Argentinië

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: Argentinië

Bericht door Pride of Amsterdam » di jun 28, 2011 10:02 am

Inderdaad bizar. Maar ook mede door de competitiestructuur in Argentinië natuurlijk.

Je speelt daar 2 competitie's per jaar. De Apertura, en in de 2e helft van het jaar de Clausura. Maar ze kijken daar niet hoe goed je het NU doet, maar hoe goed je het de afgelopen 3 jaar hebt gedaan. Op basis daarvan moesten ze promotie/degradatie spelen.

Echt bizar, want als je de resultaten van River Plate ziet:

Code: Selecteer alles

          '10/'11 '09/'10 '08/'09 '07/'08
Apertura     4e     14e     20e     14e
Clausura     9e     13e      8e      1e
Op naar de vierde ster!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Argentinië

Bericht door Thijs » di jun 28, 2011 10:32 am

Volgens mij is die regel juist ingesteld om de grote clubs te 'matsen' als ze ineens een drama-jaar hebben. Oh ironie, nu keert het lot zich ineens tegen het grote River.

Ik heb zelf niet zoveel speciaals met Argentijns voetbal, maar stiekem is dit ook iets waardoor voetbal zo ongelofelijk 'mooi' kan zijn. Die tienduizenden jankende mensen op de tribune, het grote River Plate gedegradeerd, het onmogelijke is mogelijk geworden, etc. Alles kan in voetbal.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Argentinië

Bericht door Marillion » di jun 28, 2011 10:59 am

Wat een kromme regel is dat zeg. Wie verzint zo iets? :confused.gif:

Ik heb al jaren in mijn hoofd dat ik ooit eens naar Boca-River toe wil. Lijkt me een geweldige ervaring. Wie er wint zal me echt een zorg zijn. Gewoon ervaren hoe zo'n clash er daar aan toe gaat.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: Argentinië

Bericht door Pride of Amsterdam » di jun 28, 2011 11:16 am

En toch snap ik het niet. De afgelopen 3 jaar worden ze van de 20 teams dus 4e, 9e, 14e, 13e, 20e en 8e.

1 uitschieter naar beneden dus, maar that's it. En dan toch om degradatie moeten spelen.

Maar het is de charme van het voetbal. :excited.gif:

Moet er niet aan denken dat dit in de toekomst met Ajax zou gebeuren... degraderen uit de eredivisie.
Op naar de vierde ster!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Argentinië

Bericht door Feest » di jun 28, 2011 11:28 am

Je lult krom. Als nummer 20 en laatste waren ze er overal ter wereld al veel eerder uitgekukeld.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Argentinië

Bericht door brigade zuid » wo jun 29, 2011 5:07 pm

Hier een verslagje van de vak410 site.
VERSLAG VAN RIVER PLATE- BELGRANO

Hierbij een verslag van één van onze jongens die voor langere tijd in Argentinië verblijft. Hij was getuige van de degredatie van River.

Ik heb zelf niet veel met River Plate, mooie kleuren, maar verder heb ik er weinig mee. Maar nu was de return na de 2-0 nederlaag in de degradatiewedtrijd. Sowieso een historische wedstrijd. Dus toch maar ff een kijkje nemen.

Half uur voor de wedstrijd bij Monumental aangekomen, met mij nog een paar honderd man die geen kaart hebben. Kijken wat de mogelijkheden zijn. Wedstrijd begint, politie drijft iedereen weg, alleen als je een kaartje hebt mag je naar het stadion. Een paar grote gasten hebben kaartjes en die worden gauw verkocht, verder wordt iedereen wordt naar Av. Libertador gedreven. De politie blokkeert de weg met hekken en houten borden. Iedereen blijft op de hoek hangen met radio’s en bij een restaurant hangt een tv, maar ze hebben de deuren uit voorzorg gesloten. Dus er staat 30 man voor de ramen naar binnen te loeren. De 1-0 valt al snel, feest!
Bij de tweede helft gaan er agenten op motoren door de blokkade, tijd voor een stormloop. Vanaf de blokkade is het nog een aantal honderden meters naar het stadion. Daar aangekomen ben ik te laat, de politie slaat de mensen al weg. Nu staat er dus een aantal honderd man voor het stadion, wachtend op een kans om alsnog binnen te komen en vooral te hopen op een goal van River. Mensen die in het stadion naar buiten kijken of het stadion verlaten worden uitgescholden, waarom ze hun club nu niet steunen.

Ik zie mensen weer een andere ingang bestormen, nu was ik er op tijd bij. Ergens in de tweede helft kom ik op de tweede ring terecht onder het vak van Los Borrachos del Tablon. Op het buffergedeelte na, zit het stadion stampvol. Iedereen is opgefokt want het ziet er slecht uit. Af en toe gaat het gezang keihard en massaal, maar het mag niet baten. Laatste fluitsignaal, de politie en beveiliging die de hele wedstrijd al klaar stond op de sintelbaan, gaan het veld op om spelers te beschermen. De Belgrano spelers worden volop bekogeld met van alles en nog wat als ze de spelerstunnel in gaan. De brandweer begint meteen met brandslangen op de tribunes van mijn kant te spuiten. Als reactie hierop worden de brandweermannen bekogeld en dus treedt de politie op om ze te beschermen met hun schilden. Velen hebben schijt aan het water en gaan zeiknat gewoon door met bekogelen. De eerste en tweede ring hebben van die oude houten zitgedeeltes, net te klein voor de gemiddelde Nederlander. Deze worden allemaal kapot getrapt en de stukken worden naar de smeris gegooid. Nu wordt er ook een brandslang gericht op de tweede en derde ring. Je ziet het water van de trap af stromen.

Het wordt tijd om maar eens een kijkje te nemen op de omloop. Ik zie iedereen over de reling naar beneden kijken. Mensen die buiten stonden proberen nu het stadion op andere plekken binnen te komen en vallen de politie aan. De politie gebruikt erg veel traangas, maar moet toch terugtrekken. Het traangas stijgt op, iedereen gaat terug de vakken op. Ik wil beneden een kijkje nemen, maar op de trap wordt de traangas me teveel. Wat een tyfuszooi, ik heb teveel binnen gekregen en krijg amper lucht. Ik duik de dichtstbijzijnde plee in, hallo dames, maak je geen zorgen, ik zie toch amper wat… ze hebben het met me te doen, haha. Bijgekomen ga ik weer verder kijken, ik zie de politie op een trainingsveld bijkomen, een aantal agenten zijn gewond. Ik zie vanaf de derde ring een wc pot naar beneden flikkeren. Ook wordt er buiten nog steeds geprobeerd om binnen te komen. Steeds maar weer gebruikt de politie traangas, ze worden van twee kanten aangevallen. Ik ga weer het vak op, waar het inmiddels stukken rustiger is geworden. Veel mensen zijn aan het wachten om veilig weg te kunnen. Ik ga naar de uitgang en inderdaad , van alles wordt naar beneden gegooid en op de smeris. Ik waag het erop en buiten wordt een ander peloton en een waterkanon aangevallen. Ik moet bij een andere uitgang toch weer het stadion in vanwege de traangas en zo krijg ik een aparte stadiontoer. Weer bij een andere uitgang verlaat ik het stadion.

De straat van het stadion naar av. Libertador is aardig schoongeveegd door de smeris. Ik loop langs smeris te paard, zie afvalcontainers die branden en autodealers die zijn geplunderd. Aangekomen op libertador is het weer gekkenhuis. Er worden auto’s om ver gegooid. Groepen jongeren bekogelen de smeris te paard. Charges. Ik steek de straat over en de jongen naast me (paar meter) gaat ineens neer. Hij kreeg een steen op zijn voorhoofd. Er rijden opvallend veel ambulances en degenen die de jongen helpen houden er een staande. Maar de ambulance wordt nu van de andere kant aangevallen, dus rijdt gauw door. De smeris te paard komt nu ons wegdrijven,het maakt niet of we een gewonde helpen. Bijna elke zijstraat heeft men geblokkeerd, voornamelijk met afvalcontainers. Gelukkig is Buenos Aires goed betegeld, NOT. Overal liggen losse stenen dus 1312 hoppa, stenen naar de smeris. Deze trekt zich ook terug. Men maakt nu op libertador (een hoofdweg) blokkades, vele auto’s moeten weer terug. Politiehelikopter probeert men af te schrikken door op ze te schijnen met een felblauw licht. De politie is nu niet meer in de buurt, het lijkt nu wat rustiger te zijn. Ineens duikt een groep een andere zijstraat in. Dus hup erheen. Een vage gast (wel met River shirt) krijgt me daar toch een afstraffing. Weet niet wat ie gedaan heeft, maar uiteindelijk kan hij weg op z’n sokken en z’n broek nog aan. Maar hij kan nog lopen. Uiteindelijk houden veel relschoppers het voor gezien en gaan rustig weg. De ongeregeldheden worden nu voortgezet door degenen die vanaf het stadion komen. Ik hou het ook voor gezien, de metro in de buurt is uit voorzorg gesloten. Dan maar met de bus naar huis. Eindelijk thuis, blijken de fans van Belgrano nog steeds op het vak te zitten. 3 uur na afloop. Wat een gekte bij de eerste keer dat River degradeert.

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: Argentinië

Bericht door Pride of Amsterdam » do jun 30, 2011 11:20 am

Feest schreef:Je lult krom. Als nummer 20 en laatste waren ze er overal ter wereld al veel eerder uitgekukeld.
En jij leest krom. Want het gaat daar nu eenmaal niet zoals overal ter wereld. (volgens mijn info)

Want als ze kijken voor promotie/degradatie naar de afgelopen 3 jaar (!!!) en ze daarin dus 1 keer laatste zijn, en verder middenmoot en (sub)top hebben gehaald, dan is het toch juist wél raar dat ze nu om promotie/degradatie moeten spelen?
Laatst gewijzigd door Pride of Amsterdam op do jun 30, 2011 11:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar de vierde ster!

Lionel
Berichten: 47048
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Argentinië

Bericht door Lionel » do jun 30, 2011 11:24 am

Natuurlijk niet!?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: Argentinië

Bericht door Pride of Amsterdam » do jun 30, 2011 11:30 am

Niet? Ik snap het niet meer hoor. Kan zijn dat ik verkeerd geïnformeerd ben. Maar het lijkt me logisch dat ze dat in een normale situatie zouden moeten spelen als ze laatste worden. (als ze niet al ineens degraderen) Maar ze kijken (volgens mijn info) juist naar een gemiddelde over de laatste 3 jaar. Ze zijn dus gemiddel 11e geworden over de afgelopen 3 jaar.

Is het dan niet vreemd dat ze dan juist nu nadat ze de afgelopen 2 seizoenen 9e en recent nog 4e zijn geworden tegen degradatie moeten spelen?
Op naar de vierde ster!

Lionel
Berichten: 47048
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Argentinië

Bericht door Lionel » do jun 30, 2011 12:09 pm

Het gaat om het aantal punten misschien?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Argentinië

Bericht door beelzebub » do jun 30, 2011 1:28 pm

http://en.wikipedia.org/wiki/Primera_Di ... _Argentina

Gemiddelde, alleen de nieuwkomers worden gemats tot ze 3 volledige seizoenen hebben gedraaid. Kan zijn dat de nr's 12, 13, 14 etc allemaal nieuwkomers zijn?

River is trouwens de recordkampioen zie ik. En ze waren er in '83 al uit eigenlijk.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Argentinië

Bericht door 999 » wo feb 17, 2021 12:01 pm

Brandts en Haan schrikken van dood Argentijnse WK-held

’Shirt tien keer gewassen voordat bloed van Leopoldo Luque eruit was’
Gisteren, 08:57 in VOETBAL

Het bericht vanuit Argentinië dat de voormalige Argentijnse international Leopoldo Luque op 71-jarige leeftijd is overleden aan de gevolgen van Covid-19 is hard aangekomen bij Ernie Brandts en Arie Haan.

De twee voormalige Oranje-internationals keerden drie jaar geleden voor het programma Andere Tijden Sport (zie onderaan dit verhaal) terug naar Buenos Aires, waar ze op het WK’78 het onderspit dolven in de eindstrijd tegen gastland Argentinië (3-1), en hadden toen een weerzien met Luque.

„Ik heb het bericht net gelezen en ben er enorm van geschrokken”, aldus Brandts, die als jeugdige stopper in de WK-finale verbeten duels uitvocht met Luque, de spits van de Argentijnen. „We zijn bij ons bezoek aan Argentinië bij hem thuis geweest en werden geweldig ontvangen met een fijne barbecue in zijn tuin. We hebben zijn familie leren kennen en het was een geweldige ervaring. We hebben veel herinneringen opgehaald en de nodige biertjes gedronken. Ik vind het heel triest om dit nieuws nu te horen.”

"Toen we elkaar drie jaar geleden weer troffen, hebben we opnieuw shirtjes geruild"
Ook Haan denkt heel positief terug aan het bezoek aan Luque in Mendoza. „Dat was een mooie ontmoeting. We zijn heel gastvrij ontvangen in zijn mooie huis met alles erop en eraan. Een goed stuk vlees en een mooie wijn. Zijn hele familie was erbij en ook Daniel Passarella. Leopoldo maakte een heel fitte en vitale indruk. Ik schrik ervan dit nu te horen. Je wordt weer met je neus op de feiten gedrukt. Zoveel jongens met wie ik gevoetbald heb of in dit geval tegen wie ik gevoetbald heb, vallen weg. Hij stond nog midden in het leven en was sociaal bewogen. Hij gaf in Mendoza trainingen aan probleemjongeren. Dat deed hij voor niets, vanuit zijn sociale hart. Om iets te doen voor de gemeenschap.”

Brandts was de directe tegenstander van Luque in de finale, waarin hij niet tot scoren kwam. De besnorde spits maakte vier goals op het WK’78, twee tegen Peru, een tegen Frankrijk en een tegen Hongarije. „Het waren stevige duels die we hebben uitgevochten”, herinnert Brandts zich. „We hebben toen shirtjes geruild en het shirt dat ik van hem kreeg, zat onder het bloed. Ik had hem onbewust een elleboogstoot gegeven in een luchtduel. Het was een bikkelharde wedstrijd. Dan gebeuren dat soort dingen. Ik weet nog dat mijn moeder het shirt van Luque tien keer heeft moeten wassen, voordat het bloed eruit was. Toen we elkaar drie jaar geleden weer troffen, hebben we opnieuw shirtjes geruild.”

Luque speelde 43 interlands voor Argentinië waarin hij 21 keer scoorde. Als clubspeler was hij actief voor een reeks aan clubs, maar het langst voor het illustere River Plate, waarvoor hij 75 keer scoorde in 176 wedstrijden. In 1976 verzorgde hij voor River Plate de volledige productie bij de 5-1 zege op San Lorenzo de Almagro. „Hij was een lepe spits, een echte goaltjesdief”, herinnert Brandts zich. „Hij maakte een fantastische indruk met die grote snor en zijn krachtige figuur. Hij boezemde ontzag in bij verdedigers. Toen we hem terugzagen, zag hij er heel wat gemoedelijker uit”, aldus Haan. „De echte grote jongens in het Argentijnse team waren Passarella en Kempes, maar hij was een goede spits. Als je in zo’n goed elftal in de spits speelt, zegt dat wel iets.”

Luque is de derde speler van het gouden Argentinië van 1978, die overlijdt. In 2018 overleed aanvaller René Houseman, invaller in de finale tegen Nederland, op 65-jarige leeftijd. Datzelfde jaar overleed middenvelder Ruben Galvan op eveneens 65-jarige leeftijd. De middenvelder bleef in de finale op de bank. De vorig jaar op 60-jarige leeftijd overleden Argentijnse voetballegende Diego Armando Maradona was er niet bij op het WK, omdat bondscoach Cesar Luis Menotti het toen 17-jarige wonderkind nog te jeugdig vond voor een WK-eindronde. Al op zijn zestiende had Maradona in 1977 zijn debuut gemaakt voor La Albiceleste.


Rensenbrink, Suurbier, Nanninga en Doesburg
Van de Nederlandse WK-équipe zijn basisspeler Rob Rensenbrink, befaamd om zijn bal op de paal vlak voor het einde van de reguliere speeltijd, de invallers Wim Suurbier en Dick Nanninga, die doel trof met een snoeiharde kopbal, en reservedoelman Pim Doesburg overleden.
De T.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Argentinië

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr jun 04, 2021 7:39 pm

Toch wel heel tof dat Lisandro en Nico gisteren voor Argentinië uitkwamen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Argentinië

Bericht door Cruijff » vr jun 04, 2021 10:57 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
vr jun 04, 2021 7:39 pm
Toch wel heel tof dat Lisandro en Nico gisteren voor Argentinië uitkwamen.

Lisandro Martinez neem ik aan niet Lisandro Magallan? :666.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Argentinië

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo jul 11, 2021 7:58 am

Onze strijders Nico en Lisa hebben de Copa America gewonnen! Lisa speelde niet, Nico mocht invallen.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Argentinië

Bericht door Jinne » zo jul 11, 2021 8:07 am

Prima eigenlijk dat ze niet teveel speelden. Messi eindelijk zijn landenprjs. Die Copa leek expres wel zo vaak te zijn de laatste jaren.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Argentinië

Bericht door wimpey » zo jul 11, 2021 9:28 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo jul 11, 2021 7:58 am
Onze strijders Nico en Lisa hebben de Copa America gewonnen! Lisa speelde niet, Nico mocht invallen.
Een qua prijzen niet onaardig jaar voor ze. :biggthumpup.gif:

Mooi voor Messi e.c. Aguero, di Maria: toppers, eindelijk een prijs. Argentinië heeft een goede keeper. Daar schortte het nogal eens aan...

In Maracana zo’n prijs winnen, erg mooi.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Argentinië

Bericht door Marillion » zo jul 11, 2021 10:19 am

Ik dacht dat Tagliafico daar basisspeler was. Zonde dat dit niet het geval is want dan kan zo'n prijs wel eens een opstapje naar een mooie transfer zijn. Iets waar zowel hij als Ajax voor open lijken te staan.

Dat Messi nu eindelijk een prijs pakt met Argentinië zal iedere voetballiefhebber aanspreken. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Argentinië

Bericht door Cruijff » zo jul 11, 2021 11:38 am

Marillion schreef:
zo jul 11, 2021 10:19 am
Ik dacht dat Tagliafico daar basisspeler was.
Was, ja. Aantal jaar terug bij afwezigheid van Messi was hij niet alleen basiskracht maar had hij zelfs de aanvoerdersband om de arm.
De laatste tijd krijgt hij vooral invalbeurten. Regelmatig invalbeurten van maar 10 minuten.
Jinne schreef:
zo jul 11, 2021 8:07 am
Prima eigenlijk dat ze niet teveel speelden. Messi eindelijk zijn landenprjs. Die Copa leek expres wel zo vaak te zijn de laatste jaren.
Ja is geen ramp dat ze niet telkens 90 minuten tot het gaatje zijn gegaan.
En het geeft toch een goede vibe om bij zo'n voor Argentijnen belangrijk succes betrokken te zijn.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Argentinië

Bericht door Marillion » zo jul 11, 2021 12:02 pm

Dat Martinez niet veel heeft gespeeld ben ik blij mee. Hij is cruciaal voor Ajax en ik wil 'm absoluut nog niet kwijt.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Argentinië

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo sep 05, 2021 9:13 pm

Toestand; enkele Argentijnen mogen van Brazilië niet spelen omdat ze quarantaine regels niet hebben nageleefd en nu is heel Argentinië van het veld gestapt!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Argentinië

Bericht door Marillion » zo sep 05, 2021 10:37 pm

Zitten onze Argentijnen daar ook? Dadelijk zetten ze die hele groep daar twee weken in quarantaine.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Argentinië

Bericht door Jinne » ma sep 06, 2021 8:15 am

Ja. Maar op bank/tribune. Vreemde gang van zaken. De Brazilianen waren wel zonder de PL spelers. Die mochten niet komen vanuit PL. Dus ik snap ook niet helemaal waren die Argentijnen wel mochten.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Lionel
Berichten: 47048
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Argentinië

Bericht door Lionel » ma sep 06, 2021 10:07 am

Omdat de Argentijnen hadden afgesproken dat ze vandaag terug zouden vliegen en komend weekend konden spelen.
IK GELOOF!!!!!!

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Argentinië

Bericht door Frank » ma sep 06, 2021 2:59 pm

Correctie: omdat de Argentijnen zich niet aan de Corona regels hielden....
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Plaats reactie