The saddest thing in life is wasted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

The saddest thing in life is wasted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Andriy Demchenko » vr sep 23, 2022 11:53 am

Je kent dat wel je ziet een naam van een Ajax (jeugd)speler en denkt "Goh daarvan had ik echt de verwachting dta ie het ver zou schoppen, maar wat een teleusrtelling zijn carriere). Of zoals A Bronx Tale het mooi omschrijft; the saddest thing in life is waisted talent; https://www.youtube.com/watch?v=HTdnGcd_yls

Van wie had jij hoge verwachtingen die compleet niet zijn uitgekomen?

- Edgar Manucharyan; Wat een techniek wat een talent. Zag er echt een speler in die de top ging bestormen
- Stanley Aborah; dahct dat hij op z'nn minst zou uitgroeien tot een basisspeler bij Ajax
- Viktor Sikora; ja ik was jong en onbezonnen maar dacht echt dat we een nieuw soort Overmars hadden aangetrokken
- Juanfran, wat kon die man heerlijk opkomen maar wat stelde hij teleur.
- Ogararu, had prachtige rushes en assists bij Steaua maar bleek niet te kunnen verdedigen
- Edgar Davids, bij zijn terugkeer het slot op de deur van het middenveld dacht ik...
- Aissati zou in mijn ogen het ongelijk van PSV gaan bewijzen
- Geoffrey Castillion, eindelijk een opvolger van Kluivert
- Sigthorsson eindelijk een echte spits
- Lucas Andersen, de nieuwe dirigent op het middenveld
- Razvan Marin, aanvoerder bij Luik....maarja Ajax..
Laatst gewijzigd door Andriy Demchenko op za okt 01, 2022 10:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10268
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door WP_Legend » vr sep 23, 2022 12:01 pm

Brutil Hose!

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Andriy Demchenko » vr sep 23, 2022 12:48 pm

WP_Legend schreef:
vr sep 23, 2022 12:01 pm
Brutil Hose!
Haha ja dat was ook een mooie, Yopii zal zijn vehalen kunnen oprakelen dat het tuig was. :biggrin.gif: . Pascal Heije moeten we ook wel noemen op dat vlak.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Mano » ma sep 26, 2022 10:16 am

Nikos Machlas
Giorgi Kinkladze
Mido
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii
Berichten: 18266
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Yopii » ma sep 26, 2022 1:24 pm

Sikora was een favoriet(e pispaal) van Wimpey. :smallgrin.gif:

Ik noem Dani, die jongen had alles behalve toewijding, dus eigenlijk niets.

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Mano » ma sep 26, 2022 1:37 pm

ihattaren


denk dat we wel kunnen vaststellen dat hij zijn voetbal carrière heeft vergooid
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40864
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Marillion » ma sep 26, 2022 4:33 pm

Mano schreef:
ma sep 26, 2022 10:16 am
Nikos Machlas
Giorgi Kinkladze
Mido
Ik zag hem voor het eerst in de JC Schaal tegen PSV. In mijn herinnering liep hij vrijwel vanaf de aftrap twee of drie tegenstanders voorbij. Daar kwam niets uit maar een nieuwe sterspeler leek zijn entree te maken. Het bleek helaas ook zo'n beetje zijn laatste goede actie.

Hij had ook wel de pech dat hij volgens mij kwam met het idee om op de plek van Litmanen te gaan spelen. Alleen die vertrok niet.

In die periode haalde Ajax dus de sterspeler weg bij Manchester City.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door zeux » ma sep 26, 2022 4:37 pm

Marillion schreef:
ma sep 26, 2022 4:33 pm

Ik zag hem voor het eerst in de JC Schaal tegen PSV. In mijn herinnering liep hij vrijwel vanaf de aftrap twee of drie tegenstanders voorbij. Daar kwam niets uit maar een nieuwe sterspeler leek zijn entree te maken. Het bleek helaas ook zo'n beetje zijn laatste goede actie.
Toch is het fascinerend hoe dit kan. Plek in het elftal die niet aansluit op capaciteiten? Speelwijze? Chemie (het ontbreken daarvan)? Of is het puur de (afwezigheid van) kwaliteit? Volgens mij renderen bepaalde spelers wel in het ene team en niet in het andere team (van vergelijkbaar niveau natuurlijk). Dat kan ook aan een heleboel context liggen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 18266
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Yopii » ma sep 26, 2022 4:59 pm

Hij woonde bij de familie Arveladze in huis. De vrouw van Shota kon naar zeggen van Kinkladze goed koken. Daardoor kampte Kinkladze al snel met overgewicht. :smallgrin.gif:

Die jongen voelde zich de ster, van werken voor het team had hij nog nooit gehoord. Bij Manchester City mocht hij doen wat hij wilde, letterlijk. Als hij niet zo'n zin had om te trainen kwam hij niet.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Scherrer » di sep 27, 2022 7:24 am

Marillion schreef:
ma sep 26, 2022 4:33 pm
Mano schreef:
ma sep 26, 2022 10:16 am
Nikos Machlas
Giorgi Kinkladze
Mido
Ik zag hem voor het eerst in de JC Schaal tegen PSV. In mijn herinnering liep hij vrijwel vanaf de aftrap twee of drie tegenstanders voorbij. Daar kwam niets uit maar een nieuwe sterspeler leek zijn entree te maken. Het bleek helaas ook zo'n beetje zijn laatste goede actie.

Hij had ook wel de pech dat hij volgens mij kwam met het idee om op de plek van Litmanen te gaan spelen. Alleen die vertrok niet.

In die periode haalde Ajax dus de sterspeler weg bij Manchester City.
Dat was toen een club op het derde (!!!!) niveau in Engeland, dus zo raar was dat niet.
***

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40864
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Marillion » di sep 27, 2022 7:46 am

Derde zelfs? Ik wist wel dat ze niet op het hoogste niveau speelden maar dacht zelf aan wat tegenwoordig The Championship heet, dus het tweede niveau.

Maar ik doelde dus wel op de verandering van de verhoudingen. Toen was City weliswaar de club van het volk in Manchester maar speelde ze een rol in de marge. Tegenwoordig is het één van de allerrijkste clubs ter wereld.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47890
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door peter » di sep 27, 2022 10:01 am

Van het lijstje van Andriy heb ik bij maar weinig jongens het gevoel gehad dat er hoge verwachtingen waren. Sigi? Marin? Sikora? Dat was toch bij voorbaat al een kansloos verhaal. Ik herinner me nog dat filmpje van Sikora op YT over zijn hoogtepunten bij Ajax. Heerlijke satire.

Opgezocht:
https://www.youtube.com/watch?v=kmFh2eZLvGs

Bij Andersen had ik wel de hoop dat het er uit zou komen. En bij Cedric vd Gun (toen was ik nog jong...) had ik ook hoge verwachtingen. En bij Leonardo had ik ook altijd het gevoel dat het zou komen.

Yopii
Berichten: 18266
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Yopii » wo sep 28, 2022 9:18 am

Andriy Demchenko schreef:
vr sep 23, 2022 12:48 pm
WP_Legend schreef:
vr sep 23, 2022 12:01 pm
Brutil Hose!
Haha ja dat was ook een mooie, Yopii zal zijn vehalen kunnen oprakelen dat het tuig was. :biggrin.gif: . Pascal Heije moeten we ook wel noemen op dat vlak.
Dat hele team, die zogenaamde gouden lichting... Volgens Co Adriaanse hadden we goud in handen. Uiteindelijk was Andy van der Meijde nog de beste.

Laatst las ik nog een interview met Pascal Heije, die vond dat hij geen kans gehad had bij Ajax. :excited.gif:

Andriy Demchenko
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Andriy Demchenko » wo sep 28, 2022 9:30 am

Yopii schreef:
wo sep 28, 2022 9:18 am
Andriy Demchenko schreef:
vr sep 23, 2022 12:48 pm
WP_Legend schreef:
vr sep 23, 2022 12:01 pm
Brutil Hose!
Haha ja dat was ook een mooie, Yopii zal zijn vehalen kunnen oprakelen dat het tuig was. :biggrin.gif: . Pascal Heije moeten we ook wel noemen op dat vlak.
Dat hele team, die zogenaamde gouden lichting... Volgens Co Adriaanse hadden we goud in handen. Uiteindelijk was Andy van der Meijde nog de beste.

Laatst las ik nog een interview met Pascal Heije, die vond dat hij geen kans gehad had bij Ajax. :excited.gif:
Haha, ja moet altijd lachen om spelers die klagen over gebrek aan kansen terwijl ze dan op een trede lager helemaal niet meer komen bovendrijven. Bij RBC liet hij twee jaar niets zien. Bij Nec was men daarna klaar met hem na een seizoen, vervolgens gaat ie naarGo Ahead die hem na een seizoen ook niet meer hoeft en dan duikt hij op in Maleisie . Klaiber pas ook met zo'n interview dat Rensch de voorkeur bovenhem kreeg omdat het eigen jeugd was. Dan ben je niet gezegend met zelfkennis.

Didi Longuet, Marc Stuut, Darl Douglas, Kevin Bobson, Serge Van den Ban :excited.gif:
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Yopii
Berichten: 18266
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Yopii » do sep 29, 2022 11:32 am

Pascal Heije blikt samen met Voetbal International terug op zijn periode in de jeugd van Ajax. Volgens de ex-profvoetballer werd hij niet goed gestuurd. 'In de eerste plaats de gebrekkige begeleiding in die tijd. De Ajax-opleiding stond hoog aangeschreven, maar er was niemand die ons wegwijs maakte in het profvoetbal', vertelt hij.

'Ik behoorde tot de gouden A1 met onder andere Andy van der Meijde, Darl Douglas, Mitchell Piqué, Kevin Bobson en Brutil Hosé', gaat Heije verder. 'Via Ajax wilde ik naar een van de topcompetities. Maar eenmaal bij de A-selectie voelde ik me een nummer. Ik had net een vijfjarig contract getekend, was in de jeugd gekozen tot grootste belofte en hoopte op een kans. Ajax zat in een hectische tijd met het ontslag van de trainers Morten Olsen en Jan Wouters, die tijdelijk werd opgevolgd door Hans Westerhof. De selectie bestond uit wel zestig spelers.'

'Van Co Adriaanse kreeg ik te horen dat ik verhuurd zou worden en voordat ik het wist, speelde ik bij RBC. Die stap was voor mij te groot. Ik woonde bij Ajax. Het was studeren, eten, trainen en slapen. Alles werd verzorgd. In Roosendaal belandde ik in een flat en maakte ik kennis met het echte leven', aldus Heije.
Ach gut... Die jongen kon er geen reet van.

Michael Lamey, ook speler van dit team, voelde zich 'als een hoer gebruikt door Ajax' toen hij niet in het eerste kwam. Hij hobbelde nog een tijdje mee bij PSV, waar hij zwaar tekort kwam.

Het is net omgekeerd: matige talenten hebben nog een zekere kans op profvoetbal als ze bij Ajax hebben gezeten, al is het maar door de naam 'Ajax'.

Co Adriaanse keek vooral naar de teamprestatie, daardoor was hij ongeschikt als hoofd (toen 'directeur', geloof ik) opleiding.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40864
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Marillion » do sep 29, 2022 11:54 am

Lamey is inmiddels zelf actief in de opleiding als assistent bij O17.

Die zogenaamde gouden lichtingen zijn vrijwel altijd situaties waarbij het team te sterk is voor de tegenstand. Er komen dan allerlei op papier geweldige resultaten voorbij maar het zegt vrijwel niets over de daadwerkelijke ontwikkeling en kwaliteit van de betrokken spelers.

Neemt niet weg dat je als club wel iets kunt leren van de ervaringen van spelers die het niet redden. De stap van opleiding naar selectie is lastig en daar kan het op meer vlakken dan enkel voetbaltechnisch mis gaan.
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Mano » do sep 29, 2022 12:28 pm

als opleiding zie je het talent. Vervolgens stimuleer je ze naar de volgende fase. etc etc

Er blijft 1 onderdeel ongrijpbaar voor coaches en trainers en dat is intrinsieke motivatie/discipline.
En dat is het laatste ingrediënt van de cocktail om een goede voetballer te worden.

Die is niet aan te leren, dat is karakter.
Als je ziet hoeveel werk een Ronaldo of Kobe Bryant in hun vak steken, dat staat in schril contrast met zoveel andere voetballers/basketballers
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii
Berichten: 18266
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Yopii » do sep 29, 2022 2:41 pm

Dat heeft ook te maken met frustratietolerantie: binnen en buiten het veld omgaan met tegenslag, zelf oplossingen bedenken, enz.

In de tijd van die gouden A1 hadden alleen de topclubs een noemenswaardige opleiding. Ajax kon simpel het beste team opstellen, spelers bleven jarenlang samen en schoven niet door. Dan leren ze dus niets, want ze winnen toch wel.

Ik heb me er toen al over verbaasd dat Adriaanse, zeker geen domme man, écht dacht dat de opleiding rendeerde als de teams wonnen. Hij zag niet dat de spelers in hun comfortzone bleven door zijn benadering.

Helaas veranderden zijn opvolgers maar weinig, die hadden ook het niveau niet. Als Ajax dan een enkel Sneijdertje had, dan was het: zie je wel, we doen het goed. :excited.gif:

Dennis Schulp, ook zo'n jongen: zou de nieuwe Bergkamp worden. Hij leek zelfs uiterlijk een beetje op hem.

Ajax had ook torenhoge verwachtingen van Kwame Quansah, maar die was volgens zeggen een paar jaartjes ouder dan hij beweerde. Sowieso mislukten al die niet EU- spelers die Ajax in de negentiger jaren haalde voor de jeugdopleiding. Uiteindelijk mocht het ook niet meer, zulke jongens contracteren, en dat was maar goed ook.

Herinner me nog een treurig verhaal van ene John Quansah die vond dat hij recht had op geld omdat hij had 'gewerkt' bij Ajax, temidden van de junioren...

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33798
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Duke » do sep 29, 2022 3:48 pm

Sulejmani, waarvan het gerucht ging dat we een kat in de zak kochten, vanwege chronische blessures: viewtopic.php?f=45&t=9585
Robert Muric: viewtopic.php?f=45&t=12396
Dejan Meleg: viewtopic.php?f=45&t=11749
Danny Hoesen: viewtopic.php?f=45&t=11901
Vaclav Cerny: viewtopic.php?f=45&t=12701
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Mano » do sep 29, 2022 3:53 pm

Tarik Oulida, had de beste traptechniek (volgens JC), kwam niet verder dan een wedstrijdje of 20 in het eerste daarna club-hoppen
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii
Berichten: 18266
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Yopii » do sep 29, 2022 4:39 pm

Oulida was een topper in de jeugd, hij kon echt fantastisch voetballen.

Van het drietal Vurnon Anita, Jeffrey Sarpong en John Goossens werd ook heel wat verwacht. Die jongens hebben nog een ereronde in de Arena gelopen omdat ze het leuk hadden gedaan op een jeugd-WK of zo. Wat was Ajax blij dat ze een eerste contract tekenden... :blush.gif:

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10268
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door WP_Legend » do sep 29, 2022 11:48 pm

Vurnon heeft nog 3 jaar in de PL gespeeld, dat is toch nog best aardig...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40864
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Marillion » vr sep 30, 2022 9:58 am

Heeft daarvoor ook nog een korte periode zeer verdienstelijk gespeeld voor Ajax als middenvelder. Het was toen echt zonde dat hij zo snel vertrok want er zat toen best muziek in.

Die andere twee zijn wel een uitstekend voorbeeld van spelers die in de jeugd als grote talenten worden gezien maar het niet waar kunnen maken. Bij hun kun je de vraag goed stellen of ze destijds niet beter een grotere zak geld uit het buitenland hadden kunnen aanpakken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13394
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door Arthur » vr sep 30, 2022 1:11 pm

@Andriy Demchenko kun je de topictitel iets wijzigen? Het is "wasted" niet "waisted" :smallgrin.gif: :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: The saddest thing in life is waisted talent: wie kon je hoge verwachtinge niet waarmaken?

Bericht door zeux » za okt 01, 2022 12:03 am

Arthur schreef:@Andriy Demchenko kun je de topictitel iets wijzigen? Het is "wasted" niet "waisted" :smallgrin.gif: :biggthumpup.gif:
Of het gaat over VdVaart, Mido, Ihattaren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie