VOLKSFEEST IN ALKMAAR BIJ ZEGE VAN AZ OP VITESSE
Kaasstad in vuur en vlam
ALKMAAR, zaterdag
Hoe ongelooflijk de opmars van AZ dit seizoen is, maakt Niklas Moisander misschien nog wel het meest expliciet duidelijk. Net als Nick van der Velden (Dordrecht) werd de Finse basisspeler afgelopen seizoen door de Alkmaarders een trapje lager gevonden, bij FC Zwolle. „Vorig jaar eerste divisie, dit jaar kampioen, volgend jaar Champions League. Eigenlijk kan dit helemaal niet”, is de stijlvolle centrale verdediger en basisspeler zelf niet het minst verbaasd over het sensationele draaiboek dat de Alkmaarders verwezenlijkten. En dat met een totaal van slechts twee miljoen euro aan aankopen en een zeer bescheiden budget van 28 miljoen euro. Een schijntje vergeleken met wat de ’topclubs’ in Nederland te besteden hebben. Ajax en PSV hebben het dubbele te verteren, Feyenoord smeet dit seizoen 10 miljoen meer over de balk.
Vanavond (aftrap 20.45 uur) zet de gewenste driepunter tegen Vitesse de kaasstad in lichterlaaie. Dan barst een volksfeest los, dat zijn weerga niet kent. Nog veel extremer dan in 1981, toen AZ, ook in eigen omgeving, niet eens zo heel geliefd was en er op het kampioensfeest zelfs nog een briljantjesaffaire oplichtte. De spelers van toen waren een hecht collectief, hadden lak aan hun trainer Georg Kessler en maakten op het veld zelf de dienst uit. Hun doelsaldo was ook spectaculairder: 101-30.
Trainer Louis van Gaal vindt de cijfers geen enkele maatstaf. „Toen was het spel veel trager. Ze stonden stil, daarom kon ikzelf nog zo goed meekomen”, zegt hij met wat zelfspot. „Kortom, het is appels met peren vergelijken. Er zijn trainers die denken dat ze toen beter konden voetballen dan nu gebeurt. Maar dat is echt niet zo. Al zouden ze ook beter zijn geweest als ze over onze hedendaagse faciliteiten hadden beschikt.”
Van Gaal roemt de arbeidsomstandigheden in Alkmaar: een beter trainingsveld en complex dan de traditionele Nederlandse top drie, zelfs betere faciliteiten dan bij Barcelona; zijn huidige club werkt met visie en korte lijnen. De trainer denkt dat AZ het op de hele wereld misschien wel het best voor elkaar heeft in de voorwaardenscheppende sfeer. En natuurlijk ook niet te vergeten: de club heeft volgens hemzelf een trainer/ coach met verstand van zaken.
De succestrainer heeft, eerlijk is eerlijk, de zaken geweldig naar zijn hand gezet. Hij kon ook werken in een oase van rust, met een management dat te allen tijde de kalmte bewaarde. De elfde plaats van vorig seizoen: het is nu Schnee von gestern. Het heden toont een degelijke, volwassen ploeg, die nauwelijks verschilt van de selectie van een jaar eerder. Niet voor niets tracht Dirk Scheringa het nu voor de lange termijn grotendeels bij elkaar te houden, inclusief de trainer. „Als je de statistieken erop nakijkt, zijn alleen Schaars en Jaliens erbij gebleven sinds ik hier begon”, zegt Van Gaal. „Elk jaar hebben we wel acht tot tien man doorgeselecteerd.”
Zo extreem wordt het nu dus bij lange na niet. Integendeel. Dirk Scheringa is ook niet van plan om te gaan investeren, al is een rechtsbenige verdediger van kaliber welkom om op Champions League-niveau mee te draaien. „De komende jaren blijft onze doelstelling, om via een plaats bij de eerste vier Europees voetbal te halen”, zegt de voorzitter/eigenaar. ,,Met de ambitie om zo hoog mogelijk te eindigen.”
Maar eerst moet de beer nog geschoten worden. Moussa Dembélé had er meteen na NAC al vertrouwen in. „Vitesse is goed. Maar wij zijn beter. We moeten alleen wel normaal blijven doen. Rond de Belgische interlands tegen Bosnië zei iedereen tegen me: ’jongens, dat redden jullie wel’. Nou, dat hebben we gezien. Zo mogen wij dus niet denken.”
Vandaar dat alles deze week zo normaal als maar mogelijk verliep. AZ heeft het in eigen hand en niemand zal er klagen als het, net als tegen NAC, met slecht voetbal gepaard gaat. Aanvoerder Stijn Schaars: „Dat ging met hangen en wurgen, maar daar moet nu niemand over zeuren. We moeten gewoon winnen. We hebben ons niet anders voorbereid dan anders en doen ook geen gekke dingen. Júist niet. Want je moet juist hetzelfde doen als waarmee we tot nu toe zover zijn gekomen.”
AZ 2008 - 2009
Re: AZ 2008 - 2009
Blij met de punten ...
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
Nu.nlAlkmaar bereidt zich feestend voor op wedstrijd
Uitgegeven: 18 april 2009 16:44
Laatst gewijzigd: 18 april 2009 16:44
ALKMAAR - Alkmaar bereidt zich al feestend voor op de kampioenswedstrijd van AZ zaterdagavond.
Op het Waagplein in het centrum van de stad hebben zich inmiddels ruim driehonderd mensen verzameld. De stemming zit er goed in en volgens de politie is het rustig.
Niet alleen veel voetbalsupporters trokken naar de stad, ook veel pers reisde naar Alkmaar om het feest te verslaan. AZ speelt om 20.45 uur tegen Vitesse.
Mozes kriebels, 300 mensen. Horen jullie dat, DRIEHONDERD MAN, ik herhaal, DRIEHONDERD MAN hebben zich al verzameld. Er kan geen kíp meer bij in de kroegen op het Waagplein! Kut-AZ!
Verdomme, wat ben ik gefrustreerd.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
Ik gok er zo maar op dat dat er meer gaan worden.. VEEL MEER!!!
En ja... wat moet je nu ook in hemelsnaam al in de kroeg als je ploegie vanavond kampioen kan worden?
En ja... wat moet je nu ook in hemelsnaam al in de kroeg als je ploegie vanavond kampioen kan worden?
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
-
Eh, bier drinken natuurlijk?banjavi schreef: En ja... wat moet je nu ook in hemelsnaam al in de kroeg als je ploegie vanavond kampioen kan worden?
Je wordt als AZ'er maar ééns in de 30 jaar kampioen dus dan zou ik als AZ-supporter ook al vanaf 9u 'sochtends in de kroeg staan.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Ik verwacht er ook veel meer. Wie weet worden het er wel een paar duizend. 

Heb je gezien wat voor weer het is? Ik zou het wel weten hoor.banjavi schreef:Ik gok er zo maar op dat dat er meer gaan worden.. VEEL MEER!!!
Prachtig interview met Van Gaal in het parool trouwens. Verplichte kost.
Duurt dan niet lang meer of Ajaxsupporters staan al 24 uur voor tijd in de kroeg.. ;)Thijs schreef:Eh, bier drinken natuurlijk?banjavi schreef: En ja... wat moet je nu ook in hemelsnaam al in de kroeg als je ploegie vanavond kampioen kan worden?
Je wordt als AZ'er maar ééns in de 30 jaar kampioen dus dan zou ik als AZ-supporter ook al vanaf 9u 'sochtends in de kroeg staan.
Verstandige supporters... waarom moet je perse veel bier achter je kiezen hebben om een kampioensfeest te vieren?

Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
-
Ik zeg nergens dat dat verplicht moet, ik ben alleen niet erg verbaasd dat er mensen om 16u in de kroeg staan.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Blij dat ik niet meer aan het Waagplein woon zeg!
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Je mag het natuurlijk ook gewoon plaatsen.Jeroen427 schreef:Prachtig interview met Van Gaal in het parool trouwens. Verplichte kost.

http://www.parool.nlVoor Louis van Gaal komt alles samen
AZ kan vanavond tegen Vitesse in eigen stadion stadion landskampioen worden. In zijn vierde jaar in Alkmaar kwam voor trainer Louis van Gaal alles samen. Alles waar Van Gaal voor staat en waar hij van houdt: harmonie, communicatie, teamdiscipline, spelers die elkaar sterker maken, spelers die op elkaar kunnen rekenen.
Oeps, dat vonden sommige mensen niet zo leuk. Van Gaal sprak, als trainer van AZ, enkele jaren geleden van 'mijn club' toen hij het over Ajax had. De liefde voor de Amsterdamse club was nog altijd onvoorwaardelijk. Maar hoe diep de liefde ook nog zit, een terugkeer naar Ajax is inmiddels uitgesloten, zegt Van Gaal. "Ik ga niet naar een andere Nederlandse club, dat heb ik Dirk beloofd. Ik ga alleen nog naar clubs van een bepaald kaliber, en dat is Ajax niet meer. Dat waren ze wel, maar nu is Ajax al bijna geen topclub meer."
Dirk is Dirk Scheringa. De voorzitter van AZ is gek van Van Gaal en probeert hem 'voor altijd' aan zijn club te binden. De trainer, die een contract heeft tot 2010, gaat daar vooralsnog niet op in. Hoe goed hij het ook naar zijn zin heeft, het liefst wil hij nog eens ergens bondscoach worden. "En als ik bij een club blijf, is het bijna uitgesloten dat ik bondscoach word. Omdat ik dan niet vrij ben."
Louis van Gaal staat op de drempel van een kampioenschap met AZ. Twee jaar geleden, aan de vooravond van Excelsior-AZ, noemde hij de landstitel - die er niet kwam - de grootste prestatie uit zijn carrière. Nu herhaalt hij dat, al is de woordkeuze iets anders: "Mijn grootste kunststukje."
Na landstitels met Ajax (1994,1995, 1996) en Barcelona (1998,1999) is het zijn zesde kampioenschap als trainer-coach. Als anderen het een bevestiging van zijn vakmanschap willen noemen, prima, maar hijzelf heeft dat niet nodig. Aan zelfvertrouwen heeft het hem nooit ontbroken. Hoge verwachtingspatronen calculeert hij in ('Dat is juist de uitdaging'), en druk voelt hij niet ('Omdat de druk die ik mezelf opleg altijd groter is dan die van de buitenwacht').
Gymnastiekleraar
"De laatste keer dat ik druk voelde was toen ik had getekend bij Ajax, als hoofdcoach, als opvolger van Beenhakker. Ik zat in de auto, reed naar huis en dacht: godverdorie, nou ben ik hoofdcoach. Toen voelde ik wel enige druk. Verder heb ik eigenlijk nooit zo veel druk gekend. Toen ik koos voor het vak van trainer- coach, zei mijn moeder al: 'Dat kun je niet doen, een vaste baan als gymnastiekleraar opgeven voor het voetbal.' Maar ja, ik deed het wel. Dat heeft allemaal met zelfvertrouwen te maken. Ik heb kennis, ervaring en een meer geëvalueerde visie opgebouwd, en daardoor veel zelfvertrouwen."
Toch, dat eerste moment als hoofdtrainer van Ajax, was er die rilling. "Ik had er altijd van gedroomd hoofdcoach te zijn. Nou, en dan ben je dat van jouw club, jouw favoriete club, met alle verantwoordelijkheid die erbij hoort. Terwijl ik op dat moment alleen driekwart jaar AZ had getraind, de A1 en het tweede van Ajax, en wat schoolvoetbalelftallen. Dat was mijn ervaring. Tja, dat is niet veel. Daarom wist ik toen nog niet dat ik het aan zou kunnen."
"Dat komt later. Dat is een proces. Je bent net aangesteld en dan ga je handelen. Maak je fouten, moet je corrigeren. En dan op een gegeven moment denk je: ja, ik kan wel wat. Maar het eerste jaar was een heel moeilijk jaar. Tot december schreven ze alleen maar over Johan Cruijff. En al die spelers die ik naast het elftal zette, Wouters, Vink, Roy, Van 't Schip, zaten allemaal op donderdagavond bij meneer Barend en Van Dorp. Of ik daar tegen kon? Nou, dat is toch gebleken? Ik ging gewoon door. Al die spelers moesten doen wat ik voor ogen had voor een speler op die positie in een team. Niet wat ze zelf wilden. En anders moesten ze weg."
De vergelijking met vorig seizoen is snel gemaakt. Na de teleurstellende elfde plaats moest in de zomer een aantal spelers vertrekken. Van Gaal neemt de betreffende spelers in bescherming. "Het is nu net of het aan die jongens heeft gelegen, maar dat is niet zo. Als op zeker moment het topsportklimaat er niet meer is, heeft iedereen daar zijn rol in gespeeld. Bovendien is het niet vreemd dat er spelers zijn vertrokken. Doorselecteren doe ik ieder jaar."
"Wie van een kleinere club naar AZ komt, krijgt te maken met mij, een eisende coach. En dat elke dag, elke minuut, elke seconde. Dat zijn de meeste andere trainers niet. Daar moet een speler mee om kunnen gaan, net als met het feit dat hij lager in de hiërarchie komt te staan dan hij gewend was."
Seedorf
"Hier wordt hij elke dag gewogen. Kun je dat managen, daar gaat het om. Bergkamp kon het bij Inter niet, maar bij Arsenal wel. Dat heeft te maken met kennis, ervaring en omgeving. Er zijn maar weinig spelers die de omgeving domineren. Eén ervan is Seedorf. Die heeft ook het meeste gewonnen, ongeacht de omgeving. Dát is knap."
Een jaar na dat rampseizoen, waarin Van Gaal eind maart aangaf te zullen vertrekken, is de landstitel bijna binnen. De vraag of AZ inmiddels Ajax heeft verdrongen in zijn hart, vindt Van Gaal niet relevant. "Ik ben geboren in Amsterdam, dat zal altijd een rol blijven spelen, ik heb bij Ajax gespeeld, ik ben er trainer geweest. Dus dat is een vraag die heel moeilijk te beantwoorden is. Maar ik heb bij AZ fantastisch gewerkt, en dat is voor mij ook belangrijk."
Hij gaf al eerder hoog op van de club, de organisatie, de daadkracht en de faciliteiten. Dit jaar kwam alles samen.
Alles waar Van Gaal voor staat en waar hij van houdt: harmonie, communicatie, teamdiscipline, spelers die elkaar sterker maken, spelers die op elkaar kunnen rekenen. Niet voor niets noemt hij de landstitel het succes van het team. "Dat heb ik hier ook vanaf dag één verkondigd: als we kampioen willen worden, moeten we als team acteren. Daar heb ik naar toe gewerkt,maar uiteindelijk hebben de spelers dat gedaan."
Kunt u daardoor ontroerd zijn? Na een korte stilte: "Nou, die momenten zijn er wel, ja. Bij de thuiswedstrijd tegen PSV was ik ontroerd. Daar zat heel veel druk op, omdat we de eerste twee wedstrijden hadden verloren."
"Achteraf kun je zeggen dat die wedstrijd cruciaal is geweest, want voor het management was het anders moeilijk geworden mij te handhaven. De spelers hebben toen negentig minuten lang geconcentreerd gevoetbald - helemaal niet zo goed, maar iedereen deed wat hij moest doen. En meer dan dat. Geweldig. Toen was ik echt ontroerd. Nee, dat gebeurt niet zo vaak, nee, dat ik zo'n gevoel heb."
Hoe zult u zich dit elftal later herinneren, afgezet tegen Ajax en Barcelona? "Als het elftal met de minste kwaliteit dat kampioen is geworden onder mijn leiding. Zo simpel is het, zo zie ik het als trainer. Maar ja, het is toch niet leuk om dat over dit elftal te zeggen?" Liever geeft Van Gaal er een andere draai aan. "Hun kracht is dat ze in het veld alles voor elkaar over hebben gehad en dat ze hebben uitgevoerd wat we hadden afgesproken. Dat is hun grote verdienste."
Showmaster
Mede daarom organiseerde Van Gaal dit seizoen weer een spelletjesavond voor de spelers en hun vrouwen. Al in zijn Ajaxtijd deed de trainer dat. "Maar als ik vind dat de groep niet goed in elkaar zit, doe ik het niet. Ze moeten het verdienen. Vorig jaar heb ik het niet gedaan, toen had ik er geen zin in. Het kost me veel tijd en energie, dus ik moet er wel zin in hebben. Samen met mijn kaartvriend steek ik de avond in elkaar. Wij zijn de showmasters. En elke avond die ik heb georganiseerd, was een topavond."
Zijn de spelers op het veld eigenlijk nog altijd verplicht het shirt in de broek te dragen? "Nee. Kijk, als ik ze op een gegeven moment elke keer maar weer moet corrigeren, ben ik natuurlijk een malloot als ik dat steeds blijf doen. Ik moet al zoveel corrigeren. Dus dan denk ik: ik doe het niet meer. Nu zie je dat steeds meer spelers het shirt over de broek dragen, want het vlees is zwak, hè."
Toch laat Van Gaal het zo. "Zo belangrijk is het uiteindelijk niet. Als de spelers in het veld maar doen wat ik zeg, dat vind ik veel belangrijker. Maar vijf jaar geleden zou ik het zo niet hebben gedaan. Twee jaar geleden nog niet eens. Waarom nu wel? Omdat ze proberen te doen wat ik zeg. Dat iedereen de stropdas goed knoopt en het shirt in de broek heeft, is alleen maar ondersteunend. Het zijn niet de hoofdmoten van mijn visie."
Mocht u in 2010 vertrekken, wie zou u dan moeten opvolgen bij AZ? "Dat is niet aan mij."
U adviseert de club niet? "Ja, als ze me dat vragen, doe ik dat. Maar het is niet zo gemakkelijk hoor om mij op te volgen."
Bestaat het risico dat ook spelers dan weggaan en dat het dan over is met het succes van AZ? "Nee, dat is onzin. Dan zou ik ook niet dood kunnen gaan. Bovendien: ik heb hier vorig seizoen ook supporters horen roepen: Van Gaal rot op!" (THEO BRINKMAN en RUUD RAMLER)
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 15/16
Ik zou het Romero wel gunnen als ie nog ff mag invallen vandaag.
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
1-0 pff in ieder geval niet volgende week...
met kerst grijpt Ajax in en stuurt deze 3 clowns weg.. 

-
Vitesse knalt voor de leuk nog wel even de 1-1 erin.
1-1. Van Wolfswinkel.
-
- AT Toto winner 15/16
Zoals het er nu voorstaat worden ze dan wel kampioen omdat Twente op achterstand staat maar ze kunnen het dus weer niet he net als twee jaar terug bij Excelsior.
-
HAHAHAHAHAHA 1-2 VITESSE!
-
JAJAJAJAJAAAAAAAA!!! Het gaat nog spannend worden...
-
- AT Toto winner 15/16
Wat een sukkels zeg.. excelsior all over again. Geen killers.
-
Ik denk dat Ajax wint, Twente wint en dan moeten we duimen dat Heerenveen hem ook wint en dan worden wij kampioen.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Sta je dan met z'n allen op het Waagplein. Hoeveel supporters hebben alvast een tattoo laten zetten? Ik lach me hier helemaal gek!
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
-
Hahahaha, even volhouden Vitesse! Ik moet naar de kroeg, maar ik stel het even uit. Cola en popcorn, yoehoe!
Al die bedroefde koppies, zij hebben een kutavond hoop ik.
Al die bedroefde koppies, zij hebben een kutavond hoop ik.
-
Lekker geen penalty. Fluit af Nijhuis!
-
- AT Toto winner 15/16
Wat zitten er bij AZ toch altijd lelijke mensen op de tribune.. je ziet de meest dwaze koppen in beeld telkens.