AZ 2007 - 2008

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34405
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

AZ 2007 - 2008

Bericht door Ramona » vr aug 17, 2007 7:44 am

Hier alles over AZ...

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34405
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr aug 17, 2007 7:59 am

Voetske schreef:
LOUIS VAN GAAL: „INVLOED DWING IK AF, OMDAT IK DESKUNDIG BEN”

Referentiepunt van AZ


ALKMAAR, vrijdag
Eigenlijk had hij negen dagen geleden, op zijn 56e verjaardag, volgens eigen planning met voetbalpensioen moeten gaan. Louis van Gaal voelt zich in Alkmaar echter als een vis in het water en is nog lang niet van plan om het bijltje erbij neer te gooien. „Want mijn werkomgeving is perfect en mijn arbeidsvreugde is hier toegenomen. Anders was ik wel gestopt, want ik hóef niet meer te werken”, zegt de trainer van AZ, die zijn contract niet voor niets tot 2010 verlengde.

„Als ik nu stop, kom ik buiten het circuit te staan. En dan word je vlug oud. Op het veld blijf ik scherp en gezond, dat is mijn overtuiging. Bovendien heb ik hier nog een uitdaging: namelijk om van AZ een topclub te maken”, vertelt de trainer/coach van het jaar, die morgen zijn prijs van de CBV krijgt overhandigd.

En dat zonder een tastbare prijs te winnen, want op drie fronten grepen de Alkmaarders afgelopen seizoen mis. Tegelijkertijd worden ze nu door veel mensen tot titelfavoriet gebombardeerd. „Vreemd. Ajax en PSV werken met een budget van 65 miljoen euro, wij met 28 miljoen. Ik blijf mijn stokpaardje berijden: met hogere salarissen trek je betere spelers aan. Dat is ons nu weer duidelijk geworden met Makaay, Van Bronckhorst, Lazovic, Boudewijn Zenden en eerder al Edgar Davids. Zolang wij een topclub in wording zijn, werken we met minder geld. De mensen vergeten dat, maar als ze je tot kampioen bombarderen, beschouw ik dat als een groot compliment.”

De groei is krachtig bij de poort van Alkmaar, waar aan het einde van de A9 het DSBstadion huist, dat binnen drie jaar naar 40.000 zitplaatsen moet worden uitgebouwd. Zowel preses Dirk Scheringa als trainer Louis van Gaal sprak zich reeds uit, dat AZ op termijn de beste club van Nederland moet worden. „Dat is inderdaad onze ambitie. Dirk wil overal de beste in worden en wordt dat ook. Dat heb ik ook altijd in me gehad. Dus dan worden wij ook de beste club van Nederland.”

Schouder aan schouder trekken ze samen op. Tot botsingen kwam het eigenlijk nooit. „Eén keer, toen ik Huntelaar wilde halen. Maar ik denk niet, dat dat nog een keer zo zal gebeuren. De volgende keer luistert Dirk vermoedelijk wel naar me.„ De bankier uit Spanbroek en de vroegere inwoner van Avenhorn lijken, zo meent Van Gaal, best op elkaar. „Hij weet wat hij wil. Hij is vastberaden. Hij is een harde werker en hij luistert naar andere mensen. Dat heb ik ook allemaal, dus denk ik dat we veel van elkaar weg hebben.”

Twijfel over het halen van de top is er niet. Wel over de reputatie van de trainer, want het beeld naar buiten toe is, dat hij nauwelijks luistert naar anderen. „Terwijl dat juist nadrukkelijk wel het geval is. Maar ík ben de referentie van de club. Er is een heel team om me heen, dat me informeert, maar ík destilleer het.”

Als een spin in het web trekt hij aan alle Alkmaarse dauwdraden. En niemand hoeft bij hem aan te komen, dat hij in het belang van de club de PR beter moet verzorgen. „Dat staat binnen de club nooit ter discussie. Dat moeten ze ook nooit doen, want dan ben ik weg.” Hij vindt dat de media een plaatje op hem plakken en gaat het niet uit de weg, om zich ertegen te verzetten als dat gebeurt. Dan gaan zijn stekels recht overeind staan. ,,En dan uit ik me ook. Ik loop er er niet voor weg. Integendeel. De vragenstellers moeten feitenkennis bezitten, zijn verantwoordelijk voor de beeldvorming door hun vragen. Maar als zij mij met argumenten om de oren slaan, kruip ik echt wel in mijn schulp, dat ook wel weer.”

Dat hij een unieke machtspositie binnen AZ heeft opgebouwd, bestrijdt hij. ,,Dat was bij Ajax, Barcelona onder Nuñes en de KNVB ook al zo. Daar had ik dezelfde invloed als hier. Dan komt mijn kwaliteit ook tot uiting, dat ik mensen kan overtuigen. Die invloed, die kríjg ik niet. Een invloedrijke positie dwing ik af, omdat ik deskundig ben. Dirk Scheringa, die heeft de macht. Maar wanneer ik zinnige dingen zeg, gebeuren ze meestal. Anders zou ik het bij zulke grote organisaties ook niet naar mijn hand kunnen zetten. Scheringa luistert goed, en hij beslist uiteindelijk alles. Dát is macht.”

De technisch tactische kwaliteiten van de Alkmaarse trainer staan in het plaatje totaal niet ter discussie. Ook tegen Inter speelde zijn gerenoveerde team weer oogstrelend voetbal. ,,Shota Arveladze zei, dat hij niet wist wat hij zag. Zijn ogen spraken boekdelen. Dat was voor mij een fantastisch moment, dat hij het ook snapte. Want hij is een kenner en weet waar ik naartoe wil. Terwijl hijzelf weg is. Klasse. Shota is en was nog altijd de beste van dit stel. Maar hij is langzamerhand over de top, en AZ zit in de klim naar boven. Nu moeten we het alleen morgen tegen VVV ook laten zien, want dat komt hier echt niet naartoe om mee te voetballen.”

Zijn jeugdige, talentvolle selectie wordt intensief gekneed. Met psychologisch/bedrijfseconomische hulp wordt iedere speler ontleed. ,,Elke positie in het veld heeft een ander soort psyche. Ik wil van iedere speler een profiel maken, om zijn rendement te optimaliseren. Ik kijk altijd naar de totale mens en wil me verdiepen in wat hem beweegt. Zodat je kunt analyseren wat je van elkaar kunt verwachten.” Derhalve houdt hij bij aankopen ook altijd een ‘intakegesprek’. ,,Al wordt dat steeds moeilijker. Toen ik bij Roy Makaay op het pleintje verscheen, herkende iedereen me gelijk. Nu doe ik het meestal bij mij thuis.”

In Alkmaar krijgt Van Gaal voorafgaand aan het duel met de Limburgers de prijs van trainer/coach van het jaar van de CBV. ,,Dat zou in het buitenland niet kunnen, zonder dat je wat gewonnen hebt. Maar daar zijn we Nederlanders voor.” Het is een pikante zaak, omdat de trainer zijn lidmaatschap van de trainersclub begin dit jaar opzegde. ,,Ik lig niet overhoop met de trainers, die mij verkozen hebben. Ik ben met het bestuur in aanvaring gekomen”, preciseert hij.

Van Gaal kreeg een ernstige berisping wegens overtreding van de gedragscodes. Richting Marco van Basten zou hij niet loyaal zijn geweest, de bondscoach zou met kritiek in diskrediet zijn gebracht. ,,Daar ben ik het nog steeds niet mee eens. Maar dat zijn oude koeien en we moeten oppassen, dat we straks niets meer mogen zeggen. Dan komen we in een monddode wereld te leven en dat lijkt me ook niet de bedoeling.”

Hij kent de onvermijdelijke automatismen in de voetbalwereld en heeft er mee leren leven. ,,Foppe de Haan heeft het EK gewonnen en daarmee is de discussie over het systeem gesloten. Had hij het niet gehaald, dan was 4-4-2 de oorzaak geweest. Onzin, natuurlijk. Maar zo werkt het, dat weten we. Daar moeten we ook niet zielig over doen. Ik heb tenslotte ook veel aan het voetbal te danken.”
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58893
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za aug 18, 2007 7:01 pm

Az - VVV ... ben benieuwd ......

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » za aug 18, 2007 7:08 pm

VVV gaat flink voor de pot hangen, logisch ook natuurlijk.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58893
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za aug 18, 2007 7:08 pm

Das 1 ...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » za aug 18, 2007 7:09 pm

En net als ik dat zeg maakt AZ de 1-0...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58893
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za aug 18, 2007 8:03 pm

Az heeft zoveel gekocht dat ze de stroom rekening niet meer kunnen betalen :smallgrin.gif:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za aug 18, 2007 8:04 pm

Lights out in Alkmaar?

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » za aug 18, 2007 8:06 pm

Ja prachtig, alle lichtmasten zijn uitgevallen. Eerst 1, toen de andere hoek aan die kant, en toen allemaal. Knap! Misschien even PSV bellen?

EDIT: Nu gaan de lampjes in de lichtmasten weer een voor een aan. Als het langer dan een half uur had geduurd zou de wedstrijd gestaakt moeten worden.. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58893
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za aug 18, 2007 8:09 pm

Amateurs :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » za aug 18, 2007 8:09 pm

Oh, twee lichtmasten aan een kant weigeren nog te werken. :biggrin.gif:

EDIT: Een paar ontstekende lichtjes gesignaleerd bij de rechter mast aan die kant. :smallgrin.gif: En de rest nu ook.. :smallgrin.gif:


God, dat irritante klapveepubliek bij AZ toch ook, met die kote boekjes.. :1evil.gif:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za aug 18, 2007 8:15 pm

Ja, zo kan ik ook chaos zaaien in de defensie van de tegenstander. Competitievervalsing!

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » za aug 18, 2007 8:18 pm

''Onze'' ( :excited.gif: :smallgrin.gif:) Medunjanin komt erin, even kijken hoe hij momenteel in vorm is.

EDIT: GOD :drecul.gif: Donk wil een terugspeelbal naar Waterman doen, maar passt hartstikke scheef en te hard bijna zo zijn eigen doel in, die jonge leert het ook nooit. :drecul.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58893
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za aug 18, 2007 8:46 pm

Amateurs :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » za aug 18, 2007 8:47 pm

Hop daar gaan ze weer die masten.. :drecul.gif: Medunjanin scoorde overigens wel, maar vind hem echt niet goed genoeg Ajax..

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za aug 18, 2007 11:08 pm

Pelle begon vandaag met een mooie voetbeweging, gevolgd door een lachwekkende inzet richting goal.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo aug 22, 2007 11:38 am

Maandag zei LVG in Het Parool dat doorselecteren voor hem betekende dat hij ging werken met jonge spelers, omdat oudere spelers niet konden opbrengen wat hij voor ogen had. Toch jammer dat ze hem niet vroegen waarom hij een balletje opgooide bij Van Bronckhorst en Makaay en een tijdje terug lonkte naar Davids.... :hypocrite.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33837
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr aug 24, 2007 7:33 am

Dembélé nu al 20 miljoen waard

Dit getormenteerde voetballand kraaide van de pret bij het aanschouwen van Moussa Dembélé tegen Servië. 'Waar maken jullie je druk om? Ik heb al veel betere wedstrijden gespeeld', zei de pas 20-jarige spits na afloop. Typisch Dembélé.

We hadden het kunnen weten. Moussa Dembélé verkeert in de vorm van zijn jonge leven. Vorige zaterdag in de competitiewedstrijd met AZ tegen VVV toverde hij ook al een geniale beweging uit zijn schoenen. Met een hakje zette hij Haris Medunjanin op weg naar de 4-0. Woensdag scoorde hij twee keer. De ene al keuriger dan de andere. Een nieuwe ster is geboren.

'Hoe hij in de 88ste minuut nog die inspanning begon en uiteindelijk ook nog scoorde, dat was grote klasse', aldus bondscoach René Vandereycken, normalerwijze eerder spaarzaam met superlatieven voor individuele prestaties. 'Dat hij überhaupt twee keer scoorde, is verrassend. Het is geen echte goalgetter. Daar moet hij bij AZ aan werken. Ik had het er dinsdag met de verdedigers van de nationale ploeg nog over. We waren het er allemaal over eens. Dat hij op deze leeftijd al zo'n hoog niveau haalt, is heel ongewoon.'

Rustige jongen
De telefoon van zijn vertrouwensman, 32-voudig international Patrick Vervoort, stond gisteren niet stil.

'Niet ongebruikelijk', aldus de gewezen linkerflankspeler van onder meer Beerschot, Anderlecht, Bordeaux, Ascoli en Standard. 'In Nederland zijn we die gekte al langer gewoon. Pas na die interland van woensdag lijkt nu ook België hem echt te ontdekken. Het zij zo. Moussa is er in elk geval niet van onder de indruk.'

Dat is het minste wat je kan zeggen. 'Waar hebben jullie het over? Ik heb niet het gevoel dat ik de pannen van het dak speelde', wees hij de journalisten woensdag terecht. 'Door mijn twee goals gaat er veel aandacht naar mij, maar ik speelde niet mijn beste wedstrijd.'

Als je de zoon van een Malinese vader (Yaya) en Belgische moeder (Tilly) een beetje kent, is die uitspraak niet verrassend. De jongere broer van Adama (31) en Assita (22) is altijd vriendelijk, praat niet snel en verheft nooit zijn stem.

'De rust die hem ook kenmerkt als hij speelt', aldus Vervoort. 'Hij straalt aan de bal een enorme rust uit. Dat geeft vertrouwen aan zijn medespelers. Hij is nuchter ook. Eén keer is hij door het lint gegaan: toen hij tegen Azerbeidzjan die rode kaart kreeg. Ik weet nog altijd niet hoe dat is kunnen gebeuren.'

Louis van Gaal is de hoofdtrainer bij AZ en dat is een opgewonden standje. Maar de spitsentrainer bij de club uit Alkmaar, gewezen KV Mechelen- en Anderlecht-speler Johnny Bosman, was ook zo'n type dat zelfs bij een bomexplosie in de kleedkamer rustig zou blijven zitten.

Tilly Huygens, de moeder van Moussa Dembélé, wordt er door Patrick Vervoort bijgehaald. 'Ik heb hem nog nooit boos gezien', zegt de schilderes. 'En ik denk dat ik mijn zoon wel ken. Ik zie hem elke dag.'

Nog één seizoen
Moeder Tilly zal haar zoon nog minstens een jaartje dagelijks blijven zien. Dembélé wil zich nog één seizoen onder het vakmanschap van trainer Louis van Gaal bij AZ ontwikkelen. In 2008 lonkt een transfer naar een topclub.

'Van alle toplanden volgt elke club uit de top vier Dembélé', weet Patrick Vervoort. 'Chelsea, Real Madrid, Manchester United,.... Hij staat op een lijstje met namen van topjongeren zoals die Nani, die deze zomer voor 25 miljoen euro van Sporting Lissabon naar Manchester United werd getransfereerd. Als ik zie welke bedragen voor die spelers van Ajax (27 miljoen voor Sneijder, 17 miljoen voor Babel, red.) werden betaald, is 20 miljoen euro voor Dembélé niet te veel. Vorig seizoen werd hij in Nederland samen met Afellay van PSV verkozen tot het grootste talent van Nederland. Sneijder en Babel speelden daar toen nog.'

Zo zeker was het niet dat Dembélé, die er uiteraard nog lang niet is, die hoge toppen zou scheren. Hij tekende als vijfjarige een aansluitingskaart bij Berchem Sport. Hij werd er weggehaald door Germinal Beerschot. Tot zijn 15de was hij niet echt indrukwekkend.

Simon Tahamata
'Hij was geen vechter, ging nooit tot het uiterste', aldus Bob Browaeys, trainer van de nationale jeugd. Dan werd hij bij G. Beerschot door Simon Tahamata persoonlijk onder handen genomen. In 2004-05 mocht hij van Marc Brys bij G. Beerschot 19 wedstrijden (slechts één doelpunt) meedoen. Hij vertrok na dat seizoen voor 300.000 euro naar Willem II. Daar speelde hij 33 matchen en scoorde negen keer. Nederland lag al na zes maanden aan zijn voeten. AZ ging uit zijn dak en brak het clubrecord met een transfersom van vijf miljoen euro. Ze hebben er nog geen seconde spijt van gehad.
www.sportwereld.be
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr aug 24, 2007 8:23 am

Dembele speelde ook wel goed tegen Servië. Was ook aardig om Defour een keer in aktie te zien.

Yo
Berichten: 168
Lid geworden op: ma sep 29, 2003 2:39 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Yo » vr aug 24, 2007 11:02 am

Was een indrukwekkende run zo aan het eind van de wedstrijd, en dan te bedenken dat hij jarenlang bij ons filiaal heeft gezeten.
Rode duivels hebben een leuk team met Company, Dembele, Mirallas, Defour, Vermaelen, vandenBorre. Jammer dat ze het al verspeeld hebben.

Mr. Ajax
Berichten: 14504
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » vr aug 24, 2007 11:50 am

Wat een hype weer, 20 miljoen voor Dembele :drecul.gif:

Hij is heel talentvol, heeft heel veel potentie, maar ook nog alles te bewijzen. Die jongenscoort moeilijk en moet nog belangrijker worden voor zijn ploeg. Voorlopig is het allemaal leuk en aardig en ziet het er mooi uit, maar beslissend is het niet.

Hoe speelde Defour trouwens?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr aug 24, 2007 11:54 am

Flegmatiek. Maar hij moest ook alles alleen doen aangezien Belgie met maarliefst 3 verdedigende middenvelders speelt.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » vr aug 24, 2007 12:09 pm

Mr. Ajax schreef:Wat een hype weer, 20 miljoen voor Dembele :drecul.gif:

Hij is heel talentvol, heeft heel veel potentie, maar ook nog alles te bewijzen. Die jongenscoort moeilijk en moet nog belangrijker worden voor zijn ploeg. Voorlopig is het allemaal leuk en aardig en ziet het er mooi uit, maar beslissend is het niet.

Hoe speelde Defour trouwens?
Volgens mij beschrijf je Babel en die was ook al 17 miljoen waard. Dembele is echt veel beter dan Babel.

Mr. Ajax
Berichten: 14504
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » vr aug 24, 2007 1:14 pm

Is dat zo? Voorlopig is speelt Babel bij Liverpool nadat AJAX 17 miljoen euro voor hem heeft ontvangen. Hij staat ook op een aardig aantal interlands.

Mouss Dembele heeft nog niks laten zien.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » vr aug 24, 2007 2:29 pm

Mr. Ajax schreef:Is dat zo? Voorlopig is speelt Babel bij Liverpool nadat AJAX 17 miljoen euro voor hem heeft ontvangen. Hij staat ook op een aardig aantal interlands.

Mouss Dembele heeft nog niks laten zien.
Idd, en bovendien vond ik Babel bij lange na geen 17-20 miljoen waard..

Plaats reactie