Jan Arie van der Heijden

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Jan Arie van der Heijden

Bericht door FlaFlu » vr nov 09, 2007 3:17 pm

Een debuut om nooit te vergeten
Written by Jacques Happe

Thursday, 08 November 2007
Wat goed is komt snel. Jan Arie van der Heijden is pas negentien jaar oud, maar werd vorige week toch maar mooi van Jong Ajax overgeheveld naar het eerste. Zijn oud-trainer van de beloftes Adrie Koster achterna. “Hij weet wat ik kan. Ik kan alleen maar hopen dat ik komend weekend tegen Feyenoord weer bij de selectie zit.”

Vorige week na afloop van de bekerwedstrijd tegen Jong Volendam spraken we met Jong Ajax aanvoerder Jan Arie van der Heijden. De ijzersterke middenvelder leidde zijn ploeg naar een verdiende overwinning. Het was de dag dat Jaap Stam Ajax verliet. Een paar weken daarvoor beschouwde hij Wesley Sneijder nog als groot voorbeeld en nu verdween alweer een icoon. Als vooruitgeschoven speler in het centrum van de verdediging staat hij vlakbij zijn geliefde middenveld, waar hij prima de lijnen uitzet. Is hij als verdediger de nieuwe Jaap Stam, vroegen we hem toen. “Ik ben een ander type”, antwoordde hij eerlijk. “Ik speel het liefst op de 4 of met de punt naar achter.” Zijn explosieve ontwikkeling van dit seizoen liet ook Adrie Koster niet onberoerd. Maar, zegt Van der Heijden nuchter, “ik wacht mijn kansen af. Ik verwacht wel dat ze nog een paar vervangers zullen halen, want het is wel jammer en een beetje raar dat Sneijder en Stam nu weg zijn.”

Adrie Koster kende Jan Arie van der Heijden uit Jong Ajax en hevelde hem afgelopen zondag over om mee te doen in de eredivisiewedstrijd tegen Roda JC. Grappig dat het zo snel gebeurde, want een week eerder vroegen we Jan Arie nog of hij verwachtte als eerste doorgeschoven te worden? “Ik weet het niet. Daar kan ik niks over zeggen.” Maar hij wilde het wel! “Ja, natuurlijk zou ik het willen, zeker!” En nauwelijks een week later legde hij over zo’n vijftig meter feilloos de bal op de stropdas van Dennis Rommedahl, die vooruitgesneld de 4-2 scoorde.

Terug naar zaterdag toen hij te horen kreeg dat hij mee mocht doen. “Ik trainde die week daarvoor ook al mee met het eerste. Na afloop van de training op zaterdag, vertelde Adrie Koster me dat ik zondag bij de selectie zou zitten. Ja, dat is mooi hoor. Ik was heel blij. Dat ik erbij zat was al mooi, maar gelukkig liet hij me ook nog invallen.” Jari, zoals hij ook wel genoemd wordt, zat helemaal aan het einde van de reservebank en werd omringd door de fotografen, die allemaal een plaatje van de mogelijke debutant wilden maken. “Ik ging maar wat met Ismael Urzaiz praten. Het was natuurlijk een fantastisch moment toen ik mocht invallen. Daar doe je het allemaal voor en het ging nog goed ook. Iedereen die bij Jong Ajax speelt, doet dat om het eerste te halen.” Hoewel hij nog wat onzeker in het veld stond, gaf hij wel zijn visitekaartje af, zijn feilloze voetbalinzicht gevolgd door een perfecte pass. Rommedahl nam de bal goed mee en scoorde de 4-2. “Ja,dat hij hem nog afmaakte, was natuurlijk helemaal mooi. Anders zouden niet veel mensen het over mijn debuut hebben, denk ik. Het was een lekker gevoel en een dag om nooit te vergeten!”

Aan Sportweek vertelde Jan Arie van der Heijden, dat hij uitkijkt naar het treffen met Feyenoord aanstaande zondag. “Ik ben geen onbekende van de trainer,” aldus Van der Heijden. “Hij weet wat ik kan. En dat zou een voordeel kunnen zijn. Voor de rest kan ik alleen maar hopen dat ik komend weekend tegen Feyenoord weer bij de selectie zit.”
Highlow.nl

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 13, 2008 11:37 pm

Heeft bijgetekend tot 2013.
Het stinkt aan alle kanten!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » wo feb 13, 2008 11:42 pm

joey schreef:Heeft bijgetekend tot 2013.
Ik heb niets tegen Jan Arie, maar zelden een speler gezien die zo langzaam op gang komt. In het schaatsen is het Grodum (schaatst hij nog?) laten sprinten. Een typisch product van de Ajax-school, een nummer vier die het liefst geen directe tegenstander heeft.

Gebruikersavatar
Rachid
Berichten: 381
Lid geworden op: do feb 14, 2008 3:07 pm
Locatie: Hilversum

Bericht door Rachid » do feb 14, 2008 9:25 pm

Kan iemand mij (iets uitvoeriger) vertellen wat voor speler hij is? Wat zijn zn sterke en zwakke punten?

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » do feb 14, 2008 9:43 pm

Rachid schreef:Kan iemand mij (iets uitvoeriger) vertellen wat voor speler hij is? Wat zijn zn sterke en zwakke punten?
Sterke punten: zijn traptechniek, passing en hij scoort af en toe uit een vrije trap. Hij ziet het spelletje.

Zwakke punten: zijn startsnelheid, ik denk dat hij de langzaamste selectiespeler is, als je het over de eerste vijf meter hebt en het echte verdedigen.

Uiteraard mijn mening, anderen zullen er misschien anders over denken.

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » zo feb 17, 2008 7:58 am

Hij is niet de snelste nee. V/D Heijden is dan ook een pure passer ofwel opbouwende man. Bij hem start meestal het spelletje. Snelheid en duel- en fysieke-kracht zijn ze grootste minpunten. Mits je het elftal goed inricht, is Jan Arie prima bruikbaar in het 1e. Helemaal als hij zijn sterke punten (lees: spelinzicht, techniek en passing) weet te verbeteren naar een hoger level.

Ik vind het i.i.g. een genot om Jan Arie - met bal aan de voet - aan het werk te zien op het veld. Met name zijn gedurfde dus risicovolle speelstijl vallen bij mij in de smaak. Je zou hem het beste kunnen vergelijken met de inmiddels gepensioneerde Roger.

Tot slot: Fernando Redondo was ook niet snel, maar als er één was die het spel en zijn directe tegenstander kon sturen...
AFCA!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo feb 17, 2008 11:30 am

Doet vd Heijden je denken aan Redondo?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo feb 17, 2008 1:08 pm

Starring schreef:Je zou hem het beste kunnen vergelijken met de inmiddels gepensioneerde Roger.
Yikes. Dus hij voetbalt op de vierkante meter, schakelt nooit om, werkt spelvertragend en is aartslui?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo feb 17, 2008 1:51 pm

Hij is traag maar denkt snel. Of hij snel genoeg denkt voor de top zal moeten blijken.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo feb 17, 2008 2:28 pm

Wat ik tot op heden van hem heb gezien (jeugd, jong ajax + debuut AJAX 1) ben ik zeer onder indruk van hem.. Hij compenseert zijn matige startsnelheid door goed positie te kiezen. Daarnaast heeft hij een geweldige functionele techniek en is hij wel degeljk sterk aan de bal. Hij straalt rust uit en beschikt over een mooie pass en een goed schot.

Ik denk dat we blij mogen zijn met weer een talent als hem. Statsnelheid is te trainen door specifieke krachttraining.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo feb 17, 2008 2:34 pm

Ik denk dat we blij mogen zijn met weer een talent als hem. Statsnelheid is te trainen door specifieke krachttraining.
Weet ik niet, KJH heeft ook al een jaar een specialte trainer (die Douglas), maar ik zie hem niet sneller worden.

Wat helpt? Kijk naar de atletiekwereld: slikken, zoals Ronaldo bij psv deed (stond zaterdag in NRC)

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo feb 17, 2008 2:37 pm

Demosthenes schreef:
Ik denk dat we blij mogen zijn met weer een talent als hem. Statsnelheid is te trainen door specifieke krachttraining.
Weet ik niet, KJH heeft ook al een jaar een specialte trainer (die Douglas), maar ik zie hem niet sneller worden.

Wat helpt? Kijk naar de atletiekwereld: slikken, zoals Ronaldo bij psv deed (stond zaterdag in NRC)
Misschien helpt het bij Huntelaar niet, maar uit eigen ervaring weet ik dat je dit heel gericht kan trainen.. Het gaat niet in paar weken, maar heel gericht hierop hameren en richten merk je naar een half jaar echt progressie.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo feb 17, 2008 2:49 pm

Misschien helpt het bij Huntelaar niet, maar uit eigen ervaring weet ik dat je dit heel gericht kan trainen.. Het gaat niet in paar weken, maar heel gericht hierop hameren en richten merk je naar een half jaar echt progressie.
Er zijn twee conclusies mogelijk:

1 Er is bij Ajax nooit op gelet! Een schande, lijkt mij, er niets aan doen.
2 Er is bij Ajax al aan gewerkt, meer snelheid zit er niet in. Een trieste constatering.

Pillen slikken mag! Leer op kracht lopen. Zag je tegen Sparta Heitinga een paar keer opkomen (zeker de derde keer), hij loopt op kracht, is beresterk i.t.t. van der Heijden. Zo kun je snelheid bereiken (iets voor KJH?)

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo feb 17, 2008 3:24 pm

Demosthenes schreef:
Misschien helpt het bij Huntelaar niet, maar uit eigen ervaring weet ik dat je dit heel gericht kan trainen.. Het gaat niet in paar weken, maar heel gericht hierop hameren en richten merk je naar een half jaar echt progressie.
Er zijn twee conclusies mogelijk:

1 Er is bij Ajax nooit op gelet! Een schande, lijkt mij, er niets aan doen.
2 Er is bij Ajax al aan gewerkt, meer snelheid zit er niet in. Een trieste constatering.

Pillen slikken mag! Leer op kracht lopen. Zag je tegen Sparta Heitinga een paar keer opkomen (zeker de derde keer), hij loopt op kracht, is beresterk i.t.t. van der Heijden. Zo kun je snelheid bereiken (iets voor KJH?)
Was Heitinga dit in het begin? Ook niet. Op jonge leeftijd is het echt door goed gericht te trainen te bereiken. Ik weet niet of AJAX dit doet, ik weet wel dat dit bij andereclubs heel veel doen..

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » zo feb 17, 2008 4:30 pm

Jesse schreef:Doet vd Heijden je denken aan Redondo?
Hij heeft wat weg van hem, maar toen zijn matige (start-)snelheid aan de orde kwam, kon ik het niet laten om zijn naam te droppen.
Thomas schreef:
Starring schreef:Je zou hem het beste kunnen vergelijken met de inmiddels gepensioneerde Roger.
Yikes. Dus hij voetbalt op de vierkante meter, schakelt nooit om, werkt spelvertragend en is aartslui?
Dus Roger had geen enkele pluspunt in jouw ogen? Bravo Thomas. Ik zou ze i.i.g. meer op het gebied van inzicht en passing met elkaar vergelijken.
AFCA!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo feb 17, 2008 4:32 pm

Roger had een mooie trap en een goed inzicht, maar ik zou zo'n speler niet meer in het eerste van Ajax willen zien hoor. Het is te hopen dat Van der Heijden meer brengt dan alleen dat.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo feb 17, 2008 4:43 pm

Roger had een prima inzicht en techniek, maar aangezien Roger nooit in een goed draaiende ploeg speelde, kon Roger ook nooit ingepast worden. Types als Roger (en kennelijk v/d Heijden) kunnen, als ze goed zijn, het baltempo opvoeren, de ploeg daardoor onder pressie uit voetballen en de verdediging van de tegenstander onder druk zetten door snel de diepte te zoeken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » do feb 21, 2008 8:30 pm

Demosthenes schreef:
Misschien helpt het bij Huntelaar niet, maar uit eigen ervaring weet ik dat je dit heel gericht kan trainen.. Het gaat niet in paar weken, maar heel gericht hierop hameren en richten merk je naar een half jaar echt progressie.
Er zijn twee conclusies mogelijk:

1 Er is bij Ajax nooit op gelet! Een schande, lijkt mij, er niets aan doen.
2 Er is bij Ajax al aan gewerkt, meer snelheid zit er niet in. Een trieste constatering.

Pillen slikken mag! Leer op kracht lopen. Zag je tegen Sparta Heitinga een paar keer opkomen (zeker de derde keer), hij loopt op kracht, is beresterk i.t.t. van der Heijden. Zo kun je snelheid bereiken (iets voor KJH?)
Kijk maar eens op AJAX.nl dan bij video het multiskill programme..

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » do feb 21, 2008 8:50 pm

Thomas schreef:
Starring schreef:Je zou hem het beste kunnen vergelijken met de inmiddels gepensioneerde Roger.
Yikes. Dus hij voetbalt op de vierkante meter, schakelt nooit om, werkt spelvertragend en is aartslui?
Laat JC dit niet horen! :smallgrin.gif:

Is eigenlijk mijn enige zorg bij onze nieuwe organisator: hoe wil iemand die Roger en Verlaat aanprees onze scouting op poten zetten?

Bij Barca ging dat makkelijker, die halen Dinho, Eto'o en Deco. Bij Ajax echter moet je een netwerk op poten zetten en inventief zijn. Hij zal z'n contacten moeten aanspreken om Ajax op het juiste pad te krijgen. Denk bijv. aan Hiddink, z'n buddies bij Barca etc etc.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 03, 2008 12:50 pm

Ajax verlengt contract Van der Heijden

Ajax heeft het contract met Jan-Arie van der Heijden (03-03-1988), dat liep tot 1 juli 2009, opengebroken en verlengd. Het nieuwe contract heeft een looptijd van 1 juli 2008 tot en met 30 juni 2013.

De middenvelder debuteerde dit seizoen in het eerste elftal van Ajax tijdens de wedstrijd Ajax - Roda JC (4-2) op 4 november 2007.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma mar 03, 2008 1:10 pm

Ga jij nou ook al stoppen met bronvermelding?

Bovendien had je dit al geplaatst. :aai.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma mar 03, 2008 1:12 pm

Thomas schreef:Ga jij nou ook al stoppen met bronvermelding?

Bovendien had je dit al geplaatst. :aai.gif:
:smallgrin.gif:

Maurice
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 11:50 am
Contacteer:

Bericht door Maurice » ma mar 03, 2008 1:22 pm

Speciaal voor thom:
Van der Heijden mag veel langer bij Ajax blijven
03/03/2008 13:07

Ajax heeft het contract met Jan-Arie van der Heijden, dat nog doorliep tot 1 juli 2009, opengebroken en verlengd.

Het nieuwe contract heeft een looptijd van 1 juli 2008 tot en met 30 juni 2013. De middenvelder debuteerde dit seizoen in het eerste elftal van Ajax tijdens de wedstrijd Ajax-Roda JC op 4 november 2007 (4-2).

Tevens heeft Ajax maandag drie jeugdspelers gecontracteerd. Aanvaller Vlatko Lazic (18) en verdediger Deniz Aslan (19) tekenden een contract, dat loopt van 1 juli 2008 tot en met 30 juni 2010. Keeper Roy Ouwerkerk (18) signeerde een verbintenbis die op 1 juli 2008 ingaat en op 1 juli 2009 eindigt. Het trio Ajacieden maakt op dit moment deel uit van de A1 van de jeugdopleiding.
VI.nl
Pompiedom

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr jul 18, 2008 6:03 pm

Deze jongen zit defintief bij het eerste? Ik vroeg me namelijk af hoe het met hem ging.

columbus
Berichten: 5350
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Bericht door columbus » zo jul 20, 2008 10:15 pm

Goede start Van der Heijden bij Ajax
NOORDWIJK - Jan Arie van der Heijden uit Schoonhoven, sinds kort bij de A-selectie van Ajax, maakte een prima indruk tijdens het oefenduel in en tegen hoofdklasser Noordwijk (2-5).
Met een mooie goal en een schot op de paal in de laatste vijf minuten zorgde Jan Arie van der Heijden persoonlijk voor een mooi slotakkoord van de oefenwedstrijd Noordwijk-Ajax (2-5). De jonge Schoonhovenaar speelde één helft mee, maar had daaraan voldoende om een goede eerste indruk te maken op de nieuwe trainersstaf, onder leiding van Marco van Basten.

Van der Heijden moest in de eerste helft, naast Siem de Jong op de reservebank, toezien hoe zijn nieuwe ploeggenoten er niet in slaagden om Noordwijk opzij te zetten. Met 2-2 werd de rust bereikt. De wedstrijd was de eerste van Ajax in de voorbereiding op de nieuwe competitie. De eerste ook die Jan Arie van der Heijden meemaakte als volwaardig selectiespeler van de Amsterdammers. ,,Maar helemaal nieuw is het niet voor me,’’ benadrukte de jonge middenvelder na afloop. ,,Eind vorig seizoen zat ik ook al bij de selectie. Ik weet dus wel een beetje wat ik kan verwachten.’’

Toch is er in de tussentijd veel veranderd in Amsterdam. Adrie Koster, de trainer die Van der Heijden liet debuteren in de hoofdmacht, is terug naar Jong Ajax. ,,Er is nu een hele nieuwe staf, met een nieuwe trainer.’’ En wat voor trainer! Met de oud-bondscoach Marco van Basten heeft Van der Heijden een ’voormalig wereldvoetballer’ als leermeester, vertelt hij met een brede glimlach. Al is er van leren afgelopen week nog niet veel terechtgekomen. ,,We zijn net vier dagen onderweg en hebben vooral fysieke trainingen gehad.’’

Na afloop van de wedstrijd in de badplaats neemt Van der Heijden ruim de tijd om handtekeningen uit te delen. Hoewel hij niet zo bekend is bij het grote publiek, verlaat hij de fanzone pas als één van de laatste spelers. Teammanager David Endt moet hem en enkele ploeggenoten zelfs waarschuwen dat de bus klaarstaat voor vertrek. Onderweg daarnaartoe vertelt hij over zijn doel in de voorbereiding. ,,Ik wil laten zien wat ik kan. Waar dat toe kan leiden, weet ik niet. Dat zie ik wel als het seizoen echt begint.’’

Over zijn eerste optreden hoeft hij zich inmiddels geen zorgen meer te maken. Na een onopvallende start in de tweede helft liet de Schoonhovenaar in de slotfase zien wat hij in huis heeft. Eerst maakte hij een keer ruimte voor zijn eerdere buurman op de reservebank, Siem de Jong. Laatstgenoemde kon vrij op doel schieten, maar raakte de benen van de Noordwijk-doelman. Drie minuten voor tijd liet Van der Heijden van een meter of twintig zien hoe het wél moet. Het schot kende een bijna perfecte koers en verdween via de onderkant van de lat achter de doellijn. Zijn reactie op de mooie treffer was overigens luchtig: ,,Een lekkere goal.’’ Meer niet.

Met het doelpunt waren de mooie acties van Van der Heijden in het oefenduel overigens nog niet op. Even later leek hij opnieuw te gaan scoren, maar na enkele kapbewegingen in het Noordwijkse doelgebied trof Van der Heijden de paal. Luis Suarez was er daarna snel bij om alsnog de 5-2 eindstand vast te leggen.
http://www.ad.nl/groenehart/groeneharts ... _Ajax.html

Plaats reactie