AZ 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za jan 10, 2009 1:59 pm


Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48034
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za jan 10, 2009 2:04 pm

Gaan we wedstrijden in september erbij halen? Wil jij dat ik nu kom met een filmpje van WillemII en een dartelende Sno?

AZ speelt al weken goed voetbal. Tegen Ajax was er ook maar één club die aanspraak maakte op de overwinning. Louis van Gaal, een leugenaar, sprak zelfs van 'dominant voetbal' en ook Marco gaf grif toe dat Ajax niets creëerde. AZ was dus de negatieve, smerige counterploeg?

Marco:
"Ajax-coach Van Basten boog deemoedig het hoofd. „AZ speelde agressief en zette ons snel onder druk”, analyseerde hij. „Dan verwacht je dat je met types als Suarez en Sulejmani in één-tegen-éénduels in het voordeel kunt zijn, maar daar kwam het niet van. Ook door de weersomstandigheden brak bij ons na de 2-0 het geloof. Dit is een terechte nederlaag, en dat is voor Ajax een trieste constatering.”

Snel onder druk? Leugenaar! AZ speelt met alle mannen op eigen helft en komt er uit via counters. Hoezo gokken op Sulejmani en Suarez in één tegen één duels? Daar is toch geen ruimte voor als je dominant voetbalt op de helft van de tegenstander? Hmmm, gek.
Laatst gewijzigd door peter op za jan 10, 2009 2:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za jan 10, 2009 2:07 pm

Peter schreef:Gaan we wedstrijden in september erbij halen? Wil jij dat ik nu kom met een filmpje van WillemII en een dartelende Sno?
Nee, want dit is de AZ-topic.

Ik probeer aan te geven dat één enkele wedstrijd niets bewijst. Mijn algemene indruk is dat AZ een counterploeg is. Ik heb genoeg van AZ gezien, dus een enkele samenvatting verandert mijn mening in dat opzicht niet.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48034
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za jan 10, 2009 2:12 pm

Az speelde tegen Heracles en Vitesse vrij armoedig voetbal. In alle toppers speelde men daarentegen dominant voetbal, waarin PSV, Twente en Ajax niets in hadden te brengen.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za jan 10, 2009 2:19 pm

Countervoetbal kan ook heel mooi en goed zijn, in mijn ogen. Het gaat op een andere manier dan de media suggereert (ik heb soms echt het idee dat journalisten niet sporen hoor), maar in mijn ogen is het weldegelijk aantrekkelijk.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za jan 10, 2009 2:19 pm

Over AZ-Twente kan ik niet oordelen, want Ajax speelde op hetzelfde moment tegen Sparta.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » za jan 10, 2009 2:21 pm

brigade zuid schreef:Jij en Lucas zitten vuistdiep in van Basten dus natuurlijk zien jullie dat zo.
Ik snap je natuurlijk in dit verband niet zo. Het lijkt me dat mijn oordeel over AZ namelijk werkelijk helemaal niets met van Basten te maken heeft of kan hebben. Tjonge wat een nivo weer.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » za jan 10, 2009 5:19 pm

Zoals Hans Kraay Jr. bij VI tv ook gewoon zei dat AZ inderdaad ordinair countervoetbal speelt en de andere heren moesten hem daar gelijk in geven. Niet dat het uitmaakt overigens.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo jan 11, 2009 11:00 am

De heren van VI tv zitten blijkbaar vuistdiep in van Basten

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo jan 11, 2009 11:22 am

Countervoetbal of niet, AZ voetbalt beter dan Ajax. Helaas.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo jan 11, 2009 11:48 am

De trainer daar is ook al wat langer bezig. Laten we vaststellen dat hij dat goede positiespel er niet in 2 maanden ingekregen heeft

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo jan 11, 2009 12:17 pm

joey schreef:Countervoetbal of niet, AZ voetbalt beter dan Ajax. Helaas.
Dat is helemaal niet de discussie Joey. We zeggen alleen dat AZ countervoetbal speelt, alhoewel dat stelselmatig niet wordt toegegeven. Wel feitelijk blijven graag!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo jan 11, 2009 12:18 pm

Soms wel, soms niet. Tegen Ajax niet, bijvoorbeeld.
Het stinkt aan alle kanten!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo jan 11, 2009 12:25 pm

joey schreef:Soms wel, soms niet. Tegen Ajax niet, bijvoorbeeld.
Juist wel. Ajax op eigen helft opvangen en er dan massaal uitkomen. Tot de 1-0 was er niets aan de hand. AZ lokt tegenstanders. Als Ajax een dergelijke speelstijl zou hanteren wordt de trainer publiekelijk afgemaakt.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo jan 11, 2009 12:35 pm

Dat klopt niet, goodfella. Van Basten gaf het aan:
Peter schreef:Marco:
"Ajax-coach Van Basten boog deemoedig het hoofd. „AZ speelde agressief en zette ons snel onder druk”, analyseerde hij. „Dan verwacht je dat je met types als Suarez en Sulejmani in één-tegen-éénduels in het voordeel kunt zijn, maar daar kwam het niet van.
Het stinkt aan alle kanten!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo jan 11, 2009 12:39 pm

joey schreef:Dat klopt niet, goodfella. Van Basten gaf het aan:
En als Vertonghen iets roept over van Basten is het maar de pers en dus per definitie een leugen volgens jou. Ik ga dus niet mee in dit selectieve geneuzel van je.

Tot de 1-0 liet AZ zich bij balverlies tot op de eigen helft terugzakken.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo jan 11, 2009 12:41 pm

Inderdaad. De tweede helft ook trouwens

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo jan 11, 2009 12:45 pm

Tja, de Verlosser zegt het zelf, hoor.

Het is ook de beste manier om Ajax te bestrijden. Dat weet Van Gaal heus wel. AZ was een klasse beter dan Ajax.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » zo jan 11, 2009 1:10 pm

Peter schreef:AZ: Romero; Swerts, Moreno, Moisander, Pocognoli; Mendes, De Zeeuw, Schaars, Martens; El Hamdaoui, Ari.

Gek, ik tel er toch maar gewoon 4.
Van de vier middenvelders Mendes, De Zeeuw, Schaars en Martens is laatstgenoemde de enige die in eerste instantie offensief denkt.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jan 11, 2009 1:16 pm

joey schreef:Tja, de Verlosser zegt het zelf, hoor.

Het is ook de beste manier om Ajax te bestrijden. Dat weet Van Gaal heus wel. AZ was een klasse beter dan Ajax.
Verlossers bestaan niet. Overigens is druk zetten bij balverlies niet hetzelfde als aanvallend spelen. Druk zetten kun je ook op verschillende plekken doen: op je eigen helft, op de helft van de tegenstander bijvoorbeeld.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jan 11, 2009 1:19 pm

En vroeg druk zetten, Bertje?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jan 11, 2009 1:38 pm

Wat is vroeg? Doelt hij daarmee op het moment direct na omschakeling - in de zin van een bepaald stadium? Doelt hij daarmee op een plaats op onze helft van het speelveld - in de zin van een bepaalde positie op het veld?

Ik zag AZ vooral gegroepeerd spelen rond de middenlijn, van waaruit met lange passes de diepte gezocht werd bij El Hamdoui en Ari en een enkele keer bij Swerts/Mendes da Silva.

En toen speelde AZ naar mijn mening goed. Sindsdien heb ik ze vaker slecht dan goed zien spelen (waar Van Basten het over had). Ajax heeft immers ook een enkele keer erg verdedigend gespeeld (Twente uit). Toen speelde Ajax overigens ook goed (maar wel erg verdedigend).
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo jan 11, 2009 1:45 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:En vroeg druk zetten, Bertje?
Ach, gewoon het aantal minuten tellen dat AZ ( rond de zestien ) op onze helft was en dat vergelijken met het aantal minuten dat wij op de helft ( rond de zestien ) van AZ waren .Maare dat mag een ander doen .. want ik weet de uitkomst al ..

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jan 11, 2009 1:50 pm

Het citaat van Marco luidt:
AZ speelde agressief en zette ons snel onder druk”, analyseerde hij. „Dan verwacht je dat je met types als Suarez en Sulejmani in één-tegen-éénduels in het voordeel kunt zijn, maar daar kwam het niet van.
AZ zette in de opinie van MvB Ajax snel onder druk; daardoor verwachtte MvB 1 tegen 1 situaties voor Sulej en Sua. Dit kan volgens mij alleen maar zo worden uitgelegd dat AZ bij balbezit van Ajax op de helft van Ajax druk zet, waardoor de linies van AZ naar voren lopen en er meer ruimte voor onze aanval ontstaat. Ik zie niet in hoe het citaat van MvB zo kan worden uitgelegd dat AZ inzakte en vanaf eigen helft pas druk op Ajax begon te zetten bij Amsterdams balbezit. Er kunnen dan geen 1 tegen 1 situaties ontstaan, omdat het speelveld eenvoudig te klein is.

Ik kan me van die wedstrijd herinneren dat AZ inderdaad vroeg druk zette, in tegenstelling tot HSV een paar dagen later. Sterker, volgens mij heeft er op AT nog een discussie gewoed dat Jol een waardeloze trainer was, omdat ie niet goed op AZ-Ajax had gelet, omdat ie dan had kunnen weten hoe Ajax aan te pakken (namelijk: door vroeg druk te zetten, hetgeen HSV naliet).
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jan 11, 2009 2:04 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Het citaat van Marco luidt:
AZ speelde agressief en zette ons snel onder druk”, analyseerde hij. „Dan verwacht je dat je met types als Suarez en Sulejmani in één-tegen-éénduels in het voordeel kunt zijn, maar daar kwam het niet van.
AZ zette in de opinie van MvB Ajax snel onder druk; daardoor verwachtte MvB 1 tegen 1 situaties voor Sulej en Sua. Dit kan volgens mij alleen maar zo worden uitgelegd dat AZ bij balbezit van Ajax op de helft van Ajax druk zet, waardoor de linies van AZ naar voren lopen en er meer ruimte voor onze aanval ontstaat. Ik zie niet in hoe het citaat van MvB zo kan worden uitgelegd dat AZ inzakte en vanaf eigen helft pas druk op Ajax begon te zetten bij Amsterdams balbezit. Er kunnen dan geen 1 tegen 1 situaties ontstaan, omdat het speelveld eenvoudig te klein is.

Ik kan me van die wedstrijd herinneren dat AZ inderdaad vroeg druk zette, in tegenstelling tot HSV een paar dagen later. Sterker, volgens mij heeft er op AT nog een discussie gewoed dat Jol een waardeloze trainer was, omdat ie niet goed op AZ-Ajax had gelet, omdat ie dan had kunnen weten hoe Ajax aan te pakken (namelijk: door vroeg druk te zetten, hetgeen HSV naliet).
Volgens mij heeft Van Basten het nergens over ruimte, Cees. Dat is ook het mooie aan voetballers met een goede techniek als Suárez en Sulejmani: als ze eenmaal één op één staan, dan hebben ze weinig ruimte nodig om te passeren en gevaarlijk te worden.

AZ speelt met twee backs die veelvuldig zonder bal de diepte zoeken, met twee centrumverdedigers waarvan één van de twee in vroegtijdig stadium het middenveld ondersteunt, waardoor De Zeeuw kan doorschuiven en waarbij Schaars en/of Mendes de ruimtes afdekken. Van deze spelers is maar één speler (Moreno) sterk in de één tegen één-situaties. Van Basten wilde dus voordeel uit de één tegen één-situaties van Suárez en Sulejmani scheppen.

Eén tegen één-situaties kunnen ook prima op een kleiner speelveld ontstaan. Dan moet je de bal snel laten rondgaan en/of goed de gaten zoeken met secure langere passes. Dit waren ook kenmerken van de sterkere Ajax-teams: individueel sterke spelers één op één zetten door goed combinatievoetbal. Zo werd de snelheid van Overmars bijvoorbeeld enorm benut, maar ook daarvoor het passeervermogen van Keizer en Cruijff.

Dat dit Ajax nog niet zo ver is, is geen geheim en mag ook geen wonder heten. Met jongens als Gabri, Oleguer en in mindere mate Lindgren wordt dit ook een moeilijke zaak. Er zit echter, wat mij betreft wel gestage verbetering in: Vertonghen en in (vooralsnog) mindere mate Wiel weten het baltempo steeds beter op te voeren. Daarnaast loopt Enoh zich goed vrij en maakt hij goed ruimte voor medespelers in de opbouw. Zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden, wat mij betreft.

Maar goed, een elftal echt top laten voetballen kost vaak dan ook jaren met de middelen van Ajax. Zeker als je uit onze situatie komt.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gesloten