Suriname

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Plaats reactie
Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Suriname

Bericht door 999 » di jan 04, 2022 1:36 pm

Suriname kiest voor Menzo
Stanley Menzo ziet het als een enorme eer om als bondscoach van Suriname aan de slag te gaan.

FOTO ORANGE PICTURES

Bondscoachschap voor oud-doelman Ajax en Oranje droom die uitkomt
door Jeroen Kapteijns en Mike Verweij

AMSTERDAM Met Stanley Menzo als nieuwe bondscoach wil de Surinaamse voetbalbond verdere stappen zetten in de professionalisering van de Natio en het vaandelteam, waar sinds kort ook Nederlands-Surinaamse profs voor uitkomen, opstuwen in de vaart der volkeren. De 58-jarige oud-doelman van Ajax, PSV en het Nederlands elftal is gisteren aangesteld als bondscoach en heeft zijn handtekening gezet onder een tweejarig contract.

Wat betekent het voor u om bondscoach van uw geboorteland Suriname te worden?

„Dat betekent heel veel voor mij. Ik ben geboren in Suriname, mijn ouders zijn er geboren, en ik ben altijd bezig geweest met iets terugdoen voor het voetbal in Suriname. Ik ben heel blij en trots dat ik daar nu op deze manier de kans voor krijg.”

Ziet u deze functie ook als beloning voor uw jarenlange inspanningen voor het Surinaamse voetbal?

„Ik ben vijftien jaar voorzitter geweest van het bestuur van de stichting Suriprofs. In die tijd hebben wij als bestuur samen met de voetballers met Surinaamse achtergrond en vele vrijwilligers ons ingezet voor een dubbel paspoort, zodat Nederland-Surinaamse spelers voor de nationale ploeg konden gaan spelen. Dat traject is dus toen al ingezet waardoor nu door toedoen van de lokale overheid en de technische staf onder leiding van Dean Gorré spelers gebruik kunnen maken van het sportpaspoort. Het heeft direct voor succes gezorgd. Je hebt kunnen zien wat de nationale ploeg allemaal teweeg heeft gebracht in de Nations League, de WK kwalificatie en met name de plaatsing voor de Gold Cup. Het is nu aan ons om dat verder door te trekken.”

Onder uw voorganger Dean Gorré timmerde de Natio al aan de weg met Nederlands-Surinaamse profs. Dat proces is onderbroken door interne strubbelingen tussen de bondscoach en het bondsbestuur, waardoor Gorré moest vertrekken. Is de rust in uw ogen weergekeerd?

„Er zullen dingen gebeurd zijn, waar ik nu geen invloed meer op heb. Ik denk dat te veel terugblikken geen zin heeft. Ik wil vooruitkijken en niet te veel met het verleden bezig zijn. Met technisch adviseur Brian Tevreden is de Surinaamse bond bezig verder te professionaliseren en dat is een proces waar ik graag mijn steentje aan bijdraag.”

Heel veel Nederlands-Surinaamse profs hebben onder Gorré al de keuze gemaakt om voor de Natio uit te gaan komen. Ziet u nog potentiële versterkingen?

„Die zijn er zeker. Brian Tevreden is op de achtergrond ook al bezig om spelers te motiveren en te inspireren om voor Suriname uit te komen. In dat verband is het heel belangrijk om de organisatie verder te professionaliseren. Er zijn veel spelers die voor Suriname willen uitkomen. Maar Suriname moet nu wel de stap maken vanuit een amateurorganisatie naar een professionelere organisatie. Er zijn al stappen gezet om het professioneler te maken, maar daarin moeten we nog zeker vervolgstappen maken om de spelers de omstandigheden te bieden, die ze vanuit het clubvoetbal gewend zijn. Dat is heel belangrijk om de spelers voor ons te winnen, want er wordt wel wat van hen gevraagd.”

U bent het afgelopen jaar werkzaam geweest als technisch manager en interim-bondscoach van Aruba. Kon u gemakkelijk de overstap maken?

Daar zijn we met alle partijen goed uitgekomen. De situatie is zo, dat er recent een nieuwe voorzitter is gekozen bij de Arubaanse voetbalbond, die ook weer wat andere ideeën heeft. En bovendien pakten mijn werkzaamheden bij Aruba wat anders uit dan ik vooraf had gedacht. Het was wel erg veel bureauwerk. Toen ik de kans kreeg om voor Suriname aan de slag te gaan was het voor alle drie de partijen een win-winsituatie. Overigens blijf ik voorlopig nog wel Aruba als uitvalsbasis gebruiken, zodat mijn twaalfjarige zoon hier zijn school kan afmaken. We zijn hier net een jaar en hij zit in het laatste jaar van de basisschool en we willen niet direct weer verhuizen. We hebben het hier ook naar onze zin.”

Betekent deze keuze voor het bondscoachschap het einde van uw carrière als clubtrainer?

Nee, dat zeker niet. Ik had er ook voor open gestaan als er een club was gekomen, maar bondscoach worden is wel de hoogste positie die je kunt bereiken als trainer. En zeker als je bondscoach kunt worden van een land, waarmee je zo’n sterke band hebt als ik met Suriname.”

Is het WK 2026 een mooie stip aan de horizon voor Suriname? Dat wordt georganiseerd door de Verenigde Staten, Canada en Mexico, waardoor er naar verwachting plekken vrij komen voor andere landen in de CONCACAF-zone.

Ik denk dat we het daar nu nog niet over moeten gaan hebben. Ik heb getekend voor twee jaar en voor die periode heeft de bond concrete en realistische doelstellingen. In de A-groep blijven van de CONCACAF Nations League. Binnen de eerste 10 van de CONCACAF ranking (federatie van Noord- en Midden-Amerika, red.). Binnen de top 5 van de CFU (Caribische zone, red.). Ons kwalificeren voor de Gold Cup 2024. En verbetering van de FIFA-ranking naar onder de 100. Uiteindelijk draait het om het verhogen van het niveau van het nationale team en dat zullen we stap voor stap moeten doen. En daar zullen we samen de randvoorwaarden voor moeten scheppen. Het begint voor mij allemaal met een oefeninterland tegen Barbados aan het einde van de maand. Stapje voor stapje zullen we als bond professioneler moeten worden en gaan handelen, zodat we als team kunnen groeien en sterker worden om deze eerste doelstellingen te kunnen halen. Een uitdaging die ik graag op mij neem.”
De T.

Yopii
Berichten: 17878
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Suriname

Bericht door Yopii » wo jan 05, 2022 1:11 pm

Haha, die Stanley...

Ooit keepte hij als een drol en verklaarde naderhand voor de NOS-camera dat dit kwam omdat hij moe was van het verhuizen. :smallgrin.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Suriname

Bericht door Cruijff » wo jan 05, 2022 2:10 pm

Yopii schreef:
wo jan 05, 2022 1:11 pm
Haha, die Stanley...

Ooit keepte hij als een drol en verklaarde naderhand voor de NOS-camera dat dit kwam omdat hij moe was van het verhuizen. :smallgrin.gif:
:smile-ajax.gif: :smile-ajax.gif:
Nooit onderschatten hoeveel impact een verhuizing kan hebben, Yopii.

De zeer markante Jules Deelder overleed kort na zijn verhuizing.

Overigens zijn de verhalen die Diederik Samwel over het Surinaamse voetbal heeft geschreven zeer de moeite waard. Is ook een Hard Gras uitgave van.

Plaats reactie