NAC Breda 2007 - 2008

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » zo mar 02, 2008 1:08 pm

Haalt Ajax de top-5 niet dan?

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13762
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » zo mar 02, 2008 6:04 pm

Ach, als PSV een beetje mee werkt hoeft het er niet meer van te komen. :ajaxscarf.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Bericht door T82 » ma mar 03, 2008 1:52 pm

Hoeladans schreef:Haalt Ajax de top-5 niet dan?
En hoe denk je er nu over?

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » ma mar 03, 2008 2:44 pm

Ik denk dat Ajax play-offs gaat spelen en dat NAC 6/7e word.

Dus dat er niet nog een Nac-Ajax aankomt dit seizoen :headbang.gif:

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Bericht door T82 » ma mar 03, 2008 2:52 pm

Hoeladans schreef:Ik denk dat Ajax play-offs gaat spelen en dat NAC 6/7e word.

Dus dat er niet nog een Nac-Ajax aankomt dit seizoen :headbang.gif:
7e? Kijk nog eens goed naar de stand...

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » ma mar 03, 2008 3:22 pm

Seizoen is nog niet afgelopen..

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » ma mar 03, 2008 3:52 pm

Ik denk dat Feyenoord,Heerenveen en Twente/Groningen er nog wel overheen gaan.

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Bericht door T82 » ma mar 03, 2008 5:05 pm

Twente met 7 punten achterstand en nog 7 wedstrijden voor de boeg. Tegenstanders onder meer Ajax, FC Utrecht en PSV... Zeker weten dat dat niet lukt hoor.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 03, 2008 5:35 pm

Denk dat NAC het wel redt.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » ma mar 03, 2008 5:41 pm

We zullen zien, ik ben heel benieuwd

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma mar 03, 2008 10:18 pm

Laat NAC eerst de bekerfinale maar eens halen. Dat lijkt me eerlijk gezegd de mooiste optie voor de club. Als je de beker wint heb je een echte prijs én europees voetbal. Dat lijkt me interessanter dan europees voetbal alleen.

En dat de weg naar de finale toevallig langs Feyenoord gaat is dan een mooie bijkomstigheid... :hypocrite.gif:
Nil volentibus arduum

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Bericht door T82 » za mar 08, 2008 4:58 pm

Datum: 07-03-2008 Tijd: 13:13
Avondje NAC: Bier, voetbal en kunstlicht

In het AD staat een alleraardigst stukje over het Avondje NAC. Het artikel is hieronder te lezen.
--------------------------------------------------------------------------------
Bier, voetbal en kunstlicht
Door SJOERD MOSSOU

BREDA - Succescoach Ernie Brandts moet na dit seizoen vertrekken, want volgens de clubleiding 'hoort spectaculair voetbal bij het Avondje NAC'. Maar wat is dat eigenlijk, het Avondje NAC?

Het zal het grote publiek grotendeels ontgaan zijn, maar in Breda woedde anderhalf jaar geleden een nogal hevige bieroorlog.

De NAC-directie stond op het punt een deal te sluiten met het van oorsprong Oost-Brabantse Bavaria, ten koste van de jarenlange machthebber Inbev (Jupiler/Oranjeboom), dat vroeger een brouwerij had in de stad.

Breda stond in brand. Opinies in het lokale dagblad, internet-polls, spandoeken en hevige protesten van supporters, die weigerden ‘Oost-Brabantse uilenzeik’ te gaan drinken. Het oorlogje had iets tragikomisch, maar zakelijk gezien was het een bloedserieuze strijd; geen club in Nederland zet per toeschouwer meer liters bier om dan NAC. De totale bieromzet komt zelfs dicht in de buurt van die in de Kuip en de Arena, stadions met tweeënhalf keer zo veel capaciteit.

In Breda zijn ze trots op dat gegeven. The only thing we fear, is running out of beer staat er op een groot spandoek dat wekelijks op de lange zijde hangt. Na iedere thuiswedstrijd van NAC gaat het feest tot midden in de nacht door, winst of geen winst. In supporterscafé Beatrix, brasserie Le Carnac of de sponsorruimtes; in geen voetbalstadion in Nederland gaat het licht later uit.

Het Avondje NAC is meer dan een gecultiveerd begrip uit een ver verleden. Het bestaat nog steeds en de Bredase aanhang waakt verbeten over zijn cultuurgoed. Trommels zijn ten strengste verboden, deuntjes na een doelpunt zijn not done en NAC-supporters zingen zo veel mogelijk liedjes die in andere stadions niet te horen zijn. In een heus cultuurhandvest is vastgelegd dat vlak voor de wedstrijd alleen het klassieke clublied gedraaid mag worden. En de commerciële afdeling mag de supporters nooit of te nimmer lastigvallen met sms-spelletjes of een gesponsorde mascotte. Ook dat staat zwart op wit.

,,Aantrekkelijk en spectaculair voetbal hoort ook bij het Avondje NAC,’’ zei voorzitter Willem van der Hoeven onlangs. Het voetbal zoals NAC dat onder Ernie Brandts speelt, zo luidde de onderliggende boodschap, past eigenlijk niet binnen de clubcultuur.

Dat laatste is slechts gedeeltelijk waar. Werklust is altijd een voorwaarde geweest bij NAC, maar ‘aantrekkelijk voetbal’ is ook voor Bredanaars een ruim begrip. De ploeg van Brandts mag dan wat behoudend voetballen, het team straalt wél eendracht en strijdbaarheid uit.

Het Avondje NAC werd min of meer toevallig geboren op 27 december 1975. In een vriendschappelijke wedstrijd tegen Fortuna Düsseldorf maakte de Bredase club voor het eerst gebruik van zijn gloednieuwe lichtmasten. Trainer Bob Maaskant - vader van de nieuwe hoofdcoach Robert - was direct verliefd op het sfeertje bij kunstlicht, dat het compacte stadion aan de Beatrixstraat nog knusser maakte dan het al was. Al snel besloot NAC al zijn thuiswedstrijden op zaterdagavond om 19.30 uur te gaan spelen, destijds zeer ongebruikelijk in Nederland.

Het Avondje werd razendsnel een begrip. Omdat het oude NAC-stadion op loopafstand van de binnenstad lag, konden supporters letterlijk vanuit het café de tribunes oprollen. Het elftal van Maaskant - met lokale helden als Tom Smits, Addy Brouwers en Ad Krijnen - stond garant voor aanstekelijk vechtvoetbal. Een wedstrijd van NAC werd in Breda een vast onderdeel van het uitgaan en clubsecretaris Eugène Lemmens gooide er een heuse slogan tegenaan: ‘Een Avondje NAC? Ja gezellig.’

De Bredase club kende in de jaren zeventig en, tachtig ook moeilijke tijden. Het degradeerde geregeld en kende grote financiële problemen, maar het Avondje NAC bleef bestaan. Excessen waren er ook, met het asbakincident van 1979 als beroemdste voorbeeld. Grensrechter Henk Matena kreeg in de 73ste minuut van NAC-Feyenoord een asbak tegen zijn hoofd gegooid en het duel werd gestaakt.

De verhuizing naar het huidige stadion in 1996 zette een rem op het Avondje NAC. Supporters hadden lang moeite hun plek te vinden en de sfeer was vaak beduidend minder dan aan de Beatrixstraat. Pas de laatste jaren hervond de club zijn oude charme, met dank aan de eigenzinnige aanhang.

De sfeer kan echter ook hard en cynisch zijn. Toen NAC tussen grofweg 2004 en 2006 vaak dramatisch speelde, roerde het publiek zich hevig. Gezellig werd het in die jaren pas ná de wedstrijd, aan de bar. Dit seizoen was het bekerduel met Ajax (4-2) weer zo'n klassiek voorbeeld van een hartstochtelijk Avondje NAC. Bavaria, de brouwerij die de bieroorlog won, voer er wel bij.

Bron: B-Side Rats!, AD

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di mar 18, 2008 1:14 pm

Kom op NAC! Stel me vanavond niet teleur. De beker ligt voor het grijpen!

Het mag met mooi voetbal, het mag met lelijk voetbal. Maakt allemaal niks uit. Zolang jullie er maar voor zorgen dat Feyenoord ook in het jubileumjaar keurig overal naast zit. :headbang.gif:
Nil volentibus arduum

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » di mar 18, 2008 1:21 pm

Buiten dat ik het Feyenoord natuurlijk niet gun, gun ik het NAC wel.

Hoop echt dat ze winnen vandaag.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di mar 18, 2008 1:23 pm

Ja, ik gun het NAC ook wel hoor. Vind het wel een leuke club met een stadion waar een voetbalsfeer heerst.

Maar de tegenstander speelt ook wel een klein rolletje.... :hypocrite.gif:

Overigens is Feyenoord in Breda ook niet populair dus wat dat betreft moet het wel goed zitten kwa motivatie.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di mar 18, 2008 1:47 pm

Wij gaan niet, wij gaan niet opzij,
Wij gaan niet, wij gaan niet opzij,
Als een boom staande aan de waterkant, wij gaan niet opzij!

:hupajax.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di mar 18, 2008 2:50 pm

Come on NAC! fnoord mag geen prijs pakken.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mar 18, 2008 2:55 pm

HUP NAC! :headbang.gif:

Sowieso een sympathieke club, zoals Marillion zegt. Alleen moeten ze niet zo bij de hand doen als ze tegen ons spelen. En lulletje Lulring moet zijn kop houden. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » di mar 18, 2008 4:19 pm

Dat vind ik ook altijd jammer. Ik ken geen enkele Ajacied die een hekel heeft aan NAC eerlijk gezegd. Maar datzelfde geldt eigenlijk voor Twente en Groningen. Hoge bomen vangen veel wind, laten we het daar maar op houden.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » di mar 18, 2008 6:08 pm

Ik vind Groningen anders een behoorlijke schijtclub, alhoewel het wel iets minder begint te worden. Dat wel.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di mar 18, 2008 8:18 pm

Sparta is wel een mooie club. Zeker de club van Rotterdam!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10279
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Bericht door WP_Legend » di mar 18, 2008 8:36 pm

Ik vind dat feyenoord eigenlijk wel weer eens een successje verdient, het begint nu langszamerhand een beetje zielig te worden met die rotterdammers. Ik begin gewoon medelijden met ze te krijgen.

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » di mar 18, 2008 9:00 pm

ik niet

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47907
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di mar 18, 2008 9:08 pm

Ik heb het zwaar om dit te kijken, hoor. Matig niveau.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13762
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » di mar 18, 2008 9:12 pm

Toch leuk dat die kleintjes zo ver komen in de beker?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Plaats reactie