Maarten Fontein

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 03, 2008 12:55 am

Maar als diegene alleen dat mag doen, waarom maak je die man dan directeur? Die heeft dan in feite niets te vertellen, dus kun je hem beter buiten de directie plaatsen, zodat je meer duidelijkheid houdt.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Scherrer » ma mar 03, 2008 2:03 am

Ik ben duidelijk voor een vierkoppige directie. Dat gaat ook helemaal niet tegen het plan van Coronel in, zolang ze aan bepaalde eisen maar voldoen.

Een Algemeen Directeur, als boegbeeld, met voetbal achtergrond en duidelijk leiderschap.

Een Technisch Directeur, met dezelfde taken als nu óf met een uitgekleed takenpakket bij een machtiger trainer.

Een Financieel Directeur, de boekhouder van de club, let op het hele beurs-gezeur, de regeltjes en die zaken.

Een Commercieel Directeur, houdt zich bezig met de acquisitie van geld. Sponsors, merchandise, tv-geld, en andere manieren om te cashen.

De AD zou dan de baas zijn van de directie, met drie mede-directeuren onder hem. Hij wordt dus, zoals Coronel dat wil, het boegbeeld, de leider. Aangezien de RvC en de ledenraad meer op de achtergrond zullen gaan blijven, is het uitbreiden van de directie niet erg. In feiten ga je van 6 publieke figuren (3 directie, 3 bestuur) naar 4,5 publieke figuren (4 directie en de voorzitter van de vereniging, die ook wel in beeld zal blijven). Bovendien zitten die 4 in één directie met één duidelijke leider, zodat er geen twjifel ontstaat over wie er de baas is en wie er verantwoordelijkheid moet afleggen aan wie, zoals met de oude structuur.

Ik zie totaal niet in waarom dit plan met de aanbevelingen van Coronel zou botsen.
***

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » ma mar 03, 2008 6:31 am

Aegon is lovend over Maarten Fontein en heeft grote plannen in China... niks staat ze meer in de weg om Fontein een commerciele functie te geven met relatiebeheer met Ajax in z'n takenpakket. Als Jaakke dan ook nog eens interim-algemeen directeur wordt hebben ze bij de T. en de voetbalroddelprogramma's op tv weer genoeg munitie voor klinkende oplage- en kijkcijfers.

Als Ajax z'n aandelen nou eens niet terugkoopt maar gewoon een pakketje aandelen in de Telegraaf koopt... of krijgen we dan een proces wegens handelen met voorkennis over ons heen?

:666.gif:
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma mar 03, 2008 7:39 am

Scherrer schreef:Ik ben duidelijk voor een vierkoppige directie. Dat gaat ook helemaal niet tegen het plan van Coronel in, zolang ze aan bepaalde eisen maar voldoen.

Een Algemeen Directeur, als boegbeeld, met voetbal achtergrond en duidelijk leiderschap.

Een Technisch Directeur, met dezelfde taken als nu óf met een uitgekleed takenpakket bij een machtiger trainer.

Een Financieel Directeur, de boekhouder van de club, let op het hele beurs-gezeur, de regeltjes en die zaken.

Een Commercieel Directeur, houdt zich bezig met de acquisitie van geld. Sponsors, merchandise, tv-geld, en andere manieren om te cashen.
Juist.

En dan valt er toch geen geschikter commercieel directeur te verzinnen dan Maarten Fontein? Als commerciële man heeft hij geen misselijke prestaties geleverd. Maar kennelijk is hij zó'n verschrikkelijke ramp dat Jaakke hem al voor het verschijnen van het rapport weg wilde hebben, of in elk geval zo snel mogelijk erna. Waarom moet die man met alle geweld weg - en wel nú?

Héél dubieus dit. De Raad van Comissarissen is voor minimaal 60% 'demissionair' (namelijk: de drie bestuursleden die er zitting in hebben). Dan moeten er wel heel steekhoudende redenen bestaan om nu nog zo'n ingrijpend besluit te nemen. Het is een fatsoenscode dat demissonaire kabinetten tot hun werkelijke vertrek een bescheiden koers varen.

Ik vind dit behoorlijk stinken. Als Maarten Fontein zich hier met hand en tand tegen gaat verzetten, heeft 'ie groot gelijk. Je kunt wel van 'm eisen dat hij met stille trom vertrekt "in het belang van Ajax", maar je laat je toch g.v.d. niet zomaar ontslaan terwijl je aantoonbaar miljoenen hebt verdiend voor die club?

K
Still alive...

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11937
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma mar 03, 2008 8:27 am

Sluit ik me van harte bij aan. Lijkt me een ideaal model, dat het rapport Coronel geen geweld aandoet. Verder speelt Jaakke hier inderdaad een erg opmerkelijk spelletje. Zeker de timing is opvallend. En het besluit breed gedragen? Als Jaakke juist zoveel tijd in zijn verklaring voor de tv besteedt voor het aangeven hoe breed dit besluit gedragen wordt, beginnen bij mij de bellen te rinkelen. Nee, nog voor hij de macht kwijt is zal ie hem nog even, natuurlijk met het nodige gelobby, bij zijn grote 'vriend' gebruiken. En ook ik blijf met de vraag zitten: waarom moet deze man helemaal weg uit Ajax? Dat ie niet geschikt is als AD is natuurlijk jammer, maar wat is er zo verschrikkelijk aan deze man dat er geen CD-functie binnen Ajax voor hem gerealiseerd kan worden?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 03, 2008 9:43 am

Kowalczyk schreef:En dan valt er toch geen geschikter commercieel directeur te verzinnen dan Maarten Fontein?

En dat kun jij van buitenaf beoordelen? Jij denkt dat de commissie en de RVC geen enkele reden hebben om hem te bekritiseren? Al die opmerkingen over zijn functioneren zijn onzin?

Wie weet wat voor nerd die man is?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma mar 03, 2008 10:09 am

Ajax-bestuurders van nu maken schoon schip voor hun opvolgers
Door CHRIS VAN NIJNATTEN

Aan het kritische onderzoeksrapport van voormalig bestuurder Uri Coronel wordt bij Ajax tóch meer waarde gehecht dan sinds de rentree van Johan Cruijff algemeen werd aangenomen.

Toen die twee weken geleden in de Arena neerstreek om wat punten en komma’s te zetten bij het technisch beleid van de club, ging het ineens niet meer over dat voor de Raad van Commissarissen en algemeen directeur Maarten Fontein zo vernietigende rapport.

Voorzitter John Jaakke en Fontein leken gewoon door te gaan met hun werk. Jaakke had weliswaar al beloofd te zullen vertrekken, maar Fontein deed of zijn neus bloedde.

Fontein, in het rapport tot op zijn veters afgebrand door werknemers van Ajax, genoot heel even de steun van de buitenwereld. Dat kwam door een rare actie van de commissarissen.

Die waren nog vóór de officiële presentatie van de zelfanalyse bij Fontein op de koffie geweest. Ze vroegen hem meteen op te stappen. Dat hadden ze beter kunnen doen nadat eerst de ledenraad, opdrachtgever tot het rapport, was ingelicht. Temeer daar de RvC zélf ook was afgeserveerd in de studie. Plotseling was Fontein zielig.

Maar de opzichtige lobby voor hem, waarvan hij zich in het openbaar niet distantieerde, maakte hem met terugwerkende kracht nog belachelijker dan hij op de werkvloer al was.

Hij zou de grote man zijn achter de miljoenendeal met Aegon en hij was met een misschien wel nóg grotere deal bezig tussen Ajax en Adidas. Een paar dagen geleden had hij het perscommuniqué hierover al klaar liggen.

Bij Adidas viel men bijna van verbazing uit hun stoel over die buitengewoon voorbarige berichten. En bij Aegon wist men niet beter of Ajax’ financieel directeur Jeroen Slop had de eerste contacten gelegd tussen het bedrijf en de club. Slop had gewoon een oud studievriendje gebeld binnen de Raad van Bestuur van Aegon. Tja, zo simpel gaan die dingen soms.

Afgelopen vrijdag om 18.00 uur liep de deadline af, die de demissionaire commissarissen aan Fontein hadden gesteld. Vlak voor tijd liet hij weten niet te zullen vertrekken. Tot gisterochtend mocht hij terugkomen op dat standpunt.

Toen hij niets meer liet horen, kon de leiding van Ajax niet anders dan de man schorsen met als uiteindelijke doel hem te ontslaan. Daarmee handelen de bestuurders in de geest van het rapport. Uit dat schrijven bleek immers zonneklaar dat Fontein niet het uit louter voetbal opgetrokken boegbeeld was, dat de algemeen directeur zou moeten zijn. Exit dus, hoe vervelend voor de persoon in kwestie dat ook is.

Duidelijk is dat de Ajax-bestuurders van nu schoon schip maken voor hun opvolgers. Je kunt hen daarmee verwijten, dat ze over hun graf heen regeren. Dat verwijt klopt echter niet. Jaakke en consorten voeren gewoon uit wat de ledenraad hen via het ‘rapport Coronel’ opdraagt.

Heel mooi is daarbij dat de Ajacieden niet zijn gezwicht voor een doorzichtige oude lobby, gevoed door de Telegraaf en godbetert nog licht ondersteund door Johan Cruijff. Het Ajax van de toekomst wil kennelijk zelfstandig en onafhankelijk verder. Een nieuw, sterk Ajax lijkt wortel te schieten. Daar moet iedere voetballiefhebber blij mee zijn, want de eredivisie heeft een sterk Ajax keihard nodig. PSV kan namelijk niet zonder tegenstand.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » ma mar 03, 2008 12:43 pm

Ik weet in ieder geval niet meer met welke ontwikkeling ik blij moet zijn en waar ik me zorgen over moet maken :excited.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 03, 2008 12:48 pm

Ik maak me zorgen dat bepaalde mensen het veranderingsproces binnen Ajax willen torpederen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » ma mar 03, 2008 12:59 pm

En ik snap er geen moer meer van! :blush.gif:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 03, 2008 1:06 pm

Nu maar hopen dat mensen binnen Ajax het nog wel snappen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma mar 03, 2008 6:40 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik wil wel eens weten wanneer die deal met Adidas rondgekomen is.
Blijkbaar nog lang niet...en Slop is volgens Nijnatten degene die Aegon heeft benaderd. Het zou dus ook kunnen zijn dat Fontein zijn ontslag zo loang mogelijk probeert te rekken, wat de club natuurlijk niet ten goede komt.

Het is en blijft een vaag verhaal in ieder geval.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11937
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma mar 03, 2008 6:52 pm

Baseman schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik wil wel eens weten wanneer die deal met Adidas rondgekomen is.
Blijkbaar nog lang niet...
Uit het AD van vandaag (via AN):
3/3/2008 - Adidas noemt berichten over megadeal voorbarig


Tegenover het Algemeen Dagblad heeft een woordvoerder van Adidas, in lijn met de uitlatingen van Aegon, laten weten dat dat bedrijf zich niet bemoeit met personele aangelegenheden bij Ajax. Adidas reageert daarmee op het naderende ontslag van Maarten Fontein. De kledingsponsor reageerde verder op de berichtgeving van de megadeal. 'Wij zijn verbaasd over berichten dat Adidas op het punt staat een nieuwe deal met Ajax te sluiten. Zulke processen duren maanden, dat regel je niet van vandaag op morgen.'

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » ma mar 03, 2008 7:41 pm

Net zoals bij Aegon (en nu zelfs voorbarig) gaat Fontein opzichtig met de credits aan de haal via het lekken in de media.
Hij doet alles om zijn hachje te redden. Hij had een voorbeeld moeten nemen aan Jaakke die zich direct realiseerde dat het voor AJAX beter was om op te stappen en ruimte te gaan maken voor vers bloed.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11937
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma mar 03, 2008 8:09 pm

Neefkens schreef:Net zoals bij Aegon (en nu zelfs voorbarig) gaat Fontein opzichtig met de credits aan de haal via het lekken in de media.
Hij doet alles om zijn hachje te redden. Hij had een voorbeeld moeten nemen aan Jaakke die zich direct realiseerde dat het voor AJAX beter was om op te stappen en ruimte te gaan maken voor vers bloed.
Mwah, ik heb zo'n onderbuikgevoel dat Jaakke zelf die AD-plek ambieert... Hij nam als voorzitter van de RVC daar al een flink voorschot op volgens het rapport Coronel. Maar ja, dan moet zijn grote vriend Fontein, waarmee hij toch al steeds in het vaarwater zat, wel eerst vertrekken.
Rapport Coronel, bladzijde 12:

De commissie is van mening dat de RvC, althans een aantal leden daarvan, zich niet profileert als toezichthouder, maar meer actief is als een soort medebestuurder. Dit geldt o.a. voor de voorzitter in zijn boegbeeldfunctie en het RvC-lid met de portefeuille Technische Zaken. Zij zijn ook operationeel bezig en bemoeien zich intensief met de dagelijkse gang van zaken. De RvC moet controlerend functioneren, meer op afstand en meer op de achtergrond, de directie moet de zaak runnen.
en bladzijde 13:

De commissie heeft tevens vastgesteld dat van een optimale relatie tussen de voorzitter van de RvC en de Algemeen Directeur geen sprake is. Dit wordt toegeschreven aan de wijze van leiding geven van de Algemeen Directeur waardoor de voorzitter van de RvC zich gedwongen voelt om zich met de uitvoering van het beleid te bemoeien. Dit veroorzaakt mede een gebrek aan slagvaardigheid en korte beslislijnen bij Ajax.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma mar 03, 2008 8:25 pm

3/3/2008 - Adidas noemt berichten over megadeal voorbarig
(Gepost door RvN)

Tegenover het Algemeen Dagblad heeft een woordvoerder van Adidas, in lijn met de uitlatingen van Aegon, laten weten dat dat bedrijf zich niet bemoeit met personele aangelegenheden bij Ajax. Adidas reageert daarmee op het naderende ontslag van Maarten Fontein. De kledingsponsor reageerde verder op de berichtgeving van de megadeal. 'Wij zijn verbaasd over berichten dat Adidas op het punt staat een nieuwe deal met Ajax te sluiten. Zulke processen duren maanden, dat regel je niet van vandaag op morgen.'


AN

Dit doet me inderdaad vermoeden dat Fontein dat bericht over Adidas (en dus waarschijnlijk ook eerdere berichten) heeft gelekt om de media en publieke opinie achter zich te krijgen.

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » ma mar 03, 2008 8:46 pm

Jaakke heeft al lang al gezegd dat hij vertrekt, geen sprake van dat hij AD wordt of wil worden. Hij past trouwens ook niet in het profiel, ook al zou hij willen.
En het gaat niet om Jaakke of Fontein, die zijn beiden passé. Het gaat nu om de toekomst van onze club en daar horen zij niet meer bij.

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » ma mar 03, 2008 8:54 pm

Supportersverenigingen Ajax: ‘ Fontein beledigt ons’

Datum: 3-mrt-2008 16:24

Het feit dat algemeen directeur Maarten Fontein (foto, rechts) niet uit eigen beweging opstapt bij Ajax is tegen het zere been van de supportersverenigingen van de Amsterdammers. ‘Het rapport van de commissie Coronel was (…) vernietigend. De eersten (voorzitter John Jaakke en het bestuur, red.) hebben daaruit hun conclusies getrokken en hebben aangekondigd te zullen aftreden. De heer Fontein heeft deze conclusie niet getrokken en denkt tegen beter weten in te kunnen blijven zitten. Wij als (de vertegenwoordigers van de) supporters van de AFC Ajax, vinden dat een belediging aan ons adres,’ stellen de verenigingen maandag in een persbericht.

Ajax Business Associates, Supportersvereniging Ajax en AFCA Supportersclub halen in het persbericht hard uit naar de op non-actief gezette Fontein. ‘Wij zijn ook gehoord door de commissie Coronel en kunnen ons volledig (terug)vinden in de conclusies van deze commissie. De heer Fontein kan denken dat hij de man is waar onze club (thans) behoefte aan heeft, maar deze mening delen wij zeker niet. Wij hebben er dan ook bij de heer Fontein op aangedrongen, om wanneer hij werkelijk iets om onze club geeft, met onmiddellijke ingang af te treden.’ (BR)
http://www.sportweek.nl/voetbal/53048/S ... ledigt_ons

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma mar 03, 2008 8:55 pm

Waar bemoeien ze zich mee
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 03, 2008 9:22 pm

Ze hebben blijkbaar slechte ervaringen met hem.

Ach, het gaat inmiddels alleen nog om poen. Om hoe hoog de gouden handdruk van Fontein zal uitvallen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » ma mar 03, 2008 10:17 pm

LucaS schreef:Waar bemoeien ze zich mee
Hoezo deze vraag Lucas?

Ajax is van de supporters en niet anders.
Dit is wat mij betreft juist wel iets waar hun iets over kunnen roepen.

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » ma mar 03, 2008 10:45 pm

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:
LucaS schreef:Waar bemoeien ze zich mee
Hoezo deze vraag Lucas?

Ajax is van de supporters en niet anders.
Dit is wat mij betreft juist wel iets waar hun iets over kunnen roepen.
Ik vraag me alleen af hoeveel van hun leden het met hier mee eens zijn.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma mar 03, 2008 11:08 pm

Naar supporters moet je per definitie niet luisteren. Op het ene moment moet de ijscoman weg, op het andere moment is Fontein toppie. Supporters supporteren en beleidsmakers maken het beleid.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 03, 2008 11:21 pm

Zeg dat wel, Jöhnk. Die man was al afgebrand voor hij begon en nu is hij plotseling de held. Daar kun je geen beleid op voeren.

Hebben degenen die Fontein willen houden zich wel eens afgevraagd of ze bij Ajax misschien gelijk hebben? Stel je voor dat die man inderdaad een hopeloze aardappel is die er totaal niet in slaagt de boel goed aan te sturen, wat dan?

Ik weet het niet, maar het zou zomaar kunnen.
Het stinkt aan alle kanten!

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » di mar 04, 2008 7:34 am

Jöhnk schreef:Naar supporters moet je per definitie niet luisteren. Op het ene moment moet de ijscoman weg, op het andere moment is Fontein toppie. Supporters supporteren en beleidsmakers maken het beleid.
Het lijkt me dat de supportersverenigingen juist wél naar de supporters moeten luisteren.

Plaats reactie