Copa America

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Copa America

Bericht door Cruijff » ma jun 27, 2016 12:51 pm

Lionel schreef:Ik snap het ook niet. Maakten ze overtredingen? Ik heb het niet gezien.
In de Copa wordt vrij hard gevoetbald en beide ploegen stonden in de rust van de finale al met 10 man, maar Chili heeft geen overtredingen gemaakt die verder over de schreef gingen van die van de Argentijnen.
wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Hij was dit toernooi goed. Maar als hij de bal had zette Chili drie of zelfs vier man bovenop hem. Vier tegen een! Nog nooit gezien. Dan staan er ergens anders drie vrij, zou Cruijff zeggen. Alleen kun je de bal niet kwijt als je zo omsingeld bent. Antivoetbal van de bovenste plank, maar totdat de FIFA eindelijk eens iets aan de spelregels doet, zodat voetbal weer leuk wordt, verander je er niks aan.
Waarom is dat anti-voetbal? :confused.gif: Je hebt 11 man, waarmee je probeert de angel uit het spel van de tegenstander te trekken én diens zwakheden bloot te leggen.
Waarom is dit anti voetbal en waarom zou zou je de spelregels moeten veranderen? Als je 4 spelers aan 1 iemand opoffert staan er met 6 spelers tegen de resterende 9 dus drie van je tegenstander vrij. Met een rode kaart voor beide ploegen nog erger, dan is het op het veld 5 tegen 8. Teams hebben ook weleens geprobeerd om door 4 verschillende spelers met bikkelharde overtredingen Johan Cruijff uit te schakelen, zoals bijvoorbeeld in deze wedstrijd:
https://www.youtube.com/watch?v=cfuD282WiWM

Dan zat het de Zuid-Amerikanen met een :smile-ajax.gif: wat te tolerante scheidsrechter :smallgrin.gif: nog mee, maar in een team van Cruijff ben je met bovenstaande tactiek screwed omdat vervolgens Neeskens vrij voor het doel komt of zelfs de linksback een doelpunt of een assist aflevert.

Messi kan goed pingelen, veel goals scoren en zelfs een beetje koppen, maar mist blijkbaar de persoonlijkheid en het tactisch inzicht om zijn team langs een ploeg te gidsen die een finale wil winnen en met het mes tussen de tanden speelt.


Verder is het voetbal ook genivelleerd. In Zuid-Amerika staan de Brazilianen 6e in de WK kwalificatie en als ze de volgende potten tegen Colombia en Ecuador niet winnen, wordt het een erg moeilijke kluif om zich voor 2018 te kwalificeren. Chili was vroeger simpelweg een dwerg waar Argentinie met gemak van won, maar tegenwoordig een team met veel goede spelers die je niet zomaar meer opzij zet.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Copa America

Bericht door Cruijff » ma jun 27, 2016 12:58 pm

Monkey Tonk schreef: Een omsingeling van vier tegen een is geen antivoetbal? lol Ok... Het is inmiddels zo interessant als dat spel, Go. https://en.wikipedia.org/wiki/Go_(game)
Een omsingeling van vier tegen 1 is een teken van zwakte, of juist 1 van macht dan wel kracht.

Ik heb een fraaie foto ingelijst van een WK wedstrijd van Maradona tegenover maar liefst 6 Belgen, bij die Belgen staat de angst in hun ogen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Copa America

Bericht door Marillion » ma jun 27, 2016 1:06 pm

Die foto is niet helemaal eerlijk. Dat moment is net na een vrije trap en die zes Belgen komen dus uit een muurtje.
Cruijff schreef:
Marillion schreef:Had Maradona toch gelijk. Het ventje mist persoonlijkheid.

Hij lijkt in Argentinië te bezwijken onder de druk. Nu kunnen wij ons met z'n allen waarschijnlijk niet voorstellen hoe groot die druk voor hem is. Maar toch is dit een vreemde uitkomst.
Niet perse groter dan de druk was voor Maradona in 1986, of voor Ronaldinho en Ronaldo in 2002 of bijvoorbeeld voor Beckenbauer en Cruijff in 1974 die in die tijd werden beschouwd als de beste spelers op de Europese velden, maar van wie tevens door velen beweerd dat ze op het mondiale toneel nog ver in de schaduw zouden blijven van Pele........
Ik denk dat de druk tegenwoordig nog groter is. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het destijds niets voorstelde.

De constatering van Maradona is denk ik wel gewoon juist. Messi lijkt niet zo'n persoonlijkheid te zijn. Hij wil gewoon 'lekker voetballen'.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Copa America

Bericht door Monkey Tonk » ma jun 27, 2016 1:08 pm

Cruijff schreef:
wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Hij was dit toernooi goed. Maar als hij de bal had zette Chili drie of zelfs vier man bovenop hem. Vier tegen een! Nog nooit gezien. Dan staan er ergens anders drie vrij, zou Cruijff zeggen. Alleen kun je de bal niet kwijt als je zo omsingeld bent. Antivoetbal van de bovenste plank, maar totdat de FIFA eindelijk eens iets aan de spelregels doet, zodat voetbal weer leuk wordt, verander je er niks aan.
Waarom is dat anti-voetbal? :confused.gif: Je hebt 11 man, waarmee je probeert de angel uit het spel van de tegenstander te trekken én diens zwakheden bloot te leggen.
Waarom is dit anti voetbal en waarom zou zou je de spelregels moeten veranderen? Als je 4 spelers aan 1 iemand opoffert staan er met 6 spelers tegen de resterende 9 dus drie van je tegenstander vrij.
Zou je denken, ja. Totdat je ziet dat je bal niet meer kwijt kunt als er vier tegenstanders om je heen staan. Dan is het opeens een heel ander soort probleem. Mijlenver verwijdert van de Cruijff-filosofie dat je ten eerste voetbalt om het publiek te vermaken.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Copa America

Bericht door Cruijff » ma jun 27, 2016 1:20 pm

Marillion schreef:De constatering van Maradona is denk ik wel gewoon juist. Messi lijkt niet zo'n persoonlijkheid te zijn. Hij wil gewoon 'lekker voetballen'.
Ik denk dat die constatering inderdaad wel klopt.
Marillion schreef:Ik denk dat de druk tegenwoordig nog groter is. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het destijds niets voorstelde.
De druk wordt tegenwoordig groter gemaakt. Overal waar Messi opduikt ontstaat een hysterie, Aziaten betalen een fortuin om bij nietszeggende potjes in het Camp Nou fotoos te kunnen maken van Messi en Neymar. Echter het leven van Messi is erg afgeschermd. Als hij niet traint of speelt is hij thuis en zit hij achter een spelcomputer.

Johan Cruijff werd ook omringd door handtekeningenjagers maar onderging dat lachend en deed zelf de boodschappen op een vismarkt. Als mensen hem dan niet herkenden of wel vreemd aankeken en de schouders ophaalden van dat is hem toch niet, hij loopt vast niet in het wild rond moest hij daar om glimlachen, als kleine ondernemers erop stonden hem allerlei dingen gratis mee te geven voelde hij een soort van schaamte voor zijn beroemdheid en een verplichting om heel vriendelijk te bedanken.

In dure restaurants vond Johan het wel altijd mooi, die rekening alleen maar te voorzien van een krabbel of een foto te maken met de eigenaar en dan vervolgens naar buiten te lopen.

Op het roken na leefde Johan echt voor de sport. Messi zijn favoriete tijdsbesteding is spelletjes spelen op een Playstation. Cruijff keek eindeloos beelden van zijn wedstrijden terug en sprak de hele dag door over voetbal.
Diego Armando Maradona leefde het leven van een junk, maar was ook wel echt een voetbaljunk. Eindeloos liep hij, Diego, te pielen met een balletje, ook op de momenten dat zijn hart bijna exploseerde en de tientallen kiloos overgewicht er bij hem aan zaten deed en kon hij dat nog steeds.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Copa America

Bericht door Lionel » ma jun 27, 2016 2:21 pm

Je kan de verschillende tijden niet met elkaar vergelijken. Het WK 1974 is van hetzelfde niveau als dat van de playoffs naar de Jupiler League. In zoveel meer landen wordt er gevoetbald dat het niveau, en dus ook de spelers, zoveel keer beter zijn.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Copa America

Bericht door Cruijff » ma jun 27, 2016 2:45 pm

Lionel schreef:Je kan de verschillende tijden niet met elkaar vergelijken. Het WK 1974 is van hetzelfde niveau als dat van de playoffs naar de Jupiler League.
Ehmm nee, niet mee eens.
Kijk de beelden van 1974 terug, niet alleen de samenvatting maar live en je schrikt van bepaalde dingen.

De finale tegen West Duitsland is een redelijke kutwedstrijd. In die tijd mocht een keeper nog een terugspeelbal met de handen pakken en tot vervelens toe maakt de ploeg die voorstaat daar gebruik van. Maar bijvoorbeeld een vergeten pot als Nederland-Zweden, 0-0. Daar is het veldspel beter en het tempo hoger dan 42 jaar later bij Ajax-PSV.

De 4 (!!) goals van Oranje in de 2e ronde van het toernooi tegen Argentinie (4-0) zijn grote klasse, met het zwakke been scoren spelers treffers die Milik en Luuk de Jong met hun sterke been nog niet maken.
Lionel schreef:In zoveel meer landen wordt er gevoetbald dat het niveau, en dus ook de spelers, zoveel keer beter zijn.
Niet mee eens. Diverse spelers (niet alle, zie VD Hoorn, Viergever, Huntelaar, Bruma, Daley Blind, Milik) zijn nu sneller en naar je mag hopen fitter. Zoals Cruijff, Neeskens en Van Hanegem in een later decennium ook conditioneel beter in elkaar zouden steken en rap zouden kappen met roken.

Maar een Gregory van der Wiel, dertigvoudig miljonair in deze tijd, verplaats je die naar die tijd met zijn talent en mentaliteit: die komt simpelweg niet mee.

Je hebt WK's en EK's die episch zijn geweest. WK 1974, de Brazilianen in 1982, de uiteindelijke winnaar Italie in 1982, het WK van 1998, fantastische toernooien met wedstrijden die generaties lang mensen bijblijven.

Maar er zijn ook toernooien geweest waar vrijwel geen reet aan was, het spel niet om aan te zien zoals bijv het WK van 2002. Het is pertinent onwaar dat in 1 schuin omhoog lopende lijn het voetbal jaar in jaar uit maar beter wordt.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Copa America

Bericht door brigade zuid » ma jun 27, 2016 4:17 pm

Zag Messi net op het Sportjournaal, wat een zielige vertoning zeg. Hij is deze week 29 geworden, kan nog wel een jaartje of 5 mee en heeft het nu al over dat het er niet inzit met al die verloren finales. Ik zeg kop omhoog, borst vooruit en gaan met die banaan ipv zo te piepen.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Copa America

Bericht door beelzebub » ma jun 27, 2016 4:22 pm

Messi kan niet zo goed tegen zijn verlies en is eigenlijk ook geen natuurlijke leider. Laat iemand anders maar lekker captainen de komende twee jaar...

In 2018 in Rusland doet hij weer mee als een van de 11 en niet als aanvoerder.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Copa America

Bericht door Gaizka1985 » ma jun 27, 2016 7:14 pm

Lionel schreef:Je kan de verschillende tijden niet met elkaar vergelijken. Het WK 1974 is van hetzelfde niveau als dat van de playoffs naar de Jupiler League. In zoveel meer landen wordt er gevoetbald dat het niveau, en dus ook de spelers, zoveel keer beter zijn.
Haha, zowel Nederland, Duitsland, Argentinie en Brazilie had een toplichting in die jaren.

Spelers zijn vandaag de dag fitter, maar zeker niet beter. Cruijff en van Hanegem konden alles met een bal, konden een bal met de binnen- en buitenkant op iemands stropdas leggen. Kwam natuurlijk ook omdat die generatie leerde voetballen op straat, als je ergens over techniek moet beschikken is het daar wel!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Copa America

Bericht door brigade zuid » ma jun 27, 2016 7:33 pm

Ik ga toch meer met Lionel mee, het voetbal evolueert zich steeds verder door. Over tien jaar zijn ze ook weer beter dan nu. In de jaren 70 had je me een partij ruimte niet normaal en dan ook nog veelal stilstaand voetbal.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Copa America

Bericht door Bert » ma jun 27, 2016 8:15 pm

Mwah, ik denk dat Pele en Van Hanegem met het hedendaagse tempo van Spanje wel mee zouden kunnen.

En veertig tot vijftig jaar geleden al helemaal. :smallgrin.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11884
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Copa America

Bericht door Sandro » za aug 13, 2016 7:18 am

wimpey schreef:
WP_LeGeNd schreef:Messi stopt er dan ook meteen mee als international!
Wat een sukkel. WK 2018 voor de deur. Quitter. Niet in één adem met Diego, Pelé e.c. wat mij betreft. 3 WKs, 3 keer doorsnee.
En toen ging Messi toch door als international.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13747
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Copa America

Bericht door Jinne » zo aug 14, 2016 7:56 am

Nieuwe look, nieuwe kansen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Copa America

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo aug 14, 2016 8:11 am

Hij ziet er nu eerlijk gezegd wel uit als de nazaat van een gevluchte SS'er..

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Copa America

Bericht door wimpey » zo aug 14, 2016 11:10 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Hij ziet er nu eerlijk gezegd wel uit als de nazaat van een gevluchte SS'er..
Alleen wat dikker. Gast ziet eruit als een f*ckin hobo.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Copa America

Bericht door InnerHarbour » vr mei 17, 2019 5:01 pm

Volledige selectie Brazilië:

Doel: Alisson Becker, Ederson, Cássio.

Verdediging: Dani Alves, Fágner, Alex Sandro, Filipe Luis, Éder Militão, Miranda, Thiago Silva, Marquinhos.

Middenveld: Allan, Arthur, Casemiro, Fernandinho, Lucas Paquetá, Coutinho.

Aanval: Neres, Everton, Firmino, Gabriel Jesus, Neymar, Richarlison.
Mooi, geen Fabinho. :biggthumpup.gif: Van mij had hij Becker en Firmino ook thuis mogen laten.
YNWA

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Copa America

Bericht door InnerHarbour » do jun 06, 2019 7:41 am

Naaimar heeft een enkelblessure opgelopen tegen Qatar en mist de Copa, tis niet zijn jaar zullen we maar zeggen.
YNWA

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23011
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Copa America

Bericht door raymon » do jun 06, 2019 9:11 am

InnerHarbour schreef:Naaimar heeft een enkelblessure opgelopen tegen Qatar en mist de Copa, tis niet zijn jaar zullen we maar zeggen.
Is het toeval dat hij nu geblesseerd raakt terwijl hij net aanvoerder af is en beschuldigd wordt van verkrachting?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Copa America

Bericht door wimpey » do jun 06, 2019 9:48 am

Ik geloof er niets van dat hij een vrouw verkracht zou hebben... :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13747
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Copa America

Bericht door Jinne » zo jun 30, 2019 12:42 pm

Weinig entertainment bij de Copa. 2 goals in 4 kwartfinales. Drie maal penalties na een brilstand. Ik zie de Chilenen het toernooi nog wel voor de derde keer op rij winnen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Copa America

Bericht door Lionel » zo jun 30, 2019 9:10 pm

Suarez als enige gemist. Ik gun het hem wel. De man is een schande voor de sport.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Copa America

Bericht door Lionel » zo jun 30, 2019 9:10 pm

En eigenlijk gewoon ook als mens (op het voetbalveld dan).
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Copa America

Bericht door wimpey » ma jul 01, 2019 8:25 am

Lionel schreef:Suarez als enige gemist. Ik gun het hem wel. De man is een schande voor de sport.
Daar zijn er bij zijn werkgever wel meer van.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Copa America

Bericht door Lionel » ma jul 01, 2019 8:53 am

wimpey schreef:
Lionel schreef:Suarez als enige gemist. Ik gun het hem wel. De man is een schande voor de sport.
Daar zijn er bij zijn werkgever wel meer van.
Nee hoor. Suarez is in alles de overtreffende trap. Hoop ik ook nooit bij Ajax te zien. Want ik ben wel zo hypocriet dat ik hem voor zou juichen :blush.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie