KNVB: club beslist bij spreekkoren

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

KNVB: club beslist bij spreekkoren

Bericht door Aristides » do dec 07, 2006 6:55 pm

Uit het NRC-Handelsblad

Zeist, 5 dec. Niet de scheidsrechter, maar de thuisclub beslist of een voetbalwedstrijd wordt stilgelegd wegens beledigende spreekkoren. Dat stelt de KNVB voor in een stappenplan ‘bestrijding voetbalvandalisme’ dat wellicht in januari zal worden gepresenteerd.

Een stappenplan wil zeggen dat we na iedere overtreding harder straffen”, zei directeur betaald voetbal Henk Kesler gisteren in Zeist, na afloop van de algemene vergadering betaald voetbal van de KNVB. „Ik zal een voorbeeld geven. Supporters van Ajax schelden tijdens een uitwedstrijd bij Sparta scheidsrechter Bossen uit. We kunnen Ajax een geldboete opleggen. Maar we kunnen op een gegeven moment ook besluiten dat Ajax in de volgende wedstrijd bij Sparta geen supporters meer mag meenemen.

Vertegenwoordigers van de profclubs stonden gisteren lang stil bij de normen en waarden in het voetbal. „We hebben nogmaals benadrukt dat profs een voorbeeldfunctie hebben”, zei Kesler. „We kunnen en zullen dan ook niet accepteren dat kwetsend en beledigend taalgebruik wordt gebezigd.”

Kesler heeft goede hoop dat hij in januari minister Johan Remkes van Binnenlandse Zaken kan overtuigen van de meerwaarde van een evenementenwet. Kesler: „Ik las vrijdag dat de minister van Binnenlandse Zaken graag wilde weten of een evenementenwet het voetbalvandalisme daadwerkelijk kan terugdringen. Ik heb meteen contact met het ministerie van Binnenlandse Zaken opgenomen. We gaan in januari om de tafel zitten.”

Kesler verwacht dat hij de landelijke politiek van het nut van een evenementenwet kan overtuigen. „Een van de onderdelen daarvan is de meldingsplicht. Supporters met een stadionverbod moeten zich tijdens wedstrijden van hun club melden. Ze riskeren zware straffen wanneer ze dat niet doen. Met zo’n wet kunnen supporters met een stadionverbod dus niet onbestraft naar bijvoorbeeld Nancy reizen en daar voor overlast zorgen zoals rond de UEFA-bekerwedstrijd van Feyenoord”, aldus Kesler.


Volgens mij een vrijbrief voor (de supporters van) sommige verenigingen; publiek van de thuisspelende ploeg mag roepen, schreeuwen wat het wil (de speaker hoort het niet, scheidsrechters durven ook niet altijd te "luisteren"), het publiek van de uitspelende ploeg hoeft maar één keer te schreeuwen en er volgt straf.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do dec 07, 2006 7:03 pm

Wat is dit? Nadat er de komende jaren flink wat keren in de landelijke media te lezen is geweest over het lastige uitpubliek wordt besloten dat het meenemen van publiek naar uitwedstrijden maar beter verboden kan worden? Het thuispubliek zal immers, zoals Demosthenes al zei, niet gauw iets verkeerd gedaan hebben.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie