ma apr 19, 2021 7:35 pm

Mijn gok is dat de 12 slangen zich vergalopperen. Dit idee is niet levensvatbaar omdat er te weinig landen bij betrokken zijn en je zult zien dat de achterban van die clubs dit ook niet willen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Champions League

Bericht door Marillion » ma apr 19, 2021 7:45 pm

Ik denk ook dat het erop uit gaat komen dat ze nog wat meer zekerheid krijgen binnen het huidige concept. Al kan de UEFA dat eigenlijk niet meer doen nu ze er zo hard in gaan.

Vraag bij die clubs is of het ze überhaupt interesseert wat de achterban ervan denkt. De inkomsten komen namelijk steeds minder van de supporter om de hoek. Het gaat om de tv markt. Supporters zijn in het meest gunstige geval straks weer welkom als stadionvulling.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16907
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Champions League

Bericht door GangstaRiB » ma apr 19, 2021 8:19 pm

Maar de rijkste eigenaren die bezit hebben van de Engelse clubs willen dus nog rijker worden en hebben Spaanse en Italiaanse vriendjes gevonden die dat geld ook wel prettig vinden. Wel actief blijven in de eigen league, maar daar creëren ze dus ook een enorme voorsprong. De CL zorgt al voor scheefgroei, dit is de doodsteek.
Ik vrees steeds meer zo’n steriel Amerikaans systeem waarin de eigenaren vooral hun ‘assets’ waardevol willen houden door gegarandeerd mee te doen aan een gesloten competitie. Nooit meer de kans op een stunt, nooit meer gevechten om lijfsbehoud. Steriel dus.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Champions League

Bericht door Iniesta » ma apr 19, 2021 8:22 pm

Huidig systeem is duidelijk niet werkbaar
Een volledige Europese top competitie zou prima kunnen werken, en ook qua competitie interessant kunnen zijn. Alleen niet en sterke nationale competities en deze league.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33767
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Champions League

Bericht door zeux » ma apr 19, 2021 9:23 pm

UEFA dreigt Real, Man City en Chelsea per direct uit de CL te mikken. Ze willen daar vrijdag besluit over nemen.

En dan Man U en Arsenal uit EL. Daar kun je dan finale Roma-Villareal spelen...

Wat ze dan in CL gaan doen, geen idee. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33767
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Champions League

Bericht door zeux » ma apr 19, 2021 9:28 pm

En het UEFA-plan voor de CL:

UEFA announces new format for club competitions to be introduced as of 2024/25 season
Monday 19 April 2021
UEFA Champions League, Europa League and Europa Conference League reforms conclude two years of widespread consultations.

The UEFA Executive Committee today approved a new format for its club competitions as of the 2024/25 season.

The reforms come after an extensive consultation across the football family and received unanimous backing from the ECA Board and the UEFA Club Competitions Committee (made of a majority of club representatives) last Friday.

The changes made are designed to secure the positive future of European football at every level and meet the evolving needs of all its stakeholders. Unequivocally confirming joint commitment to the principle of open competition and sporting merit across the continent, the common purpose has also been to sustain domestic leagues.

Commenting on the new format, UEFA President Aleksander Čeferin, said:

"This new format supports the status and future of the domestic game throughout Europe as well. It retains the principle that domestic performance should be the key to qualification and reconfirms the principles of solidarity right through the game and of open competition.

"This evolved format will still keep alive the dream of any team in Europe to participate in the UEFA Champions League thanks to results obtained on the pitch and it will enable long-term viability, prosperity, and growth for everyone in European football, not just a tiny, self-selected cartel.

"Football is a social and cultural treasure, enriched with values, traditions and emotions shared across our continent. As the governing body and responsible stewards of the European game, it is UEFA’s role to safeguard this legacy while leading positive future development of football in Europe for national associations, leagues, clubs, players, and fans at every level. This is why we had an extensive consultation process over the last two years which led to the unanimous backing of our proposal and we are convinced that these reforms achieve those objectives."

Further decisions regarding matters such as the rebalancing of the access list, match dates, seeding system, format for the finals, coefficients and financial distribution will be made by the end of the year and potential adjustments to the format approved today could still be made if necessary.

At the same time, UEFA will also reaffirm its strong financial commitment to the whole of European football and initiate steps to ensure that greater financial solidarity will be delivered to a wider spectrum of clubs who do not participate in UEFA club competitions. This will reinforce the solid foundation on which the game in Europe is built.

UEFA will also open a dialogue with all relevant stakeholders with a view to proposing safeguards and protections for players’ health across competitions at all levels.

Format details

Taking the total number of teams from 32 to 36 in the UEFA Champions League, the biggest change will see a transformation from the traditional group stage to a single league stage including all participating teams. Every club will now be guaranteed a minimum of 10 league stage games against 10 different opponents (five home games, five away) rather than the previous six matches against three teams, played on a home and away basis.

The top eight sides in the league will qualify automatically for the knockout stage, while the teams finishing in ninth to 24th place will compete in a two-legged play-off to secure their path to the last 16 of the competition.

Similar format changes will also be applied to the UEFA Europa League (8 matches in the league stage) and UEFA Europa Conference League (6 matches in the league stage). Subject to further discussions and agreements, these two competitions may also be expanded to a total of 36 teams each in the league stage.

Qualification for the UEFA Champions League will continue to be open and earned through a team’s performance in domestic competitions.

One of the additional places will go to the club ranked third in the championship of the association in fifth position in the UEFA national association ranking. Another will be awarded to a domestic champion by extending from four to five the number of clubs qualifying via the so-called “Champions Path”.

The final two places will go to the clubs with the highest club coefficient over the last five years that have not qualified for the Champions League group stage but have qualified either for the Champions League qualification phase, the Europa League or the Europa Conference League.

All games before the final will still be played midweek, recognising the importance of the domestic calendar of games across Europe.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Champions League

Bericht door Marillion » ma apr 19, 2021 9:28 pm

Zeux schreef:
ma apr 19, 2021 9:23 pm
UEFA dreigt Real, Man City en Chelsea per direct uit de CL te mikken. Ze willen daar vrijdag besluit over nemen.

En dan Man U en Arsenal uit EL. Daar kun je dan finale Roma-Villareal spelen...

Wat ze dan in CL gaan doen, geen idee. :-)
Dat kunnen ze helemaal niet waarmaken. De partijen zijn elkaar nu gewoon aan het overschreeuwen via de media.

Wat een genante vertoning is dit. Volledig weg bij de oorsprong en het hart van de sport. Eigenaren die niets met voetbal hebben willen omwille van hun inkomsten de sport veranderen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33767
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Champions League

Bericht door zeux » ma apr 19, 2021 9:42 pm

Marillion schreef:
ma apr 19, 2021 9:28 pm
Zeux schreef:
ma apr 19, 2021 9:23 pm
UEFA dreigt Real, Man City en Chelsea per direct uit de CL te mikken. Ze willen daar vrijdag besluit over nemen.

En dan Man U en Arsenal uit EL. Daar kun je dan finale Roma-Villareal spelen...

Wat ze dan in CL gaan doen, geen idee. :-)
Dat kunnen ze helemaal niet waarmaken. De partijen zijn elkaar nu gewoon aan het overschreeuwen via de media.

Wat een genante vertoning is dit. Volledig weg bij de oorsprong en het hart van de sport. Eigenaren die niets met voetbal hebben willen omwille van hun inkomsten de sport veranderen.
Als ik het plan hierboven zie, maken die twaalf volgens mij best veel kans vaak te starten. Maar ja, geen garanties èn met veel meer clubs de poet delen (die ook andere getalletjes heeft).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Champions League

Bericht door Marillion » ma apr 19, 2021 10:01 pm

Dat is alles waar het om gaat. Absolute zekerheid en nog meer inkomsten voor een select groepje. Heeft verder niets met een goede herstructurering te maken.
Nil volentibus arduum

Wouter
Berichten: 19086
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Champions League

Bericht door Wouter » ma apr 19, 2021 10:14 pm

Wat zou het lachen zijn als Real Madrid, Barcelona, Manchester City en al die andere Engelse kutclubs eruit gemieterd worden. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Champions League

Bericht door Marillion » ma apr 19, 2021 10:20 pm

Ik wil dat lijstje wel maken. :smallgrin.gif:

Waren halen een aantal van deze clubs overigens de arrogantie vandaan om te bepalen dat zij bij dit elite clubje zouden horen? Op basis waarvan is dat?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33767
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Champions League

Bericht door zeux » ma apr 19, 2021 10:25 pm

Marillion schreef:
ma apr 19, 2021 10:20 pm
Ik wil dat lijstje wel maken. :smallgrin.gif:

Waren halen een aantal van deze clubs overigens de arrogantie vandaan om te bepalen dat zij bij dit elite clubje zouden horen? Op basis waarvan is dat?
Het codewoord is branding, denk ik. Merknaam. Ook al is de reputatie gestoeld op jaren her (zoals bij de Milans). Het gaat er om of ze in Azië en wie weet de VS de naam kennen. Wat de daadwerkelijke trackrecord is, maakt ze volgens mij niet uit.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Champions League

Bericht door Marillion » ma apr 19, 2021 10:26 pm

Klopt. En daarmee heb je dus gelijk helder wat het doel is. Sportieve belangen tellen niet. Gaat enkel en alleen om geld.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Champions League

Bericht door Arthur » ma apr 19, 2021 10:29 pm

Blijkbaar nemen die 12 clubs hun CL titels mee, zodat Madrid start met 13 gewonnen Super Leagues. Je verzint het niet

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33767
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Champions League

Bericht door zeux » ma apr 19, 2021 10:35 pm

Arthur schreef:
ma apr 19, 2021 10:29 pm
Blijkbaar nemen die 12 clubs hun CL titels mee, zodat Madrid start met 13 gewonnen Super Leagues. Je verzint het niet Afbeelding
Waarvan er hoeveel Europacup I zijn?

Europacup 1
Europacup II
Europacup III

Oh, nostalgie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Champions League

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma apr 19, 2021 10:51 pm

Arthur schreef:Blijkbaar nemen die 12 clubs hun CL titels mee, zodat Madrid start met 13 gewonnen Super Leagues. Je verzint het niet Afbeelding
En hoe veel nemen Spurs en Arsenal er mee...?

columbus
Berichten: 5465
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Champions League

Bericht door columbus » ma apr 19, 2021 11:24 pm

Of AC Milan, die hebben toch ook al een jaar of 20 niets meer gepresteerd?

Het is echt te bizar voor woorden? Wat je zegt Spurs en Arsenal staan nog net in de top 10. En Madrid en Barca hebben bij elkaar een miljard of 2 aan schulden.

CL kijk ik al minder en deze competitie zou me helemaal aan mijn reet roesten. Bah, wat ik de voetbalwereld toch compleet van de pot gerukt zo nu en dan waar veel te veel geld in omgaat

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7919
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Champions League

Bericht door elliquido » di apr 20, 2021 12:03 am

We doen het ons zelf aan, dik betalen voor shirt, scc, betaaltv etc.

Daar wordt handig misbruik van gemaakt.

Als we allen besluiten om de lokale club te supporteren, niet meer tv kijken , etc, dan is het heeeeel snel klaar met de poenscheppers.
Maar ja,
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13847
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Champions League

Bericht door Jinne » di apr 20, 2021 6:24 am

Ik support alleen mijn lokale club. De rest doet er niet toe.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Andriy Demchenko
Berichten: 5012
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Champions League

Bericht door Andriy Demchenko » di apr 20, 2021 7:05 am

elliquido schreef:
di apr 20, 2021 12:03 am
We doen het ons zelf aan, dik betalen voor shirt, scc, betaaltv etc.

Daar wordt handig misbruik van gemaakt.

Als we allen besluiten om de lokale club te supporteren, niet meer tv kijken , etc, dan is het heeeeel snel klaar met de poenscheppers.
Maar ja,
Het 'probleem' is de mondiale vermarkting van de sport. Er zijn genoeg landen en continenten waarbij het voetbal nog niet zo lang gevolgd wordt en dat zijn juist de plekken waar men minder een probleem heeft dat de ziel uit de fles is, omdat men de zoveelste PSG - City confrontatie daar leuker vind dan de derby als The Old Firm. Ik merk bij mijn eigen generatie wel wat veel mensen de CL buiten Nederlandse clubs beginnen over te slaan. Zelfs in de Coronatijd met minder andere opties kan die hele CL me op Ajax na echt niet boeien.

Verder, dat is helaas ook zo, heb je in NL nu generaties die het supporteren van een Nederlandse club overslaan en meteen een club als Barca, Real e.d. kiezen. Dat soort personen vinden het allemaal minder erg.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Champions League

Bericht door Mano » di apr 20, 2021 8:00 am

als ze hun eigen competitie starten kunnen ze ook hun eigen regels maken.
VAR afschaffen, partijdige beslissingen nemen en Hands afschaffen :smallgrin.gif:

Ik zal deze league niet kijken. Ook als Ajax meedoet. Ik hoop dat ze overslaan.
Ik wil helemaal niet dat Ajax een Neymar koopt voor 200 miljoen en er zo'n duikelende blaag in mijn stad loopt. Beetje de koning uithangen tegen bakken met geld.
Ik geniet juist van Gravenberch of een Unuvar die er wel/niet gaan komen. Die een Neymar weet te frustreren met z'n 18 jaar in een onderling duel.
De miskoop, de succesvolle aankoop, de jeugdspeler. etc.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Champions League

Bericht door Frank » di apr 20, 2021 8:04 am

De UEFA heeft kilo's boter op het hoofd

Verslaggever Sjoerd Mossou laat zijn licht schijnen op de hoofdrolspelers na een bizarre, vlammende en bovenal historische voetbaldag, die politiek, sport én fans keihard tegen elkaar op zette. ,,Wie door alle stofwolken heen keek, zag ook de ironie van het hele spel.”

Door Sjoerd Mossou

Het slagveld was een woeste chaos, iedereen tuimelde al urenlang hysterisch over elkaar heen, toen ook UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin maandagmiddag het woord nam over de Super League. ,,Ik ben 24 jaar strafrechtadvocaat geweest, maar ik heb nooit mensen meegemaakt zoals deze’’, zei Ceferin. En specifieker over Andrea Agnelli, de voorzitter van Juventus en de grote roerganger achter de Super League: ,,Hij is een slang, een leugenaar.’’

Smakelijk detail: Ceferin is nota bene de stiefvader van Agnelli’s dochter. Een jarenlange vriendschap kwam in Montreux met een doffe knal tot ontploffing, kort nadat twaalf Europese clubs een bom hadden gelegd onder het Europese voetbal.

Hun afgesloten Super League dreigt een einde te maken aan het internationale voetbal zoals we dat kennen. De gevolgen voor de voetbalpiramide daaronder zijn nog mogelijk nog veel groter, met nationale competities die volledig uit elkaar worden getrokken.

Maar wie door alle stofwolken heen keek, zag ook de ironie van het hele spel. Uitgerekend de UEFA trok woedend van leer tegen de Super League-plannen, dreigend met zware sancties tegen alle deelnemende clubs én spelers.

Dat is dezelfde Europese bond die de Champions League in de afgelopen decennia tot een allesverslindende geldmachine maakte. Die de steenrijke clubs rijker en rijker liet worden. Die de spanning in de nationale competities vrijwel om zeep hielp, niet in de laatste plaats door het gigantische inkomensgat tussen de eigen Champions League en de Europa League.

Een bond die niet de solidariteit in het voetbal vergrootte, integendeel, of de competitiviteit van de sport, maar die de miljoenenmachine van de Champions League consequent boven elk ander belang plaatste.

Ceferin heeft al jaren de mond vol over competitive balance, maar in werkelijkheid namen de eliteclubs almaar meer afstand – en schreef de UEFA zélf klinkende cijfers, alsof het geen voetbalbond was, maar een op winst beluste multinational.

De UEFA creëerde hoogstpersoonlijk een monster. Maar toen dat monster zondagnacht opeens vrolijk grommend de deur uit liep, bleef Frankenstein zelf jammerend achter.

Maakt dat de plannen voor een Super League minder onzalig? Nee, niet bepaald. Dit plan verloochent de essentie van sport, het breekt met voetbal als een diepgeworteld cultureel fenomeen, drijvend op de loyaliteit van zijn fans.

Een afgesloten elitecompetitie is geen sport meer, geen gevecht om winst en verlies, het is puur ‘content’ geworden. Voetbal als oeverloos tijdverdrijf op televisie, nog uitsluitend bedoeld om geld te verdienen.

Maar die koers werd ook met de Champions League al jaren geleden ingezet. Nog niet zo extreem als nu in de beoogde Super League, maar met volop dwarsverbanden. Ook onder de vlag van de UEFA worden de eliteclubs almaar rijker en machtiger, met méér zekerheid over inkomsten. Ook zónder de Super League is er allang een onoverbrugbare kloof geslagen tussen rijk en arm.

Dat de twaalf clubs met hun Super League worden beschimpt en gehaat door de hoeders van het ware voetbal, is volkomen terecht. Maar de UEFA zelf heeft kilo’s boter op het hoofd.
AD.nl


Tja, hier heeft Mossou natuurlijk helemaal gelijk in. UEFA en FIFA zijn deze rat-race gewoon zelf begonnen....
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Champions League

Bericht door Mano » di apr 20, 2021 8:21 am

absoluut!

Ik zou het leuk vinden als de CL weer alleen voor de Kampioenen was.
gaat nooit meer gebeuren maar dat maakte de CL, de CL.


btw;
liverpool, Arsenal, Chelsea, Tottenham staan op een positie dat zij CL zouden missen. Zelfs EL
het eigen belang druipt er vanaf
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33767
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Champions League

Bericht door zeux » di apr 20, 2021 8:44 am

Frank schreef:
di apr 20, 2021 8:04 am
De UEFA heeft kilo's boter op het hoofd

Verslaggever Sjoerd Mossou laat zijn licht schijnen op de hoofdrolspelers na een bizarre, vlammende en bovenal historische voetbaldag, die politiek, sport én fans keihard tegen elkaar op zette. ,,Wie door alle stofwolken heen keek, zag ook de ironie van het hele spel.”

Door Sjoerd Mossou

Het slagveld was een woeste chaos, iedereen tuimelde al urenlang hysterisch over elkaar heen, toen ook UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin maandagmiddag het woord nam over de Super League. ,,Ik ben 24 jaar strafrechtadvocaat geweest, maar ik heb nooit mensen meegemaakt zoals deze’’, zei Ceferin. En specifieker over Andrea Agnelli, de voorzitter van Juventus en de grote roerganger achter de Super League: ,,Hij is een slang, een leugenaar.’’

Smakelijk detail: Ceferin is nota bene de stiefvader van Agnelli’s dochter. Een jarenlange vriendschap kwam in Montreux met een doffe knal tot ontploffing, kort nadat twaalf Europese clubs een bom hadden gelegd onder het Europese voetbal.

Hun afgesloten Super League dreigt een einde te maken aan het internationale voetbal zoals we dat kennen. De gevolgen voor de voetbalpiramide daaronder zijn nog mogelijk nog veel groter, met nationale competities die volledig uit elkaar worden getrokken.

Maar wie door alle stofwolken heen keek, zag ook de ironie van het hele spel. Uitgerekend de UEFA trok woedend van leer tegen de Super League-plannen, dreigend met zware sancties tegen alle deelnemende clubs én spelers.

Dat is dezelfde Europese bond die de Champions League in de afgelopen decennia tot een allesverslindende geldmachine maakte. Die de steenrijke clubs rijker en rijker liet worden. Die de spanning in de nationale competities vrijwel om zeep hielp, niet in de laatste plaats door het gigantische inkomensgat tussen de eigen Champions League en de Europa League.

Een bond die niet de solidariteit in het voetbal vergrootte, integendeel, of de competitiviteit van de sport, maar die de miljoenenmachine van de Champions League consequent boven elk ander belang plaatste.

Ceferin heeft al jaren de mond vol over competitive balance, maar in werkelijkheid namen de eliteclubs almaar meer afstand – en schreef de UEFA zélf klinkende cijfers, alsof het geen voetbalbond was, maar een op winst beluste multinational.

De UEFA creëerde hoogstpersoonlijk een monster. Maar toen dat monster zondagnacht opeens vrolijk grommend de deur uit liep, bleef Frankenstein zelf jammerend achter.

Maakt dat de plannen voor een Super League minder onzalig? Nee, niet bepaald. Dit plan verloochent de essentie van sport, het breekt met voetbal als een diepgeworteld cultureel fenomeen, drijvend op de loyaliteit van zijn fans.

Een afgesloten elitecompetitie is geen sport meer, geen gevecht om winst en verlies, het is puur ‘content’ geworden. Voetbal als oeverloos tijdverdrijf op televisie, nog uitsluitend bedoeld om geld te verdienen.

Maar die koers werd ook met de Champions League al jaren geleden ingezet. Nog niet zo extreem als nu in de beoogde Super League, maar met volop dwarsverbanden. Ook onder de vlag van de UEFA worden de eliteclubs almaar rijker en machtiger, met méér zekerheid over inkomsten. Ook zónder de Super League is er allang een onoverbrugbare kloof geslagen tussen rijk en arm.

Dat de twaalf clubs met hun Super League worden beschimpt en gehaat door de hoeders van het ware voetbal, is volkomen terecht. Maar de UEFA zelf heeft kilo’s boter op het hoofd.
AD.nl


Tja, hier heeft Mossou natuurlijk helemaal gelijk in. UEFA en FIFA zijn deze rat-race gewoon zelf begonnen....
Spot on.

Met één kanttekening: een afgesloten 'elitecompetitie' is natuurlijk in zichzelf geen probleem. Zie NBA, NFL, MLB. Alleen hebben die een heel andere historie én een totaal andere structuur onder die competitie, waar colleges (NFL, NBA) of een netwerk van Minor League Clubs (gelieerrd aan de clubs in de MLB) voor de toevoer van talenten zorgen. Waarbij bijvoorbeeld de 'competities' binnen de MiLB nagenoeg irrelevant zijn. Alles draait daar om spelersontwikkeling (of recuperatie geblesseerde spelers). De college-kampioenschappen in Football en Basketball hebben wel veel waarde (en een eigen marketingmachine).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Champions League

Bericht door Frank » di apr 20, 2021 8:54 am

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de reactie van VD Sar ook 'wantrouw'.

Kan me niet voorstellen dat Ajax de lokroep kan weerstaan als ze alsnog een uitnodiging gaan krijgen mee te doen aan dat nieuwe gedrocht.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Plaats reactie