Jaap Stam

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9373
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di okt 30, 2007 8:56 am

Geen probleem met beslissing van Stam. Op het hoogste niveau presteren en optimale motivatie gaan hand in hand. Hij zal bovendien in het huidige Ajax weinig hebben herkend van het toekomstplaatje dat hem voorgeschilderd is toen hij uit Italie kwam.

En wat betreft zijn opmerking dat Ajax de mooiste club van Nederland is. Dat staat internationaal als een paal boven water. Gebrek aan recent topsucces verandert daar niets aan. Of je nou in Italie, Engeland, Brazilie of Mexico bent, ze kennen allemaal Ajax als de club van het mooie aanvallende voetbal. Maar goed. Je kunt in Nederland niks zeggen zonder dat de helft van het land eroverheen valt.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di okt 30, 2007 9:07 am

Voetske schreef:
Baseman schreef::drecul.gif:
Bij mijn weten gaat het hier over Stam en ik zeg dus dat sportief gezien Ajax bij hem niet bovenaan staat. Of denken jullie Stam het winnen van de beker en de JC schaal hoger aanslaat dan al zijn vorige successen ?
Vandaar dat ik verwacht dat hij Ajax niet de allermooiste club van Nederland vindt, hij is namelijk een pure broodvoetballer en bij de allermooiste club stop je niet zomaar.

Moeilijk, lezen...

PS: En speciaal voor Voetske; nee, ik zeg hiermee dus niet dat Stam PSV de mooiste club zou moeten vinden. En nee, dat zou ik ook niet wilen horen van hem. Dan weet ik namelijk heel zeker dat hij uit zijn nek kletst.
Neefkens schreef:Dat je dan de moed hebt om dat toe te geven, vind ik klasse.
Weglopen en je club in de steek laten klasse noemen, dat is nog eens een aparte zienswijze.
Nou ik denk toch eerder dat de Psv-ers ( en elders ) hier op het moment dat bekend werd dat ie voor AJAX ging kiezen met dat "broodvoetballer " zijn komen aanzetten.Toen er nog niks bekend was waar Stam na Milaan zou gaan voetballen hoorde je andere termen, zoals " de verloren zoon komt thuis ", " Stam is een Psv-er die gaat nooit naar 020 ", " Dat kan nog mooi worden Alex en Stam in het centrum bij onze club ", " Stam kiest voor de gemoedelijkheid op de hertgang niet voor dat kille Amsterdam ".Te lezen op diverse forums.

En toen koos Stam niet voor Psv, en al die nep-supporters van die calimero club uit Eindhoven zongen opeens een ander liedje.De man die mede verantwoordelijk was voor de successen bij hun club, waardoor hun club voor die tijd een enorm transfer bedrag op hun rekening kon bijschrijven, de speler met een carriere waar maar weinig ex-psv spelers over kunnen dromen, wordt de grond ingestampt.Weg respect voor een van de weinige Nederlandse verdedigers waar je U tegen moet zeggen.

En dan zegt Stam dat Ajax de allermooiste club van Nederland is.En dan gaan al die neppers van die calimeroclub weer op hun achterste poten staan.Niet het begrip voor zijn juiste beslissing, niet de keuze voor het feit dat deze man 15 jaar lang op KRACHT zich staande heeft moeten houden en dat die KRACHT ( en de pijnen die met regelmaat zijn functioneren beginnen te dwarsbomen ) zijn spelen, zijn manier van voetballen ernstig tegen beginnen te werken, en het verlies van zijn vader staat voorop, nee, Stam heeft iets gezegt wat er in die calimerokoppen niet in kan.Immers elke achterlijke gladiool roept van de daken dat AJAX een kille club is ( De Snor voorop ) en dat valt ze dan tegen.

Blijkbaar weten wij als AJAX supporters wel mans carriere met respect tegen het licht te houden, zijn motivatie om nu te stoppen ( hij wilde dat al einde vorig seizoen ) te respecteren.Blijkbaar hebben ze bij AJAX wel de warmte om deze keuze van Stam in het juiste perspectief w.b. Stam zijn sores te zien.

Nu nog al die schreeuwers van die club uit Eindhoven ..
PSV is altijd (zowel voor en na Stam) al de club van de grote transfers geweest. Net zoals PSV zowel voor en na Stam successen heeft gevierd. De periode van Stam komt niet eens in de buurt van de succesvolste perioden van de club.

Stam was in zijn goede dagen de beste verdediger van de wereld, maar hij is nooit een clubmens geweest. Daarom heb ik nooit een binding met hem gehad.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik geen respect heb voor de voetballer Stam, dat is hier nergens ter sprake gekomen.

Ik vind het wel leuk dat Voetske nu weer te pas en te onpas met termen als calimeroclub begint te strooien. Teken van zwakte als je zo je argumenten kracht bij denkt te moeten zetten. het blijft ook een plaat die iedere keer blijft hangen want je zegt niks nieuws.

Ach, en dat de supporters van dat kille clubje uit het westen Stam nu begrijpen zegt denk ik meer over jullie dan over Stam...

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di okt 30, 2007 10:50 am

Ik sluit me volledig bij Harm aan :biggthumpup.gif:
En dan hou ik er maar mee op.

Stam stopt, jullie vinden het klasse, iedereen gelukkig...

PS: Waar is Wimpey eigenlijk ?
Of mag ik nog steeds niet zeggen dat Stam enorm duur is geweest :icon_wink.gif:

Lionel
Berichten: 47518
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » di okt 30, 2007 10:54 am

Stam is gewoon een matige vent! Meneer heeft er geen zin meer in en stopt.

Hij zou pas geweldig zijn geweest als hij aangeeft dat hij zich niet meer kan motiveren ( intern dan) maar toch voor de groep, voor de jongeren blijft! Dan ben je een held!

Nu zadel je Ajax met een probleem op. Matig
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59108
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di okt 30, 2007 11:14 am

Rishi schreef:Stam is gewoon een matige vent! Meneer heeft er geen zin meer in en stopt.

Hij zou pas geweldig zijn geweest als hij aangeeft dat hij zich niet meer kan motiveren ( intern dan) maar toch voor de groep, voor de jongeren blijft! Dan ben je een held!

Nu zadel je Ajax met een probleem op. Matig
En vervolgens ga jij dan bij de fouten van Stam hier weer het volgende staan te roepen
Rishi schreef: Stam te oud en te slecht.
Tja ....

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di okt 30, 2007 11:34 am

Baseman schreef:Weglopen en je club in de steek laten klasse noemen, dat is nog eens een aparte zienswijze.
Dit mag toch wel genuanceerd worden. Stam gaf in de zomerstop al aan aan stoppen te denken, waarna hij zich over heeft laten halen door Ajax om nog een jaar door te gaan. Achteraf stom van hem, maar ik neem het hem niet kwalijk.
Harm schreef:Stam was in zijn goede dagen de beste verdediger van de wereld, maar hij is nooit een clubmens geweest. Daarom heb ik nooit een binding met hem gehad.
Mwah, het was toch echt definitief over toen hij naar Ajax ging. Vanaf dat moment heb je een soort waas voor je ogen wanneer het over Stam gaat.



Mooie woorden van Van Geel, overigens. En wat mij betreft tekenend voor Jaap Stam. Deze jongen verdient een mooi afscheid. Van mij krijgt hij in ieder geval een staande ovatie.
Bij Ajax wisten ze van Stams plannen eerder te stoppen dan zijn contract hem verplichtte. ,,We zijn er trots op dat Jaap hier is geweest,’’ sprak technisch directeur Martin van Geel. ,,Niet alleen vanwege zijn voetbalcapaciteiten, maar ook zijn mentaliteit. Toen Jaap hier begon, lag hij na de training buikspieroefeningen te doen in de hoek van de kleedkamer. Dat hadden onze jongens nog nooit gezien. Na een paar weken deed de hele selectie dat. Hard werken stond voorop. We laten Jaap met tegenzin vertrekken.’’

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di okt 30, 2007 11:36 am

Thomas schreef:Stam gaf in de zomerstop al aan aan stoppen te denken, waarna hij zich over heeft laten halen door Ajax om nog een jaar door te gaan.
Helemaal lekker dan...Ajax heeft maar liefst 3 miljoen betaald om Stam over te nemen, fijn dat zo iemand al na 1 jaar wil stoppen.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di okt 30, 2007 11:38 am

Hij kon gewoon niet meer, Base. Dat geloof ik best hoor. Stam is no quitter. Dat had jij vast ook wel geloofd als hij anderhalf jaar geleden niet naar Ajax was gegaan.

GangstaRiB
Berichten: 16878
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » di okt 30, 2007 12:05 pm

Baseman schreef:
Thomas schreef:Stam gaf in de zomerstop al aan aan stoppen te denken, waarna hij zich over heeft laten halen door Ajax om nog een jaar door te gaan.
Helemaal lekker dan...Ajax heeft maar liefst 3 miljoen betaald om Stam over te nemen, fijn dat zo iemand al na 1 jaar wil stoppen.
3 miljoen? Zijn afkoopsom bij Milan was 1 miljoen en per seizoen zou hij bij Ajax 1 miljoen verdienen. Als Jaap zelf de handdoek gooit zal hij ook wel afstand doen van zijn salaris. Dus ik denk Jaap ons grofweg 2 miljoen gekost heeft.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di okt 30, 2007 12:10 pm

De afkoopsom was 3 miljoen en hij zou bij PSV iets van 1,5 miljoen Euro gaan verdienen, ik neem aan dat Ajax dezelfde afkoopsom heeft mogen betalen en dat Stam niet veel is gezakt qua salaris.

GangstaRiB
Berichten: 16878
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » di okt 30, 2007 12:11 pm

Baseman schreef:De afkoopsom was 3 miljoen en hij zou bij PSV iets van 1,5 miljoen Euro gaan verdienen, ik neem aan dat Ajax dezelfde afkoopsom heeft mogen betalen en dat Stam niet veel is gezakt qua salaris.
Afkoopsom was echt geen 3 miljoen. Stam zou Ajax 3 miljoen gekost hebben voor 2 jaar. Dat was gewoon het totaalbedrag. PSV bood op een gegeven moment 1,2 miljoen per jaar, maar Stam had toen al gekozen voor Ajax.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di okt 30, 2007 12:13 pm

Ik zag net een filmpje van Jaap die bier stond te tappen voor de supporters (in het supportershome?). Mooie kerel, die Stam. :ajaxscarf.gif: Jammer dat hij niet tot het einde van het seizoen een andere rol bij Ajax kan vervullen. Wellicht dat hij na een periode van rust ook individueel wil komen trainen bij Ajax.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di okt 30, 2007 12:21 pm

www.sport1.nl:
PSV: "Stam te duur voor ons"
Auteur : André van Bochove . 1 februari 2006 10:32 .

Het strengere financiële beleid bij PSV heeft ervoor gezorgd dat de Eindhovenaren Jaap Stam aan hun neus voorbij zagen gaan. Nadat gebleken was dat met het aantrekken van Stam, inclusief de door AC Milan gewenste transfersom, over twee seizoenen berekend een bedrag van zes miljoen euro gemoeid zou zijn, gooide de landskampioen de handdoek in de ring.

Stam, die voordat hij naar het buitenland ging enkele seizoenen bij PSV speelde, tekende maandag een tweejarig contract bij Ajax. Hoewel het Ajax dit seizoen sportief niet bepaald voor de wind gaat, staat de club er in financieel opzicht beter voor dan PSV. PSV draait al jaren met verlies, terwijl Ajax dankzij een aantal lucratieve transfers een behoorlijke financiële reserve heeft.

PSV-coach Guus Hiddink was realistisch in zijn commentaar: "De sportieve waarde van Stam is duidelijk, maar dan moet je afwegen hoeveel dat in economische zin waard is. Op een gegeven moment was het voor ons over en sluiten."

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » di okt 30, 2007 12:22 pm

Harm schreef:Omdat Voetske mijn punt toch niet wil zien.

Dan kom ik hier alleen om te zieken, ben ik een calimero, of worden er drogredenen als Cocu bijgesleept. Dan kan ik wel inhoudelijk ingaan op zijn kulargumenten, maar dat lijkt me complete tijdsverspilling.
Dan kun je beter niet reageren, toch?

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di okt 30, 2007 12:23 pm

PSV zal niet naar buiten brengen dat ze niet slagvaardig genoeg waren. Wellicht is eea ook om de supporters een beetje te paaien?
I think I lost my fucking headache

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di okt 30, 2007 12:23 pm

De twee filmpjes van VI.nl zijn overigens zeer de moeite waard.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di okt 30, 2007 12:39 pm

Baseman schreef:www.sport1.nl:
PSV: "Stam te duur voor ons"
Auteur : André van Bochove . 1 februari 2006 10:32 .

Het strengere financiële beleid bij PSV heeft ervoor gezorgd dat de Eindhovenaren Jaap Stam aan hun neus voorbij zagen gaan. Nadat gebleken was dat met het aantrekken van Stam, inclusief de door AC Milan gewenste transfersom, over twee seizoenen berekend een bedrag van zes miljoen euro gemoeid zou zijn, gooide de landskampioen de handdoek in de ring.

Stam, die voordat hij naar het buitenland ging enkele seizoenen bij PSV speelde, tekende maandag een tweejarig contract bij Ajax. Hoewel het Ajax dit seizoen sportief niet bepaald voor de wind gaat, staat de club er in financieel opzicht beter voor dan PSV. PSV draait al jaren met verlies, terwijl Ajax dankzij een aantal lucratieve transfers een behoorlijke financiële reserve heeft.

PSV-coach Guus Hiddink was realistisch in zijn commentaar: "De sportieve waarde van Stam is duidelijk, maar dan moet je afwegen hoeveel dat in economische zin waard is. Op een gegeven moment was het voor ons over en sluiten."
Achteraf de juiste keuze van PSV. Al denk ik niet dat Stam per se een voorkeur voor PSV gehad zou hebben, integendeel zelfs.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di okt 30, 2007 1:17 pm

Thomvak425 schreef:
Harm schreef:Omdat Voetske mijn punt toch niet wil zien.

Dan kom ik hier alleen om te zieken, ben ik een calimero, of worden er drogredenen als Cocu bijgesleept. Dan kan ik wel inhoudelijk ingaan op zijn kulargumenten, maar dat lijkt me complete tijdsverspilling.
Dan kun je beter niet reageren, toch?
Als Voetske niet als door een wesp gestoken had gereageerd, dan had ik waarschijnlijk ook minder gereageerd ja.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di okt 30, 2007 1:18 pm

Jöhnk schreef:
Baseman schreef:www.sport1.nl:
PSV: "Stam te duur voor ons"
Auteur : André van Bochove . 1 februari 2006 10:32 .

Het strengere financiële beleid bij PSV heeft ervoor gezorgd dat de Eindhovenaren Jaap Stam aan hun neus voorbij zagen gaan. Nadat gebleken was dat met het aantrekken van Stam, inclusief de door AC Milan gewenste transfersom, over twee seizoenen berekend een bedrag van zes miljoen euro gemoeid zou zijn, gooide de landskampioen de handdoek in de ring.

Stam, die voordat hij naar het buitenland ging enkele seizoenen bij PSV speelde, tekende maandag een tweejarig contract bij Ajax. Hoewel het Ajax dit seizoen sportief niet bepaald voor de wind gaat, staat de club er in financieel opzicht beter voor dan PSV. PSV draait al jaren met verlies, terwijl Ajax dankzij een aantal lucratieve transfers een behoorlijke financiële reserve heeft.

PSV-coach Guus Hiddink was realistisch in zijn commentaar: "De sportieve waarde van Stam is duidelijk, maar dan moet je afwegen hoeveel dat in economische zin waard is. Op een gegeven moment was het voor ons over en sluiten."
Achteraf de juiste keuze van PSV. Al denk ik niet dat Stam per se een voorkeur voor PSV gehad zou hebben, integendeel zelfs.
Stam was nog steeds furieus over het feit dat hij een gedeelte van zijn fee af moest staan aan PSV om de transfer door te laten gaan.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59108
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di okt 30, 2007 1:27 pm

Dat financieel stukje komt uit het Eindhovens Dagblad, nadat bekend was dat Stam voor AJAX koos.Nergens anders worden bedragen, of wat dan ook genoemd.Tja, Eindhovens Dagblad ... :aai.gif:

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di okt 30, 2007 1:47 pm

Lees ik hier nu een variant op "Tja, De Telegraaf" :wink.gif: :1evil.gif:
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di okt 30, 2007 1:52 pm

Rishi schreef:Stam is gewoon een matige vent! Meneer heeft er geen zin meer in en stopt.

Hij zou pas geweldig zijn geweest als hij aangeeft dat hij zich niet meer kan motiveren ( intern dan) maar toch voor de groep, voor de jongeren blijft! Dan ben je een held!

Nu zadel je Ajax met een probleem op. Matig
Hier ben ik het dus mee eens; als voetbal je lust en je leven is, dan kun je op zijn minst nog proberen de motivatie te vinden om je carriere met een landstitel af te sluiten. Op deze manier komt zijn beslissing erg egeocentrisch over en is bovendien een waardeloos voorbeeld voor de jonkies bij Ajax, die toch al niet bekend staan om hun mentale weerbaarheid. Some attitude: "ik kan me niet meer motiveren, ik stop ermee". Slap. Ik er geen andere woorden voor.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » di okt 30, 2007 2:42 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Hier ben ik het dus mee eens; als voetbal je lust en je leven is, dan kun je op zijn minst nog proberen de motivatie te vinden om je carriere met een landstitel af te sluiten. Op deze manier komt zijn beslissing erg egeocentrisch over en is bovendien een waardeloos voorbeeld voor de jonkies bij Ajax, die toch al niet bekend staan om hun mentale weerbaarheid. Some attitude: "ik kan me niet meer motiveren, ik stop ermee". Slap. Ik er geen andere woorden voor.
Dit is nou typisch een reactie van iemand die of zelf nog in de volle bloei van zijn voetballeven zit of zelf nooit gevoetbald heeft.
Het is in elk geval de reactie van iemand die zich absoluut niet kan inleven in het proces dat een speler doormaakt aan het einde van zijn voetballeven. Als je merkt en voelt dat het allemaal niet meer op te brengen is.
Hoe moeilijk het gevoelsmatig is om te moeten stoppen met iets wat inderdaad “je lust en je leven” is geweest. Denk je nou werkelijk dat Jaap Stam niet keihard geprobeerd heeft om de motivatie te vinden om ondanks alle fysieke malheur toch maar door te blijven gaan?. Natuurlijk heeft hij dat geprobeerd. Juist omdat het zijn lust en zijn leven was.
Geloof me als ik zeg (spreek uit persoonlijke ervaring) dat het ongelooflijk veel moeite kost om de definitieve knoop door te hakken en op te houden met iets wat je altijd ontzettend graag gedaan hebt.
En dat als je dat uiteindelijk doet, de pijp in alle opzichten (fysiek en mentaal) ook echt leeg is. Dan kun je daaromtrent als buitenstaander wel allerlei rationele verhaaltjes ophangen, maar ik kan je hierbij verzekeren dat zo'n besluit helemaal niks met “slapte” te maken heeft. Met moed des te meer.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59108
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di okt 30, 2007 2:43 pm

LucaS schreef:Lees ik hier nu een variant op "Tja, De Telegraaf" :wink.gif: :1evil.gif:
:smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59108
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di okt 30, 2007 2:44 pm

Jim schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Hier ben ik het dus mee eens; als voetbal je lust en je leven is, dan kun je op zijn minst nog proberen de motivatie te vinden om je carriere met een landstitel af te sluiten. Op deze manier komt zijn beslissing erg egeocentrisch over en is bovendien een waardeloos voorbeeld voor de jonkies bij Ajax, die toch al niet bekend staan om hun mentale weerbaarheid. Some attitude: "ik kan me niet meer motiveren, ik stop ermee". Slap. Ik er geen andere woorden voor.
Dit is nou typisch een reactie van iemand die of zelf nog in de volle bloei van zijn voetballeven zit of zelf nooit gevoetbald heeft.
Het is in elk geval de reactie van iemand die zich absoluut niet kan inleven in het proces dat een speler doormaakt aan het einde van zijn voetballeven. Als je merkt en voelt dat het allemaal niet meer op te brengen is.
Hoe moeilijk het gevoelsmatig is om te moeten stoppen met iets wat inderdaad “je lust en je leven” is geweest. Denk je nou werkelijk dat Jaap Stam niet keihard geprobeerd heeft om de motivatie te vinden om ondanks alle fysieke malheur toch maar door te blijven gaan?. Natuurlijk heeft hij dat geprobeerd. Juist omdat het zijn lust en zijn leven was.
Geloof me als ik zeg (spreek uit persoonlijke ervaring) dat het ongelooflijk veel moeite kost om de definitieve knoop door te hakken en op te houden met iets wat je altijd ontzettend graag gedaan hebt.
En dat als je dat uiteindelijk doet, de pijp in alle opzichten (fysiek en mentaal) ook echt leeg is. Dan kun je daaromtrent als buitenstaander wel allerlei rationele verhaaltjes ophangen, maar ik kan je hierbij verzekeren dat zo'n besluit helemaal niks met “slapte” te maken heeft. Met moed des te meer.
En zo is het en niet anders !.

Plaats reactie