PSV 2008 - 2009
-
Hou toch op.. Je gaat deze neergang toch niet wijten aan een keeper? Verder harkt PSV al jaren de miljoenen binnen die Ajax en dit jaar Twente laten liggen.Frank schreef:Het moest er een keer van komen, het kan niet ongestraft blijven als er een aantal jaar achter elkaar minimaal een linie van je elftal vertrekt.
Ajax heeft in het verleden hetzelfde probleem gehad en zie waar die nu staan europees gezien.
Het komt voor mij niet als een verrassing (ze hebben het nog lang uit kunnen stellen, met Gomes als voornaamste oorzaak), en het zou me ook niets verbazen als ze gewoon als vierde eindigen in deze (zware) poule.
Als je daarnaast een trainer hebt die inderdaad alleen maar lijkt te denken aan verdedigen (zeker als de enige creativiteit thuis zit), dan houdt het helemaal snel op.
Sorry, totaal geen medelijden met dit trieste zooitje wat zich psv noemt.
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Waarom is psv helemaal leeggeroofd afgelopen seizoen aldus de commentator? Volgens mij zijn alleen Gomes en Farfan vertrokken of vergis ik me? Mooie goals van Liverpool trouwens, met name 2 en 3. Het gaat nog knap lastig worden trouwens tegen Marseille. Ow, schattig die 300 boertjes die tijdens een CL wedstrijd in Liverpool 'helemaal niets in Amsterdam' blijven zingen. Dat was na 5 minuetn ook gelijk afgelopen 

Je spreekt jezelf hier tegen. Eerst impliceer je dat PSV aanvallend had moeten spelen. Vervolgens dat PSV met een counter een puntje had moeten stelen. Het is het een of het ander, niet allebei.Zlatan Son of God schreef: Helemaal mee eens Frank, maar de aanval is de enige optie je weet dat je niet kan leunen op de verdediging. Het is spijtig dat Stevens deze wedstrijd al gelijk als verloren beschouwde. Want hij heeft gewoon niet willen gaan voor een gestolen puntje (vieze counter)
Dat het niet lukte is een ander verhaal maar dat laatste (met een counter een punt stelen) heeft PSV overigens wel degelijk geprobeerd.
Precies. Ajax slaagde er toen, met een ongelooflijke hoop mazzel, wel in een puntje mee te nemen. Maar de manier van spelen van Ajax was destijds exact hetzelfde als die van PSV gisteren. Met veel mensen achter de bal op een counter gokken. Met een dergelijke speelwijze is, bij dergelijke krachtsverschillen, ook helemaal niks mis. Het is de enige manier om wat te halen en in ieder geval de schade beperkt te houden.Zlatan Son of God schreef: Zoals Ajax ooit uit bij Valencia volgens mij.
Geloof maar dat PSV tegen een veel grotere nederlaag was aangelopen als het vol op de aanval was gaan spelen. En dan was de ploeg en de coach weer naiviteit verweten.
Verder is het natuurlijk gewoon een feit dat PSV de laatste jaren aanzienlijk aan kwaliteit heeft ingeboet. Spelers als Cocu, Gomes, Alex en Farfan zijn er niet meer en hun vervangers zijn simpelweg een niveautje minder.
In de competitie kun je daar nog wel mee wegkomen, in europees verband niet. Absoluut geen schande, wel een gegeven.
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Ja hallo, Alex is al drie jaar weg, Cocu al 2. Vroeger hadden wij ook nog Bergkamp en Rijkaard.
Liverpool is niet goed in het spel maken. Door met 6 verdedigers te spelen hoeven ze geen moeite te doen om bij de 16 te komen. En voorin loopt genoeg individuele kwaliteit om een wedstrijd te beslissen. Ik wil niet zeggen dat je met 6 spitsen moet gaan spelen, maar dit ging nergens over natuurlijk.
Liverpool is niet goed in het spel maken. Door met 6 verdedigers te spelen hoeven ze geen moeite te doen om bij de 16 te komen. En voorin loopt genoeg individuele kwaliteit om een wedstrijd te beslissen. Ik wil niet zeggen dat je met 6 spitsen moet gaan spelen, maar dit ging nergens over natuurlijk.
Als je in jaren praat zijn zowel Alex als Cocu pas een kleine anderhalf jaar weg. In 2007 bereikte PSV met hen nog de kwartfinale van de CL.Spijker schreef:Ja hallo, Alex is al drie jaar weg, Cocu al 2. Vroeger hadden wij ook nog Bergkamp en Rijkaard.
Zonder hen ging het vorig seizoen europees al een stuk minder. Nu ook Gomes en Farfan nog eens zijn vertrokken wordt het internationaal een nog moeilijker verhaal. Zo simpel is het.
Volgens mij is het nog altijd zo dat je tegen een verdedigend ingestelde ploeg het spel meer moet maken dan tegen een ploeg die aanvalt.Spijker schreef: Liverpool is niet goed in het spel maken. Door met 6 verdedigers te spelen hoeven ze geen moeite te doen om bij de 16 te komen.
Dat laatste was ook gezegd als PSV het op de aanval had gegooid en met 6-0 de bietenbrug was opgegaan.Spijker schreef: Ik wil niet zeggen dat je met 6 spitsen moet gaan spelen, maar dit ging nergens over natuurlijk.
- Jinne
- Site Admin
Voetbalzone.nl
PSV hoopt binnen enkele weken een contract te kunnen sluiten met Henrik Larsson, zo meldt het Brabants Dagblad. De ervaren spits, die vorige week 37 jaar werd, heeft bij Helsingborgs IF een aflopend contract in november. Naar verluidt wil de Eindhovense club zo snel mogelijk haar slag slaan en de Zweed inlijven. Het is volgens de Brabantse krant nog onduidelijk of Larsson vóór 1 januari, als de transfermarkt weer opengaat, al getransfereerd kan worden. De reglementen van de diverse (internationale) voetbalbonden moeten uitwijzen of Larsson als clubloze speler eerder te contracteren is. Zo niet, dan zal hoofdtrainer Huub Steven met ingang van 1 januari 2009 over de nog steeds topfitte international kunnen beschikken.
Naar verluidt wil PSV de voormalig speler van onder meer Barcelona, Celtic en Manchester United voor een halfjaar vastleggen. Na afloop van dit seizoen hoopt de regerend landskampioen alsnog een contract te kunnen sluiten met Mevlüt Erdinç, de jonge en talentvolle aanvaller van het Franse Sochaux. Door de ontwikkelingen bestaat de kans dat Danko Lazovic tijdens de winterstop naar een andere club verhuist.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Nee hoor, je pompt de bal naar voren of je kan zo doorlopen tot de 16 en precies daar hebben ze met jongens als Keane, Kuyt en Torres genoeg lopen om 6 man te omzeilen en dus een duel te beslissen. Neem die 2-0. Torres speelt twee man uit alsof het niets is en de andere 2 in het centrum stonden lucht te dekken.
Ook met deze opstelling had het 6-0 kunnen worden. Na de 2-0/na de rust vond Liverpool het welletjes, getuige ook de wissels.
Ook met deze opstelling had het 6-0 kunnen worden. Na de 2-0/na de rust vond Liverpool het welletjes, getuige ook de wissels.
-
PSV valt nog te vaak aan naïviteit ten prooi
door Frans van den Nieuwenhof.
Een paar meesterlijke demonstraties van traptechniek en doelpunteninstinct hebben PSV gisteravond op Anfield vrijwel kansloos gemaakt in de strijd om overwintering in de Champions League. Met een 3-1 overwinning bevestigde Liverpool nog eens wat eigenlijk al bekend was: de kampioen van Nederland kan zich niet meer meten met de clubs die behoren tot de top vier uit de grote voetballanden.
Na Fiorentina (vorig seizoen) en Atlético Madrid (twee weken terug) was Liverpool de derde prominente club die geen landstitel of tweede plek in eigen competitie nodig heeft om het verschil met de Nederlandse top te onderstrepen.
De klasse van Liverpool betaalde zich vooral uit bij het tweede doelpunt. Dat viel na een razendsnelle aanval over rechts, waarbij Torres een hard aangesneden voorzet aan de koele Keane bood. De spits had aan een subtiele voetbeweging genoeg om het duel te beslissen.
Hoewel het veldspel van PSV voor rust bij vlagen niet onaardig was, viel het team te vaak aan naïviteit ten prooi. Onthutsend was de manier waarop de toch ervaren verdediger Bréchet stond te dekken bij de eerste corner van de wedstrijd. Gerrard, die na rust zijn 100ste treffer voor Liverpool zou maken, trapte de bal hard voor het doel en Torres liep gemakkelijk weg van Bréchet, waarna Kuijt de rebound benutte: 1-0. Halverwege de eerste helft kreeg Torres nóg een goede kopkans, toen de Fransman andermaal niet meesprong in de lucht. Het kostte Bréchet zijn plaats.
Voor de grote meerderheid van de PSV-spelers was 'Anfield' een nieuwe ervaring. Van de achttien man die precies anderhalf jaar geleden in de selectie zaten, waren gisteren alleen Simons, Culina, Salcido en toenmalig debutant Marcellis actief. Addo zat dit keer op de tribune, de dertien anderen troffen Liverpool voor het eerst.
Hoewel PSV na vijf beurten eindelijk kon scoren tegen Liverpool (Koevermans bepaalde de eindstand op 3-1) vormen de recente ontwikkelingen een illustratie van de achterstand die PSV in enkele jaren heeft opgelopen. Voor het eerst in vijf jaar verloor de ploeg zijn eerste twee wedstrijden in de Champions League. Toenmalig coach Guus Hiddink accepteerde daarvoor in 2003 geen excuses en greep die misperen destijds, tegen AS Monaco en Deportivo La Coruña, aan om te gaan bouwen aan een totaal nieuw team waarin plaats was voor charismatische spelers als Cocu, Van Bommel, Gomes, Alex en Farfán.
Het huidige elftal mist dergelijke 'karakters'. Veel spelers zijn nog te jong óf te flets om zware klussen te kunnen klaren. Het was veelzeggend dat Huub Stevens zijn ploeg behoorlijk had verbouwd om een nederlaag te voorkomen. Opmerkelijk voor een coach die de laatste weken zo hamerde op 'het proces' waarmee hij bezig is. Er stond zelfs maar één speler (Isaksson) op dezelfde plek als begin augustus in het laatste serieuze oefenduel. Het is de vraag of die veranderingen het vertrouwen van het team niet eerder aantasten dan versterken.
www.brabantsdagblad.nlPSV rekent op komst Larsson
door Frans van den Nieuwenhof. donderdag 02 oktober 2008 | 02:54 |
LIVERPOOL - PSV hoopt binnen enkele weken een contract te kunnen sluiten met Henrik Larsson. De Zweedse spits, die vorige week 37 jaar werd, heeft bij zijn club Helsingborg IF een aflopend contract. De competitie in Zweden loopt af op 9 november.
PSV wil de transfervrije Larsson daarna zo snel mogelijk inlijven. Het is nog onduidelijk of Larsson vóór 1 januari - als de markt weer opengaat - al getransfereerd kan worden. PSV onderzoekt die mogelijkheid. De reglementen van de diverse (internationale) voetbalbonden moeten uitwijzen of Larsson als clubloze speler eerder te contracteren is. PSV is eventueel bereid te wachten tot januari om de spits dan aan te trekken.
De komst van de Zweed moet PSV helpen om de productiviteit van de aanval te verhogen. De 93-voudig international is nog steeds topfit. Hij scoorde dit seizoen twaalf keer voor Helsingborg en had bovendien acht assists. Eergisteren was hij nog goed voor een treffer en een voorzet in het uitduel met Malmö FF (1-2), waardoor Helsingborg de derde plaats op de ranglijst wist vast te houden.
PSV wil Larsson, die eerder speelde voor onder meer Feyenoord, Celtic, Barcelona en Manchester United, vermoedelijk voor een halfjaar vastleggen.
Na afloop van dit seizoen hoopt de club alsnog een contract te kunnen sluiten met Mevlut Erding, de spits van Sochaux. Door de ontwikkelingen bestaat de kans dat Danko Lazovic tijdens de winterstop naar een andere club verhuist.
Dus de 37-jarige Larsson is beter dan Lazovic?

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Dat ben ik niet met je eens. Nog niet zo lang geleden verloor Ajax dik van Bremen met een ultradefensieve opstelling en won het dik van datzelfde Bremen met een offensieve opstelling en tactiek.Jim schreef: Het is de enige manier om wat te halen en in ieder geval de schade beperkt te houden.
Bovendien zei Stevens voor het seizoen stoer dat hij wel even 30 meter verder naar voren zou gaan spelen dan Sef. Als het om andere coaches gaat ben je doorgaans de eerste om op dergelijke uitspraken terug te wijzen.
-
Wat een domme opstelling. Simons en Brechet zijn beiden libero's, Simons voor achter het middenveld en Brechet voor achter de defensie. Dan moet je kiezen welke je opstelt, want je laat een libero niet mandekken. Verder totaal geen goede formatie, dus geen organisatie om te voetballen. Pure armoede leek het.
En waar blijft dat megatalent(zoals werd gesuggereerd) Manco nou dan?
En waar blijft dat megatalent(zoals werd gesuggereerd) Manco nou dan?
Zeg niet dat een verdedigende speelwijze altijd de enige (juiste) manier is om een resultaat te halen. Gisteravond echter wel, gezien het enorme krachtsverschil tussen de twee ploegen. Een beduidend groter verschil dan er destijds tussen Ajax en Bremen was.Jöhnk schreef:Dat ben ik niet met je eens. Nog niet zo lang geleden verloor Ajax dik van Bremen met een ultradefensieve opstelling en won het dik van datzelfde Bremen met een offensieve opstelling en tactiek.Jim schreef: Het is de enige manier om wat te halen en in ieder geval de schade beperkt te houden.
Dat laatste klopt. Net zoals het klopt dat Stevens eerder die stoere offensieve praatjes verkondigde. Is inderdaad niet zo handig, maar dat soort teksten bezigen veel coaches als het zomerzonnetje nog heerlijk schijnt en de druk van het moeten presteren nog niet direct aanwezig is.Jöhnk schreef: Bovendien zei Stevens voor het seizoen stoer dat hij wel even 30 meter verder naar voren zou gaan spelen dan Sef. Als het om andere coaches gaat ben je doorgaans de eerste om op dergelijke uitspraken terug te wijzen.
Zo riep Van Basten vooraf ook dat Oranje aanvallend en dominant moest gaan spelen. Koeman deed dat in zijn Ajax-periode eveneens voorafgaand aan een nieuw seizoen. Onverstandig, want in de praktijk komt daar doorgaans niet zo veel van terecht.
Verder wil ik beslist niet de indruk wekken een Stevens-fan te zijn. Hoewel hij als coach ontegenzeggelijk een behoorlijke staat van dienst heeft, komt hij op mij vooral over als een snel op de teentjes getrapte sergeant-majoor.
Zoals bekend ben ik wel een fan van de analist van gisteravond. Zo bezien zou ik dus van de gelegenheid gebruik kunnen maken, onder verwijzing naar diens internationale prestaties met PSV, Stevens van onder uit de zak te geven. Maar dat vind ik te gemakkelijk. Want ik ben van mening dat je Stevens v.w.b. de wedstrijd van gisteravond nauwelijks wat kunt verwijten.
Maar je haalt wel de wedstrijd Valnecia-Ajax aan om je stelling kracht bij te zetten. Mag ik vragen waarom? Dat vond ik destijds de zwakste wedstrijd in de gehele campagne en het behaalde punt was voornamelijk te danken aan geluk en niet aan tactiek.Jim schreef:Zeg niet dat een verdedigende speelwijze altijd de enige (juiste) manier is om een resultaat te halen. Gisteravond echter wel, gezien het enorme krachtsverschil tussen de twee ploegen. Een beduidend groter verschil dan er destijds tussen Ajax en Bremen was.
De thuiswedstrijd waarin Ajax aanvallender speelde vond ik indrukwekkender.
Ik geloof best in een verdedigende tactiek, maar ik geloof niet in louter tegenhouden. Je moet namelijk ook dreiging (en dus aansluiting) naar voren hebben, anders maak je het je tegenstander te makkelijk. Van op de counter gokken was gisteren geen sprake.
Over Stevens: ik ben nooit zo onder de indruk van hem geweest. Hij kan een aardige organisatie neerzetten, maar veel meer ook niet.
-
Maar hij speelt daar niet meer en het lijkt me dat een 37-jarige speler toch wel iets van verval toont. Larsson is wel een slimme speler, maar tegelijkertijd weten 2 spitsen alvast waar ze aan toe zijn. Lazovic en Koevermans zijn nog verder weggezakt in de rangorde.Thomas schreef:Als Larsson nog zo goed is als gedurende z'n periode bij Barcelona en Manchester dan zou dit wel eens een hele slimme zet kunnen zijn.