Gedragscode coaches

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33866
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Gedragscode coaches

Bericht door Duke » di jun 12, 2007 8:53 am

Eind maken aan ‘dwaas gedrag’
Door LUDO VAN DENDEREN

ZEIST - Er komt volgend seizoen een gedragscode voor coaches in het betaald voetbal waarin staat hoe zij zich tijdens en na de wedstrijd dienen te gedragen jegens de scheidsrechters.

Zo werd gisteren bekend tijdens de halfjaarlijkse vergadering van de betaald voetbalclubs met de KNVB.

Over de exacte invulling van deze code zijn de voetbalbond en de belangenvereniging Coaches Betaald Voetbal (CBV) sinds kort in gesprek. Het is de bedoeling de gedragscode bij de start van het nieuwe voetbalseizoen in gebruik te nemen. Indien een coach dan alsnog in de fout gaat, staat daarop een nader bekend te worden sanctie.

De KNVB heeft zich mateloos gestoord aan het gedrag van sommige trainers gedurende het afgelopen seizoen. Niet alleen tijdens de wedstrijden, maar vaak ook erna was de arbiter mikpunt van kritiek. In de ogen van de voetbalbond ging het daarbij vooral om ongenuanceerde en op de verkeerde manier geuite kritiek. Daar wil de KNVB pertinent vanaf.

,,We moeten een eind maken aan het soms dwaze gedrag van coaches,’’ zegt Henk Kesler, directeur betaald voetbal van de KNVB.

,,Dit schaadt niet alleen het imago van de scheidsrechters, ook het imago van het hele betaalde voetbal loopt hierdoor schade op. Afgelopen seizoen zijn er liefst achttien trainers naar de tribune gestuurd. Dat aantal moet met deze richtlijn significant naar beneden.

,,En kijk naar het buitenland. Ik ben geregeld waarnemer voor de UEFA in de Europese clubtoernooien en de trainers met wie ik dan te maken heb, gedragen zich wel. Dit is dus iets typisch Nederlands.’’

Jan Reker, directeur van de CBV, is blij met de gedragscode: ,,Trainers moeten zich niet volledig laten leiden door emotie, want hun gedrag kan agressie op de tribunes opwekken. Natuurlijk, emotie hoort voor een deel in het voetbal te blijven, dat hoort er ook bij. Maar de soms agressieve benadering van arbiters moet verdwijnen. Het respect voor de leiding dient terug te komen.

,,Dat doe je bijvoorbeeld al door direct na de wedstrijd op het veld het arbitrale trio de hand te schudden. Eventuele kritiek kan dan later in de kleedkamer nog worden geuit. Maar we kunnen zo’n gedragscode alleen perfect uitvoeren als ook de spelers én de scheidsrechters zich hieraan conformeren.’’
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40978
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di jun 12, 2007 11:05 pm

Ik vind dit wel een goed initiatief. Al die coaches die als een dorpsidioot staan te schreeuwen en te schelden. Ik vind dat maar niets. Gedraag je als een volwassen en professionele kerel vent in plaats van jezelf belachelijk te maken met dat emotionele gedoe.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » di jun 12, 2007 11:08 pm

Vind dit weer niks. Ik vind al dat emotie juist mooi, en het hoort ook bij het voetbal!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40978
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di jun 12, 2007 11:14 pm

Mwah, ik heb liever dat een coach gewoon met zijn vak bezig is. Het coachen van zijn elftal. Laat dat domme geschreeuw maar aan de supporters over. Er is nog nooit een beslissing herzien omdat een coach stond te schreeuwen. Ik denk zelfs dat het eerder tegen je werkt.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » di jun 12, 2007 11:30 pm

Alles wat je zegt neemt niet weg dat het een deel van het sport is.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40978
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di jun 12, 2007 11:52 pm

Deel van de sport? Wat is dat nou voor een onzin. Een coach moet zich gewoon fatsoenlijk gedragen. Niet de schuld van een tegenvallend resultaat bij een scheidsrechter neerleggen maar gewoon analyseren waar je zelf tekort bent geschoten.

Ik kijk bij dit soort zaken maar naar één ding. Heeft het team er wat aan als de coach daar theater gaat staan maken. Nou, daar geloof ik niet in. Misschien dat je er één keer wat mee bereikt maar daarna is het trukje wel uitgewerkt. Bovendien vind ik dat er iets verkeerd zit als een team zijn motivatie moet halen uit een toneelstukje van een trainer.

Overigens vind ik wel dat je nog onderscheid kunt maken tussen een moment in het heetst van de strijd of na afloop. Je hoeft echt niet iedereen volledig de mond de snoeren. Er mag best een keer iets worden gezegd maar soms gaat het gewoon echt te ver. Zo'n Aad de Mos laatst na de playoffs tegen Utrecht. Die staat dan te bij de persconferentie nog te zeuren dat het allemaal de schuld van de scheidsrechter is. Tja, da's lekker makkelijk. Zorg er liever voor dat je je ploeg onder controle hebt.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie