Maarten Fontein

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo sep 13, 2006 10:51 pm

Misschien als je wat van die spleet-ogen hier laat spelen dat ze geïnteresseerd raken, waarom zouden ze anders geïnteresseerd in AJAX moeten zijn.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do sep 14, 2006 12:01 am

brigade zuid schreef:Misschien als je wat van die spleet-ogen hier laat spelen dat ze geïnteresseerd raken, waarom zouden ze anders geïnteresseerd in AJAX moeten zijn.
Spleetogen? :shock:

Voor het slapen gaan nog snel dit artikel geplaatst:

'Pech mag nooit een excuus zijn'


AMSTERDAM - De stilte regeerde in de catacomben van de Arena. Vlak na het drama tegen FC Kopenhagen verzamelde de Ajax-top zich in de trainerskamer, om het verlies met elkaar en de technische staf te verwerken. ,,Heel veel zeg je op zo’n moment niet,’’ zegt Maarten Fontein, sinds een jaar algemeen directeur van Ajax. ,,Je zit vooral met z’n allen te balen, het ongeloof was zó groot. Maar het was belangrijk dat we er waren, om te laten zien dat we elkaar ook in mindere tijden steunen.’’

De klap dreunde een dag later hard na in Amsterdam Zuidoost. Elke geleding van de club voelde hem, van het Ajax-reisbureau tot de penningmeester en van de commerciële afdeling tot de directie. ,,Iedereen heeft een dag in de put gezeten,’’ zegt de directeur. ,,Daarna is iedereen weer vol goede moed verder gegaan.’’

De cynicus zal wijzen op de miljoenen die Ajax misliep, of de forse sportieve schade die het leed. De Amsterdammers treden morgen aan tegen een Noors clubje – IK Start – waarvan menig Ajacied tot voor kort nog nooit had gehoord. Een handvol weken geleden presenteerde Fontein nog een zeer ambitieus beleidsplan, waarin Ajax de jacht op de Europese top heropent.

,,Daar is niets aan veranderd,’’ aldus de directeur. ,,Wij willen binnen vijf jaar bij de beste zestien clubs van Europa horen. Structureel. En elke twee jaar willen we één keer kampioen worden. Dat we dit jaar de Champions League missen, is een hobbel, een tegenvaller. Maar het verandert onze koers niet.’’

Ajax moet weer durven dromen van het winnen van de Champions League, vindt Fontein. ,,De grens ligt in je eigen verbeelding,’’ stelt hij. ,,Waarom zouden wij ons niet kunnen spiegelen aan FC Porto of Olympique Lyon? Clubs die al een lange tijd aanhaken bij de top. Met Ajax willen we dat ook en dat is niet onmogelijk. Dat we die Champions League kunnen winnen, hebben we al bewezen. Ik zou niet weten waarom dat niet nog eens kan.

,,Ons uitgangspunt is het verhogen van de kwaliteit, op alle gebieden. Dat begint met topmensen op sleutelposities. Ik denk dat we die nu in huis hebben. Met Martin van Geel hebben we een topper als technisch directeur en Henk ten Cate is een toptrainer. Bovendien zit er een uitstekend, stabiel bestuur.’’ Parallel aan die kwaliteitsimpuls moet het budget omhoog, stelt Fontein. Ajax wil de begroting elk jaar gemiddeld met vijf of zes procent laten stijgen. Binnen vijf jaar moet het budget tussen de 90 en de 95 miljoen euro liggen.

,,Nu is dat zo’n 65 miljoen euro,’’ rekent Fontein voor. ,,Die stijging is fors, maar het kán.’’

Die ambitie contrasteert schril met de situatie bij concurrent Feyenoord, waar de financiële ruimte uiterst krap is. Ook PSV stuitte de laatste jaren op grenzen. ,,Wij zijn één van de gezondste clubs van Europa,’’ aldus Fontein, die onlangs werd benoemd in twee UEFA-commissies. ,,Dat is een stevige basis waar je op kunt doorbouwen.’’

De nederlaag tegen FC Kopenhagen remt nu de financiële groei. ,,De vijf of zes procent stijging die we nastreven, is een gemiddelde. Onze vernieuwde begroting voor dit seizoen, zónder Champions League-inkomsten, staat in grote lijnen op papier. Zo’n vier miljoen euro startgeld lopen we mis. Hoeveel we daarna aan premies hadden binnengehaald, was afhankelijk van de resultaten.

Fontein: ,,In het UEFA Cup-toernooi loop je dat verlies pas in als je de kwartfinale haalt. We proberen dat op verschillende terreinen te compenseren. De verkoop van Angelos Charisteas was al een meevaller.’’

Ondanks de Europese deceptie ziet Fontein voldoende potentie. De directeur wil naar China (zie kader) en denkt de media-, sponsor- en merchandise-inkomsten te kunnen vergroten. ,,We hebben commercieel een compleet nieuwe opzet. We willen bedrijven langdurige partnerships aanbieden. Een structurele samenwerking met vijf grote bedrijven zou, naast de overige sponsoren, ideaal zijn. Niet alleen op het veld, ook daarbuiten leggen we de lat hoog.’’

U bulkt van het positivisme, maar begrijpt u ook de scepsis? Ajax blonk de laatste jaren niet uit in stabiliteit en succes.

,,Die scepsis begrijp ik heel goed. Daarom willen we ons plan voor de lange termijn steeds toetsen aan duidelijke meetpunten. Vergelijk het met het lopen van een marathon, daarbij probeer je ook eerst de tien kilometer te halen. Wij willen in de winter bovenaan staan. Het kampioenschap is daarna een logisch doel.’’

Ajax beriep zich na het verlies tegen FC Kopenhagen op een bizarre samenloop van omstandigheden, op een incident. Maar volgend jaar kan de bal wéér net verkeerd vallen.

,,Klopt. Met het excuus dat dit een jonge, vernieuwde ploeg is, kunnen we niet nog een keer aankomen. Met ‘domme pech’ ook niet. Dat besef ik heel goed. Als wij als directie investeren in het team, de technische staf, de opleiding en de organisatie, moet zich dat terug gaan betalen.’’

Als dat niét gebeurt, sneuvelt in het voetbal vrijwel altijd de trainer.

,,Ik vind dat je een directie mag aanspreken. Als wij onze doelen niet halen, dan heb ík iets niet goed gedaan. Dan heb ik een onvoldoende op mijn rapport. Daar mag je me op afrekenen. Een bal op de paal mag geen invloed hebben op de grote lijn. In het bedrijfsleven heb je óók te maken met tegenvallers. Inflatie, of stijgende olieprijzen.’’

Waar is het na het succes van halverwege de jaren negentig fout gegaan met Ajax?

,,Deze club heeft tien jaar nodig gehad om een antwoord te vinden op een aantal hele grote veranderingen. Het Bosman-arrest, de beursgang en de verhuizing naar de Arena hebben heel veel effect gehad. Financieel is de club er daardoor onder onze voorgangers fantastisch uit gekomen. Bovendien staat er in en rondom de Arena een uitstekende infrastructuur.

,,Sportief zijn we echter achterop geraakt. Door de incidentele successen, af en toe een kampioenschap of een redelijk seizoen in Europa, is men te lang op dezelfde voet doorgegaan. In de totale organisatie is er misschien te weinig fundamenteel omgegooid om een écht nieuwe koers te varen.’’

Heeft u zich als nieuwkomer verbaasd over de voetbalwereld?

,,Ik verbaas me niet zo snel. In mijn tijd bij Unilever heb ik in Turkije, Zweden, Australië en China gewoond. Ik heb tussen Chinese fabrieksarbeiders gestaan, dan weet je wel wat het is om een nieuwe wereld in te stappen.

,,Het voordeel was dat ik de zogenaamde groepen bij Ajax niet kende. Ik was en ben onbevangen en onafhankelijk. Mijn conclusie was al snel dat Ajax helemaal geen ondoorzichtige, kille club is. Integendeel. Het verenigingsgevoel is enorm. Deze club is een eenheid.’’

U was voor de buitenwacht al snel ‘de ijsverkoper’ of ‘de aardappel’. Waarom permitteert u zich dit afbreukrisico?

,,Ik zie dat risico niet zo. Ik heb heel veel plezier in deze baan, dat is de basis voor mij. Maar hoe leuk ik voetbal ook vind, ik ben niet afhankelijk van deze wereld. Mezelf profileren in de media hoef ik sowieso niet. Ik ben aanspreekbaar en verschuil me niet, maar Martin van Geel en Henk ten Cate zijn naar buiten toe het voetbalgezicht van Ajax. De emoties, het plezier dat het voetbal losmaakt, maakt dit werk zo boeiend.’’
AD

Oké, we mogen hem dus afrekenen op de resultaten. :xyxthumbs:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » do sep 14, 2006 9:50 am

Ik wordt steeds positiever over deze man. Volgens mij heeft hij echt een visie, draagt hem ook goed uit en is niet bang voor kritiek.
:worshippy:
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do sep 14, 2006 10:20 am

13-09-2006

Ajax gaat chinezen

Ik vroeg mij af waarom de stoeltjes in de ArenA niet allemaal al rood of wit zijn, zoals door de leiding was beloofd. Maar nu weet ik waarom. Er stonden belangwekkender zaken op de agenda. Jaakke en Fontein zijn eerst nog even op zakenreis geweest en dat zullen we horen ook. "Hooggeplaatste personen wisten alles van Huntelaar!", kwijlde JJ. Tuurlijk. Die Chinezen weten hoe ze potentiële zakenrelaties moeten inpalmen en ook in China is ajax.nl gewoon bereikbaar. Dit land met 1 miljard inwoners moet een nieuwe afzetmarkt worden, maar ik hou m'n hart vast. Ik vertrouw die gasten niet. Ik kan me ook helemaal niet voorstellen dat Ajax daar erg bekend is. Kijk, dat ze in Japan Real Madrid kennen snap ik nog wel. Real is nog niet zo heel lang geleden heel succesvol geweest en dan kan ik me indenken dat ze daarom in Tokio graag nog met een Beckham- of Zidane-shirt rond willen lopen. Moeten ze lekker zelf weten.



Maar ik zie nog niet zo heel snel jonge Chineesjes een shirt aantrekken van bijvoorbeeld Ogararu, Vermaelen of Roger. Ik denk namelijk dat ze in China helemaal niet weten wie dat zijn. En moet Ajax dan elk zomer of winter even China aandoen om de merchandising weer op gang te helpen? Ik dacht het niet. Ze komen terug met een joekel van een jetlag en zijn 2 weken lang niet vooruit te bránden. Kan je zomaar 5 punten in de eerste 2 wedstrijden kosten.



Bovendien denk ik dat die gewiekste gele jongens eerder geld aan óns willen verdienen dan het andersom zullen toelaten. In Nederland nemen ze massaal patatzaken over, dus waarom geen voetbalclubs? Het zijn net muizen: als je ze eenmaal binnen hebt, kom je er niet gemakkelijk meer van af. In oktober gaat Fontein terug om lachend zaken te doen. Fontein lacht namelijk altijd. En daarom vertrouw ik het zaakje niet. Volgens mij kan Maarten iemand lachend vertellen dat hij is ontslagen. Sterker nog, ik denk dat diegene zelf daarna ook lachend naar huis gaat. Danny Blind oogt in ieder geval een stuk relaxter sinds hij mocht vertrekken. Fontein zal hem ongetwijfeld hebben verteld dat het vooral beter voor hem zélf was om te gaan.



Zoals we in de toekomst in zijn ogen ongetwijfeld ook niet meer zonder een satellietclub in Shanghai kunnen. Alleen al vanwege de omzet. Toen Ajax de successen aaneenreeg in de beginjaren 70, zat Maarten diep in de boeken. In plaats van looplijnen, druk zetten, met de punt naar voren en afvallende bal, leerde hij over afgeleide productiefactoren, bestedingsinflatie, branchevervaging en omwegproductie. Daarna zie je volgens mij achter elke boom wel een potentiële afzetmarkt. Ik vrees dat het hem gaat lukken en dan is Ajax over maximaal 5 jaar hot in China.



Het laatste stukje vanaf station Duivendrecht tot het stadion leg ik af per riksja-taxi. Da's sneller dan lopen. De splinternieuwe zwevende(!) videoschermen in de ChinArenA geven de opstelling van Ajax voor de eerste wedstrijd van het seizoen 2025-2026. In het doel Yang Wei; achterin veteraan Daley Blind, scheermes Teng Haibin, draver Liang Fuliang en twijfelaar Sam Feng Jing; in het midden stofzuiger Xiao Qin, spelverdeler Jessey Sneijder en Tung Haibin (tweelingbroer van Teng, maar dat is nog nooit iemand opgevallen); in de aanval Chop Sticks, Sun Tan en Tau Fischer, de omhaalchinees met Duitse opa. De iets te dikke Damián van der Vaart is weer eens geblesseerd.



Op het ereterras ziet het zwart van de Chinezen. De onbeschoft rijke Ajaxvoorzitter Mao Ping Ping kijkt tevreden om zich heen. Ondanks het nieuwe vroege tijdstip zijn er zeker vierduizend toeschouwers op de seizoensopening tegen Zhonghua Kerkrade afgekomen. Maar bezoekers zijn niet meer zo belangrijk, want de tv-rechten zijn voor 200 miljoen voor 4 jaar aan China verpatst. Dat was het laatste kunstje van de oude Fontein, die als erelid naast hem nog steeds charmant om zich heen grijnst. Mie-ters!



Klokslag 9.00 uur (15.00 uur in Beijing) begint de wedstrijd. Rechtsback Sam Feng Jing is zoals zo vaak bang om in het spel betrokken te worden en speelt steeds te snel af. Het is een beetje de nieuwe Heitinga. Trainer Dong Leo Beenjing roept langs de zijlijn in gebrekkig Nederlands zijn speler tot de orde. "Sam, bal bij!", echoot het over het rode kunstgras in een bijna lege ChinArenA. Assistent Huntelaal is de enige die op de bank in de lach schiet. Eigenlijk heet-ie anders, maar Klaas-Jan is al jaren geleden gestopt de irritant beleefde Chinezen in zijn directe omgeving te corrigeren. De niet bijster hoogstaande wedstrijd golft op en neer tot eindelijk de gong klinkt voor de rust. De weeë lucht van Loempia's vult de tribunes. Gelukkig loopt op dat moment net m'n wekker af. Mijn Chinese Ajaxpyjama is drijfnat.

Ron Schiltmans
Schiltmans.de

Gebruikersavatar
Izmailov
Berichten: 680
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 10:31 am

Bericht door Izmailov » do sep 14, 2006 11:25 am

Ajax wil Chinese voetbalmarkt op
Van onze sportredactie

AMSTERDAM - Ajax wil een samenwerkingsverband aangaan met een vooraanstaande voetbalclub in China.

Maarten Fontein, algemeen directeur van Ajax, gaat in oktober voor de derde keer naar China om de mogelijkheden te onderzoeken. ''China is een interessante markt,'' aldus Fontein. ''Dat beseft niet alleen Ajax, dat beseffen ook clubs als Real Madrid, Manchester United en Bayern München.''

''Maar in tegenstelling tot anderen willen wij een samenwerkingsverband aangaan met een club. Ajax wil dieper in de Chinese markt doordringen dan alleen een bezoek aan het land met het eerste elftal.''
Parool

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » do sep 14, 2006 11:43 am

Dalian Shide... :hypocrite:

Posted: Mon May 15, 2006 5:01 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Nee, ken deze jongens niet of amper. Weet dat van een jongere generatie Chinezen van Dalian Shide er een stuk of 4 op proef gaan komen bij Ajax. Eentje schijnt net Huntelaar te zijn, maar dan met een Chinese kop. :D

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo sep 27, 2006 2:02 am

Ik had even geen idee waar ik deze vraag kon stellen, dus ik doe het maar even hier: Hoeveel kost een seizoenskaart bij Ajax eigenlijk?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo sep 27, 2006 8:38 am

Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » wo sep 27, 2006 9:18 am

Eerst op onderzoek uit en daarna pas vragen. :D

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo sep 27, 2006 10:08 am

Fontein verricht prima werk.

Eigenlijk kun je de recente geschiedenis van Ajax verdelen in drie fasen.

1. de 'periode Kales', waarin Ajax te ver doorsloeg in de verzakelijking. Plotseling, volkomen uit het niets, was er de ArenA, de beursgang, een spelersbus met Ajax NV erop en een directeur die het over de Amerikaanse sportcultuur had, waarin flauwekulzaken als de clubnaam, het shirt en de clubkleuren gewoon 'onderhandelbaar' waren.

2. de 'periode Van Eijden', waarin Ajax de verkilling recht probeerde te breien door overal ex-spelers neer te zetten in de organisatie, maar daarbij wél de fout maakte om te denken dat je op de allerbelangrijkste managerspositie (algemeen directeur) óók wel een Mokumse clubman zonder al te veel zakelijke ervaring en innovatieve ideeën kunt neerzetten.

3. 'het heden', waarin Ajax door heeft gekregen dat de clubcultuur niet in gevaar hoeft te komen door professionaliteit, en dat het voetbalgedeelte helemaal niet bedreigd hoeft te worden als je op relevante posities gewoon kanjers uit het bedrijfsleven neerzet. Het kan (nee: móet) hand in hand gaan - en daar is Maarten Fontein, vind ik, op een behoorlijk goede manier mee bezig.

Bovendien is Fontein slim: hij weet dat hij een bekakt accent heeft en hij wéét dat hij bij het minder intelligente deel van de achterban een Mount Everest aan vooroordelen te overwinnen heeft. Daarom gaat hij zich niet meteen lopen manifesteren, maar houdt hij zich op de achtergrond: geen TV-interviews, geen woordvoerdertje spelen, maar gewoon goed werk verrichten. Maarten Fontein wéét dat hij niet de sympathie van de gemiddelde voetbalsupporter wekt (wat hij ook zegt) en daarom houdt hij zich even koest tot iedereen ziet wat zijn plan is.

Heel verstandig. En ik wens hem oprécht veel succes.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13451
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » wo sep 27, 2006 10:42 am

De beursgang was nog voor Kales. Kales kwam pas in 1999 bij Ajax. Daarvoor was van Praag nog de baas.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo sep 27, 2006 10:46 am

Nihad schreef:De beursgang was nog voor Kales. Kales kwam pas in 1999 bij Ajax. Daarvoor was van Praag nog de baas.
Weet ik. Vandaar de aanhalingstekens. De namen voor die fasen koos ik wat ruw. Het gaat me om het principe:

1. verzakelijking
2. krampachtige terugkeer naar clubwaarden
3. de gulden middenweg

(Ha - zo zijn we toch nog een béétje terug op de Middenweg...)

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13451
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » wo sep 27, 2006 10:48 am

M.i. blijft van Praag de grootste ramp die Ajax is overkomen. De successen van 1995 zijn hem helemaal naar de bol gestegen. :nooo:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo sep 27, 2006 10:57 am

Nihad schreef:M.i. blijft van Praag de grootste ramp die Ajax is overkomen. De successen van 1995 zijn hem helemaal naar de bol gestegen. :nooo:
Ja. De laatste jaren was Van Praag een wandelende ramp. Maar ik vind óók dat hij en zijn mensen Ajax als organisatie min of meer hebben 'klaargestoomd' voor het tijdperk Van Gaal. Maar de laatste jaren...

Ik heb persoonlijk nooit een hekel aan Frank Kales gehad. Die man heeft een paar onhandigde dingen gezegd (zoals dat over clubkleuren enzo) en kwam op een hopeloos moment de club binnen, maar hij had best goede ideeën. Eigenlijk hebben we pas nu weer net zo'n goede zakenman binnengehaald (Fontein dus).

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13451
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » wo sep 27, 2006 11:00 am

Ja. De laatste jaren was Van Praag een wandelende ramp. Maar ik vind óók dat hij en zijn mensen Ajax als organisatie min of meer hebben 'klaargestoomd' voor het tijdperk Van Gaal. Maar de laatste jaren...
Hij en van Os hebben Ajax van de financiele ondergang geredt, en daarvoor hulde. Maar 10 jaar later werden we 5e, speelden we met strepen op de mouw etc etc etc.

Geef mij dan maar van Eijden.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo sep 27, 2006 11:02 am

Was het niet Coronel die Ajax van de financiële ondergang redde?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Ajax Rules
Berichten: 31769
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Bericht door Ajax Rules » wo sep 27, 2006 11:20 am

Mooie Hegeliaanse drieslag.... ;)
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo sep 27, 2006 1:05 pm

Maartoe schreef:Eerst op onderzoek uit en daarna pas vragen. :D
Dit was mijn onderzoek. ;) :blush:

Die prijs valt me trouwens best mee. :xyxthumbs:

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Bericht door Ronald! » do okt 19, 2006 1:41 pm

Ajax wil naamgenoot in China
Geschreven door Pieter Hanson op donderdag, 19 oktober om 13:54

Ajax wil zijn naam verbinden aan een club uit China, zo meldt VI vandaag. Algemeen directeur Maarten Fontein en technisch directeur Martin van Geel brachten onlangs een bezoek aan het Aziatische land en zien veel mogelijkheden voor de Amsterdamse club.

"We gingen ervan uit dat Ajax bij vijftig miljoen Chinezen zou aanspreken, maar het blijken er eerder tweehonderd miljoen te zijn", aldus Fontein. "We willen de naam Ajax commercieel benutten en dat werkt het best door onze naam aan een bestaande club te koppelen."

Ajax heeft momenteel al naamgenoten in Zuid-Afrika (Ajax Cape Town) en in Amerika (Ajax Orlando).
voetbalzone.nl

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do okt 19, 2006 1:45 pm

Ronald! schreef:
Ajax wil naamgenoot in China
Geschreven door Pieter Hanson op donderdag, 19 oktober om 13:54

Ajax wil zijn naam verbinden aan een club uit China, zo meldt VI vandaag. Algemeen directeur Maarten Fontein en technisch directeur Martin van Geel brachten onlangs een bezoek aan het Aziatische land en zien veel mogelijkheden voor de Amsterdamse club.

"We gingen ervan uit dat Ajax bij vijftig miljoen Chinezen zou aanspreken, maar het blijken er eerder tweehonderd miljoen te zijn", aldus Fontein. "We willen de naam Ajax commercieel benutten en dat werkt het best door onze naam aan een bestaande club te koppelen."

Ajax heeft momenteel al naamgenoten in Zuid-Afrika (Ajax Cape Town) en in Amerika (Ajax Orlando).
voetbalzone.nl
Leuk voor het shirt met Chinese shirt reclame.
Ajax Bejing kicks ass :kloguck:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48034
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » do okt 19, 2006 1:47 pm

Strategisch gezien is een naamsverbinding helemaal niet zo'n goed idee. De Chinezen zijn gek van Ajax Amsterdam. Dan heb je te maken met een bepaald 'superstar' effect. Een naamskoppeling is riskant, omdat de club in China wellicht helemaal geen grootmacht zal zijn. Ik zou daar best wel eens een gesprek over willen voeren met Fontein en VGeel, aangezien ik ook eerdere discussies heb gevoerd over het merk 'Manchester United'. Ik denk dat je vooral die markt kan penetreren op de wijze waarop ze nu te werk gaan (ManU) en niet door het overnemen van een clubje en hem vervolgens Shanghai United te noemen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do okt 19, 2006 1:55 pm

Peter schreef:Strategisch gezien is een naamsverbinding helemaal niet zo'n goed idee. De Chinezen zijn gek van Ajax Amsterdam. Dan heb je te maken met een bepaald 'superstar' effect. Een naamskoppeling is riskant, omdat de club in China wellicht helemaal geen grootmacht zal zijn.
Is ACT ook niet, maar de jeugdopleiding van ACT heeft wél een enorm goede naam.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Ik ben ik
Berichten: 10051
Lid geworden op: ma sep 15, 2003 3:57 pm

Bericht door Ik ben ik » do okt 19, 2006 1:58 pm

Die club kan gewoon AFC Ajax heten: Aziatische Football Club Ajax. :yes:
Kan het aantal characters van een signature niet opgehoogd worden van 125 naar 175 ofzo?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48034
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » do okt 19, 2006 1:59 pm

Dat klopt. Ik heb geen cijfers, maar ik vind wel dat een ACT te weinig oplevert.
Verder hebben we nu 1x een Pienaar gehad, maar voor de rest is het op dat gebied ook nog tegenvallend.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do okt 19, 2006 2:01 pm

Peter schreef:Dat klopt. Ik heb geen cijfers, maar ik vind wel dat een ACT te weinig oplevert.
Verder hebben we nu 1x een Pienaar gehad, maar voor de rest is het op dat gebied ook nog tegenvallend.
Dat komt doordat ze een goedkope oplossing hebben gekozen. Niet de beste spelers van Zuid-Afrika naar ACT halen, maar de club van de grond af opbouwen en gokken op de jeugd. In de jeugdopleiding schijnen fantastische talenten te lopen, maar het duurt even voor de doorstroming op gang komt.
Stanton Lewis heeft ook een contract, trouwens.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie