Voetbalmakelaardij ten dode opgeschreven

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Plaats reactie
Donkey Shot

Voetbalmakelaardij ten dode opgeschreven

Bericht door Donkey Shot » di aug 18, 2009 12:54 pm

Voetbalmakelaardij ten dode opgeschreven
18/08/2009 12:45

EXCLUSIEF - De spelersmakelaar verdwijnt per 2010. Vanaf volgend jaar trekt de FIFA wereldwijd alle licenties in. Clubs hoeven voortaan de vertegenwoordigers van spelers niet meer te betalen. Dat blijkt uit papieren die in handen zijn van Voetbal International.

Sepp Blatter (foto), de voorzitter van de Wereldvoetbalbond FIFA, besloot met zijn adviseurs al in juni van dit jaar dat de macht van de makelaars voor eens en voor altijd moet worden gebroken. Een gesprek op 6 mei met leden van de Europese Commissie was de bekende druppel.

Er liep op dat moment vanuit Brussel een onderzoek naar de werkwijze van de voetbalmakelaars en de resultaten zagen er bedroevend uit. Kinderhandel, duistere consortia; en dat allemaal onder de vlag van de FIFA, die al jaren probeert deze wilde tak van de sport te temmen.

Na een aantal jaren te hebben geprobeerd de beroepsgroep met licenties en belangenverenigingen te integreren, is de strekking duidelijk. Duizenden dossiers en klachten vereisen een soort FBI om de boel te beheersen. Elk land heeft eigen regels, wetgevingen moeten worden uitgeplozen, geldjagers vinden moeiteloos de vele mazen in het gespannen net.
A
Slechts dertig procent van de wereldwijde transfers wordt nog afgehandeld door mensen met een FIFA-licentie. Het groeit de uitdijende juridische divisie van de federatie boven het hoofd. Dan maar liever helemáál geen controle, zo oordeelt de FIFA.

The van Seggelen, voorzitter van de FIFPro, lijkt een grote rol in het geheel te vertolken. De voorman van de internationale spelersfederatie is de afgelopen maanden meermalen met Blatter en zijn adviseurs gesignaleerd. Van Seggelen: 'Ik kan me voorstellen dat je de plannen van de FIFA niet kunt geloven. Maar het klopt als een bus. Ik ga er niet over liegen. Jullie willen natuurlijk van mij horen of het einde van de makelaars echt aanstaande is? Nou, dat durf ik wel aan. Wanneer? Volgend jaar.'

Rob Jansen, directeur van Sport-Promotion en een van de meest invloedrijke makelaars van de lage landen, is des duivels over het voornemen van de FIFA. 'De FIFA kan het zelf niet aan en trekt zijn handen ervan af. Het is net alsof je in een oud Wild West-stadje een sheriff hebt die het niet meer aan kan en je hem vervolgens maar helemaal weghaalt. Ik geef je nu op een briefje dat de spelers dadelijk loslopend wild worden.'

In de nieuwe Voetbal International lees je alles over de wereldprimeur van het einde der voetbalmakelaars. VI 34 ligt vanaf woensdag 19 augustus in de winkel.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Voetbalmakelaardij ten dode opgeschreven

Bericht door Frank » di aug 18, 2009 4:54 pm

Rob Jansen, directeur van Sport-Promotion en een van de meest invloedrijke makelaars van de lage landen, is des duivels over het voornemen van de FIFA. 'De FIFA kan het zelf niet aan en trekt zijn handen ervan af. Het is net alsof je in een oud Wild West-stadje een sheriff hebt die het niet meer aan kan en je hem vervolgens maar helemaal weghaalt. Ik geef je nu op een briefje dat de spelers dadelijk loslopend wild worden.'
Ik moest hier toch om lachen. Net of de spelers nu geen speelbal van de makelaars zijn.... :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Donkey Shot

Re: Voetbalmakelaardij ten dode opgeschreven

Bericht door Donkey Shot » di aug 18, 2009 4:59 pm

wel hooghartig, de sheriff's van de voetballerij... :drecul.gif:

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Voetbalmakelaardij ten dode opgeschreven

Bericht door InnerHarbour » vr aug 21, 2009 12:18 pm

Ik vind het een zwam verhaal. Het enig verschil is dat diezelfde vertegenwoordigers nu door de spelers betaald moeten worden (net zoals het nu in het buitenland gebeurt) een hoop gebrul om niks.
YNWA

Plaats reactie