FC Twente 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » di mar 17, 2009 8:13 pm

Ten eerste kan jij niet relatieveren dat het woord 'nigger' niet op anderen slaat, maar alleen op jouw omdat je een donkere huidskleur heeft. Dat is hetzelfde als dat ik jouw 'blanke' noem, daar is niks ergs aan.

Zeker als je er bekend mee bent dat ze onderling elkaar 'nigga' noemen en dat je niet bekend bent met het tegendeel -het feit dat het als schelden wordt beschouwd. Dat is hetzelfde dat jij tegen iemand tekeer gaat tegen een fan van de tegenstander die jouw Jood noemt -hetgeen dat normaal gesproken wordt geaccepteerd door Ajacieden. Hoe kan diegene weten dat jij het niet prettig vind om zou aangesproken te worden, als dat hem niet bekend is?

Daarnaast vind ik het wel logisch dat je in het heetst van de strijd weleens je geirriteerd raakt, omdat iemand zo onbeholpen is en constant overtredingen maakt. Zonder daarvoor zelf echte hinder te ondervinden, behalve een vrije bal -misschien zelfs de bedoeling van Kargbo. Dan kan het weleens onvriendelijk worden, emotie die begrijpelijk is. Het is iets persoonlijks, geen rascisme. Dat een ras wel tegen die persoon wordt opgehitst is onzin.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » di mar 17, 2009 8:17 pm

Wat loop je nou te blaten man? Jood is een benaming voor iemand die het Joodse geloof uitoefent. Nigger niet voor iemand met een donkere huidskleur. Het is geen vrije vertaling van het woord neger. Zo moeilijk is dat toch niet? Ga je nou zometeen nog zeggen dat mof gewoon een benaming voor een Duitser is ofzo?

Het kan gewoon niet, er zijn nou eenmaal woorden met een grotere beladenheid dan andere.
Er zit ook een groot verschil tussen iemand een "sul" noemen of een "kankermongool" dat zie je zelf toch ook wel?
Nigger roepen kun je gewoon niet maken, dat is een van de ergste beledigingen tegenover iemand met een donkere huidskleur. En zeker met de wetenschap welke geschiedenis dat woord heeft.
En dat sommige donkere jongens (ze? who the fuck is "ze"? Jij kent de hele donkere populatie in de wereld? Bovendien heb jij het over "ze", over onderscheid maken gesproken) ergens ver weg in Amerika elkaar "nigga" noemen onderling hoeft niet te betekenen dat een Kargbo door een blanke jongen zomaar nigger genoemd mag worden omdat mensen die Kargbo hoogst waarschijnlijk niet eens persoonlijk kent naar elkaar doen.
Dat is zo kortzichtig. Bovendien, iedereen weet dat er een beladenheid achter zit. Of je het nou vind meevallen of niet, waarom zou je dan in godsnaam dat moeten zeggen? Je kunt het toch ook gewoon niet zeggen? Klaar. Als het gezegd is, is het overduidelijk gedaan om Kargbo te kwetsen.
En zeker als je weet dat hij dan ook nog eens ''black nigger'' gezegd heeft, als je het dan nog zo weet goed te draaien en te praten dat het volgens jou niet negatief is, weet ik het niet meer.
Wat een onzin.
Laatst gewijzigd door Daniel op di mar 17, 2009 8:34 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33998
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di mar 17, 2009 8:19 pm

Even een tip, V-10: het is racisme, geen rascisme.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » di mar 17, 2009 8:26 pm

Bedankt voor het commentaar. Net zo dom als Ajaxcied te schrijven. :blush.gif:

Als een Duitser het normaal vind dat een andere Duitser hem 'een mof' noemt, moet hij niet opeens verontwaardigd zijn als een Nederlander hem 'een mof' noemt, nietwaar? Zeker als iemand niet weet dat nigger vroeger denigrerend bedoeld was en dat dit dus verwarring zaait. En dan nog moet een Duitser van nu begrijpen dat er geen koppeling wordt gemaakt met de 2e wereldoorlog, maar met wat nu zich afspeelt. Ik neem tenminste aan dat jij een duitser niet zomaar een mof noemt, maar pas als hij zich gestoord gedraagt.

Laten we maar niet weer de discussie over onze Geuzennaam starten..

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » di mar 17, 2009 8:28 pm

Moeilijk he? Lezen. Jezus Christus man, lees mijn stuk nog eens door en je eigen post over dit
Als een Duitser het normaal vind dat een andere Duitser hem 'een mof' noemt, moet hij niet opeens verontwaardigd zijn als een Nederlander hem 'een mof' noemt, nietwaar?
Weet je hoe ze dat noemen, wat jij doet? Generaliseren.

Ik noem bovendien een Duitser nooit mof. Ook niet als hij zich gestoord gedraagd, want dan zou ik niet alleen hem beledigen, maar ook andere Duitsers.

En ja, het woord "nigger" staat nog zeker in koppeling met de gebeurtenissen van vroeger. Dat is zelfs nog een stukkie dichterbij dan de Tweede Wereldoorlog. Als je dus niet weet van wat voor een beladenheid het woord nigger heeft, weet je in feite dus niet wat het betekent en dan moet je het al helemaal niet gebruiken.

Verbazingwekkend, hoe je dit kan goed proberen te praten. Ik wacht inderdaad op het moment dat je iemand die hakenkruizen tekent op sysnagoges of andere gebouwen gaat verdedigen en gaat zeggen "ja maar het hoeft niet direct in koppeling te staan met die gebeurtenissen of diegene hoeft niet te weten wat dat betekent".

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » di mar 17, 2009 8:49 pm

Klopt, maar dat gebeurt als je de uitzonderingen(of alleen uitzonderingen kent) niet kent. Hoevaak hoor je 'nigga' en dergelijke in muziek die ze zelf maken, hoe vaak hoor je dat ze op straat elkaar zo noemen. Als jij ook met die gasten omgaat dan hoor je dat zeker wel, ze noemen mij zelfs soms voor de grap(ik ben witblank) zo omdat ze me mogen.
En dan opeens interpeteert iemand het als een problematisch scheldwoord terwijl jij het gewoon gewend bent om te zeggen. En dan maakt iemand je uit voor een racist, terwijl jij niks hebt tegen dat 'ras'. Je hebt wat tegen die gast, omdat hij irritant doet op het veld maar jij generaliseert niet. Je wil het uitleggen, maar diegene wil niks horen. Die gast wil je vervolgens gaan afschilderen als een racist in de media, ik zou ook woedend reageren.

En jij denkt dat ik dat bedoelt, terwijl ik dat niet bedoel. Dan snap jij niet wat ik wil zeggen. Maar je moet niet denken dat ik kwaadwil als jij daar niet over kan oordelen. Je moet het relativeren aan de situatie, aan het probleem tussen personen en aan niks anders. Wie generaliseert er dan: dat een blanke het rascistisch zou bedoelen?

wimpey
Berichten: 52151
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » di mar 17, 2009 9:17 pm

Zlatan Son of God schreef: Helemaal mee eens.. Maar ik vind wel dat het nu erg opgeblazen wordt en onder een enorme vergrootglas wordt gelegd.
Moet dit genegeerd worden dan? We leven niet meer in de tijd van de kolonisatie. Laat die Fritzl effe heel snel normaal doen!
Maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik het wel goed vind om te zien dat spelers eens van zich afbijten.
'Van zich afbijten' doet ie op een voetbalveld maar op een andere manier. Laat die jongen eerst maar eens wat manieren leren.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di mar 17, 2009 9:37 pm

Van Munsterman hoeven we in ieder geval geen stellingname te verwachten. Hij zei gisteren bij VI: 'het is allemaal actie en reactie'.

wimpey
Berichten: 52151
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » di mar 17, 2009 9:41 pm

Jöhnk schreef:Van Munsterman hoeven we in ieder geval geen stellingname te verwachten. Hij zei gisteren bij VI: 'het is allemaal actie en reactie'.
Kurt Waldheim en Jörg Haider zouden het volledig met hem eens zijn. Eng baasje die Munsterman.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48034
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di mar 17, 2009 9:54 pm

VInden jullie het niet allemaal wat overdreven dan? We doen net alsof die Arnautovic een verschrikkelijk iets heeft gedaan en maken er een hele stampij van. Hij zou misschien nikker hebben gezegd. Tsja, mocht het al waar zijn dan verdient hij een standje, maar ik vind het vermeende spuugincident veel kwalijker.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di mar 17, 2009 10:07 pm

Misschien heeft ie het wel geen eens gezegd.. laat ze dat eerst eens bewijzen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di mar 17, 2009 10:10 pm

Daar heb je helemaal gelijk in, BZ.

Arnautovic ontkent alles alvast:
Arnautovic: Ik heb geen 'nigger’ gezegd

ENSCHEDE - Marko Arnautovic heeft dinsdag ontkend het woord ‘nigger’ te hebben gebruikt tegen Ibrahim Kargbo. Dat heeft de Oostenrijkse aanvaller van FC Twente in een persverklaring van de Enschedese club laten weten.

Arnautovic zou de speler uit Sierra Leone na Willem II - FC Twente hebben uitgemaakt voor ‘nigger’. Dat verklaarde Kargbo zaterdagavond voor de camera van Studio Sport.

De Oostenrijker: ,,Er is over en weer van alles naar elkaar geroepen, maar het woord ‘nigger’ heb ik absoluut niet gebruikt. Ik begrijp echt niet waarom hij dat zegt. Ik vind het jammer wat er nu allemaal gebeurt en heb het gevoel dat iedereen nu negatief over mij denkt. Ik wil helemaal niets met racisme te maken hebben. Daarnaast zeggen ze dat ik naar een persoon heb gespuugd. Ik heb na de wedstrijd inderdaad gespuugd, maar niet naar een persoon.”

De aanklager betaald voetbal van de KNVB stelt een onderzoek in naar het gedrag van Arnautovic, die dinsdag na twee vrije dagen voor de eerste keer met de clubleiding sprak over de aanvaring met Kargbo.

FC Twente-trainer Steve McClaren gelooft zijn aanvaller op zijn woord. ,,Ik heb dinsdag met Marko om tafel gezeten en hem gevraagd of hij ‘nigger’ heeft gezegd. Hij ontkende dit ten stelligste. Ik geloof hem. Er zijn over en weer wel woorden gezegd, maar dat heeft niets met racisme uit te staan.''
AD

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » di mar 17, 2009 11:38 pm

wimpey schreef:
Zlatan Son of God schreef: Helemaal mee eens.. Maar ik vind wel dat het nu erg opgeblazen wordt en onder een enorme vergrootglas wordt gelegd.
Moet dit genegeerd worden dan? We leven niet meer in de tijd van de kolonisatie. Laat die Fritzl effe heel snel normaal doen!
Maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik het wel goed vind om te zien dat spelers eens van zich afbijten.
'Van zich afbijten' doet ie op een voetbalveld maar op een andere manier. Laat die jongen eerst maar eens wat manieren leren.
Eerst maar eens bewijzen of hij het wel echt gezegd heeft.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » di mar 17, 2009 11:48 pm

Wat een heisa om niks zeg. Had die Kargbo maar meteen kaaskop geroepen, dan stond het tenminste gelijk. Geen sterke zet van Kargbo om zijn ruzietje op het veld verder uit te vechten in de media.
Laatst gewijzigd door Giacomo Puccini op di mar 17, 2009 11:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ajax!

Gebruikersavatar
NFP
Berichten: 262
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 6:19 pm

Bericht door NFP » di mar 17, 2009 11:48 pm

Achja, dit zal waarschijnlijk niet bewezen worden want kans is groot dat het niet op camera staat. Dat is dan het geluk voor Arnautovic. Maar zijn gedrag en zijn maniertjes zijn iniedergeval genoeg om de schijn zwaar tegen de hebben naast de erg overtuigende reactie van Kargbo. Ik hoef deze jongen iniedergeval nooit in het shirt van mijn club te zien, bah.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9386
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Bericht door Dubbel » wo mar 18, 2009 4:35 am

NFP schreef:Achja, dit zal waarschijnlijk niet bewezen worden want kans is groot dat het niet op camera staat. Dat is dan het geluk voor Arnautovic. Maar zijn gedrag en zijn maniertjes zijn iniedergeval genoeg om de schijn zwaar tegen de hebben naast de erg overtuigende reactie van Kargbo. Ik hoef deze jongen iniedergeval nooit in het shirt van mijn club te zien, bah.
Ach, vergeef het hem. Ploeggenoot van Kenneth Perez toch? Zie dan als jonge speler maar eens politiek correcte waarden hoog te houden.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » wo mar 18, 2009 7:52 am

Maar dan is er toch nog altijd het spuugincident.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » wo mar 18, 2009 10:54 am

Zlatan Son of God schreef:
Marillion schreef:Welke woorden hij nu precies heeft gebruikt vind ik eigenlijk niet eens zo heel erg interessant. Ik heb meer moeite met zijn houding. Na dat doelpunt moet hij gewoon weglopen en het vieren met zijn ploeggenoten. In plaats daarvan kiest hij ervoor om te proberen zijn tegenstander te vernederen. Misplaatst gedrag van een jochie dat alles nog moet leren.

Twente zou er verstandig aan doen om hem een draai om z'n oren te geven. Gewoon publiekelijk duidelijk maken dat de club dit gedrag niet op prijs stelt en die jongen een fikse boete opleggen en hem bijvoorbeeld één wedstrijd schorsen. Dan geef je als club een duidelijk signaal af naar zowel speler als publiek.
We lagen anders wel allemaal dubbel toen KJH zo reageerde ten opzichte van Ryan Donk, nadat hij in eigen doel schoot.
Trouwens jouw avatar is dan geen echt goed voorbeeld :blush.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo mar 18, 2009 11:04 am

brigade zuid schreef:Misschien heeft ie het wel geen eens gezegd.. laat ze dat eerst eens bewijzen.
Hij zei vast Twente-hater tegen Kargbo... :hypocrite.gif:

Bij Twente moeten ze Arnautovic onder handen nemen, want het gaat niet goed met die jongen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48034
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo mar 18, 2009 11:08 am

Misschien riep 'ie wel 'Stop pushing me, you nagger'

Valt ook allemaal echt niet te bewijzen.

DelToro
Berichten: 1276
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Bericht door DelToro » wo mar 18, 2009 12:21 pm

Vedette-10- schreef: Zeker als je er bekend mee bent dat ze onderling elkaar 'nigga' noemen en dat je niet bekend bent met het tegendeel -het feit dat het als schelden wordt beschouwd. Dat is hetzelfde dat jij tegen iemand tekeer gaat tegen een fan van de tegenstander die jouw Jood noemt -hetgeen dat normaal gesproken wordt geaccepteerd door Ajacieden. Hoe kan diegene weten dat jij het niet prettig vind om zou aangesproken te worden, als dat hem niet bekend is?
Nigga en nigger is niet hetzelfde.
Met de term 'nigga' hebben gangstarappers geprobeerd het negatieve woord nigger op een positieve manier te gebruiken. N.W.A. (Nigga's With Attitude) rapten bijvoorbeeld hoe trots ze er op waren dat ze nigga's waren. Tupac Shakur gaf vervolgens de volgende uitleg aan het woord nigga: Never Ignorant Getting Goals Accomplished.
De negatieve klank van het woord nigger hebben ze alleen niet weg gehaald, en deze term is dan ook nog negatiever dan dat nigga dat is. Onderling gebruiken Afro-Amerikanen het woord nigger dan ook zelden, en als ze het gebruiken is het om het racisme of de slavernij te bekritiseren.

Dus naast het overbekende gegeven dat het voor een blanke buitenstaander absoluut not done is om een Afro-Amerikaan met 'nigga' aan te spreken, is het woord 'nigger' gebruiken nog een behoorlijke stap verder.

Een voorbeeld van het verschil tussen nigger en nigga is de laatste cd van de gangstarapper NaS. Hij wilde zijn cd de titel Nigger, wat enorm veel reacties teweeg heeft gebracht. Uiteindelijk heeft hij deze titel niet mogen gebruiken van zijn platenlabel en heeft zijn album nu officieel geen titel. Wel heeft NaS gezegd dat iedereen toch wel weet hoe zijn album eigenlijk heet.
Dit is opmerkelijk want Tupac mocht wel een nummer op zijn cd zetten dat NIGGA heette, N.W.A. mocht bestaan en meerdere albums hebben 'nigga' in de titel staan.
Grote verschil zit in het woord nigga of nigger. Het album van NaS gaat dan ook bijna geheel over slavernij, racisme en de blanken die daarvoor verantwoordelijk zijn. Dit is een voorbeeld welk onderscheid gangstarappers maken tussen nigga (trots om een nigga te zijn) en nigger (slavernij, racisme).

Hierbij moet dan nog worden opgemerkt dat het woord 'nigga' sowieso nog heel gevoelig ligt. Vooral veel oudere Afro-Amerikanen vinden het een vreselijk woord, en als blanke buitenstaander mag je het dan ook niet gebruiken (wat algemeen bekend is). Je kan dan zelf wel bedenken dat het woord nigger nog een stapje verder is.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo mar 18, 2009 1:03 pm

In een film met zwarte akteurs hoor je niks anders dan nigger dit en nigger dat ...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo mar 18, 2009 1:11 pm

Peter schreef:Misschien riep 'ie wel 'Stop pushing me, you nagger'

Valt ook allemaal echt niet te bewijzen.
Of zoiets van: 'Mijn moeder is geen hoer.. ik noem jou toch ook geen nikker?'

Dan gebruikt ie het woord nikker, maar niet op een racistische manier.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo mar 18, 2009 1:13 pm

:smallgrin.gif:

Mischien zei ie wel .. wat heb je een kale knikker ... en pakte hem toen bij zijn oren ..

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo mar 18, 2009 1:14 pm

:biggrin.gif:

Gesloten