Twintig procent clubs onder curatele

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33801
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Twintig procent clubs onder curatele

Bericht door Duke » wo jan 17, 2007 9:02 am

Twintig procent van alle betaald voetbalclubs in Nederland staat onder curatele van de voetbalbond.

Dat blijkt uit onderzoek van deze krant. Acht clubs zitten in categorie 1, de meest zorgwekkende van de drie groepen die de KNVB aanhoudt. Dat zijn Feyenoord, NEC, Cambuur Leeuwarden, FC Dordrecht, FC Eindhoven, Fortuna Sittard, De Graafschap en RBC Roosendaal.

Waardoor de acht clubs in nood zijn gekomen, verschilt per geval. De ene deed extra investeringen om (soms tevergeefs) te proberen in de eredivisie te blijven, een ander boekte in een bepaald seizoen een groter verlies af dan begroot. Bovendien zijn ook de bedragen uiteenlopend, van enkele tonnen tot miljoenen.

Om de financiën weer op orde te krijgen, zijn deze probleemclubs onder toezicht van de licentiecommissie geplaatst. Dat houdt onder meer in dat zij een plan van aanpak moeten maken waarmee de problemen opgelost kunnen worden.
Om de paar maanden dienen clubs uit categorie 1 aan te tonen dat zij zich aan het plan hebben gehouden. Zij kunnen wel spelers kopen, maar moeten dan vooraf wel aantonen dat het transferbedrag en salaris gegarandeerd zijn.

De licentiecommissie hanteert drie meetmomenten: halfjaarcijfers op 31 december, jaarcijfers en opgestelde begroting. Boeken clubs in de probleemcategorie twee keer op rij een score die past bij een hogere categorie, dan klimmen zij op. Clubs in categorie 2 hebben de financiën goed op orde en staan niet onder toezicht van de KNVB.
In die groep zit nu ook Vitesse, ondanks een enorme betalingsachterstand aan de gemeente. Maar een club kan niet tijdens het seizoen zakken. Categorie 3 is kerngezond.

De KNVB wil niet inhoudelijk op de resultaten ingaan. ,,We hebben geheimhouding met de clubs afgesproken,’’ zegt directeur betaald voetbal Henk Kesler. In welk van de categorieën clubs door de licentiecommissie waren geplaatst, was lange tijd moeilijk te achterhalen.
De voetbalbond zweeg erover, de Eredivisie CV, de Eerste Divisie CV en ook de clubs lieten weinig los. Maar nu geven die zelf openheid van zaken bij dit onderzoek.

Kesler krijgt in zijn stilzwijgen bijval van Alex Tielbeke, directeur van de Eredivisie CV (ECV). ,,Of de eredivisie financieel gezond is, kan ik niet zeggen. Dan geef ik wellicht geheime informatie weg,’’ stelt Tielbeke.
,,Ik kan wel kwijt dat clubs tevreden zijn over het licentiesysteem. Maar het is een middel, geen oplossing voor financiële problemen. Het geeft de status van een club weer.’’

Dat bepaalde clubs in dezelfde categorie zijn ingedeeld, wil niet zeggen dat hun financiële situatie gelijk is. ,,De drie categorieën hebben bandbreedtes,’’ legt Tielbeke uit. ,,Het is best mogelijk dat een bepaalde vereniging in groep 2 dicht tegen groep 3 aan zit. En dat een andere in categorie 2 juist dichter bij 1 zit.’’
Het grootste deel van de in categorie 1 geplaatste clubs komt uit in de eerste divisie. Volgens Edwin Lugt, voorzitter van de Eerste Divisie CV (EDCV), wil dat echter niet zeggen dat zijn competitie ongezond is.

,,Een plek in categorie 1 impliceert niet dat een club acuut in financiële problemen zit,’’ zegt Lugt. ,,Je moet het als een signaal zien: het moet anders, zodat echte problemen voorkomen worden. Bovendien is het licentiesysteem afgelopen jaar op de schop gegaan. Er waren dertien punten waaraan voldaan moest worden, dat zijn er tien geworden. Het is goed mogelijk dat clubs in de oude situatie in categorie 2 zaten, maar na de verandering van de criteria naar 1 zijn gezakt.’’
Om eerstedivisionisten te stimuleren een gezonde huishouding te voeren, zijn er door de EDCV verschillende initiatieven opgezet. Lugt: ,,Om bijvoorbeeld het financiële beleid te belonen, krijgen alleen clubs uit de categorieën 2 en 3 geld uit de televisiepot.’’

Een eerste indicatie dat er in het betaald voetbal veel verantwoorder met de financiële huishouding wordt omgegaan, is er al. Dit seizoen kreeg nog geen club punten in mindering omdat niet aan het plan van aanpak werd voldaan.
Vorig seizoen (Fortuna Sittard) was dat wel het geval. Lugt: ,,Het is geen utopie te denken dat alle clubs ooit tot categorie 2 of 3 behoren. Bvo’s zijn dankzij het licentiesysteem minder kwetsbaar. De bedrijfstak voetbal is aanzienlijk gezonder dan een aantal jaren geleden.’’

Feyenoord: Geen zorgen

Feyenoord hoopt in de tweede helft van 2007 vanuit categorie 1 bij de licentiecommissie op te schuiven naar categorie 2. Dat zou betekenen dat de KNVB niet langer toezicht houdt op de financiële huishouding bij de Rotterdamse club.

,,Dit jaar gaan we een paar ton beter presteren dan we begroot hebben,’’ aldus financieel directeur Onno Jacobs van Feyenoord. ,,Dat is één van de voorwaarden om te stijgen.’’

Binnenkort deponeert Feyenoord zijn jaarrekening over het afgelopen seizoen bij de kamer van koophandel. ,,Zoals beloofd geven we dan ook openheid op onze eigen website,’’ aldus Jacobs.

De directeur benadrukt dat de categorie 1-status van Feyenoord geen zorgen geeft voor de dagelijkse gang van zaken. ,,De salarisbetalingen zijn geen probleem,’’ zegt hij. ,,Er is alleen geen geld om te investeren en geen geld om in één keer onze schulden te saneren.’’
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » wo jan 17, 2007 9:43 am

Ik snap 't niet...Vitas is van 1 naar 2 terwijl die club godverdegodver maar die schuld van 1,6 miljoen aan de Gemeente blijft houden en de situatie omtrent de huur of verkoop whatever van dat Gedrocht nou ook niet soepeltjes verloopt...??? :confused:

En voor de duidelijkheid...'t gaat me niet om het wijzen in dit geval... want die stap naar 1 lijkt mij logisch bij NEC... ;)



Wellicht snapt iemand anders dat wel, dus maak me gek... :headbang:

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » wo jan 17, 2007 11:16 am

Ramona schreef:Ik snap 't niet...Vitas is van 1 naar 2 terwijl die club godverdegodver maar die schuld van 1,6 miljoen aan de Gemeente blijft houden en de situatie omtrent de huur of verkoop whatever van dat Gedrocht nou ook niet soepeltjes verloopt...??? :confused:

En voor de duidelijkheid...'t gaat me niet om het wijzen in dit geval... want die stap naar 1 lijkt mij logisch bij NEC... ;)



Wellicht snapt iemand anders dat wel, dus maak me gek... :headbang:
Dat wordt toch al in het artikel uitgelegd? Vitesse heeft die betalingsachterstand opgelopen, maar een team kan niet midden in het seizoen zakken. Dus of ze moeten de zaakjes straks weer op orde hebben, of Vitesse zal weer zakken aan het einde van het seizoen.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » wo jan 17, 2007 11:45 am

Arwin schreef: Dat wordt toch al in het artikel uitgelegd? Vitesse heeft die betalingsachterstand opgelopen, maar een team kan niet midden in het seizoen zakken. Dus of ze moeten de zaakjes straks weer op orde hebben, of Vitesse zal weer zakken aan het einde van het seizoen.

Jawel, las ik, maar die schuld ligt er al langer dan vandaag... ;)

Wouter
Berichten: 18725
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » do jan 18, 2007 9:39 pm

En voor de duidelijkheid...'t gaat me niet om het wijzen in dit geval...
Maar je doet het toch maar wel even? :nooo:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58797
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do jan 18, 2007 9:43 pm

Waarom staat Psv niet op dat lijstje, die kunnen hun broek ook amper ophouden ...

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » do jan 18, 2007 10:21 pm

Ik denk dat Van Praag een goed woordje voor ons heeft gedaan ofzo.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58797
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do jan 18, 2007 11:18 pm

Dat zal dan wel weer wat breedbeeldjes gekost hebben, trouwens krijgen scheidsrechters bij jullie tegenwoordig nog cadootjes ?.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr jan 19, 2007 10:27 am

Wouter schreef:
En voor de duidelijkheid...'t gaat me niet om het wijzen in dit geval...
Maar je doet het toch maar wel even? :nooo:
Ah...daar ben je al... :moontje: :D

Wouter
Berichten: 18725
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » za jan 20, 2007 2:30 pm

Hee, ik hoor jou op de kast te jagen, niet andersom! ;) :redcard:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za jan 20, 2007 6:20 pm

:bis: :D

Plaats reactie