Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » ma mei 22, 2006 6:28 pm

dat wordt dan gewoon een 18+ boek, dat mag jij toch nog niet lezen ;)
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mei 22, 2006 6:30 pm

Volgens mij schrijft joey kinderboeken. En ik heb nooit de indruk gekregen dat daarmee 'grote kinderen' bedoeld werden. ;)
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » ma mei 22, 2006 6:31 pm

Roald Dalh staat ook bekend als kinderboekenschrijver, maar lang niet alles was voor kleine kinderen hoor :yes:
Jöhnk, 29 mei 2006

Wouter

Bericht door Wouter » ma mei 22, 2006 11:10 pm

Ach, Derksen...Die noemde Blind een scholletje. Nu hebben ze bepaald geen "scholletje" in huis gehaald en is het weer niet goed. Derksen vergeet ook even de prestaties van Ten Cate bij die "middelmatige clubs" te vermelden.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mei 22, 2006 11:12 pm

Jullie willen die ruziemaker zeker nooit meer terug, Wouter? :hypocrite:
Het stinkt aan alle kanten!

Wouter

Bericht door Wouter » ma mei 22, 2006 11:22 pm

Een trainer van een profclub moet gewoon iemand zijn met een eigen mening. Iemand die zijn oren niet te veel laat hangen naar anderen. Hij hoort ten slotte de "chef" te zijn.

En je kunt zeggen wat je wil van Ten Cate, maar hij laat zich niet in de weg zitten door welke bestuurder dan ook. Het is wel belangrijk dat hij onafhankelijk zijn werk kan doen. Hij kreeg niet voor niks ruzie met Aalbers.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mei 22, 2006 11:31 pm

Ach ja, Aalbers...die wilde alles op zijn manier, laat ik het zo zeggen. ;)

MvG heeft het met Adriaanse uitgehouden, dan zal het met Ten Cate ook lukken. Wat kan mij het schelen of Ten Cate lastig is voor zijn omgeving, ik wil een goed voetballend Ajax zien.

Wat denk je van LVG? En Cruijff is ook geen lieverdje hoor.
Het stinkt aan alle kanten!

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » ma mei 22, 2006 11:43 pm

Wouter schreef:Ach, Derksen...Die noemde Blind een scholletje. Nu hebben ze bepaald geen "scholletje" in huis gehaald en is het weer niet goed. Derksen vergeet ook even de prestaties van Ten Cate bij die "middelmatige clubs" te vermelden.
hij noemde ook alleen NAC, maar de naam Vitesse kon hij niet over z'n lippen krijgen.
Jöhnk, 29 mei 2006

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di mei 23, 2006 10:46 am

Ten Cate: 'Dominant spel kan ook met één spits'
MIKE VAN DAMME

AMSTERDAM - Zijn eerste klus als trainer van Ajax zit er op. Henk ten Cate presenteerde zichzelf in de Arena aan het grote publiek. Hij begon met een oproep. ''Het enige wat ik u allen wil vragen, is ons te beoordelen op wat u ziet. Geef daar een gefundeerd oordeel over.''

Zijn oproep ging vooraf aan een betoog over waar Ajax over twee jaar moet staan. Ten Cate is ambitieus, maar realistisch. ''We moeten Ajax thuisbrengen waar het historisch gezien hoort: aan de Nederlandse top. Ik hoop in elk geval dat we Ajax binnen twee jaar weer op de nummer één positie krijgen. We moeten in de laatste speelronden sowieso weer meedoen om de titel.''

Hoe zit het met de Europese ambities?
''Je moet stap voor stap denken en niet gelijk te grote schoenen aantrekken. We moeten in Nederland beginnen. Ajax is afgelopen tien jaar drie keer kampioen geworden. Gezien de grootte en uitstraling van de club is dat een paar keer te weinig. We moeten eerst de positie in de Nederlandse top heroveren. Met Ajax-voetbal.''

Ajax-voetbal? Dus met vleugelspelers en een nummer tien?
''Dat is de huisstijl van Ajax. Daar moet je echter flexibel mee kunnen omgaan. We willen dominant en aanvallend voetbal spelen, met veel elan. Naar de Ajax-filosofie. Dáár moet je wel aan vasthouden. Maar dat kan ook met één spits. Internationaal kun je geen potten meer breken met vleugelaanvallers en een nummer tien. Je moet ook niet zo arrogant zijn om te zeggen dat de tegenstander zich maar aan jou moet aanpassen.''

De selectie voor komend seizoen is nagenoeg rond. Wat vindt u van het spelersmateriaal?
''Het is een talentvolle groep. Er moet wel balans in worden gebracht. Daarom ben ik ook blij dat een speler als Jaap Stam komt. Hij is internationaal gelouterd. Hij kan jonge spelers veel leren, ze vertellen wat ze moeten doen om de top te halen en om daar te blijven.''

U komt ook van de absolute top, Barcelona, waar u nog een driejarig contract had. Waarom heeft u eigenlijk voor Ajax gekozen?
''Ik had mijn contract bij Barça rustig kunnen uitdienen. Ik heb ook eerst nee gezegd tegen Ajax. Mijn gezin wilde niet weg uit Spanje. Maar zij zagen dat ik twijfelde, dat ik mijn beslissing niet op professionele gronden had genomen. Ik wilde de uitdaging best aangaan. Dat merkten mijn vrouw en kinderen ook. Zij zeiden dat ik mijn gevoel moest volgen. Daar waren ze nog nooit slechter van geworden.''

Was trainer worden van Ajax een jongensdroom?
''Een jongensdroom gaat wat te ver. Het was ooit een droom een goede voetballer te worden. Als beginnende trainer hoopte ik wel dat ik nog trainer worden van Ajax. Dat heeft er niet zo zeer mee te maken dat ik uit Amsterdam kom. Trainers uit Leeuwarden willen ook heel graag bij Ajax werken.''
Trainer van Ajax zijn, is niet altijd een leuke positie. Uw vijf voorgangers zaten hun contract niet uit.
''Misschien ben ik wel zo eigenwijs te denken dat het mij wel lukt.''

De achterban kan wel sceptisch worden. U heeft geen achtergrond bij Ajax, zoals Blind dat wel had.
''Dat ik geen Ajax-achtergrond heb kan juist verfrissend werken. Spelers horen dan eens een ander verhaal, andere grappen. Daardoor zijn ze misschien alerter, omdat ze de opmerkingen nog niet eerder hebben gehoord. Elke achterban is sceptisch. Bij NAC keken ze in eerste instantie ook raar tegen me aan. Wat mensen uiteindelijk van je vinden, hangt samen met de resultaten en het voetbal dat je laat zien.''

Heeft u bij collega's informatie ingewonnen over de club, bijvoorbeeld bij Blind?
''Dat heb ik nog nooit gedaan in mijn carrière. Ik wil alleen maar vooruit kijken, het op onze manier gaan doen. Het heeft weinig zin om in het verleden te gaan roeren. Ik wil ook zo onbevangen mogelijk beginnen aan deze klus. Op het moment dat ik geïnformeerd wordt over bepaalde zaken, ben ik al bevooroordeeld. Dat wil ik niet.''

Ajax speelt vanavond nog tegen Hierden. Gaat u kijken?
''Nee, ik vind dat ongepast ten opzichte van een collega van mij (Danny Blind, red.) die daar zit. Als ik daar mijn gezicht laat zien, gaat misschien de aandacht vooral naar mij uit. Ik gun Danny Blind het afscheid met zijn spelers. Dat verdient hij.''
www.parool.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » di mei 23, 2006 4:58 pm

San Marco schreef:
wimpey schreef:Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik zou niet weten hoe HtC de capaciteiten van Groenendijk zou kunnen beoordelen. Logistiek lijkt me dat onmogelijk, gezien de afstand tussen Barcelona en Amsterdam en het feit dat Groenendijk nog maar kort als trainer actief is. Hear say blijkbaar, lijkt me geen basis om iemand een belangrijke post binnen een topclub te bezorgen.

Van Spijkerman zegt HtC als speler veel te hebben geleerd. Let wel, bij Go Ahead-tet-tet. Ook dát lijkt me geen basis om zo'n man op Sneyder, Huntelaar enz. los te laten.

Kan allemaal best goed gaan, laten we het hopen bij de 5e technische staf binnen 10 jaar! Maar enige scepsis kan ik mezelf helaas niet ontzeggen...
Voordat je oordeelt mag je gerust de geschiedenis induiken en wéten dat HtC en Groenendijk bij Sparta hebben samengewerkt. Je weet wel, van die spelers die het verlengstuk van de coach zijn in t veld...

Wat een makkelijke oordelen weer hier, en dit was niet aan wimpey alleen bedoeld.
Ik lees overal dat we de speler en de trainer Blind niet met elkaar mogen verwarren. Prima, maar dat geldt dan ook voor Groenendijk natuurlijk. Het lijkt me dat ook Henk ten Cate o.b.v. de kwaliteiten van de speler Groenendijk geen oordeel kan vellen over de trainer Groenendijk. En al helemaal niet op 1600 kilometer afstand.

Jij noemt Spijkerman een vakman. Op basis waarvan? Heb je toevallig met de man gewerkt bij Wijhe, Rohda, Go Ahead, Urk, VVV, Emmen of Zwolle? :hypocrite:

Nogmaals, ik zeg niet dat het fout gaat met deze technische staf, maar ik val nou niet bepaald van m'n stoel bij de namen van Spijker en Groen. Ten Cate lijkt me de juiste man, maar iets meer 'gewicht' dan Spijker en Groen leek me wel welkom.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di mei 23, 2006 5:34 pm

De selectie voor komend seizoen is nagenoeg rond. Wat vindt u van het spelersmateriaal?
''Het is een talentvolle groep. Er moet wel balans in worden gebracht. Daarom ben ik ook blij dat een speler als Jaap Stam komt. Hij is internationaal gelouterd. Hij kan jonge spelers veel leren, ze vertellen wat ze moeten doen om de top te halen en om daar te blijven.''
:cry: :frusty:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di mei 23, 2006 5:37 pm

Jezus, Thomas, ga je weer! Dat zegt de de journalist, niet Ten Cate.

En met niemand anders!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di mei 23, 2006 5:40 pm

Dat weet ik, maar Ten Cate spreekt hem toch niet tegen?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di mei 23, 2006 5:42 pm

Hij heeft tien keer geroepen dat er nog zeker drie directe versterkingen bij moeten komen, maar jij wordt depressief omdat hij één of andere randdebiel niet tegenspreekt. Sorry, Thomas, meer kan ik niet voor je doen.

En met niemand anders!

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » di mei 23, 2006 7:14 pm

nog 2 spelers te gaan, met wie men achter de schermen misschien wel zo goed als rond is kan je best "nagenoeg" noemen.
Jöhnk, 29 mei 2006

Toppie

Bericht door Toppie » di mei 23, 2006 8:35 pm

Ik hoop niet dat er nog maar drie versterkingen komen.Als er weer een aantal geblesseerd raken hebben we het Ajax van afgelopen seizoen en die wil ik niet zien. Ajaz zal breeder en sterker moeten investeren om mee te doen aan de Top.
;)
Kijk naar Az, die doen toch weer goede zaken :X

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di mei 23, 2006 8:48 pm

AZ heeft naar mijn mening niet geweldig ingekocht, hoor.

Ajax moet zorgen dat er een sterke basis staat. Verder is ook helemaal niet uitgesloten dat er nog versterkingen voor de toekomst bijkomen.

En met niemand anders!

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » di mei 23, 2006 9:57 pm

ajaxhome schreef:Ik hoop niet dat er nog maar drie versterkingen komen.Als er weer een aantal geblesseerd raken hebben we het Ajax van afgelopen seizoen en die wil ik niet zien. Ajaz zal breeder en sterker moeten investeren om mee te doen aan de Top.
;)
Kijk naar Az, die doen toch weer goede zaken :X
:sad:

Jij wilt weer terug naar de tijd van kleedkamer 2. En Ajaz, is dat de nieuwe naam die Scheringa aan AZ gaat geven?
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mei 24, 2006 5:43 pm

Bertje schreef:AZ heeft naar mijn mening niet geweldig ingekocht, hoor.

Ajax moet zorgen dat er een sterke basis staat. Verder is ook helemaal niet uitgesloten dat er nog versterkingen voor de toekomst bijkomen.
Precies. Ik heb ook meerdere keren 'geschreeuwd' om meer aankopen maar het gaat mij vooral om een sterke as en kern van spelers. De rest van de aankopen mogen wat mij betreft zeker bestaan uit een aantal talenten. Die kunnen zo in de loop van het seizoen steeds meer wennen en speeltijd krijgen. Het is veel makkelijker voetballen met jongens als Stam, Davids en Perez in je ploeg.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do mei 25, 2006 4:05 am

[quote][Tijd voor Van de Rijt] Henk ten Cate zonder Grygera, maar met loyale assistenten
Written by Peter van de Rijt

Tuesday, 23 May 2006
Peter van de Rijt heeft de voetbalwereld gevraagd naar de nieuwe trainer van Ajax. Iedereen is vol lof over Henk ten Cate, die het volgens Van de Rijt volgend seizoen zonder Zdenek Grygera moet doen. De voetbalanalyticus spiegelt deze week in [Tijd voor Van de Rijt] Martin van Geel voor hoe hij de cirkel rond kan maken en geeft bondscoach Marco van Basten een gratis tip…

“Onmiddellijk na de officiële benoeming van Henk ten Cate tot hoofdtrainer van Ajax ben ik eens een rondje gaan bellen. Met trainers en ook met spelers die onder hem hebben gewerkt. Als het beeld wat mij geschetst werd voor de helft klopt, staat de Amsterdamse ploeg aan de vooravond van een prachtige nieuwe periode.

Een trainer die zijn ploeg altijd aanvallend laat spelen. Waar zelfs vleugelspelers dienen door te schuiven en waar op het middenveld een driehoek met de punt naar achter voor de nodige balans dient te zorgen.

Een trainer die het maximale uit ieder ploeg weet te halen waar hij tot op heden mee heeft gewerkt. En die immer vanuit een positieve grondhouding zijn werkzaamheden verricht. Tot zover de felicitatiedienst van al diegenen die ik sprak.

Als enige minpunt noemde men zijn opvliegerige karakter, maar ik vraag mij af of dit wel een nadeel is. Voetbal is dagelijks emotie en de spelers dan zijn grote ego tonen, zie ik niet als een bezwaar.

Nee, ik geloof oprecht dat na de echecs van de 2 ongeschikte voorgangers - Ronald Koeman en Danny Blind - Ajax de juiste keus op het zo noodzakelijk juiste moment heeft gemaakt.

De eerste daad van Henk is de benoeming van Hennie Spijkerman geweest. Je moet altijd een loyale man naast je nemen. Eentje die je goed kent, die in zijn gedragingen complementair is en wiens loyaliteit totaal is.

Jarenlang was dat bij Ajax Bobby Haarms, maar helaas is dat tijdperk voltooid verleden tijd. Hennie Spijkerman sprak ik een aantal keren en hij maakte de indruk van een vent totaal in balans te zijn. Lijkt mij zeer gewenst als je weet hoe groot de druk bij Ajax volgend jaar zal zijn. Bij de keuze voor Alfons Groenendijk fronste ik even de wenkbrauwen. Als voetballer vond ik het een zeikertje met een goede trap. Als trainer van de A2 en assistent bij Jong Ajax is hij als enige van bijna alle jeugdteams geen kampioen geworden. Lijkt mij veel te licht voor Ajax 1. Er waren binnen de organisatie toch andere mogelijkheden?

Presteren zal geen must zijn maar een keiharde eis. Gelouterd door zijn prachtig succesvolle jaren als assistent van Frank Rijkaard bij Barcelona, is dit de grote kans voor Henk ten Cate om als eerstverantwoordelijke zijn droom te kunnen verwezenlijken: kampioen worden van een topclub.

Als tweede man heeft hij nu alles gewonnen met als hoogtepunt de winst op Arsenal vorige week in de Champions League finale. De wedstrijd werd ontsierd door de ‘Wegereef’ en ‘Braamhaar’ van Noorwegen. Wat toch een blamage voor het voetballen! Maar Frank en Henk, dit is een geweldige prestatie, die op alle Nederlandse trainers zal uitstralen.

Laat nu eens Bestuur, de grote Ajax kern en vele anderen, Henk ten Cate al het vertrouwen geven en niet de voordeel van ik-weet-niet-welke-twijfel-dan-ook. De hegemonie van PSV moet nu maar eens eindelijk doorbroken worden en de komst van Ronald Koeman naar Eindhoven zal daar zeker bij helpen.

De volgende stap voor Ten Cate zal het aankoopbeleid worden. Het vertrek van Galásek, Boukhari en ook Grygera (ja, ja) kan je niet louter opvangen met een Stam die mij te vaak geblesseerd is en een Perez, hoe aardig die ook heeft gepresteerd bij AZ.

Meneer Van Geel, als u een verstandig man bent en mijn ongelijk wilt bewijzen, waar velen mij afgelopen week op wezen, haal dan in hemelsnaam Dick Zwarhoed. Ik smeek het U bijna. Misschien wel de beste aanjager van Nederland. Als u niet weet wie dat is en waar hij speelt, bel even met uw oefenmeester van de zaterdag1. U weet wel wie dat is, ene Bob de Klerk. Lees mijn column van vorige week, meneer Van Geel en u weet wel waarom.

Bellen Martin, vandaag nog en het geld wat ik zal ontvangen als commissie voor deze tip, storten we op de rekening van een goed doel. Wat dacht je van die van FC Volendam, waar je Marco Gentille voor niets weghaalde naar Willem II, terwijl Volendam op apegapen lag en jij net miljoenen had binnengehaald met de plaatsing voor de Champions League. We schrijven 1999, dan is ook die cirkel weer rond…

Ik wens u allen een sportieve week en wacht samen met u vol ongeduld op de start van het WK. Hoewel… het EK voor de jongeren onder 21 start woensdag al met Klaas Jan Huntelaar als potentiële topscorer van het toernooi. Marco, je kunt hem nog altijd toevoegen aan je WK-selectie als iemand voor de eerste wedstrijd geblesseerd raakt hoor. Ook na de EK-triomf van Jong Oranje.
Tot volgende week!â€

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » do mei 25, 2006 7:42 am

"Nee, ik geloof oprecht dat na de echecs van de 2 ongeschikte voorgangers - Ronald Koeman en Danny Blind - Ajax de juiste keus op het zo noodzakelijk juiste moment heeft gemaakt."

uch...4 ongeschikte voorgangers...uch. :smartass:

Lionel

Bericht door Lionel » do mei 25, 2006 9:50 am

Hoezo, was Jan Wouters niet...... :D
IK GELOOF!!!!!!

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » do mei 25, 2006 12:04 pm

Van der Rijt is een vreemd mannetje dat een spoor van opgelichte slachtoffers in z'n kielzog heeft, een hele vreemde kijk op voetbal heeft en zichzelf de meest slimme en belangrijke man ter wereld vind. Rijp voor een psychiatrische inrichting, dat is ie!
Jöhnk, 29 mei 2006

Feest

Bericht door Feest » do mei 25, 2006 1:05 pm

Naam: Dick Zwarthoed
Club: Ajax
Aantal seizoenen: 1
Geboortedatum: 11 juli 1979
Leeftijd: 26 jaar
Afkomstig van: Marken
Vorige clubs: RKAV Volendam, Marken
Positie: middenvelder
Doelpunten: 1

:hypocrite:

Feest

Bericht door Feest » do mei 25, 2006 1:07 pm

Peter van de Rijt is geboren op 10 april 1952 uit een joodse moeder en een katholieke vader. Hij woonde en studeerde lange tijd in Frankrijk. Terug in Nederland is hij bij diverse bedrijven (Volker Stevin en Verkade) bedrijfsdocent.

Rode draad in zijn carrière is het docentschap Frans. Ook nu doceert hij die taal op een school in Hoorn. Daarnaast is een tweede rode lijn te zien: voetbal. Vanaf 1975 is hij trainer van Blauw Wit, KVV, TOB en 19 jaar Buitenveldert. Ook is hij 2 seizoenen werkzaam in Frankrijk bij profclub FC Toulon.

Grote bekendheid kreeg hij toen hij eind jaren negentig vice voorzitter en technisch directeur van FC Volendam werd. In die functie stond van de Rijt terecht wegens het meerdere malen plegen van valsheid in geschrifte.

Zo vervalste hij onder meer de handtekening onder een zogenaamd sponsorcontract van Volendam met Keesingh Uitgeverij. Later bleek dat er helemaal geen sprake was van een contract. Van de Rijt verklaarde destijds tot zijn daden te zijn gekomen uit wanhoop over de financiële situatie van de club. Peter van de Rijt werd veroordeeld tot 140 uur werkstraf en twee maanden voorwaardelijke gevangenisstraf.

Daarna fungeerde hij als coach van AT5 united. Hij haalde uit allerlei amateurverenigingen in Amsterdam zijn beste spelers. Ook is hij weer leraar Frans.

Maar waarom wil Peter van de Rijt de voorzittershamer van Ruud Koole overnemen? Wat wil hij met de PvdA? Hij stuurde ons een brief. Klik hier om zijn brief te lezen

Plaats reactie