Feyenoord 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door 999 » vr mei 22, 2009 11:11 am

Marillion schreef:Geen sluitende begroting betekent toch gewoon geen licentie? Wat zou in de praktijk overigens nu het verschil zijn tussen het werken met 37 of 39 miljoen? Moet je dan besluiten om niet die back van NEC te halen? Dan lijkt het me dat je snel bent uitgetwijfeld.
Aan de andere kant maakt dan twee miljoen meer op de begroting kwa schuldenlast ook niet zoveel meer uit.Maar het moddergooien is begonnen .. Jammer ..

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door brigade zuid » vr mei 22, 2009 11:14 am

Peter Houtman de stadionspeaker moet wegens de bezuinigingen ook weg zeiden ze gisteren.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Jöhnk » vr mei 22, 2009 11:14 am

2 miljoen bijlenen maakt misschien niet zoveel uit, maar als je dat tien seizoenen lang doet dan kom je dus uit op 20 miljoen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Marillion » vr mei 22, 2009 11:14 am

Nou ja, als je moet kiezen tussen 2 miljoen extra schuld of een matige back terwijl je al een matige back in huis hebt dan wist ik het wel. Ik weet overigens niet hoeveel ze in die jongen moeten gaan investeren hoor. Het is maar speculatie van mijn kant.

Maar als ik hun was zou ik er eerst voor zorgen dat de financiële kant op orde is. Anders gaat het van kwaad tot erger. De stop moet er in. Gewoon eerst zorgen dat je niet meer uitgeeft dan er binnenkomt. Dan kun je langzaam wat schulden weg gaan werken. Ondertussen zul je moeten proberen om veel met jeugd en transfervrije spelers te werken en als het even kan wat dure jongens te lozen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door 999 » vr mei 22, 2009 11:18 am

brigade zuid schreef:Peter Houtman de stadionspeaker moet wegens de bezuinigingen ook weg zeiden ze gisteren.
Oud nieuws ..

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door 999 » vr mei 22, 2009 11:24 am

Marillion schreef:Nou ja, als je moet kiezen tussen 2 miljoen extra schuld of een matige back terwijl je al een matige back in huis hebt dan wist ik het wel. Ik weet overigens niet hoeveel ze in die jongen moeten gaan investeren hoor. Het is maar speculatie van mijn kant.

Maar als ik hun was zou ik er eerst voor zorgen dat de financiële kant op orde is. Anders gaat het van kwaad tot erger. De stop moet er in. Gewoon eerst zorgen dat je niet meer uitgeeft dan er binnenkomt. Dan kun je langzaam wat schulden weg gaan werken. Ondertussen zul je moeten proberen om veel met jeugd en transfervrije spelers te werken en als het even kan wat dure jongens te lozen.
Ja zo kan ik het ook, je kan ook kiezen voor twee miljoen extra schuld en een goede back .. tjesus ..

Feyenoord komt dit nooit te boven ( of het gaat heel lang duren ) , of er moet zich inderdaad zo'n oliesjeik aanbieden.De scouting is ook al jaren prut en er zal toch echt flink doorgeselecteerd moeten worden ..

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door wimpey » vr mei 22, 2009 11:26 am

brigade zuid schreef: De avonturen van Sint Nicolaas en de rijke Arabier..
Zou de titel van een boekje kunnen zijn dat ik de kinderen voorlees. :biggthumpup.gif:

Heden bij Dick Bruna:

De avonturen van St. Nico, de rijke Arabier en de berooide kakkerlak. :smallgrin.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door brigade zuid » vr mei 22, 2009 12:00 pm

:smallgrin.gif:

En daar komt dan natuurlijk een vervolg op:

Deel 2 - Sint Nicolaas en de rijke arabier beloven een zak met geld
Deel 3 - Sint Nicolaas en de rijke arabier gaan er als een dief in de nacht vandoor
Deel 4 - Sint Nicolaas en de rijke arabier: feyenoord failliet

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Marillion » vr mei 22, 2009 12:13 pm

999 schreef:
Marillion schreef:Nou ja, als je moet kiezen tussen 2 miljoen extra schuld of een matige back terwijl je al een matige back in huis hebt dan wist ik het wel. Ik weet overigens niet hoeveel ze in die jongen moeten gaan investeren hoor. Het is maar speculatie van mijn kant.

Maar als ik hun was zou ik er eerst voor zorgen dat de financiële kant op orde is. Anders gaat het van kwaad tot erger. De stop moet er in. Gewoon eerst zorgen dat je niet meer uitgeeft dan er binnenkomt. Dan kun je langzaam wat schulden weg gaan werken. Ondertussen zul je moeten proberen om veel met jeugd en transfervrije spelers te werken en als het even kan wat dure jongens te lozen.
Ja zo kan ik het ook, je kan ook kiezen voor twee miljoen extra schuld en een goede back .. tjesus ..
Tja, in Rotterdam hebben ze kennelijk moeite met prioriteiten stellen. Los van of die jongen nou goed is of niet. In deze situatie ligt je prioriteit bij het saneren van de schulden. Zo lang je dat niet doet zal het alleen maar erger worden. Leningen afsluiten om weer andere leningen af te betalen. Ze hebben alle trucs inmiddels wel uitgehaald. Met die talentpools is er zelfs al een voorschot genomen op eventuele opbrengsten van transfers.

Op zo'n moment zou een nieuwe linksback echt het laatste zijn waar ik in ging investeren. Want wat voor een constructie ze ook verzinnen, het kost geld. En dan heb je Tim de Cler dus gewoon in huis. Je moet die jongen een dik salaris betalen, laat 'm er dan ook voor spelen. Zou die jongen nou echt zo veel minder zijn? Is dat nu de stap die de club verder helpt? Al was hij de beste linksback op aarde. Ik ging daar nu niet in investeren.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Duke » vr mei 22, 2009 12:19 pm

Heb je toevallig De Cler nog zien invallen gisteren? Zelden iemand zo ongeïnspireerd het veld op zien lopen. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door peter » vr mei 22, 2009 12:34 pm

Fernandez is een rechtsback.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Marillion » vr mei 22, 2009 12:45 pm

:biggrin.gif: :blush.gif:

Maar vul dan voor De Cler maar een rechtsback in die ze nu al hebben. Verhaaltje blijft hetzelfde. De financiële kant in orde brengen heeft prioriteit boven het aantrekken van spelers.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door El Clavo » vr mei 22, 2009 3:56 pm

Zullen we het nog even over de wedstrijd van gisteren hebben? :drecul.gif:

Trouwens, kan dat legioen fabeltje eindelijk eens de prullenbak in? 22000 kaarten, 3 keer hand in hand, 2 keer we shall not be moved en 3 keer we love you feyenoord. Wat een aanfluiting. Laat het maar lekker naar de klote gaan daar.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Jöhnk » vr mei 22, 2009 4:20 pm

Vergeet de vijf keer 'Lurling, je moeder is een ****' niet.

Toch nog even terug naar de financien. :smallgrin.gif:
'KNVB stelt Feyenoord opnieuw onder curatele'

Analist Emile Schelvis kwam op Radio Rijnmond met het gerucht dat Feyenoord opnieuw onder curatele zou zijn geplaatst door de KNVB. Dat zou betekenen dat de club voor alle uitgaven toestemming moet hebben van de KNVB.

De schuld zou veel groter zijn dan de gemelde 21 miljoen, omdat de rente over de schuld daarin niet zou zijn meegenomen. Het zou volgens Schelvis mogelijk zijn dat deze twee keer zo hoog zou zijn dan aangenomen. Perridon deed zondag vergelijkbare uitlatingen over een veel hogere schuld.

Een en ander is nog door niemand bevestigd.
Feyenoord Netwerk

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Banjavi » za mei 23, 2009 8:58 am

Feyenoord wil spelers geen winstpremies meer geven
Feyenoord is van plan de wedstrijdpremies voor een overwinning en een gelijkspel af te schaffen. De Rotterdamse club is daar momenteel over in gesprek met de spelersraad, zo meldt AD/Sportwereld.

Feyenoord keert, zoals iedere club in de eredivisie, na winst of een gelijkspel een premie uit aan alle betrokken spelers. Nu de Rotterdammers echter met een schuldenlast van meer dan twintig miljoen euro kampen willen ze die premies afschaffen om op die manier te bezuinigen.

Wel zal de Stadionclub een premie uitdelen bij prestaties over een heel seizoen, zoals het winnen van de KNVB Beker of het behalen van Europees voetbal. Door de extra inkomsten die die prestaties met zich meebrengen zijn premies in dat geval geen probleem.

Overigens is het nog maar zeer de vraag of dit plan ook daadwerkelijk uitgevoerd zal worden. De meeste spelers hebben in hun contract vastgelegd staan dat zij recht hebben om winstpremies. Feyenoord hoopt middels overleg met de spelersraad alsnog tot een akkoord te komen, ondanks dat de meningen in de selectie volgens het AD verdeeld zijn.
voetbalprimeur.nl
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Banjavi » za mei 23, 2009 9:00 am

El Clavo schreef:Zullen we het nog even over de wedstrijd van gisteren hebben? :drecul.gif:

Trouwens, kan dat legioen fabeltje eindelijk eens de prullenbak in? 22000 kaarten, 3 keer hand in hand, 2 keer we shall not be moved en 3 keer we love you feyenoord. Wat een aanfluiting. Laat het maar lekker naar de klote gaan daar.
Neej, dat kan kan niet de prullenbak in.
Legioen 'hondstrouw'
22 mei 2009 K

Ondanks het rampzalige seizoen zijn er inmiddels alweer bijna 30.000 seizoenkaarten verkocht. De verwachting is dat dat aantal nog wel zal stijgen naar 35.000. Dat is een kwestie van ‘onvoorwaardelijke trouw’, zegt voorzitter Eric van Dorp van de Feyenoord Supporters Vereniging. Feyenoord woordvoerder Vader in het Algemeen Dagblad: "Er is toch vertrouwen, dat komt door Been en door de periode dat het dit seizoen een tijdje wel goed is gegaan. Veel mensen willen toch zeker zijn van hun plekje."
En deze nog:
AD: Feyenoord nog niet onder curatele
23 mei 2009 K

Volgens het Algemeen Dagblad staat Feyenoord nog niet onder curatele bij de KNVB, zoals her en der vermeld wordt. Feyenoord bevindt zich in de zogenoemde categorie 2 van de KNVB, dat een controlesysteem toepast om de financiële situatie van clubs te toetsen. In categorie 3 zitten alle gezonde clubs, in categorie 1 wordt de situatie nijpend. Of Feyenoord daadwerkelijk in die gevarenzone terecht komt, wordt pas in oktober duidelijk. Pas dan moet de club alle cijfers en stukken indienen bij de KNVB, waarna een accountant bepaalt hoe de club er werkelijk voorstaat.
Been: niets is sterker dan dat éne woord
23 mei 2009 K

In De Telegraaf liet Mario Been weten er alle vertrouwen in te hebben dat het goedkomt met Feyenoord. "Natuurlijk is het een lastige situatie waar we in zitten. Maar iedereen kent die regel uit dat lied: niets is sterker dan dat éne woord, Feyenoord. Dit is zo'n sterke club, dat ik alle vertrouwen heb dat het goed komt. Al zullen we daar tijd voor nodig hebben."
Feyenoord Netwerk
"Ook bij Excelsior en NEC was er niet veel geld en heb ik geleerd om inventief te zijn. Op zich staat er niet zo'n verkeerde selectie. En met nog twee à drie versterkingen erbij heb ik er alle vertrouwen in. En als dat niet mogelijk blijkt te zijn, zullen we het met jonge talenten moeten doen. Zowel de A-jeugd als de B-jeugd van Feyenoord is kampioen geworden. De sportieve toekomst ziet er helemaal niet zo slecht uit, alleen zullen de verwachtingen voor de korte termijn dan bijgesteld moeten worden. Dan moeten we gaan bouwen en moet niemand gaan praten over een kampioenschap."
Feyenoord Netwerk
Meer: De Telegraaf
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door 999 » za mei 23, 2009 9:51 am

CLUB IN NOOD

Feyenoord kan momenteel zelfs geen transfervrije speler aantrekken


ROTTERDAM, zaterdag

Na een sportief mislukt seizoen verkeert Feyenoord in grote financiële problemen. De begroting wordt met ruim zes miljoen teruggebracht, zodat er totaal geen speelruimte is om broodnodige versterkingen te halen. Op dit moment kan de geplaagde club zelfs geen transfervrije speler aantrekken, omdat er op de drastisch gesnoeide begroting geen ruimte is voor een extra salaris. Te midden van alle malaise blijft de nieuwe trainer Mario Been optimisme prediken. „Natuurlijk is het een lastige situatie waarin we zitten. Maar iedereen kent die regel uit dat lied: niets is sterker dan dat éne woord, Feyenoord. Dit is zo’n sterke club, dat ik alle vertrouwen heb dat het goed komt. Al zullen we daar tijd voor nodig hebben.”

In de Maashal van Stadion Feyenoord hangt een enorme panoramafoto van de voetbaltempel, gemaakt op 8 mei 2002, de avond dat Feyenoord in de eigen Kuip met winst in de UEFA Cupfinale zijn status als voetbalgrootmacht bevestigde. Onder die foto bevindt zich een deur, waardoor de Feyenoord-spelers iets meer dan zeven jaar later, op 21 mei 2009, als geslagen honden uit de kleedkamer kwamen. Afgedroogd door NAC Breda zag Feyenoord zelfs de laatste kans op een minimale troostprijs vervliegen. De neergang van Feyenoord in één beeld gevangen.

De rampspoed die Feyenoord treft, kent geen grenzen. In dezelfde week dat het sportieve drama compleet werd, spatte ook de zeepbel van de miljoeneninvestering door ’Feyenoord-gezinde’ zakenmannen uiteen. Zoals de zaken er nu voorstaan, zal Feyenoord op eigen kracht uit het financiële moeras moeten kruipen.

Na het afbreken van de gesprekken zette Michel Perridon een frontale aanval in op de directie van Feyenoord, die door de clubleiding onbeantwoord wordt gelaten. Nuchter bekeken is het te begrijpen dat Feyenoord na drie maanden een punt zet achter de vruchteloze gesprekken, die als vertrekpunt een investering van zestig miljoen euro hadden, maar op het laatst om een lening van naar verluidt tien miljoen euro bleken te gaan. Met dezelfde tegenprestatie: verregaande invloed voor Perridon en compagnon Rob Slotboom. De poging van Perridon om via de amateurtak SC Feyenoord alsnog voet aan de grond te krijgen wordt door insiders als kansloos beschouwd.

Wat wel blijft hangen uit de hele affaire is de resolute stelling van Perridon dat de financiële situatie van Feyenoord veel slechter is dan de directie aangeeft. Waarbij hij zich behalve op zijn eigen zakelijk inzicht ook beroept op de expertise van Gerard Bouwer, gerespecteerd accountant en KNVB-official. Algemeen directeur Eric Gudde heeft op zijn beurt de afgelopen dagen bij herhaling bezworen dat de schulden maximaal 21 miljoen euro bedragen. Iets om hem aan te houden.

Feyenoord stelt bovendien dat de vergelijking door Perridon met Fortuna geen hout snijdt, omdat de club in categorie II van het licentiesysteem zit en bij een terugval naar categorie I drie jaar de tijd krijgt de problemen aan te pakken, voordat de licentie in gevaar komt.

Been en technisch adviseur Leo Beenhakker staan intussen voor de onbegonnen opgave om met een lege portemonnee het elftal een kwaliteitsimpuls te geven. Het is niet vreemd dat Beenhakker zichzelf afvraagt waar hij aan begonnen is.

Aan de andere kant blijkt Feyenoord ondanks alles nog altijd een gevoelige snaar te raken bij veel mensen. Niet alleen bij Het Legioen – er zijn alweer 29.000 seizoenskaarten verkocht – maar ook onder kapitaalkrachtige supporters. Gedurende de maandenlange gesprekken met Perridon werd een investeerder van buiten zijn groep bereid gevonden te investeren in Dani Fernandez, de enige aankoop tot nu toe. Buiten de komst van de rechtsback is er voorlopig niks mogelijk zonder externe financiering, terwijl bijvoorbeeld de transfervrije Jurek Dudek zit te wachten op een voorstel van Feyenoord.

Been: „Op zich staat er niet zo’n verkeerde selectie. Met twee à drie versterkingen heb ik er alle vertrouwen in. Als dat niet mogelijk blijkt, moeten we het met jonge talenten doen. Zowel de A- als de B-jeugd van Feyenoord is kampioen geworden. De sportieve toekomst ziet er helemaal niet zo slecht uit, alleen moeten de verwachtingen voor de korte termijn dan bijgesteld worden.”

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door brigade zuid » za mei 23, 2009 8:07 pm

Zowel de A-jeugd als de B-jeugd van Feyenoord is kampioen geworden.
Dat is idd wel kut.. heb het idee dat ze het wat beter voor elkaar hebben dan AJAX.. maargoed heb daar te weinig kijk op. Maar het zou hun redding kunnen zijn.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door El Clavo » zo mei 24, 2009 9:14 am

banjavi schreef: Neej, dat kan kan niet de prullenbak in.
30.000 voor de 'grootste club van Nederland' ?

:biggthumpup.gif:

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Lionel » zo mei 24, 2009 11:01 am

brigade zuid schreef:
Zowel de A-jeugd als de B-jeugd van Feyenoord is kampioen geworden.
Dat is idd wel kut.. heb het idee dat ze het wat beter voor elkaar hebben dan AJAX.. maargoed heb daar te weinig kijk op. Maar het zou hun redding kunnen zijn.
Dus? Volgens mij speelden veel jongens in Jong Ajax die eigenlijk nog in de A mochten spelen. Wie er in de jeugd kampioen wordt boeit me niet.
IK GELOOF!!!!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door brigade zuid » zo mei 24, 2009 11:26 am

Nee oke maar bij de ek onder 17 waar Nederland vorige week aan mee deed was fnoord ook hofleverancier met 7 spelers en die enkele Ajacied die meededen waren toch vooral de dienende spelers, geen uitblinkers.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Jöhnk » zo mei 24, 2009 11:50 am

Dat elftal bestond sowieso voornamelijk uit waterdragers. Afwachten of er iemand van die jongens doorbreekt. Misschien die spits.

De A-jeugd van Feyenoord is gisteren kansloos uitgeschakeld op het toernooi van Terborg.

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Lionel » zo mei 24, 2009 12:42 pm

Ach, als er per lichting 1 topper doorbreekt is het al fantastisch natuurlijk. Ben benieuwd wat er met die jonge spits gebeurt. Lijkt me lastig voor zo een jonge jongen om Makaay uit de basis te spelen (gezien zijn status en salaris).
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Lionel » zo mei 24, 2009 12:43 pm

@ BZ:

Het maakt toch niks uit of die jongens waterdragers zijn? Hadden we in het 1e maar een paar spelers die altijd een 7 halen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Feyenoord 2008 - 2009

Bericht door Duke » zo mei 24, 2009 10:11 pm

Feyenoord wacht een hete zomer
Door SJOERD MOSSOU & GERARD DEN ELT

ROTTERDAM - De directie leeft tussen hoop en vrees, nu de druk van buitenaf wordt opgevoerd. Maar hoe eensgezind is oppositie?

Juist het duo dat nooit verlegen zit om een kleurrijke mening, houdt zich politiek correct op de vlakte. ,,Het is niet aan ons daar iets over te zeggen,’’ zeggen trainer Mario Been en technisch adviseur Leo Beenhakker over de machtsstrijd achter de schermen bij Feyenoord.

Het zegt alles over de gevoeligheid van de thematiek, nu de Rotterdamse club zowel sportief als financieel volledig aan de grond zit. Het seizoen is definitief mislukt en reëel uitzicht op verbetering is er amper. Feyenoord zit aan de bedelstaf, terwijl de gesprekken met Trust-eigenaar Michel Perridon en zijn zakenvrienden deze week stukliepen.

Althans, de directie van Feyenoord zette zelf een streep onder die besprekingen. Perridon weigert zich over te geven en roert zich nog altijd. De ondernemer voert gesprekken met het bestuur van Sportclub Feyenoord, de amateurtak van de Rotterdamse club, om alsnog tot een plan van aanpak te komen. Komende week staat er een nieuw gesprek gepland tussen Perridon co en de SC Feyenoord. Volgens Perridon gaan de besprekingen over ‘een substantieel bedrag’.

De amateurtak van Feyenoord is een interessante partij, omdat het in tegenstelling tot de profclub wel bezittingen heeft; onder meer in de vorm van zo’n 53 procent van de aandelen in de NV Stadion Feyenoord. Perridon zet in op een constructie waarbij hij en zijn partners geld lenen aan SC Feyenoord, in ruil voor verpanding van de stadionaandelen. De amateurs zouden het geld dan weer beschikbaar stellen aan de profclub.

Voorzitter Aad van der Laan van SC Feyenoord wil zich zoveel mogelijk op de vlakte houden. ,,Dat is in het belang van Feyenoord en als voorzitter van deze mooie club staat dat belang altijd voorop. Maar we zijn in gesprek met investeerders.’’

De potentiële geldschieters rondom Feyenoord zijn niet meer eensgezind in hun route. Een deel van de investeerders heeft zich inmiddels losgemaakt van Perridon, onder wie Ad Sint Nicolaas. Die zakenman heeft een andere weg in gedachten voor Feyenoord. In de plannen van Sint Nicolaas moet de club middels een doortimmerd meerjarenplan gezond worden gemaakt, volgens een investeringsmodel dat vooral de weg der geleidelijkheid bewandelt.

De ‘groep Sint Nicolaas’ wenst zoveel mogelijk buiten de publiciteit te blijven, in tegenstelling tot Perridon. De eigenaar van Trust hekelt het huidige beleid bij Feyenoord nadrukkelijk en stelt dat de clubleiding geen open kaart heeft gespeeld. Perridon eiste meerdere keren, tevergeefs, een onafhankelijk accountantsrapport.

,,Ten eerste willen we volstrekte duidelijkheid over de schuldpositie, omdat we denken dat het meer is dan de 21 miljoen euro die Feyenoord aangeeft. En ten tweede willen we de zekerheid dat de lening kan worden terugbetaald. De club verzuipt intussen, maar de reddingsboei wordt afgeslagen.’’

De directie van Feyenoord stelt zich op het standpunt dat er grenzen zitten aan openheid, zolang niet duidelijk is hoeveel Perridon werkelijk in de club wil investeren. ,,Over de financiële positie van Feyenoord zijn we steeds heel open geweest, ook naar buiten toe,’’ zei directeur Eric Gudde kort na de nederlaag tegen NAC. ,,Aan die situatie is niets veranderd. De problemen zijn helder en we werken keihard om de begroting voor komend seizoen sluitend te krijgen, door fors te bezuinigen op verschillende terreinen.’’

Feyenoord bevindt zich in de zogenoemde categorie 2 van de KNVB, dat een controlesysteem toepast om de financiële situatie van clubs te toetsen. In categorie 3 zitten alle gezonde clubs, in categorie 1 wordt de situatie nijpend. Of Feyenoord daadwerkelijk in die gevarenzone terecht komt, wordt pas in oktober duidelijk. Pas dan moet de club alle cijfers en stukken indienen bij de KNVB, waarna een accountant bepaalt hoe de club er werkelijk voorstaat.

Interessant wordt de komende maanden te zien hoe de druk op de huidige directie verder wordt opgevoerd. Kritiek is er volop en in alle geledingen, maar van één sterke oppositie is vooralsnog geen sprake. Daarvoor zijn de meningen over de te volgen koers te veel verdeeld.

Zeker is dat Feyenoord een beladen zomer wacht, waarin ook op financieel gebied nog van alles kan gebeuren. De huidige clubleiding hoopt op een lucratieve transfer, zoals die van Royston Drenthe twee jaar geleden, die de schuldpositie in één klap fors kan verbeteren.

Spelers zoals Leroy Fer, Diego Biseswar en Georginio Wijnaldum maakten een uitstekende ontwikkeling door en zijn simpelweg veel geld waard. De club is daarin echter volledig afhankelijk van de ontwikkelingen op de transfermarkt. Bovendien zal een deel van de eventuele transferinkomsten automatisch terugvloeien naar de investeerders in de Talent Pools van Feyenoord.

Ook een - desnoods transfervrij - vertrek van grootverdieners zoals Tim de Cler, Denny Landzaat of Kevin Hofland zou voor Feyenoord al een opluchting betekenen. Om de begroting voor komend seizoen rond te krijgen, kan de club wel een paar topsalarissen missen. Zeker nu de huidige, duurbetaalde selectie al twee jaar faalt.

,,Het is duidelijk dat er wat moet gebeuren in deze selectie,’’ zegt adviseur Leo Beenhakker daarover. ,,Maar daar is geen euro voor beschikbaar, dus de vraag is of dat reëel is. Mijn taak is om straks zo goed mogelijke voorwaarden te scheppen voor Mario Been. Maar dat is in deze situatie niet eenvoudig, dat lijkt me duidelijk.’’
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gesloten