Kolbeinn Sigthórsson

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

wimpey

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door wimpey » vr aug 29, 2014 11:36 am

zeux schreef:
wimpey schreef:Ze willen iemand voor 'short term', omdat ze in Zivkovic de spits voor de toekomst zien. Een seizoen erbij is 'short term'.

Tevens vond ik Sig tegen AZ en psv goed spelen. Zó onbegrijpelijk vind ik Ajax' verhaal dus niet.
Soriano kan toch ook 'short term' zijn. Twee jaar lijkt mij niet onoverkomelijk.
Da's 3,25 M afschrijving per jaar (als het bovenstaande klopt) + salaris.

Heb wel begrip voor de handelswijze van Ajax in deze. En hoop dat Sig fit blijft. Ik vind hem voetballend en als team player dit nog prille seizoen beter bezig dan vorig seizoen. Nu het scoren nog.

zeux

Bericht door zeux » vr aug 29, 2014 11:36 am

Yopi schreef:Hoe hoog is jouw plafond thuis, Zeux? Je lijkt geobsedeerd door plafonds. :smallgrin.gif:
Ga je nou net zo lopen kleuteren als IH?

Lekkere discussie-killer als je zo gaat posten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr aug 29, 2014 11:37 am

Kolbeinn is ongetwijfeld een aardige gozer. Maar laten we eerlijk zijn. Het was niet de bedoeling dat het zo zou lopen. Sigthórsson zou vertrekken en eigenlijk vonden zowel Kolbeinn als Ajax dat wel een goed plan.

Nu kan Sigthórsson geen club vinden en valt het bij Ajax ondertussen nogal tegen wat met name Milik brengt. Ik had in ieder geval de indruk dat hij degene was die er meteen moest staan en dat Zivkovic iets rustiger zou worden gebracht.

Ajax heeft nog wat rondgekeken, onder meer naar een onhaalbaar scenario met de afbouwende Eto'o en niets meer gevonden. De oplossing die nu is gekozen is niets meer en niets minder dan een noodoplossing.
Nil volentibus arduum

Baseman

Bericht door Baseman » vr aug 29, 2014 11:41 am

wimpey schreef:Ze willen iemand voor 'short term', omdat ze in Zivkovic de spits voor de toekomst zien.
Wel apart dan dat die spits voor de toekomst nu 3e spits is en zijn wedstrijdjes mag spelen in de JL.
Daarbij weet Milik ook meteen waar hij aan toe is.

Sightorsson is overigens geen slechte spits en hij kan met name in de toppers nogal efficient zijn, maar hij is natuurlijk geen topspeler en past niet echt bij het spel van Ajax onder Frank de Boer.
Het komt allemaal nogal knullig over.

zeux

Bericht door zeux » vr aug 29, 2014 11:42 am

wimpey schreef: Da's 3,25 M afschrijving per jaar (als het bovenstaande klopt) + salaris.
Als je zo gaat redeneren kun je inderdaad nooit iemand kopen.

Een speler gaat ook echt niet in twee jaar van 6,5 miljoen (een opbouwende trend als ik de grafiek op transfermarkt.com zie) naar helemaal nul, lijkt mij.

En als dat ontzettende afschrijfrisico er is, dan lijkt mij dat niemand daar voor zal gaan en is zijn transferwaarde dus de facto nonsens.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr aug 29, 2014 11:53 am

Haha veelzeggend om te lezen dat die Soriano nu opeens door een aantal lieden hier opgehemeld wordt.

Zou Ajax hem daadwerkelijk hebben gepresenteerd dan zouden dezelfde personen roepen: "daar heb je weer zo'n mongool van Barcelona B, een prutser waar we niets aan hebben".

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr aug 29, 2014 11:53 am

zeux schreef:
Yopi schreef:Hoe hoog is jouw plafond thuis, Zeux? Je lijkt geobsedeerd door plafonds. :smallgrin.gif:

Je dramt door over dat salarisplafond van 1 miljoen, dat volgens jou maar niet verhoogd wordt, maar hoe weet je dat eigenlijk? Denk je dat ze bij Ajax achterlijk zijn? Mensen als Weijers, Van Wijk en Kinsbergen, die hun sporen verdiend hebben in het bedrijfsleven, zullen vast gehoord hebben van inflatie en inflatiecorrectie.

Het financiële gat met de grote voetballanden is immens, dat dicht je niet met een paar ton meer. En dan hebben we het nog niet over de geringe aantrekkingskracht van de Eredivisie.

Baseman

Bericht door Baseman » vr aug 29, 2014 11:56 am

Ik las laatst (VI meen ik) dat het plafond van Ajax op 1,4 miljoen ligt.
Daarbij kan er altijd afgeweken worden bij uitzonderingen.

wimpey

Bericht door wimpey » vr aug 29, 2014 12:02 pm

zeux schreef:
wimpey schreef: Da's 3,25 M afschrijving per jaar (als het bovenstaande klopt) + salaris.
Als je zo gaat redeneren kun je inderdaad nooit iemand kopen.
Ik zou geen spits van 29 uit Oostenrijk aantrekken voor 6,5 M. Nee, dat lijkt me geen goed idee.
Baseman schreef:Wel apart dan dat die spits voor de toekomst nu 3e spits is en zijn wedstrijdjes mag spelen in de JL.
Zivkovic is nog een kind. Die jongen moet de omslag gaan maken van 'van de bal weg' naar 'in de bal'. Dat mag ie eerst onder bewijs brengen in JA, dat lijkt me logisch.
Daarbij weet Milik ook meteen waar hij aan toe is.
De 3 spitsen zullen allen hun speeltijd in Ajax-1 pakken, simpel zat.
Sightorsson is overigens geen slechte spits en hij kan met name in de toppers nogal efficient zijn, maar hij is natuurlijk geen topspeler en past niet echt bij het spel van Ajax onder Frank de Boer.
Ik zie weinig topspelers in NL, topspitsen al helemaal niet. Dus dat vind ik geen argument. Siem is Ajax' beste 'spits' geweest de laatste jaren. Hij kende de looplijnen, het druk zetten, ruimte creëren voor middenvelders. Je kunt niet verwachten dat Ziv of Milik dat in no-time ook effe oppakken.
Het komt allemaal nogal knullig over.
Ajax scoort de laatste jaren vrij hoog op talent- en teamontwikkeling, vind ik. Het gaat in het begin met horten en stoten en dan komt er een serie aan waarin de basis wordt gelegd voor een succesvol seizoen. Dat ging - niet toevallig - steeds gepaard met Siem naar de spits. Eens kijken of Ajax dat nu zonder Siem weer voor elkaar weet te boksen.

zeux

Bericht door zeux » vr aug 29, 2014 12:05 pm

Yopi schreef:
zeux schreef:

Je dramt door over dat salarisplafond van 1 miljoen.
????

Bij iedere suggestie voor aankoop krijg ik in mijn mik: he, ho, salarisplafond!!! Noem ik het zelf, dan 'dram' ik. Het is goed met je.

@Baseman: thanks.
Als het 1,4 het 'plafond' is, dan is dat argument ook uit het raam, wat die Soriano betreft (aangeraden door Co Adriaanse).
(overigens heb ik al eens gevraagd wie in de huidige selecte überhaupt in de buurt komt van die 1,4 miljoen)

Blijft over: leeftijd (issue Wimpey), zijn eventuele kwaliteiten (wie scout zo'n jongen bij Ajax?) en of we aantrekkelijk genoeg zijn. Wat het laatste betreft: hij speelt in Oostenrijk, zijn ploeg is uit de CL, Ajax heeft wedstrijden tegen Barcelona en PSG opgelijnd staan (ook potentiële etalages). Me dunkt van wel. (en hij mag ook nog eens twee jaar in de omgeving van Godenzonen verkeren!!!)
Laatst gewijzigd door zeux op vr aug 29, 2014 12:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr aug 29, 2014 12:06 pm

@Wimpey: Jij doet het nu bijna voorkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat Ajax met Sightórsson als 1e spits het seizoen in gaat. Zoals ik hierboven al schreef, dat is het wat mij betreft zeker niet. Deze situatie is uit armoede geboren.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » vr aug 29, 2014 12:09 pm

wimpey schreef:
Ik zie weinig topspelers in NL, topspitsen al helemaal niet. Dus dat vind ik geen argument. Siem is Ajax' beste 'spits' geweest de laatste jaren. Hij kende de looplijnen, het druk zetten, ruimte creëren voor middenvelders. Je kunt niet verwachten dat Ziv of Milik dat in no-time ook effe oppakken.
Dat zou toch juist een reden moeten zijn om te investeren in een meer ervaren spits?

Ik ben zeer blij met alle oud (top)spelers langs de kant en in de trainingstaf, maar ik zou graag ook binnen het elftal, op het veld meer ervaring zien.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr aug 29, 2014 12:11 pm

wimpey schreef: Ik zou geen spits van 29 uit Oostenrijk aantrekken voor 6,5 M. Nee, dat lijkt me geen goed idee.
Die jongen maakt het doelpunt van zijn leven tegen Ajax, en meteen moeten we hem halen? Doet me denken aan Inter met Andy van der Meijde.

Wat Sig betreft, het ligt niet alléén aan hem. Ze vleugelspitsen en middenvelders zouden kunnen overwegen hem van bruikbare aanvoer te voorzien. Dan schopt hij er vast een paar in.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr aug 29, 2014 12:14 pm

O jee is Zeux weer aan zijn wekelijkese stampvoetende gelduitgeverij bezig. Mochten wij maar beslissen waaraan en hoeveel er in zijn branch wordt uitgegeven. :smallgrin.gif:

Hint, veel te veel gemeenschapsgeld IMHO.
YNWA

zeux

Bericht door zeux » vr aug 29, 2014 12:14 pm

Yopi schreef:
wimpey schreef: Ik zou geen spits van 29 uit Oostenrijk aantrekken voor 6,5 M. Nee, dat lijkt me geen goed idee.
Die jongen maakt het doelpunt van zijn leven tegen Ajax, en meteen moeten we hem halen? Doet me denken aan Inter met Andy van der Meijde.
Nee, om deze stats:

106 wedstrijden competitie - 96 goals, 37 assists
7 wedstrijden CL - 3 goals, 1 assist
11 wedstrijden EL - 11 goals, 5 assists

Co Adriaanse noemde hem. Die volgt Salzburg behoorlijk. Of snapt Co het ook allemaal niet?

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr aug 29, 2014 12:16 pm

Yopi schreef:Die jongen maakt het doelpunt van zijn leven tegen Ajax, en meteen moeten we hem halen? Doet me denken aan Inter met Andy van der Meijde.
Hoe heet die andere gozer ook alweer, iets van Sulej........... :smile-ajax.gif:
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » vr aug 29, 2014 12:18 pm

zeux schreef: Dat zou toch juist een reden moeten zijn om te investeren in een meer ervaren spits?
Ajax investeert nu - short term - in een spits die het al 3 jaar in huis heeft. En long term in een zeer talentvol mannetje van 17.
Marillion schreef:@Wimpey: Jij doet het nu bijna voorkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat Ajax met Sightórsson als 1e spits het seizoen in gaat. Zoals ik hierboven al schreef, dat is het wat mij betreft zeker niet. Deze situatie is uit armoede geboren.
Niet 'de normaalste zaak...'. De vraag voor het TH zal zijn geweest hoe snel ze een (3e) nieuwe spits in kunnen passen. En of die spits dat op korte termijn beter kan dan Sig. Eto'o zou dat hebben gekund, no question...

Het TH zet in op een fitte Sig om Siem te vervangen. Ik vind die gedachte zo vreemd nog niet, omdat Ajax nu eenmaal in de ontwikkeling van Zivkovic investeert.

zeux

Bericht door zeux » vr aug 29, 2014 12:24 pm

wimpey schreef:
zeux schreef: Dat zou toch juist een reden moeten zijn om te investeren in een meer ervaren spits?
Ajax investeert nu - short term - in een spits die het al 3 jaar in huis heeft. En long term in een zeer talentvol mannetje van 17.
Maar Eto'o (van 33) had je wel een goed idee gevonden.

Soms snap ik je redeneringen niet en slingeren ze - naar mijn idee - een beetje heen en weer.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr aug 29, 2014 12:27 pm

Zal blij zijn als het 1 september is dan zijn we weer een paar maanden verlost van dat onrealistische gelul over wie we allemaal moeten kopen.
YNWA

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » vr aug 29, 2014 12:35 pm

Als er daadwerkelijk een lijstje was dan neem ik aan dat er alleen transfervrije spelers opstonden, voor wie men wel een gokje wilde wagen. Al bleek uiteindelijk dan maar een de gok waard.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

wimpey

Bericht door wimpey » vr aug 29, 2014 12:43 pm

zeux schreef:Maar Eto'o (van 33) had je wel een goed idee gevonden.

Soms snap ik je redeneringen niet en slingeren ze - naar mijn idee - een beetje heen en weer.
Lezen blijkt lastig te zijn. Vooroordelen opzij zetten ook.

Eto'o is short term én een substantiële verbetering. Ajax heeft al 2 spitsen gehaald: moet je dan nog een 3e halen wanneer die niet per sé aan de gestelde criteria (short term en substantiële verbetering) voldoet? Of zet je dan in op iemand die je in huis hebt en die nu wél fit is? En die in de voorbije weken z'n teamwerk naar behoren deed?

Ajax maakt een inschatting van de periode die men nodig denkt te hebben om van Zivkovic de spits van Ajax-1 te maken. En vervolgens zoekt men een oplossing voor dat gap.

Mensen voor wie dit creatief een brug te ver is, raad ik aan het volgende te lezen (m.n. punt 4): http://www.forbes.com/sites/groupthink/ ... l-success/

zeux

Bericht door zeux » vr aug 29, 2014 12:56 pm

wimpey schreef:
zeux schreef:Maar Eto'o (van 33) had je wel een goed idee gevonden.

Lezen blijkt lastig te zijn. Vooroordelen opzij zetten ook.

Eto'o is short term én een substantiële verbetering. Ajax heeft al 2 spitsen gehaald: moet je dan nog een 3e halen wanneer die niet per sé aan de gestelde criteria (short term en substantiële verbetering) voldoet? Of zet je dan in op iemand die je in huis hebt en die nu wél fit is? En die in de voorbije weken z'n teamwerk naar behoren deed?

Ajax maakt een inschatting van de periode die men nodig denkt te hebben om van Zivkovic de spits van Ajax-1 te maken. En vervolgens zoekt men een oplossing voor dat gap.
Juist Soriano is met zijn 29 jaar óók shortterm. Maar die keur je af.
Misschien is zo'n Soriano met zijn 29 jaar wel veel gretiger dan een Eto'o op zijn 33ste op zijn eind. Heeft hij ook meer zin om met de jonge jongens aan de gang te gaan. Ik acht die kans in ieder geval groter dan bij Eto'o.

Juist omdat die short term jouw focus is - en terecht - kom ik met de vergelijking en snap ik niet dat je wel voor de één en niet voor de ander wilt gaan.

Transfersom is nog de enige reden misschien. En dan komt de inschatting: kun je voor zo'n jongen over een paar jaar nog iets vragen, ja of nee? En is het de gok waard voor 6,5 miljoen, met zoveel geld op de bank, wetende dat je misschien voor de korte termijn scorend vermogen in huis haalt, waardoor je misschien Europees ook wat meer slagkracht hebt. Is dat met geld smijten? Iedere transfer houdt risico's in. Het is in ieder geval geen 20 miljoen die wordt ingezet. Plus, zoals ik eerder al zei, als hij echt in 2 jaar naar waarde 0 gaat, lijkt het mij dat geen club hem gaat kopen. En is hij de facto dus ook geen 6,5 miljoen transferwaarde waard. In ieder geval niet in economische zin.

Zivkovic speelt nu nog JL. Is die volgend seizoen al helemaal klaar voor het grote werk? Volgens mij heeft Milik nog niet de basis gestaan in Ajax 1. Misschien heb je dus twee seizoenen nodig voordat die jeugd tot wasdom is.

En 'ineens' is nu Siggy de oplossing voor komend seizoen? Een paar bladzijden terug in dit topic was hij bijna naar QPR en was iedereen daar eigenlijk wel blij om (heb niet gecheckt of jij tot die mensen behoort). Het gescheld op hem was het afgelopen seizoen in ieder geval niet van de lucht.

wimpey

Bericht door wimpey » vr aug 29, 2014 1:03 pm

zeux schreef:
Is die een substantiële verbetering die een afschrijving van 6.5 M (+ topsalaris) rechtvaardigt dan?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr aug 29, 2014 1:10 pm

wimpey schreef:
Marillion schreef:@Wimpey: Jij doet het nu bijna voorkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat Ajax met Sightórsson als 1e spits het seizoen in gaat. Zoals ik hierboven al schreef, dat is het wat mij betreft zeker niet. Deze situatie is uit armoede geboren.
Niet 'de normaalste zaak...'. De vraag voor het TH zal zijn geweest hoe snel ze een (3e) nieuwe spits in kunnen passen. En of die spits dat op korte termijn beter kan dan Sig. Eto'o zou dat hebben gekund, no question...

Het TH zet in op een fitte Sig om Siem te vervangen. Ik vind die gedachte zo vreemd nog niet, omdat Ajax nu eenmaal in de ontwikkeling van Zivkovic investeert.
Het inzetten op Sigthórsson was aanvankelijk helemaal niet de bedoeling. Hij wilde weg en Ajax vond dat een uitstekend plan. Pas nu hij niet weg komt en wij wat omhoog zitten maken we de keuze om dan nog maar een seizoen door te gaan.

Als ik het goed heb begrepen was het vooral de bedoeling dat Milik zou beginnen en dat Zivkovic daarachter de tijd krijgt. Alleen is Milik, al dan niet tijdelijk, behoorlijk snel uit beeld geraakt. Nu grijpen we, voor mijn gevoel een beetje uit armoede, terug op Sigthórsson.

Ik hoop maar dat Milik in de loop van het sezioen wel degelijk een interessante speler blijkt te zijn. We hebben ontzettend behoefte aan een goed aanspeelpunt. Daar zou iemand als Klaassen ook goed mee kunnen werken. Maar voorlopig zal het op dat gebied behelpen zijn. Sigthórsson moet je vooral in stelling brengen met zijn gezicht naar het doel.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » vr aug 29, 2014 1:11 pm

wimpey schreef:
zeux schreef:
Is die een substantiële verbetering die een afschrijving van 6.5 M (+ topsalaris) rechtvaardigt dan?
Hele post lezen.

Plus mijn eerdere bijdrage over zijn mogelijke nut voor Ajax binnen het team en in bijv. Europa.

Plaats reactie