Matthijs de Ligt

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door LucaS » vr mei 10, 2019 6:20 pm

70 miljoen? In deze markt voor zo'n speler echt een koopje
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door wimpey » vr mei 10, 2019 8:55 pm

brigade zuid schreef:Die 70 miljoen die genoemd wordt is toch sowieso te laag om akkoord te gaan, ook als je Raiola buiten beschouwing neemt.
FIFA heeft Raiola voor 3 maanden geschorst. Niet dat hem dat ergens van weerhoudt, maar transfer De Ligt zal wellicht op zich laten wachten. Wat dan wel eens slecht nieuws voor Ajax kan zijn, ivm opvolger van Matthijs.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr mei 10, 2019 10:39 pm

Of goed nieuws, omdat Matthijs bijvoorbeeld hierom afscheid neemt van de vadsige pizzabakker. There’s always hope!

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Giacomo Puccini » vr mei 10, 2019 10:55 pm

Fijn voor die vetklep! Het is wel afwachten hoe dit uitpakt mbt Matthijs. Kan een speler altijd zomaar afscheid nemen van een zaakwaarnemer?

Ik ben overigens wel bang dat De Ligt na de defensieve chaos in de tweede helft tegen TH er iets slechter op is komen te staan bij de Engelse topclubs. 1 Minnetje zal op zo'n geweldig seizoen misschien niet de doorslag geven, maar een laatste optreden blijft misschien wel meer hangen. Ben benieuwd. Er zal genoeg interesse zijn, maar ik hoop op een keiharde biedingenstrijd tussen een aantal clubs die elkaar motiveren om de absolute hoofdprijs neer te tellen.
Ajax!

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Gezond verstand » za mei 11, 2019 8:43 am

De Ligt heeft ook Hulshof nog he. En met Barry als stroman ramt Mino deze transfer er wel door. Net als hij bij andere klanten gewoon stromannetjes in gaat schakelen.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door LucaS » za mei 11, 2019 3:22 pm

Lijkt me enorme BS, maar toch maar. Al was het maar ter vermaak

https://twitter.com/chambo_21/status/11 ... 19648?s=19
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door InnerHarbour » za mei 11, 2019 3:52 pm

Dit soort berichtjes zie ik ongeveer 500 maal in de zomer voorbijkomen. Alleen de namen van de spelers en de bedragen verschillen. Er zijn ongeveer 5 journalisten die ik serieus neem als het om Liverpool gaat, de rest sla ik onmiddelijk over.
YNWA

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door LucaS » za mei 11, 2019 4:33 pm

Leek mij ook 99,9% BS. Die 0,01 omdat er de naam van een journalist en liverpoolwatcher bij staat
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door InnerHarbour » za mei 11, 2019 10:02 pm

James Pearce van de Liverpool Echo neem ik wel serieus maar je weet hoe het werkt, die gozer kopieert zo'n naam in zodat de niet oplettende lezer kan denken, zo de bron is James Pearce dan zal het wel kloppen.

Als je een bericht tegenkomt van Pearce (Echo), Percy (Midlands football reporter Telegraph) Joel Rabinowitz (Anfield Wrap), Melissa Reddy (BBC) of Paul Joyce (Northern Football Correspondent for The Times) waarin wordt vermeld dat Liverpool en Ajax dicht bij een overgang van David Neres :hypocrite.gif: zijn kan je het serieus nemen.
YNWA

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door D_skilled » za mei 18, 2019 7:49 pm

De vier gezichten van aanvoerder, talent, liefhebber en Ajacied Matthijs de Ligt

Hij zit nog altijd in zijn tienerjaren, maar is allang niet meer weg te denken als sterkhouder van Ajax en het Nederlands elftal. Matthijs de Ligt (19) mocht als captain de kampioensschaal als eerste speler in de lucht houden. Over de vier gezichten van het supertalent uit Abcoude.

DE AANVOERDER

‘Ik was een stil jongetje uit Abcoude’

De stoom komt uit de oren van Matthijs de Ligt. Het is eind januari en De Kuip staat in vuur en vlam. De supporters van Feyenoord lopen na de historische 6-2 zege zingend en juichend het stadion uit, terwijl de aanvoerder van Ajax iets verderop zijn grote teleurstelling en woede in rake woorden omzet. ‘Het is ongelofelijk, echt ongelofelijk’, zegt De Ligt met overslaande stem. ‘Iedereen weet wat een Klassieker betekent, en als je dan dit laat zien… Dat is schandalig, gewoon schandalig, meer kan ik er niet van maken. Het gaat niet om bepaalde spelers, het gaat om het team. Echt iedereen is vandaag door de mand gevallen.’

In De Kuip staat een aanvoerder die tot in zijn ziel is geraakt. De Ligt beleeft het dieptepunt van het seizoen van de eerste tot en met de laatste minuut en trekt het zichzelf aan. Zoals vaker kan hij vlak na het laatste fluitsignaal de vinger op de zere plek leggen. Bij euforie en bij teleurstelling staat de tiener klaar om zijn zegje te doen. In de kleedkamer, voor de media, richting de achterban. Een aanvoerder op wie Ajax kan bouwen.

‘Ik vond het een geweldige zet van Erik ten Hag om Matthijs aanvoerder te maken’, stelde Peter Bosz onlangs vast. De voormalige Ajax-trainer liet De Ligt op zijn zeventiende debuteren in de hoofdmacht. ‘Matthijs is een echte leider, pakt zijn verantwoordelijkheid en als medespeler is het heerlijk om met zo iemand het veld op te lopen. Dat geeft vertrouwen.’

De Ligt en het aanvoerderschap; ze zijn al langere tijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. Eerst bij Ajax in de jeugd, vervolgens in de nationale jeugdteams en sinds dit seizoen in de hoofdmacht van de nieuwe landskampioen. Als negentienjarige. ‘Ik was gewend om aanvoerder te zijn, maar toch voelt het dit seizoen anders’, bekent De Ligt. ‘Elke wedstrijd vervult het me met trots om de captain van Ajax 1 te zijn. Ik vond het ook heel mooi dat de trainer me uitkoos. Dat durven maar weinig trainers aan met een speler van negentien jaar. Ik ben ook niet heel veel anders gaan doen, coachte in het begin ook altijd wel veel. En in de kleedkamer neem ik automatisch vaak het woord.’

‘Tegen kleinere clubs voel ik meer de prikkel om spelers op te peppen dan in de grote duels. Onlangs tegen Juventus gaf ik aan dat iedereen vooral ook moest genieten. We hadden dit bereikt en moesten het nu ook laten zien. Maar ik voelde echt een vibe dat iedereen helemaal gemotiveerd was. Dan heeft het volgens mij ook weinig zin om er nog eens met een lading clichés overheen te komen. Als ik wat zeg, wil ik ook echt dat het iets toevoegt. Praten om het praten heb ik niets mee.’

Nog zo jong, maar al zo volwassen. Tien jaar draagt De Ligt nu de clubkleuren van Ajax. Een periode waarin hij groeide, op allerlei vlakken. ‘Op mentaal gebied ben ik sowieso flink gegroeid in mijn jeugdjaren. Ik weet nog goed dat ik als negenjarig jochie bij Ajax binnenkwam. Ik was een stil jongetje, kwam uit Abcoude, en vond mezelf terug in een kleedkamer met allerlei jochies uit de stad. Ze hadden een veel grotere mond, waren veel drukker. Ik had eigenlijk totaal niet de behoefte om iets in de groep te zeggen. Ik deed gewoon mijn ding op het veld, daar voelde ik me het prettigst bij, en dat ging ook goed.’

Jeugdtrainers zagen het aan en probeerden het talent op een natuurlijke manier te helpen. De Ligt groeide onbewust in zijn leiderschap, zonder zijn eigen, geliefde karakter te veranderen. ‘De jeugdtrainers lieten me in mijn waarde, maar hielpen me ook om als persoon sterker te worden. Vooral mijn jeugdtrainer Casimir Westerveld leverde daar een belangrijke bijdrage aan. Hij maakte me aanvoerder van mijn ploeg, Ajax D1. In het begin snapte ik er niets van. Waarom was ik opeens de aanvoerder? Ik zei zelden iets, en veel andere jongetjes hadden hun woordje wel klaar. Maar hij deed het juist om mij te stimuleren om te praten in het veld en ook om mijn persoonlijkheid te ontwikkelen.’

‘Een hele goede gedachte van hem, want het heeft me echt geholpen. Onder hem kwam het er in het begin nog niet echt uit, want het was nog een flinke omslag. Maar later in de C1 en B1 ben ik steeds meer gaan praten, gaan coachen en medespelers gaan helpen. Ik kwam erachter dat ik me daar goed bij voelde en dat het ook het team hielp. Ook in de nationale jeugdteams van Oranje kreeg ik op een gegeven moment de aanvoerdersband om. Ik was op een natuurlijke manier leider van een team geworden. Nog altijd zonder een grote mond te hebben, gewoon, op een manier die bij me past.’

HET TALENT

‘Normaal debuteren spelers op mijn leeftijd’

Op een decemberavond in Turijn vond De Ligt zichzelf terug in een smoking, op een viering vol chique geklede mensen. Hij stond vol in de spotlights, te midden van glitter en glamour, en werd uitgeroepen tot Golden Boy. Een prijs voor ’s werelds grootste voetbal-talent onder 21 jaar. Waarmee de jongeling uit Abcoude in de voetsporen trad van onder anderen Lionel Messi en Kylian Mbappé.

Opnieuw een teken van waardering voor De Ligt, in een tijd waarin hij het ene na het andere record verbrak. Van jongste Oranje-debutant sinds 1945, tot jongste speler in een Europa League-finale, tot jongste aanvoerder in de clubgeschiedenis en in de knock-out-fase van de Champions League. ‘Het is allemaal snel gegaan’, moet De Ligt ook zelf erkennen, ‘dat besef ik soms wel.’

‘Tijdens het seizoen, op de club en in wedstrijden, heb je als speler niet echt de tijd om alles de revue te laten passeren. Maar daaromheen zijn er soms wel momenten waarop ik besef dat het niet normaal is. Zoals onlangs, toen ik een etentje had met mijn voetbalvrienden van vroeger. Adidas had dit georganiseerd. Er waren ook jeugdvrienden bij en we haalden samen herinneringen op. Zo kwamen we erop dat ik vroeger, als we in de tuin aan het voetballen waren, altijd Cristiano Ronaldo wilde zijn. Dat was vooral in de tijd dat hij bij Manchester United speelde. Mijn eerste voetbalshirt was ook van hem. Dat etentje was vlak na de ontmoetingen met Juventus, waarin ik duels met dezelfde Ronaldo had moeten uitvechten. Zoiets blijft toch wel bijzonder.’

De Ligt leeft van hoogtepunt naar hoogtepunt, maar ondergaat het op zijn kenmerkende, nuchtere manier. Hij is vriendelijk naar de buitenwereld, probeert voor iedereen klaar te staan en heeft tegelijkertijd een eigen omgeving gecreëerd waarop hij altijd kan terugvallen. ‘Mijn vriendin, mijn familie, mijn begeleiders. Vertrouwenspersonen, die me door en door kennen. Iemand als Barry Hulshoff kent het wereldje, weet ook wat ik meemaak en wat er kan gebeuren.’

‘Terwijl mijn ouders helemaal niet voetbalminded waren. Ze zijn het echt leuk gaan vinden, eigenlijk op een gezonde manier. Ze wilden altijd het beste voor me, maar ik voelde nooit enige druk van huis uit dat ik moest slagen. Die houding heb ik ook altijd als prettig ervaren. Mijn vader is bijvoorbeeld zenuwachtig als ik speel, maar gewoon als een vader die het beste hoopt voor zijn zoon. Niet omdat ik als voetballer dit of dat moet bereiken. Hij geniet er ook echt van, en dat vind ik weer mooi om te merken.’

‘Zij krijgen ook meer mee van wat er wordt gezegd en geschreven. Zelf kan ik me daar goed voor afsluiten. Ik weet nog dat ik het in het begin heel bijzonder vond als ik mezelf zag staan op de cover van de VI. Nu zijn er zo veel media bijgekomen, ook in het buitenland. Al die voorpagina’s over mij in Italiaanse en Spaanse sportkranten. Het is vooral leuk voor mijn oma, die alles bijhoudt en het heel mooi vindt.’

In de tussentijd is De Ligt het etiket van talent allang ontgroeid. Hij is de leider van het elftal geworden en speelt als een ervaren speler die nergens meer van opkijkt en altijd volledige focus heeft op bal, tegenstander en medespelers. De verdediger kan zijn ontwikkeling binnen de lijnen goed onder woorden brengen: ‘Ik ben veel rustiger geworden in het veld. Vroeger was het veel meer dat ik er volle bak invloog. Acht van de tien keer ging het dan goed, maar ook twee keer fout. Nu lees ik wedstrijdsituaties beter en zorgen mijn inschattingen ervoor dat ik stabieler ben.’

‘Ik herinner me nog een moment uit tegen Juventus, vlak na rust. Een lange bal op Ronaldo. Hij sprong erin om te koppen, en ik weet zeker dat ik vroeger hetzelfde had gedaan. Dat duel moest en zou ik zijn aangegaan. Nu had ik de situatie om hem en mij heen al gezien en wachtte ik, zodat hij de bal doorkopte, en ik hem vervolgens kon opvangen. Dat zijn kleine dingetjes, waarin ik merk dat ik meer ervaring krijg.’

‘Soms kijk ik beelden terug met de trainers, maar het moet vooral vanuit jezelf komen. Wedstrijdsituaties ervaren, ervan leren, en het meenemen richting het volgende duel. Neem bijvoorbeeld het doelpunt in Bulgarije, in dat inmiddels bekende uitduel waarin ik mijn Oranje-debuut maakte. Die bal die over me heenvloog, dat had met jeugdigheid te maken. Ik weet zeker dat ik een dergelijke spelsituatie nu veel beter zou inschatten. Op de juiste momenten naar achteren stappen, om het duel even niet vol aan te gaan. Soms moet je slim zijn, bewust inhouden, en op een ander moment moet je er juist vol invliegen. Verdedigen is ook gewoon een ervaringsvak. Tactisch kan ik nog groeien, maar dat geldt eigenlijk voor alles. Sneller worden, explosiever, nog meer scoren, nog beter in de passing, noem maar op.’

DE LIEFHEBBER

‘Trainen neigt bij mij naar een verslaving’

Hij zag de hoekschop van Lasse Schöne op goede snelheid voor het doel komen en dacht geen seconde na. De vooractie, de schijnbeweging met het lichaam, om vervolgens op het juiste moment krachtig af te zetten en hoog, tussen twee Juventus-verdedigers, uit te komen om de bal met het hoofd richting de hoek te sturen. De ontlading was immens. Op de tribune en op het veld, waar een juichende De Ligt richting het bomvolle uitvak spurtte. De Ligt had Ajax op voorsprong gekopt in de kwartfinale van de Champions League en bezorgde de ploeg daarmee een historische voetbalavond. ‘Het doelpunt tegen Juventus kwam niet zomaar uit de lucht vallen’, reageert De Ligt. ‘Voor mij was dit echt het resultaat van training, met explosiviteit en sprongkracht bezig zijn, timing. Het is heel fijn te zien dat zoiets op zo’n belangrijk moment allemaal samenkomt.’

Fysiek, mentaal, techniek, tactiek; op alle mogelijke facetten legt De Ligt de nadruk als hij op het trainingsveld staat of in het krachthonk zit. Heel bewust is het talent ermee bezig beter te worden. Met trainen als een onderdeel van het vak dat hij toch nog echt als liefhebber beleeft. ‘Vrijwel het hele seizoen heb ik me topfit gevoeld. Ik ben natuurlijk jong, maar voelde me ook al snel prettig bij het ritme van wedstrijden. Een druk schema. Veel komt dan aan op verzorging, op luisteren naar je lichaam. Ik merk dat ik daar dit seizoen grote stappen in heb gezet. Ik vind trainen heel leuk, het neigt naar een verslaving… Het is gewoon heel prettig om op het veld te staan en beter te worden. Dat heb ik altijd wel gehad.’

‘Alleen, in een seizoen zoals we nu hebben meegemaakt, is dat lang niet altijd mogelijk. Dan is het juist belangrijk om ook op zijn tijd gas terug te nemen. Zodat je het volledige seizoen fit blijft en in wedstrijden nog wat extra kan geven. Ik heb wel gemerkt dat dit heel nauw luistert en je als speler daar echt voordeel uit kan halen. Doordeweeks naar buiten gaan en anderhalf uur gas geven op het trainingsveld was er de laatste weken niet meer bij.’

Maar als het schema het weer toelaat, zal De Ligt zich weer verder gaan focussen op zijn ontwikkeling. Ook om sterker te worden. ‘Vanaf mijn zeventiende ben ik sowieso heel bewust bezig met hoe ik met extra krachttraining moet omgaan. Fysiek sterk zijn is belangrijk, helemaal voor een verdediger, maar het moet niet ten koste gaan van je explosiviteit. Daar ben ik me in gaan verdiepen, door artikelen te lezen hierover, met experts te praten en ook om me heen bij het Nederlands elftal te informeren. Ik ben de laatste jaren vooral bezig om explosiever te worden. Niet zozeer om sterker te worden, want ja, wat is sterk? Dat kunnen spieren zijn, of je core, noem maar op. Ik wilde sneller worden, krachtiger, en daar heb ik bepaalde oefeningen voor.’

Alle aspecten vloeien samen in het spel van De Ligt. Hij wordt alom beschouwd als een voorbeeldverdediger, die het complete pakket beheerst. ‘Door de Ajax-opleiding ben ik opgegroeid met techniek. Kappen, draaien, dribbelen, passeerbewegingen. Alles is elke week voorbijgekomen. Het hangt alleen van de speelstijl af in hoeverre je als centrale verdediger wordt gedwongen om dit toe te passen in de wedstrijden.’

‘Zo spelen we dit seizoen bij Ajax heel gestructureerd. Speler A passt naar B, B passt C, en vaak over een kleine afstand. Er zijn ook clubs waar je als centrale verdediger de bal direct op de spits moet leggen. Neem bijvoorbeeld Juventus, daar zie je iemand als Bonucci dat wel doen. Bij Ajax wordt er iets anders van je verlangd. Dat betekent niet dat ik geen lange pass hoef te geven. Dit seizoen doe ik dat ook geregeld, op een andere manier. De bal door de lucht met een curve, getrapt met de binnenkant van je wreef.’

‘Dat heb ik van Richard Witschge geleerd. Vorig jaar in de winterstop, tijdens het trainingskamp in Portugal, was hij voor het eerst mee als assistent. Ik trapte de bal altijd met de wreef op snelheid door de lucht. Witschge zei dat ik ook op een andere manier kon trappen, zodat je de bal nóg beter achter de verdediging kunt leggen. Ik weet nog dat ik het de eerste tien keer probeerde. Echt geen enkele bal kwam aan. Maar toen ging ik erop trainen, ben het steeds blijven oefenen, en toen merkte ik dat het ook in wedstrijden op een goede manier tot uiting kwam. Voor verdedigers is het extra moeilijk te verdedigen. Rechte ballen zijn makkelijker. Ik merk dat ik defensies op deze manier nog weleens in verlegenheid breng.’

DE AJACIED

‘Als supporter kwam ik op het veld terecht’

Thulani Serero en Danny Hoesen. Beide spelers worden als combinatie in de geschiedenisboeken van Ajax direct gekoppeld aan één wedstrijd: de zege op Barcelona in de Champions League. Dat de Spaanse grootmacht zich al had geplaatst voor de volgende ronde, mag de pret niet drukken. De Amsterdammers speelden een prima wedstrijd en koppelden dit aan een mooie 2-1 overwinning. Matthijs de Ligt keek als jeugdspeler maar bovenal supporter zijn ogen uit. Op de avond in november 2013 was hij veertien jaar. De herinnering aan deze zege komt spontaan naar boven bij De Ligt als hem wordt gevraagd naar zijn Ajax-hoogtepunten als kind.

Het geeft bovenal aan hoe bijzonder het succesjaar van Ajax in de Champions League is. ‘Champions League is zoiets magisch. Je strijdt gewoon om iets waar iedereen in de wereld om wil strijden. Die hele reis door Europa is fantastisch om mee te maken. En vergis je niet, voor hele generaties is dit echt iets nieuws. En daar reken ik mezelf ook toe. Voor iedereen die na 1996 is geboren, is dit iets unieks: Ajax in de halve finale van de Champions League. Ik kom zelf uit 1999.’

De Ligt was veertien toen Ajax voor de laatste keer kampioen werd. De prijzendroogte heeft hij deels van dichtbij ervaren en zorgde voor aangepaste verwachtingen. ‘Dat we zo veel zouden bereiken dit seizoen, nee, dat had ik vooraf echt niet voor mogelijk gehouden. Ik weet nog goed dat we op het veld in Kiev, eind augustus, een feestje vierden met alle spelers. We hadden zojuist ten koste van Dinamo Kiev de groepsfase van de Champions League bereikt. Dat voelde echt als een prestatie van formaat. Dat was het natuurlijk ook, met de geschiedenis van de laatste jaren in het achterhoofd, alleen, als je vervolgens bekijkt hoe ver we daarna nog zijn gekomen… In mei nog meedoen in de Champions League, als Nederlandse club.’

Het tweede Europese avontuur dat hij meemaakt waarin Ajax dé verrassing is. ‘Het Europa League-seizoen onder Peter Bosz, mijn eerste seizoen bij de selectie, heb ik als speler heel intens beleefd. Als supporter kwam ik als het ware op het veld terecht. Vol jeugdig enthousiasme. Ik weet nog dat ik na afloop van wedstrijden al die liedjes meezong. Dat zou ik nu niet snel meer doen. Het paste bij me toen, ik kwam net kijken. Nu ben ik me meer bewust van een voorbeeldfunctie.’

Dat wil zeker niet zeggen dat De Ligt niet meer kan genieten. Na succes zocht hij dit seizoen vrijwel continu de interactie met de supporters. Als kind van de club zit Ajax in al zijn genen. Vorig jaar op dit tijdstip overheerste ook bij hem het chagrijn en de teleurstelling. Nu is er ruimte voor trots en genoegdoening. ‘Er is echt iets ontstaan. Te beginnen door de aankopen van spelers als Daley Blind en Dusan Tadic. Dat was echt een signaal naar de rest dat er iets stond te gebeuren. Vervolgens is het bijna vanzelf in elkaar gevallen. Jonge talenten werden beter, hadden veel aan de kennis en ervaring van de oudere spelers, en andersom zorgden de talenten ervoor dat het niveau omhoog ging. Het werd een goede mix en dan is dit blijkbaar het resultaat. Dat je tot het einde om drie prijzen speelt.’

Ook met dank aan Erik ten Hag, de trainer die De Ligt tot captain van het elftal bombardeerde en daarna veelvuldig contact met hem zocht om zaken te bespreken. ‘Natuurlijk heeft de trainer een belangrijk aandeel in ons succes. Als aanvoerder kan ik ook heel goed met hem schakelen. Hij overlegt veel, weet wat er leeft, waar behoefte aan is. Het is echt iets van ons samen geworden, spelers en staf. En dat is de verdienste van Erik ten Hag, want hij voelde aan dat deze aanpak het beste was.’

‘In de tussentijd eist hij het maximale van alle spelers. Bij sommige jongens gebeurt dit vanzelf, maar er zijn ook spelers die dat bewust of onbewust even nodig hebben om het beste eruit te halen. Dat heeft Ten Hag met de staf voor elkaar gekregen. Hij is strikt, rechtlijnig, maar geeft ook vrijheid waar dat kan. Dat zie je ook aan ons spel terug. Spel waarmee we iedereen trots hebben gemaakt. De KNVB-beker, landskampioen en schitteren in de Champions League; dit is een seizoen dat mij als speler én als Ajacied heel veel moois heeft gegeven, en ik nooit meer zal vergeten.’

Bron: Vi.nl/pro
Auteur: Freek Jansen
Schitterend interview. Matthijs, een absolute topper, binnen en buiten het veld. Een bijzonder talent.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Cruijff » za mei 18, 2019 8:08 pm

D_skilled schreef:
Schitterend interview. Matthijs, een absolute topper, binnen en buiten het veld. Een bijzonder talent.

DE LIEFHEBBER

‘Trainen neigt bij mij naar een verslaving’

Hij zag de hoekschop van Lasse Schöne op goede snelheid voor het doel komen en dacht geen seconde na. De vooractie, de schijnbeweging met het lichaam, om vervolgens op het juiste moment krachtig af te zetten en hoog, tussen twee Juventus-verdedigers, uit te komen om de bal met het hoofd richting de hoek te sturen. De ontlading was immens. Op de tribune en op het veld, waar een juichende De Ligt richting het bomvolle uitvak spurtte. De Ligt had Ajax op voorsprong gekopt in de kwartfinale van de Champions League en bezorgde de ploeg daarmee een historische voetbalavond. ‘Het doelpunt tegen Juventus kwam niet zomaar uit de lucht vallen’, reageert De Ligt. ‘Voor mij was dit echt het resultaat van training, met explosiviteit en sprongkracht bezig zijn, timing. Het is heel fijn te zien dat zoiets op zo’n belangrijk moment allemaal samenkomt.’

Fysiek, mentaal, techniek, tactiek; op alle mogelijke facetten legt De Ligt de nadruk als hij op het trainingsveld staat of in het krachthonk zit. Heel bewust is het talent ermee bezig beter te worden. Met trainen als een onderdeel van het vak dat hij toch nog echt als liefhebber beleeft. ‘Vrijwel het hele seizoen heb ik me topfit gevoeld. Ik ben natuurlijk jong, maar voelde me ook al snel prettig bij het ritme van wedstrijden. Een druk schema. Veel komt dan aan op verzorging, op luisteren naar je lichaam. Ik merk dat ik daar dit seizoen grote stappen in heb gezet. Ik vind trainen heel leuk, het neigt naar een verslaving… Het is gewoon heel prettig om op het veld te staan en beter te worden. Dat heb ik altijd wel gehad.’

‘Alleen, in een seizoen zoals we nu hebben meegemaakt, is dat lang niet altijd mogelijk. Dan is het juist belangrijk om ook op zijn tijd gas terug te nemen. Zodat je het volledige seizoen fit blijft en in wedstrijden nog wat extra kan geven. Ik heb wel gemerkt dat dit heel nauw luistert en je als speler daar echt voordeel uit kan halen. Doordeweeks naar buiten gaan en anderhalf uur gas geven op het trainingsveld was er de laatste weken niet meer bij.’

Maar als het schema het weer toelaat, zal De Ligt zich weer verder gaan focussen op zijn ontwikkeling. Ook om sterker te worden. ‘Vanaf mijn zeventiende ben ik sowieso heel bewust bezig met hoe ik met extra krachttraining moet omgaan. Fysiek sterk zijn is belangrijk, helemaal voor een verdediger, maar het moet niet ten koste gaan van je explosiviteit. Daar ben ik me in gaan verdiepen, door artikelen te lezen hierover, met experts te praten en ook om me heen bij het Nederlands elftal te informeren. Ik ben de laatste jaren vooral bezig om explosiever te worden. Niet zozeer om sterker te worden, want ja, wat is sterk? Dat kunnen spieren zijn, of je core, noem maar op. Ik wilde sneller worden, krachtiger, en daar heb ik bepaalde oefeningen voor.’

Auteur: Freek Jansen

:biggthumpup.gif: :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Gezond verstand » zo mei 19, 2019 2:44 pm

Joe Gomez light :drecul.gif:
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11420
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Toppie » ma mei 20, 2019 7:54 pm

De Ligt naar Barca definitief :biggthumpup.gif: :confused.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Cruijff » di mei 21, 2019 12:23 pm

Toppie schreef:De Ligt naar Barca definitief :biggthumpup.gif: :confused.gif:
Omdat behalve een hele rits aan Spaanse roddelkranten ook Sky dit nu als een gerucht presenteert??
Allerbeste optie is natuurlijk Matthijs de Ligt nog minimaal 1 en het liefst een aantal jaren langer bij Ajax.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11899
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Sandro » ma mei 27, 2019 7:27 am

Voor wat het waard is.
De Ligt: 'Kans is er dat ik blijf'
FC Barcelona, Manchester United of toch Juventus? Op de vraag waar Matthijs de Ligt volgend seizoen speelt kan nog niemand een antwoord geven. De verdediger zelf blijft er rustig onder en sluit een extra jaar bij Ajax ook niet uit. "Ik weet het nog niet. Er wordt heel veel geschreven en gezegd. Dat is het hele jaar al zo. Er zijn meerdere clubs die belangstelling hebben, dat klopt. Ik kijk naar wat het beste voor mijn carrière is en waar ik me het beste kan ontwikkelen. Het is het fijnst om een voorbereiding te starten bij Ajax of een andere club. Zolang ik onder contract sta bij Ajax, is de kans er zeker dat ik blijf." (Bron: NOS).
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11420
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Toppie » ma mei 27, 2019 8:22 am

Alligt :blush.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Cruijff » ma jun 03, 2019 10:55 am

Deze gozer die blijft toch gewoon?

Kan ook bijna niet anders wanneer je dit zo van hem hoort.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Onbetrouwbaar transfernieuws

Bericht door LucaS » do jun 06, 2019 7:56 am

De jongen is ook 19 en gaat voor het eerst uit huis samenwonen met zijn vriendin
I think I lost my fucking headache

Ajax Rules
Berichten: 31405
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Onbetrouwbaar transfernieuws

Bericht door Ajax Rules » do jun 06, 2019 8:57 am

Mano schreef: Het duurt even omdat het bedrag pittig is en Mino ook een fors bedrag wilt.
Ik zou heel graag de afspraken tussen Mino en De Ligt eens zien.

Het is toch heel raar dat Mino miljoenen opstrijkt die ook naar De Ligt zelf zouden kunnen gaan? Of nog erger: dat hij daardoor niet naar zijn favoriete club kan?

Raiola is natuurlijk wel een klasbak die veel bereikt voor zijn cliënten, maar vraag me toch af of die 'eisen' die hij heeft echt zwart-op-wit staan of dat dat meer een beetje zijn bluf is en dat de spelers het gewoon pikken.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Onbetrouwbaar transfernieuws

Bericht door Cruijff » do jun 06, 2019 9:41 am

Mano schreef:
Nog een jaar bij Ajax zal de marktwaarde van De Ligt niet bevorderen.
En waarom dan wel niet??
Ajax Rules schreef: Raiola is natuurlijk wel een klasbak die veel bereikt voor zijn cliënten, maar vraag me toch af of die 'eisen' die hij heeft echt zwart-op-wit staan of dat dat meer een beetje zijn bluf is en dat de spelers het gewoon pikken.
Jij snapt inmiddels toch best wel hoe het werkt, dacht ik?
Dat hele transferspel is minstens 97% bluf en nog maar hooguit 3% ratio.

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Onbetrouwbaar transfernieuws

Bericht door Mr. Ajax » do jun 06, 2019 10:09 am

Ajax Rules schreef:
Mano schreef: Het duurt even omdat het bedrag pittig is en Mino ook een fors bedrag wilt.
Ik zou heel graag de afspraken tussen Mino en De Ligt eens zien.

Het is toch heel raar dat Mino miljoenen opstrijkt die ook naar De Ligt zelf zouden kunnen gaan? Of nog erger: dat hij daardoor niet naar zijn favoriete club kan?

Raiola is natuurlijk wel een klasbak die veel bereikt voor zijn cliënten, maar vraag me toch af of die 'eisen' die hij heeft echt zwart-op-wit staan of dat dat meer een beetje zijn bluf is en dat de spelers het gewoon pikken.

Ik vraag me sowieso af waarom zulke jongens uberhaupt zo'n zaakwaarnemer nodig hebben. Zo'n De Ligt kan overal naartoe waar hij wilt, en of ie nou 8,5 of 9,3 miljoen per jaar krijgt, daar heeft ie Raiola ook niet voor nodig lijkt me. Als je zo goed in de markt ligt lijkt het me niet zo ingewikkeld om een goed contract voor mekaar te krijgen.
Laatst gewijzigd door Mr. Ajax op do jun 06, 2019 10:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Yopii
Berichten: 18436
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Onbetrouwbaar transfernieuws

Bericht door Yopii » do jun 06, 2019 10:19 am

Zo zijn voetballers, ze willen allemaal bij die pizzabakker zitten. Kwestie van pikorde.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Onbetrouwbaar transfernieuws

Bericht door Cruijff » do jun 06, 2019 10:22 am

Mr. Ajax schreef:
Ik vraag me sowieso af waarom zulke jongens uberhaupt zo'n zaakwaarnemer nodig hebben. Zo'n De Ligt kan overal naartoe waar hij wilt, en of ie nou 8,5 of 9,3 miljoen per jaar krijgt, daar heeft ie Raiola ook niet voor nodig lijkt me. Als je zo goed in de markt zit lijkt het me niet zo ingewikkeld om een goed contract voor mekaar te krijgen.
Er zitten nog verschillen tussen een goed contract en een bizar dik contract.
Raiola zorgt ervoor dat spelers die 'normaal' 4 miljoen per jaar verdienen opeens 17,8 miljoen per jaar gaan vangen.

Met hem erbij gaan de eisen enorm omhoog en hoe hij het doet, geen idee, maar hij pakt die clubs altijd gigantisch bij de kloten en krijgt bijna elke eis die hij maar neerlegt ingewilligd.
Of je daar nu idd perse Raiola voor nodig hebt? Zou op zich niet weten waarom. De zaken van Arjen Robben worden gedaan door Hans Robben. Gewoon door zijn vader. En die heeft ook enorm vette contracten binnengehaald voor Arjen.
Yopii schreef:Zo zijn voetballers, ze willen allemaal bij die pizzabakker zitten. Kwestie van pikorde.
Is dat zo? :confused.gif:
Som ze dan 'allemaal' maar eens even op?

Er zitten er namelijk ook ont-zet-tend veel bij anderen.

Yopii
Berichten: 18436
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Onbetrouwbaar transfernieuws

Bericht door Yopii » do jun 06, 2019 10:29 am

Niet letterlijk allemaal, uiteraard. Er zijn ook anderen: Mendes en zo. Onder voetballers leeft het idee dat je met zo iemand verder komt.

Raiola is de man van Zlatan, Pogba en zo. Voetballers vinden het prachtig om door zo iemand gevraagd te worden. Misschien is de advocaat om hoek net zo capabel, maar met Raiola komt er iemand binnen. Beroemd en berucht door zijn bravoure, de ultieme macho.

De meeste vaders zijn geen Hans Robben. Zie je Patrick Kluivert al de financiën van zijn zoon op orde brengen? :smallgrin.gif:

Ajax Rules
Berichten: 31405
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Onbetrouwbaar transfernieuws

Bericht door Ajax Rules » do jun 06, 2019 12:15 pm

Yopii schreef:Zo zijn voetballers, ze willen allemaal bij die pizzabakker zitten. Kwestie van pikorde.
Lijkt me heeeel sterk dat De Ligt dat heeft. Die zal bij Raiola zitten om er beter van te worden. En aan de ene kant geloof ik dat je er ook beter van wordt, want hij is gewoon enorm goed in zijn werk. Maar tegelijk lijkt Raiola een enorm blok aan het been en steekt hij veel te veel geld in eigen zak.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Plaats reactie