Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » za okt 06, 2007 11:04 am

Als Gullit interim wordt vraag ik mij af hoe de nieuwe reclame van ABN Amro er uit komt te zien....Iets met Johnny Nash:I can see clearly now en de A4?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33947
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » za okt 06, 2007 11:05 am

LucaS schreef:
Duke schreef: Achteraf moet je concluderen dat Ten Cate waarschijnlijk een prima veldtrainer is, maar niet geschikt is om hoofdtrainer te zijn bij een club in de schijnwerpers.
Niet alleen achteraf Duke, dat is wat te makkelijk. Op At hadden vooraf velen deze twijfel al, daar is toen ook uitgebreid over gediscussierd
Zou kunnen, dan spreek ik voor mezelf. Ik had namelijk wél vertrouwen in Ten Cate. Maar goed, dat is helaas niet uitgekomen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » za okt 06, 2007 11:09 am

Derksen is vaker poeslief, zelfs enthousiast als iemand Ajax verlaat. Ik herinner me nog dat Leo Beenhakker bij derksen zat, net nadat Zlatan was verdwenen. Derksen vond Zlatan een geweldige voetballer, Leo kwam niet meer bij van het lachen (op z'n Leo's) en vroeg of derksen dat nog een keer wilde zeggen, want als iemand negatief over Zlatan had geschreven was het wel derksen.

Zijn reactie verbaast me dus niet.

@Lucas,

Verwijzen naar AT om aan te geven dat supporters/AT'ers al vanaf het begin gezien hebben dat HtC niet goed was, is niet zo'n sterk argument. Ik denk dat je bij sommige AT'ers alleen KJH overhoudt als iedereen die niet aan hun wensen/eisen voldoet, zou vertrekken. Versterkingen die zij aandragen zijn meestal "onbekende grootheden", de echte grootheden zijn te duur, van de anderen hoor je nooit meer iets.

Ajax heeft zijn A-jeugd en Jong Ajax te lang verwaarloosd door er dilettanten op los te laten, trainers die over een x-aantal jaren misschien ietrs kunnen bereiken, maar tot nu toe geen voetballer beter hebben gemaakt. namen? Blind, Silooy, Van de Brom en Winter. Waarom deze trainers? De Ajaxsupporters willen dat? Terug naar het verleden, want Michels, Cruyff en Van Gaal hadden ook niet veel ervaring. Als de wereld toch zo simpel zou zijn.

Het maakt mij niet uit of het echte Ajacieden zijn, dat ben ik ook en langer dan de namen die ik net genoemd heb, het gaat erom dat ze spelers beter maken. HtC is daar m.i. vorig seizoen in geslaagd.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » za okt 06, 2007 11:13 am

Thomvak425 schreef: Een redelijk domme man.
Nou, ik vind Derksen verder niet zo slecht. Denk ook zeker niet dat hij dom is.
Maar hoe hij zich hier opstelt begrijp ik niks van. Kan me vergissen, maar ik meen me ook nog te herinneren dat hij vlak na Ten Cate's aanstelling vond dat Ajax daarmee een twijfelachtige, onzekere keuze maakte omdat Ten Cate alleen nog maar bij kleinere clubs als hoofdcoach had gewerkt en Ajax vanwege zijn opvliegende karakter een aanzienlijk risicio nam.
Enkele weken geleden schreef hij echter doodleuk dat vrijwel iedereen destijds vond dat Ten Cate aan een topclub toe was en zelfs dat Ten Cate hoe dan ook een topcoach is...
Het gaat mij er verder niet om om Ten Cate van alle misere de schuld te geven, maar dat hem helemaal geen blaam treft gaat me toch te ver.
Als je namelijk met Ajax uitgeschakeld word door clubs met beduidend lagere begrotingen als Kopenhagen, Slavia en Zagreb heb je ook als coach in elk geval een aandeel in dat falen. Een keer kan dat gebeuren, maar als je dat tot drie keer toe overkomt heb je ook als coach technisch (qua het mentaal klaarstomen en instellen van de ploeg) en tactisch (b.v. qua wisselbeleid) gegarandeerd fouten gemaakt.
Maar zelfs in dat opzicht heeft Henk het volgens Derksen allemaal goed gedaan. Nou is Derksen (valt me heel vaak op) in tactisch opzicht bepaald geen ziener, maar deze ongein gaat wel erg ver.

sudesh
Berichten: 1319
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 3:24 pm

Bericht door sudesh » za okt 06, 2007 11:17 am

Waarom niet hoog inzetten en proberen Hiddink los te weken als interim? Wellicht onhaalbaar maar in die categorie moet je het toch gaan zoeken, het seizoen is nog lang en wat het kampioenschap betreft is er nog helemaal niets verloren.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er geen tussenpaus aangetrokken gaat worden.Marco van Basten heeft namelijk allang een voorcontract met Ajax getekent, die is volgend seizoen gewoon coach van Ajax.

GangstaRiB
Berichten: 16881
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » za okt 06, 2007 11:18 am

Demosthenes schreef:Derksen is vaker poeslief, zelfs enthousiast als iemand Ajax verlaat. Ik herinner me nog dat Leo Beenhakker bij derksen zat, net nadat Zlatan was verdwenen. Derksen vond Zlatan een geweldige voetballer, Leo kwam niet meer bij van het lachen (op z'n Leo's) en vroeg of derksen dat nog een keer wilde zeggen, want als iemand negatief over Zlatan had geschreven was het wel derksen.

Zijn reactie verbaast me dus niet.

@Lucas,

Verwijzen naar AT om aan te geven dat supporters/AT'ers al vanaf het begin gezien hebben dat HtC niet goed was, is niet zo'n sterk argument. Ik denk dat je bij sommige AT'ers alleen KJH overhoudt als iedereen die niet aan hun wensen/eisen voldoet, zou vertrekken. Versterkingen die zij aandragen zijn meestal "onbekende grootheden", de echte grootheden zijn te duur, van de anderen hoor je nooit meer iets.

Ajax heeft zijn A-jeugd en Jong Ajax te lang verwaarloosd door er dilettanten op los te laten, trainers die over een x-aantal jaren misschien ietrs kunnen bereiken, maar tot nu toe geen voetballer beter hebben gemaakt. namen? Blind, Silooy, Van de Brom en Winter. Waarom deze trainers? De Ajaxsupporters willen dat? Terug naar het verleden, want Michels, Cruyff en Van Gaal hadden ook niet veel ervaring. Als de wereld toch zo simpel zou zijn.

Het maakt mij niet uit of het echte Ajacieden zijn, dat ben ik ook en langer dan de namen die ik net genoemd heb, het gaat erom dat ze spelers beter maken. HtC is daar m.i. vorig seizoen in geslaagd.
Ben het met je eens Demo. Ik heb de trainer HTC vrij hoog zitten. En ik kan ook niet geloven dat het falen in Europa geheel aan hem te wijten is. Waar ik HTC wel zwak in vind is het coachen. Hij kan z'n ploeg maar niet op scherp zetten als het moét gebeuren.

Ajax is over de gehele breedte ziek en niemand neemt echt z'n verantwoordelijkheid.

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » za okt 06, 2007 11:51 am

GangstaRiB schreef:En ik kan ook niet geloven dat het falen in Europa geheel aan hem te wijten is.
Geheel niet nee. Het ligt nooit helemaal aan 1 persoon. Het gaat in eerste instantie om de spelerskwaliteiten. Die zijn hoofdbepalend voor het resultaat.
GangstaRiB schreef: Waar ik HTC wel zwak in vind is het coachen. Hij kan z'n ploeg maar niet op scherp zetten als het moét gebeuren.
Precies. Na de spelerskwaliteiten komt het belang van technisch/tactische wedstrijdcoaching op de tweede plaats.
Met name in wedstrijden waarin het verschil in spelerskwaliteiten niet (te) groot is kan de wedstrijdcoaching de doorslag geven.
De spelerskwaliteiten van Ajax zijn niet geweldig, maar niet in die mate dat daarmee en van Kopenhagen, en van Slavia, en van Zagreb moet worden verloren. Dat zijn namelijk ploegen die kwalitatief niet of in elk geval niet zoveel beter zijn dat je daar sowieso van hoort te verliezen.
Als dat dan toch (tot drie keer toe) gebeurt kun je niet anders dan concluderen dat de wedstrijdcoaching in al zijn facetten (tactiek en mentale voorbereiding) onder de maat is geweest.
Wat dit beteft snap ik trouwens ook de roep om Marco van Basten niet zo goed.
Behalve dat hij zelfs het beste spelersmateriaal van Nederland niet echt aan het voetballen krijgt, blinkt ook van Basten bepaald niet uit in zijn wedstrijdcoaching, als het moét gebeuren. Dat heeft de wedstrijd tegen Portugal op het WK duidelijk aangetoond. Zelden heb ik een coach een wedstrijd zo lijdzaam zien ondergaan als toen.
In tegenstelling tot bij Ten Cate kan dat in van Basten's geval een eenmalig iets zijn geweest, maar het roept bij mij wel gerede twijfels op aangaande de vaardigheden van van Basten op dat (dus zo belangrijke) gebied.

Lionel
Berichten: 47572
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » za okt 06, 2007 11:58 am

Yup, helemaal mee eens.
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB
Berichten: 16881
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » za okt 06, 2007 12:48 pm

Wat dat betreft waren Koeman en Blind wel beter. Die konden hun ploegen wel op scherp krijgen, helaas beheersten zij andere fundamentele dingen niet. Misschien is dat toch het verschil tussen een ex-topspelers die trainer zijn geworden en ex-middelmatige spelers die trainer zijn geworden. Ten Cate ging allerlei rare uitspraken doen t.o.v Kopenhagen en Slavia, terwijl Koeman en Blind maar een ding voor ogen hadden: winst.

Daarom werkte, denk ik, het dubbelspel met Rijkaard in Barca zo goed. Henk was de keiharde trainer, Rijkaard de man met flair en uiterlijke rust.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za okt 06, 2007 12:55 pm

Ajax en Chelsea ronden transfer Ten Cate vanmiddag af

--------------------------------------------------------------------------------

Datum: 6-okt-2007 12:02

Door Simon Zwartkruis

Ajax stelt zich schappelijk op in de onderhandelingen over een vertrek van Henk ten Cate naar Chelsea. Gisteren waren de eerste gesprekken tussen de clubdirecteuren Kenyon en Fontein, de verwachting is dat vanmiddag de afrondende onderhandelingen plaats vinden. De afkoopsom zal waarschijnlijk rond de één miljoen euro bedragen. Ten Cate zal dan na het weekeinde in Londen gepresenteerd worden als nieuwe veldtrainer van Chelsea, waar hij een driejarig contract kan tekenen.

Adrie Koster, trainer van Jong Ajax, zal de taken van Ten Cate tijdelijk overnemen. Bondscoach Marco van Basten is de belangrijkste kandidaat om, samen met John van ’t Schip, het roer in 2008 over te nemen.
Sportweek.


Geen Jol aub.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » za okt 06, 2007 1:20 pm

Jöhnk schreef: Ik zou Van Basten een uitstekende keuze vinden. Dat is grotendeels een gevoel. Maar waar ik wel zeker van ben is dat MVB de persoonlijkheid heeft om hier te slagen.
Persoonlijkheid heeft ie zeker toch heb ik mn twijfels bij hem. Je kan niet ontkennen dat als je puur naar de resultaten kijkt van Oranje dat ie het aardig doet maar ik ben het ook altijd wel eens met de kritiek op hem. Linkspoot op rechts, rechtspoot op links, een selectie die veel meer geschikt is voor 442 en toch krampachtig vasthouden aan 433, zelden een fijne wedstrijd gezien, topspelers op de bank houden of helemaal niet selecteren, er vaak een dubbele agenda op nahouden zoals je moet in vorm zijn of geregeld spelen om geselecteerd te worden en dat geldt dan weer wel voor de een en niet voor de ander etc. etc.

Mr. Ajax
Berichten: 14568
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » za okt 06, 2007 1:28 pm

Ik heb ook sterk mijn twijfels bij Van Basten. Hij is ook maar een onervaren beginnende trainer, waarom zou hij het beter doen hier dan al die anderen? Hij laat bij Oranje in ieder geval niets zien wat me anders laat denken...Persoonlijkheid heeft ie wel, maar dat alleen maakt je geen topcoach. Spelers zullen ook tegen hem opkijken natuurlijk, maar ook dat is niet altijd genoeg. Ik weet niet of hij tactisch sterk/slim genoeg is, of in ieder geval het aan zijn ploeg kan overbrengen.


Ik heb veel liever Van Gaal.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za okt 06, 2007 1:43 pm

Jim schreef:
GangstaRiB schreef:En ik kan ook niet geloven dat het falen in Europa geheel aan hem te wijten is.
Geheel niet nee. Het ligt nooit helemaal aan 1 persoon. Het gaat in eerste instantie om de spelerskwaliteiten. Die zijn hoofdbepalend voor het resultaat.
GangstaRiB schreef: Waar ik HTC wel zwak in vind is het coachen. Hij kan z'n ploeg maar niet op scherp zetten als het moét gebeuren.
Precies. Na de spelerskwaliteiten komt het belang van technisch/tactische wedstrijdcoaching op de tweede plaats.
Met name in wedstrijden waarin het verschil in spelerskwaliteiten niet (te) groot is kan de wedstrijdcoaching de doorslag geven.
De spelerskwaliteiten van Ajax zijn niet geweldig, maar niet in die mate dat daarmee en van Kopenhagen, en van Slavia, en van Zagreb moet worden verloren. Dat zijn namelijk ploegen die kwalitatief niet of in elk geval niet zoveel beter zijn dat je daar sowieso van hoort te verliezen.
Als dat dan toch (tot drie keer toe) gebeurt kun je niet anders dan concluderen dat de wedstrijdcoaching in al zijn facetten (tactiek en mentale voorbereiding) onder de maat is geweest.
Wat dit beteft snap ik trouwens ook de roep om Marco van Basten niet zo goed.
Behalve dat hij zelfs het beste spelersmateriaal van Nederland niet echt aan het voetballen krijgt, blinkt ook van Basten bepaald niet uit in zijn wedstrijdcoaching, als het moét gebeuren. Dat heeft de wedstrijd tegen Portugal op het WK duidelijk aangetoond. Zelden heb ik een coach een wedstrijd zo lijdzaam zien ondergaan als toen.
In tegenstelling tot bij Ten Cate kan dat in van Basten's geval een eenmalig iets zijn geweest, maar het roept bij mij wel gerede twijfels op aangaande de vaardigheden van van Basten op dat (dus zo belangrijke) gebied.
Ik ben het niet helemaal met je eens.Tuurlijk kwaliteit staat voorop.Maar, en dat ondanks de vele kritieken die ik op spelers heb, moet dit elftal gewoon veel en veel beter kunnen.Als, en dat zie je bijna bij elke AJAX trainer de laatste jaren, je nu eens begint om een speler op te stellen waar ie zijn opleiding in heeft gehad.Middenvelder-Middenvelder, Back-Back enz.

Daarna beginnen met zijn specifieke kwaliteiten te gebruiken, en niet denken dat jij als trainer wel even iedereen en alles beter kunt maken, er een andere voetballer van te maken.Op het moment dat het even als elftal tegenzit zie je in bijna alle gevallen dat dan die spelers dubbel tegen zichzelf staan te voetballen.Voorbeeld, van de Meijden, echt geen wereldwonder.Maar wist wel wat ie als rechtbuiten moest doen.

Dan ga je het positiespel erin brengen, en met de huidige staat van dienst kwa tactiek en techniek zou dat bij deze selectie spelers geen 1.5 jaar moete duren.Pressie zetten, balafpakken.Een man druk op de speler, de tweede positioneel zo neerzetten dat bij de fout van die tegenstander de bal onderschept kan worden.Uit elkaar bij balbezit, compact bij balverlies, maar dat alles vanuit het positiespel en niet zoals j.l. donderdag waar je Urby op een geveven moment in de spits zag lopen, danwel als rechtermiddenvelder stond te huppelen.

Automatisme, ook zoiets, ik noem het liever positie-patronen.Als de spits zich dan toch laat inzakken moet ie minimaal een afspeelpunt waar ie een aktie mee kan opzetten, en niet zoals nu terug op de back spelen en dat was het dan.Meters gemaakt voor Jan L.Gaten trekken, je man mee nemen als buitenspelers zodat de back achterom kan.Middenvelders die op hun beurt over hun man mee gaan.Enz.Positie-patronen neerzetten bij balbezit keeper, zodat ie niet steeds met die vuurpjlen moet komen.Enz.

Ik denk dat wij hier nog wel tig voorbeelden kunnen geven die je niet, of bijna nooit terug ziet bij dit AJAX.En dat is toch volgens mij de taak van de coach en zijn assistenten.

En nog maar een keer, het hoeft heus niet zoals de top 4 van Europa laat zien.Maar het kan wel, dan zul je best tig keer verliezen van al die toppers maar dan ligt het aan de extra-kwaliteiten van de tegenstander en niet zoals nu aan het gemis van basis elementen op het veld.
Laatst gewijzigd door 999 op za okt 06, 2007 1:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » za okt 06, 2007 1:44 pm

Ik vind het sowiezo een beetje een rare constructie door nu eerst maar ff voor tussendoor een trainer, Adri Koster voor een jaar aan te stellen. Stel het gaat super, dan moet je dus zeggen kerel bedankt maar nu is MvB aan de beurt. Bovendien we hebben de afgelopen jaren al zoveel verschillende trainers gehad. Je hebt ook kans dat spelers zoiets hebben van je kan me wat jij zit hier toch maar een jaartje.

Waar ik bij MvB bovendien nog eens bang voor ben is zijn soms onnavolgbare selecteren, je moet er toch niet aan denken dat hij spelers van het kaliber Denneboom naar AJAX haalt.

Gebruikersavatar
Thafunk
Berichten: 425
Lid geworden op: vr mei 11, 2007 2:23 pm

Bericht door Thafunk » za okt 06, 2007 1:55 pm

Ik hoop toch niet dat Van Basten de nieuwe coach wordt. Ajax icoon, gewéldige voetballer, maar als coach heeft ie zich wat mij betreft nog niet bewezen. Zelfde geldt voor Van 't Schip; die jongen kon de druk bij Twente destijds nog niet aan, dus dan is Ajax helemaal geen optie. (uiteraard wel als assistent van Van Basten)

We hebben een ervaren vent nodig die het klappen van de zweep kent. Iemand die vooral ook een goede coach is en vertrouwen uitstraalt. Wat dat betreft heb ik wel een hoge pet op van Hiddink, maar die zal het werk bij de Russische voetbalbond eerst willen afmaken denk ik.

Of Adri Koster het aankan zal moeten blijken. Liever dat hij het seizoen afmaakt dan dat er nu overhaaste beslissingen genomen gaan worden over de opvolging van Ten Cate.

Ik vind het toch jammer allemaal. Ik had echt hoge verwachtingen van Ten Cate, en het is triest dat de weg omhoog wederom niet gevonden is. Weer een jaar naar de kloten. Alleen een landskampioenschap kan dit seizoen nog wat glans geven.
Laatst gewijzigd door Thafunk op za okt 06, 2007 1:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » za okt 06, 2007 1:59 pm

brigade zuid schreef:Waar ik bij MvB bovendien nog eens bang voor ben is zijn soms onnavolgbare selecteren, je moet er toch niet aan denken dat hij spelers van het kaliber Denneboom naar AJAX haalt.
Daar hoort Van Geel op te letten. Bij Ten Cate heeft hij dat in enkele gevallen nagelaten. Hopelijk neemt hij zijn taak wat dat betreft in de toekomst dus wat seriezer. Een trainer draagt opties aan, de TD beslist.
Thafunk schreef:We hebben een ervaren vent nodig die het klappen van de zweep kent. Iemand die vooral ook een goede coach is en vertrouwen uitstraalt. Wat dat betreft heb ik wel een hoge pet op van Hiddink, maar die zal het werk bij de Russische voetbalbond eerst willen afmaken denk ik.
Tuurlijk komt Hiddink niet naar Ajax. Dat kan ik je nu ook wel alvast vertellen. Als je het alleen zoekt in toptrainers met een bewezen staat van dienst dan hebben we over 6 jaar nog geen nieuwe trainer.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » za okt 06, 2007 2:06 pm

Ook ik zou Hiddink een goede keuze vinden; wel een beetje vernederend, natuurlijk, maar goed, dan maar door het stof. Uitstekende coach die zich niet het kaas van het brood laat eten door de directie.

En Ten Cate is wat ik altijd al gedacht had: een opportunistische zakkenvuller die bij de minste weerstand vertrekt. :furious3.gif: Als -ie zo graag kampioen wil worden met Ajax, de club uit zijn stad, dan blijft-ie tot het eind om het voor elkaar te krijgen. Viezerik.

GangstaRiB
Berichten: 16881
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » za okt 06, 2007 2:07 pm

Zal de reputatie, die Ajax in de afgelopen jaren heeft opgebouwd, ook geen rol gaan spelen? Je kan het als trainer bijna nooit goed doen en voor je het weet laat de club je vallen. 6 trainers in 9 jaar.... Wie wil z'n handen er nog aan branden?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za okt 06, 2007 2:10 pm

Dat maakt de uitdaging juist zo mooi.

Bovendien zijn trainers ijdel. Iedere trainer, van Hiddink tot Wotte, die dit Ajax ziet voetballen zal denken dat hij het beter kan.

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » za okt 06, 2007 2:22 pm

Stel dát het Jol wordt, zullen we hem dan niet direct gaan afbranden?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za okt 06, 2007 2:23 pm

De naam van de nieuwe Ajax-trainer zingt, circuleert en doet de ronde


De naam van Martin Jol ‘zingt rond’ in de Arena. Ook ‘circuleert’ de naam van Martin Jol in de Arena en wordt zijn naam ‘genoemd’. Voorts doet zijn naam ‘de ronde’ en wordt er ‘druk gespeculeerd’.

Zulke zinnen lees ik altijd graag. Wie de naam van Jol noemt en wie begint met rondzingen en circuleren, staat er nooit bij. Het gebeurt gewoon, dat een naam van een nieuwe trainer begint rond te zingen als de oude trainer, Henk ten Cate in dit geval, op weg is naar de uitgang.

Ik heb de afgelopen tien jaar in de Arena heel wat namen horen rondzingen: Capello, Laudrup, Lippi, Valdano, Rijkaard, Van Basten, plus de namen van de trainers die uiteindelijk werden benoemd.

Meestal begint het met twee of drie journalisten die, deels uit verveling, in een perskamer wat namen doornemen van kandidaten. Daarna is het een kwestie van wegstrepen. Het grappige is dat clubbestuurders precies hetzelfde doen.

Hiddink: wil niet/kan niet. Adriaanse: mag niet. Rijkaard: zit vast. Koeman: al geweest. Van Basten: zit vast. Van Gaal: nee zeg. De Haan: te oud. Jol?

Hee, Jol. Zou kunnen. Zijn naam circuleerde al eens eerder in de Arena. Hij staat onder contract bij Tottenham Hotspur, maar al wekenlang wordt gespeculeerd over een voortijdig vertrek uit Londen omdat de prestaties van de club ondanks investeringen van een miljoen of 70 zwaar tegenvallen.

Waarom uitgerekend de naam van Martin Jol rondzingt in de Arena is niet geheel duidelijk, maar het heeft iets te maken met het gebrek aan andere kandidaten en met zijn veelgeprezen werk bij een andere Nederlandse club, RKC.

Daar kun je verschillend over denken. Een paar successen met RKC bieden geen garantie dat een trainer dan ook in staat is om Ajax er weer bovenop te krijgen. RKC is de bescheiden, maar gezellige kruidenierswinkel om de hoek, Ajax een mega-Albert Heijn met 150 personeelsleden en de pretentie om de beste supermarkt van Nederland te zijn en structureel deel uit te maken van de top-16 van Europa.

Volgens talloze Nederlandse journalisten is Martin Jol een heel goede, zwaar onderschatte trainer. Hij kan spelers ‘beter maken’, hoor je vaak. Dat betekent niet dat hij, als een dokter, zieke spelers gezond maakt, maar dat hij betere voetballers van ze maakt. Kennelijk betekent het ook dat er dus trainers zijn die spelers niet beter maken. Daar heb je niks aan.

Bij Ajax moeten heel wat mensen beter worden gemaakt, niet alleen de voetballers. Om te beginnen zou de directie beter moeten worden gemaakt: algemeen directeur Fontein en technisch directeur Van Geel vooral. Voorzitter Jaakke, de minst succesvolle voorzitter uit de 107-jarige geschiedenis van de club, is de afgelopen jaren ook niet echt beter geworden.

Nog beter zou het zijn als ze allemaal onmiddellijk zouden worden weggestuurd, zonder afkoopsom, want Ajax is er beroerd aan toe. Alleen financieel worden voortreffelijke resultaten geboekt, maar dat is wel het laatste waar een supporter op zit te wachten die Ajax in de Europa Cup al jarenlang vernederd ziet worden door derderangs clubs.

Maar zo werkt dat niet, in het voetbal. In het voetbal blijven de bestuurders zitten en is altijd alleen de trainer maar verantwoordelijk.

Als de resultaten tegenvallen, wordt de trainer weggestuurd. Dat is makkelijk en overzichtelijk. Degenen die de trainer destijds hebben aangesteld en voor de fotografen een glaasje champagne met hem dronken, benoemen snel een nieuwe trainer die, in het geval van Ajax, binnen twee jaar verdwijnt. Daarna beginnen er weer nieuwe namen rond te zingen en te circuleren en begint het hele spel opnieuw.

In het voetbal is alles mogelijk, zei Ten Cate vrijdag, nadat hij had bevestigd dat Chelsea hem heeft gevraagd om de trainingen van de club te leiden. Dat klopt voor een groot deel. In het voetbal is bijna alles mogelijk.

Het is bijvoorbeeld mogelijk dat Ajax al tien jaar lang voor veel te veel geld veel te veel middelmatige spelers koopt, zonder dat iemand daarvoor verantwoordelijk wordt gesteld. Bij iedere Europese tegenstander zie ik elke keer minstens drie spotgoedkope spelers die voor Ajax van grote waarde zouden zijn.

Maar Ajax koopt liever stokoude Spanjaarden, of niet zo heel oude Spanjaarden die twee jaar lang nauwelijks wedstrijden hebben gespeeld, of spelers (Rommedahl, Colin) die even niks anders te doen hadden. Het aankoopbeleid van Ajax, alleen dat al is voldoende om een collectieve ontslagronde te rechtvaardigen. Jaakke, Fontein, Slop en Van Geel leveren een wanprestatie. Voor technisch adviseur Piet Keizer geldt hetzelfde.

Ten Cate is de zesde trainer op rij die voortijdig zal vertrekken, naar alle waarschijnlijkheid. De zesde. Het bijna macabere rijtje wordt gevormd door Olsen, Wouters, Adriaanse, Koeman, Blind en Ten Cate.

Martin Jol is mogelijk de volgende, want zijn naam zingt rond in de Arena. Als ik hem was, zou ik me daar grote zorgen over maken.
Volkskrant

Marijn
Berichten: 4109
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 7:06 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Marijn » za okt 06, 2007 2:43 pm

Wie schrijft dit? Paul Onkenhout?
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » za okt 06, 2007 2:46 pm

Thomvak425 schreef:Als -ie zo graag kampioen wil worden met Ajax, de club uit zijn stad, dan blijft-ie tot het eind om het voor elkaar te krijgen. Viezerik.
Dat vind ik idd laf van hem. Hij gaf gisteren op de persconferentie aan het liefst bij AJAX te willen blijven, kampioen worden bla bla bla.. maar ondertussen geeft ie intern aan dat ie naar Chelsea wil. Als ie nu uiteindelijk wel naar Chelsea gaat heeft ie wat mij betreft een beeld gecreeert dat AJAX eigenlijk van hem af wil en dan maar met gezonde tegenzin naar Chelsea gaat.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » za okt 06, 2007 2:47 pm

Marijn schreef:Wie schrijft dit? Paul Onkenhout?
Ja

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za okt 06, 2007 2:48 pm

Ajax wil ook van hem af. Anders laten ze hem niet voor een nietszeggende transfersom gaan.

Plaats reactie