'Mickey Mouse-competitie'

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

'Mickey Mouse-competitie'

Bericht door Kowalczyk » do apr 12, 2007 10:47 am

Dames en heren, het is tijd om het - voor de verandering - eens even op te nemen voor de hoogste afdeling van onze vaderlandse voetbalcompetitie, onze geliefde Eredivisie.

Deze week sprak ik mijn goede vriend A., een typisch geval van een TV-kijkende voetballiefhebber. Hij 'is voor Ajax', maar gaat nooit naar het stadion, is er ook van overtuigd dat stadions vol hooligans en andere mongolen zitten en prefereert de televisie. En dat kun je merken: hij weet zelf niet zo goed wat hij ervan moet vinden, en daarom praat hij veel commentatoren en analytici na. En krantenverslagen, uiteraard.

Deze week zei hij tegen me: "Tjongejonge, PSV stond elf punten voor en ze geven het nog weg ook... Dat kan alleen in de Mickey Mouse-competitie."

Dat schoot mij dus in het verkeerde keelgat, omdat diezelfde A. de Eredivisie vorig jaar nog tot Mickey Mouse-competitie uitriep om een diametraal tegengestelde reden: namelijk omdat PSV door niemand te verslaan was en op zijn dooie akkertje kampioen werd. Het krachtsverschil was enorm, PSV stak er enorm ver bovenuit, en dus was het een 'Mickey Mouse-competitie'.

Dit seizoen kan "iedereen van iedereen winnen" (iets wat we altijd zo tof vonden aan de Engelse Premier League, ook al is het daar al láng niet meer zo...) - en ja hoor: dan is dát weer een reden om de Eredivisie een 'Mickey Mouse-competitie' te vinden. Het geeft aan dat schamperen over onze competitie gewoon de grondhouding van A. is, en dat er vrijwel geen situatie denkbaar is waarin de Eredivisie voor hem gewoon een góede competitie zou zijn.

Ik vind de Eredivisie een heel aardige competitie, zéker dit seizoen. Het is bloedstollend spannend, er staan drie topclubs vlakbij elkaar en twee van die topclubs kunnen op dit moment van zo ongeveer elke tegenstander verliezen. Je zou nog van een 'Mickey Mouse-competitie' kunnen spreken als die drie topclubs in Europa geen poot aan de grond kregen (en het niveau dus als gehéél laag lag), maar twee van de drie waren in april nog actief in de Europese toernooien. PSV schakelt gewoon Arsenal uit, maar werd in diezelfde fase opgevreten door een aantal kleinere Eredivisie-clubs. AZ schakelt met schitterend voetbal Fenerbahçe en Newcastle United uit, en blijkt halverwege de tweestrijd prima tegen Werder Bremen opgewassen.

Kortom: wat zeiken we nou, en waarom doen we zo ongelooflijk lullig over onze voetbalcompetitie? Wat een minderwaardigheidscomplex.

Daar komt nog bij dat de Eredivisie één van de gezondste competities van Europa is: bijna elke club is financieel gezond, bijna elke club heeft een degelijk beleidsplan en een mooi nieuw stadion dat bijna altijd vol zit. Vroeger was de Eredivisie een competitie van oude, kleine stadions, waarin in de meeste gevallen zo'n 6000 toeschouwers zaten. Nu hebben we drie grote, internationale stadions van 30.000 plaatsen of meer (die altijd vol zitten), en spelen clubs als Heerenveen, Utrecht, Vitesse en Groningen hun thuiswedstrijden voor zo'n 20.000 man. Roda, NAC en AZ zitten tegen de 20.000 aan.

Dat is gewoon een gróte competitie hoor, laat het maar eens gezegd zijn. Natuurlijk leggen we het af tegen Spanje, Italië, Engeland, Duitsland en Frankrijk, maar we hebben wel degelijk een voetbalcompetitie (en een voetbalcultuur) om trots op te zijn. En als je dan ziet wat Ajax in 2003 in de CL presteerde, en PSV in de jaren erna, en AZ in de UEFA Cup (die in 2002 nog door Feyenoord gewonnen werd)... dan doen we het als klein land écht zo belabberd nog niet.

Lang leve de Eredivisie - en laat die papegaaien maar lekker lullen met hun 'Mickey Mouse'-gezanik.

K.
Still alive...

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » do apr 12, 2007 10:55 am

Eensch.

De resultaten in Europa zijn gewoonweg goed te noemen (helaas draagt Ajax niet veel bij op het moment).

Gabri gaf deze week in de VI ook al aan dat hij positief verrast was door het niveau van de Eredivisie. Dat is altijd leuk om te horen.

En het zou nog beter kunnen worden! Als de Fifa/Uefa iets gaan doen met een buitenlander-regeling. Dan zitten we in Nederland echt gebakken volgens mij.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do apr 12, 2007 11:13 am

Wat maakt een competitie eigenlijk 'sterk'? Dat iedereen van iedereen kan winnen? Dat er een brede top is?

Ik weet het niet eens precies, maar ik heb even een overzichtje gemaakt van negen van de grotere Europese voetbalcompetities. Per competitie geef ik drie dingen aan:

1. het verschil in punten tussen de koploper en de hekkensluiter (oftewel: hoe groot is het kwaliteitsverschil over de hele linie?)

2. het verschil in punten tussen de koploper en de nummer 5 (oftewel: hoe breed is de top?)

3. het aantal teams dat bij de laatste acht in de CL of de UEFA Cup zat (oftewel: hoe doen de topteams het tegen topteams uit andere landen?)

Omdat ik niet precies weet welke conclusies eruit getrokken moet worden, zet ik de landen gewoon in alfabetische volgorde!

België
Verschil 1-18: 45 pnt.
Verschil 1-5: 15 pnt.
Europese kwartfinalisten: 0

Duitsland
Verschil 1-18: 31 pnt.
Verschil 1-5: 14 pnt.
Europese kwartfinalisten: 3

Engeland
Verschil 1-20: 55 pnt.
Verschil 1-5: 24 pnt.
Europese kwartfinalisten: 4

Frankrijk
Verschil 1-20: 37 pnt.
Verschil 1-5: 21 pnt.
Europese kwartfinalisten: 0

Italië
Verschil 1-20: 61 pnt.
Verschil 1-5: 33 pnt.
Europese kwartfinalisten: 2

Nederland
Verschil 1-18: 51 pnt.
Verschil 1-5: 16 pnt.
Europese kwartfinalisten: 2

Portugal
Verschil 1-16: 40 pnt.
Verschil 1-5: 18 pnt.
Europese kwartfinalisten: 1

Spanje
Verschil 1-20: 35 pnt.
Verschil 1-5: 6 pnt.
Europese kwartfinalisten: 4

Turkije
Verschil 1-18: 35 pnt.
Verschil 1-5: 16 pnt.
Europese kwartfinalisten: 0

Wat ook een relevante factor is, is het verschil tussen de koploper en de nummer twee. Dat is alleen in Frankrijk (Olympique Lyon) en Italië (Inter) extreem groot. Verder is het overal heel spannend: alleen in Turkije heeft Fenerbahçe een 'veiligheidsbuffer' van één wedstrijd (4 pnt. voorsprong). In alle andere hierboven genoemde competities is het verschil tussen de koploper en de achtervolger drie punten of minder.

Welke conclusies zijn er te trekken?

Zoals gezegd weet ik het zelf niet precies, behalve dan dat Spanje toch wel vrij afgetekend de sterkste competitie heeft: vier kwartfinalisten in Europa, een miniem verschil in de top en bovendien (voor een competitie van 20 ploegen) een redelijk klein verschil over het hele veld. In Frankrijk steekt Lyon er achterlijk ver bovenuit, maar ligt de rest vrij dicht bij elkaar.

Nou ja, zeg het maar.

K.
Still alive...

columbus
Berichten: 5350
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Bericht door columbus » do apr 12, 2007 11:33 am

Ben het volledig met je eens Ko. Ook ik vind de Eredivisie in Nederland gewoon een hele leuke competitie. De meeste ploegen zijn aan elkaar gewaagd en zo af en toe wordt er ook 'gestunt', zie Excelsior - PSV. Jammer dat er dan snel wordt geroepen PSV speelde erg slecht, terwijl een compliment richting Excelsior op zijn plaats zou staan, gelukkige momenten in een wedstrijd dwing je, hoe clichématig, toch af. Zo ook RKC - Ajax van afgelopen week.

Maar wat de competitie 'sterk' maakt? Geen idee, eigenlijk. Misschien is het wel dat alle ploegen met een 'idee' spelen. Men wilt toch over het algemeen verzorgd, aanvallend voetbal op de mat leggen. Zeker in thuisduels. Heb wedstrijden in de middenmoot van de hooggeprezen Premiership gekeken maar daar wordt je ook niet vrolijk van.

Verder vind ik het gewoon een pluspunt, dat alle clubs in Nederland financiel gezond zijn en dat er een soort van toezicht op wordt gehouden. Daar mogen we best trots op zijn. Ik moet het maar eens zien of clubs waar 'el presidente' de ieder jaar de knip opentrekt zouden staan wanneer dit niet meer kan. Clubs waar op slinkse wijze men met de 'rode cijfertjes' omgaan.

Tot slot ben ik blij dat hier in Nederland geen clubs worden opgekocht door louche zakenmensen. Ergens verlies je toch je identiteit en het allemaal korte termijn denken.

Nu ik dit opgeschreven heb denk ik toch dat 1 woord voor mij de boel samenvat waar ik de Eredivisie gewoon een leuke, goede, competitie vind: HERKENBAARHEID....

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13355
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » do apr 12, 2007 11:41 am

Zoals gezegd weet ik het zelf niet precies, behalve dan dat Spanje toch wel vrij afgetekend de sterkste competitie heeft: vier kwartfinalisten in Europa, een miniem verschil in de top en bovendien (voor een competitie van 20 ploegen) een redelijk klein verschil over het hele veld.
*kuch*

Ik vind Engeland met haar 3 halve-finalisten toch iets indrukwekkender. ;)
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » do apr 12, 2007 11:46 am

Lijkt mij ook inderdaad.
IK GELOOF!!!!!!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » do apr 12, 2007 11:57 am

Bovendien blijft Nederland qua gemiddelde toeschouwersaantallen (16.700) niet eens zo ver achter bij bijvoorbeeld de Serie A. (19.000)

Moet er ook niet aan denken dat we één of andere Euroleague gaan krijgen, waarin we tegen clubjes uit Belgie, Denemarken en Noorwegen gaan spelen. Nee, dan vind ik Ajax - Sparta gewoon alsnog leuker dan Ajax - Rosenborg.
De Eredivisie, i love it! :headbang:

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do apr 12, 2007 12:00 pm

Ik heb me kapot geergerd aan de mickey mouse houding ttv de tweekamp met Werder. Heel Nederland was ervan overtuigd dat Ajax compleet kansloos zou zijn tegen een Duitse subtopper. :sad:
Je hebt helemaal gelijk Ko, Nederlanders onderschatten hun eigen competitie.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13355
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » do apr 12, 2007 12:10 pm

Desondanks zit er een groot verschil tussen de echte top en Nederland

Als je weet dat Benitz 70 miljoen aan spelers mag gaan spenderen.. :X
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » do apr 12, 2007 12:22 pm

Muisje Andersom schreef:Ik heb me kapot geergerd aan de mickey mouse houding ttv de tweekamp met Werder. Heel Nederland was ervan overtuigd dat Ajax compleet kansloos zou zijn tegen een Duitse subtopper. :sad:
Je hebt helemaal gelijk Ko, Nederlanders onderschatten hun eigen competitie.
Werder is top in Duitsland. En Ajax speelde gewoon niet goed die periode
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do apr 12, 2007 12:24 pm

Nihad schreef:Desondanks zit er een groot verschil tussen de echte top en Nederland

Als je weet dat Benitz 70 miljoen aan spelers mag gaan spenderen.. :X
Een groot financieel verschil, ja.

Is altijd zo geweest; zal ook altijd zo blijven. Heeft te maken met de grootte van het land, het enorme inwonertal en daarmee de bedragen aan sponsoring en tv-rechten die daar gegenereerd kunnen worden. En de UEFA verzint ook nog verdeelsleutels die dat verschil nog eens versterken.

Maar het sportieve verschil is soms ineens verrassend klein. Nederland is geen land dat structureel meedoet met de grote jongens. Maar de keren dat er een club uit een klein land de zaak op zijn kop zette, en alle financiële logica tartte, was dat wel opvallend vaak een club uit Nederland.

We zijn, wat dat betreft, écht de best of the rest. En dat is een positie waar je best trots op mag zijn. Dat is ook, historisch gezien, de positie van Ajax: de grootste club uit de kleine landen, gevolgd door bijvoorbeeld FC Porto, Benfica, Panathinaikos en historisch gezien ook Anderlecht.

K.
Still alive...

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » do apr 12, 2007 12:31 pm

Het financiele voordeel zou je kunnen inperken met bijvoorbeeld een buitenlander-regel. Het is niet zaligmakend, maar het zorgt wel voor iets meer evenwicht. Want die clubs die Ko net opnoemt is Anderlecht echt niks meer. Clubs als Anderlecht zijn niet eens in staat meer om voor een stuntje te zorgen.

columbus
Berichten: 5350
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Bericht door columbus » do apr 12, 2007 2:14 pm

Ach, inderdaad zijn zij financieel veel sterker. Uit het 'niets' wordt er 70 miljoen ingepompt aan spelers. Wanneer dit nu niet eens het geval is storten die clubs ook na een jaar of 3 inelkaar.

'Buitenlander'-regel zou een goed punt zijn denk ik.

Verder zou je kunnen misschien een regel in kunnen stellen dat wanneer een club niet over een gezonde boekhouding beschikt uitsluiten uit Europese competities. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat bijvoorbeeld Real Madrid een aantal jaren terug met een schuld van 500 miljoen euro wel even een Ronaldo binnen fietst....

Ook blijf ik het vreemd vinden dat er 4 Engelse clubs in de CL kunnen spelen. Het gat met de kleinere landen wordt op die manier alleen maar groter. Het vroegere Europa Cup I toernooi was zo gek nog niet, alleen de kampioenen van elk land kwamen daarin in uit....De échte League met Champions...
Laatst gewijzigd door columbus op do apr 12, 2007 2:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » do apr 12, 2007 2:18 pm

Maar ik zit ook niet te w8en op Barca tegen Helsinki ofzo :blush:
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do apr 12, 2007 2:18 pm

Vroegah was de uefacup vaak beter bezet dan de EC I
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr apr 13, 2007 8:06 am

Rishi schreef:Maar ik zit ook niet te w8en op Barca tegen Helsinki ofzo :blush:
En waarom niet?

Is het dan zo leuk om elk jaar opnieuw hetzelfde handjevol topclubs tegen elkaar te zien ballen? Het is juist zaak om de financiële verschillen iets terug te dringen, een buitenlanderregel in te voeren, enkele regels af te schaffen die alleen maar gunstig zijn voor de grote jongens, strenger te zijn tegen hele grote clubs die een wanbeleid voeren - en er op die manier voor te zorgen dat het weer wél de moeite waard wordt om - pakweg - HJK Helsinki tegen Barcelona te zien spelen.

Een opmerking zoals die van Rishi verraadt hoe ongelooflijk passief de meeste voetbalfans zich laten voederen door de televisie en de UEFA. Heel Nederland praat over middelmatige Engels clubjes als Blackburn Rovers of Newcastle United alsof het grootheden zijn, maar haalt teleurgesteld de neus op als Ajax in de UEFA Cup tegen Dinamo Kiev of Sporting Lissabon moet. Dat is dus echt de omgekeerde wereld.

Engelse middenmoters zijn de soapies en musicaltuthola's van de sportwereld: iedereen doet op commando alsof het heel wat voorstelt, alleen maar omdat er tv-minuten voor worden ingeruimd en het ons door commerciële zenders door de strot geramd wordt. Ik ben best wel een anglofiel, maar dat eindeloze, misselijkmakende gedweep met dat Engelse voetbal heeft me onderhand een gezonde hekel aan de Premiership bezorgd.

Wie weet schop ik nog wel eens zo'n jochie in een Arsenal-shirt van zijn driewieler: "Ga jij godverdomme eens snel een club uit de buurt aanmoedigen, jij meelopende, volgzame snottebel die je d'r bent!" ;)

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op vr apr 13, 2007 8:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr apr 13, 2007 8:10 am

Ik heb goede herinneringen aan de EC wedstrijd Ajax-HJK Helsinki! :headbang:
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr apr 13, 2007 9:55 am

Het opnoemen van kwartfinalisten is natuurlijk wel een momentopname, hoor. Dit jaar zijn het de Engelse clubs die domineren in de CL, waar het een aantal jaren terug Italiaanse of Spaanse clubs waren. Zo verwacht ik volgend jaar weer een dominante Italiaanse periode met de terugkeer van Juventus en het solide Inter.

Nu dan de vraag of wij een MickeyMouse competitie zijn? Het antwoord vind ik moeilijk te classificeren en ik zou dan ook 'ja en nee' zeggen. Met clubs als PSV, AZ en Ajax heb je in potentie drie clubs die potten kunnen breken in Europa. Het probleem zijn dan ook de clubs die daar onder zitten, wat mij betreft. Heerenveen, Groningen, Twente en NAC zijn leuke clubs voor onze competitie en ze snoepen dan ook zo nu en dan punten af van de topclubs, maar internationaal worden ze veelal compleet weggevaagd zodra er een club met enige naam wordt geloot. Dat houdt dus in dat je internationaal vooral bekend staat om de goede top-3, maar dat daar onder maar verrekte weinig kwaliteit zit.
Maakt ons dit nu de best of the rest? Mwah, dat vind ik ook nog wel een gewaagde uitspraak. Ik denk dat een Portugese competitie goed met ons te vergelijken valt, aangezien Porto, Benfica en Sporting ook Europees hun mannetje weten te staan. Het enige probleem daar is dat er geen hond op dat voetballen af komt, wat het absoluut geen aantrekkelijke competitie maakt. Nu zeggen de toeschouwersaantallen ook niet alles, want zoals gezegd trekt de Serie A ook maar bar weinig bekijks. Dit komt mede door het feit dat er veel grote jongens (Genoa, Napoli, Juventus, Bologna) in de Serie B zitten.
Het grootste probleem is dat er gewoon te weinig geld binnenkomt om enigszins aansluiting te houden bij de grote competities. Ik vind het namelijk doodzonde dat goede Eredivisie-spelers zo nodig het avontuur moeten op zoeken en dan terecht komen bij clubs als Wigan, Blackburn en Aston Villa. Grauwe middelmatige clubjes, waarbij je lekker vaak tegen de Engelse topclubs mag spelen. Verder heb je geen uitzicht op een prijs of op Europees voetbal, maar dan zit je wel in het heilige land. Wat dat betreft ben ik het wel eens met Kowalczyk en dat is dat je dan gewoon lekker bij Ajax, AZ of PSV moet blijven ballen, want daar speel je wél een rol van betekenis!

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » vr apr 13, 2007 10:13 am

Het komt uiteindelijk allemaal neer op geld. En daarin wordt de Eredivisie wel steeds innovatiever. Ale je kijkt welke plannen sommige clubs hebben met hun stadion, dan is dat een goede ontwikkeling. Als je soms stadions van Portugese clubs ziet... :X

Maar een nieuw of groter stadion is voor een aantal jaar leuk, maar daar valt niet heel veel geld mee te verdienen. De enige manier, die ik zie, om Nederland weer mee te laten doen in Europa is: een buitenlander-regel, of schaalvergroting. Schaalvergroting in de zin van een BeNe-liga ofzo.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13355
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » vr apr 13, 2007 10:20 am

Een buitenlander regel is ondenkbaar, Hoogstens toepasbaar op niet-EU spelers. Voor EU spelers is het niet mogelijk. Bij de eerste beste rechtszaak en die regel is weer afgeschaft.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr apr 13, 2007 10:21 am

Nihad schreef:Een buitenlander regel is ondenkbaar, Hoogstens toepasbaar op niet-EU spelers. Voor EU spelers is het niet mogelijk. Bij de eerste beste rechtszaak en die regel is weer afgeschaft.
De buitenlander regel zou ook gelijk de instorting betekenen van een club als PSV, hoor.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr apr 13, 2007 10:22 am

Er was toch een regel in de maak die clubs verplicht een x-aantal zelf opgeleide spelers in de selectie te hebben?
Kan natuurlijk ook betekenen dat dadelijk al 'onze' 16 jarigen worden weggelokt btw
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr apr 13, 2007 10:26 am

Kowalczyk schreef:Engelse middenmoters zijn de soapies en musicaltuthola's van de sportwereld: iedereen doet op commando alsof het heel wat voorstelt, alleen maar omdat er tv-minuten voor worden ingeruimd en het ons door commerciële zenders door de strot geramd wordt. Ik ben best wel een anglofiel, maar dat eindeloze, misselijkmakende gedweep met dat Engelse voetbal heeft me onderhand een gezonde hekel aan de Premiership bezorgd.
:worshippy:

Zeg dat wel. Dat gezeur over 'de sfeer' (uitgesproken als 'de zweer' door sommige verslaggevers).... Als de wedstrijd niet om aan te zien is (en waarom zou Aston Villa- Portsmouth om aan te zien zijn?), hebben we altijd nog de sfeer. 'De supporters blijven zingen, ze staan altijd achter hun team, blablabla...' Alsof ik voetbal kijk om een partijtje community singing mee te krijgen!
Het is juist opvallend hoe klein het gat is tussen de Nederlandse topclubs en de zogenaamde internationale topclubs als je het verschil in financiële mogelijkheden in ogenschouw neemt. Dat komt doordat er bij grote clubs weliswaar met geld gesmeten kan worden en dus ook met geld gesmeten wordt, maar omdat die clubs op bijvoorbeeld het punt van de jeugdopleiding helemaal niets voorstellen. Wat is Arsenal zonder al die Franse talenten? Liverpool zonder Spanjaarden? Breng het maximum aantal buitenlanders op drie, zoals vroeger, en het Engelse voetbal stort volledig in. En niet alleen het Engelse voetbal. Ajax daarentegen zou er wel bij varen. De bijdrage van het Nederlandse voetbal aan het internationale topvoetbal is onevenredig groot.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » vr apr 13, 2007 10:38 am

joey schreef: De bijdrage van het Nederlandse voetbal aan het internationale topvoetbal is onevenredig groot.
Tegenwoordig vooral omdat de beste Nederlanders allemaal in het buitenland spelen. Dat is denk ik een achterliggende gedachte bij de term Mickey-Mouse. De competitie is een aftreksel van wat die zou kunnen zijn als de meeste topspelers hier zouden spelen; het grote verschil met het Ajax en Feyenoord uit de jaren zeventig.

Nederlandse voetballerliefhebbers worden gewoon genaaid door die hele kut Europese Unie.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr apr 13, 2007 10:57 am

Maar ook toen kon er in de grote competities meer verdiend worden. Ik denk dat het feit dat het Nederlandse voetbal als geheel hoger aangeslagen werd er ook aan bijgedragen heeft dat die jongens langer bleven. In de jaren '90 was het Nederlandse voetbal ook beter, met het EK van '88 in het achterhoofd en goede prestaties in '94 en '98. Daarnaast won Ajax de CL en had PSV eind jaren '80 ook de EC 1 nog gewonnen. Ondanks Bosman bleven jongens als De Boer toch lang bij Ajax. Ik denk dat het vooruitzicht op grote prijzen onderschat wordt. Op het moment dat Ajax aantoont een gevaarlijke outsider te kunnen zijn in Europa, zal het ook voor spelers aantrekkelijker zijn om bij Ajax te voetballen.

Plaats reactie