Vitesse 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Wouter
Berichten: 18995
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » wo mar 04, 2009 6:17 pm

joey schreef:Karel Aalbers is een luchtfietser, zijn droom moest vroeger of later uiteen spatten.

Waar is Aalbers eigenlijk gebleven? Horen ze nog wel eens iets van hem bij Vitesse?
Die luchtfietser heeft in Arnhem meer bereikt dan wie dan ook sinds 1920.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo mar 04, 2009 6:19 pm

Als je mij 40 miljoen schuld laat maken kom ik ook wel een eind met Helmond sport of zo.
I think I lost my fucking headache

Wouter
Berichten: 18995
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » wo mar 04, 2009 6:47 pm

Zoals ik al schreef: die veertig miljoen klopt niet.

Daarnaast wil ik wel eens zien of jij Veendam binnen zes jaar naar de Nederlandse subtop en Europees voetbal kan lozen zonder grote schulden te maken.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » wo mar 04, 2009 6:50 pm

Wouter schreef:Zoals ik al schreef: die veertig miljoen klopt niet.

Daarnaast wil ik wel eens zien of jij Veendam binnen zes jaar naar de Nederlandse subtop en Europees voetbal kan lozen zonder grote schulden te maken.
Dus moet je de termijn waarbinnen je de gestelde doelen wilt bereiken bijstellen. Niet andersom, onrealistische doelen stellen en maar grote schulden maken. Je ziet wat er van komt.

Wouter
Berichten: 18995
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » wo mar 04, 2009 7:58 pm

Hoezo "dus"? Ik heb het over de periode 1984-1990.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » wo mar 04, 2009 8:03 pm

Ik bedoelde dus dat Vitesse (lees Aalbers) destijds op veel te grote voet heeft geleeft, onrealistische doelen heeft gesteld en daar nu nog steeds de vruchten van plukt.

Veendam (of welke club dan ook) moet niet binnen 6 jaar naar de subtop willen, dat gaat geheid verkeerd.

Daar ging de discussie toch over?

Wouter
Berichten: 18995
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » do mar 05, 2009 1:40 am

Bij Vitesse ging het aanvankelijk helemaal niet verkeerd. Het ging pas verkeerd toen er bij NUON commissarissen uit het westen bij kwamen die niet wilden dat het bedrijf veel geld in Vitesse zou stoppen, en Swelheim mondelinge afspraken niet nakwam. Dat was pas in 1999. In 1990 bestond NUON nog niet eens.

Toch een leuke vraag aan iedereen: hoe kon Vitesse een jaartje Vaessen, met de duurste aankopen ooit (Peeters voor 15 miljoen gulden, Martel voor 7,5 miljoen gulden, even vergeten een bankgarantie te vragen bij de verkoop van Van Hooijdonk: 3 miljoen gulden verlies) overleven? Een groot deel van de financiële problemen is pas na het vertrek van Aalbers ontstaan.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr mar 06, 2009 1:24 pm

Aalbers weer welkom bij Vitesse

ARNHEM - Nog niet zo heel lang geleden was Karel Allbers de paria van Arnhem. De oud-voorzitter van Vitesse wilde van de Gelderse club de grootste club van Europa maken, maar hij dreef de eredivisieclub club begin deze eeuw echter een poel van ellende in.

Kennelijk heelt tijd alle wonden, want sinds kort voel Aalbers zich weer welkom bij Vitesse, zo liet hij zich ontvallen op een avond van Ondernemend Westervoort. ,,Ik voel me weer hartelijk welkom,'' tekende Omroep Gelderland op.

Een reünie, onlangs in de Gelredome, was volgens Aalbers van doorslaggevende betekenis. ,,Oud-spelers vlogen me in de armen. Ook met veel mensen van nu heb ik prettig gesproken. De deur staat weer open.''
AD

:baaa.gif:

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » vr mar 06, 2009 1:39 pm

Waarschijnlijk wordt met die deur de toegangshekjes van de tribune bedoelt. Kan me niet voorstellen dat die man ooit nog wat te vertellen krijgt binnen Vitesse.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Poeder
Berichten: 403
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:05 pm
Locatie: De hoofdstad van Gelderland

Bericht door Poeder » za mar 07, 2009 1:28 pm

Zou wel goed zijn voor de trouwe honden, hebben ze weer een onderwerp om pagina's lang hun ongenoegen te uiten.

Zie wij bij Vitesse denken ook aan onze mede-supporter.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo mar 08, 2009 4:25 pm

Vitesse houdt NEC in leven... het had nog maar 3 punten hoeven zijn... dank u...
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Wouter
Berichten: 18995
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » zo mar 08, 2009 4:30 pm

Zo, ons seizoen zit erop. Uiteraard hadden onze overbetaalde pseudo-vedettes geen zin om in Volendam hun best te doen.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo mar 08, 2009 4:33 pm

Wouter schreef:Zo, ons seizoen zit erop. Uiteraard hadden onze overbetaalde pseudo-vedettes geen zin om in Volendam hun best te doen.
Maak je niet druk Wouter... boven NEC eindigen kan altijd nog. 8ste worden zal wat lastiger gaan... maar dat geldt voor die prutsers uit Nijmegen ook...

De enige die blij kan zijn vanmiddag is onze vriend Mario... die is weer ingelopen op het linkerrijtje.. :)
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Wouter
Berichten: 18995
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » zo mar 08, 2009 4:35 pm

Feyenoord gaat er overheen, banjavi. Maar Vitesse zal wel rond de 1e plaats eindigen.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo mar 08, 2009 4:45 pm

Wouter schreef:Feyenoord gaat er overheen, banjavi. Maar Vitesse zal wel rond de 1e plaats eindigen.
da's wel erg optimistisch.. :)
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Wouter
Berichten: 18995
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » zo mar 08, 2009 4:56 pm

Haha, ik bedoelde natuurlijk de 11e plaats.

Vitesse schiet zichzelf altijd weer in de voet. Lekker een beetje arrogant geen poot uitsteken in Lienden of Volendam, zo is deze kutploeg.

Wouter
Berichten: 18995
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » do mar 12, 2009 11:30 pm

De terugkeer van Karel Aalbers: een kwestie van tijd

De terugkeer van Karel Aalbers als voorzitter van Vitesse lijkt een kwestie van tijd. Na een gloedvolle lezing voor businessclub Ondernemend Westervoort, waarbij de Vitesse-supporters af en toe kippenvel kregen als Aalbers zijn trouw en onvoorwaardelijke liefde voor geelzwart beleed, zullen veel aanwezigen tot de conclusie zijn gekomen dat er maar één man is die Vitesse in de vaart der volkeren kan opstuwen en dat is Karel Aalbers. Vitessefan. Ronald Gerressen verwoordde de stemming na afloop treffend: "Het is toch ongelofelijk dat die man geen voorzitter van Vitesse is."
Tijdens de bijeenkomst van Ondernemend Westervoort doorbrak Karel Aalbers voor het eerst zijn stilzwijgen over zijn gedwongen en tumultueuze vertrek bij Vitesse in 2000. Een periode die hem zelfs in de cel deed belanden omdat hij werd beschuldigd van fraude en zelfverrijking. "Op het Arnhemse politiebureau werd ik zeer goed behandeld omdat er bij de politie veel Vitesse-supporters zijn, maar ik heb ook een aantal dagen in de Bijlmerbajes gezeten. Je gelooft op zo'n moment de wereld niet meer, terwijl de publiciteit een verwoestende uitwerking heeft, zowel zakelijk als privé. En wat heeft het onderzoek, dat vijf jaar heeft geduurd en zo'n zeven miljoen heeft gekost, nu opgeleverd: over één transfer is een fiscale discussie die in de voetballerij heel vaak voorkomt."

Wie verwacht dat Aalbers zijn opponenten van toen, waarvan er vermoedelijk nog een aantal op het ereterras zitten, publiekelijk schoffeert, komt bedrogen uit. Aalbers zegt niet om te zien in wrok en is er trots op dat hij weer een graag geziene gast is bij Vitesse: op datzelfde ereterras nog wel. "Vitesse-supporter ben ik in hart en nieren. De tijd heelt alle wonden. Ik ben weer welkom en ik ga weer uit en thuis. En als ik er een keer niet ben, dan wordt er meteen gebeld en gevraagd waarom ik er niet was."

Karel Aalbers begon zijn missie toen hij in 1983 bestuurslid werd bij Vitesse. De Arnhemmers speelden hun wedstrijden toen nog op het karakteristieke Nieuw Monnikenhuize, maar er waren af en toe niet meer dan vijfhonderd toeschouwers, geld was er niet, schulden des te meer en trainer Clemens Westerhof was net een half jaar geschorst naar aanleiding van zijn uitlatingen over dopinggebruik bij zijn voormalige club Feyenoord.

Stap voor stap bouwde Aalbers, die al snel voorzitter werd, de club uit. Er werden betere spelers gekocht, de organisatie werd geprofessionaliseerd en door Joop Brands werd een van debeste jeugdopleidingen van Nederland gerealiseerd. Voor de trainer van toen, Bert Jacobs, heeft Aalbers nog altijd een zwak. "Bert Jacobs is de basis voor het succes van Vitesse geweest. De man haalde de raarste fratsen uit maar het ging altijd om voetbal", aldus Aalbers, die zich herinnerde dat Jacobs eens pal voor de wedstrijd, toen de burgemeester al op het veld stond om een toespraak te houden, doodleuk de sproei-installatie aanzette. Vervolgens kon Aalbers zich in allerlei bochten wringen om de burgemeester in een nat pak te vriend te houden.

Aalbers' grootste droom was natuurlijk Gelredome, het multifunctionele en prestigieuze voetbalstadion dat Vitesse in staat zou moeten stellen om bij de beste clubs van Nederland te horen en ook Europees mee te gaan doen. Door het stadion ook voor andere doeleinden dan voetbalwedstrijden te gebruiken, zou er geld binnenkomen om van Vitesse een topclub te maken. Maar Aalbers had ook vooral oog voor het maatschappelijke belang van een voetbalclub. "We wilden de supporters het gevoel geven dat je bij de club hoort door hen overal zoveel mogelijk bij te betrekken."

Aalbers is nog steeds overtuigd van het concept van Gelredome. "Als je op wilt vallen dan moet je het anders dan anderen doen. Vervolgens moet je ongelofelijk hard werken, je hart in die tent douwen én doorgaan. Dat geldt voor elk bedrijf. Succes valt of staat met luisteren naar de klant en de markt. Ik ben niet geniaal, ik kan eigenlijk niets. Maar ik kan wel luisteren. Zeker in deze tijden waarvan niemand weet hoe het afloopt, moet je blijven luisteren en oog blijven houden voor de kansen. En blijf niet hangen in creëren en fantaseren, maar realiseer. En geniet van het resultaat, want daar word je een tevreden mens van. We hebben met Gelredome beslist geen luchtkasteel gebouwd.

Waar stonden we in maart 2000? Het stadion zat bij elke wedstrijd vol, Vitesse hoorde bij de top, de programmering van het stadion was goed ondanks een strenge hinderwetvergunning van de gemeente Arnhem waardoor er maar twaalf evenementen per jaar mochten worden gehouden, en de supporters maakten onderdeel van de club uit. Vitesse stond 48ste op de officiële ranglijst van de UEFA voor Europa en mede door Gelredome was het Europees kampioenschap Euro 2000 naar Nederland gekomen."

En toch ging het fout. Eerst met Aalbers en later met de club, die de tering naar de nering moest zetten. Volgens Aalbers is het misgegaan toen hoofdsponsor NUON de macht overnam en hij daar afhankelijk van werd. "Alleen clubs met een sterke voorzitter redden het. Het is geen toeval dat clubs als FC Twente, Heerenveen en natuurlijk AZ met Dirk Scheringa het zo goed doen want daar maken de voorzitters de dienst uit. PSV, Feyenoord en Ajax hebben geen sterke leiding meer na het vertrek van respectievelijk Harry van Raay, Jorien van den Herik en Michael van Praag, hoewel penningmeester Arie van Os bij Ajax achter de schermen de dienst uitmaakte."

Het mislopen van de Champions League is cruciaal in de val van Karel Aalbers. Vitesse verloor in de Kuip van Feyenoord en door een doelpunt in blessuretijd werd PSV alsnog derde, een plaats die toen recht gaf op de Champions League. "Die avond hebben we met een man of twintig bij elkaar gezeten. NUON vroeg ons hoe nu verder om de top te bereiken. We spraken af om een spelersfonds op te zetten, waarbij beide partijen 50 procent zouden bijdragen." Aalbers wilde en kreeg de afspraken zwart op wit alvorens hij de transfermarkt opging om onder anderen Pierre van Hooydonck te kopen. "Tot op de dag van vandaag is het voor mij onbegrijpelijk dat de NUON zijn verplichtingen niet nakwam ondanks keiharde toezeggingen om de club te laten uitbouwen."

Maar bij zoveel rampspoed bleef het voor Karel Aalbers niet. Hij bleek na jaren geen medestanders meer te hebben in het Vitesse-bestuur. Na een rumoerige machtsstrijd werd hij door Vitesse bij het oud vuil gezet, waarna er een supportersop-roer uitbrak. "Na jaren van superlatieven, was ik van het een op het andere moment van de troon gevallen. Ik stond alleen in het bestuur, ik weet nu nog niet waarom. Was het macht, was het jaloezie? Er waren twee verwijten: mismanagement en fraude en zelfverrijking. De organisatie bij Vitesse stond echter als een huis, terwijl alle gemaakte afspraken op papier stonden. Iedereen kon de stukken opvragen."

De nachtmerrie eindigde voor Aalbers zelfs in de cel. "Maar je komt er sterker uit", klinkt het anno 2009 weer strijdlustig. "Je bent weerloos tegen zoveel onrecht. Je vertrouwen in mensen loopt een deuk op. Ik heb geen blind vertrouwen meer in mensen, maar ik ben zeker niet verbitterd want ik ben Vitesse-supporter in hart en nieren. Uiteindelijk ben ik er sterker uitgekomen, want de tijd heelt alle wonden. Ons gezin is hechter geworden. De supporters hebben me altijd ongelofelijk gesteund. Dat doen ze nu nog. Ik word nog steeds emotioneel als ik op de Zuid-tribune het spandoek 'Karel Aalbers Forever' zie hangen." Over een terugkeer als voorzitter van Vitesse wil de man in kwestie het zelf liever niet hebben. Na enig aandringen: "Ik heb mijn hulp aangeboden, maar er wordt helaas geen gebruik van gemaakt. Het zij zo, ik ben blij dat ik bij Vitesse weer van harte welkom ben. Ik geniet daarvan, want Vitesse zit in mijn bloed. Ik zal zelf geen terugkeer in het bestuur aankaarten, maar als ze me weer vragen, zal het zeker niet als tweede man zijn. Dat zit niet in mijn karakter."

Bron: Duivenpost 11-03-2009

Wouter
Berichten: 18995
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » do mar 12, 2009 11:33 pm

Vitesse troeft Barcelona en AC Milan af

Karel Aalbers kan prachtig vertellen over wat hij allemaal bij Vitesse heeft meegemaakt. Bijvoorbeeld over de transfer van Mahamadou Diarra, die inmiddels bij Real Madrid speelt en door de opvolgers van Aalbers voor zeven miljoen euro aan Olympique Lyon werd verkocht, dat hem twee jaar laten voor maar liefst 26 miljoen euro aan Real verpatste.

Aalbers werd door zijn voormalige Griekse topschutter Nikos Machlas getipt dat er bij zijn oude club OFI Kreta, waar Machlas ondertussen eigenaar van is, een geweldige jonge speler rondliep, een van de beste jeugdspelers in Europa. Aalbers raadpleegde hoofdscout Jan Streuer, die dat beaamde. Er was volgens Streuer echter een probleem: Barcelona en AC Milan wilden hem ook hebben en dan zou Vitesse geen kans maken. Aalbers dacht daar anders over. Hij raadpleegde Gene Gerards die toen trainer van OFI Kreta was. Gerards vertelde hem dat de voorzitter van OFI een steenrijke Griekse reder was, die problemen had doordat hij geen toestemming kreeg om in Rusland schepen te bouwen.

Aalbers was in die dagen ook een van de adviseurs van de Russische president Boris Jeltsin. Hij vroeg een onderhoud aan met de Griekse reder. Een uur lang praatten ze over scheepsbouw in Rusland en Aalbers liet doorschemeren dat hij door zijn connecties met Jeltsin het probleem in Rusland wel op zou kunnen lossen.

Er werd tot verbazing van de andere aanwezigen tijdens het overleg met geen woord gerept over de transfer van Diarra. Totdat de Griekse reder bij het afscheid aan Aalbers vroeg waarom hij eigenlijk naar Athene was gekomen. "Om Diarra te kopen", zei Aalbers waarna hij van de tevreden Griekse reder te horen kreeg dat hij die mee kon nemen.

De hele internationale voetbalwereld was vervolgens verbaasd over de transfer van een van de grootste Europese talenten naar Vitesse en daar was het Karel Aalbers ook om te doen.

Bron: Duivenpost

Wouter
Berichten: 18995
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » vr mar 13, 2009 7:27 pm

Connexxion zet geel-zwarte vlaggen weer op de bus

Met ingang van zaterdag 14 maart wordt een oude Arnhemse traditie hersteld. De stadsbussen zullen op dagen dat Vitesse haar thuiswedstrijden speelt weer worden voorzien van een geel-zwarte vlag. Erelid Bart Lagerberg plaatste namens de Supportersvereniging en haar commissie Vitesse in de Stad vandaag symbolisch de eerste vlag.
In eerste instantie zullen de trolleybussen weer gaan rijden met de vlaggen. Aan de andere bussen worden op dit moment aanpassingen gedaan zodat ook zij binnenkort weer met vlaggen kunnen rijden. Een paar jaar geleden waren de vlaggen door toedoen van de Supportersvereniging ook al kortstondig op de bussen teruggekeerd, maar logistieke problemen zorgden er toen voor dat de vlaggen al snel weer verdwenen.

De Supportersvereniging heeft de overtuiging dat er nu afspraken liggen die ervoor zullen zorgen dat dat niet opnieuw gebeurt. Daarvoor past dank aan Connexxion en aan de Gemeente Arnhem. De stad is dus vanaf zaterdag weer een traditie rijker.

Bron: SV 13-03-2009
Mooi! :headbang.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr mar 13, 2009 8:17 pm

Aalbers was een adviseur van Boris Jeltsin? :baaa.gif:

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » vr mar 13, 2009 10:41 pm

Adviseur voor wat? Welke soort wodka Jeltsin moest drinken ofzo? :crazy.gif:

Wouter
Berichten: 18995
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » vr mar 13, 2009 11:52 pm

Wisten jullie dat echt niet dan?

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » za mar 14, 2009 9:27 am

Nee.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » za mar 14, 2009 12:01 pm

Nee, inderdaad niet. En dat Nikos inmiddels eigenaar van OFI Kreta is wist ik ook niet. Het enige wat ik weet is dat Machlas een paar jaar geleden opdook in het MTV programma "The Trip" (waarin twee paar mensen van in de twintig in Europa op een andere plek moesten beginnen en dan naar de begin plek van de andere moesten liften en maar een bepaald budget hadden en het zelf moesten uitzoeken en zelf filmen. Dus bijvoorbeeld, de Noordkaap en Gibraltar. De een begon bij de Noordkaap en moest naar Gibraltar en de andere andersom) waar een van de twee paren in een Grieks reisbureau kwam en waar Nikos Machlas achter de balie zat. :smallgrin.gif:

Wouter
Berichten: 18995
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » za mar 14, 2009 12:57 pm

Aalbers had heel veel contacten in de voormalige Sovjet-Unie. Daar heeft ook de VI over vol gestaan. Hij is zelfs nog honorair-consul in Oezbekistan geweest.

Gesloten