Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » vr okt 05, 2007 7:41 pm

brigade zuid schreef:
Thijs schreef:Thijs Slegers is de Ajaxwatcher namens de VI dit jaar, hij zal dus de 'informant' zijn en Johan kon wel eens gelijk gaan hebben...
Wat een poppenkast was die persconferentie dan vanmiddag.
Tell me something new. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33857
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr okt 05, 2007 8:25 pm

brigade zuid schreef:
Thijs schreef:Thijs Slegers is de Ajaxwatcher namens de VI dit jaar, hij zal dus de 'informant' zijn en Johan kon wel eens gelijk gaan hebben...
Wat een poppenkast was die persconferentie dan vanmiddag.
Wat had ie dan moeten zeggen: "Ja, ik ben rond met Chelsea, maar de clubs moeten er nog uit komen, maar als dat niet lukt blijf ik hier lekker tot aan het einde van het seizoen". Zo werkt dat toch?

Overigens kan ik me ook nog voorstellen dat ie twijfelt, hij zal ervan overtuigd zijn dat ie de ploeg weer aan het voetballen krijgt wanneer een aantal geblesseerden (Vermaelen, Davids, Kennedy) weer terug is. Maar goed, hij zal wel beseffen dat hij dat krediet waarschijnlijk niet meer heeft, en dat het ook voor de ploeg beter is wanneer er een nieuwe trainer met een schone lei kan beginnen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » vr okt 05, 2007 9:13 pm

Duke schreef:
brigade zuid schreef:
Thijs schreef:Thijs Slegers is de Ajaxwatcher namens de VI dit jaar, hij zal dus de 'informant' zijn en Johan kon wel eens gelijk gaan hebben...
Wat een poppenkast was die persconferentie dan vanmiddag.
Wat had ie dan moeten zeggen: "Ja, ik ben rond met Chelsea, maar de clubs moeten er nog uit komen, maar als dat niet lukt blijf ik hier lekker tot aan het einde van het seizoen".
Neuh, dan had ie gewoon helemaal niets moeten zeggen en iig niet dat alles volslagen onzin is, stel je dan wat meer neutraal op. Nu doet ie net alsof de hele wereld alles bij elkaar verzint terwijl ze een paar uur later gewoon aan het onderhandelen zijn.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr okt 05, 2007 9:53 pm

Heeft Derksen nog iets gezegd?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33857
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr okt 05, 2007 9:57 pm

Afkoopsom Ten Cate is hangijzer
Door RENZE LOLKEMA

AMSTERDAM - Vertrekt hij nou wel of niet naar Chelsea? Henk ten Cate was gisteren duidelijk. Het liefst dient de Amsterdamse trainer zijn contract uit bij Ajax. ,,Ik wil met Ajax kampioen worden,’’ zei hij.

Zijn werkgever Ajax is de enige blokkade voor coach Henk ten Cate om aan de slag te gaan bij een van de grootste en rijkste voetbalclubs ter wereld. Als Chelsea bereid is het doorlopende contract van de Amsterdamse oefenmeester af te kopen, wordt Ten Cate met onmiddellijke ingang de rechterhand van Avram Grant, de nieuwe technische baas van de Londense grootmacht.

Ajax had gisteren al een telefoontje verwacht van Peter Kenyon, algemeen directeur van Chelsea. ,,Het plan was dat Chelsea contact met ons zou opnemen na de wedstrijd tegen Dinamo Zagreb,’’ sprak Maarten Fontein gisteren. Fontein is Kenyons ambtgenoot bij Ajax, maar de Engelsman liet gisteren niets van zich horen. Fontein: ,,Maar het kan ook zijn dat Kenyon Martin van Geel heeft gebeld. Ik was vandaag niet op de club, ik had andere afspraken.’’

Van Geel, technisch directeur bij Ajax, wilde gisteren niet zeggen of hij met Kenyon of een andere vertegenwoordiger van Chelsea had gesproken over een vertrekregeling voor Ten Cate. ,,Ik geef geen commentaar,’’ zei Van Geel. ,,Dat hebben we intern zo afgesproken en daar houd ik me aan.’’

Hoewel Kenyon gisteren telefonisch onbereikbaar was, werd er bij Chelsea niet moeilijk gedaan over de belangstelling voor Ten Cate. ,,Het is geen geheim dat we Ten Cate graag naar Stamford Bridge willen halen,’’ zei Grant, de opvolger van Jose Mourinho. ,,Door zijn werkzaamheden bij Barcelona kennen we de capaciteiten van Ten Cate. Zijn filosofie, zijn ideeën voetbal passen precies bij een club als Chelsea.’’

In het kielzog van Van Geel ging ook Ten Cate het onderwerp Chelsea krampachtig uit de weg. Hij wilde alleen maar over het competitieduel tegen Sparta praten, morgen op Het Kasteel. En eventueel nog terugblikken op het debacle tegen Dinamo.

,,Ik heb met mijn volle verstand een contract bij Ajax getekend,’’ aldus Ten Cate. ,,De bedoeling is nog steeds om met Ajax kampioen te worden. Wat mij betreft dien ik mijn contract uit. Alles wat over Chelsea en mij wordt geschreven, zijn indianenverhalen.’’

Dat zijn zaakwaarnemer Sigi Lens tegenover The Sun, het grootste tabloid van het Verenigd Koninkrijk, zich had laten ontvallen dat Chelsea en Ten Cate een mondelinge overeenkomst hadden, hoorde de Ajax-coach glimlachend aan. ,,Ik kan voor mijzelf spreken. Er is geen akkoord.’’ Lens vertelde The Sun: ,,De rolverdeling bij Chelsea is duidelijk en iedereen is opgewonden. We willen samenwerken. En niet wachten tot het einde van het seizoen. Maar dat hangt van Ajax af.’’

Lens voegde daar gisteren telefonisch tegen AD Sportwereld aan toe: ,,Henk heeft een gesprek gehad waarbij Roman Abramovich (eigenaar), Frank Arnesen (technisch directeur) en nog een paar mensen zaten. Dat was een goed gesprek. Het kwam niet tot een akkoord. Wij staan nu aan de zijlijn. Pas als Chelsea en Ajax eruit zijn, kunnen we verder praten. Maar Chelsea wil Henk absoluut hebben.’’

Lens lichtte vervolgens Fontein in, de algemeen directeur van Ajax. Die antwoordde dat Kenyon maar moest bellen. Door dat antwoord kreeg Lens het gevoel dat Ajax van Ten Cate af wil. Fontein wilde dat gisteren nuanceren. ,,We zijn natuurlijk niet voorbereid op een vertrek van onze trainer midden in het seizoen.’’

Na lang aandringen wilde Ten Cate wel kwijt gecharmeerd te zijn door de passie waarmee Chelsea op hem jaagt. ,,Ik ben gevleid ja. Het is natuurlijk een club met de beste spelers ter wereld. Maar ik ben nog steeds van plan mijn contract met Ajax uit te dienen.’’

Zei Wesley Sneijder dat ook niet, kort voor hij overstapte naar Real Madrid? Hoe zeker is het bijvoorbeeld dat Ten Cate morgen Ajax nog coacht tegen Sparta? Ten Cate: ,,Tja. Ik kan m’n been breken. Je weet het nooit.’’
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34410
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr okt 05, 2007 10:01 pm

Jöhnk schreef:Heeft Derksen nog iets gezegd?
Jawel...

Dat AJAX Ten Cate moet laten gaan als er zo'n team met wereldspelers zich aandient...die kans mag je een trainer niet onthouden...
Ook zei hij dat Ten Cate met de ziekenboeg e.d. weinig blaam treft...tis gewoon een klasse trainer...althans in dergelijke bewoordingen zei hij dat...
Laatst gewijzigd door Ramona op vr okt 05, 2007 10:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58977
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr okt 05, 2007 10:01 pm

Jöhnk schreef:Heeft Derksen nog iets gezegd?
Nos Studio Sport had een item over HtC:Conclusie, tis een kwestie van tijd, maar men zegt dat HtC vertrekt.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33857
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr okt 05, 2007 10:04 pm

Ramona schreef:
Jöhnk schreef:Heeft Derksen nog iets gezegd?
Jawel...

Dat AJAX Ten Cate moet laten gaan als er zo'n team met wereldspelers zich aandient...die kans mag je een trainer niet onthouden...
Ook zei hij dat Ten Cate met de ziekenboeg e.d. weinig blaam treft...tis gewoon een klasse trainer...althans in dergelijke bewoordingen zei hij dat...
Goh, die Johan. Voor de verandering ben ik het eens met hem eens.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr okt 05, 2007 10:15 pm

Volgens het Sportjournaal is John van 't Schip in beeld als interim. Frank de Boer zou niet willen.

GangstaRiB
Berichten: 16849
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » vr okt 05, 2007 10:17 pm

Jöhnk schreef:Volgens het Sportjournaal is John van 't Schip in beeld als interim.
:yelclap.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr okt 05, 2007 10:19 pm

Heb er ook mijn bedenkingen bij.

Ik ben hoe langer hoe meer voorstander van Gullit als interim. Dan valt er tenminste ook nog wat te lachen.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » vr okt 05, 2007 10:22 pm

Voor nog meer kutresultaten hebben we Gullit niet nodig. Kunnen we beter Ten Cate houden.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » vr okt 05, 2007 10:45 pm

Duke schreef:
Ramona schreef:
Jöhnk schreef:Heeft Derksen nog iets gezegd?
Jawel...

Dat AJAX Ten Cate moet laten gaan als er zo'n team met wereldspelers zich aandient...die kans mag je een trainer niet onthouden...
Ook zei hij dat Ten Cate met de ziekenboeg e.d. weinig blaam treft...tis gewoon een klasse trainer...althans in dergelijke bewoordingen zei hij dat...
Goh, die Johan. Voor de verandering ben ik het eens met hem eens.
Ja echt een klasse trainer idd.

Ik hoop niet dat ze met zoiets komen als Van 't Schip, dat lijkt me nou echt zo'n lichtgewicht.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » vr okt 05, 2007 11:16 pm

Van 't Schip lijkt mij ook een lichtgewicht, maar ik vind hem meer een Ajacied dan Henk ten Cate. Qua trainerskwaliteiten (en dan voornamelijk de tactische aspecten van het vak) zullen de twee elkaar niet veel ontlopen: van beiden nog niet veel goeds gezien. Van Van 't Schip is dat overigens niet zo vreemd.

Denk overigens wel dat Ten Cate een goede veldcoach (beetje babbelen met de spelers, aai over de bol, porretje in de buik) is, maar daar word je , zoals we weten, geen kampioen mee. Daar komt ook nog wat voetbalintelligentie bij kijken.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 06, 2007 12:25 am

Eén ding is wel zeker: als Schip interim wordt, hebben we na het EK Van Basten.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40950
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » za okt 06, 2007 12:29 am

Van 't Schip? Dat is toch die man die hopeloos heeft gefaald bij FC Twente en sindsdien een beetje bijklust als assistent bondscoach?

Zou ik een drama vinden. Het enige waar we nog voor kunnen en moeten strijden is de landstitel. Hoewel Ten Cate zeker niet foutloos is vind ik het gewoon niet te verkopen als we nu midden in het seizoen onze trainer laten vertrekken. We hebben het onszelf al moeilijk genoeg gemaakt met die hopeloze transferperiode. Nu is het wel mooi geweest. Ik heb geen zin in een periode met een onervaren trainer als tijdelijke oplossing.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47357
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » za okt 06, 2007 3:32 am

Aan de andere kant, HtC wilt gewoon weg naar Chelsea. Oprotten dan maar!

En zeker geen MvB of John van het Schip, hoe geil sommigen hier ook van worden :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Bericht door Cluijffert » za okt 06, 2007 7:24 am

Met Schip en Van Basten als trainers gaan we definitief feyenoord achterna...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58977
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za okt 06, 2007 7:41 am

Ajax schuift Adrie Koster naar voren als interim-trainer

Afscheid op Kasteel

AMSTERDAM, zaterdag

Henk ten Cate zit morgen in Rotterdam voor de laatste keer op de bank tijdens het competitieduel met Sparta. Een akkoord tussen Ajax en Chelsea is nagenoeg bereikt, al eisen de Amsterdammers financiële compensatie. Gisteren begonnen de onderhandelingen met Peter Kenyon, directeur van de Engelse grootmacht, over de hoogte van de afkoopsom. Nadat Ten Cate zijn wens om te vertrekken kenbaar maakte, is de Amsterdamse clubleiding officieel door Chelsea op de hoogte gebracht van de belangstelling.

Door de verrassende ontwikkelingen diende Ajax zich in allerijl te buigen over de vraag of Ten Cate ten koste van alles aan zijn contract gehouden moest worden. De andere mogelijkheid was een vertrek binnen een week en dan zal Ajax voor een passende oplossing moeten zorgen. Adrie Koster – dit seizoen aangesteld als coach van Jong Ajax – is naar voren geschoven als interim-trainer. Hij zou met Alfons Groenendijk en Hennie Spijkerman de rit moeten vervolgen, terwijl in de hoogste regionen aan een nieuwe constructie wordt gewerkt.

Voor de zesde keer in negen jaar.

Gisteren bevestigde Ten Cate voor het eerst de interesse van Chelsea, ofschoon hij verder de weg van de diplomatie bewandelde. „Natuurlijk ben ik gevleid. Chelsea is een mooie club. Maar ik hoor ook veel indianenverhalen. Zo zou ik al vertrokken zijn. Volgens mij zit ik hier nog, hoewel je in de voetbalwereld niets met honderd procent zekerheid kan zeggen.”

Zoals gebruikelijk kan het met die laatste uitspraak nog alle kanten op. De wetten van de logica spreken echter voor zich. Het veldtrainerschap in Londen is voor Ten Cate een droombaan, zowel sportief als financieel. Voor Ajax zou zijn vertrek eveneens een uitkomst zijn. Het contract van Ten Cate liep na dit seizoen af en een langer verblijf was sowieso geen optie. Dus waarom een trainer nu tegenhouden om straks in januari te moeten zeggen: we gaan niet samen verder. Vandaar dat Ajax zich voor een voldongen feit geplaatst ziet.

Door Ten Cate te laten gaan, hoeft Ajax die beslissing later niet te nemen. Toch zal ook de clubleiding beseffen dat er opnieuw inschattingsfouten zijn gemaakt. Eerst werd Danny Blind naar voren geschoven als kind van de club. Hij moest snel wijken voor Ten Cate, maar onder zijn leiding werd Ajax twee keer op rij uitgeschakeld in de voorronde van de Champions League en vervloog de landstitel op dramatische wijze.

Gaandeweg kwam de interne verdeeldheid aan het licht.

Technisch directeur Martin van Geel en Ten Cate gaven toe dat er verschillen van mening waren. „Maar dat staat een professionele werkverhouding niet in de weg”, verzekerden beiden meermalen voor de vorm.
De controverse bleef sluimeren. Zo wilde Van Geel zorgenkind Kenneth Perez graag houden, maar Ten Cate zag het niet meer zitten in de Deen. Van Geel vond bijvoorbeeld ook dat de talentvolle Jan Vertonghen best de geblesseerde Edgar Davids kon vervangen. Tegen Dinamo Zagreb verzuimde Ten Cate de linkspoot naast Jaap Stam in het centrum te posteren. „Daar is Jan op dit moment niet klaar voor”, zei de coach, die liever vier rechtsbenige spelers in de achterhoede opstelde, ook al was dat naar eigen zeggen verre van ideaal.

Ajax staat momenteel bovenaan. „En dit team kan kampioen worden”, stelde Ten Cate gisteren. Toch liet hij zich ook kritisch uit over de huidige situatie. Nu Ajax steeds op cruciale momenten blijft falen, kan vastgesteld worden dat er niet goed is geanticipeerd op de verschuivingen. Die verwachting had men twee maanden geleden nog wel, maar donderdag zei de zwaar teleurgestelde Ten Cate: „Ik dacht dat we vorig seizoen op de goede weg waren.

Vervolgens hadden we pech met een aantal blessures en tijd nodig om enkele spelers in te passen. Maar dit is dus het resultaat. Nationaal is het goed genoeg, internatonaal niet. Voor spelers als Wesley Sneijder krijgen we simpelweg geen gelijkwaardige middenvelder terug. Misschien zou Ajax in sommige gevallen de transfersom nog kunnen betalen, maar dan rijzen de salarissen de pan uit.”

Zijn conclusie: „Ajax heeft de laatste vijf jaar weinig tot niets gepresteerd in Europa. Ik ben er trots op om hier te mogen werken. Maar om structureel bij de beste zestien te horen, moet je wel in staat zijn je beste spelers te behouden, want de talenten hebben het gewenste niveau nog niet. De inkomstenstroom moet vergroot worden. Anders blijf je steken.”

Bij Chelsea krijgt hij opnieuw te maken met torenhoge ambities. Maar ook met onbegrensde mogelijkheden. En dat trekt hem meer dan kampioen proberen te worden met Ajax.
De T.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » za okt 06, 2007 7:44 am

Volgens de Telegraaf volgt Koster HtC dit seizoen op om vervolgens van Basten voor 't volgend seizoen te kunnen aanstellen.

Edit: weer te laat! Voetske :1evil.gif:
Laatst gewijzigd door Ajaciedjuh op za okt 06, 2007 7:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Scherrer » za okt 06, 2007 7:44 am

De Telegraaf meent te weten dat Adri Koster de interim-trainer zal worden en dat Gekke Henkie komende week voor 3 jaar bij Chelsea gaat tekenen.

Na de zomer zou de natte droom van Bertje en Jönhk dan de trainer gaan worden. Waarschijnlijk met Van het Schip als assistent.

Ik oordeel nog niet over GH, maar ik ben toch erg benieuwd naar de redenering van hem wanneer hij daadwerkelijk als een rat het zinkende schip verlaat en zijn heil in London gaat zoeken. Het argument 'werken met topspelers' is vopor mij inieder geval onacceptabel, want dan had hij net zo goed bij Barcelona kunnen blijven. Hij heeft anderhalf jaar geleden voor Ajax gekozen om als hoofdtrainer successen te boeken, voor het eindverantwoordelijk zijn bij een topclub, het enige dat nog ontbrak op zijn CV. Dan moet je niet weglopen als je (nota bene grotendeels door eigen falen) opeens niet meer in de Europa-cup zit en het publiek wat begint te morren.

Maargoed, eerst afwachten of GH echt weggaat, dan kunnen de oneervolle kwalificaties pas met recht op tafel komen.
***

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11429
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » za okt 06, 2007 8:23 am

A3 Koster , wat hebben we daar nou aan. Die kakkerlak coach is toch wel het laatste die ik zou verzinnen. En wat betreft van Basten die heb ik niet hoog zitten met z'n arrogante kop. Wat ik mis is toch een type van Gaal of Adriaanse die vind ik 10x beter dan die 2 snotneuzen. Maar ja dan gaat er over 1 jaar trainer 200 weg , ik ben het echt zat dat gezeik. Eerst kutaankopen doen uit Spanje en elswhere (behalve Gabri) en dan oprotten.

Hoe geloofwaardig is dit bestuur nog , niet, laat ze lekker allemaal oprotten en echte bestuurders neerzetten met een voetbalhart en geen financieel bedrijfskundige mietjes. :huh.gif:

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » za okt 06, 2007 8:34 am

Toppie schreef:A3 Koster , wat hebben we daar nou aan.
Ik vind het nog niet zo'n slechte optie, mits je geen goede vervanger op dit moment kunt aantrekken. Beter de rest van het seizoen 'opvullen' met A3 Koster (heeft in ieder geval ervaring), dan een noodgreep voor de groep te zetten.
Het beste blijft natuurlijk om meteen een structurele oplossing te vinden, maar dat zal midden in het seizoen moeilijk zijn. Daarnaast zal deze persoon altijd een slechte start maken (het is niet zijn groep, hij moet zijn ideeën nog in de groep brengen en heeft geen voorbereiding).
Het wordt helaas weer een verloren seizoen, ben ik bang.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » za okt 06, 2007 9:00 am

Dus waarom een trainer nu tegenhouden om straks in januari te moeten zeggen: we gaan niet samen verder. Vandaar dat Ajax zich voor een voldongen feit geplaatst ziet.
Volgens mij de zin waar het om draait. HtC heeft altijd gezegd twee jaar bij Ajax te willen werken, m.a.w. in januari zou naar buiten zijn gekomen dat HtC stopt. Waarom nu tegenhouden? Veel geld, CT :ajaxsmiley.gif: achter je, wat wil HtC nog meer?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » za okt 06, 2007 9:27 am

Gisteren discussiëerden we over de vraag waarom toch zoveel coaches het niet redden bij AJAX.
De laatste jaren zijn er steeds óf onervaren trainers doorgeschoven of in het geval van HtC een succesvolle tweede man is aan het roer gekomen.

Het dragen van de éindverantwoordelijkheid is totaal anders dan médeverantwoordelijk zijn. De druk dat JIJ en niemand anders de man is waar alles aan opgehangen wordt, is iets dat volgens mij bij AJAX behoorlijk onderschat is. Karakterologisch heb je dan een ander soort iemand nodig. In mijn eigen ervaring heb ik gemerkt dat eindverantwoorddlijk zijn iets heel anders is. Collega-managers heb ik ook zien struikelen omdat ze het niet aan konden. Op het oog vakmatig prima mensen maar niet om kunnen gaan met de eindverantwoordleijkheid.

Wordt er bij AJAX gewerkt met assessments, met goede psychologische onderzoeken voordat een trainer aangetrokken wordt? Of wordt er alleen gekeken naar de voetbalkwaliteiten, naar vroegere resultaten en op basis daarvan de keus gemaakt?
In het TIPS-systeem waarmee voetballers "gescoord" worden is de P van Persoonlijkheid een belangrijke.
Het lijkt me tijd dat de P ook voor trainers een belangrijke factor wordt.

Plaats reactie