Grygera

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo mei 13, 2007 4:22 pm

joey schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Die gozer is volgens mij meer geblesseerd dan fit geweest, tijdens de contractsduur bij Ajax...
Ik ben blij dat hij ophoepelt. Je kunt niet rekenen op die jongen.
Ik vond hem dit seizoen naast Stam goed! Een vreemd voorval was wel dat hij dit seizoen uitviel (rkc thuis of vitesse thuis) zonder een bal geraakt te hebben? Ik had hem niet gezien/gemist.

Zijn score voor Ajax (bron: vi.nl)

2003/04 Ajax 20 0 Eredivisie
2004/05 Ajax 18 4 Eredivisie
2005/06 Ajax 18 1 Eredivisie
2006/07 Ajax 22 3 Eredivisie
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jun 06, 2007 9:10 pm

Voorbestemd voor Italië

AMSTERDAM - Door een knieblessure voltrok het afscheid van Zdenek Grygera zich bij Ajax in volstrekte stilte. De Tsjechische international vertrekt na vier seizoenen Amsterdam naar zijn droomclub Juventus, dat komend seizoen na één jaar afwezigheid terugkeert in de Serie A.

Zdenek Grygera stond vier jaar geleden al in de belangstelling van Juventus, de club waarvoor hij komend seizoen gaat spelen. FOTO ANP
Als enige Ajacied speelde Zdenek Grygera de afgelopen vier jaar op voetbalschoenen van het Italiaanse sportmerk Diadora. Het detail verraadde zijn liefde voor het land waar hij na de zomer eindelijk speelt.

,,Ik ben altijd gek geweest van Italië,’’ vertelt Grygera, komend seizoen speler van de Italiaanse topclub Juventus. ,,Dat begon toen ik er als kleine jongen met mijn ouders op vakantie ging. De cultuur, het eten, de mode, de taal, ik vond het allemaal prachtig. De mensen zijn er warm en open. Soms kan dat tot een soort chaos en hectiek leiden, maar ook dat heeft zijn charme, vind ik.’’

Grygera was voorbestemd voor Juventus, de club die hij als tiener adoreerde. Vier jaar geleden sprak hij, als jonge verdediger van Sparta Praag, al eens met de beruchte directeur Luciano Moggi.

,,Dat was een gesprekje van een minuut of twintig,’’ aldus Grygera. ,,Ze wilden me toen al hebben, maar ik twijfelde of ik er zelf wel klaar voor was. De stap was erg groot voor een onervaren speler, vooral ook omdat Juventus toen op zijn top was. Achteraf ben ik blij dat ik op dat moment voor Ajax heb gekozen.’’

In Amsterdam werd de Tsjech completer in alle opzichten. Hij leerde er omgaan met druk, werd opbouwend sterker en groeide uit tot een stabiele centrumverdediger.

,,Ik heb hier heel veel geleerd,’’ aldus Grygera. ,,Het eerste jaar was er twijfel over mij en presteerde ik wisselvallig. Daarna voelde ik dat ik aanhaakte. De waardering bij het publiek groeide. Nu voel ik me echt klaar voor de volgende stap. Ik ben veel rijper dan vier jaar geleden.’’

Vanaf het moment dat Grygera besloot zijn contract niet te verlengen bij Ajax, lonkte een transfer naar de Serie A opzichtig. Juventus was hem bij Ajax altijd blijven volgen en het uitgebreide netwerk van zijn Italiaanse zaakwaarnemer deed de rest.

,,Het is echt een droom die uitkomt,’’ aldus Grygera. ,,Het Juventus-elftal dat midden jaren negentig furore maakte, vond ik geweldig. Met spelers als Di Livio, Pessotto, Del Piero en Torricelli. Die laatste was mijn favoriet. Torricelli was een beest van een verdediger die maar bleef gáán. Prachtig vond ik dat.’’

Dat het Italiaanse voetbal sindsdien aan glans heeft verloren, ziet Grygera ook wel. Stadion Della Alpi zit zelden vol en Juventus werd hard gestraft voor een omvangrijk omkoopschandaal, met terugzetting naar de serie B.

,,Toch heb ik nooit getwijfeld,’’ zegt Grygera. ,,Juventus is zó groot, ik wíst dat ze binnen één jaar terug zouden keren. Pavel Nedved had me dat ook verzekerd, hij heeft me veel verteld. Dat het stadion vaak niet vol zit, komt omdat supporters van Juve over het hele land verspreid zitten. Zij kiezen echt de belangrijkste wedstrijden uit om naar het stadion te gaan. Mensen uit Turijn gaan veelal naar Torino.’’

Door een knieblessure voltrok het afscheid van Grygera zich enigszins in de schaduw. De Ajacied speelt al weken niet meer. ,,Erg jammer, maar met deze blessure kan ik geen enkel risico nemen,’’ aldus de verdediger.

,,Ik ben geopereerd aan mijn meniscus, het herstel kost tijd. Als ik me bij Juventus meld in juli, moet ik topfit zijn. Anders is het risico op een terugslag te groot. In de afgelopen vier jaar is dat mijn grootste teleurstelling geweest bij Ajax, dat ik te vaak met blessures heb geworsteld. Dat doorkruiste steeds mijn goede periodes.’’

Grygera kijkt niettemin met plezier terug op zijn jaren in de Amsterdam Arena. ,,Mijn doelpunt tegen Feyenoord in de Kuip zal ik nooit vergeten, twee seizoenen geleden (de 2-2 in een 3-2 overwinning, red.). Vooral ook omdat we toen als ploeg een heel sterke fase doormaakten. Ik ben heel trots dat ik vier seizoenen het Ajax-shirt heb gedragen.’’
AD

Succes, Zdenek!

Hopelijk heb je daar minder last van blessures.
Het stinkt aan alle kanten!

cento

Bericht door cento » ma jun 25, 2007 9:23 am

Grygera heeft spijt van keuze voor Juventus



zinspeelt al op een vertrek. Dat vertelt de Tsjechische verdediger in een interview met dagblad 'Sport'. Hij heeft geen goed gevoel bij de trainerswissel bij de kampioen van de Serie B.

Op 1 juli treedt Grygera pas officieel in dienst van Juventus, waar hij een vijfjarige verbintenis heeft gesigneerd. Hij komt transfervrij over van Ajax. Maar op het moment dat Grygera zijn contract tekende, was Didier Deschamps nog trainer. ,,Hij kent me goed en door hem heb ik de stap gemaakt.''

De nieuwe trainer Claudio Ranieri is voor hem een onbeschreven blad. ,,Ik ken hem niet en zal zijn vertrouwen moeten winnen. Het wordt daardoor een andere start dan ik me gewenst heb.''

De slotfase van het seizoen bij Ajax miste hij door een operatie aan zijn linkerknie, waar kraakbeenletsel was geconstateerd. ,,Mijn spieren zijn een stuk dunner geworden. Met zwemmen en krachtoefeningen moet dat weer herstellen. Daar ben ik nu druk mee bezig.''

:icon_rolleyes.gif:

raar stukje....

ajax.blieb

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jun 25, 2007 9:36 am

Alsof Grygera zeurt over een nieuwe trainer. Past totaal niet bij hem. Mentaal is hij heel sterk.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie