Feyenoord

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do dec 07, 2006 6:00 pm

Feyenoord mazzelt. Aan de andere kant, misschien heeft de UEFA ook ingezien dat Feyenoord er in dit geval niet zo heel veel aan kon doen. Niettemin had ik verwacht dat de UEFA weer eens een kleinere club uit een kleinere competitie aan zou pakken. Helemaal gezien het verleden van Feyenoord.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do dec 07, 2006 6:11 pm

Thomas schreef:Feyenoord mazzelt. Aan de andere kant, misschien heeft de UEFA ook ingezien dat Feyenoord er in dit geval niet zo heel veel aan kon doen.
Tja kon AJAX er wat aan doen dat 1 malloot een staaf gooide, konden al die Engelse clubs er wat aan doen dat die supps van Liverpool gingen matten met die van Juve... nee ik kan geen hoogte meer krijgen van die hele uefa.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33999
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do dec 07, 2006 6:48 pm

Als verzachtende omstandigheid werkt wellicht dat ze in Nancy (club en politie) niet bepaald daadkrachtig en professioneel hebben gehandeld, waardoor de effecten vele malen groter waren dan noodzakelijk.

Overigens staat die rapporteur van de Uefa met zijn grote mond behoorlijk voor paal.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Wim
Site Admin
Berichten: 5467
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:49 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Wim » do dec 07, 2006 6:55 pm

Zo zie je maar weer, de angst voor de angst is de ergste angst.
Om nou te zeggen gestraft? Een aanmoedigingsprijs is het ook niet maar een straf? Nou nee, het slaat nergens op. De UEFA is in 't geheel niet meer te volgen. De een krijgt overdreven zware straffen zoals Ajax met het staaf incident of de Engelsen. Maar vele anderen zoals PSV in het verleden, Italiaanse clubs en nu Feyenoord komen er maar makkelijk mee weg.
Fijn om thuis te zijn.
Voor eens en altijd van iedereen, maar dat is logisch.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do dec 07, 2006 8:33 pm

De straf is inderdaad mild, al vind ik ook dat Feyenoord weinig kan doen aan die paar honderd debielen in Nancy. Men heeft vooraf doorgegeven wie er een stadionverbod hebben, maar de politie in Nancy heeft er niets aan gedaan. Ook is het niet meer van deze tijd (helaas) om zoveel kaarten in de vrije verkoop te gooien, één persoon kon daar makkelijk aan tientallen kaarten komen. Waar dus flink misbruik van is gemaakt. En na de ongeregeldheden in de stad is het natuurlijk helemaal dom om ze dan maar het stadion in te laten, hoe naïef.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do dec 07, 2006 10:51 pm

Vrijdag behandelt de Uefa de 'Blackburn zaak' nog. Het zou wel een stunt zijn als ze dan de voorwaardelijke straf doodleuk omzetten in een onvoorwaardelijke straf.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do dec 07, 2006 11:05 pm

hehe.. idd, maar de komende 3 jaar gaan ze echt nog wel een keer de fout in dus die voorwaardelijke straf zal echt nog wel een keertje tot uitvoering gebracht worden. Geldt die straf trouwens voor elke overtreding door Fnoord? Als er bijv wat vuurwerk wordt afgestoken zijn ze dan al de lul?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do dec 07, 2006 11:19 pm

Fijn voor Feyenoord, die kunnen er ook weinig aan doen..

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » do dec 07, 2006 11:22 pm

Wim schreef: Om nou te zeggen gestraft? Een aanmoedigingsprijs is het ook niet maar een straf? Nou nee, het slaat nergens op. De UEFA is in 't geheel niet meer te volgen. De een krijgt overdreven zware straffen zoals Ajax met het staaf incident of de Engelsen. Maar vele anderen zoals PSV in het verleden, Italiaanse clubs en nu Feyenoord komen er maar makkelijk mee weg.
Tja beste Wim. In een andere topic schreef je dit:
Wim schreef: En nee, daders worden niet in bescherming genomen. Dat zijn potsierlijke beschuldigingen...
Tegenwoordig leven wij in een rechtstaat en gaan rechters over schuld en onschuld en wat voor straf er moet worden opgelegd.
Nou, de rechtstaat (in dat geval via de UEFA) heeft ook hier gesproken en de dader (Feyenoord) gestraft. We gaan, ook als de uitspraak niet bevalt, niet insinueren dat de dader in bescherming is genomen. Want dat zouden potsierlijke beschuldigingen zijn. Toch?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do dec 07, 2006 11:27 pm

Voetske schreef:Fijn voor Feyenoord, die kunnen er ook weinig aan doen..
Mee eens, ik ben ook blij dat het zo afgelopen is. Wij hebben ooit een onevenredig zware straf gehad; die gun je je ergste vijand niet. ;)
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr dec 08, 2006 8:30 am

Met de schrik vrij

ROTTERDAM, vrijdag

Razendsnel verklaarde Feyenoord gistermiddag niet in beroep te gaan tegen de straf, opgelegd door de UEFA, naar aanleiding van de supportersrellen in Nancy. Zo content was de leiding van de Rotterdammers met de uitspraak van de tuchtcommissie. Ze zouden zich eens kunnen bedenken in Nyon, het hoofdkantoor van de Europese voetbalbond in Zwitserland.

Waar iedereen op en rond de club verbanning van de Europese velden voor één of twee seizoenen verwachtte, toonde de UEFA zich coulant. Feyenoord dient echter 125.000 euro over te maken naar de UEFA en krijgt een voorwaardelijke straf van twee duels zonder publiek met een proeftijd van drie jaar. Tevens moet het de schade in het stadion Marcel Picot van Nancy vergoeden. „Die bestaat uit kapotte stoeltjes, een gesloopt toilet en een vernielde plexiglaswand. We gaan dit zo veel mogelijk verhalen op de daders”, aldus financieel directeur Onno Jacobs, belast met veiligheidszaken.

Twee jaar geleden kreeg Feyenoord een onvoorwaardelijke straf van een wedstrijd zonder publiek na ongeregeldheden bij de thuiswedstrijd tegen Sporting Lissabon.

Toen werd met vuurwerk gegooid en de keeper door een voorwerp getroffen. In Nancy deed de Franse politie vijf arrestaties na rellen in de stad en diende de oproerpolitie traangas te gebruiken om de gemoederen tot bedaren te brengen. Toen dit overwaaide naar het veld diende de wedstrijd zelfs onderbroken te worden.

Feyenoord verweerde zich bij de UEFA schriftelijk. De club had de Franse overheidsinstanties ingelicht dat mensen met stadionverboden aan kaartjes waren gekomen en dat deze lieden zeker niet moesten worden toegelaten in het stadion. De Fransen sloegen de Nederlandse adviezen en waarschuwingen in de wind. Jacobs: „Bij sommige Europese risicowedstrijden overwegen we onze fans thuis te laten. Dat zal elk Europees duel afzonderlijk worden beoordeeld. We kijken dan naar de reistijd, het land en de club waar we tegen spelen en hoe de kaartverkoop bij de tegenstander is geregeld.”

De vlag ging nog net niet uit, maar de milde straf geeft Feyenoord lucht richting de toekomst. Zeker sportief gezien. Naast de herstructurering van de organisatie is de club bezig financiële middelen te verzamelen (technisch adviseur Wim Jansen schijnt 25 miljoen euro te kunnen losweken bij vermogende zakenlieden) om de selectie kwalitatief te versterken. Zonder Europees voetbal zou Feyenoord echt in een negatieve spiraal komen omdat goede spelers dan zeker niet komen. Afgelopen zomer was het voor een aantal spelers een reden om Feyenoord links te laten liggen vanwege de afwezigheid in de Champions League.

Nu Feyenoord ook komende jaren is verzekerd van Europees voetbal – als het tenminste niet fout gaat in de Nederlandse competitie – zijn spelers eerder geneigd naar De Kuip te komen. In zo’n geval kan de spiraal naar boven leiden met betere spelers, betere resultaten, meer inkomsten, betere spelers enzovoorts.

Vandaar de opluchting in De Kuip. ,,Hoewel dit een van de zwaarste straffen is die we ooit hebben gekregen”, aldus commercieel directeur Chris Woerts. ,,De motivatie ontbrak, maar waarschijnlijk heeft ons verweer geholpen.” De Feyenoorddirectie benadrukte eerder al dat de voetbalwet er desondanks zo snel mogelijk moet komen. ,,Anders is het een kwestie van aftellen wanneer zoiets als in Nancy opnieuw gebeurt.”

Met de voorwaardelijke straf zullen de Feyenoordfans zich bij zowel uit- als thuiswedstrijden goed dienen te gedragen de komende drie jaar. Ook in De Kuip.

Aanstaande woensdag staat de volgende Europese ontmoeting op het programma tegen de Polen van Wisla Krakow. Een duel dat als risicowedstrijd wordt benaderd. Jacobs: „Vergelijk het maar met FeyenoordAjax.” Bij een zege of gelijkspel kwalificeert Feyenoord zich bij de laatste 32 voor de UEFA Cup.

• Feyenoord wacht vandaag een volgende straf van de UEFA vanwege het bierincident bij de thuiswedstrijd tegen Blackburn Rovers, toen ook vuurwerk werd afgestoken. De Noor Morten Gamst Pedersen kreeg een beker bier over zich heen gegooid toen hij een ingooi wilde nemen.
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr dec 08, 2006 8:35 am

„Ghana investering om trots op te zijn”

Van den Herik trekt handen af van 12% lening

ROTTERDAM, vrijdag

Jorien van den Herik trekt z’n handen af van de besprekingen tussen Feyenoord en Joan Investments, een voormalig bedrijf van hem, over de aflossingregeling van een lening van ruim 3 miljoen euro. Het betreft de lening voor het voetbalproject in Ghana tegen 12% rente. Door de huidige gang van zaken bij Feyenoord, door president-commissaris Van den Herik als ’onzorgvuldig en onbehoorlijk’ bestempeld, voelt hij er evenmin nog voor het verschil tussen 8% en 12% privé bij te leggen zoals hij eerder aanbood.

Overigens blijft hij benadrukken dat 12% niet extreem is. „Omdat zo’n lening fiscaal een zakelijk verdedigbaar karakter moet hebben, er geen onderpand als dekking was en een deel van de rente is voor het afdekken van valutarisico.”

Bij alle door Feyenoord aangegane leningen wordt rente berekend. Dat moet ook, anders wordt het belast als uitdeling. „Bijvoorbeeld Michel Perridon van Trust, die daar geen geheim van maakt. Hij vroeg en kreeg 10% op een lening, die inmiddels is terugbetaald. De lening waarover alle ophef is, staat al jaren in de boeken zonder dat iemand daarover ooit iets heeft opgemerkt.”

Het bedrag van meer dan 3 miljoen euro is trouwens opgebouwd in acht jaar tijd en bestaat uit een veelvoud van overgemaakte bedragen. „Aanvankelijk financierde ik alles zelf, maar dat werd me te gortig”, aldus Van den Herik. De preses heeft toen geprobeerd een lening te krijgen bij reguliere banken. „Maar die vroegen 20% tot 25% rente vanwege het risicogehalte voor een investering in Afrika. Vandaar ben ik bij m’n oude bedrijf terechtgekomen.”

Het Ghanese voetbalproject – de olympische selectie van Ghana herbergt inmiddels acht spelers van de Feyenoord Academy – ziet Van den Herik nog steeds als een prima investering. „Hoewel ik het idee krijg dat het voor Feyenoord en het technisch apparaat een ’ver-van-mijn-bedgebeuren’ is. We doen er veel te weinig mee. De technische mensen drinken liever koffie in de koestering van Varkenoord, ons jeugdcomplex. Maar wat is het rendement van Varkenoord waar we een veelvoud in investeren? We zijn in Ghana acht jaar geleden met 11- en 12-jarige jongens begonnen en nu breken de eerste talenten door. Bij KV Mechelen speelt middenvelder Nana Asare, die inmiddels succesvol stage heeft gelopen bij Manchester United en misschien de oversteek maakt.”

Verder vindt Van den Herik dat een internationaal opererende club als Feyenoord ook z’n sociaalmaatschappelijke verantwoordelijkheid heeft buiten Nederland. „Ik weet dat je daar bij supporters niet mee aan hoeft te komen, maar Feyenoord moet juist trots zijn op de Academy, evenals op de samenwerking met Unicef. Zoiets geeft Feyenoord wereldwijd een positieve uitstraling, die de club zeker nu hard nodig heeft.”
De T.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr dec 08, 2006 6:10 pm

Ik snap dat men bij Feyenoord nu even heel blij is, maar volgens mij is dit gewoon een kwestie van uitstel van executie voor onze vrienden uit Rotterdam-Zuid. Het gaat daar de komende jaren heus nog wel een keer mis hoor.

Amsterdam
Berichten: 42
Lid geworden op: za nov 05, 2005 4:04 pm

Bericht door Amsterdam » vr dec 08, 2006 9:51 pm

Mag ik jullie feliciteren met het definitieve vertrek van de GKL!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33999
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr dec 08, 2006 10:48 pm

Amsterdam schreef:Mag ik jullie feliciteren met het definitieve vertrek van de GKL!
Wie, ons? ;)
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za dec 09, 2006 8:37 am

Een gebroken man? Allesbehalve dat. Jorien van den Herik is zojuist teruggetreden als voorzitter van de stichting en raad van commissarissen (RvC) van Feyenoord. De navelstreng is na vijftien jaar doorgesneden en de preses oogt gezond, ontspannen, vrolijk en heeft zin in de wereld. Toch is hij overreden door een dozijn strontkarren. „Ik sluit periodes gemakkelijk af. Van Feyenoord heb ik niet wakker gelegen; het ligt allang achter me. Ik ben alweer verder, heb het prima naar m’n zin en ben gelukkig. Vorige week, toen ik ’s ochtends vroeg een zwembad uitstapte in Zuid-Frankrijk en om me heen keek, realiseerde ik me volmaakt gelukkig te zijn. Een mooi gevoel.” Jorien van den Herik neemt nog eenmaal het woord. „Voor het laatst. Daarna zie en hoor je me niet meer.”

FEYENOORD IS VOORBIJ

JORIEN VAN DEN HERIK: „TEGEN DOMMIGHEID KUN JE JE NIET VERWEREN”

ROTTERDAM, zaterdag

Jorien van den Herik ontkent niet dat hij Feyenoord het liefst via de voordeur van het Maasgebouw had verlaten. Historisch gezien wordt dit nauwelijks gegund aan voorzitters van de Rotterdamse club. De 63-jarige kleinzoon van een baggeraar uit Sliedrecht vormt hierop geen uitzondering. „In september moest ik samen met Wim Jansen zelfs via een vluchtroute De Kuip verlaten omdat een stelletje herrie ons stond op te wachten.”

Toch zegt Van den Herik niet gezwicht te zijn voor supportersterreur, die zelfs ging tot de voordeur van zijn vorige huis in Antwerpen. „Ik wilde me verweren, maar het vonnis werd uiteindelijk intern voltrokken.”

De ex-voorzitter wijst niet naar individuen, maar naar de organisatie, waarvan hij te weinig steun kreeg en waarin hij het vertrouwen verloor. „Door aanhoudende supportersonrust, ingegeven door een groepje amokmakers, verstuurde Feyenoord op initiatief van de directie op 3 oktober een open brief naar de supporters. Daarin werd de situatie bij de club verklaard en de installatie aangekondigd van een commissie om de organisatiestructuur te veranderen. Absurd. In plaats van stelling te nemen tegen diegenen die een heksenjacht tegen mij voerden, werd ze status verleend en macht toegespeeld. De weg terug werd toen afgesloten. Na Feyenoord 15 jaar belangeloos te hebben gediend, mocht ik van de club verwachten dat ze alle onzin met feiten zou weerleggen en een eind aan de discussie zou maken.”

„Ik was pertinent tegen die brief, maar diende me erbij neer te leggen omdat de twee andere commissarissen in mijn afwezigheid vóór waren geweest. Toen heb ik een streep onder Feyenoord gezet. Ik was er klaar mee.”

Dan schamper: „De commissie-Kerkum had in een dag klaar kunnen zijn. Als ze alle gegevens hadden opgevraagd, konden ze zien dat er niets mis is. Vervolgens moest het advies zijn dat de RvC en het stichtingsbestuur uit verschillende personen zouden moeten bestaan. Dat was al onderkend, maar met de bestaande structuur is niets mis. Sterker, het is transparanter en bestuurbaarder dan de nu voorgestelde structuur. Wel zaten er haken en ogen aan het tot 2003 gehanteerde presidentiële model. Dat kon investeerders afschrikken en valt de president weg, dan heb je nóg een probleem. Desondanks is zo’n presidentieel model een club als Feyenoord op het lijf geschreven. Mijn periode 1991-2003 is het bewijs.”

Continu wordt Van den Herik om de oren geslagen met het wanbeleid van de laatste drie jaar. „In die periode zijn twee directeuren vervangen (Rob Baan en Mark Wotte, red.) wegens onvoldoende functioneren. Ik voerde geen directie meer nadat we in 2003 een NV waren geworden. Als toezichthouder zat ik in de RvC; ik was geen verantwoordelijke directeur. Velen willen dit niet zien of horen. Zo kon er op de man worden gespeeld.”

Voor de buitenwacht bleef Jorien van den Herik, ook na 2003, niettemin het gezicht van de club. Talloze malen bracht hij voor het voetlicht een directie samengesteld te hebben om beleid te voeren bij Feyenoord. „De beeldvorming van alleenheerser heb ik niet kunnen wegnemen. Zelfs de rellen in Nancy werden me in de schoenen geschoven.”

„Aardig is dat het me als autoritair democraat in de jaren negentig gelukt is Feyenoordfans thuis te houden als we de grens passeerden. Hoe? Als dakdekker sprak ik de taal van die gasten en ik had gezag. Het was mijn enige eenzijdige besluit in 15 jaar Feyenoord. Ik kan autoritair overkomen; mijn besluiten zijn echter altijd democratisch, op basis van unanimiteit, tot stand gekomen. Anders zou Pierre van Hooijdonk, die de club in 2003 een miljoen euro door de neus boorde, nooit zijn teruggehaald in januari 2006.”

,,Ik had De Kuip drie jaar geleden moeten verlaten”

Van den Herik geeft toe dat hij Feyenoord eerder had moeten verlaten. „Toen we van een stichting een NV werden. Ik wilde op afstand betrokken blijven. Fout. Men bleef mij zien als Feyenoords alleenheerser, de Stalin aan de Maas. Een beeldvorming die me stoorde. Mijn aanwezigheid op de achtergrond verhinderde dat een ander zich kon ontwikkelen tot het gezicht van Feyenoord.”

Volgens de exvoorzitter ligt daar de oorsprong van de huidige situatie. „Ik zag het bedrijfsmatig, maar met mijn ervaring in de voetballerij had ik de emoties beter moeten inschatten en van het toneel moeten verdwijnen.”

De bewuste brief aan de supporters was de laatste druppel voor Van den Herik. De FIODaffaire speelde evenzeer een rol én de sfeer in het stadion. Doordeweeks kwam Van den Herik samen met zijn vrouw in de Rotterdamse binnenstad alleen maar aardige mensen tegen, maar in de Kuip ervoer hij het tegenovergestelde. Hij durfde z’n vrouw niet meer mee te vragen en uiteindelijk bleven beiden thuis. „Het deed me niets. Het plezier om naar Feyenoord te kijken werd me ontnomen. Kregen we een doelpunt tegen dan draaide het parterrevak voor de hoofdtribune zich om en kreeg ik in woord en gebaar van alles naar mijn hoofd geslingerd. Intussen deed Feyenoord niets terwijl de notabelen meewarig keken of het hoofd afwendden. Iedereen liet het gebeuren.”

Van den Herik voelde zich niet geroepen de directie om actie te vragen. „Als je president-commissaris zo wordt beschimpt, moet je als directie zelf initiatief nemen. Uiteindelijk nam ik mijn verantwoordelijkheid door weg te blijven. Omdat ik weet hoe een massa op hol kan slaan. Je wilt toch niet weten, wat er zou zijn gebeurd als ik de beruchte wedstrijd tegen FC Twente had bezocht toen de boel op exploderen stond?”

Op de achtergrond vermoedt Van den Herik een kwalijke rol van de ’witte boorden’. „Ze zagen hun kans schoon. De kust is veilig en je ziet de ratten ineens weer opduiken. Nee, mij zien ze voorlopig niet meer.”

Ook stoorde hij zich aan het gedrag van de leiding van de officiële supportersvereniging van Feyenoord. „Vanwege de heksenjacht. Deze week toegegeven. Ik heb die voorzitter nooit ontmoet en gesproken. Of ik betwijfel dat hij die 40.000 leden vertegenwoordigt? Of die honderdduizenden Feyenoordfans, die geen lid zijn en niet wekelijks in het stadion zitten? Bij de jaarvergadering van de supportersvereniging op 7 oktober zaten welgeteld 63 leden. Die kregen te horen dat ze zich een andere keer moesten melden als ze zich niet konden vinden in het beleid. Zulke personen voeren actie tegen mij. Tegen dommigheid kun je je niet verweren. Aan de andere kant: de relschoppers laten zich horen en anderen laten alles gebeuren. Als supporter krijg je dan de club die je verdient.”

In 2004, na de ongeregeldheden in Basel, zei Van den Herik dat Feyenoord betere supporters verdiende. „Die uitlating wordt me nog kwalijk genomen. Heel Basel zag blauw van de zwaailichten. Bij zoiets afschuwelijks, met geplunderde winkels en verbouwde cafés, kun je niet verwachten dat ik roep: ’Wat hebben we goede supporters’. Wat te denken van de incidenten bij FeyenoordSporting Lissabon? De straf: een wedstrijd zonder publiek. Wat volgde was uitschakeling voor de groepsfase van de UEFA Cup door Rapid Boekarest. Een miljoenenverlies. En nu weer de affaire Nancy.”

Door boetes en gederfde inkomsten vanwege zich misdragende Feyenoordfans is de club volgens Van den Herik miljoenen euro’s door de neus geboord. „En zij spreken van financieel wanbeleid. Terwijl de accountant al jaren z’n handtekening zet. Al vijftien jaar voert Feyenoord een overzichtelijk financieel beleid op basis van een sluitende begroting. Slechts in 20042005 werd daar zonder toestemming van de RvC van afgeweken.”

Anderhalf jaar geleden tikte de KNVB Feyenoord op de vingers. „De voetbalbond stelde eisen aan handhaving van de begroting. Die situatie ligt achter ons sinds de transfers van Dirk Kuyt en Salomon Kalou. Het seizoen ervoor namen we bewust een risico door het duo onder contract te houden om zo sportief een stap vooruit te maken. Via kwalificatie voor de Champions League. Het mislukte; we zijn op onze schreden teruggekeerd en verkochten K2. Achteraf blijf ik het een verantwoorde bedrijfsvoering vinden, hoewel het in tegenspraak met onze financiële uitgangspunten is. De RvC heeft de directie gewezen op de gevaren en er is een saneringsplan opgesteld en uitgevoerd.”

In vijftien jaar Feyenoord heeft Jorien van den Herik met de club twee landstitels (1993/1999), vier nationale bekers (1991/1992/1994/1995) en de UEFA Cup (in 2002) gewonnen. „De UEFA Cup heb ik beleefd als een trouwdag.”

Een andere mijlpaal vond hij het gewonnen gevecht met de KNVB over Feyenoords mediarechten ten tijde van Sport7. „Nederlandse topclubs hadden niet meer als topclubs bestaan wanneer de KNVB de rechten zou bezitten. We zijn baas in eigen huis gebleven. De beslissende vergadering gaf me een winnaargevoel.”

,,Breuk door directiebeleid inzake supporters”

Van den Herik zag ook een grote voetballer aan de neus voorbijgaan: Ruud van Nistelrooy. Een tekenend geval voor de technische benadering bij de club en de Rotterdamse mentaliteit. „Ik kom van Sliedrecht en dat zijn baggeraars, doeners, die risico’s durven nemen. Oorspronkelijke Rotterdammers zijn terughoudender, a priori negatief. Kijken wat iemand niet kan en te weinig wat hij wel kan. Zo voerde de technische leiding een discussie over Van Nistelrooy. Feyenoord zag van hem af vanwege z’n spillebenen. Zie je hoe betrekkelijk het technische verhaal is.”

Het verhindert Van den Herik niet zich nog steeds als leek te zien. „Als clubleiding huur je technische mensen in, maar als het erop aankomt, durven ze bij transfers vaak geen verantwoordelijkheid te nemen. Bij aankopen verschuilen ze zich graag. Intussen weet ik dat mensen met verstand van voetbal het ook nooit eens zijn.”

Afsluitend spreekt Jorien van den Herik niet over Feyenoord als mislukking. Zijn afscheid zag hij anders, maar hij heeft het huidige scenario allang geaccepteerd en een plaats gegeven. „Bij mijn komst in 1991 stond Feyenoord aan de rand van de afgrond. Sindsdien zijn veel goede dingen gebeurd. Aanvankelijk door autoritaire democratie, later door een slagvaardige, moderne structuur met een directie en RvC. Het belangrijkste? Feyenoord bestaat nog als Feyenoord, baas in eigen huis.”

Feyenoorder Jorien van den Herik heeft gezegd.
De T.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » za dec 09, 2006 1:25 pm

En wat schiet Feyenoord hier nou mee op??
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » za dec 09, 2006 4:35 pm

Niks, maar dat hebben die heikneuters daar niet in de gaten.

Gebruikersavatar
RosenbergSpits
Berichten: 889
Lid geworden op: do dec 29, 2005 12:35 pm

Bericht door RosenbergSpits » za dec 09, 2006 8:49 pm

Snap de hele media strategie van Feyenoord niet.... veel gezeik bij de club, en wat doen ze om de fans weer rustig te krijgen? door te zeggen dat ze voor 25 miljoen aan spelers gaan kopen en dat de kuip wordt vervangen door een 70.000 plaatsen tellende , soort van Emirates stadion.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo dec 10, 2006 10:04 am

Van Nistelrooy was bijna Feyenoorder
Foto: Orangepictures09 december 2006, 14:47
Door: Andy Vinkenborg
In een interview met De Telegraaf over zijn uitspraak dat hij gaat opstappen, onthulde Jorien van den Herik dat Ruud van Nistelrooy bijna een Feyenoorder was. Van The Man kwam niet naar Rotterdam door de Rotterdamse mentaliteit.
Toen Van Nistelrooy bij FC Den Bosch speelde, was een overgang naar Feyenoord aan de orde. Van den Herik zag de toekomstige topper echter aan zijn neus voorbij gaan. Typerend voor het Rotterdamse karakter en de technische benadering van Feyenoord. "Ik kom van Sliedrecht en dat zijn baggeraars, doeners, die risico’s durven nemen."

"Oorspronkelijke Rotterdammers zijn terughoudender, a-priori negatief. Kijken wat iemand niet kan en te weinig wat hij wel kan. Zo voerde de technische leiding een discussie over Van Nistelrooy. Feyenoord zag van hem af vanwege z’n spillebenen. Zie je hoe betrekkelijk het technische verhaal is."
Kan ik me ook wel voorstellen hoor; dat ze naar de dingen kijken die de spelers niet kunnen... anders hebben ze daar in Rotterdam helemaal niets te bekijken. :)
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma dec 11, 2006 11:29 am

Rotterdam vreest Poolse hooligans

De Rotterdamse politie staat op scherp om rond de wedstrijd tussen Feyenoord en het Poolse Wisla, komende woensdagavond, ongeregeldheden te voorkomen. Op het gebied van voetbalvandalisme heeft de club uit Kraków (Krakau) een nog slechtere reputatie dan Feyenoord.
Vorige week kreeg Feyenoord een voorwaardelijke straf van de UEFA, vanwege de recente rellen in Nancy. Gaat in de komende drie jaar weer iets mis, dan moet de club twee Europese thuisduels zonder publiek spelen.

Het eerste duel na bekendmaking van die straf is er direct één met verhoogd risico. 2500 Poolse fans hebben een kaart voor de wedstrijd in Rotterdam. ,,Het Poolse voetbalvandalisme is van een gehalte dat we hier niet kennen,’’ zegt Henk Groenevelt, coördinator voetbalvandalisme van de Nederlandse politie.

,,Bijkomende moeilijkheid is dat Polen de probleemsupporters niet registreert. Iedereen kan dus naar Rotterdam afreizen, ook mensen die zich eerder ernstig misdroegen.’’

De reputatie van Wisla is berucht. In 1998 overkwam de club waaraan Feyenoord vorige week ontsnapte: Wisla mocht een jaar lang niet meedoen aan internationale toernooien, omdat een fan een mes gooide naar één van de spelers van tegenstander Parma.

Ook recent werd de club nog gestraft: vier duels moest de club uit Kraków in een leeg stadion spelen, omdat fans na een wedstrijd het veld opkwamen en zes spelers van de tegenstander aanvielen.

In 2003 maakte Nederland kennis met de harde kern uit Kraków: voor het duel tussen NEC en Wisla werden 41 Poolse fans opgepakt en teruggestuurd wegens wangedrag. In hun bus vond de politie een rijke collectie messen en bijlen.

Vooral buiten het stadion breken rond duels van Wisla regelmatig rellen uit, waarbij in maart van dit jaar zelfs een fan overleed.

Woensdag krijgen de Poolse fans dan ook een speciale behandeling van de Rotterdamse politie. De Wisla-aanhangers die een kaart hebben besteld, moeten die een paar uur voor het duel ophalen in Ahoy. Van daaruit worden de fans onder zware politiebegeleiding naar de Kuip gebracht.

Om te voorkomen dat de Polen voor die tijd voor problemen zorgen, houdt de politie al vanaf morgenavond verscherpt toezicht in de Rotterdamse binnenstad.
2500 man, zal mij benieuwen :headbang:

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma dec 11, 2006 11:42 am

banjavi schreef:
Van Nistelrooy was bijna Feyenoorder
Foto: Orangepictures09 december 2006, 14:47
Door: Andy Vinkenborg
In een interview met De Telegraaf over zijn uitspraak dat hij gaat opstappen, onthulde Jorien van den Herik dat Ruud van Nistelrooy bijna een Feyenoorder was. Van The Man kwam niet naar Rotterdam door de Rotterdamse mentaliteit.
Toen Van Nistelrooy bij FC Den Bosch speelde, was een overgang naar Feyenoord aan de orde. Van den Herik zag de toekomstige topper echter aan zijn neus voorbij gaan. Typerend voor het Rotterdamse karakter en de technische benadering van Feyenoord. "Ik kom van Sliedrecht en dat zijn baggeraars, doeners, die risico’s durven nemen."

"Oorspronkelijke Rotterdammers zijn terughoudender, a-priori negatief. Kijken wat iemand niet kan en te weinig wat hij wel kan. Zo voerde de technische leiding een discussie over Van Nistelrooy. Feyenoord zag van hem af vanwege z’n spillebenen. Zie je hoe betrekkelijk het technische verhaal is."
Kan ik me ook wel voorstellen hoor; dat ze naar de dingen kijken die de spelers niet kunnen... anders hebben ze daar in Rotterdam helemaal niets te bekijken. :)
Komt dit verhaal nu van dezelfde man die Martin Jol niet als trainer wilde omdat hij te dik was? :hypocrite:

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23049
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma dec 11, 2006 11:51 am

banjavi schreef:
"Oorspronkelijke Rotterdammers zijn terughoudender, a-priori negatief. Kijken wat iemand niet kan en te weinig wat hij wel kan. Zo voerde de technische leiding een discussie over Van Nistelrooy. Feyenoord zag van hem af vanwege z’n spillebenen. Zie je hoe betrekkelijk het technische verhaal is."
Wie was het ook alweer die zei dat Martin Jol te dik was als hoofdcoach?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma dec 11, 2006 12:10 pm

Rotterdam vreest Poolse hooligans
Als die Polen slim zijn bellen ze van te voren even de Uefa en zeggen ze dat er evt. wat fout kan gaan, als het dan woensdag losgaat dan worden ze niet gestraft, immers ze hebben van te voren gewaarschuwd.
:pukey:

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma dec 11, 2006 12:26 pm

Raymon schreef:
banjavi schreef:
"Oorspronkelijke Rotterdammers zijn terughoudender, a-priori negatief. Kijken wat iemand niet kan en te weinig wat hij wel kan. Zo voerde de technische leiding een discussie over Van Nistelrooy. Feyenoord zag van hem af vanwege z’n spillebenen. Zie je hoe betrekkelijk het technische verhaal is."
Wie was het ook alweer die zei dat Martin Jol te dik was als hoofdcoach?
9 minuten te laat. ;)

Gesloten