Matthijs de Ligt

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door raymon » vr jul 19, 2019 8:52 am

Jöhnk schreef:Hij heeft geen gelijk. Jongeren van nu zijn geen fan van spelers die ze nooit hebben zien spelen.

Blijkbaar is geld nog steeds een taboe. Want dat is de eigenlijke reden dat hij Juventus verkiest boven, bijvoorbeeld, Barcelona.
Maar voor verdedigers is Juventus en de Italiaanse competitie toch geweldig? En denk je dat jonge aanvallers van nu niet naar Van Basten, Bergkamp, Cruijff zelfs zullen kijken? Dat soort grootheden, net als een Maldini of Cannivaro, zullen altijd aanspreken.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Jöhnk » vr jul 19, 2019 8:55 am

Marillion schreef:Of die twee toen op de top van hun kunnen actief waren is niet eens heel relevant. Als ventje van 9 of 10 ben je gevoelig voor grote namen en zoek je naar spelers waarmee je jezelf kunt identificeren. Als hij op die leeftijd verdediger was is het echt net onlogisch dat je kijkt naar deze spelers.
Was hij op die leeftijd dan al verdediger?

Hij kan ook naar de Canadese competitie hebben gekeken voor Nesta, Lionel. :hypocrite.gif:

Iedereen met een beetje realiteitszin en besef van wat de jeugd beweegt ziet toch wel dat dit flauwekul is? Een tekst voor de bühne.

@Raymon: nee, daar kijken ze niet naar, tenzij het van papa moet. De jeugd van nu kijkt naar Ronaldo, niet naar Van Basten. Welke namen zie jij zoal voorbijkomen op de shirts? Van Basten? Gullit? Ik niet.

De Italiaanse competitie is in de huidige wereld juist tweederangs, dat is net het punt. De Spaanse en Engelse competitie zijn duidelijk beter, en ook Duitsland is competitiever.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Jinne » vr jul 19, 2019 9:01 am

Die kids zijn op hun 18e niet al captain van Ajax en doen nog extra sprint training ed om beter te worden. De invloed van schoonvader en Barry Hulshoff kan hier toch hierin mee hebben gespeeld?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Nihad » vr jul 19, 2019 9:04 am

Klopt.

De Ligt is bijna 20. Komt uit 1999. Grotendeels van zijn leven werd het voetbal gedomineerd door Spanje en Engeland. Beter nog: Hij is bij uitstek een kind van de Messi generatie (Messi debuteerde toen deLigt pas 6 was).

De Italiaanse competitie was grotendeels van zijn leven een 2e rangscompetitie en had allang niet meer de grandeur van de jaren 80 en 90. Hij heeft nooit meegemaakt dat Italiaanse clubs Europa domineerde.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Mano
Berichten: 15119
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Mano » vr jul 19, 2019 9:12 am

Als je 7x per week traint en het is je vak aan het worden. Je wordt begeleidt door Hulshoff dan wordt je echt wel opgevoed met beelden uit het verleden.
Filmpjes met mooie maar harde tackles, positie kiezen bij één op één etc etc.
In dat soort filmpjes zitten echt beelden van Maldini/Nesta etc.

Daar ga je dan echt wel waardering voor vinden anders snap je niks van voetbal.

Deze jongen is 19 als hij over vroeger praat, praat hij over toen hij 14/15/16 was
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Jöhnk » vr jul 19, 2019 9:18 am

Ah, Hulshoff maakte compilaties van harde tackles uit het verleden. En daar zaten ook beelden van Scirea tussen? :smallgrin.gif:

Ik geloof er maar weinig van. De Ligt noemt een paar iconische namen, voor de bühne, om lekker binnen te komen. Denk niet te ver door.

Laten we de rol van Hulshoff trouwens niet overdrijven. Die is toch een beetje aan de kant geschoven.

PS: mijn oorspronkelijke punt was dat het verhaal van Italië als walhalla van het verdedigen achterhaald is, en dat het onzinnig is om dit als beweegreden op te voeren voor een overstap in 2019. Zelfs als De Ligt wel naar Nesta en Maldini heeft gekeken, wat ik niet geloof, blijft dat punt overeind.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Lionel » vr jul 19, 2019 9:25 am

Dat laatste ben ik met je eens.

Maar bij Juve is de kans op speeltijd ook wel het grootst. En daarbij hebben ze met een Sarri een coach die beter voetbal wilt spelen dan Valverde bij Barca. Dat is me toch een idiot. Dus ik snap heel goed dat hij nu niet voor Barca kiest. Zeker als je daarbij bij Juve 5 mio meer per jaar kunt verdienen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Marillion » vr jul 19, 2019 9:25 am

Er is een verschil tussen de waardering voor een goede verdediger en het daadwerkelijke niveau. Je kunt je zeker afvragen of in Italië nu echt de beste verdedigers rondlopen. Sowieso zit het Italiaanse voetbal los van Juventus in een wak.

Maar de waardering voor verdedigers is daar wel groot. In die zin snap ik best dat een speler dat meeneemt in zijn beslissing.
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15119
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Mano » vr jul 19, 2019 9:41 am

Jöhnk schreef:Ah, Hulshoff maakte compilaties van harde tackles uit het verleden. En daar zaten ook beelden van Scirea tussen? :smallgrin.gif:

Ik geloof er maar weinig van. De Ligt noemt een paar iconische namen, voor de bühne, om lekker binnen te komen. Denk niet te ver door.

Laten we de rol van Hulshoff trouwens niet overdrijven. Die is toch een beetje aan de kant geschoven.

PS: mijn oorspronkelijke punt was dat het verhaal van Italië als walhalla van het verdedigen achterhaald is, en dat het onzinnig is om dit als beweegreden op te voeren voor een overstap in 2019. Zelfs als De Ligt wel naar Nesta en Maldini heeft gekeken, wat ik niet geloof, blijft dat punt overeind.

Laatste ben ik met je eens. Italiaan zijn betekent niet dat je direct een goeie verdediger bent. Dat tijdperk ligt achter ons.

Het zal mij aan me reet roesten of hij loog of het meende over iconische spelers. Ik wil alleen niet meteen het slechtste in iemand geloven.

Wat ik weet, toen ik basketbalde en mijn positie center was, ik filmpjes keek van legendarische centers uit de NBA. Kareem, Wilt en Russel waren voor mijn tijd maar kon wel genieten van sommige signature moves. Hookshots, blocks etc.
En tuurlijk vond ik Jordan spectaculairder maar binnen mijn positie waren dat grootheden.
Waarom zou een De Ligt dat ook niet doen? :confused.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Lionel » vr jul 19, 2019 10:19 am

Hij schijnt een foto en filmpje te hebben dat hij als klein kind rondliep in een Juve shirt van Cannavaro.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Nihad » vr jul 19, 2019 11:24 am

Hij sliep ook onder een juve dekbed heb ik gehoord. :hypocrite.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Mr. Ajax » vr jul 19, 2019 12:07 pm

Mano schreef:
Wat ik weet, toen ik basketbalde en mijn positie center was, ik filmpjes keek van legendarische centers uit de NBA. Kareem, Wilt en Russel waren voor mijn tijd maar kon wel genieten van sommige signature moves. Hookshots, blocks etc.
En tuurlijk vond ik Jordan spectaculairder maar binnen mijn positie waren dat grootheden.
Waarom zou een De Ligt dat ook niet doen? :confused.gif:
Ik heb ook talloze keren beelden van Cruijff, Swart, Keizer, Neeskens en ook Rijkaard, Van Basten en Gullit bekeken. De eerste vier zijn van ver voor mijn tijd, de laatse drie was ik nog erg jong toen ze op hun hoogtepunt zaten. Deze gasten (muv van Gullit) zijn ook absoluut helden van me (kop hem maar in). Maar van sommigen mag dat kennelijk niet.
Boabdil schreef:Klopt.

De Ligt is bijna 20. Komt uit 1999. Grotendeels van zijn leven werd het voetbal gedomineerd door Spanje en Engeland. Beter nog: Hij is bij uitstek een kind van de Messi generatie (Messi debuteerde toen deLigt pas 6 was).

De Italiaanse competitie was grotendeels van zijn leven een 2e rangscompetitie en had allang niet meer de grandeur van de jaren 80 en 90. Hij heeft nooit meegemaakt dat Italiaanse clubs Europa domineerde.
Sorry, maar dit is ook gelul. In het decennium 2000-2010 stonden Italiaanse ploegen zo'n 5 keer in de finale, waarvan er zo'n 3 gewonnen werden (zo uit mijn hoofd). Niet niks voor een 2de rangscompetitie. Vooral Milan had in dat decennium echt een wereldploeg met Maldini, Nesta, Costacurta, Kaladze, Gattuso, Kaka, Shevchenko, Inzaghi, Pirlo...

Maldini is overigens pas na 2009 gestopt, Nesta zat tot 2012 bij Milan, Cannavaro speelde tot 2010 nog bij Juventus, om er een paar te noemen. Chiellini is ook een van de beste verdedigers van de afgelopen 10 jaar.

En ik zal even iets verklappen aan alle oudjes hier die iets van een vetorecht denken te hebben op alles van vroegah - tegenwoordig kun je met 'het internet', youtube en dat soort ultramoderne uitvindingen ook een heel eind komen. Ik raad het aan. :biggthumpup.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door LucaS » vr jul 19, 2019 1:57 pm

Jöhnk schreef:Hij heeft geen gelijk. Jongeren van nu zijn geen fan van spelers die ze nooit hebben zien spelen.

Blijkbaar is geld nog steeds een taboe. Want dat is de eigenlijke reden dat hij Juventus verkiest boven, bijvoorbeeld, Barcelona.
Hoezo? Niet iedereen vindt Barcelona mooier dan Juventus
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door wimpey » vr jul 19, 2019 7:03 pm

Baffa is een nog grotere schijtclub dan Juve.

Dit topic kan trouwens met Kristensen en Cerny mee.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Dubbel » vr jul 19, 2019 7:34 pm

LucaS schreef:
Jöhnk schreef:Hij heeft geen gelijk. Jongeren van nu zijn geen fan van spelers die ze nooit hebben zien spelen.

Blijkbaar is geld nog steeds een taboe. Want dat is de eigenlijke reden dat hij Juventus verkiest boven, bijvoorbeeld, Barcelona.
Hoezo? Niet iedereen vindt Barcelona mooier dan Juventus
Doping, omkoping, resultaatvoetbal.... what's not to like?

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Dubbel » do mar 17, 2022 12:37 pm

Het Juventus van volleyballer De Ligt verloor gisteren in drie sets van Villarreal. :ajaxsmiley.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Cruijff » di apr 05, 2022 11:13 pm

Zelfs de media in Italië vinden dat De Ligt afgelopen weekend belachelijk veel theater heeft gemaakt.

Volgens velen op de social media zou Will Smith zijn Oscar moeten inleveren en deze overhandigen aan Matthijs de Ligt.


Matthijs maakte dan ook een ontzettend sneue schwalbe. Nota bene in zijn eigen zestienmetergebied. :aai.gif: :aai.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Duke » wo jul 06, 2022 9:35 pm

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Cruijff » zo jul 10, 2022 9:57 pm

Andriy Demchenko schreef:
zo jul 10, 2022 6:11 pm
Dat vind ik schromelijk overdreven, afgelopen jaar werd De Ligt tot de beste verdedigers van de Serie A gerekend.
Ja.
Maar als je één van de minst slechte spelers in de Serie A bent, wat zegt dat dan?

Het is een competitie waar onder meer Jerdy Schouten, Hans Hateboer, Mitchell Dijks en vele andere klompenboeren makkelijk overeind blijven.
Andriy Demchenko schreef:
wo jul 06, 2022 2:30 pm
Yopii schreef:
wo jul 06, 2022 8:44 am
Juventus was wel de favoriete bestemming van wijlen Mino...

Die heeft hem iets wijs gemaakt over 'het vak leren van echte verdedigers'.
Leren van de oude meesters zoals Bonucci...
In diverse topics op dit forum zie ik jou dingen opschrijven als "De Ligt heeft het bij Juve prima gedaan" en "leren van oude meesters als Bonucci" al mag ik hopen dat die laatste opmerking als ironie bedoeld is. :smile-ajax.gif:

Het echte verdedigende vak leer je in Italië? Italianen kunnen voor geen ene flikker verdedigen. Ze hebben vooral een oersaaie "de manier waarop of het vermaken van de kijker doet-er-niet-toe speelstijl" waarmee ze elke voetballiefhebber massaal met de afstandbediening naar een ander kanaal laten zappen.
Het was een Italiaanse ploeg (AC Milan in 2005) die tegen Liverpool nog een 3-0 voorsprong weggaf.

Ajax hield de nul in gewonnen Europacup finales tegen respectievelijk Inter, Juventus, Torino en AC Milan, ondanks forse budgetverschillen ruim in het voordeel van die Italiaanse clubs. Als een piepjong Ajax een finale verloor van uitgenaste counteraars (1969) of doping gebruikers (1996) dan scoorde Ajax wel altijd tegen hen.

Goed beschouwd kunnen die Italianen er echt geen ene reet van, een Juventus - Torino dat in 2-1 eindigt of een potje tussen Juve en Sassuolo (1-0 winst en seizoen eerder gelijkspel) is werkelijk niet om aan te zien.


Qua beleving, hoe nu na een dip waarin de stadions jarenlang leger en leger raakten het publiek weer warm loopt voor oa AC Milan en Inter is wel mooi om te zien.
Voetbal is in Italië gewoon echt religie. Wel een beetje jammer voor de Inter fans dat de Aziatische eigenaar die de club kocht zei "dat hij al fan van Inter is sinds Van Basten, Gullit en Rijkaard in het Inter shirt furore maakten." Geruststellend als je clubeigenaar zo weinig van je clubgeschiedenis weet. :drecul.gif:

Jammer dat Johan Cruijff en Marco van Basten niet ten tijde van de Renaissance op de voetbalwereld rondliepen. De grote kunstenaars uit die tijd hadden San Marco & Johan waarschijnlijk op prachtige wijze als stilleven kunnen afbeelden.
Maar ten tijde van de Renaissance werd er in Italië nog niet gevoetbald. En anno 2022 nog steeds niet.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Cruijff » zo jul 10, 2022 10:07 pm

Andriy Demchenko schreef:
wo jun 01, 2022 7:43 pm
Liberty schreef:
wo jun 01, 2022 3:52 pm
Yopii schreef:
wo jun 01, 2022 3:43 pm


Tegen beter weten, inderdaad.

Waarom zou Timber naar United gaan? CL ging hem, net als De Ligt gemakkelijk af.
Als De Ligt het al moeilijk heeft in Italië waarom zou Timber het dan wel even redden in Manchester?
Hoezo heeft De Ligt het moeilijk in Italie?

De Ligt is in Italië simpelweg een minder goede speler geworden.
Het is ook een fabeltje dat de uitdaging super groot is. Voornamelijk is je kans om blessures op te lopen of om na vrij dubieuze valpartijen of knullige handsballen de schlemiel te zijn die strafschoppen tegen veroorzaakt groter.

Maar wat Juventus doet is zeker niet uitdagender dan voetballen voor Bayern of Ajax.

Vergeet niet dat je bij Ajax vaak 50 meter in je rug hebt, soms 60 meter en soms zelfs nog meer. Zelfs tegen middenmoot Eredivisie moet je dan zeer geconcentreerd zijn en in de Champions League hanteert Ajax die speelwijze gewoon ook.
Dat vraagt wendbaarheid, leiderschap, continu communicatie met je teamgenoten, een verslapping van 0,3 seconde is al fataal.

Juventus heeft een ronduit laffe, zelf noemen zij het "behoudende" speelstijl terwijl de budgetverschillen tussen Juve en Sassuolo nog groter zijn dan die tussen Ajax en RKC.
Waarom denk je dat Ajax in 2019 Juventus compleet in de pan hakte, terwijl Juventus (zeker na de aankoop van C. Ronaldo) een nog grotere kandidaat CL winnaar was dan Real Madrid?

Omdat ze in Turijn nooit meemaken dat een ploeg zoveel durf in een uitwedstrijd toont, zo agressief druk zet, en ook nooit (in afstemming met het hele team) zoveel risico durft te nemen.
Men wist tijdens deze wedstrijd, (mooi filmpje) niet wat men meemaakte in Turijn. Omdat simpelweg geen club uit de Serie A zo zou durven spelen.
Bij Juventus stellen ze doodleuk 7 verdedigend ingestelde spelers op en regelmatig zelfs 8. Het project met Ronaldo is compleet mislukt. De club kreeg er Instagram volgers bij, maar flikkerde op voetballend vlak van haar troon.

Het wordt hoog tijd dat De Ligt weer in een elftal gaat spelen dat initiatiefrijk voetbal wil spelen, waar technisch en tactisch meer van hem wordt gevraagd dan in de saaie Italiaanse competitie.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Giacomo Puccini » zo jul 10, 2022 11:00 pm

Matthijs de Ligt is volgens Transfermark de meest waardevolle verdediger van de Serie A. Dat vind ik opvallend voor een verdediger die zo vaak loopt te klunsen.
Ajax!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Cruijff » zo jul 10, 2022 11:06 pm

Giacomo Puccini schreef:
zo jul 10, 2022 11:00 pm
Matthijs de Ligt is volgens Transfermark de meest waardevolle verdediger van de Serie A. Dat vind ik opvallend voor een verdediger die zo vaak loopt te klunsen.
Kun je nagaan hoeveel impact de harten van de wereld veroveren in een Ajax shirt drie jaar na dato nog steeds heeft. :wink.gif: :wink.gif:

Maar welke verdedigers uit die competitie zouden met een geldige reden een hogere transferwaarde moeten hebben, denk je? En ben jij in staat om 2 of 3 redenen te bedenken waarom hun 'waarde' hoger zou zijn dan die van De Ligt?
Het gros van de verdedigers in de Serie A kan er óf nogal weinig van óf is stokoud en daardoor is het dus niet rendabel meer om hun contract voor vele tientallen miljoenen af te kopen.

Het is ook logisch dat De Ligt volgens transfermarkt sites meer marktwaarde vertegenwoordigt dan bijvoorbeeld Stefan de Vrij. Hoewel die laatste in met name de afgelopen twee jaar minder grote fouten heeft gemaakt, heeft hij nimmer ook maar bij benadering zo'n hoog niveau gehaald als De Ligt in 2019.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Matthijs de Ligt

Bericht door Marillion » di jul 12, 2022 9:07 am

Die gast gaat in augustus 23 worden. Laten we dat niet vergeten. Hij kan nog járen mee en kan dus ook nog beter worden.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie