Niveau eredivisie omhoog?

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Maurice
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 11:50 am
Contacteer:

Niveau eredivisie omhoog?

Bericht door Maurice » za feb 17, 2007 10:46 am

Terwijl anderen landen steeds minder bezoekers krijgen in de stadions, lijkt er in de Eredivisie juist het tegenover gestelde aan de gang.
Dit heeft tot effect dat clubs als Ajax, Feyenoord, Groningen(gaat naar 40.000) , AZ, NAC, Ado den haag en Sparta hun stadion gaan uitbreiden of zelfs een nieuw stadion krijgen (Feyenoord en Ado).

Denken jullie dat het niveau van de eredivisie hier door omhoog gaat? Meer bezoekers=Meer geld, en anderen clubs moeten wel volgen met uitbreiding om een beetje bij te blijven. Dit betekent dus ook dat het niveau verschil tussen de top en de onderste regionen wordt verkleind, en we minder vaak uitslagen als 6-0 zien tegen bv Willem II.


Jullie mening graag :yes:

(ps, Arena blijft het grootst, want ik geloof dat Fnoord naar 65.000 wil, en Arena 66.000 right?)
Pompiedom

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » za feb 17, 2007 11:05 am

Denk dat het er ook mee te maken heeft dat je in andere landen elke wedstrijd thuis kan bekijken. Dat is in Nederland bepaald nog niet het geval, volgens mij. Als pay-per-view e.d. hier goed van de grond komen, zullen die stadions ook leger worden....

En ik denk niet dat je de concurrentie voorblijft, want die hebben zoveel meer TV-inkomten.....
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13396
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » za feb 17, 2007 11:08 am

Ik denk dat het ook helpt dat er in Nederland veel leuke wedstrijden te zien zijn. Het niveau in andere landen ligt veel hoger, maar het voetbal is vaak erg cynisch.

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » za feb 17, 2007 3:31 pm

Cynisch voetbal?? :D

Hoe doe je dat, lach je je tegenstander dan uit ipv hem voorbij te gaan. Blijf je als spits dan stilstaand grappen maken..... ;)
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za feb 17, 2007 3:31 pm

Arthur schreef:Ik denk dat het ook helpt dat er in Nederland veel leuke wedstrijden te zien zijn. Het niveau in andere landen ligt veel hoger, maar het voetbal is vaak erg cynisch.
Wat ook weer te maken heeft met de vele fouten die er gemaakt worden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13396
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » za feb 17, 2007 4:13 pm

cy·nis·me (het ~)
1 wijsgerige school bij de oude Grieken
2 levenshouding waarbij men afwijzend staat tegenover idealisme of geestdrift

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » za feb 17, 2007 5:05 pm

Het niveau in Nederland is al jaren Europese subtop. Nederlanders doen nog wel eens, ten onrechte, erg geringschattend over de Nederlandse competitie. Het is geen Mickey Mouse competitie, maar een Mickey mouse houding!
I think I lost my fucking headache

Maurice
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 11:50 am
Contacteer:

Bericht door Maurice » za feb 17, 2007 7:43 pm

Het niveau in Nederland is al jaren Europese subtop. Nederlanders doen nog wel eens, ten onrechte, erg geringschattend over de Nederlandse competitie. Het is geen Mickey Mouse competitie, maar een Mickey mouse houding!
Helemaal mee eens, zeker voor zo'n klein land. Maar ik bedoel puur of jullie denken dat we NOG hoger komen... Ik denk dat het aantrekkelijker wordt, en dus meer mensen gaan kijken, zolang ze maar op zn Nederlands blijven voetballen...

Nu graag Daar ECHT meningen over...
Pompiedom

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » zo feb 18, 2007 1:11 am

Leuk die plannen voor verbouwingen/nieuwe stadions, maar zorg eerst maar eens iedere thuiswedstrijd uitverkocht te zijn. Een groter stadion met veel lege plekken schiet ook weinig op en kost alleen maar geld.

Maar het gaat niet om geld dat verkregen wordt van entreekaarten, het grote geld wordt verdiend met de tv gelden. Die zijn en blijven echter veel en veel lager dan in de landen met de grote competities.
Dus om je vraag te beantwoorden: Nee :D

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » zo feb 18, 2007 2:24 am

Baseman, ik denk dat je de waarde van grote, volle stadions voor de tv gelden onderschat. Een groot, vol stadion oogt op tv veel beter dan een leeg, verouderd stadion, en trekt extra tv-kijkers en meer sponsors.

Tot nu toe zijn in Nederland weinig missers geweest qua overschatte uitbreidingen. Het Gelredome is relatief dun bezet en in Kerkrade zit het niet echt vol. Maar die stadions zullen over een jaar of 5-10 ook zo goed als vol zitten denk ik. Uitbreidingsplannen bij andere clubs juich ik dan ook altijd toe. Grote, goedgevulde stadions zijn een zege voor het voetbal. Ze zorgen voor geld om talentvolle spelers hier te houden en voor een uitstraling waardoor iedereen erbij wil horen. Dat trekt weer extra sponsors, nieuwe fans en betere voetballers aan.

Voetbal leeft in Nederland en daar plukken we al jaren de vruchten van. In Groningen wordt ingezet op 40.000, in Alkmaar en Enschede willen ze de capaciteit verdubbelen. Dergelijke initiatieven worden met hoongelach ontvangen maar dat is ten onrechte want voordat de plannen worden uitgevoerd zijn we vele jaren verder en blijkt de realiteit de plannen is sneltempo in te halen. Dat is in het verleden gebleken in Heerenveen, Groningen, Enschede, Eindhoven, etc, etc.

In de toekomst zullen Ado den Haag, FC Twente, Feyenoord en in mindere mate Ajax, SC Heerenveen en FC Groningen nog een slag kunnen maken. Bij AZ hangt het een beetje af van hoeveel miljoenen Scheringa nog in de selectie wenst te steken. Blijft AZ structureel meedoen om de bovenste plaatsen dan zit er misschien nog wel een serieuze uitbreiding in.

Om antwoord te geven op de vraag van LeonardoSpits: nee, ik denk niet dat het niveau van de Eredivisie omhoog gaat door betere, grotere stadions. Ik zie het meer als noodzaak. Stilstand is immers achteruitgang. De stadions in België zijn ten opzichte van 15 jaar geleden nauwelijks veranderd, maar het voetbal is twee klasses minder. Gelukkig is deze aftakeling van het voetbalniveau ons in Nederland bespaard gebleven. Op het gebied van tv-gelden en niet te vergeten sponsoring/merchandising ligt Nederland echter zo ver achter op de grote competities, dat is nooit goed te maken met recettes, zelfs al verdriedubbelen de toeschouwersaantallen. Het gat tussen Nederland en bijvoorbeeld Engeland of Duitsland wordt volgens mij niet kleiner, maar blijft ongeveer even groot. Dat is al heel wat.

Willen we dat zo houden dan moeten we stadions blijven verbeteren. Vijftien jaar niks doen en de Denen of Zweden kopen onze Sneijders en Huntelaars weg in plaats van wij hun Zlatans en Alvessen.
Ajax!

GangstaRiB
Berichten: 16834
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » zo feb 18, 2007 11:05 am

Ik weet niet of het aantal toeschouwers direct zorgt voor een niveauverbetering, moet ik wel zeggen dat het met onze Eredivisie niet zo slecht gesteld is. Ik kijk regelmatig Sport 1 met alle competities en daar valt het niveau mij niet mee. Twee middenmoters tegen elkaar in Spanje of Engeland is net zo afzichtelijk als Willem 2 - Ado Den Haag bijvoorbeeld.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » zo feb 18, 2007 11:18 am

Giacomo Puccini schreef:Baseman, ik denk dat je de waarde van grote, volle stadions voor de tv gelden onderschat. Een groot, vol stadion oogt op tv veel beter dan een leeg, verouderd stadion, en trekt extra tv-kijkers en meer sponsors.
Dat het beter oogt ben ik helemaal met je eens, evenals dat stilstand achteruitgang is :xyxthumbs:

Maar zie bijv. Dortmund, die hebben iedere thuiswedstrijd 80.000 man op de tribune zitten. Ze gaan er echter niet beter van voetballen en omkomen in het geld doen ze ook niet. Dus het niveau van de Eredivisie zie ik niet beter worden door grotere stadions.

Maar inderdaad, als de nieuwe of verbouwde stadions vol komen te zitten is dat zeker een verbetering. Alleen twijfel ik er nog aan of ze wel vol komen te zitten.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo feb 18, 2007 1:47 pm

Baseman schreef:Maar zie bijv. Dortmund, die hebben iedere thuiswedstrijd 80.000 man op de tribune zitten. Ze gaan er echter niet beter van voetballen en omkomen in het geld doen ze ook niet. Dus het niveau van de Eredivisie zie ik niet beter worden door grotere stadions.
Goede spelers spelen het liefst in grote en volle stadions. Ik denk dat de HCE wel degelijk aantrekkelijker wordt indien spelers van minder vaak naar stadionnetjes met 10.000 man moeten en des te vaker voor 30.000 man spelen.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » zo feb 18, 2007 4:29 pm

Alsof dat buitenlandse spelers iets interesseert...die komen om daarna naar een grotere club te gaan. De hoogte van de salarissen en vooral de Europese exposure en het opdoen van ervaring op dat niveau zijn daarin veel belangrijker dan het aantal toeschouwers.

Anders zou Feyenoord veel gewilder zijn dan PSV of Ajax en dat is toch echt niet het geval.

Plaats reactie