Sparta Rotterdam

Club informatie van de afgelopen seizoenen
LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di feb 06, 2007 11:01 am

Van Geel heeft Roger helemaal zelf verzonnen? :worshippy:

Misschien had Ajax wel de afspraak dat Cruijff Blind een beetje bij de hand zou nemen in het begin. Zou zo maar kunnen
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 06, 2007 11:05 am

Speculatie, maar wie weet. Maar dan zijn Ajax en Blind daar verantwoordelijk voor, want die hebben die afspraak gemaakt.
Blind verdiende in die functie tien keer zoveel als jij, Luuk! Hij was toch geen kleuter? Daarbij, uitspraken als: 'Nieuwenburg is een van de grootste talenten van Nederland' verzon hij helemaal zelf, dat zal niet de mening van Cruijff zijn geweest.
Weet je wat het is? Ajax was in die tijd compleet het spoor bijster. De aanstelling van Blind was daar een bewijs van. Hopelijk maken ze Jaap Stam straks geen TD!
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di feb 06, 2007 11:07 am

Je voorliefde voor Blind is bekend; Stam in Blind zijn absoluut niet te vergelijken. Blind stond ook in die tijd al bekend als het tactisch brein van Ajax op het veld.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 06, 2007 11:09 am

Ja dus? Dus heeft hij verstand van transferzaken? TD zijn is een VAK.

Ik ben een fan van Litmanen, Frank de Boer, Chivu en Shota, maar ik wil niet dat een van deze mannen de opvolger van MVG wordt! :scared:
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di feb 06, 2007 11:10 am

Kennis van transferzaken is er voldoende binnen Ajax. Het ging in de functie niet in eerste instantie om het afronden van de transfers.
Overigens was vooraf vriend en vijand (op wellicht Joey na) het erover eens dat Ajax prima zaken had gedaan op de transfermarkt.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 06, 2007 11:21 am

Rosenberg9 schreef:Kennis van transferzaken is er voldoende binnen Ajax.
Dat viel dus wel mee. Er was niemand van wie Danny het vak kon leren. Idealiter had hij eerst een tijdje meegelopen.
Het ging in de functie niet in eerste instantie om het afronden van de transfers.
Niet om de details, maar in grote lijnen moet de TD weten hoe het zit. Reken maar dat MVG precies op de hoogte is van alle facetten van het aankoopbeleid.
Maar je gaat niet in op de kern. Ajax beloonde een trouwe speler met een baan waarvoor hij geen kwalificaties had en geen enkel aantoonbaar inzicht. Van de ene dag op de andere ging hij over miljoenen. Als dat in het bedrijfsleven zou gebeuren, zou iedereen er schande van spreken. Het is wanbeleid.
Blind zelf kon daar weinig aan doen. Goed, als hij verstandig was geweest had hij bedankt voor de eer, maar (ex-)voetballers hebben nu eenmaal de neiging zichzelf te overschatten. Maar omdat Blind die functie geaccepteerd heeft, is hij wel voor de volle 100% verantwoordelijk voor de resultaten. Zo gaat dat nu eenmaal. Een topman van Shell kan ook niet de slechte resultaten van zijn bedrijf toeschrijven aan verkeerde adviezen van zijn vrouw. (En medelijden hoeven we niet te hebben, want managers worden vorstelijk beloond.)

Overigens was vooraf vriend en vijand (op wellicht Joey na) het erover eens dat Ajax prima zaken had gedaan op de transfermarkt.
Mwah, was er niet kapot van. Met name niet van de dure transfer van Machlas. Ik kan me overigens niet voorstellen dat Cruijff die aanbevolen heeft.

Maar over Sparta: als Blind het niet ziet zitten in de trainer daar, zal hij die er dan uitgooien? :D
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di feb 06, 2007 11:31 am

Wie was de voorganger van Blind, Joey?
I think I lost my fucking headache

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di feb 06, 2007 12:03 pm

Rosenberg9 schreef:Jij weet best hoe het werkte toen (en nu waarschijnlijk ook). Cruijff begint te dreinen en te janken als er niet naar hem wordt geluisterd. ZDaarboven mobiliseert ie onmiddelijk zijn vriendjes om de onverlaten af te laten maken. Blind begon net, je denkt toch zeker niet dat van Praag en van Os hem de ruimte lieten om van het 'advies' van Cruijff af te wijken?
Ik ben het er tot op zekere hoogte mee eens. Geen club is zo ingewikkeld en heeft zoveel verschillende belangengroepen als Ajax, lijkt mij. Blind was onervaren en wilde het Cruijff-kamp voor zich houden of er onderdeel van blijven. Dat gebeurt nu (stukken) minder met Van Geel, maar het gebeurt nog steeds. Blind was te onervaren voor die baan en had nog niet zoveel te melden. Neemt niet weg dat z'n aanstelling Ajax miljoenen heeft gekost. Een blunder van jewelste van Ajax.

Of hij het beter kan? Misschien. Z'n aankopen bij Ajax zijn echter ook maar matig geweest.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di feb 06, 2007 12:12 pm

Goede zet van Sparta. Blind is een echte clubman en bovendien een samenwerker. Ook kan het uitstekend van pas komen dat Blind veel kijk heeft op jeugdvoetbal. Misschien kan hij hier en daar wat talentjes wegkapen.

Slim ook van Sparta dat ze de TD benoemen voordat de trainer voor volgend seizoen wordt vastgelegd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 06, 2007 2:07 pm

Jöhnk schreef:Goede zet van Sparta. Blind is een echte clubman en bovendien een samenwerker. Ook kan het uitstekend van pas komen dat Blind veel kijk heeft op jeugdvoetbal.
Een clubman oké, maar de rest? Waar baseer jij dat oordeel op?

Ik zeg niet dat het niet zo is. Ik zeg alleen dat Blind zich nog niet heeft bewezen. Sparta neemt een gok.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di feb 06, 2007 4:19 pm

Blind heeft jaren bij de Ajaxjeugd gewerkt, dus hij zal wel een en ander weten van het jeugdvoetbal. Ook toen Blind hoofdtrainer was, kwam hij nog regelmatig op de Toekomst.

Voorbeeldje: Michael Jansen en Stijn Schaars stonden hoog op het lijstje van Ajax. Blind kende ze voornamelijk uit zijn tijd bij de A1 toen Vitesse de grote concurrent was van het team met Nando, De Jong en Sneijder.

Dit is overigens geen uitnodiging om over Olaf Lindenbergh te beginnen, maar bedoeld om aan te geven dat Blind wel wat van jeugdvoetbal afweet. Wie weet kan hij een tweede Huntelaartje van Psv naar Sparta halen. Of een jeugdspeler van Ajax die de stap naar het eerste niet direct aankan.

Natuurlijk blijft het een gok, maar dat was Leo Beenhakker bij Ajax destijds ook. Soms moet je kiezen voor de knowhow in plaats vanvoor de ervaring. De technisch managers liggen niet voor het oprapen.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di feb 06, 2007 4:42 pm

Jöhnk schreef:Voorbeeldje: Michael Jansen en Stijn Schaars stonden hoog op het lijstje van Ajax. Blind kende ze voornamelijk uit zijn tijd bij de A1 toen Vitesse de grote concurrent was van het team met Nando, De Jong en Sneijder.

Dit is overigens geen uitnodiging om over Olaf Lindenbergh te beginnen, maar bedoeld om aan te geven dat Blind wel wat van jeugdvoetbal afweet.
En de reden dat Schaars nu bij AZ speelt en niet bij Ajax is dus omdat Van Geel slagvaardiger was? Ik geloof je best, maar wat is je bron?

Verder vind ik het wel apart dat je na Schaars bij Lindenbergh uitkomt. Heel simpel gezien zal Blind wel hebben geweten dat Lindenbergh z’n rol bij AZ uitgespeeld was op het moment dat Schaars binnen werd gehaald, maar dat is dan ook de enige logica die ik er achter kan bedenken.
Jöhnk schreef:Wie weet kan hij een tweede Huntelaartje van Psv naar Sparta halen. Of een jeugdspeler van Ajax die de stap naar het eerste niet direct aankan.
Ik betwijfel of Blind Huntelaar ‘gescout’ heeft hoor. Hij kon hem in de zomer immers al halen, maar koos ervoor om Rosenberg aan te trekken.
Jöhnk schreef:Natuurlijk blijft het een gok, maar dat was Leo Beenhakker bij Ajax destijds ook. Soms moet je kiezen voor de knowhow in plaats vanvoor de ervaring. De technisch managers liggen niet voor het oprapen.
Als Blind die knowhow inderdaad heeft, dan redt hij het vast. Blind is niet heel ervaren op dat gebied, maar hij kent de voetbalwereld goed genoeg, lijkt mij.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di feb 06, 2007 4:47 pm

Thomas schreef:En de reden dat Schaars nu bij AZ speelt en niet bij Ajax is dus omdat Van Geel slagvaardiger was? Ik geloof je best, maar wat is je bron?
Ik zeg nergens dat Schaars eerste keus was. Wat Schaars betreft kijkt iedereen overigens de koe in zijn gat. Helemaal niemand die het ooit over die jongen heeft gehad voordat hij bij Az doorbrak. Maar dat terzijde.
Ik betwijfel of Blind Huntelaar ‘gescout’ heeft hoor. Hij kon hem in de zomer immers al halen, maar koos ervoor om Rosenberg aan te trekken.
Ook dit begrijp je verkeerd. Met 'een Huntelaartje' bedoel ik een speler die uitblonk in de jeugd maar geen kans krijgt (bijvoorbeeld bij Psv) en derhalve vrij goedkoop af te halen valt.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di feb 06, 2007 4:51 pm

Jöhnk schreef:Ik zeg nergens dat Schaars eerste keus was. Wzt Schaars betreft kijkt iedereen overigens de koe in zijn gat. Helemaal niemand die het ooit over die jongen heeft gehad voordat hij bij Az doorbrak. Maar dat terzijde.
Volgens mij had Steef het destijds wel direct over een goede aankoop van AZ. Persoonlijk had ik hem tot dat moment niet of nauwelijks zien spelen.
Ook dit begrijp je verkeerd. Met 'een Huntelaartje' bedoel ik een speler die geen kans krijgt bij Psv en derhalve vrij goedkoop af te halen valt.
Aha. Dat zou natuurlijk kunnen. Ik denk dat Blind wel het type trainer is dat een band met een aantal jeugdspelers heeft gehouden. Wie bij Ajax afvalt zou zomaar voor Sparta kunnen kiezen, indien Blind interesse heeft.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di feb 06, 2007 4:55 pm

Even teruggezocht, maar nee: Steef heeft het uberhaupt nooit over Schaars gehad voordat hij naar AZ ging of toen hij net bij AZ zat..

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di feb 06, 2007 5:02 pm

Hmm. Ik kan me herinneren dat Steef als (één van de) eerste(n) helemaal lyrisch over Schaars was, maar dat zal dan na een aantal wedstrijden bij AZ geweest zijn.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di feb 06, 2007 5:05 pm

Goed, zoek het zelf maar terug als je het niet gelooft.

Een basisspeler van Az scouten is geen kunst.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 06, 2007 5:08 pm

Thomas schreef:Ik betwijfel of Blind Huntelaar ‘gescout’ heeft hoor. Hij kon hem in de zomer immers al halen, maar koos ervoor om Rosenberg aan te trekken.
MVG wilde KJH per se hebben. Toen hij bij AZ zat al.

Verder vraag ik me af wat het over iemands scoutingstalent zegt als hij Schaars kent maar liever Lindenbergh heeft. :X
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di feb 06, 2007 5:11 pm

Lindenbergh was basisspeler van Az en zelfs uitblinker in Europese uitwedstrijden. Schaars was bankzitter bij Vitesse. Daarbij had Ajax al genoeg jonge spelertjes onder contract staan en zocht het ervaring. Je moet je wel inleven in de context.

Het is maar welk gevoel je bij een speler hebt. Ik vond het persoonlijk veel verbijsterender dat Ajax voor Juanfran ging terwijl het Emanuelson door en door kende.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op di feb 06, 2007 5:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di feb 06, 2007 5:20 pm

Is wat veel gevraagd in dit verband, Johnk
I think I lost my fucking headache

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di feb 06, 2007 5:37 pm

Jöhnk schreef:Goed, zoek het zelf maar terug als je het niet gelooft.
Huh? Waar zeg ik dat ik je niet geloof?
Jöhnk schreef:Een basisspeler van Az scouten is geen kunst.
Nee, geen kunst. Maar een topper herkennen in een basisspeler van AZ is nog niet vanzelfsprekend.
Jöhnk schreef:Het is maar welk gevoel je bij een speler hebt. Ik vond het persoonlijk veel verbijsterender dat Ajax voor Juanfran ging terwijl het Emanuelson door en door kende.
Blind stelde hem zelfs heel vaak op. :X

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » di feb 06, 2007 5:42 pm

Thomas schreef:
Jöhnk schreef:Goed, zoek het zelf maar terug als je het niet gelooft.
Huh? Waar zeg ik dat ik je niet geloof?
Dat zeg je ook niet, althans niet direct, wel indirect.

Steef was een wassen neus en ouwehoerde maar wat in het rond. Dat we dat nu nog niet inzien, zeg. Pfff...
Bertje for President!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di feb 06, 2007 5:42 pm

Thomas schreef: Huh? Waar zeg ik dat ik je niet geloof?
Nergens. Vandaar mijn voorbehoud. Als je het niet gelooft.
Nee, geen kunst. Maar een topper herkennen in een basisspeler van AZ is nog niet vanzelfsprekend.
Mwah, iedereen zag dat Schaars zich enorm ontwikkelde. Steef is vast een goede scout, maar vwb. Schaars ben ik niet bijzonder onder de indruk.

Over Urby vs. Juanfran. Urby was natuurlijk gewoon basisspeler onder Blind. Op een gegeven moment kreeg Urby rust en Juanfran een eerlijke kans. Goed en eerlijk gehandeld, zoals het hoort. Met de kanttekening dat Juanfran van mij niet had hoeven komen.

Maar goed, er wordt compleet voorbij gegaan aan mijn punt. Ik zei nog met nadruk dat dit geen uitnodiging was om over Lindenbergh te beginnen. En dat ik Blind een prima trainer voor Ajax vind is al bekend, dus daar probeer ik verer niet meer op in te gaan in deze topic.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di feb 06, 2007 5:57 pm

Jöhnk schreef:Maar goed, er wordt compleet voorbij gegaan aan mijn punt. Ik zei nog met nadruk dat dit geen uitnodiging was om over Lindenbergh te beginnen. En dat ik Blind een prima trainer voor Ajax vind is al bekend, dus daar probeer ik verer niet meer op in te gaan in deze topic.
Ik snap je punt wel, maar het is nogal belangrijk dat een trainer een bepaald talent herkent maar er vervolgens een matige subtopspeler voor terughaalt. Vandaar dat ik me afvroeg hoe dat kwam.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di feb 06, 2007 9:24 pm

Met Lindenbergh in de basis heeft Ajax prima wedstrijden gespeeld. Onder andere de wedstrijd uit bij AZ waar Ajax de eerste 35 minuten eenniveau haalde dat het jaren ervoor en (het jaar) erna niet meer heeft gehaald.
I think I lost my fucking headache

Gesloten