Donny van de Beek

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Donny van de Beek

Bericht door Giacomo Puccini » za dec 20, 2014 3:51 pm

Donny van de Beek @Donny_beek6 · 19 uur 19 uur geleden schreef:Net te horen gekregen dat ik 3 januari mee ga op trainingskamp naar Qatar met het eerste !!
Vanwege dit heuglijke feit verdient het in mijn ogen grootste talent sinds lange tijd uit de Ajaxopleiding een eigen topic.

Wat algemene informatie
Geboren: 18 april 1997 in Nijkerkerveen, Nederland
Nationaliteit: Nederlandse
Contract tot: 30.06.2017
Positie: middenveld

Afbeelding


Kennismaking met Donny van de Beek op Ajax.nl, interview met onze eigen Thijs:
Ajax.nl schreef:
Even voorstellen: Donny van de Beek

26 augustus 2014
Landskampioen Ajax A1 legde afgelopen weekend beslag op de eerste prijs van het seizoen. In het duel om de Supercup werd Feyenoord A1 met 3-2 verslagen. Een van de uitblinkers in deze wedstrijd was de 17-jarige Donny van de Beek. In de rubriek 'Even voorstellen' vertelt de middenvelder over zijn voetbaldromen bij Ajax. ,,Ik hoop dit seizoen mijn debuut in Jong Ajax te maken."

Met de eerste prijs in augustus al op zak kan het wel eens een mooi jaar worden voor de blonde middenvelder, door sommigen al 'de nieuwe Davy Klaassen' genoemd. Van de Beek speelde een goede wedstrijd, al had hij naar eigen zeggen wel moeten scoren: ,,Één bal werd van de doellijn afgehaald en ik had nog een goede kopkans. In de eerste helft waren we heel slordig, als we het beter uitspelen maken we zes of zeven goals. In de rust zei de trainer dat we het simpel moesten houden en in de tweede helft ging het dan ook beter."

Van de Beek zette zijn eerste stapjes op het voetbalveld bij Veensche Boys uit Nijkerkerveen en voetbalt al sinds de D-pupillen in de jeugdopleiding van Ajax. Jaren later speelt hij wekelijks in het vlaggenschip van de Ajax Jeugdopleiding, de A1. Van de Beek heeft helder voor ogen hoe zijn pad er de komende tijd uit gaat zien. ,,Mijn doelstelling is zoveel mogelijk spelen. Misschien zit er wel meer in, maar ik moet in ieder geval zorgen dat ik het niveau van vorig jaar haal en dat ik mijn zwakke punten verbeter.”

Maar voordat het zover is, zal de middenvelder zich vanzelfsprekend moeten blijven ontwikkelen. Weten waar je kwaliteiten liggen, maar belangrijker nog is weten waar je zwakke punten liggen en daar aan werken. ,,Mijn sterke punten zijn mijn spelinzicht en steekpasses, maar wat nog beter moet is het omschakelen bij balverlies. Mentaal moet ik dat er nog inkrijgen. Ik ben er met mijn trainers druk mee bezig om dat beter te krijgen.''

De vergelijking met Davy Klaassen is snel gemaakt, al is dat niet alleen omdat ze qua uiterlijk op elkaar lijken. Van de Beek begrijpt die vergelijking, al ziet hij ook verschillen in de speelstijl: ,,We hebben wel iets van elkaar weg, al zijn we iets andere spelers. Klaassen gaat iets vaker diep, zit altijd kort op z'n tegenstander en wil graag de bal diep in plaats van in z'n voeten. Ik ben juist een speler die de bal altijd in z'n voeten wil.”

Woensdag speelt Ajax A1 op de de Toekomst tegen NEC/FC Oss A1, naar verwachting weer met Van de Beek op het middenveld. Voor de A1-junioren telt niet alleen de landstitel, maar bovenal de individuele ontwikkeling van de spelers op weg naar het einddoel enkele honderden meters verderop: een debuut in Ajax 1 in de Amsterdam ArenA. Nu nog een droom, hopelijk ooit werkelijkheid: ,,Eerst de A1, dan later dit seizoen mijn debuut in Jong Ajax en wie weet wat er daarna nog komt.”

Tekst: Ajax.nl/Thijs Nabben
Foto’s: Ajax.nl/Gerard van Hees
Ajax.nl
Een jaar geleden tekende hij zijn eerste contract bij Ajax:
Ajax.nl schreef:
Ajax contracteert jeugdspeler

Afbeelding

27 december 2013
Ajax heeft jeugdspeler Donny van de Beek gecontracteerd. De verdedigende middenvelder werd op 18 april 1997 geboren in Amersfoort. Het contract van de B-junior kent een looptijd van drie jaar, tot en met 30 juni 2017. Het betreft het eerste contract voor deze jeugdinternational. Van de Beek voetbalt al sinds de D-jeugd bij Ajax. ,,Ik denk dat ik een speler ben met een goed overzicht", zegt de 16-jarige B-junior, die de laatste weken al regelmatig met de A1 meespeelde. ,,Eerst speelde ik écht op nummer tien, met de punt naar voren, maar ik ben steeds meer een verdedigende middenvelder geworden. Mijn doel is om binnen een paar jaar mijn debuut in Ajax 1 te maken.”

Directeur voetbalzaken Marc Overmars is blij dat Ajax Van de Beek heeft vastgelegd: ,,Voetballend en mentaal zit het goed bij Donny. Zo zien we het graag bij Ajax. Met de hoofdtrainer en de staf die we nu hebben, weten de jongens ook echt dat ze de kans krijgen om zich een keer in het eerste elftal te voetballen.”

Tekst en foto: Ajax.nl

Ajax.nl
Donny van de Beek heeft natuurlijk een eigen Twitter pagina

Heel veel succes jongen!
Ajax!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Cruijff » za dec 20, 2014 4:00 pm

:biggthumpup.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Donny van de Beek

Bericht door Thijs » vr dec 11, 2015 1:36 pm

Dit talent verdient zo onderhand ook wel eens een eigen topic.

Afbeelding
Donny met Appie in 2012

Contract tot 2020, scoorde gisteren zijn eerste goal in Ajax-1. Vorig seizoen altijd van hem genoten in de A1, nu lijkt hij moeiteloos mee te draaien. Hopelijk zegt dat meer over Donny dan over de rest, en hopelijk mogen we nog lang van hem genieten!
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Yopi » vr dec 11, 2015 1:40 pm

Mooi joch. :biggthumpup.gif:

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Lionel » vr dec 11, 2015 1:49 pm

Topper in wording. Vind het wel een Klaassen 2.
IK GELOOF!!!!!!

Alexander
Berichten: 8511
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Alexander » vr dec 11, 2015 1:58 pm

Leuk ventje, echte Ajacied ook.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door wimpey » vr dec 11, 2015 3:31 pm

Lionel schreef:Topper in wording. Vind het wel een Klaassen 2.
Ik vind 'm in z'n passing een stuk beter. Denk dat z'n top hoger ligt dan die van Klaassen.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Lionel » vr dec 11, 2015 3:45 pm

Zou kunnen. Bedoel meer dat ik wel vind dat ze weinig creativiteit hebben. Kunnen allebei geen man uitspelen, geen echte fijne steekpass en moeten het hebben van goed positie kiezen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Ajaciedjuh » vr dec 11, 2015 6:14 pm

Totaal andere voetballer dan Klaassen. Groot talent: draait moeiteloos mee de afgelopen 3 wedstrijden. Neem aan dat hij de positie van Serero minimaal heeft overgenomen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Giacomo Puccini » za dec 12, 2015 3:10 pm

Donny had al lang een eigen topic!
Ajax!

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Mr. Ajax » za dec 12, 2015 3:12 pm

Ajaciedjuh schreef:Totaal andere voetballer dan Klaassen.
In welk opzicht(en)?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Donny van de

Bericht door Ajaciedjuh » za dec 12, 2015 3:22 pm

Klaassen heeft meer diepgang, meer scorend vermogen en is sneller. Donny heeft meer creativiteit, (wordt) fysiek sterker. Donny die het sterkst aan de bal en Klaassen grootste kracht is de diepgang. Beide hebben wel een zeer goede functionele techniek en 'voetbalslimheid'.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Donny van de

Bericht door Mr. Ajax » za dec 12, 2015 8:46 pm

Ajaciedjuh schreef:Klaassen heeft meer diepgang, meer scorend vermogen en is sneller. Donny heeft meer creativiteit, (wordt) fysiek sterker. Donny die het sterkst aan de bal en Klaassen grootste kracht is de diepgang. Beide hebben wel een zeer goede functionele techniek en 'voetbalslimheid'.

Moet zeggen dat ik me niet zo kan vinden in je constatering. Het is ook een lastige vergelijking om te maken, gezien de ene net anderhalve wedstrijd op heeft zitten op het hoogste niveau. En dus is,bijvoorbeeld, scorendvermogen sowieso geen graadmeter. In de jeugd scoorde Donny trouwens er op los bij mijn weten, net als Davy toen.

Dat Donny fysiek sterker wordt, waar haal je dat allemaal vandaan? Dat is toch niet iets waar je zicht op of weet van hebt? Met alle respect hoor. Daarnaast vind ik Donny (van wat ik tot nu toe van hem heb gezien) geen spelmaker, maar juist eentje die slim positie kiest, de bal goed aanneemt, en meteen weer door speelt, om weer slim door te bewegen en positie te kiezen. Op z'n Davy's :ajaxsmiley.gif: .

Ik vind Davy wel wat energieker over komen, vanaf zijn debuut al. Kleunde er vanaf zijn eerste minuten al vol in op het middenveld en was echt onvermoeibaar. Die indruk heb ik van Donny nog niet gekregen. Waar trouwens niets mis mee is natuurlijk!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Giacomo Puccini » vr sep 02, 2016 7:02 am

Ik vind het onbegrijpelijk dat Van de Beek niet een jaartje wordt verhuurd aan pak em beet Heerenveen of FC Twente. Met het huidige overschot aan middenvelders verwacht ik dat hij met name minuten zal maken in Jong Ajax en daar wordt zo'n jongen niet beter van. Ajax is weer bezig een carriere kapot te maken. Zo zonde want ik blijf Van de Beek een van de grootste talenten van Nederland vinden, met dat soort jongens moet je een plan hebben. Als je blijkbaar van mening bent dat Gudelj momenteel beter is dan Van de Beek, investeer dan in ieder geval om te zorgen dat Van de Beek kan ontwikkelen en over een jaar de betere van de twee is.
Laatst gewijzigd door Giacomo Puccini op vr sep 02, 2016 7:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ajax!

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr sep 02, 2016 7:10 am

Op grond waarvan is Van de Beek eigenlijk een van de grootste talenten van Nederland? Wat ik totnutoe van hem heb gezien in Ajax 1, levert bij bij (vooralsnog) niet de gedachte op dat hij een groot talent is. Ik vind hem eerder in de categorie Siem de Jong passen.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Giacomo Puccini » vr sep 02, 2016 7:14 am

Zijn balbehandeling is veel beter en sneller dan die van Siem de Jong. Van de Beek moet met name volwassener worden, mannelijker, harder. Dat komt met ervaring.
Ajax!

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Donny van de Beek

Bericht door Sandro » vr sep 02, 2016 8:50 am

Of niet.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Lionel » vr sep 02, 2016 10:04 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Op grond waarvan is Van de Beek eigenlijk een van de grootste talenten van Nederland? Wat ik totnutoe van hem heb gezien in Ajax 1, levert bij bij (vooralsnog) niet de gedachte op dat hij een groot talent is. Ik vind hem eerder in de categorie Siem de Jong passen.
Mee eens. Heb hem ook nog op weinig bijzonders kunnen betrappen. Beetje bleu.
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Demosthenes » vr sep 02, 2016 10:17 am

Giacomo Puccini schreef:Zijn balbehandeling is veel beter en sneller dan die van Siem de Jong. Van de Beek moet met name volwassener worden, mannelijker, harder. Dat komt met ervaring.
Om met de vergelijking met Siem de Jong verder te gaan: Siem leek mij slimmer als voetballer.

Gisterenavond speelde Van der Beek in Oranje onder 20 tegen Tsjechië en was hij betrokken bij het eerste doelpunt (de assist) en kreeg hij een vrije kopkans, de bal ging in de handen van de keeper. Hij speelde een goede wedstrijd, maar was ongelukkig in een paar acties (twee hakjes gingen de mist in, maar hakjes zijn eigenlijk verboden, geloof ik, die Tsjechen waren gemiddeld langer en dan is de afstand van de hak tot het hoofd natuurlijk te groot). Hij was soms ook onzichtbaar.

Frenk de Jong speelde 50 minuten lang op tien, maar maakte op mij geen indruk, vond het te obligaat, te weinig verrassend. Na 50 minuten werd hij vervangen door Appie en daarna kreeg Nederland een aantal kansen waarvan er slechts drie werden benut (Een ervan zou in Nederland worden afgekeurd, Van der Heijde hief zijn been op Veltmanhoogte op, maar mocht doorgaan). Steven Bergwijn viel ook in en speelde ook een goede 20-30 minuten.

In de eerste helft speelde El Idrissi (Groningen , ex-Feyenoord) goed als rechterspits. Verder viel linksback Verdonk op door zijn prachtige trap. Ik zie hem wel scoren uit een vrije trap. Verdedigend was hij minder sterk. De 0-1 na 21 seconden kwam ook via zijn kant en hij was zonder bal langzamer dan nummer 11 van de Tsjechen met bal.

Na afloop spraken toeschouwers (o.a. in de kantine) alleen over de eerste minuut en het laatste half uur.

Op https://www.whoscored.com/Teams/130 staat Donny v.d. Beek op de laatste plaats, net na Westermann, alles op basis van één wedstrijd. Hem uitlenen is de beste optie, Jong Ajax heeft hij al een jaar achter de rug en in Ajax 1 zal hij niet veel minuten maken. Laat hij maar proberen uit te blinken bij een middenmoter in Nederland, Denemarken (Groothuizen speelt er nu ook), België of Duitsland.

Op AT is hij populair of was hij dat?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door InnerHarbour » vr sep 02, 2016 10:50 am

Natuurlijk die speeltuinvoetballer kwam erin en toen kreeg Nederland kansen aldus onze o zo objectieve verslaggever. :smallgrin.gif:
YNWA

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door wimpey » vr sep 02, 2016 11:14 am

VD Beek wordt (net als Dolberg) op AT slechter geschreven dan ie is.

Donny is zo'n "van alles wat" middenvelder, die de vertaalslag van jeugd naar senioren nog niet kan maken. Verhuren was een goed idee geweest. Poten onder andermans tafel.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Demosthenes » vr sep 02, 2016 11:21 am

Donny is zo'n "van alles wat" middenvelder, die de vertaalslag van jeugd naar senioren nog niet kan maken.
Wat op zich niet zo gek is als hij wordt omringd door spelers die zelf niet veel verder zijn, in ieder geval qua leeftijd.

Dat 'van alles wat' kan ik wel beamen, al vind ik hem verdedigend minder dan aanvallend; ook gisterenavond verdedigde hij weer door het midden uit, al nam hij nu minder risico. Hij wist wel een paar keer de rust te brengen door de bal terug te spelen op de keeper.

Verder vond ik de tegenstand van de Tsjechen minimaal. Na de eerste minuut heb ik ze niet meer gezien, hebben ze alleen een kansje gekregen toen Drommel (de keeper is volgens mij die van Twente, was te laat voor de opstelling, maar wel op tijd om na 21 seconden de 0-1 te zien) bij een hoge bal ± 80 centimeter naast de bal zat.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr sep 02, 2016 12:53 pm

Dat "van alles wat" is dus precies wat ik bedoelde met een Siem de Jong type.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Mr. Ajax » vr sep 02, 2016 1:07 pm

Lionel schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Op grond waarvan is Van de Beek eigenlijk een van de grootste talenten van Nederland? Wat ik totnutoe van hem heb gezien in Ajax 1, levert bij bij (vooralsnog) niet de gedachte op dat hij een groot talent is. Ik vind hem eerder in de categorie Siem de Jong passen.
Mee eens. Heb hem ook nog op weinig bijzonders kunnen betrappen. Beetje bleu.

Vind het geen mega-talent, maar die jongen heeft wel inzicht vind ik. Ziet en snapt het wel. Hij moet sowieso fysiek nog stappen maken, en ook over het algemeen rustiger worden (met en zonder bal).

Ik vind een verhuur inderdaad de beste optie. Mag dat eigenlijk nog?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Duke » vr sep 02, 2016 1:19 pm

Nee, in de winterstop weer.

Alleen in Malta is de transfermarkt nog open geloof ik.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie