Financial fair play

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34416
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Financial fair play

Bericht door Ramona » zo aug 25, 2013 5:21 pm

Geknipt uit de FC Twente-topic.

Afbeelding


Waarom Vitesse de hand op de knip houdt...

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: FC Twente

Bericht door InnerHarbour » zo aug 25, 2013 5:37 pm

Leuk hoor dat FFP maar niet zo moeilijk te omzeilen. De eigenaar heeft vast nog wel een bedrijf en als hij dat wil wordt dat bedrijf toch gewoon shirtsponsor voor 100 miljoen, probleem opgelost.
YNWA

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: FC Twente

Bericht door Banjavi » zo aug 25, 2013 5:39 pm

Geldt dat nou ook voor Real en Barca en co?

Of alleen voor clubs die er financieel niet toe doen voor de FIFA?
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23226
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: FC Twente

Bericht door Cruijff » zo aug 25, 2013 5:48 pm

Nee, voor Real, Manchester City, Barça en Chelsea geldt het weer niet.

De Nederlandse clubs staan onder een super streng regime, in de grote schulden landen kunnen ze schaamteloos met geld blijven smijten. Fair Play! :excited.gif:

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: FC Twente

Bericht door Banjavi » zo aug 25, 2013 5:52 pm

Ik bedoelde mijn vraag serieus. :blush.gif:
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: FC Twente

Bericht door InnerHarbour » zo aug 25, 2013 5:57 pm

Ja hoor geldt voor iedereen, gaat in het seizoen 2013/2014 in.
YNWA

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: FC Twente

Bericht door Banjavi » zo aug 25, 2013 6:02 pm

En waarom wordt Vitesse dan nu al in de gaten gehouden?
Of is het voorzorg van de club?
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: FC Twente

Bericht door InnerHarbour » zo aug 25, 2013 6:09 pm

Voorzorg van de club denk ik, ze zitten met 37 miljoen verlies aardig op het randje en blijkbaar heeft Jordania geen bedrijf wat nog 50 miljoen wil sponsoren. Kan ook zijn dat zijn baas van Chelsea het wel mooi vindt.

Wat ik ervan begrijp is dat Barcelona en Real gewoon winst maken en daarnaast '400' miljoen schuld hebben, die worden op de een of andere manier buiten beschouwing gelaten. Kunnen de economen hier vast beter uitleggen dan ik.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23226
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: FC Twente

Bericht door Cruijff » zo aug 25, 2013 6:12 pm

banjavi schreef:Ik bedoelde mijn vraag serieus. :blush.gif:
InnerHarbour schreef:Ja hoor geldt voor iedereen, gaat in het seizoen 2013/2014 in.
Ik bedoelde mijn antwoord ook serieus. Ik geloof er geen bal van dat Real Madrid en Manchester City straks net zo strenge sancties tegemoet kunnen zien als clubjes in "kleine" landen.

Alleen wanneer de UEFA besluit om na het afronden van de transfer van Gareth Bale direct Real Madrid voor 1 of 2 seizoenen uit de Champions League te knikkeren neem ik de Financial Fair Play nog een beetje serieus.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: FC Twente

Bericht door Iniesta » zo aug 25, 2013 6:27 pm

Vrij simpel, blijkbaar genereert Real genoeg geld om winst te maken en Vitesse niet en wil/kan Jordania er niet zoveel bijstorten.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23226
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: FC Twente

Bericht door Cruijff » zo aug 25, 2013 6:28 pm

Real Madrid maakt geen winst...

...Mochten ze dat wel incidenteel een jaartje doen, dan lossen ze nooit schulden af. Een schandalig staaltje teren op andermans geld.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: FC Twente

Bericht door Banjavi » zo aug 25, 2013 6:34 pm

Dus als je 100.000 schuld hebt en je maakt 100 euro per jaar winst is het geen probleem???

Natuurlijk gaat de FIFA de grote clubs niet aanpakken... Dat scheelt ze 2 vakanties per jaar. Die zijn niet achterlijk.

Jammer dat ze het voetbalpubliek wel achterlijk vinden.

Daarom hoop ik ook dat FOX in Nederland zal sneuvelen...
Bwergh.... Ik heb op deze manier niks meer met voetjevql...
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: FC Twente

Bericht door Jöhnk » zo aug 25, 2013 6:36 pm

InnerHarbour schreef:Leuk hoor dat FFP maar niet zo moeilijk te omzeilen. De eigenaar heeft vast nog wel een bedrijf en als hij dat wil wordt dat bedrijf toch gewoon shirtsponsor voor 100 miljoen, probleem opgelost.
Tuurlijk. Jordania is gewoon niet bereid om dat geld te investeren in Vitesse. Of hij heeft het geld niet.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23226
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: FC Twente

Bericht door Cruijff » zo aug 25, 2013 6:37 pm

Er wordt regelmatig beweerd dat Jordania het geld simpelweg niet bezit. Hij heeft wel een aantal miljoenen, maar lang niet genoeg geld om écht een goede suikeroom voor een ambitieuze club te zijn.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: FC Twente

Bericht door Banjavi » zo aug 25, 2013 6:40 pm

Is het niet gewoon Abramovic die er achter zit?

Maar dan nog... Ze doen het best aardig 'zonder geld'.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23226
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: FC Twente

Bericht door Cruijff » zo aug 25, 2013 6:45 pm

Dit topic gaat over Twente he, niet over Vitesse.

Ja, ze doen het aardig. Alleen niet dusdanig goed als een bluffertje als Ted van Leeuwen dusdanig geroepen heeft. Of zelfs heeft beloofd aan de fans.

De geschiedenis heeft geleerd dat je de Premier League titel makkelijker bij elkaar koopt dan het kampioenschap van de Eredivisie. Alleen bij AZ is dat in 1981 en 2009 gelukt. Al is de vraag of die laatste titel vooral vanwege de poen tot stand kwam of door het goede werk van Louis van Gaal en eerder al Co Adriaanse.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: FC Twente

Bericht door InnerHarbour » zo aug 25, 2013 6:49 pm

Cruijff schreef:Real Madrid maakt geen winst...

...Mochten ze dat wel incidenteel een jaartje doen, dan lossen ze nooit schulden af. Een schandalig staaltje teren op andermans geld.
Volgens dit artikel uit 2012 maken ze wel vaker winst en ik zie dat hun schuld kleiner dan ik dacht is.
Grotere omzet, kleinere winst voor Real Madrid

Gepubliceerd op donderdag 13 september 2012 om 22:34


Real Madrid heeft afgelopen seizoen een omzet van maar liefst 514 miljoen euro gedraaid. De Spaanse club maakte dat nieuws donderdag bekend. Real Madrid is naar eigen zeggen de eerste sportclub die de grens van 500 miljoen euro doorbreekt.

Een seizoen eerder moest men het in Madrid nog doen met 'slechts' 480 miljoen euro. De winst daalde echter in diezelfde periode van 31,6 miljoen euro in het seizoen 2010-2011 tot 24,2 miljoen euro afgelopen seizoen. Dat zou mede te maken hebben met uitkeren van premies voor het behalen van de landstitel in Spanje.

Dankzij de goede financiële cijfers heeft Real Madrid de enorme schuld waarmee de club kampt met 45 miljoen euro weten terug te brengen tot 124,7 miljoen euro. Het eigen vermogen van de Madrilenen steeg met 10 procent naar 275 miljoen euro. De begroting voor dit seizoen is vastgesteld op 516,6 miljoen euro. De club rekent daarbij op eenzelfde winst als afgelopen jaar.

Bron
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23226
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: FC Twente

Bericht door Cruijff » zo aug 25, 2013 6:50 pm

124,7 miljoen euro schuld is echt pure bullshit. Dan hebben schuldeisers een half miljard weg laten strepen.

Maar hee, met banken in Spanje en Griekenland doen we niet heel veel anders...

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: FC Twente

Bericht door InnerHarbour » zo aug 25, 2013 6:56 pm

Misschien zou het handig zijn als je niet alleen maar wat brult maar ook wat aandraagt van serieuze bronnen waaruit blijkt dat ze geen winst maken of meer schuld hebben.
YNWA

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: FC Twente

Bericht door Banjavi » zo aug 25, 2013 7:00 pm

Omzet zegt toch niet zoveel?
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: FC Twente

Bericht door InnerHarbour » ma aug 26, 2013 10:37 am

Nog even verder gekeken maar ook Barcelona maakt gewoon winst, vandaar dat deze clubs niet aangepakt worden en Vitesse bij voorbeeld wel. Is uit juni 2012. Zij hebben wel veel meer schuld als RM.
FC Barcelona heeft in het voorbije seizoen een recordwinst geboekt.

Ondanks dat de ploeg van trainer Pep Guardiola in het vorige seizoen geen kampioen werd, maakte de club een winst van 48,8 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers. "Als we kampioen waren geworden, hadden we twaalf miljoen euro aan bonussen moeten betalen, maar dan nog hadden we het beste financiële resultaat in de clubgeschiedenis geboekt", vertelt clubofficial Javier Faus in de Spaanse media.

Vanwege de strenge eisen van de EUFA (Fairplay etc.) probeert Barcelona de grote schulden te verminderen. De Spaanse grootmacht staat nu nog 335 miljoen euro in het rood. De winst zal grotendeels worden gebruikt om de schulden te verminderen. De totale inkomsten van Barca waren 494,9 miljoen euro. De uitgaven gingen omlaag met dertig miljoen euro (441,1 miljoen euro).

De salariskosten bedragen 298 miljoen euro per jaar. "Het is lastig om dat bedrag naar beneden te krijgen", weet Faus. "Maar we hopen dat te stabiliseren", besluit hij. Door contracten van ongewenste spelers te ontbinden, bespaart de club vele miljoenen euro's. Dat was het geval bij onder anderen Henrique en Aleksandr Hleb, die flink op de loonkosten drukten.
Bron
YNWA

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: FC Twente

Bericht door InnerHarbour » ma aug 26, 2013 10:40 am

City zal uit een ander vaatje moeten gaan tappen.
Man City maakt recordomzet en verlies van 120 miljoen bekend

Vrijdag, 14 december 2012 om 18:08

Manchester City heeft vrijdag de financiële cijfers over het seizoen 2011/12 naar buiten gebracht. De puissant rijke club laat tevreden weten dat het nog nooit zoveel omzet draaide als tijdens het vorige seizoen: in totaal liefst 284 miljoen euro. Daarnaast wisten the Citizens hun nettoverlies flink terug te brengen, tot een nog altijd niet misselijk totaalbedrag van 120 miljoen euro.
In september 2008 kocht de Abu Dhabi United Group zich in bij Manchester City en sindsdien werden tientallen miljoenen euro’s gespendeerd aan nieuwe spelers en betere faciliteiten. Het leidde tot stevige verliezen, maar over het seizoen 2011/12 is eindelijk een forse inhaalslag gemaakt. De club is erin geslaagd een recordomzet van 284 miljoen te draaien, al blijven de kosten nog enorm hoog.
Door de vorstelijke salarissen voor de technische staf en de sterren in de selectie van Roberto Mancini bedroegen de kosten van City over het seizoen 2011/12 in totaal 404 miljoen euro. Wanneer daar de omzet van afgehaald wordt blijft een negatieve nettowinst over van 120 miljoen euro. Dat is meer dan de helft minder in vergelijking met het seizoen ervoor. Vanaf het seizoen 2013/14 gaan de Financial Fair Play-regels echter van start en zal het ook bij City nog stukken gezonder moeten.
Bron
YNWA

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Financial fair play

Bericht door InnerHarbour » ma aug 26, 2013 11:03 am

Goede actie Mods, dank!
YNWA

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Financial fair play

Bericht door beelzebub » ma aug 26, 2013 11:06 am

Je mag bij FFP niet meer uitgeven dan dat er binnenkomt. Zolang er genoeg binnenkomt....
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41007
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Financial fair play

Bericht door Marillion » ma aug 26, 2013 4:13 pm

Het probleem is volgens mij dat je er vrij gemakkelijk omheen kunt. Heeft men het bij PSG bijvoorbeeld niet opgelost met een heel dik contract voor de shirtsponsor? Als ik het goed heb is die sponsor eigendom van de eigenaar van PSG. Op die manier kan hij investeren wat hij wil omdat er "toevallig" een sponsor is die er heel veel geld voor over heeft om op het shirt te staan.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie