Joël Veltman

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Joël Veltman

Bericht door Jöhnk » do nov 07, 2013 12:04 pm

Veltman, veldheer in de Arena


21 jaar is hij pas, Joël Veltman, maar in het met 1-0 gewonnen Champions League-duel met Celtic speelde de centrale verdediger als een routinier. Het verleidde Ajax-trainer Frank de Boer tot een lofzang op het talent:"Hij was geen Veltman, maar veldheer."

"Veltman speelde de wedstrjid van zijn leven", zei De Boer. "Volgens mij heeft hij al zijn duels gewonnen." De verdediger hoorde de complimenten geamuseerd aan, maar constateerde nuchter dat hij maar één duel goed heeft gespeeld en nou niet meteen gaat zweven.

"Iemand zei ook: jij was baas op het veld, man. Dat vond ik ook leuk. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat het niet bij één goede wedstrijd blijft. Hopelijk kan ik zondag opnieuw goed presteren, als ik tenminste een kans krijg, tegen NEC."

Geen vrolijk begin
Het seizoen begon allesbehalve vrolijk voor Veltman, die met een knieblessure vanaf de kant moest toekijken. Daar zag hij hoe Niklas Moisander en Stefano Denswil een redelijk duo vormden in het hart van de defensie. "Ze deden het goed, maar ik wist dat ik vast nog wel een keer een kans zou krijgen." Die kans deed zich eerder voor dan verwacht, vanwege een knieblessure van Moisander.

Veltman maakte zaterdag al indruk tegen Vitesse, maar imponeerde tegen Celtic. Hij won zo'n beetje alle rechtstreekse duels met als hoogtepunt een magistrale sliding in de slotfase in een overvol strafschopgebied.

Jaap Stam als mentor
Geconfronteerd met alle loftuitingen schuift Veltman de complimenten bescheiden door: "Ik leer veel van Jaap Stam", vertelt hij. "Hij wijst me op dingen, die misschien slechts details lijken, maar toch heel wezenlijk zijn."

De Boer kan in wezen niet om Veltman heen tegen NEC, maar Moisander is weer fit en Denswil heeft zich ook laten zien. "Het is aan mij om aan te tonen dat ik moet spelen", zegt Veltman, die vrijdag mogelijk krijgt te horen dat hij is opgenomen in de selectie van Jong Oranje. "Dat zou mooi zijn. Mijn vader begon al over het WK in Brazilië, voor de grap hoor. Het gaat er nu vooral om, dat ik het wekelijks bij Ajax laat zien."
Bron: http://nos.nl/artikel/571991-veltman-ve ... arena.html

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door Marillion » do nov 07, 2013 12:17 pm

Ik moest bij een aantal ingrepen van hem tijdens de wedstrijd (Vitesse en Celtic) al aan Stam denken. Dat direct ingrijpen op het juiste moment in plaats van passief te verdedigen vond ik in die zin herkenbaar. Maar laten we ervoor waken om direct te enthousiast te worden. Hij maakt een uitstekende entree na zijn blessure maar het is allemaal nog erg pril. Eerst maar eens over een langere periode bekijken hoe hij speelt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door 999 » do nov 07, 2013 12:17 pm

Tja, ik vind het prachtig voor die jongen, maar vraag me dan altijd af waarom er niet bij verteld wordt wat dan precies de details zijn.Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar ook natuurlijk of dat dan zo speciaal is.Of waarvan je denkt ja daag, hadden ze dan hem niet tig jaar eerder kunnen vertellen.

Feit is natuurlijk wel dat Veltman al heel veel bagage bij zich heeft/had want anders lukt dat niet ... Daarnaast moet je ook dit weer op een iets langere termijn beoordelen.Zelfs JC heeft het daar over, het tweede jaar ...

Maar voor die jongen is wel te hopen dat hij het nu effe wat wedstrijden doortrekt ... En niet zodadelijk gaat schutteren zoals Denswill en Boilesen dat eerder deden ..

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door Marillion » do nov 07, 2013 12:22 pm

Strikt genomen zal het me een rotzorg zijn van wie hij het heeft geleerd hoor. Alleen deden een aantal situaties me echt aan Stam denken. Het was in die zin opvallend gedrag voor een Ajax verdediger. Meestal zijn die meer van het opkomen en opbouwen in plaats van een sterke verdedigende actie.

Maar eerst maar eens een lange termijn goed spel. Hij maakt een goede rentree na zijn blessure. Nu doortrekken die lijn en een goed seizoen laten zien.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door 999 » do nov 07, 2013 12:23 pm

Dat mag, maar ik wil dat dus wel weten.Overigens moet je natuurlijk wel oppassen met slidings in het doelgebied ...

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Joël Veltman

Bericht door InnerHarbour » do nov 07, 2013 12:24 pm

Marillion schreef:Ik moest bij een aantal ingrepen van hem tijdens de wedstrijd (Vitesse en Celtic) al aan Stam denken. Dat direct ingrijpen op het juiste moment in plaats van passief te verdedigen vond ik in die zin herkenbaar. Maar laten we ervoor waken om direct te enthousiast te worden. Hij maakt een uitstekende entree na zijn blessure maar het is allemaal nog erg pril. Eerst maar eens over een langere periode bekijken hoe hij speelt.
Mee eens. Zijn gebrek aan lengte (1.83) voor een centrale verdediger blijf ik een probleem vinden maar gisteren speelde hij de (voorlopige) wedstrijd van zijn leven.
YNWA

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33917
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Joël Veltman

Bericht door Duke » do nov 07, 2013 12:26 pm

Mooi dat het werk van Stam hier blijkbaar zijn vruchten afwerpt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Joël Veltman

Bericht door peter » do nov 07, 2013 12:42 pm

Zijn gebrek aan lengte compenseert hij met een flinke dosis aan timing, sprongkracht en duelkracht. Bizar om te zien hoe die jongen ieder kopduel wist te winnen. Vooral omdat hij de duels won tegen een stel Schotten (of 'n Griek) die eigenlijk niets anders kunnen dan de ballen uit de lucht plukken.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door Yopi » do nov 07, 2013 12:44 pm

999 schreef:Dat mag, maar ik wil dat dus wel weten.Overigens moet je natuurlijk wel oppassen met slidings in het doelgebied ...
Topverdedigers schatten zulke situaties goed in, mindere goden niet.

Dit kan natuurlijk een toevalstreffer geweest zijn. Afwachten dus.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door 999 » do nov 07, 2013 12:47 pm

Yopi schreef:
999 schreef:Dat mag, maar ik wil dat dus wel weten.Overigens moet je natuurlijk wel oppassen met slidings in het doelgebied ...
Topverdedigers schatten zulke situaties goed in, mindere goden niet.

Dit kan natuurlijk een toevalstreffer geweest zijn. Afwachten dus.
Top-voetballers maken anders ook heel vlug gebruik van zo'n sliding in de zestien :) ..

Afwachten, inderdaad ..

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33917
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Joël Veltman

Bericht door Duke » do nov 07, 2013 1:04 pm

Artikeltje van eerder dit jaar.
Veltman verslaat door hard werken het talent van anderen
Nieuws 17 januari 2013 om 17:32

Sinds dit seizoen maken twee jonge, centrale verdedigers deel uit van de A-selectie: Joël Veltman en Stefano Denswil. Denswil is zo'n naam die je al tijden hoorde vallen, voor Veltman geldt dat eigenlijk niet. Een puur talent is de verdediger nooit geweest. "Door hard te werken kun je ook ver komen," vertelt Veltman.

Slordig
"Met vlag en wimpel geslaagd," was het oordeel van Frank de Boer na de test in Groningen. "Joël heeft de eigenschap altijd goed te staan in duels." Ook Toby Alderweireld heeft het volste vertrouwen. Voelt de Belg zich niet goed, zoals tegen PEC Zwolle, Roda JC en PSV, dan stapt hij met gerust hart uit omdat de 21-jarige Veltman het kan overnemen.

"Dat zijn leuke dingen om te horen," reageert Veltman als Ajax Life hem de uitspraken van De Boer en Alderweireld voorlegt. "Ik zag het bekerduel met Groningen niet echt als een test, maar aan de andere kant ook weer wel. Het was meer een graadmeter, weet je. Zoeken naar bevestiging voor jezelf."

Alderweireld sprak al diverse keren openlijk zijn vertrouwen uit in Veltman, maar het is niet zo dat de Belg hem even de fijne kneepjes van het vak leert. "Toby weet wat ik wel en niet kan. We praten er soms na de wedstrijd over en dat is alleen maar goed. Toby hoeft niet de hele week op me in te praten. Als hij niet verder kan, dan is het aan mij om het goed in te vullen."

Op basis van zijn optredens in het eerste krijgt Veltman puur lovende kritieken, maar de centrale verdediger weet dat de slordigheden uit zijn spel moeten. Enkele dagen voor de puike wedstrijd tegen Groningen leverde hij als Jong Ajacied nog de ene na de andere bal in, op zo'n avond dat werkelijk niets lukte en er uiteindelijk 0-3 op het scorebord stond.

"We werden van de mat gespeeld door Jong sc Heerenveen. Zo... dat was echt niet leuk meer. Ik verspeelde zelf ook een paar ballen. Dat moet eruit, ik ben af en toe te slordig. Het kan een keer gebeuren dat je de bal kwijtraakt, maar niet vier of vijf keer in een helft. Die avond lukte helemaal niets," weet Veltman nog.

"Het heeft ook met vlieguren te maken. Ik moet de juiste momenten herkennen om de middenvelder in te spelen of teruggaan om de andere kant van het veld te zoeken. Ook daarom is het goed in het eerste te spelen, want het niveau is hoger en spel gaat sneller, waardoor je ook sneller moet denken en beslissen."

"Het is goed om in het eerste te spelen," meldt Veltman. Eerlijk zeggen: wie had dat precies een jaar geleden verwacht? De verdediger was net terug van een zware knieblessure en had nog amper een volledige wedstrijd bij Jong Ajax in de benen. Natuurlijk is hij talentvol, anders speel je niet bij Ajax, maar het was nooit van: let op, Veltman komt eraan! Het ging altijd over Denswil, Davy Klaassen, Viktor Fischer.

"Ik heb nooit gehoord van: Joël is het toptalent. Ik voel mezelf ook niet zo'n talent als hij hier naast me," beaamt Veltman, die naar Fischer wijst. Van de Deen wordt al jaren verwacht dat-ie de top gaat halen. "Door hard te werken kun je ook ver komen. Ik zag een tijdje terug op De Herdgang, het jeugdcomplex van PSV, een zinnetje op de muur staan: hard werken verslaat talent, als talent niet hard werkt. De trainer zei laatst ook zoiets. Als ik die tekst zie, denk ik: dat is mijn zinnetje."
www.ajaxlife.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33917
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Joël Veltman

Bericht door Duke » do nov 07, 2013 1:08 pm

Afbeelding
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Lionel
Berichten: 47501
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Joël Veltman

Bericht door Lionel » do nov 07, 2013 1:16 pm

Echt een fantastische sliding. Een van de mooiste die ik heb gezien.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Joël Veltman

Bericht door Rooie » do nov 07, 2013 1:25 pm

Zeker, niets mis mee. Zag op 't moment zelf die malle Duitser er alleen wel voor aan om een pingel te geven...

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door Demosthenes » do nov 07, 2013 1:25 pm

Ben blij voor hem dat het nu lukt en dat hij blessurevrij is. Ik kan me de kritiek nog wel herinneren, kritiek op het beleid dat hij twee jaar geleden in de Next Gen meedeed als dispensatiespeler, het heeft hem misschien sterker gemaakt. Het zal toch niet zijn dat een van de critici van toen zijn die hem nu "de hemel in prijst"?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Lionel
Berichten: 47501
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Joël Veltman

Bericht door Lionel » do nov 07, 2013 1:30 pm

Waarom zou dat niet kunnen? Wij weten toch niet het hele verhaal? Ik oordeel ook in de wedstrijden die ik van hem eerder gezien heb. En daar kwam hij dus in het begin tekort.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door Yopi » do nov 07, 2013 1:40 pm

Hij heeft bijgeleerd, dat geeft hij zelf ook aan. Misschien was hij er een jaar geleden nog niet klaar voor en nu wel.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13424
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door Arthur » do nov 07, 2013 2:11 pm

Zoals hij zich nu opstelt kan ik me niet voorstellen dat hij zich nog zo laat wegzetten als vorig jaar door Theo Janssen. In die zin lijkt hij zeker verder dan toen.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Joël Veltman

Bericht door LucaS » do nov 07, 2013 5:44 pm

Het is mooi dat hij de laatste stap lijkt te zetten. Blijkt vaak de moeilijkste stap.
I think I lost my fucking headache

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door Demosthenes » vr nov 08, 2013 12:15 am

LucaS schreef:Het is mooi dat hij de laatste stap lijkt te zetten. Blijkt vaak de moeilijkste stap.
Is echt de moeilijkste stap, een stap die iemand zelf zet.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door wimpey » vr nov 08, 2013 10:48 am

'Stam en De Boer brengen hun ervaring op ons over'

De complimenten over Joël Veltman waren vanaf woensdagavond overal te lezen. Zowel deskundigen als fanatieke Ajax-supporters waren lovend over de prestaties van de verdediger. Tegen De Telegraaf bekent hij dat de manier van trainen daar een groot aandeel in heeft.

"Die slimmigheidjes leert Stam ons", aldus Veltman. "Zeker één keer in de week neemt hij alle verdedigers onder zijn hoede en trainen we tegen de aanvallers van Dennis Bergkamp. Vier tegen drie, drie tegen twee of twee tegen één. Dan leer je wel hoe je moet staan en wat je in welke situatie doet. Door de individuele training ga je beter nadenken en positioneel goed staan."

Veltman zit qua trainers in een luxe positie. Hij heeft met Jaap Stam en Frank de Boer twee oud-verdedigers die in de wereldtop hebben gespeeld. "Stam en de trainer (De Boer, red.) brengen hun ervaring op ons over", zo zegt Veltman. "Hoe je moet handelen als je alleen tegenover twee tegenstanders staat. Dat je de hoek moet afdekken, je tegenstander naar de buitenkant lokt en lang wacht."

Tijd om te zweven heeft hij niet: "Ik ben jong en voor mij is het belangrijk dat ik dit niveau vasthoud."

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Joël Veltman

Bericht door Thijs » vr nov 08, 2013 12:06 pm

En opgeroepen voor het Nederlands elftal.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door Yopi » vr nov 08, 2013 12:12 pm

Echt waar????? :baaa.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Joël Veltman

Bericht door Thijs » vr nov 08, 2013 12:12 pm

Yes, Rekik en Bruma krijgen rust.

En zo dik zitten we niet in onze centrale verdedigers natuurlijk.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Joël Veltman

Bericht door wimpey » vr nov 08, 2013 12:19 pm

Dé Bondscoach is niet wars van opportunisme. :excited.gif:

Plaats reactie