Siem de Jong

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo nov 11, 2007 6:35 pm

generaal schreef:En de Achterhoeker was weer belangrijk voor Ajax.
Idd jammer dat hij vlak voor tijd niet op tijd in de 16 was voor de afvallende bal naar een poging van Stuntelaar.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo nov 11, 2007 6:50 pm

Als Huntelaar die bal had afgelegd was het inderdaad 1-3 (of 2-3)?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma nov 12, 2007 7:28 pm

Jong Oranje: trio afvallers, De Jong debuteert
12/11/2007 18:20

Jong Oranje neemt het vrijdag tegen Macedonië op zonder Luigi Bruins, Geert-Arend Roorda en Gregory van der Wiel. Alledrie de spelers zijn geblesseerd geraakt afgelopen weekeinde en zegden af voor de EK-kwalificatiewedstrijd in Nijmegen.

Bondscoach Foppe de Haan riep drie vervangers op. De opvallendste naam is die van Siem de Jong. De middenvelder van Ajax, die in De Kuip scoorde tegen Feyenoord zondag, debuteert in de selectie van Jong Oranje. Henrico Drost en Kemy Agustien waren er wel al eerder bij.

Jong Oranje is na drie duels en negen punten koploper in Groep 5. De tweevoudig Europees kampioen strijdt met Estland, Macedonië, Noorwegen en Zwitserland om kwalificatie voor het EK in 2009 in Zweden.

vi.nl

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma nov 12, 2007 7:37 pm

Jabu schreef:Waarom vindt iedereen Boakye nu opeens zo'n geweldenaar? Colin is inderdaad niet denderend, maar was Boakye nu zo veel beter? Doet die het nu zo goed bij Heracles?
Wel iemand die beter is in verdedigen dan Ogararu.

Siem de Jong bevalt me trouwens wel. Rustig aan de bal, discipline en voor de goal heeft ie overzicht + scorend vermogen.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 12, 2007 7:47 pm

Mag wel wat meer body krijgen, want postioneel verdedigend is hij vrij aardig, maar hij wordt nu te makkelijk weggezet.

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Bericht door generaal » ma nov 12, 2007 9:06 pm

Bertje schreef:Mag wel wat meer body krijgen, want postioneel verdedigend is hij vrij aardig, maar hij wordt nu te makkelijk weggezet.
Dat komt vast wel goed aangezien hij pas 18 jaar is. Van der Vaart en Sneijder werden op hun 18e nog wel makkelijker weggezet.

Wat vooral een meerwaarde is van De Jong is dat hij het spelletje goed ziet en makkelijk ontsnapt aan zijn controleur. Verder is hij zelfverzekerd zonder zichzelf te overschatten en dat kan een reden zijn waarom hij al jaren een behoorlijk scorend gemiddelde heeft voor een aanvallende middenvelder. Bij De Graafschap was ie op z'n 15e volgens mij zelfs topscorer geworden als nummer 10 (Shell competitie).

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 12, 2007 9:10 pm

Ik vind hem vooral een halfspeler die ook controlerend kan spelen. Hij doet erg aan Cocu denken.

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Bericht door generaal » ma nov 12, 2007 9:24 pm

Bertje schreef:Ik vind hem vooral een halfspeler die ook controlerend kan spelen. Hij doet erg aan Cocu denken.
Hij kan zeker meeverdedigen, maar zijn meerwaarde is sec het bedienen van de spitsen en zelf ook gevaar stichten. Als Ajax slim is maken ze niet de Koeman-fout die je bij PSV omtrent Aissati zag.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 12, 2007 9:47 pm

Ach, wat is meeverdedigen. De Jong staat telkens goed, waardoor hij niet veel hoeft te lopen. Dan moet je zorgen dat je hem daarin kunt ondersteunen.

Sowieso lijkt hij totaal niet op Aissati qua spel.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo nov 14, 2007 6:00 pm

Foppe de Haan: 'Siem de Jong is als Timmy Simons'

Datum: 14-nov-2007 17:17

Door Sander van Hal

Slechts vier competitieoptredens in Ajax 1 had Siem de Jong nodig om bondscoach Foppe de Haan van Jong Oranje te overtuigen van zijn kwaliteiten. De achttienjarige A-junior, tot zijn zestiende spelend bij De Graafschap, werd deze week opgeroepen als vervanger van de geblesseerde Luigi Bruins.

“Siem kan fantastisch voetballen,” vindt De Haan. “Hij heeft een goed gevoel voor positie en doet niet ingewikkeld als hij de bal heeft. Zijn techniek is heel functioneel. Het is: aannemen, spelen, aannemen, spelen. Je kunt hem wel een beetje vergelijken met Timmy Simons. Die is ook bijna nooit in duel als hij de bal heeft. Alleen als de tegenstander de bal heeft, zet-ie druk. Is-ie zelf aan de bal, dan heeft druk zetten bijna geen zin, want voordat je wilt ingrijpen, loopt de bal alweer. Dat heeft Siem ook. Nou, dan ben je een redelijk slimme voetballer, hoor.”

Eigenlijk was Ismail Aissati eerste keus om Bruins te vervangen, maar met de PSV’er had De Haan al afgesproken dat die deze week bij zijn club een speciaal, extra zwaar trainingsprogramma gaat volgen om beter en sterker te worden. Pas na de wedstrijd van Jong Oranje tegen Macedonië van vrijdag komt Aissati bij de groep, voor de oefenwedstrijd van het olympisch elftal tegen Roemenië op dinsdag. De middenvelder heeft na overleg met De Haan zélf voor extra trainingsarbeid bij PSV gekozen, omdat hij bang is dat zijn ontwikkeling anders stagneert.


Sportweek.nl

Nu vind ik dat een gedeelte van de kracht van De Jong toch wel de aansluiting bij de spitsen, al houdt hij het over het algemeen tot aan de zestien. Je zal De Jong niet snel in het strafschopgebied op zien duiken na een pass van de ingezakte spits, heb ik het idee.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo nov 14, 2007 8:20 pm

Na vier wedstrijden al bij Jong Oranje. Die Foppe kijkt te veel naar die gekke Marco! Stomme KNJB!

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Bericht door generaal » vr nov 16, 2007 10:09 pm

Hij was misschien wel de beste man van het veld vanavond.

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Bericht door Khraa » vr nov 16, 2007 10:40 pm

Inderdaad. Speelde een zeer goede wedstrijd. Sober en slim. Speelt positioneel goed en heeft geen rare trucjes nodig. Jammer dat de bal op de lat was, dat Augustien voor eigen succes ging en Sno de bal voor hem wegplukte....

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » vr nov 16, 2007 10:43 pm

Liet zijn heerlijke aanname en pass weer eens zien, geslaagd debuut. Speelt inderdaad heel rustig, maar niet sloom zoals Maduro vaak oogt.

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Bericht door generaal » vr nov 16, 2007 10:47 pm

Daniel_vT schreef:Liet zijn heerlijke aanname en pass weer eens zien, geslaagd debuut. Speelt inderdaad heel rustig, maar niet sloom zoals Maduro vaak oogt.
De Jong speelt vooral slim. Beerens heeft bijvoorbeeld snelheid en wil ook snel, maar heeft veel minder rendement dan De Jong. Ik denk dat hij één van de beste creatieve Ajax-spelers aller tijden kan worden. Hij heeft z'n fysiek ook nog eens mee.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr nov 16, 2007 10:48 pm

Qua fysieke kracht is het juist nog lang geen top. Fijn dat hij de duels kan ontwijken in balbezit door snel te spelen, maar als halfspeler bij Ajax moet je zonder bal wel duels aan kunnen gaan.

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Bericht door generaal » vr nov 16, 2007 10:51 pm

Thomas schreef:Qua fysieke kracht is het juist nog lang geen top. Fijn dat hij de duels kan ontwijken in balbezit door snel te spelen, maar als halfspeler bij Ajax moet je zonder bal wel duels aan kunnen gaan.
Jij snapt niet goed wat ik bedoel. Hij is 18 jaar, 1.85 en aan z'n schouders kun je zien dat hij aanleg heeft om een behoorlijk lichaam te krijgen. Hij weegt inderdaad nog geen 80 á 90 kilo, maar als hij 20/21 is moet je eens kijken hoe sterk hij in het veld is. Overigens zie ik geen zuivere halfspeler in hem (de Ajax-staf ook niet, want die haalden hem duidelijk als nummer 10 naar Ajax), maar kan hij juist een hele sterke klassieke nummer 10 worden. Al wil ik ook weer niet zeggen dat hij geen controlerende half-speler kan worden, aangezien hij verdedigend ook z'n mannetje kan staan. Maar die positie zou zijn creativiteit niet volledig ten goede komen, waardoor zijn aanvalsrendement weer aan inflatie onderhevig is.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » vr nov 16, 2007 10:55 pm

Een echte actie heeft hij dan weer niet, dat is dan weer jammer, en dat maakt het denk ik voor hem ook wat moeilijker om nummer 10 te zijn nu. Want op dit moment hebben we juist iemand met een actie en veel creativiteit nodig op die plek.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr nov 16, 2007 10:57 pm

Liever iemand met uitstekend (ruimtelijk) inzicht en goede looplijnen die onzelfzuchtig speelt dan een speler met een geweldig schot die een man kan passeren en zelfzuchtig is.

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Bericht door generaal » vr nov 16, 2007 10:59 pm

Daniel_vT schreef:Een echte actie heeft hij dan weer niet, dat is dan weer jammer, en dat maakt het denk ik voor hem ook wat moeilijker om nummer 10 te zijn nu. Want op dit moment hebben we juist iemand met een actie en veel creativiteit nodig op die plek.
Suarez heeft acties in huis. Er zijn genoeg spelers die op 10 staan en geen mannetjes passeren alsof ze er niet staan. Ik zou Aissati zo met deze jongen ruilen in ieder geval.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr nov 16, 2007 11:01 pm

Het kan snel gaan. Tot voor kort was Aissati in potentie nog de beste speler aller tijden van het Nederlands elftal.

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Bericht door generaal » vr nov 16, 2007 11:04 pm

Thomas schreef:Het kan snel gaan. Tot voor kort was Aissati in potentie nog de beste speler aller tijden van het Nederlands elftal.
Aissati is ook een geweldig talent, maar hij is mij te fragiel. En verder bevalt zijn mentaliteit me niet.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr nov 16, 2007 11:08 pm

Een paar maanden geleden was Aissati net zo fragiel, hoor.

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Bericht door generaal » vr nov 16, 2007 11:10 pm

Thomas schreef:Een paar maanden geleden was Aissati net zo fragiel, hoor.
Klopt, maar toen wist ik nog niet dat hij zo'n mentaliteit had. Ik hoopte dat hij het krachthonk in zou gaan en aan zichzelf zou werken (de Huntelaar-mentaliteit). Helaas lijk ik me te vergissen. Zet daar eens De Jong tegenover: een vergelijkbare trap en inzicht, maar een veel betere mentaliteit en fysiek superieur aan Aissati. Ik vraag me af hoe goed het broertje van De Jong is: die kon deze zomer ook naar Ajax, maar wil nog even bij De Graafschap blijven..

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr nov 16, 2007 11:12 pm

Bertje vergeleek De Jong laatst met Cocu. Gelet op zijn uiterlijk, maniertjes en motoriek klopt dat inderdaad perfect.

Qua type speler? Weet nog niet. Tot nu toe bevalt hij me iig uitstekend. Een echte teamplayer, dat zie je zo.

Plaats reactie