Duitsland

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58778
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Duitsland

Bericht door 999 » ma jul 18, 2022 9:52 am

Bayern-directeur: akkoord met Barcelona over Lewandowski
FC Barcelona en Bayern München zijn mondeling akkoord over een transfer van Robert Lewandowski, zo heeft de Duitse topclub bevestigd. De 33-jarige spits gaat Barcelona naar verluidt zo’n 45 miljoen euro kosten.

„We hebben Lewandowski groen licht gegeven. Er is een mondeling akkoord met FC Barcelona. We weten heel goed wat we aan Robert te danken hebben. Grote spelers hebben FC Bayern in het verleden verlaten en ook daarna is de wereld van Bayern niet ingestort. Integendeel, het was vaak nog succesvoller”, zei directeur Oliver Kahn. De Poolse topschutter had bij Bayern nog een contract voor een jaar, dat hij weigerde te verlengen. Hij wilde zelf graag naar Barcelona, maar het duurde even voordat de clubs er onderling uit waren.
De T.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11932
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Duitsland

Bericht door Zuidema » ma jul 18, 2022 1:25 pm

Zo! De Ligt voor 80 M naar Bayern. Wordt een leuke Ajax-enclave daaro. En allemaal in een voetbalfilosofie die de heren prima past. Leuk.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Duitsland

Bericht door zeux » ma jul 18, 2022 1:39 pm

Zuidema schreef:
ma jul 18, 2022 1:25 pm
Zo! De Ligt voor 80 M naar Bayern. Wordt een leuke Ajax-enclave daaro. En allemaal in een voetbalfilosofie die de heren prima past. Leuk.
Gaan 'we' van de weeromstuit voor Bayern zijn in de slotfase CL (ex LucaS ;-) ).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS
Berichten: 53542
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Duitsland

Bericht door LucaS » ma jul 18, 2022 3:04 pm

Jullie zijn allemaal te jong om die vernedering te hebben meegemaakt, op Zuidema na. Maar die schijnt het nu al verwerkt te hebben
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Duitsland

Bericht door zeux » ma jul 18, 2022 3:19 pm

LucaS schreef:
ma jul 18, 2022 3:04 pm
Jullie zijn allemaal te jong om die vernedering te hebben meegemaakt, op Zuidema na. Maar die schijnt het nu al verwerkt te hebben
Nah, ik ben niet meer zo jong hoor. :-)

Heb het glorie-elftal (wel ex Cruyff) nog op de Wageningse Berg zien voetballen. :ajaxsmiley.gif:

Natuurlijk herinner ik mij die wedstrijd. Maar dat is 44 jaar geleden...

Aan de andere kant zette Rummenigge zich voluit in om de nederlaag zo groot mogelijk te laten zijn (scoorde o.a. de 0-8).

De Duitsers waren getergd... (en ook Martin Jol speelde een rol, wist ik helemaal niet)
Sepp Maier, toentertijd keeper van Bayern én de ‘Mannschaft’, wilde enkele jaren na de 0-8 wel kwijt dat zijn collega’s en hij er die dinsdagavond flink de smoor in hadden. Op Schiphol was niemand namens Ajax aanwezig om de Beierse delegatie te ontvangen en het hotel dat door de Amsterdamse gastheer was gearrangeerd, was tweederangs. En dat had kennelijk nog meer kwaad bloed gezet bij de Zuid-Duitsers, die net als wij Nederlanders sommige dingen niet gauw vergeten. Zoals de 0-5 nederlaag die Bayern in augustus ’72 op eigen veld leed tegen Ajax en het 4-0 verlies in hetzelfde seizoen in de kwartfinale van het Europacuptoernooi in Amsterdam. Het woord revanchegevoelens wilde verdediger Paul Breitner niet in de mond nemen, maar toch:

‘Tijdens de warming up werd vanaf de tribune al ‘Nazi-Schweine’ geroepen. En de spelers van Ajax negeerden ons volkomen, alsof we een noodzakelijk kwaad waren. Op weg naar de aftrap werden we andermaal door het publiek beschimpt. Toch hebben we met vier man afgesproken dat we Cruijff zouden laten gaan. Maier, Müller, Oblak en ik hebben zich daar ook aan gehouden. Ik geef toe dat we een snelle jongen als Rummenigge niet helemaal in toon hebben kunnen houden. Maar dat lag ook aan Ajax. Moeten we dan niet scoren, als we zo gemakkelijk vrij voor het doel konden komen? Ik vraag mij in oprechtheid af wie eigenlijk de avond voor Cruijff heeft verpest’.

Martin Jol onderschrijft die woorden een kwart eeuw later. Hij was toen reserve bij Bayern en hij mocht na rust zijn opwachting maken. “Wij namen de wedstrijd best serieus en wilden Ajax een poepje laten ruiken, ondanks dat Bayern toen geen topteam was. Net zo min als Ajax in die tijd. Overigens ervoer Bayern het echt als een eer dat het gevraagd was dit afscheid op te komen luisteren.

Mede daarom hadden we onderling ook afgesproken dat we Cruijff zouden laten voetballen. Dat we hem te kort zouden hebben gedekt, klopt helemaal niet. In die tijd paste Bayern geen mandekking toe, het was meer een vorm van ruimtedekking.

Ik weet ook nog dat er vanaf het begin eigenlijk een anti-Duitse stemming heerste op de tribunes. Er werd flink gefloten als we aan de bal waren en de sfeer werd er niet beter op toen we al snel op voorsprong kwamen. De toeschouwers kregen in de gaten dat we gaandeweg toch niet zoveel rekening hielden met de grote naam die Cruijff nog had. Ook Cruijff reageerde af en toe wat geagiteerd”, aldus Jol.
Ik kan zo snel de opstelling van Bayern niet terugvinden, dus geen idee wie van de huidige leiding van Bayern - naast Rummenigge - een rol had in die wedstrijd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Duitsland

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma jul 18, 2022 4:07 pm

Voor wie de horror (nog) eens wil zien:

https://www.youtube.com/watch?v=Sb0BvJne2-0

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40854
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Duitsland

Bericht door Marillion » ma jul 18, 2022 4:25 pm

Ik denk liever nog eens terug aan die 5-2. :ajaxscarf.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11932
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Duitsland

Bericht door Zuidema » ma jul 18, 2022 4:39 pm

Het Bayern van toen zat tjokvol arrogante rofmoffen die met een afschuwelijk PSV-mentaliteit (win no matter how or what) speelden. Beckenbauer, Müller, Hoeness, maar vooral die akelige Breitner. Ik ga nog over mijn nek als ik die rotkoppen zie.

Het Bayern van nu speelt vooral spectaculair aanvallend ajaxachtig voetbal zonder al die poeha van toen. En dan kan ik zo'n club die ik tot op het bot haatte op den duur toch wel waarderen en er zelfs van genieten. De schoonheid van het spelletje geeft dan toch de doorslag.

Ook niet onbelangrijk: het sentiment naar de Duitsers was ook extreem negatief toen. Ik weet zeker dat die haat ook een van de voornaamste factoren was waardoor NL in 1974 de finale verloor. Tegen elke andere tegenstander waren ze wereldkampioen geworden, maar niet tegen de Duitsers. Volgens mij is die band met de Duitsers pas vanaf 1988 wat genormaliseerd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40854
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Duitsland

Bericht door Marillion » ma jul 18, 2022 6:41 pm

Tegenwoordig is dat toch helemaal genormaliseerd? Ik ken echt niemand die nog een ongezonde hekel aan Duitsers heeft.
Nil volentibus arduum

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Duitsland

Bericht door Andriy Demchenko » ma jul 18, 2022 6:42 pm

Zuidema schreef:
ma jul 18, 2022 4:39 pm
Het Bayern van toen zat tjokvol arrogante rofmoffen die met een afschuwelijk PSV-mentaliteit (win no matter how or what) speelden. Beckenbauer, Müller, Hoeness, maar vooral die akelige Breitner. Ik ga nog over mijn nek als ik die rotkoppen zie.

Het Bayern van nu speelt vooral spectaculair aanvallend ajaxachtig voetbal zonder al die poeha van toen. En dan kan ik zo'n club die ik tot op het bot haatte op den duur toch wel waarderen en er zelfs van genieten. De schoonheid van het spelletje geeft dan toch de doorslag.

Ook niet onbelangrijk: het sentiment naar de Duitsers was ook extreem negatief toen. Ik weet zeker dat die haat ook een van de voornaamste factoren was waardoor NL in 1974 de finale verloor. Tegen elke andere tegenstander waren ze wereldkampioen geworden, maar niet tegen de Duitsers. Volgens mij is die band met de Duitsers pas vanaf 1988 wat genormaliseerd.
Ik ben weliswaar een stuk jonger dan eminence grise van AjaxTalk Zuidema maar ik had ook heel lang een afkeer van Bayern. Dat was toch van dat sleur en werkvoetbal met alle verdedigende karakterelementen er omheen. Voor dat Bayern was Van Bommel zeg maar gemaakt. Zo'n type elftal met namen als Jens Jeremies, Olver Kahn, Ulf Kirsten, Bastian Schweinsteiger, Holger Badstuber,Olav Thon etc.
Zo onderhand is dat wel omgeslagen en het gegeven dat Bayern nog een club is die de boel eerlijk doet ipv de PSG's,Chelseas Man Citys enzo hebben ze nu ook wel mijn sympathie. Leuk elftal met Mazraoui, De Ligt, Gravenberch
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Duitsland

Bericht door Cruijff » ma jul 18, 2022 6:59 pm

Zuidema schreef:
ma jul 18, 2022 4:39 pm
Het Bayern van toen zat tjokvol arrogante rofmoffen die met een afschuwelijk PSV-mentaliteit (win no matter how or what) speelden. Beckenbauer, Müller, Hoeness, maar vooral die akelige Breitner. Ik ga nog over mijn nek als ik die rotkoppen zie.
Vergeet ook niet de grote Raiola vriend, oud Ajax trainer Martin Jol uit Scheveningen. Jol speelde toen ook bij Bayern.

Die was doorgaans bankzitter, maar mocht die avond in het OS starten. Net als wel meer reserves die zich flink wilden profileren in deze wedstrijd op een internationaal podium (Bayern had in '74, '75 en '76 de Europacup gewonnen, maar had net een dramatisch seizoen in de Bundesliga achter de rug. Zich niet geplaatst voor Europees voetbal. In de pers waren ze compleet afgemaakt, en de wedstrijd tegen Ajax en Cruijff was dus hun enige 'internationale' wedstrijd. Die in erg veel landen werd uitgezonden. Er stond dus wel degelijk prestige op het spel)
Zeux schreef:
ma jul 18, 2022 1:39 pm
Zuidema schreef:
ma jul 18, 2022 1:25 pm
Zo! De Ligt voor 80 M naar Bayern. Wordt een leuke Ajax-enclave daaro. En allemaal in een voetbalfilosofie die de heren prima past. Leuk.
Gaan 'we' van de weeromstuit voor Bayern zijn in de slotfase CL (ex LucaS ;-) ).
LucaS schreef:
ma jul 18, 2022 3:04 pm
Jullie zijn allemaal te jong om die vernedering te hebben meegemaakt, op Zuidema na. Maar die schijnt het nu al verwerkt te hebben

Je kunt ervoor kiezen om het heel negatief te bekijken en flink op Bayern te schelden. En in eerste instantie op oud forummer InnerHarbour en op de club Liverpool. Want Liverpool had namelijk beloofd de afscheidswedstrijd te spelen en belde op het laatst af. Toen moest men heel rap een tegenstander van naam vinden en dat werd Bayern. Je nodigt immers geen Duitsers uit voor een leuk afscheidsfeestje, althans, eind jaren '70 nog niet.

Je kunt het afschminken met 0-8 ook zien als een Godsgeschenk. Johan stopte immers veel te vroeg. Bij zijn comeback heeft iedereen immers kunnen zien dat de pijp nog lang niet leeg was.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Duitsland

Bericht door Frank » ma jul 18, 2022 7:13 pm

LucaS schreef:
ma jul 18, 2022 3:04 pm
Jullie zijn allemaal te jong om die vernedering te hebben meegemaakt, op Zuidema na. Maar die schijnt het nu al verwerkt te hebben
Ik was er ook al wel, maar was met mijn 10 jaar nog voornamelijk bezig met voetballen bij mijn eigen amateurclubje, kijken naar wedstrijden van het 1e maar nog niet met de grote clubs :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11932
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Duitsland

Bericht door Zuidema » ma jul 18, 2022 7:18 pm

Marillion schreef:
ma jul 18, 2022 6:41 pm
Tegenwoordig is dat toch helemaal genormaliseerd? Ik ken echt niemand die nog een ongezonde hekel aan Duitsers heeft.
Jan Boskamp? Van Hanegem? In die generatie leeft nog veel oud zeer.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34394
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Duitsland

Bericht door Ramona » ma jul 18, 2022 7:23 pm

Eerlijk gezegd is het Duitse voetbal (keken vaak Duitse tv) en dus ook Bayern, mij met de paplepel ingegoten; ben altijd al 'fan' van Bayern (Rummenigge, neee niet van Breitner) geweest... maar goed, terzijde. :blush.gif: :smallgrin.gif: Excuus aan degenen die moeten kotsen nu! :666.gif:

Ben heel benieuwd hoe De Ligt zich daar ontwikkelt! Leuk! :headbang.gif:


Ik ben zelf overigens wel klaar met het zeggen van 'mof' tegen Duitsers; persoonlijk heb ik, iig bij festivals, liever te maken met Duitsers; toffe mensen i.t.t. die vaak lompe boeren uit Nederland. :blush.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11932
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Duitsland

Bericht door Zuidema » ma jul 18, 2022 7:31 pm

Tuurlijk. Ik tegenwoordig ook. Maar die gasten van Bayern toen blijven voor mij moffen. Voller, Tony Schumacher, en Matthäus idem. Het type Duitser waar ik never nooit niet sympathie voor zal voelen. Integendeel.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34394
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Duitsland

Bericht door Ramona » ma jul 18, 2022 7:35 pm

Zuidema schreef:Tuurlijk. Ik tegenwoordig ook. Maar die gasten van Bayern toen blijven voor mij moffen. Voller, Tony Schumacher, en Matthäus idem. Het type Duitser waar ik never nooit niet sympathie voor zal voelen. Integendeel.
Mee eens; ik krijg van hen ook nog koude rillingen…

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Duitsland

Bericht door Cruijff » ma jul 18, 2022 7:39 pm

Marillion schreef:
ma jul 18, 2022 6:41 pm
Tegenwoordig is dat toch helemaal genormaliseerd? Ik ken echt niemand die nog een ongezonde hekel aan Duitsers heeft.
Zuidema schreef:
ma jul 18, 2022 7:18 pm
Jan Boskamp? Van Hanegem? In die generatie leeft nog veel oud zeer.
Boskamp rijdt desondanks op één dinsdag of op één woensdag wanneer er een mooie CL thuiswedstrijd van Bayern op het programma staat heen en weer naar München omdat hij van het voetbal van Bayern dan wel weer kan genieten.

De hekel van Van Hanegem aan Duitsers zal nooit verdwijnen, nee. In de jongste jaren van zijn jeugd is er een bom (een geallieerde bom, weliswaar, maar de Duitsers ziet hij als de schuldige) bovenop zijn twee jaar oudere broer. Waardoor die broer dus direct om het leven kwam en zijn ouders en hijzelf ook gedurende zijn hele jeugd met dat trauma zaten)

Van Hanegem gaf ook toe dat hij tegen West-Duitsland in '74 tijdens bijna geen moment met het winnen van de WK finale bezig is geweest maar alleen met hoe de moffen zoveel mogelijk te vernederen. Pas tegen het einde van de wedstrijd realiseerde hij zich dat de WK finale op zo'n manier verliezen de wond alleen nog veel dieper maakt.

LucaS
Berichten: 53542
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Duitsland

Bericht door LucaS » ma jul 18, 2022 7:45 pm

Ik heb in mijn jeugd heel veel bundesliga gekeken. Mönchengladbach was mijn cluppie. Maar de Duitsers hebben de schwalbes uitgevonden, op een gegeven moment was het alleen nog maar één grote theatershow en ben ik afgehaakt
I think I lost my fucking headache

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Duitsland

Bericht door Cruijff » ma jul 18, 2022 7:51 pm

Ramona schreef:
ma jul 18, 2022 7:23 pm
Eerlijk gezegd is het Duitse voetbal (keken vaak Duitse tv) en dus ook Bayern, mij met de paplepel ingegoten; ben altijd al 'fan' van Bayern (Rummenigge, neee niet van Breitner) geweest... maar goed, terzijde. :blush.gif: :smallgrin.gif: Excuus aan degenen die moeten kotsen nu! :666.gif:
Hmmm.
Ik kreeg het eind jaren '90 en net na de eeuwwisseling, toen nog niet weggestopt op een betaalzender, ook vrij veel Bundesliga voorgeschoteld.

Moet zeggen dat ik tussen 1998 en 2005 het Duitse voetbal echt niet om aan te gluren vond.
Ja, ik weet nog hoe Ajax in 2004-2005 compleet in de pan is gehakt door Bayern via zeer effectieve counters met Makaay, maar de speelwijze van toen in de Duitse top was allesbehalve attractief.

In 2006 heeft het Duitse voetbal en ook het (vakantie)land Duitsland als gastvrij land zich wel op een goede manier op de kaart gezet. Met een perfect georganiseerd WK (bleek achteraf ook verkregen door het omkopen van de FIFA, tja, welk toernooi niet) en ik denk vooral ook door hun WK in eigen land eens zelf niet te winnen.
Het door Klinsmann gecoachte team durfde aan te vallen, nam initiatief.
Je kreeg sympathie voor ze en ik denk dat die gunfactor zou verminderen wanneer het avontuur met wéér een wereldtitel zou eindigen. Nu kreeg ik zelfs een beetje medelijden met ze toen ze op schlemielige wijze in de halve finale van Italië verloren. Van een heel geniepig Italië.

Verder was het WK één groot feest. Normaliter zul je me niet snel bij het Nederlands elftal zien omdat het hoempapa sfeertje me niet aanspreekt, maar ik was toen uitgenodigd voor Nederland-Ivoorkust in Stuttgart. Een vriend van mij was nota bene zijn paspoort vergeten. Onze auto werd tegengehouden bij de grens omdat Duitse douane het inreizen van Engelse hooligans vanuit oa Nederland, België en Frankrijk wilde verhinderen werd vrijwel elke auto gecontroleerd.

Maar omdat wij Nederlanders waren en iemand in de auto iets vriendelijks over Duitsers zei (en de rest zich wel kon legitimeren) werd er een oogje dichtgeknepen en mochten we doorrijden. Dat stemt je meteen al wat milder als je zelf ook eens hun milde kant te zien krijgt.
LucaS schreef:
ma jul 18, 2022 7:45 pm
Ik heb in mijn jeugd heel veel bundesliga gekeken. Mönchengladbach was mijn cluppie. Maar de Duitsers hebben de schwalbes uitgevonden, op een gegeven moment was het alleen nog maar één grote theatershow en ben ik afgehaakt
Mee eens.
Het WK van 1990 was wat mij betreft op dit vlak wel het absolute dieptepunt.

Gad-ver-re-dam-me wat een team vol valsspelers, duikelaars, en een WK finale die dan beslist werd door een schwalbe.
Ook het EK van '96 in Engeland, daar hebben de Engelsen ook nu nog een trauma van. Niet dat die Engelsen dat jaar overigens zelf over een sterkere ploeg beschikten dan de Duitsers (of dan de Tsjechen, of dan de Fransen) maar dat denken ze in Engeland zelf vaak van wel. :smile-ajax.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11932
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Duitsland

Bericht door Zuidema » ma jul 18, 2022 8:20 pm

LucaS schreef:
ma jul 18, 2022 7:45 pm
Mönchengladbach was mijn cluppie.
Jaaaaa, prachtploeg! Zo dynamisch, zo overrompelend aanvallend. Geweldig! Had ik in Duitsland gewoond, dan was ik fan van Borussia geweest. Zo zonde dat Ajax 71-73 toen nooit het Ajax van Duitsland heeft getroffen. Ik weet zeker dat we dan een paar legendarische wedstrijden hadden mogen meemaken.

LucaS
Berichten: 53542
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Duitsland

Bericht door LucaS » ma jul 18, 2022 8:28 pm

Daar speelde Edwald Lienen, prachtvoetballer. Met beroemde beelden van een vreselijke blessure ook trouwens
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11932
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Duitsland

Bericht door Zuidema » ma jul 18, 2022 8:48 pm

LucaS schreef:
ma jul 18, 2022 8:28 pm
Daar speelde Edwald Lienen, prachtvoetballer. Met beroemde beelden van een vreselijke blessure ook trouwens
Hou op, gruwelijke beelden. En zeker een geweldige voetballer. Wat een drive. Fascinerend.

Wat ik trouwens ook erg mooi vond bij Borussia waren hun Puma-tenues en -schoenen. Ze speelden al zo dynamisch en dat werd nog eens benadrukt door die kleren en schoenen. Mooie match.

LucaS
Berichten: 53542
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Duitsland

Bericht door LucaS » ma jul 18, 2022 8:58 pm

:zuidema.gif:

Dat waren nog eens tijden!
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11932
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Duitsland

Bericht door Zuidema » ma jul 18, 2022 9:26 pm

(krakend oudemannetjestem)

Jaaaa, Luuk. Die tijden komen nooit weer terug.

LucaS
Berichten: 53542
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Duitsland

Bericht door LucaS » ma jul 18, 2022 10:42 pm

Gelukkig hebben we onze herinneringen nog. Voorlopig nog wel iig
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie