Europa & Conference League

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

GangstaRiB
Berichten: 16859
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Europa League

Bericht door GangstaRiB » vr apr 11, 2014 2:11 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef:Lijkt me zeer onverstandig om de Eredivisie als graadmeter te gebruiken.
Daarom noemde ik ook de wedstrijd tegen Barcelona. Maar dat mag ook niet. De wedstrijden tegen RBS zijn dé graadmeter. :neutral.gif:
Toch ziet het meerendeel op dit forum, RBS als graadmeter... waar zou dat op gebaseerd zijn? Zou het iets te maken kunnen hebben met de moeizame/slechte wedstrijden in de Eredivisie?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Europa League

Bericht door Demosthenes » vr apr 11, 2014 2:16 pm

GangstaRiB schreef:
wimpey schreef:
GangstaRiB schreef:Lijkt me zeer onverstandig om de Eredivisie als graadmeter te gebruiken.
Daarom noemde ik ook de wedstrijd tegen Barcelona. Maar dat mag ook niet. De wedstrijden tegen RBS zijn dé graadmeter. :neutral.gif:
Toch ziet het meerendeel op dit forum, RBS als graadmeter... waar zou dat op gebaseerd zijn? Zou het iets te maken kunnen hebben met de moeizame/slechte wedstrijden in de Eredivisie?
Kan ook gebaseerd zijn op twee wedstrijden tegen Barcelona (waarom één wedstrijd noemen?) en twee wedstrijden tegen RBS. De wedstrijd in Barcelona was er een van "kat en muis", Barcelona in de tweede versnelling. Het kan ook gebaseerd zijn op het belang van de wedstrijden: RBS speelde voor de volgende ronde, waar Barcelona poulewedstrijden tegen niveau-Celtic/Ajax meer ziet als een opwarmertje voor het echte werk, in Spanje of Europees.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51974
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Europa League

Bericht door wimpey » vr apr 11, 2014 2:36 pm

GangstaRiB schreef: Toch ziet het meerendeel op dit forum, RBS als graadmeter... waar zou dat op gebaseerd zijn? Zou het iets te maken kunnen hebben met de moeizame/slechte wedstrijden in de Eredivisie?
Dat is vreemd. EL is dessert, Eredivisie het hoofdmaal.

In de jaren dat Ajax een bijrol speelde in de Eredivisie hoorde je niemand over de EL. Dat Ajax thuis zoekgespeeld werd door Anderlecht veroorzaakte veel minder reuring dan de dreun tegen RBS.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Europa League

Bericht door Demosthenes » vr apr 11, 2014 3:00 pm

Dat Ajax thuis zoekgespeeld werd door Anderlecht veroorzaakte veel minder reuring dan de dreun tegen RBS.
Zoekgespeeld door Anderlecht? Verliezen van Anderlecht kan ik me herinneren, mij staat bij dat Ajax al geplaatst was, maar dat kan ik mis hebben. Zoekgespeeld worden? Welke wedstrijd dan?

Ik weet wel dat FdB (Toen nog lid van het TH of was hij er toen net even uit?) juist dit seizoen de EL wilde winnen, Ajax zou daar voor gaan. Sommige supporters zullen daar om hebben moeten lachen, maar de meesten namen die opmerking serieus. Dat er dan reuring is als de tegenstander door het missen van vele kansen de dubbele cijfers niet haalt, lijkt me dan niet meer dan logisch.

Update:
De 1-3 staat in de boeken, maar beide teams plaatsten zich voor de volgende ronde, m.a.w. Ajax hoefde niet zo nodig, was al geplaatst, net zoiets als Barcelona in Amsterdam!
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

GangstaRiB
Berichten: 16859
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Europa League

Bericht door GangstaRiB » vr apr 11, 2014 3:23 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Toch ziet het meerendeel op dit forum, RBS als graadmeter... waar zou dat op gebaseerd zijn? Zou het iets te maken kunnen hebben met de moeizame/slechte wedstrijden in de Eredivisie?
Dat is vreemd. EL is dessert, Eredivisie het hoofdmaal.

In de jaren dat Ajax een bijrol speelde in de Eredivisie hoorde je niemand over de EL. Dat Ajax thuis zoekgespeeld werd door Anderlecht veroorzaakte veel minder reuring dan de dreun tegen RBS.
Eredivisie is een hoofdmaal, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je het niveau weet te ontstijgen. Dat lijkt me dit seizoen mislukt te zijn. De EL hoort qua niveau en financiën ook een hoofdmaal te zijn, laten we zeggen: kwartfinale EL. CL is een toetje.

Ik snap daarom het optimisme van Frank niet. Zo goed was het dit seizoen niet en hij wil dit blijkbaar uitbouwen tot iets dat Europa gaat bestormen.... ik heb daar grote twijfels bij. Alles gaat in een te traag tempo en er is geen speler met een bovengemiddelde techniek.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11941
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Europa League

Bericht door Zuidema » za apr 12, 2014 12:46 am

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef:Lijkt me zeer onverstandig om de Eredivisie als graadmeter te gebruiken.
Daarom noemde ik ook de wedstrijd tegen Barcelona. Maar dat mag ook niet. De wedstrijden tegen RBS zijn dé graadmeter. :neutral.gif:
Welke wedstrijd bedoel je precies, Wimpey? Die 4-0 in Barcelona? Voor de rest eens met GangstaRib. Als je Europees wat wil, is de eredivisie een slechte raadgever.

Maar ach, wat maakt het ook uit? Het niveauverschil is zo schrikbarend groot met zeg maar de kwartfinalisten in de CL en EL. Qua snelheid, techniek, gogme, conditie, weerbaarheid, noem maar op. Als je dat ziet, dan vraag je je echt af waar wij eigenlijk nationaal naar zitten te kijken. We lijken daarmee vergeleken wel een stelletje veredelde amateurclubs in dit land. Heel vermakelijk, spannend en gezellie onderling, maar voor de rest stelt het niet veel voor. Verbazingwekkend eigenlijk dat er nog zoveel publiek op afkomt. Dat verschil internationaal lijkt mij ook onoverbrugbaar gezien allerhande internationale krachten.

Internationaal zijn we tegenwoordig een vale middenmoter met een rijk verleden. Met teveel (noodgedwongen) 3e en 4e garnituur, die zowaar incidenteel tot een stuntje in staat is, zoals een fraaie 2-1 tegen Barca. We zijn eigenlijk zo bekeken het FC Groningen van Europa. Begrijp me goed: ik zou het heel, heel graag anders zien, maar dat lijkt me internationaal toch wel een reele inschatting van Ajax momenteel. En ik zie dat niet erg veel veranderen in het Europese krachtenveld waarin Ajax zich bevindt.

...

Nog even over die doping. Chris noemde het elders ook al. Als een ploeg 20-30 minuten forecheckt en pressing speelt en daarna vrijwel op apegapen ligt, is dat vrij normaal. Kan je verwachten, is heel natuurlijk. Zie Atletico Madrid van de week, Vitesse tegen ons vorig weekend. F. haalde in de Kuip net de 3,5 minuut. Nou vooruit, 4 minuten. Daarna was hun 'storm' ook over.

Maar als een ploeg 90 minuten lang de turbo er op heeft staan en maar doorgaat en doorgaat wordt het wat mij betreft een ander verhaal. Zie RBS. En kennelijk kon Valencia het zelfs 120 minuten op die manier volhouden en een 3-0 goedmaken met een 5-0 (niet de hele wedstrijd gezien). Sevilla schijnbaar ook. Lijkt me niet meer dan normaal dat je dan de wenkbrauwen fronst. Met zo weinig controle en zoveel (financiele) belangen niet naar de pillen grijpen? Forget it. Geloof ik echt geen bal meer van. Vind het zelfs een tikkie naief om te denken dat er niet (veel) geslikt en gespoten wordt in de voetballerij.

RBS desondanks uitgeschakeld door Basel? Kan natuurlijk gebeuren. Wat ik van die wedstrijden gezien en gelezen heb, is Basel waarschijnlijk nog verbaasd dat ze het gered hebben. Soms kan je nou eenmaal die mazzel hebben dat minimaal 3 opgelegde kansen van de tegenstander er niet in vliegen. En geen wonder ook, doping is natuurlijk niet een allesomvattende oplossing voor alle problemen. "Slechts" een hulpmiddel.
Laatst gewijzigd door Zuidema op za apr 12, 2014 8:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Success will tear us apart.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Europa League

Bericht door Demosthenes » za apr 12, 2014 7:42 am

Over een paar jaar Europese successen, wie hoopt dat niet? Ik houd me maar vast aan de tijd tussen het kansloos verliezen van Parma tot Europees succes, dat was ook maar een paar jaar, wie weet gebeurt dat nog een keer.

Ik dacht een paar jaar geleden heel even dat het "financial fair play" voor een ommekeer zou kunnen zorgen, maar zie (en zag) in dat ploegen uit een derderangs land wel het slachtoffer ervan kunnen worden, maar de "kijkcijferkanonnen" niet.

Ik wil niet dat successen het gevolg zijn van "spuiten en slikken", maar snap wel dat als in een sport waar mondiaal niemand in is geïnteresseerd (schaatsen) doping gebruikt werd (DDR) en natuurlijk gebruikt wordt, dat zoiets in het voetbal ook gebeurt. Er is geen schone sport als er miljoenen mee zijn te verdienen. Jaren geleden leverde La LIng al de kreatine aan een aantal Nederlandse clubs, Feyenoord en Heerenveen waren toen zijn beste klanten, Van den Hoogenband draaide de pillen zelf. harder trainen, harder schieten (Van Gastel) maar tegen welke schade?

Ik zie ook dat het voetbal is veranderd, behalve in Nederland. Niet dat zoiets over 50 jaar gebeurt (Wie dat ooit zei? Heine schijnt het niet geweest te zijn), maar hier wordt gevoetbald zoals internationaal dames voetballen. Ik weet niet op wiens tenen ik trap, maar houd het op een kwestie van ontwikkeling. Ik snap dat Ajax wint van de wereldkampioen vrouwenvoetbal, maar de genetische manipulatie zal ook hier zijn (of haar?) intrede doen als er meer geld mee valt te verdienen.

Ik snap ook dat er goede trainers zijn en slechte. Ajax zal niet altijd een goede trainer aantrekken, ook dat accepteer ik. Het percentage trainers dat goed is en Ajacied zal nog lager liggen: geen probleem, Ajax zal niet altijd successen dankzij een trainer behalen, Kovacs was ook geen Mourinho of LvG.

Wat ik niet snap is dat Ajax een weg is ingeslagen met voetbal dat en niets voorstelt in vergelijking met wat Europees wordt verlangd en niet om aan te zien is. Ik snap niets van het filmpje op ajax.nl (of AS) waarin Jongkind uitlegt wat ze met "ik weet niet hoeveel mensen aan het meten zijn" en er nadrukkelijk op wijst dat het niet wetenschappelijk is, m.a.w. hobbyisme, het adagium " meten is weten", maar waar leidt het toe? Ik hoor ook wel dat "spelers die te langzaam zijn dan harder moeten leren rennen", maar dat kun je ook zien als je naar een wedstrijd of training van zo'n speler kijkt. De hele "meet-en-weet-sessie" deed me denken aan de vaardigheidsdag die mijn voetbalvereniging ieder jaar organiseerde (eind jaren vijftig, begin jaren zestig), toen noteerden de jeugdleiders nu, al liggend, studenten "outdoor facilities" (buiten spelen) Ik blijf me verbazen over de uitspraak van een Ajax-manager/coördinator die zei dat de resultaten van de nieuwe manier van trainen het best te zien is bij de jongste spelers. Op mijn vraag op AT hoe het kan dat bij spelers die er het minst mee te maken hebben gehad de beste resultaten te zien zijn, kwam helaas geen antwoord. Wat met de aangetrokken talenten die al drie jaar volgens die methode trainen?

Ik zie niet dat Ajax momenteel de achterstand op de top van Europa aan het terugdringen is, ik zie eerder vergroting van het gat, het blijft dus hopen op een wonder, jammer dat ik niet zo (goed) gelovig ben.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Europa League

Bericht door Le T. » za apr 12, 2014 9:42 am

Demosthenes schreef:Wat ik niet snap is dat Ajax een weg is ingeslagen met voetbal dat en niets voorstelt in vergelijking met wat Europees wordt verlangd en niet om aan te zien is. Ik snap niets van het filmpje op ajax.nl (of AS) waarin Jongkind uitlegt wat ze met "ik weet niet hoeveel mensen aan het meten zijn" en er nadrukkelijk op wijst dat het niet wetenschappelijk is, m.a.w. hobbyisme, het adagium " meten is weten", maar waar leidt het toe? Ik hoor ook wel dat "spelers die te langzaam zijn dan harder moeten leren rennen", maar dat kun je ook zien als je naar een wedstrijd of training van zo'n speler kijkt.
Mensen die zich werkelijk serieus met weten bezighouden vinden dan ook dat "weten is meten" het correcte adagium is. Als je meet voordat je weet genereer je in het wilde weg data, waarin je dan vervolgens kunt gaan winkelen voor de gewilde uitkomst, maar weet je eigenlijk nog niks want je weet niet wat je meet.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey
Berichten: 51974
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Europa League

Bericht door wimpey » zo apr 13, 2014 1:48 pm

Zuidema schreef:
Welke wedstrijd bedoel je precies, Wimpey? Die 4-0 in Barcelona? Voor de rest eens met GangstaRib. Als je Europees wat wil, is de eredivisie een slechte raadgever.
Een serie van 34 wedstrijden is i.i.g. meer zeggend dan een KO over 2 duels. En ook nog eens een KO die tot stand kwam nadat Ajax op een haar na de 2e ronde CL had gemist. Ajax had dit seizoen geen blikvanger (Eriksen, Vertonghen, Suarez). Maar Ajax heeft dit seizoen in de eredivisie na wedstrijd 7 niet meer dan 1 tegengoal per wedstrijd gekregen. Het is niet sprankelend dit seizoen, maar zó slecht zijn de stats van Ajax dit seizoen nou toch ook weer niet.

De eredivisie is geen slechte raadgever. Jongens die er hier bovenuit steken (Eriksen, Chadli, Vertonghen, Suarez, Strootman, Bony) doen het in een topcompetitie ook prima. Iemand als Bruma redde het bij HSV niet en heeft psv ook geen boost kunnen geven. Een Van Bommel viel bij het EK door de mand en kon het in de eredivisie ook niet meer rooien. Dat is ook precies de reden dat Ajax niet aan VDV moet beginnen: op is op. Op in de BuLi is ook op in de eredivisie.

Per saldo is Ajax voor mij een ploeg die Europees op een goede dag kan verrassen en op een slechte dag flink op z'n muil gaat. Alleen wordt dat Europese aspect nu ineens 'leading' voor menigeen. Dat zal ermee te maken hebben dat Ajax in NL jaar in, jaar uit kampioen wordt. Dat was t.t.v. Slavia, Kopenhagen, Timosoara, Anderlecht, Auxerre enzo niet het geval. Toen lag de focus op het falen in NL. Nu wordt een topprestatie buiten NL gebagatelliseerd en wordt de nadruk gelegd op het tweeluik tegen RBS.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Europa League

Bericht door Demosthenes » zo apr 13, 2014 2:01 pm

De eredivisie is geen slechte raadgever. Jongens die er hier bovenuit steken (Eriksen, Chadli, Vertonghen, Suarez, Strootman, Bony) doen het in een topcompetitie ook prima. Iemand als Bruma redde het bij HSV niet en heeft psv ook geen boost kunnen geven. Een Van Bommel viel bij het EK door de mand en kon het in de eredivisie ook niet meer rooien. Dat is ook precies de reden dat Ajax niet aan VDV moet beginnen: op is op. Op in de BuLi is ook op in de eredivisie.
Doet me denken aan de woorden van LvG :ajaxsmiley.gif:
Per saldo is Ajax voor mij een ploeg die Europees op een goede dag kan verrassen en op een slechte dag flink op z'n muil gaat. Alleen wordt dat Europese aspect nu ineens 'leading' voor menigeen. Dat zal ermee te maken hebben dat Ajax in NL jaar in, jaar uit kampioen wordt. Dat was t.t.v. Slavia, Kopenhagen, Timosoara, Anderlecht, Auxerre enzo niet het geval. Toen lag de focus op het falen in NL. Nu wordt een topprestatie buiten NL gebagatelliseerd en wordt de nadruk gelegd op het tweeluik tegen RBS.
Je gaat voorbij aan het feit dat niet zozeer de supporters over (het winnen van) de EL o.i.d. beginnen, maar dat FdB erover begon.

Critici (of is er nog maar één criticus?) van het TH/de JC-revolutie vinden juist het door JC en TH gepropageerde Europese succes vanaf 2016, op z'n zachtst gezegd, overdreven, buiten de werkelijkheid. Het TH begint erover, maar dan mag er niet op worden gereageerd? Vreemde zaak.
Nu wordt een topprestatie buiten NL gebagatelliseerd?
Heb ik zeker gemist.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51974
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Europa League

Bericht door wimpey » zo apr 13, 2014 2:23 pm

Demosthenes schreef: Critici (of is er nog maar één criticus?)
En die ene ben jij vast en zeker?
Het TH begint erover, maar dan mag er niet op worden gereageerd? Vreemde zaak.
Het zal om de boodschapper gaan: JC / het TH. Wanneer de bondscoach roept dat ie in 3 dagen spelers "proof" maakt en zijn team vervolgens tegen Frankrijk van het kastje naar de muur wordt gespeeld, hoor ik niet dat de bondscoach onzin lult. M.u.v. enige critici natuurlijk...
Heb ik zeker gemist.
Je doet er anders zelf aan mee: "net zoiets als Barcelona in Amsterdam".

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Europa League

Bericht door Demosthenes » zo apr 13, 2014 2:42 pm

Barcelona verslaan was in Nederland, m.a.w. die wedstrijd bedoel je niet. De kansloze 4-0 nederlaag in Barcelona ook niet, verlies tegen Celtic? Niet winnen van AC Milan?

Nogmaals: de opmerking over Europese successen kwam van het TH, van FdB, niet van LvG; er wordt dus gereageerd op wat het TH aan informatie geeft. Wat LvG dan in die reactie moet?

De enige criticus? Wat dan nog? Ik snap werkelijk niet dat sommigen hier alles als vernieuwend en/of geniaal ervaren. Het halen van veel jeugdspelers en veel volwassen spelers is niet nieuw, dat doen zo veel verenigingen. De ontwikkeling van jeugdspelers voorop stellen is al het Ajax-credo sinds ik Ajax volg (oké, niet de hele periode, zeg vanaf 1967) Het collectief voorop stellen is al eerder bij Ajax gebeurd, ene LvG deed dat al, maar dan met Europese successen (andere tijd, weet ik) Ik vraag me nog steeds af wat er nou zo vernieuwend is, op het constant roepen dat het allemaal goed komt in 2016-2018. Is het tempo waarin Ajax speelt vernieuwend? Nee, dat was er in de jaren vijftig al.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51974
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Europa League

Bericht door wimpey » zo apr 13, 2014 3:00 pm

Demosthenes schreef:
Nogmaals: de opmerking over Europese successen kwam van het TH, van FdB, niet van LvG; er wordt dus gereageerd op wat het TH aan informatie geeft. Wat LvG dan in die reactie moet?
De boodschapper is 'leading'. Niet de boodschap.
De enige criticus? Wat dan nog?
Niets mis mee. Behalve dat het nergens op slaat.
Ik snap werkelijk niet dat sommigen hier alles als vernieuwend en/of geniaal ervaren.
Wie zijn die "sommigen" dan? Men doet weinig nieuws.

Hooguit worden weer zaken belangrijk gemaakt die bij Ajax naar de achtergrond waren verdreven. Bijv.: jochies een kans geven i.p.v. aftandse veteranen een zak geld toe te schuiven om in Ajax-shirt te mogen falen. Bijv.: zorgen dat je je financiële huishouding op orde hebt i.p.v. 23 M verlies te draaien.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Europa League

Bericht door Demosthenes » zo apr 13, 2014 3:31 pm

Blijft een vreemde "discussie"; de boodschapper is leading, maar over de boodschap mag niet gesproken worden? Weet je dat iedere boodschap een boodschapper heeft! Alleen in de JC-revolutie is de nieuwe leiding van Ajax begonnen met de boodschap, de mededeling dat er vanaf 2016 Europese successen komen; ik kan me geen enkele Ajacied van voor die opmerking herinneren die erover begon, niemand dacht eraan. Sterker nog, er werd soms een beetje lacherig over gedaan, vol ongeloof. Nu Ajax al wordt overklast door een Oostenrijks team, wordt het toch steeds moeilijk voor te stellen, behalve voor de volgelingen, om Ajax in 2016 met de CL in handen op het Museumplein te begroeten (vooruit: EL dan)

Wat de financiële huishouding betreft: na de verkoop van spelers als Wesley Sneijder kwam er tientallen miljoenen binnen, maar die zijn er doorheen gejaagd in de eerste JC-revolutie, door de vriendgroep rond MvB, de grote JC-volger, totdat hij zijn eigen mening gaf.

Had me voorgenomen weinig, misschien zelfs niets meer over die malloten van het TH te schrijven, doe ik het toch. :ajaxsmiley.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11941
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Europa League

Bericht door Zuidema » zo apr 13, 2014 6:44 pm

wimpey schreef: Een serie van 34 wedstrijden is i.i.g. meer zeggend dan een KO over 2 duels.
Van die 34 zijn er hooguit 10 wedstrijden waarin we nog wat serieus op de proef gesteld worden. Zoals gewoonlijk in onze MM-competitie, waar 1-oog blijkbaar koning is. Dan vind ik de Europese campagne toch een betere graadmeter voor hoe we er echt voor staan. De score daarbij: 1 hoge piek, 3 diepe dalen. Een prima pot tegen Barca zonder Messi. Maar ook 3 zeer confronterende potjes: de trieststemmende machteloosheid uit tegen 10 man van Milan en de 2 verbijsterende veegpartijen van RBS. Kennelijk zijn we dus tot heel veel in staat tegen een voetballende topploeg. Zeker als we de wedstrijd van ons leven willen spelen, tot in onze tenen 200% opgeladen zijn. Maar blijkbaar geven we ook tegen bepaalde speltypes absoluut niet thuis en is er dus daarin nog akelig veel voor verbetering vatbaar. Hoe dat opgelost moet worden is dan weer vraag 2. Maar dat lijkt me altijd nog een stuk steekhoudender en leerzamer insteek dan dat gedoe met onze vaak matige concurrentie in NL.
En ook nog eens een KO die tot stand kwam nadat Ajax op een haar na de 2e ronde CL had gemist.
Barcelona-AC Milan-Celtic is natuurlijk een prachtig rijtje op papier. Maar achteraf vraag ik me af of dit echt zo'n sterke poule was. Barcelona is blijkbaar over the hill, maar met Messi nog goed genoeg om ons met 4-0 naar huis te sturen. Kan natuurlijk gebeuren, een Messi in vorm is voor de meeste ploegen te veel. AC Milan blijkt echter een historisch rampseizoen door te maken, is geen schim meer van de ploeg van weleer. Hadden we daar niet veel meer van moeten en kunnen profiteren, afgezien van die stommiteit van VdH? Celtic heeft ongeveer het level van Ajax in een soortgelijke MM- en koning-eenoogcompetitie. Moet je minimaal 4 punten van pakken, als je Europees wat wil. Ik begin al met al dan ook serieus te twijfelen of we wel zo trots moeten zijn op dat net missen van de 2e ronde. Het lijkt me eerder juist typerend voor ons level dat we dat niet gered hebben. Zeker gezien het échec dat we kort daarna mochten meemaken in de EL.
Ajax had dit seizoen geen blikvanger (Eriksen, Vertonghen, Suarez). Maar Ajax heeft dit seizoen in de eredivisie na wedstrijd 7 niet meer dan 1 tegengoal per wedstrijd gekregen. Het is niet sprankelend dit seizoen, maar zó slecht zijn de stats van Ajax dit seizoen nou toch ook weer niet.
Met alle respect, Wimpey, maar dit snap ik dus echt niet van je. Waarom blijf je je zo blindstaren op die statistieken in een prutcompetitie als de onze? Ik kijk zelf dan toch liever over de grenzen. Zeker als Ajax zegt Europese ambities te hebben. Wat voor level treffen we daar aan rond zeg maar de kwartfinales EL en CL? Waar moeten we naar toe qua spelpeil?
De eredivisie is geen slechte raadgever. Jongens die er hier bovenuit steken (Eriksen, Chadli, Vertonghen, Suarez, Strootman, Bony) doen het in een topcompetitie ook prima.
Eens met het laatste. Maar je zegt het zelf al: de spelers die de MM-competitie nog wat level gaven met hun kwaliteiten, spelen inmiddels elders. En de compensatie daarvoor is elk seizoen weer (noodgedwongen) vrij minimaal. De kaalslag gaat dus gewoon door over het hele front, de kwaliteit holt achteruit en dat maakt dat we internationaal nog verder achterop raken. Des te meer reden voor mij om de nationale competitie niet als raadgever of als graadmeter te gebruiken. We zullen onze eigen normen en waarden moeten stellen, los van het trieste gefreubel elders in dit land. Hoe moeilijk dat ook zal zijn.
Per saldo is Ajax voor mij een ploeg die Europees op een goede dag kan verrassen en op een slechte dag flink op z'n muil gaat.
Dat ben ik met je eens. Jammer genoeg zijn de internationale afrekeningen niet alleen veroorzaakt door een slechte dag of een foutje achterin. We werden Europees geconfronteerd met een extreme verdediging (Milan-uit) en extreme forechecking (2x RBS), waar we totaal geen antwoord op hadden. Daar is Ajax natuurlijk niet uniek in, met die 2 speltypes hebben meer ploegen veel moeite. Maar zo ontluisterend machteloos als Ajax daartegen opereerde vond en vind ik best wel alarmerend. En jammer genoeg hebben we nationaal niet de tegenstand om daar goed tegenspel op te ontwikkelen. Dat level komen we hier amper tegen.
Alleen wordt dat Europese aspect nu ineens 'leading' voor menigeen. Dat zal ermee te maken hebben dat Ajax in NL jaar in, jaar uit kampioen wordt. Dat was t.t.v. Slavia, Kopenhagen, Timosoara, Anderlecht, Auxerre enzo niet het geval. Toen lag de focus op het falen in NL. Nu wordt een topprestatie buiten NL gebagatelliseerd en wordt de nadruk gelegd op het tweeluik tegen RBS.
De 3 titels op rij (en hopelijk straks 4) geven inderdaad een stuk gewenning, dat geef ik grif toe. Alleen, nu die drang naar titels wat voorbij is, wil je graag naast resultaat ook wel weer eens wat goed en aantrekkelijk voetbal zien van Ajax. Ik kan dan niet zeggen dat ik veel heb kunnen genieten van Ajax dit seizoen. En dat vind ik toch wel cruciaal bij Ajax. Resultaat én aantrekkelijk spel. Juist Ajax. Grijze muizen zijn er elders al genoeg. Over het belang van 'Europa leading', zie boven.
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma apr 14, 2014 6:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Success will tear us apart.

wimpey
Berichten: 51974
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Europa League

Bericht door wimpey » ma apr 14, 2014 8:10 am

Zuidema schreef: Ik kan dan niet zeggen dat ik veel heb kunnen genieten van Ajax dit seizoen. En dat vind ik toch wel cruciaal bij Ajax. Resultaat én aantrekkelijk spel. Juist Ajax. Grijze muizen zijn er elders al genoeg.
We misten dit seizoen een blikvanger. Maar ik vind Ajax geen grijze muis. Het is niet Ajax dat met 10 man achter de bal staat. Je zag het gisteren ook weer: in zo'n muur breng je scheurtjes aan en na een uur word je in de vorm van ruimte beloond. En dan maak je het af. Normaliter staat het bij rust al 3-0, maar Coutinho was uitstekend bezig.

Verder heeft Ajax wederom een 'make over' achter de rug. Veltman, Boilesen, Klaassen, Serero (en Denswil) zijn 1e-jaars basisspelers. Cillessen kwam erin, Blind staat op een andere plek. Dat gaat met vallen en opstaan, maar in de toekomst pluk je de vruchten van de ervaringen die ze nu opdoen. Laat het TH voor komend seizoen een onomstreden spits vinden. :eusa_pray.gif: Dan denk ik dat we een mooi 14/15 tegemoet gaan.

Ja, RBS was een shock. En een harde les. Een ongewoon opererende tegenstander vraagt om ongewone tegenmaatregelen... Al met al ben ik niet ontevreden. Het begin van het seizoen was dramatisch, Ajax heeft zich goed herpakt. Het gros van de spelers heeft zich prima ontwikkeld. We worden wederom kampioen en onze jonge gasten hebben een rugzak vol ervaringen verzameld. Deze lijn is m.i. prima. Blijf inzetten op de ontwikkeling van jeugd. Als het TH dan ook het latje v.w.b. aankopen op de juiste hoogte krijgt, zal Ajax zich over de gehele linie blijven doorontwikkelen.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Europa League

Bericht door Bert » ma apr 14, 2014 8:22 am

Jong Ajax speelde in de eerste wedstrijd van dit seizoen tegen Telstar. Cillessen, Ligeon, Veltman, Denswil, Klaassen, Serero en De Sa speelden destijds allemaal in Jong Ajax. Gisteren stonden ze allen op het veld in het eerste. Dat somt de veranderingen dit seizoen wel aardig samen, dunkt me.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey
Berichten: 51974
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Europa League

Bericht door wimpey » ma apr 14, 2014 8:50 am

In het verlengde daarvan heb ik persoonlijk met deze gasten meer geduld dan met een 'gekocht' elftal. Waarvan Ajax er in het recente verleden enige had. En die onder de streep niet beter speelden en presteerden dan het huidige Ajax.

En persoonlijk kijk ik alweer uit naar de volgende exponenten uit de jeugdopleiding die hun kunsten in Ajax-1 mogen laten zien. Sommigen zullen ons verrassen, anderen zullen het niet halen. Such is life. De charme van Ajax is voor mij dat jeugd een kans krijgt en de mogelijkheid krijgt om zich te ontwikkelen.

GangstaRiB
Berichten: 16859
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Europa League

Bericht door GangstaRiB » ma apr 14, 2014 9:08 am

De lat wordt lager en lager gelegd.....

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Europa League

Bericht door Yopi » ma apr 14, 2014 9:25 am

GangstaRiB schreef:De lat wordt lager en lager gelegd.....
Nou nee, de titel is al haast de norm. Dat was een aantal jaren geleden beslist niet zo.

De lat moet juist omhoog, maar dat kan alleen als je realistisch bent. Van de ene op de andere dag gaat het niet. Ajax is geen PSG.

GangstaRiB
Berichten: 16859
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Europa League

Bericht door GangstaRiB » ma apr 14, 2014 9:27 am

Yopi schreef:
GangstaRiB schreef:De lat wordt lager en lager gelegd.....
Nou nee, de titel is al haast de norm. Dat was een aantal jaren geleden beslist niet zo.

De lat moet juist omhoog, maar dat kan alleen als je realistisch bent. Van de ene op de andere dag gaat het niet. Ajax is geen PSG.
De Eredivisie is geen maatstaf. Die titel interesseert mij weinig (helemaal met dit soort afbraakvoetbal). De lat moet omhoog, maar kijk Ajax - RBS en je ziet dat we geen meter vooruit zijn gegaan. Eerder achteruit....

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Europa League

Bericht door Jöhnk » ma apr 14, 2014 9:45 am

GangstaRiB schreef:De lat wordt lager en lager gelegd.....
Juist hoger, alleen heb je dat niet door. Zoiets gaat vanzelf als er succes is. Dat is trouwens helemaal niet erg.

Ajax heeft een rijke historie met afgangen tegen Europese laagvliegers. Red Bull, Anderlecht, Slavia Praag, FC Kopenhagen, Maccabi nogwat, en ga maar door. Daar staat nu alleen jaarlijks een overwinning tegen een Europese topploeg tegenover (en ook nog een titel, al mogen we dat niet zeggen).

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Europa League

Bericht door Yopi » ma apr 14, 2014 9:48 am

De titel interesseert mij wel. Ajax moet in Nederland de baas zijn, of in elk geval altijd om de titel spelen.

Natuurlijk willen we ook internationaal wat laten zien, maar dat is meteen een heel stuk lastiger. Realistisch gezien is de tendens ongunstig. Nederlandse clubs bakken er in Europa weinig meer van. Het lukt alleen als het rendement van de opleiding verbetert. Ajax kan geen team bij elkaar kopen. Of denk je dat we verder waren gekomen met Maher of zo? :confused.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33567
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Europa League

Bericht door zeux » ma apr 14, 2014 9:49 am

Jöhnk schreef:
GangstaRiB schreef:De lat wordt lager en lager gelegd.....
Juist hoger, alleen heb je dat niet door. Zoiets gaat vanzelf als er succes is. Dat is trouwens helemaal niet erg.

Ajax heeft een rijke historie met afgangen tegen Europese laagvliegers. Red Bull, Anderlecht, Slavia Praag, FC Kopenhagen, Maccabi nogwat, en ga maar door. Daar staat nu alleen jaarlijks een overwinning tegen een Europese topploeg tegenover (en ook nog een titel, al mogen we dat niet zeggen).
Kijk jij optimistisch naar de toekomst? In die zin dat we in 16/17 inderdaad gaan meedraaien in de Europese (sub)top?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33567
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Europa League

Bericht door zeux » ma apr 14, 2014 9:52 am

Yopi schreef:De titel interesseert mij wel. Ajax moet in Nederland de baas zijn, of in elk geval altijd om de titel spelen.

Natuurlijk willen we ook internationaal wat laten zien, maar dat is meteen een heel stuk lastiger. Realistisch gezien is de tendens ongunstig. Nederlandse clubs bakken er in Europa weinig meer van. Het lukt alleen als het rendement van de opleiding verbetert. Ajax kan geen team bij elkaar kopen. Of denk je dat we verder waren gekomen met Maher of zo? :confused.gif:
Ik blijf dat een fascinerend fenomeen vinden: het continu aanhalen van een (voorlopig) mislukte aankoop bij een andere club om 'aan te tonen' dat aankopen bij je eigen club onwenselijk is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie