Verenigde Staten

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Verenigde Staten

Bericht door Nihad » do nov 21, 2019 1:44 pm

Waar gaat deze discussie nou over? :smallgrin.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verenigde Staten

Bericht door Mano » di feb 18, 2020 2:39 pm

Ron Jans exit na zijn slechte zangkwaliteiten :hypocrite.gif:

kneiter hypocriet maar ja, zo is USA nu eenmaal.
Die snitch was zeker geen basisspeler :hypocrite.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Verenigde Staten

Bericht door Duke » di feb 18, 2020 7:25 pm

Ron Jans: Ik wil terug naar het land waar ik mezelf kan zijn

Onvermijdelijk was zijn vertrek bij FC Cincinnati, concludeerde Ron Jans, de trainer die bij de Amerikaanse club werd beschuldigd van vermeend racisme. Jans hakte de knoop zelf door: ,,Ik wil naar huis, naar het land waar ik mezelf kan zijn.”

Door Sander de Vries

Authenticiteit, enthousiasme en eerlijkheid; het is een groot goed voor Ron Jans. En juist daarom zag de 61-jarige trainer geen andere uitweg dan zijn contract bij FC Cincinnati in te leveren. Paradoxaal genoeg leverden juist die drie karaktereigenschappen hem onlangs onnoemlijke grote problemen op bij de Amerikaanse club.

Want ja, natuurlijk drong de wat als-vraag zich deze dagen op bij Ron Jans. Wat als hij toevallig niet in de kleedkamer bij zijn spelers had gezeten, twee weken geleden na een oefenpotje met Cincinnati, waar dampende hiphop-beats uit de speakers dreunden? Wat als hij niet die twee woorden van dat nummer had meegezongen, waaronder het vooral in Amerika zo beladen n-woord (nigger), althans als dat door blanken wordt uitgesproken? Wat als hij iedereen in de kleedkamer kon overtuigen van het feit dat hij meezong uit enthousiasme, en dat het werkelijk niets met racisme te maken had?

Een diepe zucht. Natuurlijk was Jans dan nog gewoon trainer geweest van Cincinnati, om zich voor te bereiden op een nieuw seizoen in de MLS. ,,En nu vertrek ik met het gevoel: wat is dit zonde. Wat is dit onwerkelijk”, zegt Jans. Hij leverde dinsdag zijn contract in bij de club. Jans wachtte de uitkomsten van het onderzoek, ingesteld door de Amerikaanse voetbalbond, daarmee niet af. De uitspraak werd donderdag verwacht.

Slecht gevoel
,,Ik heb een paar heel vervelende dagen achter de rug”, reageert Jans, die zondag een eerste gesprek met de clubleiding van Cincinnati voerde. ,,Daar hield ik een heel slecht gevoel aan over. Dat werd een dag later bevestigd, toen een advocaat van Cincinnati aanschoof. We realiseerden ons dat deze zaak zó veel publiciteit ging opleveren. En dan vraag je jezelf af: stel dat je deze zaak wint, hoe kun je dan nog werken in deze omgeving? Een omgeving waarin je je niet veilig voelt, waarin je niet goed weet wat je kunt zeggen en hoe je je moet gedragen?”

Voor Jans restte dan ook slechts één conclusie. ,,Ik wil naar huis, terug naar het land waar ik mezelf kan zijn. Zoals ik dat tot afgelopen donderdagavond in Amerika nog was.

Want dat is een van de vragen die beklijft. Wat zegt deze kwestie volgens Jans over Amerika, bezien vanuit cultureel-historisch perspectief? Jans weegt zijn woorden zorgvuldig. ,,Het lijkt erop dat Amerika met sommige onderwerpen zijn eigen geschiedenis nog niet heeft verwerkt.”

Een korte stilte. ,,Ik geloof dat de mensen bij Cincinnati me geen racist vinden. Wat ik heb gedaan is niet handig. Dat begrijp ik heus wel. Maar de situatie die me bij Cincinnati is overkomen, was in Nederland nooit een issue geweest. En áls iemand er problemen mee had gehad, dan was diegene naar me toegekomen. Hadden dit verhaal bespreekbaar gemaakt. Nu krijg ik ‘m bij Cincinnati niet direct, maar indirect terug.”

,,Ik las zojuist een artikel waarin stond dat 90 procent van de Nederlanders gelukkig is”, vervolgt Jans. ,,Dat komt, denk ik, ook omdat wij over alle onderwerpen kunnen praten. Dat wij wel écht stelling kunnen innemen.” Jans verhoogt zijn stemvolume: ,,En ik neem dus stelling tegen álles wat mij de afgelopen week is overkomen.” Hartverwarmend zijn, zegt Jans, de honderden reacties die hij heeft ontvangen. ,,Zowel uit Nederland als Amerika. En van iedereen die bij Cincinnati werkt.”

Afdekken
Wat dat betreft was het statement van Cincinnati toch enigszins verrassend. De clubleiding schaarde zich daarin niet pal achter Jans, maar benadrukte bovenal het belang van raciale en culturele diversiteit. ,,Toen tijdens het onderzoek enkele feiten naar voren kwamen, bood Ron zijn ontslag aan. Wij waren het erover eens dat dit de beste beslissing was voor iedereen die bij de club betrokken is”, aldus Cincinnati-voorzitter Jeff Berding.

Jans heeft de verklaring van Cincinnati ook gelezen. ,,Dat bericht was niet helemaal zoals ze dat aan mij communiceerden. Tegen mij zeiden dat ze dankbaar waren voor mijn positieve invloed op de clubcultuur. Ach, ik begrijp het ook wel. Dit is Amerika. Cincinnati wil deze zaak zo goed mogelijk afdekken.”

Hij is nog een week in Amerika om, zoals Jans zegt, ‘de boel te regelen’. En dan? ,,Alles wat er is gebeurd op een rijtje zetten. Onthaasten. Ik heb mijn vrouw zeven weken niet gezien en zal zó blij zijn als we straks weer bij elkaar zijn in Tynaarlo.”
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2130
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Verenigde Staten

Bericht door Cluijffert » wo feb 19, 2020 6:48 am

Ik ben benieuwd hoelang mensen hier in Nederland nog op de bandwagon van Jans blijven zitten nadat er meer zaken naar buiten komen over onze authentieke koloniaal en 'niet-racist' Jans. Zelfs in de USA wordt je namelijk niet voor een dergelijke off-camera slip of the tongue gevierendeeld. Er speelde al meer en dit was meer symptomatisch dan onze niet zo eerlijke Ron ons voorspiegelt.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Verenigde Staten

Bericht door Marillion » wo feb 19, 2020 7:56 am

Het kan natuurlijk best zo zijn dat er meer problemen waren. Maar laat ze dan met het hele verhaal komen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22998
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Verenigde Staten

Bericht door raymon » wo feb 19, 2020 8:04 am

Cluijffert schreef:Ik ben benieuwd hoelang mensen hier in Nederland nog op de bandwagon van Jans blijven zitten nadat er meer zaken naar buiten komen over onze authentieke koloniaal en 'niet-racist' Jans. Zelfs in de USA wordt je namelijk niet voor een dergelijke off-camera slip of the tongue gevierendeeld. Er speelde al meer en dit was meer symptomatisch dan onze niet zo eerlijke Ron ons voorspiegelt.
Hoe weet je dat er meer speelde?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9022
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Verenigde Staten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo feb 19, 2020 8:06 am

Dat suggereert de Amerikaanse spelersvakbond (zonder enig voorbeeld te geven).

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22998
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Verenigde Staten

Bericht door raymon » wo feb 19, 2020 8:07 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Dat suggereert de Amerikaanse spelersvakbond (zonder enig voorbeeld te geven).
Dat las ik ook vandaar mijn vraag aan Cluijffert. Aan de hand van dat artikel kun je weinig zeggen. Cluijffert is wel heel erg stellig.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verenigde Staten

Bericht door Mano » wo feb 19, 2020 8:42 am

Stel dat Ron wel zaken verkeerd uitsprak, was er dus niemand in zijn omgeving die zei: Hey Ron, dat kan je hier niet zeggen!!
:confused.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Verenigde Staten

Bericht door Jöhnk » wo feb 19, 2020 10:34 am

Mijn inschatting is dat Ron Jans een typische Hollander is die directheid verwart met lomp/onbeschoft gedrag.

Ik zie geen racist in die man. Dit trouwens slechts op basis van 15 jaar media-optredens.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Verenigde Staten

Bericht door GangstaRiB » wo feb 19, 2020 11:03 am

Mano schreef:
wo feb 19, 2020 8:42 am
Stel dat Ron wel zaken verkeerd uitsprak, was er dus niemand in zijn omgeving die zei: Hey Ron, dat kan je hier niet zeggen!!
:confused.gif:
Precies.

Kan me heel goed voorstellen dat Jans zich tot op het bot gekrenkt voelt…. Er worden gewoon even een paar messen in je rug geduwd.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2130
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Verenigde Staten

Bericht door Cluijffert » wo feb 19, 2020 1:19 pm

raymon schreef:
wo feb 19, 2020 8:04 am
Cluijffert schreef:Ik ben benieuwd hoelang mensen hier in Nederland nog op de bandwagon van Jans blijven zitten nadat er meer zaken naar buiten komen over onze authentieke koloniaal en 'niet-racist' Jans. Zelfs in de USA wordt je namelijk niet voor een dergelijke off-camera slip of the tongue gevierendeeld. Er speelde al meer en dit was meer symptomatisch dan onze niet zo eerlijke Ron ons voorspiegelt.
Hoe weet je dat er meer speelde?
Je kan er weinig mee, maar al een tijdje geleden hoorde ik van vrienden uit Florence (buurt Cincinnati) en lid van de Pride dat er geruchten de ronde deden dat Jans op z'n zachtst gezegd op nogal wat teentjes had getrapt met weinig fijnzinnig gedrag zal ik maar zeggen. Heel concreet was het allemaal niet, beetje niveautje Alexander en zijn scoops, maar toch. Maar nu het spel op de wagen is, verwacht ik wel dat er toch een aantal mensen gaan lekken naar de pers simpelweg omdat het - in Amerikaanse context - toch echt wel een stuk serieuzer is dan een incidentele verspreking.
En Nederland inmiddels ook kennend... dan ben ik benieuwd hoeveel van die 'vrienden' zoals Hugo Borst het noemde, overblijven.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2130
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Verenigde Staten

Bericht door Cluijffert » wo feb 19, 2020 1:20 pm

Jöhnk schreef:
wo feb 19, 2020 10:34 am
Mijn inschatting is dat Ron Jans een typische Hollander is die directheid verwart met lomp/onbeschoft gedrag.

Ik zie geen racist in die man. Dit trouwens slechts op basis van 15 jaar media-optredens.
Voor de duidelijkheid: eens.
En ik heb ook niet het gevoel dat de meesten in Cincinnati e.o. dat wel denken.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22998
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Verenigde Staten

Bericht door raymon » wo feb 19, 2020 1:24 pm

Cluijffert schreef:
raymon schreef:
wo feb 19, 2020 8:04 am
Cluijffert schreef:Ik ben benieuwd hoelang mensen hier in Nederland nog op de bandwagon van Jans blijven zitten nadat er meer zaken naar buiten komen over onze authentieke koloniaal en 'niet-racist' Jans. Zelfs in de USA wordt je namelijk niet voor een dergelijke off-camera slip of the tongue gevierendeeld. Er speelde al meer en dit was meer symptomatisch dan onze niet zo eerlijke Ron ons voorspiegelt.
Hoe weet je dat er meer speelde?
Je kan er weinig mee, maar al een tijdje geleden hoorde ik van vrienden uit Florence (buurt Cincinnati) en lid van de Pride dat er geruchten de ronde deden dat Jans op z'n zachtst gezegd op nogal wat teentjes had getrapt met weinig fijnzinnig gedrag zal ik maar zeggen. Heel concreet was het allemaal niet, beetje niveautje Alexander en zijn scoops, maar toch. Maar nu het spel op de wagen is, verwacht ik wel dat er toch een aantal mensen gaan lekken naar de pers simpelweg omdat het - in Amerikaanse context - toch echt wel een stuk serieuzer is dan een incidentele verspreking.
En Nederland inmiddels ook kennend... dan ben ik benieuwd hoeveel van die 'vrienden' zoals Hugo Borst het noemde, overblijven.
Het geeft in ieder geval wel wat meer context dan alleen het artikel. We zullen idd wel zien wat er nog meer uitkomt.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Verenigde Staten

Bericht door Jinne » wo feb 19, 2020 1:34 pm

Grappig om te lezen dat Stam in beeld zou zijn als opvolger. Zal wel de Zwolle link zijn met Nijkamp. Maar voetbal technisch en vooral ook hork technisch natuurlijk niet echt een verbetering.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Verenigde Staten

Bericht door Ramona » wo feb 19, 2020 1:38 pm

Een gewaarschuwd mens... ;)

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Verenigde Staten

Bericht door 999 » wo feb 19, 2020 1:40 pm

Spelersvakbond hekelt ‘manipulatieve’ Ron Jans: ‘Verhaal van liedje onwaar’
De Amerikaanse spelersvakbond MLS Players Association (MLSPA) heeft gisteravond in een verklaring uitgehaald naar Ron Jans. Ook de voorzitter van FC Cincinnati Jeff Berding spreekt zich uit. Hij zegt dat er veel meer is gebeurd dan alleen het meezingen van een liedje. De 61-jarige trainer leverde eerder op de dag zijn contract in bij de Amerikaanse voetbalclub vanwege een vermeende racismezaak.


Door Sander de Vries

Jans erkende vrijdagavond in een eerste reactie al dat hij twee woorden had meegezongen van een hiphop-nummer, waaronder het in Amerika beladen n-woord (nigger), maar hield zich meteen ver van alles wat met racisme en discriminatie te maken had.

Volgens de MLSPA, bij wie twee weken geleden de racismeklacht vanuit de spelersgroep van Cincinnati binnenkwam, was er echter meer aan de hand. ,,Het verhaal dat de aanklacht ging over het meezingen met een liedje is totaal onwaar, ondanks de beweringen van de coach (Ron Jans, red.)”, schrijft de MLSPA bij monde van directeur Bob Foose. ,,Een ander verhaal dat niet klopt is dat de klacht is ingediend door één of meerdere spelers.”



Statement from MLSPA Executive Director @BobFoose on the ongoing situation with FC Cincinnati:

Afbeelding
We hopen dat de club een nieuwe koers gaat varen

Spelersvakbond MLSPA

De MLSPA stelt verder dat er de afgelopen dagen ,,met valse verklaringen strategisch is gelekt naar de pers, in een poging het publiek te manipuleren. Deze opzettelijke valse verklaringen zorgen voor een nog giftiger atmosfeer”, gaat de MSLPA verder. ,,Het waren overduidelijke pogingen om de waarheid te manipuleren en personen die willen dat dit gedrag stopt te intimideren.”

De MLSPA hoopt tenslotte dat Cincinnati leert van zijn fouten. ,,Het gedrag van de voormalige coach van Cincinnati staat ver van onze standaarden en zorgde voor een onwerkbare en oneerlijke omgeving voor onze spelers. (…) We hopen dat de club een nieuwe koers gaat varen. Eentje waarin huidige en toekomstige spelers worden behandeld met respect.”

Ron Jans wil niet inhoudelijk reageren op de aantijgingen van de Amerikaanse spelersvakbond. ,,Daar valt niet tegen te vechten”, laat de trainer weten.

‘Gaat niet om één incident’

De voorzitter van FC Cincinnati, Jeff Berding, verklaarde op een persconferentie dat Jans de afgelopen maanden een aantal keer de grenzen heeft overschreden. ,,Het gaat niet om één incident, maar om een aantal gevoelige zaken”, concludeert de voorzitter na vertrouwelijke gesprekken met de spelers van de Amerikaanse voetbalclub. ,,Toen we alles op een rijtje hadden gezet, konden we niet anders dan concluderen dat er geen toekomst meer voor Ron was bij deze club.”

Ook de directeur van de voetbalclub, Gerard Nijkamp, reageerde op de zaak. ,,In mijn hoofd is de laatste 72 uur veel omgegaan. Over hoe dit zo ver heeft kunnen komen. Ik ken Ron als een open en eerlijke man, die transparant is. Hij is ‘close’ met de mensen met wie hij werkt, Ron wil verbinden”, vervolgde Nijkamp. ,,Hier heeft hij te maken met andere mensen en een andere cultuur dan in Europa en Nederland. Ik denk dat alles te maken heeft met context. Dat neemt niet weg dat ik volledig achter de verklaring van FC Cincinnati sta. Over twee weken begint de competitie. Ik voel een grote verantwoordelijkheid nu om ervoor te zorgen dat we er dan met z’n allen staan en dat iedereen fris is in het hoofd.”
Nederlandse trainer afgemaakt door Amerikaanse spelersvakbond

Ron Jans: ’Wat heb ik dan wél gedaan?’
Updated Vandaag, 06:48
Vandaag, 06:15 in VOETBAL



AMSTERDAM - Ron Jans heeft een enorme trap na gekregen van de Amerikaanse spelersvakbond. Deze beticht de coach in een officieel statement onder meer van strategisch lekken naar de pers en het verspreiden van leugens. De 61-jarige coach leverde zijn contract bij het Amerikaanse FC Cincinnati in, gedurende het onderzoek naar de racisme-aanklacht die hij aan zijn broek kreeg. Als klap op de vuurpijl komt dit erbovenop. „Het versterkt het gevoel dat hier niet tegen te vechten valt”, verzucht Jans.

Ron Jans

De beweringen in de verklaring van de MLS Players Association zijn niet mals, zo blijkt uit de volgende passages:

- De coach is erg tekortgeschoten wat betreft acceptabele normen en heeft een onwerkbare en oneerlijke werkomgeving voor onze spelers gecreëerd.

- We zijn ongelooflijk teleurgesteld bij de pogingen de publieke opinie te beïnvloeden in de laatste dagen met valse verhalen en strategisch lekken naar de pers.

- Als voorbeeld is het verhaal dat hij een songtekst zou hebben meegezongen compleet niet waar, ondanks zijn recente beweringen. Ook het verhaal dat er een klacht zou zijn ingediend door een speler in het bijzonder. Deze bewuste leugens hebben de sfeer vergiftigd. Het waren pogingen om de waarheid te manipuleren en de personen, die willen dat dit onacceptabele gedrag stopt, te intimideren.

Het schaadt de reputatie van Jans enorm. De coach, die zich geliefd had gemaakt in de Verenigde Staten en met name onder de eigen aanhang, heeft eigenlijk geen trek om zich ertegen te verzetten, maar wil toch op de situatie reageren. Bijvoorbeeld op de aantijging dat het helemaal niet ging om een songtekst die Jans had meegezongen. „Ik ben dan benieuwd wat ik wél heb gedaan”, zegt Jans. „Als ze dingen niet geloven, wat moet je dan? Daar heb ik zelf ook het antwoord niet op.”

"Wat heb ik dan wél gedaan?"

„Ze verwijten mij tevens strategisch lekken via de pers”, zegt Jans. „Ik ben altijd zo, dat ik de pers zoveel mogelijk antwoorden geef en volgens mij is dat netjes gebeurd. Niet strategisch. Ik ga hier verder niet tegen strijden en niet op in, want ze zullen het mij toch blijven verwijten. Laat ik het er maar bij laten en hopen dat de mensen door dit soort zaken heen kunnen kijken. Mezelf steeds verdedigen, daar heb ik helemaal geen zin in. Ik weet wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik wel en niet heb gedaan. Heel veel mensen weten dat gelukkig. Dit maakt de beslissing om naar huis te gaan alleen maar een betere.”

Het toont eens te meer aan hoe de spelersvakbond in de Verenigde Staten voor zijn spelers staat. Het is een machtig instituut, waartegen Jans zich eigenlijk bij voorbaat kansloos achtte. „Bij de spelersvakbond had ik ook het gevoel dat ze hierop uit waren”, zegt Jans. „Als zij dat vinden, dan is daar moeilijk iets tegenin te brengen. Het enige wat je kan hopen, is dat alles dan maar bij de feiten wordt gehouden. Maar volgens mij verschillen wij over de feiten dan van mening.”

Jans en de MLS gaan nooit meer samen. „Ik ga niet meer terug en ik denk ook niet dat de MLS blij is als ik zou terugkomen”, zegt Jans, die weet dat de impact van zijn uitglijder enorm is en ook de publieke opinie in zijn nadeel beïnvloedt. „Jammer dat het zo moet gaan”, aldus Jans. „Het is een heel triest einde aan een heel mooi avontuur. Maar ik denk toch dat het positieve bij de mensen en fans van de club zal blijven hangen, ondanks dit.”
De T.

In Trump-land weet je niet meer wie of wat de waarheid spreekt.Maar ik denk , als het zo erg is, zo racistisch, zo verwerkelijk is wat jou hoofdtrainer/coach doet en zegt, dan donder je hem op staande voet er uit en wacht je niet tot hij zelf opstapt ...

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Verenigde Staten

Bericht door Duke » wo feb 26, 2020 9:03 am

Ron Jans is nog beduusd van alle beschuldigingen. ‘Ik ben het tegenovergestelde van een racist’

Ron Jans leefde zijn Amerikaanse droom tot hij in een nachtmerrie belandde. Hij is terug in Nederland, na ontslag bij FC Cincinnati vanwege vermeend racisme.

Willem Vissers25 februari 2020, 20:44

In de idyllische rust van Tynaarlo, Drenthe, tikken hagelstenen op het water van de vijver in de tuin. Binnen draait Ron Jans een elpee van Velvet Underground. Zijn echtgenote Marjo zet broodjes en koffie voor. Verbazing, vrolijkheid en emotie wisselen elkaar af in het gesprek met drie verslaggevers. Hoe moeilijk de laatste dagen in Cincinnati ook waren, hij ondervond steun. Hij heeft niet gehuild (Marjo: ‘Maar ik wel’), hoewel hij momenten van wanhoop kende. Natte ogen. En hij controleerde zijn woede.

Jans (61) werkt als trainer graag met gemengde selecties. Hij haalt inspiratie uit iconen met verbindende kwaliteiten als Gandhi en Mandela. Juist hij kreeg opeens verwijten van racisme. ‘Ik ben het tegenovergestelde van een racist.’ In de kleedkamer tijdens een trainingskamp in Florida zong hij mee met een rap. Hij weet nog steeds niet welk lied het betrof. Hey, en dan volgde het beladen N-woord.

‘Als ik dan toch een les geef: ik had dat nooit moeten zeggen, met al mijn goede bedoelingen. Ik heb twee woorden gezegd. Eentje was Hey… Maar ik weet niet uit welk liedje.’ Hij heeft toch opgezocht welke song hem opbrak? ‘Dan zeg jij dat ik lieg. Ik weet het niet. Er stond een lijst op shuffle. Waarvan ze mij beschuldigen? Ja, dat woord met die N is duidelijk. Maar de rest? Ik weet het niet. De les is: gebruik dat woord (nigger, red) nooit als blanke persoon.’

Club in opbouw
Hij weet ook niet van welke speler(s) de klacht kwam. Hij kan slechts vermoeden. Jans is niet zielig. Hij had een geweldige tijd bij een club in opbouw. Hij wist dat bepaalde zaken gevoelig liggen. De club adviseerde hem om op te stappen, na een onderzoek. ‘Het einde was een nachtmerrie.’ Het is ook ironie. ‘Ik heb een presentatie ontwikkeld: you win in the lockerroom first. Ik heb nu verloren in de kleedkamer. Maar van wie? Met hoeveel?’

De tijd was zo mooi. ‘Een toen opeens: pats. Een aanklacht van de spelersvakbond. Heb je dit gezegd? Ik zei: ja. Het was onwezenlijk. Ze zeggen dan weleens: Kafka. Surrealisme.’ Hij zat tijdens het trainingskamp een tijdje alleen in een hotel, terwijl de groep trainde. ‘Dagenlang doe je aan verwerking. Introspectie.’ Hij wandelde langs de rivier, las en wachtte op het onderzoek, nadat de machtige spelersvakbond was ingeschakeld.

‘Als je alles bij elkaar optelt, kom je aan een aantal dingen. De aanleiding is het N-woord. Het moeilijkste was dat de club opeens meldde dat ik dingen verkeerd had gedaan.’ Hij snapt dat: ‘De club verdedigt zich.’ Hij mag daarover vanwege de afwikkeling niet alles zeggen. ‘De vakbond heeft het initiatief genomen om mij aan te pakken. De vakbond stelde dat ik een leugenaar was, een manipulator.’

Het persbericht van de MLSPA (de spelersvakbond) was onverbiddelijk. Zijn gedrag was onacceptabel. De werksfeer onhoudbaar. Jans had getracht de publieke opinie te manipuleren. Hij lekte naar de pers. ‘Dan schrik je je kapot. Ik zat tijdens het onderzoek met vier advocaten: twee van de MLS (de voetbalbond), die vragen stelden vanuit de spelersvakbond. Plus twee advocaten van Cincinnati. De vakbond zat daar niet bij. Die hebben mij nooit rechtstreeks gesproken. Maar ze betichtten mij van liegen. En ik ben geen leugenaar. Het kan best zo zijn dat een of twee spelers vonden dat ik dat woord heb gezegd tegen iemand. De waarheid bestaat niet, maar dat kan hun versie van de waarheid zijn.’

Verhaal over slavernij
Buiten dat N-woord was er een verhaal over slavernij. Meer voorbeelden kent hij niet. ‘Zo’n groep met verscheidenheid is juist mooi. In Nederland heb je ook geen spelersgroep meer met alleen blonde haren en blauwe ogen. Niemand heeft dit zien aankomen. Er is nooit een klacht geweest. Als je dan een probleem hebt, zeg het dan gewoon. Maar echt: nul. Maandenlang: nul. Als ik nou dat Hey meezing, plus het N-woord, en een speler had gezegd: trainer, dat kun je niet zeggen man, dan was dit nooit gebeurd. Het is allemaal zo vaag.’

Hij was bij het Underground Railroad Museum, over de slavernij. ‘Ik zei in een bespreking op 6 oktober dat ik erg onder de indruk was. Het ging onder meer om omgaan met tegenslag. Ik ben een verhalenverteller. Ik las ergens dat ze daarover in oktober al een opmerking hebben gemaakt, maar die is nooit bij mij gekomen.’

Verklaringen van Jeff Berding en Bob Foose, de voorzitters van club en vakbond, waren bikkelhard. ‘Foose is er alleen op uit om mij… Ik weet niet eens wie hij is. Ik heb de vragen tijdens het onderzoek genoteerd. Heb jij een speler weleens ‘weird’ (vreemd, gek) genoemd? Ik antwoordde: ja, maar ik vind hem ook weird.’ Het ging om Darren Mattocks. ‘Hij speelt hierin een rol. Hij was spits, speelde op intuïtie, was niet betrouwbaar in het uitvoeren van taken. Hij is weggestuurd. Maar ik vond hem wel een leuke gast.’

Bepaalde jeugdspelers
Uit het onderzoek: vraag je naar achtergronden van spelers? Ja. Heb je Duitsers en Nederlanders weleens met elkaar vergeleken? Ja. Dan zei Jans dat Duitsers wat formeler waren. ‘De gevaarlijkste was: heb je een speler van Ajax weleens een gorilla genoemd? Ik antwoordde: kijk eens naar bepaalde jeugdspelers, die zijn zo jong al zo sterk als een gorilla. Maar ja, als je dat omdraait…’

Zelf had hij geen advocaten. Hij verdedigde zich in de Nederlandse pers. Dat heeft mogelijk tegen hem gewerkt, omdat het is uitgelegd als kritiek op de Amerikaanse cultuur. ‘Voorzitter Berding zei na de persconferentie: we kunnen het niet meer voor je opnemen.’ Directeur Gerard Nijkamp, een vriend, verwijt hij niets. ‘De club is groter dan de trainer.’

Jans wil weer aan het werk, volgend seizoen. Zijn loopbaan is niet af. ‘Ik had me een paar dingen voorgenomen in mijn leven. Ik wilde nooit naar Ikea. Dat is mislukt. En ik wilde nooit te maken hebben met advocaten en rechtszaken. Stel dat ik was gaan vechten en had gewonnen. Dan had ik voortdurend op mijn woorden moeten passen. En ik moet ook naar mezelf kijken. Als ik gevoelens heb gekwetst, is dat nooit mijn bedoeling geweest. Sorry. Maar een van de redenen waarom ik naar huis ben gegaan is deze: ik ga me niet veranderen als persoon. Ik wil mezelf zijn.’
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Verenigde Staten

Bericht door Jinne » vr jul 24, 2020 8:37 pm

Frank ook in de VS exit. Verloor ook van Stam in dat Disney toernooi.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Verenigde Staten

Bericht door Marillion » vr jul 24, 2020 11:09 pm

Tijd voor de golfbaan?
Nil volentibus arduum

Plaats reactie